Örebro: Kurator till Öppenvård Barn och Unga, Stöd och Behandling Barn

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kurator till Öppenvård Barn och Unga, Stöd och Behandling Barn i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och arbeta för att ge barn och deras familjer goda förutsättningar att utvecklas tillsammans? Nu har du chansen till ett stimulerande, utvecklande och roligt jobb hos oss inom Individ- och Familjeomsorgen på Öppenvård barn och unga. Varmt välkommen med din ansökan! 

Om tjänsten
Vi är en öppenvårdsverksamhet som arbetar på uppdrag av Socialtjänstens utredande enheter. Målgruppen är barnfamiljer med barn och unga vanligtvis i åldern 0-13 år. Vi möter i första hand föräldrar för att hjälpa dem att utveckla sitt föräldraskap, men vi träffar även barnen i samtal och aktiviteter.

Du kommer att ingå och arbeta i ett team bestående av kuratorer, behandlare och familjestödjare. Vissa uppdrag hanterar vi individuellt och i andra arbetar vi två och två. Vårt arbete har en systemisk utgångspunkt och vi rör oss både i våra egna lokaler, i familjernas hem eller på andra arenor som kan vara viktiga utifrån de individuella uppdragen.

Utöver olika typer av samtal erbjuder vi även viss gruppverksamhet riktade till föräldrar eller barn. Vi erbjuder även samspelsobservationer som en del av utredning till våra kollegor på myndighetskontoren.

Exempel på arbetsuppgifter:

• samtalsstöd till föräldrar och barn
• upprätta genomförandeplaner/behandlingsplaner
• dokumentera de insatser familjerna erbjuds

Om arbetsplatsen
Under hösten har socialförvaltningen genomgått en omorganisation där Öppenvård Barn och Öppenvård Ungdom blev en enhet (Öppenvård Barn och Unga) med två enhetschefer.

I den här tjänsten kommer du arbeta mot verksamhetsområdet barn. Vi har våra lokaler i Rosta centrum beläget i de västra stadsdelarna av Örebro. Vårt upptagningsområde är hela Örebro kommun. Här välkomnas du av en stor grupp med ett tjugotal kollegor och två gruppledare. Vi arbetar utifrån fyra team där vi stöttar varandra i det dagliga arbetet.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som kurator hos oss är det viktigt att du lugn och trygg i dig själv. För att trivas på arbetsplatsen bör du vara en person som föredrar att arbeta i team, men du ska även ha förmåga att självständigt driva ditt arbete framåt och ta ansvar för dina egna processer. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Det är även viktigt du har förmåga att anpassa dig till ändrade omständigheter och att du ser möjligheter i förändringar. 

Vidare ställer arbetet krav på god kommunikativ förmåga, vilket innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig i tal och skrift samt att du kan dokumentera det verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen om 210 hp
• B-körkort 

Meriterande:

• erfarenhet av behandlingsarbete riktad till målgruppen barnfamiljer med barn i ålder 0-15 år
• utbildning riktad mot våld i nära relation (ex Trappan, Project support, ATV eller liknande)
• erfarenhet av att leda föräldrastödsgrupper
• vidareutbildning i systemteori/familjeterapi
• kunskaper i teckenspråk eller annat språk som arbetsgivaren anser relevant i verksamheten

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 oktober eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 22 maj.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackförbund

Akademikerförbundet SSR
Facklig Expedition
019 - 21 30 96



Vision, Avdelning 012
Facklig expedition
019 - 21 11 93



SACO .
Facklig Expedition
019 - 21 43 80


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Kurator

Nedan visas andra jobb i Örebro som Kurator.

Kurator till Mobil Resurs Suicidprevention

Läs mer Okt 31
Vill du möta människor som befinner sig i ett extremt utsatt läge där du verkligen kan göra skillnad? Tycker du om att arbeta med stödjande samtal? Trivs du bäst med kortvariga kontakter? Här är tjänsten för dig.
Mobil Resurs Suicidprevention är en regional resurs med 5 tjänster där organisationstillhörigheten är Enheten för Vårdsamverkan psykiatri. Teamet utgår från USÖ och har tre centrala uppdrag och arbetsområden.
Möta personer som gjort ett suicidförsök och stödja dem och deras anhöriga.
Stöd till efterlevande vid fullbordat suicid.
Utbilda och handleda om suicid.


Psykiatrin i Region Örebro län är en specialistverksamhet indelad i fem verksamhetsområden alla med stort fokus på etik, samverkan och utveckling samt med en väl fungerande utbildnings- och forskningsmiljö. Tillsammans är vi ungefär 900 medarbetare.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.


