Örebro: Teckenspråkig stödassistent till Änggatan 34

Hitta ansökningsinfo om jobbet Teckenspråkig stödassistent till Änggatan 34 i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-09-26 // Varaktighet: Heltid

Drivs du av att utveckla dig själv och stötta andra i sin utveckling? - Sök till vårt team! Änggatan 34 är i startgroparna för att utvecklas med struktur, rutiner och mer aktiviteter med våra servicemottagare.

Om tjänsten
På Änggatan 34 bor servicemottagare i egna lägenheter med gemensamma utrymmen så som kök och tv-rum. Som stödassistent stöttar du servicemottagarna i deras dagliga aktiviteter och hjälper dem vid behov. Du förväntas att vara engagerad i det dagliga arbetet och deltar aktivt under planeringen och utförandet av aktiviteter. Vi vill att våra stödassistenter har ett engagemang och ser möjligheter att hitta de arbetsmetoder som alltid ger servicemottagarna stöd med god kvalité.

För att tillgodose goda levnadsvillkor arbetar vi med tydliggörande pedagogik enligt VISA (visuellt, individuellt, strukturerat, arbetssätt). Du ger servicemottagarna individuellt stöd i dagliga aktiviteter, vilket innebär allt ifrån personlig omvårdnad och hemliv till att ledsaga på aktiviteter och utflykter. Vi arbetar för att skapa förutsättningar för den enskildas möjligheter att nå sina egna mål.

Vissa arbetspass kommer att förläggas/schemaläggas på andra verksamheter inom ett samplaneringsområde.

Exempel på arbetsuppgifter:


• att på ett pedagogiskt sätt stödja servicemottagaren i vardagliga aktiviteter/sysselsättning
• ansvara för att hitta lämpliga aktiviteter/arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och utveckla dem utifrån deras behov
• utföra omvårdnadsuppgifter
• hantera medicin
• att planera och utveckla arbetet självständigt och tillsammans med arbetsgruppen
• att upprätta och följa målplaner, rutinbeskrivningar, och handlingsplaner tillsammans med servicemottagare
• att samverka med anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk
• dokumentera

Om arbetsplatsen
Änggatan 34 är ett boende med särskild service inom ramen för LSS. Här bor sju servicemottagare i åldrarna 35-60 år varav sex servicemottagare kommunicerar genom teckenspråk och en servicemottagare genom talad svenska. Här välkomnas du av sex tillsvidareanställda kollegor och flera vikarier. Boendet är centralt placerat i Örebro och det finns goda bussförbindelser till arbetsplatsen.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:


• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• goda kunskaper i teckenspråk

Meriterande:


• kunna kommunicera på svenska i tal och skrift med servicemottagare och anhöriga som inte behärskar teckenspråk
• dokumenterad erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättningar
• erfarenhet av arbete inom vård och omsorg
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• erfarenhet av arbete med psykiatri

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: dag, kväll och varannan helg samt journätter

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 oktober.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som

Nedan visas andra jobb i Örebro som .

Teckenspråkskunnig stödassistent till Sörbyängsvägen 2E

Läs mer Nov 11
Tycker du om att jobba från de stora till de små detaljerna– från att hjälpa till med måltider till att planera roliga och utvecklande aktiviteter. Då kan detta vara tjänsten för dig!

Om tjänsten
På Sörbyängsvägen 2E arbetar vi nära individen och stöttar rehabiliterande och hälsofrämjande. Här kommer du att få ge stöd i servicemottagarnas dagliga liv så att de ska få möjlighet till ett fungerande och tillfredsställande liv. Du får även möjlighet att påverka verksamheten på sikt genom att vara delaktig i planering och utveckling. Här har vi en människosyn som bidrar till den enskildes personliga utveckling, delaktighet och möjlighet att påverka sin livssituation. 

Kommunikationen med servicemottagarna sker främst på teckenspråk.

Exempel på arbetsuppgifter:


• stödja servicemottagaren i det dagliga livet utifrån behov och beviljad insats
• planera, genomföra och följa upp det dagliga arbetet med stöd-, service-, omvårdnads-, hälso- och sjukvårdsinsatser tillsammans med servicemottagarna i verksamheten
• utföra omvårdnadsarbete såsom personlig hygien, påklädning, förflyttning med mera
• utföra serviceuppgifter som till exempel städning, tvätt, inköp eller förberedelser kring matlagning etc.
• medverka i arbetsplatsträffar och övriga möten
• hantera dokumentation och vara uppdaterad på lagar och policys

Om arbetsplatsen
Sörbyängsvägen 2E ligger nära Örebro universitet med närhet till vårdcentral, matbutik och grönområden. Här bor sju servicemottagare i olika åldrar. Servicemottagarna kommunicerar genom teckenspråk. Vi utför även insatser till tre ytterligare servicemottagare som har externt stöd genom oss. Det går enkelt att ta sig till verksamheten med cykel och buss.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:


• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• goda kunskaper i teckenspråk

Meriterande:


• dokumenterad erfarenhet av arbete inom funktionsstödsområdet
• erfarenhet av lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av social dokumentation
• erfarenhet av IBIC 
• erfarenhet av VISA
• kunna kommunicera på svenska i tal och skrift med servicemottagare och anhöriga som inte behärskar teckenspråk

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 januari 2026 - tom 30 augusti 2026

Antal tjänster: 1

Arbetstid: dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 25 november.

Välkommen med din ansökan! 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Teckenspråkskunnig stödassistent till Bjällbovägen 7

Läs mer Nov 5
Vi söker en engagerad, teckenspråkskunnig stödassistent! Hos oss får du vara med och stödja våra brukare i vardagen på ett strukturerat och målinriktat sätt.

Om tjänsten
Bjällbovägen 7 är en teckenspråkig gruppbostad där vi med glädje och engagemang erbjuder omsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning enligt LSS. Förutom stödet på boendet hjälper vi även personer med beviljade insatser enligt SoL i deras egna hem - ofta cyklar vi iväg för att ge stöd i vardagen där det behövs. 

Som stödassistent hos oss blir du en viktig del av teamet där arbetet är varierande och fyllt av möten med människor. Du stöttar våra servicemottagare i allt från personlig omvårdnad och hemliv till fritidsaktiviteter som att fika på Marieberg, träna på Friskis & Svettis eller njuta av grillkvällar hemma på boendet. Hos oss står delaktighet, trygghet och livsglädje i centrum där vi arbetar för att varje individ ska få leva ett så självständigt och meningsfullt liv som möjligt.

Hos oss får du möjlighet att göra skillnad – varje dag!

Exempel på arbetsuppgifter:


• ansvara för att hitta lämpliga aktiviteter/arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och utveckla dem utifrån deras behov
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• samverka med anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk, sjuksköterskor, arbetsterapeuter andra aktörer som t.ex. regionen
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem
• upprätta och följa upp genomförandeplaner

Om arbetsplatsen
Bjällbovägen 7 är en gruppbostad vackert belägen i ett lugnt villaområde i Hjärsta/Baronbacken. Gruppbostaden är en villa med egen trädgård och uteplats. Här bor sex servicemottagare i åldrarna 30–80 år, och vi ger även stöd till cirka fem personer som bor i sitt egna hem genom SoL-insatser. Kommunikationen sker främst på teckenspråk, och du blir en del av ett engagerat team med tolv närvarande, kompetenta och ambitiösa kollegor. Boendet är lätt att nå med cykel och bra buss förbindelser.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:


• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• goda kunskaper i teckenspråk
• kunna cykla

Meriterande:


• B-körkort
• kunna kommunicera på svenska i tal och skrift med servicemottagare och anhöriga som inte behärskar teckenspråk
• erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik (ex. VISA/AKK)
• erfarenhet av arbete med lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet LifeCare
• erfarenhet av arbete med IBIC (individens behov i centrum)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning 100% och vikariat 50%

Antal tjänster: 1-2 tillsvidaretjänster  och 1 vikariat 

Tillträde: januari 2026 eller enligt överenskommelse, vikariat (januari 2026 - juni 2026)

Arbetstid: dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 18 november.

Välkommen med din ansökan! 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödassistent till Personlig assistans

Läs mer Okt 27
Vill du ha ett meningsfullt arbete och bidra till ökad livskvalitet i någon annans vardag? Är du dessutom en trygg, lyhörd och driven person som vill arbeta som stödassistent till en kvinna med intresse för blommor och natur? Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Nu startar vi upp en ny arbetsgrupp för en av våra servicemottagare. Arbetsgruppen kommer att bestå av sex medarbetare varav fyra ordinarie. Här får du vara med från början och har delvis möjlighet att påverka utifrån dina erfarenheter och engagemang. Att vara med och starta upp något nytt kan vara både spännande, utvecklande och ibland också utmanande. 

Som stödassistent inom personlig assistans planerar, genomför och följer du upp det dagliga arbetet tillsammans med servicemottagaren. Din roll innebär att finnas till hands, stötta, vara tryggheten och sätta servicemottagarens behov i centrum. Arbetet handlar ofta om att ge stöd med sådant som ingår i vardagen, utifrån servicemottagarens beslut om personlig assistans. Det kan vara omvårdnadsinsatser, vardagssysslor samt aktiviteter som servicemottagaren uppskattar. Servicemottagaren ska få stöd att bestämma över sitt liv och utveckla sina förmågor att leva ett så självständigt liv som möjligt.

Hos oss erbjuds du ett utvecklande arbete där du blir ett viktigt stöd i vardagen för våra servicemottagare. Vi ser verkligen fram emot att få välkomna just dig till vårt nya team!

Exempel på arbetsuppgifter:

• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• planera och utveckla arbetet självständigt och tillsammans med arbetsgruppen
• upprätta och följa målplaner, rutinbeskrivningar, och handlingsplaner tillsammans med servicemottagarna
• upprätta och följa upp genomförandeplaner

Om arbetsplatsen
Som stödassistent inom personlig assistans blir du anställd av Örebro kommun men arbetar hemma hos en servicemottagare. Servicemottagaren är en positiv medelålders kvinna med intresse för bland annat trädgård, blommor, korsord och filmer. Kvinnan har MS och du kommer att stötta henne i vardagen genom omvårdnad, hushållsuppgifter och att följa med på aktiviteter. Arbetsplatsen är belägen centralt i Örebro.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Läs mer om hur det är att jobba inom Socialförvaltningen på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem
• erfarenhet av att arbeta inom vård och omsorg

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 4. 

Arbetstid: dag, kväll med sovande jour och varannan helg 

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Första intervju sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 9 november

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödassistent till Socialpsykiatrin Hagabyvägen 4

Läs mer Okt 17
Här får du möjlighet att ge trygghet och stöd till människor som behöver det. Vill du ha ett meningsfullt men också lite utmanande jobb? Ta då chansen att söka den här tjänsten - för det är precis vad vi erbjuder!

Om tjänsten
Hagabyvägen 4 är ett gruppboende med sex seniora servicemottagare. Som stödassistent ansvarar du för att planera, genomföra och följa upp det dagliga arbetet. I rollen ingår både att utföra olika aktiviteter och att ge stöd i omvårdnad. Du kommer jobba med metoder som motiverande samtal (MI), resursgrupps-ACT (R-ACT) och ett självständigt liv (ESL) samt utifrån individens behov i centrum (IBIC).

Ditt huvudsakliga uppdrag är att tillsammans med dina kollegor erbjuda anpassat pedagogiskt stöd som bidrar till ett meningsfullt, självständigt och utvecklande liv i enlighet med SOL. Som stödassistent kommer du att stödja servicemottagarna i deras vardag. Det stödet kan innefatta exempelvis att laga mat, ge medicin eller att borsta någons tänder. Stödet kan också innebära att påminna, instruera eller motivera en servicemottagare till att själv göra saker personen klarar på egen hand. Hos oss vill vi arbeta med omtanke och se till att de vi stöttar känner en stor delaktighet och möjlighet att påverka sin egen vardag.

Exempel på arbetsuppgifter:

• på ett pedagogiskt sätt stödja servicemottagaren i vardagliga aktiviteter/sysselsättning
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• samverka med anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk, sjuksköterskor, arbetsterapeuter andra aktörer som t.ex. regionen
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation
• upprätta och följa upp genomförandeplaner
• medverka i arbetsplatsträffar och övriga möten

Om arbetsplatsen
Hagabyvägen 4 är ett gruppboende som ligger i villaområdet Hagaby. Området är lugnt och i närheten av Svampen och naturområdet Boglundsängen. 

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss bör du vara en person som inte räds att hantera pressade situationer, utan kan behålla ett lugn och fokusera på rätt saker. Du bör också vara bra på att samarbete i grupp såväl självständigt arbete. Viktigt är att du är en person med god självinsikt och som är trygg i dig själv. Du är en god kollega som är lyhörd och tillmötesgående mot andra i din omgivning. Vi söker efter dig som är intresserad och engagerad. Du är bra på att se vad som behöver göras och är inte rädd för att ta tag i saker. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• B-körkort
• kunna cykla

Meriterande:

• tidigare erfarenhet av Medvindsansvar
• erfarenhet av arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning
• erfarenhet av att dokumentera i verksamhetssystem
• erfarenhet av omvårdnad
• erfarenhet av missbruksproblematik
• utbildning i R-ACT (resursgrupps-ACT)
• utbildning i MI (motivational interviewing)
• utbildning i ESL (ett självständigt liv)
• utbildning i lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödassistent till Socialpsykiatrin Hagabyvägen 2

Läs mer Okt 17
Är du en engagerad och trygg person som söker efter ett varierat och meningsfullt arbete? Varmt välkommen med din ansökan till oss på Hagabyvägen 2! 

Om tjänsten
Som stödassistent på Hagabyvägen 2 har du ett samordnat ansvar där du planerar, genomför och följer upp det dagliga arbetet. Här möter du aktiva servicemottagare som tycker om att delta i olika aktiviteter, både utomhus och inomhus. Du ger stöd till servicemottagare både i gruppbostad och i ordinärt boende. Tillsammans med dina kollegor erbjuder du ett anpassat pedagogiskt stöd som skapar förutsättningar för ett meningsfullt, självständigt och utvecklande liv – i enlighet med socialtjänstlagen (SoL).

I din roll ger du individuellt stöd i vardagen, vilket kan innebära allt från personlig omvårdnad till att ledsaga på aktiviteter och utflykter. Ditt arbete utgår från varje persons behov, mål och förutsättningar, med fokus på att stärka den enskildes möjlighet att påverka sitt eget liv. Du har även ett ärendeansvar, vilket innebär att du ansvarar för planeringen kring ett antal servicemottagare. I arbetet använder vi etablerade metoder som Motiverande samtal (MI), Resursgrupps-ACT (R-ACT) och Ett självständigt liv (ESL).

Hos oss välkomnas du till en erfaren och engagerad arbetsgrupp med tolv kollegor som brinner för att tillsammans skapa ett meningsfullt och gott liv för alla servicemottagare.

Exempel på arbetsuppgifter:

• stödja servicemottagare i vardagliga aktiviteter i hemmet och utanför hemmet
• arbeta med metoder som MI, R-ACT och ESL
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• planera och utveckla arbetet självständigt och tillsammans med arbetsgruppen
• upprätta och följa målplaner, rutinbeskrivningar, och handlingsplaner tillsammans med servicemottagarna
• samverka med anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk, sjuksköterskor, arbetsterapeuter andra aktörer som t.ex. regionen
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation
• kunskap om och följer verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner

Om arbetsplatsen
Hagabyvägen 2 är ett gruppboende som ligger i villaområdet Hagaby på norr i Örebro. Området är lugnt och i närheten av Svampen och naturområdet Boglundsängen. Utöver gruppboendet stöttar vi även servicemottagare i deras egna hem, dit vi tar oss via bil eller cykel.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor men kan också arbeta självständigt och ta initiativ. Du har också lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och snabbt ändra ditt förhållningssätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• B-körkort
• kunna cykla

Meriterande:

• tidigare erfarenhet av Medvindsansvar
• kunskap och/eller erfarenhet av arbete med personer med borderline
• erfarenhet av arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning
• erfarenhet av att dokumentera i verksamhetssystem
• erfarenhet av missbruksproblematik
• utbildning i R-ACT (resursgrupps-ACT)
• utbildning i MI (motivational interviewing)
• utbildning i ESL (ett självständigt liv)
• utbildning i lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och var tredje helg (varannan helg kan förekomma)

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Fritidshemsassistent till Glanshammars skola

Fritidsassistent
Läs mer Nov 14
Nytt
Glanshammars skola söker en engagerad fritidshemsassistent som vill bidra till en trygg och stimulerande miljö där eleverna får utvecklas och växa. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidshemsassistent på Glanshammars skola är du med och skapar en trygg och inspirerande vardag för våra elever. Du stöttar elever i klassrummet, är en aktiv rastvärd som deltar i elevernas lek och gemenskap, och på eftermiddagen är du en del av fritidshemmets verksamhet där du leder aktiviteter som gör tiden meningsfull och rolig. Rollen handlar om att bygga goda relationer, ge stöd i elevernas utveckling och bidra till en inkluderande miljö där alla känner sig sedda.

Exempel på arbetsuppgifter:

• vara en aktiv pedagog på fritidshemmet
• stödja elever i klassrummet som resurs
• delta i rastverksamhet och skapa trygghet på skolgården
• bidra till planering och genomförande av fritidsaktiviteter

Om arbetsplatsen
Glanshammars skola är en av Örebro Kommuns landsbygdsskolor med ca. 340 elever fördelat över förskoleklass till årskurs 6. Här jobbar ca 40 personal. Skolan ligger i idylliska omgivningar i Glanshammar med nära till skog och mark ca 1,5 mil öster om Örebro.

Du hittar oss på: orebro.se/glanshammars-skola

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Kvalifikationer

För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du uppskattar att möta olika individer och att du har förmåga att skapa goda relationer och förstå olika behov. Du trivs i en föränderlig vardag där arbetsuppgifterna kan variera och du har lätt att anpassa dig när förutsättningarna ändras. Du har ett genuint engagemang för barns och ungdomars utveckling och kan omsätta din förståelse i ett pedagogiskt arbetssätt. Rollen kräver att du tar ansvar för dina uppgifter och arbetar självständigt, samtidigt som du samarbetar väl med kollegor och vårdnadshavare för att nå gemensamma mål. Din kommunikativa förmåga gör att du kan skapa tydlighet och trygghet i kontakten med både barn, ungdomar och vuxna. Du måste kunna ta dig till och från Glanshammar tidiga morgnar och sena eftermiddagar, vilket kräver B-körkort och tillgång till bil då bussförbindelserna är begränsade.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• godkänd gymnasieutbildning från barn- och fritidsprogrammet, eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av att arbeta med elever med NPF-diagnos
• B-körkort och tillgång till bil

Meriterande:

• kunskap om ICDP och värdegrundsarbete
• erfarenhet av tydliggörande pedagogik
• erfarenhet av att arbeta med elever med diabetes
• erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kontrollant till Myndighet och trafik

Drift- och vägunderhållsarbetare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med där det händer? Teknik- och serviceförvaltningen arbetar med frågor som påverkar Örebros medborgare gällande framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet. Nu söker vi en driven och positiv person som har förmågan att ha många bollar i luften samtidigt och vill bli en aktiv del i Örebros framtida tillväxt. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
I rollen som kontrollant kommer du bland annat bevaka att avstängningar på allmän platsmark, återställningar, grävningar och annat nyttjande av allmän platsmark görs på ett sätt som är beslutat av Teknik- och servicenämnden. Arbetet består främst av att vara ute i fält för att där bevaka att erfordliga tillstånd finns och att arbete sker enligt beslut. Arbetet består även av att vara kontaktperson till entreprenörer som har frågor kring sina avstängningar eller sin markupplåtelse. Som kontrollant på Teknik- och serviceförvaltningen får du jobba med en rad olika frågor som kan ingå i tjänsten.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handläggning av schaktremisser
• samordning av avstängningar
• avstängningar på allmän platsmark
• att beviljade TA-planer följs efter beslut
• ta fram dokumentation som ligger till grund för eventuella krav på viten
• kontrollera att tidsplanerna följs efter beviljade tillstånd

Om arbetsplatsen
Våra verksamheter ansvarar för bland annat kommunens gator, vägar, GC-banor, torg, parker och grönytor. Vi ansvarar även för vatten och avlopp, avfallshantering samt kommunens matproduktion till förskolor, skolor och boenden. Förvaltningen producerar och säljer biogas samt ansvarar för kommunens fordon och intern posthantering. Vår verksamhet finns i hela Örebro kommun.

Enheten Gata och trafik, som gruppen Myndighet och Trafik är en del av, ansvarar i sin tur för lokala trafikföreskrifter, trafiksäkerhet, trafiksignaler, skyltning, parkeringsövervakning samt tillståndsgivning och myndighetsutövning inom verksamhetsområdet. Vi strävar efter ett aktivt medarbetarskap vilket innebär att ta ansvar för helheten och att arbeta i team och att utveckla sin egen och medarbetarnas kompetens.

Vi tillämpar flextid, möjligheter till semesterväxling samt friskvårdsbidrag.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är trygg och stabil som person samt socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang där du har lätt för att skapa goda kontakter både internt och externt. Du arbetar bra med andra och trivs med att samarbeta och föra dialog på ett professionellt sätt. Din kommunikativa förmåga kombineras med en förmåga att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet där du ser till hela verksamhetens bästa. Du har lätt att anpassa dig efter förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Eftersom trafiksäkerhet är en central del av vårt arbete är du också mycket säkerhetsmedveten och har en naturlig förmåga att identifiera risker och följa rutiner och regelverk med stor noggrannhet. Då arbetet innebär mycket kommunikation och rapportering behärskar du det svenska språket väl samt har goda kunskaper i det engelska språket. Vidare krävs mycket god datorvana då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• gymnasie- samt adekvat eftergymnasial utbildning såsom YH-utbildning 
• B-körkort, manuell växellåda
• teknisk kompetens inom vägarbeten
• kunskaper om schaktning- och grävning
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystem

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med tillsyn och kontroll
• erfarenhet och kunskap kring trafikanordningsplaner
• god lokalkännedom av Örebro
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• utbildning och arbetserfarenhet gällande Arbete på väg
• erfarenhet av myndighetsutövning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: omgående eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Industritekniska programmet söker lärare

Lärare i gymnasiet - yrkesämnen
Läs mer Nov 14
Nytt
Är du redo att ta nästa steg i din karriär och göra en verklig skillnad? Vi söker dig med en stark bakgrund inom tillverkningsindustrin som vill utveckla dina pedagogiska färdigheter och inspirera nästa generation till industrin. 

Om tjänsten
Med din gedigna kompetens och erfarenhet är du perfekt för att bidra till vårt nystartade industritekniska program, utvecklat i nära samarbete med våra samverkande företag inom Teknikcollege. Här blir du en del av en dynamisk och lärande organisation där din personliga utveckling uppmuntras och värderas högt. Om du har yrkeskompetens men saknar lärarutbildning, erbjuder vi en individuell studieplan för att du ska kunna bli behörig lärare. 

Vi tror på kraften i branschnära samarbeten där utbildningen på Tullängsgymnasiet kombineras med arbetsförlagd praktik hos våra samarbetande företag. Som lärare på vårt industritekniska program får du chansen att inspirera och vägleda unga att bli framtidens stjärnor inom industrin. 

Exempel på arbetsuppgifter:
I din undervisning kommer du att kombinera teoretiska kunskaper med praktiska moment inom det industritekniska området.
Dina huvudsakliga undervisningsområden inkluderar: 


• industriell produktion: lär ut hur arbetet i en industri bedrivs och organiseras. 
• driftsäkerhet: undervisa om underhållsarbete, felsökning och förebyggande- och förbättringsarbete. 
• industriell mätteknik: dela din kunskap om mätutrustning, mätresultat och kvalitetsbedömning. 
• tillverkningsunderlag: förmedla förståelse för ritningsunderlag, beredning och kvalitetsarbete. 
• materialteknik: ge insikter om råvaror, materialförädling, materialegenskaper och användningsområden. 

Om arbetsplatsen
Tullängsgymnasiet - för framtidens behov

På Tullängsgymnasiet strävar vi efter att vara en modern och attraktiv gymnasieskola för elever, personal och samarbetspartners. Vi tror på att vara nyfikna, nytänkande och att utvecklas tillsammans. 

Förutom vårt industritekniska program erbjuder vi flera yrkesprogram, inklusive Bygg och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet, Fordon- och transportprogrammet, VVS och fastighetsprogrammet samt det högskoleförberedande Teknikprogrammet. 

Vi kompletterar vårt utbud med en anpassad gymnasieskola och Riksgymnasiet för döva och hörselskadade. 

Tillsammans är vi cirka 1200 elever och 250 medarbetare. Läs mer: orebro.se/tullangsgymnasiet

Tullängsgymnasiet är en del av Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar 1400 medarbetare i en mängd olika roller för att ge ungdomar och vuxna i Örebro samma förutsättning till utbildning och egen försörjning. Här finns stora möjligheter till kompetensutveckling i en kreativ och varierande miljö.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en lärare som är flexibel, kreativ och har lätt för att bygga nya relationer. Tjänsten kräver ödmjukhet, lyhördhet och flexibilitet. Vi förväntar oss att du är en lagspelare med eget driv och att du är förtroendeingivande i din kommunikation. Du är lösningsfokuserad när du möter elever, vårdnadshavare och kollegor. 

Du är självgående i ditt arbete och rollen kräver att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete effektivt. Du behärskar svenska språket väl, både muntligt och skriftligt, för att kunna kommunicera med elever och personal samt dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• lärare inom industritekniskt relevanta ämnen alt. annan erfarenhet som bedöms relevant för arbetet som lärare i industritekniska ämnen

Meriterande:

• dokumenterad förebyggande och främjande arbete på gruppnivå
• erfarenhet av industri

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 7 januari eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Utdrag ur belastningsregistret krävs.

 

Elever på industritekniska programmet får tillsammans med våra samarbetsföretag utifrån givna villkor ta del av:


• APL på våra samarbetsföretag
• garanterad betald feriepraktik
• garanterad visstidsanställning
• grundläggande högskolebehörighet

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. 

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Näringslivsutvecklare till Business Region Örebro

Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med och utveckla Örebroregionens näringsliv och attraktionskraft?
Vi erbjuder ett utåtriktat arbete där du får vara med och forma förutsättningar för företagande, näringslivsservice och tillväxt – tillsammans med kommuner, näringslivet och andra aktörer.

Om tjänsten

Som näringslivsutvecklare arbetar du med olika typer av frågor kopplade till näringslivet och i nära samverkan med alla länets kommuner. Fokus kommer att vara det gemensamma arbetet att utveckla företagsklimatet och vårt gemensamma utvecklingsarbete kring företagsklimat och näringslivsservice. Tjänsten passar dig som har lätt för att skapa relationer och som har ett starkt intresse för samhällsutveckling, entreprenörskap och företagande. I tjänsten ingår både företagskontakter och att arrangera olika samverkansträffar och forum för kompetensutveckling för kommunerna inom BRO.  

Exempel på arbetsuppgifter:

• samverka med kommunerna för att utveckla näringslivsservice och förbättra företagsklimatet i Örebroregionen
• stödja kommunerna genom att arbeta med utveckling och samverkan kring myndighetsutövningen riktad mot företag med utgångspunkt i undersökningar som NKI och NUI (Nöjdkundindex och Nöjdupphandlingsindex)
• driva arbetet med gemensamma analyser och system för att effektivisera och förbättra näringslivsarbetet tillsammans i Örebroregionen
• nära samarbete med övriga medarbetare på Business Region Örebro där ni har gemensamt ansvar för att arbeta med näringslivsutveckling och marknadsföring av Örebroregionen
• representera Business Region Örebro på relevanta mässor och i nätverk

Om arbetsplatsen
Business Region Örebro är länets investeringsfrämjande verksamhet som bygger på partnerskap mellan dess 12 kommuner samt Region Örebro län. Vi är en liten verksamhet i ständig förändring där du som medarbetare förväntas delta och bidra till dess utveckling.
Tjänsten är placerad på Näringslivsavdelningen vid Örebro kommun.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en målinriktad och kundfokuserad person som utvärderar beslut utifrån helhet, gillar att jobba i team och som bygger förtroende och relationer genom öppenhet och samarbete. Din struktur och planeringsförmåga är god och feedback från samarbetspartners använder du för kontinuerlig verksamhetsutveckling. Då man i detta uppdrag förväntas arrangera och leda sammankomster ska du trivas i en synlig roll där förmågan att kommunicera tydligt, i både tal och skrift, och lyssna aktivt får ett stort värde. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen eller motsvarande utbildning inom relevant område
• erfarenhet av näringslivsutveckling, projektledning eller liknande
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• B-Körkort 

Meriterande:

• erfarenhet från arbete inom kommunal/offentlig sektor
• erfarenhet av internationella kontakter
• förmåga att bygga större nätverk, utveckla och fördjupa relationer i dessa
• kunskap om näringslivet och det företags- och innovationsfrämjande systemet i vår region

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Personlighets-och kapacitetstester kan komma att användas som en del av urvalsarbetet. 
Intervjuer genomförs i vecka 2. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 december.

Välkommen med din ansökan!

 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödsamordnare till Arbetsverksamheten

Socionom
Läs mer Nov 14
Nytt
Trivs du i en roll där samverkan och utveckling är i fokus? Har du en högskoleutbildning med inriktning mot pedagogik eller socialt arbete? Nu finns chansen att söka tjänsten som stödsamordnare hos oss på Arbetsverksamheten.


Om tjänsten
Som stödsamordnare kommer du att arbeta självständigt med olika verksamhetsfrågor, samtidigt som du även samverkar i team. Hela vårt arbete bygger på socialt samspel och en god kommunikation, då rollen innebär att man har kontakt med såväl interna som externa aktörer.

En viktig del i det här uppdraget är att arbeta för att arbetsgruppen ska fungera på topp, med servicemottagare i fokus! Du ingår också i en grupp med stödsamordnare där ni tillsammans arbetar övergripande och strategiskt för att lösa gemensamma problem. Rollen som stödsamordnare innebär att medverka aktivt i utvecklingsarbete såväl gällande servicemottagarna som i den egna verksamheten och organisationen.

Exempel på arbetsuppgifter:

• kvalificerat utredningsarbete i specifika brukarärenden
• samverka med andra enheter i området funktionsstöd
• samverka med intressenter och samverkanspartner inom verksamhetsområdet
• samverka med enheterna inom socialpsykiatrin
• ansvara för kontakten och samverkan med kommunens lokala försörjningsenhet
• kompetensutveckling och handledning av medarbetare
• omvärldsbevakning

Om arbetsplatsen
Socialpsykiatrins sysselsättning erbjuder deltagare en strukturerad och meningsfull sysselsättning med social gemenskap som utgår från Individens Behov i Centrum. Deltagarna har möjlighet att komma och delta i aktiviteter på arbetsverksamheten
Ex på sysslor kan vara transportuppgifter, skapande/hantverk, trädgård, cykelverkstad, dans, samtal eller social aktivitet inne/ute. På Arbetsverksamheten Sysselsättning arbetar för närvarande 12 stödassistenter/instruktörer och en arbetskonsulent. 

Vi utgår från Skomaskinsgatan 6 där vi har lokaler som är väl anpassade efter våra behov. Vi har även aktiviteter i vårt Vi utövar även aktiviteter i vårt torp sydväst om Örebro samt i vår butik på Malmgatan.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
För att passa som stödsamordnare hos oss vill vi att du är trygg och stabil som person, du har en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov samt förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du som person trygg och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt kan kommunicera på ett tydligt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och kan själv strukturera ditt arbetssätt samt att du är initiativtagande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• högskola/universitetsutbildning om minst 180 hp med pedagogisk inriktning såsom socionom, beteendevetare, fritidspedagog, specialpedagog, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
• erfarenhet av att arbeta brukarnära inom socialpsykiatrin eller annan verksamhet inom funktionsstöd
• erfarenhet av att samverka med interna och externa parter samt samordna insatser

Meriterande:

• utbildning i R-ACT
• utbildning i ESL (ett självständigt liv)
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• kunskap om beroendeproblematik
• erfarenhet av att arbeta med handledning
• erfarenhet av arbete med kompetensutveckling
• kunskaper i teckenspråk

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: måndag - fredag

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Ekonomiavdelningen

Ekonomichef
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du ha ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter? Vi utökar och söker nu två enhetschefer till ekonomiavdelningen. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Som chef i vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av Ekonomiavdelningen med medborgaren i fokus.

Om tjänsten
En av ekonomiavdelningens enhetschefer går i pension och i samband med det kommer hennes roll för enheten ”Verksamhetsnära stöd”, som består av ca 30 medarbetare, att ersättas med två enhetschefer. Ni kommer att ingå i ett nära samarbete på enheten men med en tydlig uppdelning avseende personalansvar för ca halva gruppen var.

I rollen som enhetschef på ekonomiavdelningen är du direkt underställd ekonomidirektören och ingår i en ledningsgrupp där du är med och bidrar till kommunens utveckling som går utöver ditt eget verksamhetsområde. Tjänsten är placerad i Kommunledningsförvaltningen. Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor inom hela förvaltningen för att bibehålla och utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt med målet att leverera enligt avdelningens och hela förvaltningens uppdrag.

Som enhetschef hos oss har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Du driver, utvecklar och följer upp verksamheten mot uppsatta mål. I rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. Du förväntas ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området och samverkar med fackliga organisationer och andra interna och externa parter. Självklart ingår även att utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• omvärldsbevaka inom området
• samverka med fackliga organisationer
• samverka med interna och externa parter

Om arbetsplatsen
Befattningarna kommer att vara placerade inom ekonomiavdelningen som ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 75 medarbetare fördelade på de fyra enheterna ””, ”Övergripande ekonomi”, ”Redovisning”, ”Ekonomiadministration” samt ”Verksamhetsnära ekonomi”.

Enheten Verksamhetsnära ekonomi består huvudsakligen av ekonomer och controllers som ger ett nära stöd till kommunens samtliga verksamheter. Enheten kan liknas vid en matrisorganisation där man som medarbetare dels arbetar utifrån verksamheternas behov, dels svarar mot ekonomiavdelningens behov.

Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete med målet är att få en mer effektiv, säkrare och kvalitativ ekonomihantering, men också att kunna få bättre förutsättningar för mer uppföljningar och analys. Vi är en del av Kommunledningsförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och förvaltningar.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som enhetschef hos oss leder och motiverar du medarbetare på ett sätt så att du skapar engagemang och delaktighet. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du har förmågan att vara socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom ekonomi eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• ledarerfarenhet

Meriterande:

• erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation
• dokumenterad chefserfarenhet med personal- ekonomi- och verksamhetsansvar

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 december.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu