Örebro: HR Operations Manager

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR Operations Manager i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-07-02 // Varaktighet: Heltid

Epiroc is a leading productivity partner for the mining, infrastructure and natural resources industries. With cutting-edge technology, Epiroc develops and produces innovative drill rigs, rock excavation and construction equipment, and provides world-class service and consumables. The company was founded in Stockholm, Sweden, and has passionate people supporting and collaborating with customers in more than 150 countries. Learn more at www.epirocgroup.com.

HR Operations Manager
Vi söker dig som bygger starka relationer, inger förtroende och har modet att driva förändring. Med din kompetens, ditt engagemang och ditt utvecklingsfokus blir du en viktig kraft i vårt arbete med att forma framtidens HR – nära verksamheten och tillsammans med ett erfaret team.
Låt oss accelerera transformationen. Tillsammans.
Bli en del av vårt team
Epiroc Rock Drills AB är den största privata arbetsgivaren i Örebro med över 3 000 anställda och konsulter, och spelar en viktig roll inom Epiroc-koncernen.
Som vår nya HR Operations Manager kommer du att ha en nyckelroll i att fortsätta vår resa som en av Sveriges mest attraktiva och spännande arbetsgivare. Ditt team består av cirka tio HR-specialister  som stöttar divisionerna vid Epirocs sex operativa områden i Örebro i alla HR-processer. Vi är ett starkt och kunnigt team som arbetar nära tillsammans och hjälper varandra när det behövs.
Ditt uppdrag
Som HR Operations Manager på Epiroc Rock Drills AB leder du ett stort, kompetent och engagerat HR Operations-team och fungerar som den centrala länken mellan HR och den operativa verksamheten. 
Du ansvarar för att omsätta affärsstrategier till konkreta People & Leadership-initiativ, i en komplex och internationell matrisorganisation. Rollen innebär ett nära samarbete med General Managers, HR VPs, fackliga parter och andra HR-chefer inom Epiroc.
Du ingår i ledningsgruppen för Epiroc Rock Drills AB och har ett övergripande ansvar för implementering av strategiska HR-projekt, utveckla samarbete med partners, fackliga relationer. Du är motorn i att driva utvecklingen av framtidens HR.
I rollen kommer du att:
•    Skapa framtidens HR byggt på innovation och samarbete i en nära dialog med de operativa verksamheterna.
•    Leda och utveckla HR Operations-teamet, motivera och coacha framtidens HR ledare.
•    Driva och implementera strategiska och operativa HR-planer.
•    Utveckla samarbete och övergripande ansvar för fackliga relationer byggt på samverkan och ledarskap.
•    Utveckla och innovera effektiva HR-processer.
•    Kommunicera och informera till olika intressenter, både internt och externt.
•    Nära samarbete med övriga HR-chefer inom Epiroc.
Placering och resor
Denna tjänst är placerad i Örebro. Resor förekommer vid behov.
Ansökan och kontaktinformation
Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan via vår karriärsida så snart som möjligt, men senast den 3 augusti 2025. 
För frågor om tjänsten, vänligen kontakta: 
Rekryterande chef, Jonas Albertsson, Managing Director, Epiroc Rock Drills AB, jonas.albertsson@epiroc.com
Rekryteringsspecialist, Maria Tedsjö, maria.tedsjo@external.epiroc.com 
Under semesterperioden har vi begränsad möjlighet att svara på dina frågor men vi återkommer till dig vecka 32 då vi är tillbaka igen.

Din profil
Vi söker en senior HR-ledare med gedigen erfarenhet och starka personliga värderingar. Du är skicklig på att bygga förtroende och goda relationer på alla nivåer. Du tycker om att stötta och coacha chefer i att fatta beslut som gynnar organisationens utveckling. Du lyssnar aktivt, kommunicerar tydligt och är öppen för olika perspektiv och kulturer. Om du är tillgänglig, pålitlig och värdesätter att göra det rätta – då kan detta vara rollen för dig!
Din bakgrund bör inkludera:
•    Universitetsutbildning inom relevant område eller motsvarande.
•    Minst 10 års erfarenhet inom HR, inklusive på ledningsnivå.
•    Gedigen erfarenhet av svensk arbetsrätt och fackligt samarbete.
•    Erfarenhet av att arbeta i en global matrisorganisation, gärna inom industrin.
•    Erfarenhet av att leda mångkulturella team och arbeta över kulturella gränser.
•    Stark bakgrund i att leda framgångsrika förändringsprocesser.
•    Bred förståelse för centrala HR-processer.
•    Förmåga att arbeta både strategiskt och operativt.
•    Utmärkta kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Personalchef/HR-chef

Nedan visas andra jobb i Örebro som Personalchef/HR-chef.

Lönechef / Löneansvarig

Läs mer Jun 17
Om rollen
Som Lönechef / Löneansvarig hos oss kommer du att tillsammans med löneteamet ansvara för cirka 5 700 löner för lokala bolag inom Team Olivia. Du har en strategisk, men samtidigt operativ, viktig roll i arbetet med analys av lönedata och insikter som kan påverka företagets långsiktiga planer och beslut. Du kommer att samarbeta med ekonomer, controllers, HR-chef och ledningsgrupper för att utveckla avdelningen. 
Löneavdelning utgår från Kuras huvudkontor på Aspholmen i Örebro, där du förväntas vara på plats 3-4 dagar i veckan.
Känner du igen dig?
Du trivs i en operativ roll och motiveras av att i rollen som lönechef/löneansvarig vara med och driva utveckling av lönefunktionen. Din förmåga att analysera arbetet, identifiera förbättringsområden och driva de förändringar som krävs leder oss till framgång. Vidare är du ansvarstagande, kommunikativt skicklig och motiveras av att vara ett tryggt stöd för dina medarbetare och för våra chefer i organisationen. Du är även en naturlig relationsbyggare och förstår att det i ditt uppdrag är av stor betydelse att du kan agera rådgivare till dem som inte har lönefrågor som sin kärnkompetens. Att vara en engagerad samarbetspartner och utveckla lösningar både strategiskt och operativt är självklart för dig.
Vår ideala kandidat har mycket god erfarenhet inom lön samt intresse inom löneområdet i stort, som leder teamet till resultat, får medarbetare att växa i sina roller och överträffar förväntningar på god service. Du vill arbeta i den privata omsorgssektorn för att med dina kunskaper utmana och bidra till att utveckla branschen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och viljan att utvecklas i din roll tillsammans med oss.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

Ledarskap: Leda löneteamets medarbetare och säkerställa att teamet har den kompetens som krävs för att kunna tillhandahålla expertis och service på hög nivå


Utveckling: Kontinuerligt förbättra processer och verktyg för lönearbetet samt aktivt bidra till digitaliseringsprojekt, samt samordna implementation av nya system och processförändringar


Lag- och avtalsefterlevnad: Övervaka förändringar i lag- och kollektivavtalsbestämmelser som påverkar ersättningar


Lönekartläggning: Genomförande av lönekartläggning tillsammans med HR-chef, liksom samordning av processen kring lönerevision


Rapportering: Skapa rapporter och analyser från lönedata för att stödja beslutsfattande inom HR och företagsledning, samt ge rekommendationer för effektivisering som syftar till en hållbar ekonomisk utveckling


Kvalifikationer
Krav

Relevant utbildning inom ekonomi, löneadministration eller motsvarande erfarenhet


Mycket goda kunskaper inom lagstiftning kopplat till lön


Erfarenhet av förändringsarbete kopplat till lön


Tidigare erfarenhet från personalintensiva verksamheter


Mycket goda kunskaper i Excel eller motsvarande i Google


Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift


Meriterande

Erfarenhet av att leda team


Erfarenhet av SD Worx


Erfarenhet av personlig assistans, eller branschen i stort


Vi Erbjuder En spännande och utmanande arbetsmiljö i ett bolag i tillväxt. En affärskritisk roll att utvecklas inom men också själv utveckla för att vi ska kunna möta morgondagens utmaningar. Du verkar i en miljö där samarbete, teamkänsla, affärsmässighet och förändringsarbete är naturliga delar av vardagen. Mer om tjänsten och rekryteringen
Tjänsten är heltid och tillsvidare, vi tillämpar provanställning.
Tjänsten utgår från Kuras huvudkontor i Örebro där du förväntas vara på plats 3-4 dagar i veckan.
Sista ansökningsdag är den 15 juli 2025, urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Med hänsyn till semestertider kan svar på din ansökan dröja, men vi återkopplar som senast när rekryteringen är avslutad.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringen är du välkommen att kontakta HR-chef Team Olivia, Christina Johansson; christina.johansson@olivia.se eller rekryteringschef Team Olivia; Regina Lindstedt: regina.lindstedt@olivia.se 
Personlighetstester under rekryteringen Under rekryteringen kan vi genomföra personlighetstester som en del i vår urvalsprocess. Tester gör urvalsprocessen mer träffsäker och rättvis för dig som söker arbete hos oss och återkopplar till det som är relevant för tjänsten. Om du går vidare till detta steg får du länkar skickade till dig, och återkopplingen sker automatiskt via systemet direkt efter genomförda tester.
En förutsättning för att påbörja en anställning hos oss är att du som söker kan uppvisa giltig ID-handling och/eller lämna in personbevis samt eventuella dokument som styrker rätten till arbete i Sverige. Personbevis kan du enkelt ladda ned på Skatteverkets hemsida.
Vi kan komma att tillämpa bakgrundskontroller i denna rekrytering.
Kura Omsorg en del av Team Olivia 
Kura är en del av Team Olivia som är en av Sveriges ledande assistansutförare som på ett värderingsstyrt och personligt sätt bedriver verksamheter genom lokala bolag och verksamheter. Totalt är vi cirka 5 700 medarbetare som alla vill vara med och göra skillnad för andra människor, varje dag.
Vi arbetar alla med målet att få möjligheten att hjälpa fler kunder/brukare att ges möjligheten till en meningsfull vardag.
Läs gärna mer om oss här:
Kura
Team Olivia

Ansök nu

HR-ansvarig med fokus på arbetsrätt och kollektivavtal

Läs mer Jun 13
Har du någon gång varit i kontakt med vården? Bott på hotell, ätit på restaurang eller jobbat inom laboratorium? Då har du troligtvis stött på Textilia, även om du inte märkte det.?Vi levererar tvätt- och textilservice till kunder med höga krav på hållbarhet, service, kvalitet och hygien. Vi är ett företag i ständig utveckling, och här får du vara med och driva utvecklingen framåt – tillsammans för en renare morgondag.  



Vill du vara med och säkerställa att vårt HR-arbete håller högsta kvalitet och är i linje med lagar och kollektivavtal? Vi söker nu en trygg och kunnig HR-ansvarig som vill göra skillnad – på riktigt.

Om rollen
Som HR Ansvarig blir du en nyckelspelare i vårt HR-team med särskilt ansvar för frågor som rör arbetsrätt, kollektivavtal, pensioner och försäkringar. Du kommer att fungera som ett viktigt stöd till våra löneadministratörer och chefer i organisationen och bidra till att våra rutiner är både effektiva och rättssäkra.

Vi söker dig som har djup kunskap inom området och som trivs med att tolka regelverk och omsätta dem i praktiken. Du är trygg i dialog med både fackliga parter och chefer, och har ett lösningsorienterat och pedagogiskt arbetssätt.

Ansvar
- Arbetsrätt, kollektivavtal, Pensioner & försäkringar
- Lagstiftning
- Lönekartläggning
- OSA 

Ditt uppdrag
- Fungera som expertstöd inom arbetsrätt, kollektivavtal, pensioner och försäkringar.
- Tolkning och tillämpning av gällande lagstiftning samt centrala och lokala kollektivavtal.
- Samordning och ansvar för lönekartläggning och lönerevision inkl arbete med det nya lönetransparensdirektivet.
- Stödja löneadministratörer i frågor om anställningsvillkor, förmåner och löneunderlag.
- Bidra till att processer och rutiner inom HR och lön är rättssäkra, uppdaterade och effektiva.
- Vid behov samverka med fackliga representanter och bistå vid förhandlingar, MBL och andra partsrelationer.
- Säkerställa att pensions- och försäkringslösningar tillämpas korrekt i hela organisationen.
- Följa upp ny lagstiftning och bidra med kunskapsöverföring internt.
- Framtagande och analys av statistik
- Medverka i HR-relaterade projekt vid behov.

OSA (organisatorisk och (psyko)social arbetsmiljö

- Diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling + årliga aktiva åtgärder + uppföljning
- Alkohol och droger (+spelberoende), rehabilitering och sjukfrånvaro
- Rutiner för Utvecklingssamtal, APT
- Rutiner för systematisk arbetsmiljö (samverkan, skyddskommitté, uppgiftsfördelning)
- Medarbetarundersökning NMI

Vem är du?
Du har några års erfarenhet från en liknande roll inom HR och god vana av kollektivavtal, gärna från både privat och offentlig sektor. Du är analytisk, strukturerad och har lätt för att skapa förtroende.

Personliga egenskaper
· Självgående med god samarbetsförmåga.

· Lösningsorienterad och prestigelös.

· God kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.

· Hög integritet, ansvarstagande och analytisk.

 

Kvalifikationer
· Akademisk examen inom HR, arbetsrätt eller motsvarande.

· Flera års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete, gärna som HRBP eller specialist.

· Mycket goda kunskaper i svensk arbetsrätt, kollektivavtal, pension och försäkring.

· Erfarenhet av att arbeta nära lönefunktioner.

· Van att tolka avtal, lagar och riktlinjer samt omsätta dessa i praktiken.

· Flytande svenska i tal och skrift.

 

Vi erbjuder
Ett meningsfullt uppdrag i en organisation där HR är en självklar och integrerad del i verksamhetens utveckling. Du får arbeta tillsammans med vår stabschef och ingå i flera tvärfunktionella team bestående av HR-administratör, arbetsmiljöspecialist, löneadministratörer samt chefer inom organisationen där vi tillsammans skapar en renare morgondag.

Placering är på vårt svenska huvudkontor i Örebro.

Datum för sista ansökningsdag är den 31 augusti, men vänta inte med att skicka in din ansökan eftersom rekryteringen sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan.

 

Rekrytering- och bemanningsföretag undanbedes vänligen att höra av sig.



 

Hos oss kan du utveckla både dig själv och företaget 

På Textilia tror vi på utveckling – både för individen och för verksamheten. När du växer i din roll, växer vi som företag. Därför får du stort förtroende, tydliga ramar och ett stödjande ledarskap som hjälper dig att ta nästa steg. 


Vi drivs av ett gemensamt syfte och värderingar som engagemang, nytänkande och affärsfokus. Hos oss styrs arbetet inte av onödiga regler, utan av omdöme, ansvar och viljan att hitta smartare lösningar. Vi tror på att lära av erfarenhet – även när något inte blir rätt från början. Vår organisation bygger på tillit och ansvarsfördelning. Med en platt struktur och decentraliserat beslutsfattande får varje medarbetare möjlighet att påverka – både vardagen och framtiden. Det är så vi utvecklar Textilia, tillsammans. 


Läs mer om hur det är att jobba hos oss på https://textilia.se/om-textilia/jobb/ 



Om Textilia 

Textilia är en skandinavisk koncern med över 2 600 medarbetare som tillhandahåller rikstäckande tvätt- och textilservice. I Sverige driver vi tolv tvätterier – från Boden i norr till Malmö i söder – med Sverigekontoret i Örebro. Med mer än 70 års erfarenhet ser vi till att vård, industri, hotell och restauranger får tillgång till rena och pålitliga textilier, varje dag. 


Vi är stolta över att vara en arbetsplats där människor från över 40 nationaliteter arbetar tillsammans, med en jämn könsfördelning i både verksamhet och ledning. Det präglar vår kultur – och stärker oss. Som en av de första i branschen återvinner vi kasserade textilier i stor skala. Det är en del av vårt långsiktiga uppdrag att skapa en renare morgondag.

Ansök nu

HR- och kommunikationschef till Regional utveckling

Läs mer Apr 15
Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för både verksamhet, ledarskap och medarbetarskap? Som HR- och kommunikationschef leder du två områden som påverkar mycket av det vi gör, från arbetsmiljö och kompetensförsörjning till hur vi kommunicerar internt och externt, tydligt och trovärdigt. Du ansvarar även för förvaltningens process kring beredskap och säkerhet.
Du får en viktig roll i organisationen, där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt arbete och leda en verksamhet med stort fokus på utveckling. Välkommen med din ansökan!

Regional utveckling är en av Region Örebro läns förvaltningar och har ett brett ansvarsområde inom bland annat folkhälsa, utbildning, näringslivsutveckling, kultur, energi och klimat samt kollektivtrafik. Uppdraget kommer från riksdagen och regeringen och handlar om att samordna och samverka med aktörer på lokal, regional och nationell nivå för att skapa en hållbar regional utveckling och en god livskvalitet i Örebro län.
Förvaltningen består av cirka 330 medarbetare som tillsammans skapar utvecklingskraft. HR- och kommunikationsenheten är en del av förvaltningskansliet och består av cirka tio medarbetare. Vi arbetar nära verksamheten och samarbetar både inom enheten och med kollegor i andra delar av organisationen.


HR- och kommunikationschef till Regional utveckling

Arbetsuppgifter

Du har ett övergripande ansvar för HR, kommunikation och beredskap inom förvaltningen Regional utveckling och leder ett team med medarbetare inom respektive område. I uppdraget ingår att samordna och utveckla både det strategiska och operativa HR-arbetet i förvaltningen. Tillsammans med förvaltningens HR-konsulter ger du ett tillgängligt, kvalitativt och proaktivt stöd till chefer i personalrelaterade frågor. Arbetet är långsiktigt och strategiskt men också operativt för att stärka och lösa utmaningar i vardagen. Din roll handlar om att skapa struktur, tydlighet och engagemang genom tillit och ett närvarande ledarskap.
Inom kommunikation ansvarar du för både intern och extern kommunikation och leder en arbetsgrupp som arbetar nära verksamheten. Du samordnar, för dialog med uppdragsgivare och balanserar verksamhetens behov med tillgängliga resurser. Du säkerställer att kommunikationsinsatser bemannas på rätt sätt och att organisationen får den stöttning som krävs. Du ansvarar för att vår kommunikation ska vara trovärdig, tydlig och tillgänglig.
Beredskaps- och säkerhetsarbetet är under uppbyggnad och du ansvarar tillsammans med vår beredskaps- och säkerhetssamordnare för att utveckla arbetssätt, organisation och riktlinjer.
Du arbetar nära och är direkt underställd förvaltningschefen och är en självklar del av Regional utvecklings ledningsgrupp. Du har en viktig roll i att driva och utveckla verksamheten med tydlig riktning och god samverkan. Utöver detta ingår du i regionens HR-chefsgrupp där du tillsammans med övriga HR-chefer och HR-direktör ansvarar för att hålla samman regiongemensamma strategiska HR-frågor. Dessutom är du en del av regionens strategigrupp för kommunikation, där du bidrar till den övergripande utvecklingen av kommunikationsarbetet i hela organisationen.

Övrig information

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings-och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer
Akademisk examen inom HR, alternativt annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Flerårig erfarenhet av arbete som HR-chef eller motsvarande
Erfarenhet av och intresse för kommunikationsfrågor

För att lyckas i rollen behöver du vara trygg och ödmjuk i ditt ledarskap. Du är bra på att skapa engagemang och delaktighet genom ett tillitsbaserat ledarskap för att nå uppsatta mål. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i olika sammanhang, såväl i skrift som vid personliga möten, och är bekväm vid att hålla föredrag och presentationer. Det är viktigt att du arbetar bra med andra och lätt skapar goda och hållbara relationer . Du bygger tillit genom ett närvarande och prestigelöst förhållningssätt och du har lätt för att skapa goda samarbeten både inom och utanför den egna organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Meriterande:
Erfarenhet av arbete i politiskt styrd verksamhet och/eller offentlig sektor
Erfarenhet av att leda och utveckla verksamhet inom kommunikation
Erfarenhet av att leda och utveckla verksamhet inom beredskap och säkerhet

Ansökan

Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län, läs mer på vår hemsida.

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

För mer information om vår förvaltning Regional utveckling, läs mer på vår hemsida.

https://utveckling.regionorebrolan.se/sv/

Ansök nu

HR-chef med intresse för kommunikation till Regional utveckling

Läs mer Maj 5
Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för både verksamhet, ledarskap och medarbetarskap? Som HR- och kommunikationschef leder du två områden som påverkar mycket av det vi gör, från arbetsmiljö och kompetensförsörjning till hur vi kommunicerar internt och externt, tydligt och trovärdigt. Du ansvarar även för förvaltningens process kring beredskap och säkerhet.
Du får en viktig roll i organisationen, där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt arbete och leda en verksamhet med stort fokus på utveckling. Välkommen med din ansökan!

Regional utveckling är en av Region Örebro läns förvaltningar och har ett brett ansvarsområde inom bland annat folkhälsa, utbildning, näringslivsutveckling, kultur, energi och klimat samt kollektivtrafik. Uppdraget kommer från riksdagen och regeringen och handlar om att samordna och samverka med aktörer på lokal, regional och nationell nivå för att skapa en hållbar regional utveckling och en god livskvalitet i Örebro län.
Förvaltningen består av cirka 330 medarbetare som tillsammans skapar utvecklingskraft. HR- och kommunikationsenheten är en del av förvaltningskansliet och består av cirka tio medarbetare. Vi arbetar nära verksamheten och samarbetar både inom enheten och med kollegor i andra delar av organisationen.


HR-chef med intresse för kommunikation till Regional utveckling

Arbetsuppgifter

Du har ett övergripande ansvar för HR, kommunikation och beredskap inom förvaltningen Regional utveckling och leder ett team med medarbetare inom respektive område. I uppdraget ingår att samordna och utveckla både det strategiska och operativa HR-arbetet i förvaltningen. Tillsammans med förvaltningens HR-konsulter ger du ett tillgängligt, kvalitativt och proaktivt stöd till chefer i personalrelaterade frågor. Arbetet är långsiktigt och strategiskt men också operativt för att stärka och lösa utmaningar i vardagen. Din roll handlar om att skapa struktur, tydlighet och engagemang genom tillit och ett närvarande ledarskap.
Inom kommunikation ansvarar du för både intern och extern kommunikation och leder en arbetsgrupp som arbetar nära verksamheten. Du samordnar, för dialog med uppdragsgivare och balanserar verksamhetens behov med tillgängliga resurser. Du säkerställer att kommunikationsinsatser bemannas på rätt sätt och att organisationen får den stöttning som krävs. Du ansvarar för att vår kommunikation ska vara trovärdig, tydlig och tillgänglig.
Beredskaps- och säkerhetsarbetet är under uppbyggnad och du ansvarar tillsammans med vår beredskaps- och säkerhetssamordnare för att utveckla arbetssätt, organisation och riktlinjer.
Du arbetar nära och är direkt underställd förvaltningschefen och är en självklar del av Regional utvecklings ledningsgrupp. Du har en viktig roll i att driva och utveckla verksamheten med tydlig riktning och god samverkan. Utöver detta ingår du i regionens HR-chefsgrupp där du tillsammans med övriga HR-chefer och HR-direktör ansvarar för att hålla samman regiongemensamma strategiska HR-frågor. Dessutom är du en del av regionens strategigrupp för kommunikation, där du bidrar till den övergripande utvecklingen av kommunikationsarbetet i hela organisationen.

Övrig information

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings-och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer
Akademisk examen inom HR, alternativt annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Flerårig erfarenhet av arbete som HR-chef eller motsvarande
Erfarenhet av och intresse för kommunikationsfrågor

För att lyckas i rollen behöver du vara trygg och ödmjuk i ditt ledarskap. Du är bra på att skapa engagemang och delaktighet genom ett tillitsbaserat ledarskap för att nå uppsatta mål. Du har en mycket god kommunikativ förmåga i olika sammanhang, såväl i skrift som vid personliga möten, och är bekväm vid att hålla föredrag och presentationer. Det är viktigt att du arbetar bra med andra och lätt skapar goda och hållbara relationer . Du bygger tillit genom ett närvarande och prestigelöst förhållningssätt och du har lätt för att skapa goda samarbeten både inom och utanför den egna organisationen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Meriterande:
Erfarenhet av arbete i politiskt styrd verksamhet och/eller offentlig sektor
Erfarenhet av att leda och utveckla verksamhet inom kommunikation
Erfarenhet av att leda och utveckla verksamhet inom beredskap och säkerhet

Ansökan

Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län, läs mer på vår hemsida.

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

För mer information om vår förvaltning Regional utveckling, läs mer på vår hemsida.

https://utveckling.regionorebrolan.se/sv/

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Epiroc Rock Drills AB

Nedan visas andra jobb i Örebro från Epiroc Rock Drills AB .

Mechanical Designer- Fire Suppressions

Maskinkonstruktör
Läs mer Jun 26
Epiroc is a leading productivity partner for the mining, infrastructure and natural resources industries. With
cutting-edge technology, Epiroc develops and produces innovative drill rigs, rock excavation and construction
equipment, and provides world-class service and consumables. The company was founded in Stockholm,
Sweden, and has passionate people supporting and collaborating with customers in more than 150 countries.
Learn more at www.epirocgroup.com.

You will be part of a team of Designers and Analysis people that develop machines used in underground mines all around the world, normally in very harsh environments with high demands on safety, reliability and productivity. 

The range of our loaders and trucks includes both diesel and battery driven machines with technology level from simple to fully automated machines. 

The team is in an exciting and progressing phase; continuing to build skills and working in new development projects on existing and new product range, while fostering an inclusive culture where everyone is encouraged to think new. We look forward to welcoming you to our team and our positive workplace where everyone succeeds together. Do you have a technical interest and are you a determined person who is eager to learn and develop?
Your Mission
Mechanical installations on the machines and also make certifications of them.
You will work on mechanical installations of the machines and assist with their certifications. Don’t worry if you don’t have prior experience — you’ll learn everything you need on the job with us.
You will also work with other types of assignments, for example base development, new development projects, product maintenance and customer orders. 
Your duties will include requirement specification, design, testing and documentation.
It is an outward-looking job with many contacts, both internally and externally.

Your profile
For this role we require that you have a Bachelor of Science or Master of Science in Mechanical Engineering (or the equivalent knowledge through experience). It is a plus if you have practical experience in engineering and working with modern CAD systems, we are using Creo.
Experience in design of construction machinery is meritorious.

As a person you are a self-driven and communicative team player. We believe that you are proactive, analytical, and used to taking full responsibility for your work. 

This is an opportunity for you to grow and collect experience within mechanical engineering and product design.

You must be fluent in written and spoken English language.

Location and travel
This position is located in Örebro, Sweden. Occasional travel is required.


Life at Epiroc
By joining our team, you can expect an atmosphere of creativity, innovation, and workplace diversity. You will be a part of a group of skilled and helpful colleagues who live by our core values: Collaboration, Commitment, and Innovation. We work in a global environment with 120 different nationalities!

In addition to the fact that we have a caring culture that is characterized by development combined with having a good balance between work and leisure, there are some things that makes us a little extra proud to work at Epiroc: 

•    Global career opportunities
•    Epiroc University, for your own competence development
•    Community involvement
•    Benefits package, which amongst other things include flexible working hours and bonus.

Life at Epiroc can include the possibility for a hybrid workplace. It is a way of working that offers flexibility to partly work from home, based on your role, responsibilities, and individual conditions. 


Application and contact information
Please note that, due to the current regulations, we will only consider applications received through our system and not via email or social media. 
Welcome with your application as soon as possible by creating an account in our recruitment system. In this recruitment process, we review applications continuously. The last day to apply for this position is 2025-07-09. 

For questions about the position, please contact hiring manager Charlotta Ivansson, Group Manager, Material Handling R&D: charlotta.ivansson@epiroc.com. 

For questions about the recruitment process or application please contact recruitment specialist Dana Gálová: dana.galova@epiroc.com

Ansök nu

Group Safety and Health Manager

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jul 15
Global Safety and Health Manager Position

Do you want to help us accelerate the transformation in the mining and construction industry? Demand for critical metals and minerals will sharply increase as we transition to a climate-neutral society. Our role is to help extract these minerals and metals in the most sustainable way possible. Now, we're seeking a highly motivated Global Safety and Health Manager
Are you someone who is analytic, has strong project management skills and thinks safety and health is key? It all starts with people like you.


Your mission
As a key member of our Sustainability and SHEQ team, you'll play a vital role as we strive to eliminate work-related injuries and reach our 2030 goal of no work-related injuries. As a Safety and Health Manager, you will further develop and improve the safety culture in Epiroc, drive meaningful changes, support and guide the organization and strengthen our competitive position and meet customer demands.
You will lead collaboration activities with a wide range of internal and external stakeholders and provide support to various groups.
You will work closely with colleagues both at Group level but also with divisions and local level. You will report to VP Sustainability.
Your responsibilities and tasks will include, but are not limited to:

Drive and implement global strategic and operational safety and health improvements in collaboration with divisions and local level.
Promote, support and guide the organization on safety and health issues.
Share best practices and deploy prevention tools.
Develop and communicate Group guidelines and requirements.
Lead internal safety projects.
Follow up health and safety performance as well as highlight areas where we need to improve.
Application owner of common OHS applications and processes.
Develop internal training.
Collection, consolidation, and analysis of ESG data for reporting and internal decision-making.
Drive continuous improvement.
Monitor new reporting requirements and develop processes to utilize sustainability data to advance our agenda.
Perform internal audits on entities and on divisions.
Work with other sustainability topics.





In this role you will not have any direct reporting staff, but you will ensure success through collaboration with the divisions and the entities in the Group.

Your profile
To succeed as our Global Safety and Health Manager, you should have:

A Bachelor or a Master Degree of science, sustainability, industrial engineering, behavioral science or similar.
Several years of relevant work experience, preferably from an operational environment, from multinational companies or similar.
Familiarity with laws, regulations and standards in the OHS area.
Strong analytical skills to gather, analyze and make data-driven decisions.
Excellent project management skills.
Great skills in MS Office (especially in Excel) and Power BI.
Bilingual in Swedish & English with strong verbal & written communication skills in both languages.
A keen interest in health and safety and an understanding of the complexity in a decentralized multi-national organization under various legislations and regulations.



If you're a curious, enthusiastic, and pragmatic individual with a results-oriented mindset, along with a passion for health and safety and sustainability, combined with the determination to drive change, we extend a warm invitation for you to join our team.
We believe you are a true networker that can naturally build relationships and influence across functions and divisions to adopt best practices and continuous improvement.
Together, let's embark on a journey to create excellence and shape the future of the mining and construction industry.


Location and travel
This position is preferably in Stockholm or Örebro, Sweden. Occasional travel is required. Both domestic and international, mainly to our entities, but also to customers and to other relevant events.

Ansök nu

Customer Care Specialist

Kundtjänstmedarbetare
Läs mer Jul 7
www.epirocgroup.com.

Trivs du med att hjälpa kunder och lösa problem i vardagen? Gillar du att ha många kontakter och ta ansvar för att saker blir gjorda? Då kan det här vara rätt roll för dig.
Vi söker en Customer Care Specialist som vill vara med och ge våra kunder och samarbetspartners i Norden och Baltikum riktigt bra service – varje dag. Hos oss får du en varierad roll med både kundkontakt, administration och samarbete med flera delar av verksamheten.
Ditt uppdrag
I denna roll är du ofta den första personen våra kunder eller samarbetspartners pratar med när de kontaktar oss. Du ser till att deras ärenden tas om hand, löses i tid och att de får återkoppling. Det handlar om att ge bra service – varje gång.

Dina arbetsuppgifter innehåller bland annat att:
* Ta emot samtal och mejl från kunder, och samarbeta med våra tekniska experter för att lösa svårare frågor.
* Registrera beställningar på reservdelar och förbrukningsmaterial, följa upp leveranser och se till att det blir rätt i faktureringen.
* Bygga goda och långsiktiga relationer med kunder och partners.
* Hjälpa till med enklare tekniska frågor och se till att informationen om våra produkter är uppdaterad och relevant.
* Erbjuda och sälja reservdelar, tillbehör och våra tjänster vid kontakt med kund.
* Hålla kunduppgifter och artikelinformation uppdaterade i våra system.
* Söka upp och ta kontakt med nya kunder som kan ha nytta av våra produkter och tjänster.


Vem är du?
Du har troligen jobbat i en kundnära roll tidigare – kanske med kundservice, orderhantering eller liknande. Du har lätt för att sätta dig in i nya system och processer, och trivs i en roll där du får kombinera service, administration och försäljning.

Du behöver kunna svenska och engelska i både tal och skrift. Har du dessutom kunskaper i något annat nordiskt språk, som finska eller norska, är det ett stort plus.

Som person tror vi att du är:
* Samarbetsinriktad – du trivs med att samverka både internt och externt.
* Direkt och tydlig – du kommunicerar klart och skapar förtroende.
* Ansvarstagande – du tar ägarskap för att kundens upplevelse blir så bra som möjligt.
* Snabbfotad och positiv – du ser lösningar och agerar med en känsla av angelägenhet.


Placering och övrigt
Vårt team utgår från Aspholmen i Örebro.
Vi erbjuder en hybrid arbetsplats – ett arbetssätt som ger flexibilitet och främjar en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv.

Ansökan och kontaktinformation
Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan via vår karriärsida så snart som möjligt, men senast 24 juli. Ansökningar granskas löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Vi är engagerade i en grundlig rekryteringsprocess som inkluderar intervjuer, referenstagning och tester. För att säkerställa en trygg arbetsmiljö genomför vi identitetskontroller och drog- och alkoholtester. Vår process är utformad för att vara rättvis och inkluderande; du kan förvänta dig transparent kommunikation och en balanserad utvärdering av dina färdigheter och erfarenheter.

För frågor om tjänsten, vänligen kontakta:
Anställande chef, Josefin Rönnqvist, 072-741 23 29
Rekryteringsspecialist, Ellinor Ekelöf. ellinor.ekelof@epiroc.com

Ansök nu

Team Manager / Team Product Owner

Gruppchef, teknik
Läs mer Jul 14
Team Manager / Team Product Owner – Automation for Production Drilling and Rock Reinforcement
Are you passionate about leading high-performing teams and driving innovation in automation?
We’re looking for a collaborative and experienced Team Manager / Team Product Owner to guide our talented team in developing cutting-edge automation systems for underground mining equipment, with a focus on production drilling and rock reinforcement.
In this hybrid leadership role, you will not only manage and develop a team of skilled engineers, but also act as the Product Owner—bridging technology with business needs to deliver high-quality, impactful solutions.


What You’ll Do
Lead and support a team of developers and engineers working on automation solutions for underground mining.
Drive the transition to agile ways of working, helping to build a culture of adaptability and continuous improvement.
Foster a safe, inclusive, and collaborative environment that values innovation, psychological safety, and diverse perspectives.
Coach, develop, and empower team members to reach their full potential, supporting both technical growth and personal development.
Take on the role as Product Owner, gathering and prioritizing requirements, collaborating closely with stakeholders, and ensuring timely delivery of quality-assured software aligned with business goals.
Oversee project planning and execution, ensuring everything is delivered on time, within scope, and on budget.





Your Profile
A degree in engineering related to automation, real-time systems, software development, or a similar field.
Proven experience managing product development projects, preferably in a similar, cross-functional environment.
A collaborative mindset and a strong interest in developing deep domain knowledge in underground mining automation.
Excellent communication and leadership skills, with the ability to inspire trust, foster accountability, and drive alignment.
Hands-on experience with agile methodologies and modern project management tools.
A growth mindset—motivated to challenge the status quo and contribute to a culture of learning and innovation.



Location
This position is based in Örebro, Sweden.

Ansök nu

Training Specialist and Project Leader

Projektledare, IT
Läs mer Jul 9
Training Specialist and Project Leader


Step into Your Future as a Training Specialist and Project Leader!


Join our global technical training team and become a catalyst for innovation and excellence. As a Training Specialist and Project Leader, you will design and implement groundbreaking technical training programs, lead transformative projects, and collaborate with a passionate team to drive our business forward. Your expertise will empower our learners to achieve their full potential and contribute to sustainable growth. Embrace this opportunity to shape the future and make a lasting impact!


Join our team
Our vision is to empower our learners to create sustainable growth. We are a committed, collaborative, and innovative team that fosters continuous improvement and excellence. Our mission is to provide comprehensive global training and learning frameworks that lead to a highly competent workforce in service operations and increased customer satisfaction. We promote forward-thinking learning experiences and innovative methods to enhance the availability and impact of our training programs. Let’s accelerate the transformation together to ensure that every training initiative contributes to the success and development of our learners and the organization.


Your mission
We are seeking a dynamic and experienced Training Specialist and Project Leader to join our global technical training department. This key role will be responsible for designing and implementing innovative technical training solutions that empower learners to advance their careers while driving business transformation and operational excellence for our customers across industries.


Key Responsibilities:


Design and develop technical training programs, including e-learning, classroom, and hands-on training.



Lead projects related to Technical Training, ensuring on-time, on-budget delivery.



Formulate project goals, objectives, and resource allocation plans.



Manage project team members, providing guidance, support, and coaching as needed.



Identify and manage project risks and issues, implementing mitigation and resolution strategies as needed.



Collaborate with subject matter experts to create and maintain technical training content.



Responsible for our Learning Management System (LMS), including creating user accounts, setting up courses, and analyzing data to evaluate training effectiveness.
Stay current with industry trends, making recommendations for new training programs and technologies.



Your profile
We are looking for a person with excellent interpersonal and communication skills, who is service-minded, well-organized, andable to work independently as well as in teams. You are data-driven with the ability to analyze data and make informeddecisions, open-minded, and adaptable to change.



Other requirements:


Relevant university degree or several years of practical experience as a Project Leader and/or Training professional.



Strong project management skills, including the ability to manage multiple projects simultaneously.



Strong knowledge of training methods, tools, and technologies.



Experience using a Learning Management System (LMS) is a plus.



Proficient in basic computer applications, project management software, and data management systems.



Fluency in English is required.



Good technical understanding of our equipment is a plus.






Location and travel
This position is located in Örebro, Sweden. Occasional travel is required. In case a candidate from a different country applies and is successful, Swedish local terms and conditions will apply.




Life at Epiroc
By joining our team, you can expect an atmosphere of creativity, innovation, and workplace diversity. You will be a part of agroup of skilled and helpful colleagues who live by our core values: Collaboration, Commitment, and Innovation. In addition tothe fact that we have a culture that is characterized by development combined with having a good balance between work andleisure, some things make us a little extra proud to work at Epiroc. Find out more at


https://www.epirocgroup.com/en/work-at-epiroc

Application and contact information
We encourage you to submit your application as soon as possible, but no later than July 21,2025.



We are committed to a thorough recruitment process, including interviews, reference checks and assessments. To ensure a safe working environment, we conduct identity checks and drug and alcohol screening. Our process is designed to be fair andinclusive; you can expect transparent communication and a balanced evaluation of your skills and experience.


For questions about the position, please contact:
Recruitment specialist, Zuzana Kalivodova, zuzana.kalivodova@epiroc.com

Ansök nu