Kurator till Mobil Resurs Suicidprevention

Arbetsuppgifter

Som medarbetare i Mobil Resurs Suicidprevention arbetar du väldigt självständigt, med stort eget ansvar och stort mandat att lägga upp dina insatser. Den initiala kontakten med patienten ska ske inom 48 timmar efter aktualisering och därefter planeras uppföljningen tillsammans med patienten och dess anhöriga. Uppföljning sker via telefon, digitala besök, hembesök, besök på mottagningen eller andra platser man kommer överens om. Efterlevandestödet aktualiseras oftast från de efterlevande själva eller från övrig sjukvård eller räddningstjänst.
Utbildningsinsatser planeras terminsvis och prioriteringar görs löpande. Alla teamets insatser präglas av flexibilitet och anpassning till de behov patienten, de efterlevande eller de som efterfrågat utbildning ger uttryck för. En central del i arbetet är kontakt och samverkan med psykiatrins olika enheter, andra delar av regionen, kommuner och övriga vårdgivare i länet.
För att trivas i teamet behöver du vara trygg med att arbeta självständigt och kunna göra psykiatriska bedömningar. Du bör även vara flexibel och ha en lösningsfokuserad inställning för att kunna ställa om snabbt, då uppdrag kan ges med kort framförhållning. God kännedom om psykiatrins organisation och kontaktvägar är dig till hjälp. I gengäld erbjuds du ett intressant varierande och självständigt arbete där ingen dag är den andra lik. Du kan som medarbetare i detta team även ofta påverka dagarnas upplägg inom ramen för din arbetstid. Utifrån ärendenas natur behöver vi ha, och har, en god sammanhållning i teamet där vi ger stöd och hjälp till varandra vid behov.

Övrig information

Då vi inom Psykiatrin värnar om våra patienter och värderar patientsäkerheten högt, kommer vi i samband med rekryteringen att begära utdrag ur misstanke- och belastningsregister från Rikspolisstyrelsen. Mer att läsa om misstanke- och belastningsregister finns i SFS 1999:1135 och SFS 1999:1134.
Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Du som söker tjänsten är en erfaren kurator (tjänsten är dock ingen traditionell kuratorstjänst), gärna leg hälso- och sjukvårdskurator, eller så har du annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av svåra samtal gärna suicidpreventiva samtal, du bör ha viss psykiatrisk kompetens, samt vara van vid samverkan och utvecklingsarbete.
Arbetet är komplext och ställer höga krav på flexibilitet, personlig mognad, ansvarstagande och trygghet då vi stödjer människor i svår kris. Du behöver även trivas i rollen som utbildare och att föreläsa, samt bör du inneha körkort då våra arbetsuppgifter ofta utförs utanför USÖ. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan

Urval och intervjuer sker fortlöpande.
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Kurator Förstärkt öppenvård, BUP

Läs mer Okt 31
Nu finns en unik möjlighet att söka till Förstärkt öppenvård på BUP Örebro då en av våra medarbetare lämnar oss för nya uppdrag efter lång tjänstgöring hos oss.
Förstärkt öppenvård är den enhet inom Örebros barnpsykiatri som erbjuder insatser som är intensivare i tid och anpassade efter familjernas individuella förutsättningar. Vi har möjlighet till ett flexibelt arbetssätt inom avgränsade ramar. I behandlingsarbetet har vi till exempel tillgång till aktivitetskök, målarrum, möjlighet att erbjuda behandling med VR-teknik (Virtual Reality) och behandling i miljöer både på mottagningen och utanför samt genom hembesök. Vi har möjlighet till klinikskola, som del av behandlingsarbetet.
Teamet präglas av professionalism, stor erfarenhet, omsorg om varandra och dem vi arbetar för samt en vilja till ständig utveckling. Våra lokaler ligger fint vid vattnet, i E-huset på Universitetssjukhusets område.

Barn- och ungdomspsykiatrin är en del av den specialiserade psykiatriska vården. I verksamheten finns öppenvårdsmottagningar, förstärkt öppenvård samt en vårdavdelning med akutverksamhet. Ett kontaktcenter för barn och unga med psykisk ohälsa hör också till verksamheten med uppdrag att ge rådgivning, göra bedömningar och triagera/sortera till rätt vårdnivå. Vi arbetar med behandling både individuellt och i grupp samt med såväl planerade som akuta besök samt telefonrådgivning. Vi erbjuder också psykopedagogiska behandlingsinsatser till patienter och anhöriga. Tillsammans är vi runt 150 medarbetare som arbetar med gemensamma processer och mål. Vi arbetar i multiprofessionella team utifrån en helhetssyn på människan och anpassar vårdinsatserna till patientens behov och förutsättningar. Vi jobbar för att främja barnets psykiska hälsa och utveckling samt närståendes delaktighet i vården.
Psykiatrin i Region Örebro län är en specialistverksamhet indelad i fem verksamhetsområden alla med stort fokus på etik, samverkan och utveckling samt med en väl fungerande utbildnings- och forskningsmiljö. Tillsammans är vi ungefär 900 medarbetare.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.



Kurator Förstärkt öppenvård, BUP

Arbetsuppgifter

Förstärkt öppenvård utför intensiva insatser på uppdrag av övriga kliniken och i samråd med familjen, utifrån varierade barnpsykiatriska frågeställningar. Vi arbetar integrativt och evidensbaserat med ett uttalat systemiskt förhållningssätt där hela familjen ingår. Du kommer att arbeta både självständigt och i tvärprofessionella team med psykologer, specialpedagog, arbetsterapeut, psykiatriker, sjuksköterska och andra kuratorer. Då våra ärenden har hög komplexitet består en stor del av arbetat även av samverkan med andra aktörer runt barnet/ungdomen.
Viss flexibilitet i att arbeta hemifrån finns när verksamheten så tillåter.

Övrig information

Då vi inom Psykiatrin värnar om våra patienter och värderar patientsäkerheten högt, kommer vi i samband med rekryteringen att begära utdrag ur misstanke- och belastningsregister från Rikspolisstyrelsen. Mer att läsa om misstanke- och belastningsregister finns i SFS 1999:1135 och SFS 1999:1134.
Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator eller har socionomexamen. Meriterande om du grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1). Erfarenhet av barnpsykiatriskt arbete är också en merit. Du ska vara intresserad av att arbeta tillsammans med andra tvärprofessionellt och tillsammans med patienterna och deras närstående, för att hitta förändring i ofta komplexa situationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansökan

Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Kurator till Socialförvaltningen, Förstärkt behandling ungdom, IFO

Läs mer Okt 30
Har du erfarenhet av socialt arbete och är intresserad av att jobba med ungdomar och familjer? Hos oss får du en fantastisk möjlighet att vara med och hjälpa människor på deras resa till att få ett bra liv. 

Om tjänsten
På Förstärkt behandling ungdom kommer du få jobba med ungdomar och familjer som behöver ett mer omfattande stöd. Vi erbjuder behandling och socialt stöd som kan ske hemma hos familjen, hos oss eller på annan plats. Din roll som kurator kommer därför innebära att ha samtal i olika miljöer. För att möta upp allas omfattande behov krävs ett öppet, nyfiket och utforskande synsätt.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge rådgivning, stöd och behandling till ungdom och familj
• ansvara för att upprätta, genomföra och följa upp
genomförandeplaner
• initiera och delta i nätverksarbete med andra aktörer som exempelvis skola, BUP, barnkliniken o.s.v.
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för
verksamheten

Om arbetsplatsen
Förstärkt behandling ungdom är en enhet inom Individ- och familjeomsorgen i Örebro kommuns Socialförvaltning. Vår enhet har funnits sen 2016 och ligger beläget på Slottsgatan 10. Här kommer du att få ett stort gäng med kollegor bestående av en enhetschef, en gruppledare, åtta kuratorer, två samordnare samt tre särskilt kvalificerade kontaktpersoner. Vi arbetar främst dagtid men då det är behovet hos ungdomen och familj som styr vårt arbete kan det hända att arbete även behöver ske på kvällar och helger. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att etablera god kontakt med andra människor. I rollen som kurator är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en god förståelse för din roll och tar hänsyn till klienternas bästa i ditt agerande och beslut. För att du ska trivas bra i rollen behöver du också vara uthållig och förbli motiverad i ditt arbete även om du stöter på bakslag eller motgångar. Då arbetet är föränderligt både på kort och lång sikt behöver du som person ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt att du kan anpassa dig så att budskapet går fram till alla berörda. Vidare krävs det god datorvana då arbetet innefattar dokumentation.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen om 210 hp, alternativt annan akademisk utbildning om minst 210 högskolepoäng som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av socialt arbete med ungdom och/eller familj
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

• erfarenhet av behandlingsarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 13 november.

Varmt välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kurator till neuro- och hjärnskadeteamet på Vuxenhabiliteringen

Läs mer Okt 29
Vill du bli vår nya kurator? Du kommer att få arbeta i ett härligt och kompetent team på Vuxenhabiliteringen med teamtillhörighet i neuro- och hjärnskadeteamet.
Neuro- och hjärnskadeteamet på Vuxenhabiliteringen i Örebro län ger habilitering till personer som har en hjärnskada, neurologisk sjukdom och/eller ett rörelsehinder. Målet med våra insatser är att de personer med funktionsnedsättningar som vi möter ska nå ökad delaktighet och tillfredsställelse i sitt vardagsliv. Vi är organiserade i ett tvärprofessionellt team och utför våra insatser med ett långsiktigt perspektiv där vardagen är i fokus. Vi involverar närstående och personal/personliga assistenter i arbetet. Vi samverkar med nätverket och andra aktörer som svarar för insatser till vår målgrupp.
Vuxenhabiliteringen har även länsövergripande verksamheter för andra målgrupper såsom autismteamet, teamet för intellektuell funktionsnedsättning, teamet för sinnesbaserad behandling - upplevelsen/musikupplevelsen och Afasihuset.

Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.


Kurator till neuro- och hjärnskadeteamet på Vuxenhabiliteringen

Arbetsuppgifter

Som kurator i neuro- och hjärnskadeteamet blir du en del i ett team bestående av arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut, psykolog samt logoped. Du blir även yrkeskollega till den kurator som redan finns i teamet. Teamet har vid behov tillgång till neurologläkare som konsulteras i medicinska frågor. Som kurator i teamet har du ett brett och omväxlande arbetsfält där du står för den psykosociala kompetensen samt stöttar dina kollegor inom detta område.
Dina arbetsuppgifter består av stödjande och bearbetande samtal, krissamtal, råd och stöd i samhällsfrågor samt stöd i myndighetskontakter. Du kommer att arbeta både direkt med patient och anhöriga och indirekt till nätverket genom konsultativt arbete. I arbetsuppgifterna ingår också ett aktivt deltagande i teamarbetet och generellt habiliteringsarbete som nybesök, individuella habiliteringsplaner och nätverksmöten.
Kuratorerna på Vuxenhabiliteringen har yrkesträff och yrkeshandledning varje månad. Du kommer också erbjudas mentor och introduktionsutbildning.

Övrig information

Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Legitimerad hälso- och sjukvårdskurator eller socionomexamen. Meriterande är intresse och erfarenhet från habiliteringen och de aktuella målgrupperna. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Då arbetet innefattar både teamarbete och samverkan med andra vårdgivare och myndigheter är god samarbetsförmåga och flexibilitet viktiga egenskaper. Vidare är det av stor vikt att du är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Vi söker dig som gillar utmaningar och finner drivkraft i att se lösningar och möjligheter i komplexa situationer.
B- körkort är ett krav då resor i tjänsten ingår.

Ansökan

Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Kurator till Familjecentralerna

Läs mer Okt 27
Vill du arbeta förebyggande samt få stärka och främja hälsa hos föräldrar i deras föräldraroll? Vill du också ha ett jobb där vissa samtal är inbokade på förhand, andra sker mer spontant? Vissa personer kommer du att träffa flera gånger, andra personer träffar du bara en enda gång. Gillar du den omväxlingen är det här rätt jobb för dig!

Om tjänsten
Örebro kommuns familjecentraler fungerar som en mötesplats för föräldrar och familjer med barn i åldern 0-6 år. Familjecentralerna utgör en betydande resurs i Socialnämndens förebyggande verksamheter och förutsätter en nära samverkan med Barn och Utbildning och Region Örebro. Vi har sju familjecentraler i Örebro kommun och uppdraget som kurator innebär att stödja barn, föräldrar och anhöriga till personer med olika typer av problematik. Du förväntas hantera komplexa samtal, vara föredragande inför grupper och ansvara för olika mötesformer.

Exempel på arbetsuppgifter:

• delta i gruppverksamhet
• ha enskilda stödsamtal och föräldrastödjande kontakter
• delta i den öppna verksamheten
• utåtriktade arbetsuppgifter

Om arbetsplatsen
Familjecentralerna tillhör område Råd, stöd och mottagning inom Individ- och familjeomsorgen. Det finns sju familjecentraler som är placerade i Baronbackarna, Brickebacken, Oxhagen, Varberga, Vivalla, Ladugårdsängen samt i Odensbacken. Här finns pedagoger, kuratorer, BVC-sköterskor och barnmorskor. Det finns 1-2 kuratorer per familjecentral, men självklart finns det mötesforum och samarbetsytor som gör att alla kuratorer har kontakt med varandra för kollegialt stöd och samarbete.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Du är en person som klarar av att självständigt driva arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du är engagerad i ditt arbete och är flexibel i ditt arbetssätt. Du kan även beskrivas som en lugn och stabil person med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera både muntligt som skriftligt och har lätt för att skapa förtroendebärande allianser.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen om 210 högskolepoäng
• B-körkort

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet av psykosocialt arbete med barn och föräldrar
• erfarenhet av eller kunskap om MI eller annan samtalsmetodik
• utbildning i ICDP (International Child Development Program)
• utbildning i ABC (Alla Barn i Centrum)
• utbildning i BiFF (Barn i Föräldras Fokus)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 9 november.

Varmt välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Fritidshemsassistent till Glanshammars skola

Fritidsassistent
Läs mer Nov 14
Nytt
Glanshammars skola söker en engagerad fritidshemsassistent som vill bidra till en trygg och stimulerande miljö där eleverna får utvecklas och växa. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidshemsassistent på Glanshammars skola är du med och skapar en trygg och inspirerande vardag för våra elever. Du stöttar elever i klassrummet, är en aktiv rastvärd som deltar i elevernas lek och gemenskap, och på eftermiddagen är du en del av fritidshemmets verksamhet där du leder aktiviteter som gör tiden meningsfull och rolig. Rollen handlar om att bygga goda relationer, ge stöd i elevernas utveckling och bidra till en inkluderande miljö där alla känner sig sedda.

Exempel på arbetsuppgifter:

• vara en aktiv pedagog på fritidshemmet
• stödja elever i klassrummet som resurs
• delta i rastverksamhet och skapa trygghet på skolgården
• bidra till planering och genomförande av fritidsaktiviteter

Om arbetsplatsen
Glanshammars skola är en av Örebro Kommuns landsbygdsskolor med ca. 340 elever fördelat över förskoleklass till årskurs 6. Här jobbar ca 40 personal. Skolan ligger i idylliska omgivningar i Glanshammar med nära till skog och mark ca 1,5 mil öster om Örebro.

Du hittar oss på: orebro.se/glanshammars-skola

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Kvalifikationer

För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du uppskattar att möta olika individer och att du har förmåga att skapa goda relationer och förstå olika behov. Du trivs i en föränderlig vardag där arbetsuppgifterna kan variera och du har lätt att anpassa dig när förutsättningarna ändras. Du har ett genuint engagemang för barns och ungdomars utveckling och kan omsätta din förståelse i ett pedagogiskt arbetssätt. Rollen kräver att du tar ansvar för dina uppgifter och arbetar självständigt, samtidigt som du samarbetar väl med kollegor och vårdnadshavare för att nå gemensamma mål. Din kommunikativa förmåga gör att du kan skapa tydlighet och trygghet i kontakten med både barn, ungdomar och vuxna. Du måste kunna ta dig till och från Glanshammar tidiga morgnar och sena eftermiddagar, vilket kräver B-körkort och tillgång till bil då bussförbindelserna är begränsade.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• godkänd gymnasieutbildning från barn- och fritidsprogrammet, eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av att arbeta med elever med NPF-diagnos
• B-körkort och tillgång till bil

Meriterande:

• kunskap om ICDP och värdegrundsarbete
• erfarenhet av tydliggörande pedagogik
• erfarenhet av att arbeta med elever med diabetes
• erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kontrollant till Myndighet och trafik

Drift- och vägunderhållsarbetare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med där det händer? Teknik- och serviceförvaltningen arbetar med frågor som påverkar Örebros medborgare gällande framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet. Nu söker vi en driven och positiv person som har förmågan att ha många bollar i luften samtidigt och vill bli en aktiv del i Örebros framtida tillväxt. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
I rollen som kontrollant kommer du bland annat bevaka att avstängningar på allmän platsmark, återställningar, grävningar och annat nyttjande av allmän platsmark görs på ett sätt som är beslutat av Teknik- och servicenämnden. Arbetet består främst av att vara ute i fält för att där bevaka att erfordliga tillstånd finns och att arbete sker enligt beslut. Arbetet består även av att vara kontaktperson till entreprenörer som har frågor kring sina avstängningar eller sin markupplåtelse. Som kontrollant på Teknik- och serviceförvaltningen får du jobba med en rad olika frågor som kan ingå i tjänsten.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handläggning av schaktremisser
• samordning av avstängningar
• avstängningar på allmän platsmark
• att beviljade TA-planer följs efter beslut
• ta fram dokumentation som ligger till grund för eventuella krav på viten
• kontrollera att tidsplanerna följs efter beviljade tillstånd

Om arbetsplatsen
Våra verksamheter ansvarar för bland annat kommunens gator, vägar, GC-banor, torg, parker och grönytor. Vi ansvarar även för vatten och avlopp, avfallshantering samt kommunens matproduktion till förskolor, skolor och boenden. Förvaltningen producerar och säljer biogas samt ansvarar för kommunens fordon och intern posthantering. Vår verksamhet finns i hela Örebro kommun.

Enheten Gata och trafik, som gruppen Myndighet och Trafik är en del av, ansvarar i sin tur för lokala trafikföreskrifter, trafiksäkerhet, trafiksignaler, skyltning, parkeringsövervakning samt tillståndsgivning och myndighetsutövning inom verksamhetsområdet. Vi strävar efter ett aktivt medarbetarskap vilket innebär att ta ansvar för helheten och att arbeta i team och att utveckla sin egen och medarbetarnas kompetens.

Vi tillämpar flextid, möjligheter till semesterväxling samt friskvårdsbidrag.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är trygg och stabil som person samt socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang där du har lätt för att skapa goda kontakter både internt och externt. Du arbetar bra med andra och trivs med att samarbeta och föra dialog på ett professionellt sätt. Din kommunikativa förmåga kombineras med en förmåga att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet där du ser till hela verksamhetens bästa. Du har lätt att anpassa dig efter förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Eftersom trafiksäkerhet är en central del av vårt arbete är du också mycket säkerhetsmedveten och har en naturlig förmåga att identifiera risker och följa rutiner och regelverk med stor noggrannhet. Då arbetet innebär mycket kommunikation och rapportering behärskar du det svenska språket väl samt har goda kunskaper i det engelska språket. Vidare krävs mycket god datorvana då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• gymnasie- samt adekvat eftergymnasial utbildning såsom YH-utbildning 
• B-körkort, manuell växellåda
• teknisk kompetens inom vägarbeten
• kunskaper om schaktning- och grävning
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystem

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med tillsyn och kontroll
• erfarenhet och kunskap kring trafikanordningsplaner
• god lokalkännedom av Örebro
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• utbildning och arbetserfarenhet gällande Arbete på väg
• erfarenhet av myndighetsutövning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: omgående eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Industritekniska programmet söker lärare

Lärare i gymnasiet - yrkesämnen
Läs mer Nov 14
Nytt
Är du redo att ta nästa steg i din karriär och göra en verklig skillnad? Vi söker dig med en stark bakgrund inom tillverkningsindustrin som vill utveckla dina pedagogiska färdigheter och inspirera nästa generation till industrin. 

Om tjänsten
Med din gedigna kompetens och erfarenhet är du perfekt för att bidra till vårt nystartade industritekniska program, utvecklat i nära samarbete med våra samverkande företag inom Teknikcollege. Här blir du en del av en dynamisk och lärande organisation där din personliga utveckling uppmuntras och värderas högt. Om du har yrkeskompetens men saknar lärarutbildning, erbjuder vi en individuell studieplan för att du ska kunna bli behörig lärare. 

Vi tror på kraften i branschnära samarbeten där utbildningen på Tullängsgymnasiet kombineras med arbetsförlagd praktik hos våra samarbetande företag. Som lärare på vårt industritekniska program får du chansen att inspirera och vägleda unga att bli framtidens stjärnor inom industrin. 

Exempel på arbetsuppgifter:
I din undervisning kommer du att kombinera teoretiska kunskaper med praktiska moment inom det industritekniska området.
Dina huvudsakliga undervisningsområden inkluderar: 


• industriell produktion: lär ut hur arbetet i en industri bedrivs och organiseras. 
• driftsäkerhet: undervisa om underhållsarbete, felsökning och förebyggande- och förbättringsarbete. 
• industriell mätteknik: dela din kunskap om mätutrustning, mätresultat och kvalitetsbedömning. 
• tillverkningsunderlag: förmedla förståelse för ritningsunderlag, beredning och kvalitetsarbete. 
• materialteknik: ge insikter om råvaror, materialförädling, materialegenskaper och användningsområden. 

Om arbetsplatsen
Tullängsgymnasiet - för framtidens behov

På Tullängsgymnasiet strävar vi efter att vara en modern och attraktiv gymnasieskola för elever, personal och samarbetspartners. Vi tror på att vara nyfikna, nytänkande och att utvecklas tillsammans. 

Förutom vårt industritekniska program erbjuder vi flera yrkesprogram, inklusive Bygg och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet, Fordon- och transportprogrammet, VVS och fastighetsprogrammet samt det högskoleförberedande Teknikprogrammet. 

Vi kompletterar vårt utbud med en anpassad gymnasieskola och Riksgymnasiet för döva och hörselskadade. 

Tillsammans är vi cirka 1200 elever och 250 medarbetare. Läs mer: orebro.se/tullangsgymnasiet

Tullängsgymnasiet är en del av Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar 1400 medarbetare i en mängd olika roller för att ge ungdomar och vuxna i Örebro samma förutsättning till utbildning och egen försörjning. Här finns stora möjligheter till kompetensutveckling i en kreativ och varierande miljö.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en lärare som är flexibel, kreativ och har lätt för att bygga nya relationer. Tjänsten kräver ödmjukhet, lyhördhet och flexibilitet. Vi förväntar oss att du är en lagspelare med eget driv och att du är förtroendeingivande i din kommunikation. Du är lösningsfokuserad när du möter elever, vårdnadshavare och kollegor. 

Du är självgående i ditt arbete och rollen kräver att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete effektivt. Du behärskar svenska språket väl, både muntligt och skriftligt, för att kunna kommunicera med elever och personal samt dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• lärare inom industritekniskt relevanta ämnen alt. annan erfarenhet som bedöms relevant för arbetet som lärare i industritekniska ämnen

Meriterande:

• dokumenterad förebyggande och främjande arbete på gruppnivå
• erfarenhet av industri

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 7 januari eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Utdrag ur belastningsregistret krävs.

 

Elever på industritekniska programmet får tillsammans med våra samarbetsföretag utifrån givna villkor ta del av:


• APL på våra samarbetsföretag
• garanterad betald feriepraktik
• garanterad visstidsanställning
• grundläggande högskolebehörighet

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. 

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Näringslivsutvecklare till Business Region Örebro

Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med och utveckla Örebroregionens näringsliv och attraktionskraft?
Vi erbjuder ett utåtriktat arbete där du får vara med och forma förutsättningar för företagande, näringslivsservice och tillväxt – tillsammans med kommuner, näringslivet och andra aktörer.

Om tjänsten

Som näringslivsutvecklare arbetar du med olika typer av frågor kopplade till näringslivet och i nära samverkan med alla länets kommuner. Fokus kommer att vara det gemensamma arbetet att utveckla företagsklimatet och vårt gemensamma utvecklingsarbete kring företagsklimat och näringslivsservice. Tjänsten passar dig som har lätt för att skapa relationer och som har ett starkt intresse för samhällsutveckling, entreprenörskap och företagande. I tjänsten ingår både företagskontakter och att arrangera olika samverkansträffar och forum för kompetensutveckling för kommunerna inom BRO.  

Exempel på arbetsuppgifter:

• samverka med kommunerna för att utveckla näringslivsservice och förbättra företagsklimatet i Örebroregionen
• stödja kommunerna genom att arbeta med utveckling och samverkan kring myndighetsutövningen riktad mot företag med utgångspunkt i undersökningar som NKI och NUI (Nöjdkundindex och Nöjdupphandlingsindex)
• driva arbetet med gemensamma analyser och system för att effektivisera och förbättra näringslivsarbetet tillsammans i Örebroregionen
• nära samarbete med övriga medarbetare på Business Region Örebro där ni har gemensamt ansvar för att arbeta med näringslivsutveckling och marknadsföring av Örebroregionen
• representera Business Region Örebro på relevanta mässor och i nätverk

Om arbetsplatsen
Business Region Örebro är länets investeringsfrämjande verksamhet som bygger på partnerskap mellan dess 12 kommuner samt Region Örebro län. Vi är en liten verksamhet i ständig förändring där du som medarbetare förväntas delta och bidra till dess utveckling.
Tjänsten är placerad på Näringslivsavdelningen vid Örebro kommun.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en målinriktad och kundfokuserad person som utvärderar beslut utifrån helhet, gillar att jobba i team och som bygger förtroende och relationer genom öppenhet och samarbete. Din struktur och planeringsförmåga är god och feedback från samarbetspartners använder du för kontinuerlig verksamhetsutveckling. Då man i detta uppdrag förväntas arrangera och leda sammankomster ska du trivas i en synlig roll där förmågan att kommunicera tydligt, i både tal och skrift, och lyssna aktivt får ett stort värde. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen eller motsvarande utbildning inom relevant område
• erfarenhet av näringslivsutveckling, projektledning eller liknande
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• B-Körkort 

Meriterande:

• erfarenhet från arbete inom kommunal/offentlig sektor
• erfarenhet av internationella kontakter
• förmåga att bygga större nätverk, utveckla och fördjupa relationer i dessa
• kunskap om näringslivet och det företags- och innovationsfrämjande systemet i vår region

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Personlighets-och kapacitetstester kan komma att användas som en del av urvalsarbetet. 
Intervjuer genomförs i vecka 2. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 december.

Välkommen med din ansökan!

 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödsamordnare till Arbetsverksamheten

Socionom
Läs mer Nov 14
Nytt
Trivs du i en roll där samverkan och utveckling är i fokus? Har du en högskoleutbildning med inriktning mot pedagogik eller socialt arbete? Nu finns chansen att söka tjänsten som stödsamordnare hos oss på Arbetsverksamheten.


Om tjänsten
Som stödsamordnare kommer du att arbeta självständigt med olika verksamhetsfrågor, samtidigt som du även samverkar i team. Hela vårt arbete bygger på socialt samspel och en god kommunikation, då rollen innebär att man har kontakt med såväl interna som externa aktörer.

En viktig del i det här uppdraget är att arbeta för att arbetsgruppen ska fungera på topp, med servicemottagare i fokus! Du ingår också i en grupp med stödsamordnare där ni tillsammans arbetar övergripande och strategiskt för att lösa gemensamma problem. Rollen som stödsamordnare innebär att medverka aktivt i utvecklingsarbete såväl gällande servicemottagarna som i den egna verksamheten och organisationen.

Exempel på arbetsuppgifter:

• kvalificerat utredningsarbete i specifika brukarärenden
• samverka med andra enheter i området funktionsstöd
• samverka med intressenter och samverkanspartner inom verksamhetsområdet
• samverka med enheterna inom socialpsykiatrin
• ansvara för kontakten och samverkan med kommunens lokala försörjningsenhet
• kompetensutveckling och handledning av medarbetare
• omvärldsbevakning

Om arbetsplatsen
Socialpsykiatrins sysselsättning erbjuder deltagare en strukturerad och meningsfull sysselsättning med social gemenskap som utgår från Individens Behov i Centrum. Deltagarna har möjlighet att komma och delta i aktiviteter på arbetsverksamheten
Ex på sysslor kan vara transportuppgifter, skapande/hantverk, trädgård, cykelverkstad, dans, samtal eller social aktivitet inne/ute. På Arbetsverksamheten Sysselsättning arbetar för närvarande 12 stödassistenter/instruktörer och en arbetskonsulent. 

Vi utgår från Skomaskinsgatan 6 där vi har lokaler som är väl anpassade efter våra behov. Vi har även aktiviteter i vårt Vi utövar även aktiviteter i vårt torp sydväst om Örebro samt i vår butik på Malmgatan.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
För att passa som stödsamordnare hos oss vill vi att du är trygg och stabil som person, du har en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov samt förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du som person trygg och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt kan kommunicera på ett tydligt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och kan själv strukturera ditt arbetssätt samt att du är initiativtagande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• högskola/universitetsutbildning om minst 180 hp med pedagogisk inriktning såsom socionom, beteendevetare, fritidspedagog, specialpedagog, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
• erfarenhet av att arbeta brukarnära inom socialpsykiatrin eller annan verksamhet inom funktionsstöd
• erfarenhet av att samverka med interna och externa parter samt samordna insatser

Meriterande:

• utbildning i R-ACT
• utbildning i ESL (ett självständigt liv)
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• kunskap om beroendeproblematik
• erfarenhet av att arbeta med handledning
• erfarenhet av arbete med kompetensutveckling
• kunskaper i teckenspråk

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: måndag - fredag

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Ekonomiavdelningen

Ekonomichef
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du ha ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter? Vi utökar och söker nu två enhetschefer till ekonomiavdelningen. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Som chef i vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av Ekonomiavdelningen med medborgaren i fokus.

Om tjänsten
En av ekonomiavdelningens enhetschefer går i pension och i samband med det kommer hennes roll för enheten ”Verksamhetsnära stöd”, som består av ca 30 medarbetare, att ersättas med två enhetschefer. Ni kommer att ingå i ett nära samarbete på enheten men med en tydlig uppdelning avseende personalansvar för ca halva gruppen var.

I rollen som enhetschef på ekonomiavdelningen är du direkt underställd ekonomidirektören och ingår i en ledningsgrupp där du är med och bidrar till kommunens utveckling som går utöver ditt eget verksamhetsområde. Tjänsten är placerad i Kommunledningsförvaltningen. Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor inom hela förvaltningen för att bibehålla och utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt med målet att leverera enligt avdelningens och hela förvaltningens uppdrag.

Som enhetschef hos oss har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Du driver, utvecklar och följer upp verksamheten mot uppsatta mål. I rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. Du förväntas ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området och samverkar med fackliga organisationer och andra interna och externa parter. Självklart ingår även att utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• omvärldsbevaka inom området
• samverka med fackliga organisationer
• samverka med interna och externa parter

Om arbetsplatsen
Befattningarna kommer att vara placerade inom ekonomiavdelningen som ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 75 medarbetare fördelade på de fyra enheterna ””, ”Övergripande ekonomi”, ”Redovisning”, ”Ekonomiadministration” samt ”Verksamhetsnära ekonomi”.

Enheten Verksamhetsnära ekonomi består huvudsakligen av ekonomer och controllers som ger ett nära stöd till kommunens samtliga verksamheter. Enheten kan liknas vid en matrisorganisation där man som medarbetare dels arbetar utifrån verksamheternas behov, dels svarar mot ekonomiavdelningens behov.

Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete med målet är att få en mer effektiv, säkrare och kvalitativ ekonomihantering, men också att kunna få bättre förutsättningar för mer uppföljningar och analys. Vi är en del av Kommunledningsförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och förvaltningar.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som enhetschef hos oss leder och motiverar du medarbetare på ett sätt så att du skapar engagemang och delaktighet. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du har förmågan att vara socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom ekonomi eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• ledarerfarenhet

Meriterande:

• erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation
• dokumenterad chefserfarenhet med personal- ekonomi- och verksamhetsansvar

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 december.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu