Örebro: Controller - inriktning ekonomi

Hitta ansökningsinfo om jobbet Controller - inriktning ekonomi i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker en erfaren controller som ska arbeta med avdelningens ekonomi och ekonomistyrning men även verksamhetsfrågor kan bli aktuellt. Controllerrollen är ett viktigt stöd till ledningen, avdelningens chefer och verksamhet.

Tjänsten är placerad på avdelning Fordonsinformation, på en av två sektioner på Staben där vi hanterar frågor inom ekonomi, intern styrning och kontroll, verksamhetsplanering, strategiskt analysarbete inom bl a områdena kund och omvärldsanalys, stöd inom avtalsförvaltning, upphandling och upprättande av avtal.

 

Staben ger stöd till övriga verksamheter inom avdelningen med såväl generell som specifik kompetens och ska inom vissa områden styra, stötta och samordna samt följa upp avdelningens verksamhet. På Staben jobbar vi i team och har ett nära samarbete med våra kollegor. För att trivas hos oss är det därför viktigt att du gillar samarbeten och att hitta lösningar i komplexa frågor. Du ska också vilja utveckla både dig själv, andra och verksamheten samt tycka att det är spännande med varierande arbetsuppgifter och uppdrag som kan omfatta hela avdelningen.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- arbeta både strategiskt och operativt inom avdelningen med bland annat budgetprocess, ekonomiska analyser, bokslut, uppföljning och ekonomistyrning
- samordna avdelningens ekonomiarbete tillsammans med vår andra ekonomicontroller stödja avdelningens chefer och ledare i deras ekonomiska ansvar medverka i arbetet med uppföljning och rapportering till avdelningsdirektören och centrala funktioner medverka i arbetet med att skapa och vidareutveckla rutiner för avdelningens ekonomiarbete
- bidra med ekonomisk kompetens i avdelnings- och myndighetsövergripande projekt och utredningar samarbeta med controllers inom avdelningen och på övriga avdelningar på Transportstyrelsen
- delta i controllerarbete med inriktning verksamhet.

Du måste ha
- akademisk examen inom ekonomi eller annan inriktning som vi anser relevant
- flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat controllerarbete inom ekonomiområdet
- mycket goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av ekonomistyrning inom offentlig verksamhet (stat, kommun eller landsting)
- erfarenhet av controllerarbete i en större organisation
- intresse för verksamhetsfrågor.

Vi vill att du
- är analytisk och har förmåga att se helheten
- är strukturerad och noggrann
- är självgående och driver arbetet för att nå uppsatta mål och leveranser
- har lätt för att samarbeta och van att jobba i team
- är flexibel och har lätt att anpassa dig efter förändrade förutsättningar.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Charlotta Westerberg, 010 – 495 65 56 charlotta.westerberg@transportstyrelsen.se. ST, Ingela Nederman och Saco-S, Eva Isaksen, nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5018. Vi behöver din ansökan senast den 30 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Controller

Nedan visas andra jobb i Örebro som Controller.

Produktionscontroller - Örebro och Norrköping

Läs mer Mar 27
Vi söker engagerade och erfarna Produktionscontrollers för vår kunds två enheter i Örebro och Norrköping, som verkar inom fjärrvärmeverksamhet. Du kommer att tillhöra finansavdelningen men arbeta tätt tillsammans med produktionsteamet, vilket ger dig en värdefull möjlighet att få helhetsperspektiv och påverka processen från produktion till ekonomi. Som Produktionscontroller kommer du att ha ett helhetsansvar för bokslut, analyser och rapportering kopplat till fjärrvärmeproduktionen. Du samarbetar nära med produktionsteamet för att säkerställa att kostnader och resultat överensstämmer med uppsatta mål och förväntningar.
Dina arbetsuppgifter inkluderar:
• Ansvara för uppföljning av månads-, kvartals- och årsbokslut. • Genomföra djupgående analyser av produktionskostnader och resultat. • Skapa och presentera rapporter som underlag för beslutsfattande. • Ge insikter och rekommendationer för att förbättra processer och effektivitet inom produktionen. • Arbeta tillsammans med andra avdelningar för att nå både ekonomiska och operativa mål. Krav:
• Minst fem års erfarenhet av liknande ekonomiska roller, gärna inom tillverknings- eller processindustrin. • Erfarenhet av bokslutsarbete, ekonomiska analyser och rapportering. • Välutvecklad analytisk förmåga och vana att arbeta självständigt. • Goda kunskaper i ekonomisystem, där erfarenhet av SAP och Qlik Sense är meriterande. • Förmåga att arbeta både självständigt och i team, med ett starkt affärsinriktat fokus. • Goda kommunikationsförmågor för att samarbeta effektivt med olika delar av organisationen. • Flytande svenska, i tal och skrift.
Tillträde och ansökan:
Startdatum: 01.04.2025 Slutdatum: 31.08.2025. Möjlighet till förlängning. Sista ansökningsdagen: 02.04.2025 Ort: Örebro och Norrköping Kontaktperson: 0790 062 711 Urval och intervjuer sker löpande!
Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher.
Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.

Ansök nu

Controller till installationsbranschen i Örebro

Läs mer Maj 6
Har du flera års erfarenhet som ekonom och söker en nyckelroll i en affärsnära miljö? Då är det här rätt utmaning för dig.

Som controller i ett väletablerat installationsföretag i Örebro får du en nyckelroll i att analysera och driva lönsamhet i projekt. Här finns en tydlig vision, starka värderingar och en möjlighet att arbeta nära ledningen. Du får använda din analytiska förmåga och ditt affärssinne i en verksamhet där både teknik och ekonomi möts. Vi erbjuder en stabil arbetsmiljö med hög kompetens, en bransch i förändring och en roll där du får stort förtroende. Hos oss är kvalitet och långsiktighet centralt. Sök rollen som controller i Örebro redan idag!

Ditt anställningserbjudande

Hos oss får du ett brett och utvecklande uppdrag med stort eget ansvar och direkt påverkan på bolagets utveckling. Vi värdesätter din kompetens och erbjuder en inkluderande kultur med korta beslutsvägar, god samverkan mellan funktioner och ett starkt fokus på långsiktiga relationer. Du blir en del av ett värderingsstyrt företag som satsar på dig och din utveckling. Vi erbjuder även konkurrenskraftiga villkor och möjligheten att påverka din arbetsvardag.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som controller arbetar du nära CFO och har en central roll i ekonomifunktionen. Du kommer bland annat att:

• Sköta löpande bokföring
• Följa upp och analysera partneringprojekt
• Upprätta budget, månads- och årsbokslut samt årsredovisningar
• Upprätta bolagsdeklarationer och hantera bolagsärenden
• Utföra rapportering och uppföljning av nyckeltal
Du har breda kontaktytor både internt och externt, inklusive myndigheter, banker och kunder.

Värt att veta

Tjänsten är placerad i Örebro. Du rapporterar direkt till CFO och ingår i ett team som arbetar nära verksamheten. Det är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Arbetsmiljön präglas av affärsfokus, kompetens och samverkan över gränserna.

Våra förväntningar

Vi söker dig med en relevant ekonomisk utbildning och flera års erfarenhet av ekonomiskt och administrativt arbete. Du har goda kunskaper i regelverk inom ekonomi och är trygg i hela redovisningsprocessen. Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift. Som person är du affärsmässig, resultatinriktad och har en stark analytisk förmåga. Du är uthållig, självgående och har lätt för att bygga relationer med både interna och externa parter.

Intresserad?
Rekryteringen sker i samarbete med TNG, specialister på kompetensbaserad och fördomsfri rekrytering, bemanning och interim. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV eller LinkedIn-profil, och utan personligt brev, i vårt enkla ansökningsformulär. Notera att vi inte kan ta emot ansökningar via e-post, men att du alltid är välkommen att maila rekryteraren vid frågor. Efter inskickad ansökan kommer vi dels anonymisera dina personuppgifter, dels be dig att göra ett par rekryteringstester, innan vi gör en första bedömning. Givetvis får du mer information om varje steg när det är dags och så snart du skickat in din ansökan kan du följa den i realtid via vår hemsida. Observera att vi gör urval löpande och tjänsten kan därför tillsättas före sista ansökningsdatum. Varmt välkommen!

Ansök nu

Ekonomicontroller till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

Läs mer Maj 16
Nytt
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Som ekonomicontroller fungerar du som ett stöd till ledningen och har ett övergripande ansvar för ekonomifrågorna inom det verksamhetsområde du stödjer. Du arbetar i ett tvärfunktionellt ledningsstödsteam med uppdraget att stötta verksamhetsområdet i dess styrning och utveckling. Du arbetar med ekonomisk planering, budgetering, uppföljning och analys för att säkerställa att resurser används effektivt och i linje med myndighetens övergripande mål.

En viktig del av din roll är att stötta verksamhetsområdets ledning i att vara proaktiv i styrningen, genom att identifiera möjligheter, risker och utvecklingsbehov i ett tidigt skede. Du bidrar med underlag och analyser som stärker beslutsfattandet och möjliggör en långsiktig och strategisk resursfördelning.

Du har ett nära samarbete med den centrala ekonomienheten, som ansvarar för myndighetens sammanhållande ekonomi- och verksamhetsstyrning samt normerar inom dessa områden. Du ingår i ett nätverk av ekonomicontrollers från andra verksamhetsområden där ni tillsammans bidrar till utvecklingen av enhetliga arbetssätt, rutiner och processer. Genom ditt arbete stödjer du både verksamhetsområdets ledning och myndighetens långsiktiga utveckling och förmåga att uppnå sina strategiska mål.

ARBETSUPPGIFTER
• Ge rådgivning och stöd till chefer i frågor som rör budgetarbete, prognoser och ekonomisk uppföljning.
• Ta fram ekonomiska analyser och rapporter som stöd för ledningens beslutsfattande.
• Säkerställa att verksamheten följer riktlinjer och regelverk för ekonomihantering.
• Bidra till att utveckla och implementera enhetliga arbetssätt och processer för ekonomistyrning.
• Delta i förändringsprojekt kopplade till ekonomiska processer och effektiviseringar.
• Stödja verksamhetsområdet med kalkyler, investeringsbedömningar och kostnadsanalyser.
• Samarbeta med verksamhetscontroller och andra funktioner för att koppla ekonomi till verksamhetsmål.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning inom ekonomi.
• Flerårig erfarenhet av arbete som ekonom i statlig verksamhet eller annan offentlig sektor.
• God kunskap om redovisning, budgetering och ekonomiska regelverk inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av att arbeta med ekonomiska analyser och rapportering för beslutsstöd.
• Mycket god vana av att arbeta i ekonomisystem och andra relevanta digitala verktyg.
• Förmåga att presentera ekonomisk information på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.

Meriterande
• God kunskap om statlig redovisning.
• Erfarenhet inom det som rör verksamhetsområdets uppdrag.

Personliga egenskaper
• Du är analytisk, noggrann och strukturerad.
• Du är initiativtagande och lösningsorienterad och trivs med att arbeta självständigt.
• Du är samarbetsinriktad och bidrar till ett gott arbetsklimat i teamet.
• Du är kommunikativ och har förmåga att förklara ekonomiska samband för olika målgrupper.
• Du har ett helhetsperspektiv och kan koppla ekonomiska analyser till verksamhetens mål och utmaningar.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Ansök nu

Ekonom/controller

Läs mer Maj 12
Vill du bli en nyckelperson i vår organisation och ta ansvar för ekonomistyrning, redovisning och verksamhetsutveckling?
Om Nerikes Brandkår
Nerikes Brandkår är ett kommunalförbund som bildades den 1 januari 1998 då Örebro, Kumla, Hallsberg och Lekeberg gick ihop för att samverka om räddningstjänst och olycksförebyggande verksamhet. Sedan dess har förbundet utökats med ytterligare fem kommuner, Laxå, Askersund, Lindesberg, Nora samt Ljusnarsberg. Vi är ett av de större räddningstjänstförbunden i Sverige med våra 28 brandstationer, ca 500 anställda och ett insatsområde som täcker in ca 260 000 invånare.
Vi befinner oss i en spännande och utvecklande fas där vi bygger ytterligare en brandstation och en organisation för civilt försvar och förhöjd beredskap.
Om tjänsten
Vi söker nu en driven och engagerad Ekonom/Controller som trivs i en operativ roll och som på ett coachande och pedagogiskt sätt ger stöd till chefer och som vill bidra till att forma framtiden för vår administrativa och ekonomiska enhet. Som Ekonom/Controller har du en central roll med ansvar för både strategisk planering och operativt arbete. Du arbetsleder administration och ekonomienheten som består av fem medarbetare.
Du har det övergripande redovisnings- och budgetansvaret för Nerikes Brandkår och Räddningsregion Bergslagen, vilket innebär löpande redovisning, budget- och prognosarbete, uppföljning, internkontroll samt upprättande av årsredovisning och delårsrapporter i ett nära samarbete med verksamhetens enheter. Du ansvarar även för likviditetsplanering och placeringar.
Du arbetar strategiskt och kvalificerat för att utveckla vår ekonomi och vår verksamhet.
Du deltar och är föredragande i olika forum, såsom ledningsgrupp, direktion och revision.
Du är systemansvarig för enhetens ekonomisystem (Raindance).
Kvalifikationer
Du är utbildad civilekonom med erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete, du kan också ha annan bakgrund som vi bedömer likvärdig.
Du har gedigna kunskaper inom redovisning, budgetarbete och ekonomistyrning, och det är starkt meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom kommunal verksamhet. Erfarenhet av ekonomisystem, Raindance, är också meriterande.
Vem är du?
Ditt arbetssätt präglas av struktur, strategiskt tänkande och en lösningsorienterad inställning, vilket gör att du kan hantera komplexa frågor och parallella uppgifter på ett effektivt sätt. Du ser helheten och kan omsätta långsiktiga planer till konkreta resultat. Du arbetar självständigt när det krävs men trivs också med att samarbeta i grupp för att nå gemensamma mål.
Som person är du kommunikativ och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Din positiva och utåtriktade inställning gör att du lätt bygger och underhåller relationer, både internt och externt. Du har också en pedagogisk förmåga som gör att du kan förmedla ekonomiska budskap på ett enkelt och engagerande sätt, vilket skapar förståelse och delaktighet.
Förutsättningar
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enl. överenskommelse.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2025-06-01. Skicka din ansökan via e-post till rekrytering@nerikesbrandkar.se. I ämnesraden skriver du ”Ekonom/Controller”.
I ansökan vill vi att du bifogar ett CV, examensbevis av högsta avslutade utbildning samt ett personligt brev, där du beskriver varför du är intresserad av tjänsten och vad du tror att du skulle kunna bidra med.
Övrigt
En första intervju planeras till efter ansökningstidens slut, den 2025-06-10.
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att göras innan anställning. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
Kontaktuppgifter:
Frågor om tjänsten: Madelene Hedström madelene.hedstrom@nerikesbrandkar.se eller Liz Hultgren liz.hultgren@nerikesbrandkar.se
Frågor ang. rekryteringsprocessen: Ebba Feldt, 010-176 20 33, ebba.feldt@nerikesbrandkar.se
Facklig företrädare nås via Nerikes Brandkårs växel, 010-176 20 00.


Nerikes Brandkår arbetar aktivt för att vara en jämlik arbetsplats. Därför ser vi gärna sökanden med olika bakgrund och förutsättningar.
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen .

Administratör Säkerhetsskydd

Administratör
Läs mer Maj 14
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Tjänsten som administratör säkerhetsskydd är placerad inom säkerhetsfunktionen vid generaldirektörens Ledningskansli. Säkerhetsfunktionen ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete. Inom säkerhetsfunktionen hanteras ämnesområdena: civilt försvar och beredskap, verksamhetsskydd, medarbetarskydd och säkerhetsskydd. Arbetet sker i funktionsområden: Säkerhet och beredskapsplanering, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, personal- och leverantörssäkerhet och signalskydd.

Som administratör har du ett nära samarbete med många olika funktioner och övriga verksamheter inom myndigheten. I verksamheten arbetar många i stora, komplexa och samhällsviktiga uppdrag. Ditt framtida arbetsområde är administrativa uppgifter inom funktionsområde personal- och leverantörssäkerhet, med placeringsort Örebro. Resor förekommer regelbundet i tjänsten och då främst till kontoret i Norrköping, där delar av funktionen är placerad.

Är du säkerhetsmedveten, noggrann och serviceinriktad med en vilja att hjälpa andra. Då kan det här vara ett arbete för dig.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- ansvara för administrationen i säkerhetsprövningsärenden, posthantering, diarieföring och arkivhantering
- samordna och planera säkerhetsprövningar och genomföra vissa säkerhetsprövningsintervjuer
- stödja chefer och funktionsområden inom säkerhetsfunktionen med administrativa uppgifter
- delta i arbetet kring befattningsanalyser 
- ha ett nära samarbete med och stötta personalansvariga chefer under hela säkerhetsprövningsprocessen. 

Du måste ha
- minst treårig gymnasieutbildning, gärna med påbyggnadsutbildning inom administration
- minst 1 års aktuell erfarenhet av liknande arbete
- arbetat med handlingar som omfattas av krav på sekretess och hanterat säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
- aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom statlig verksamhet, inkluderat ärendehantering  av allmänna handlingar
- goda kunskaper i svenska såväl muntligt som skriftligt samt bra kunskaper i Officepaketet
- B-körkort. 

Det är meriterande om du också har
- utbildning inom säkerhetsprövning och säkerhetsskydd
- aktuell erfarenhet av inventering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar. 

Vi vill att du
- är noggrann, strukturerad
- är van att arbeta självständigt och tar ansvar för dina arbetsuppgifter
- är serviceinriktad och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra

Vi fäster stor vikt vid din sociala kompetens, din samarbetsförmåga och din förmåga att arbeta såväl självständigt som i team.

Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering vid kontoret i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta tf sektionschef Björn Nord, 010 – 495 50 35 bjorn.nord@transportstyrelsen.se. ST,  Anna Malmborg och Saco-S, Johan Stenborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5122. Vi behöver din ansökan senast den 3 juni 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om Ledningskansliet



Generaldirektören har ett ledningskansli. Ledningskansliet består av överdirektören, en säkerhetsfunktion och en kanslifunktion. Vi ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete samt ger assistans och administrativt stöd till generaldirektören och överdirektören. Vi finns i Norrköping och Örebro.

Ansök nu

It-säkerhetsarkitekt

IT-säkerhetsanalytiker
Läs mer Maj 12
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
På enhet It-säkerhet vill vi vara något extra. Vi vill ständigt förbättra, både organisation och oss själva. Vi är nyfikna och vill alltid lära oss mer. Vi tror på transparens och öppenhet och inser värdet av olika åsikter, vilket är extra viktigt när frågorna vi arbetar med är komplexa och till sin natur saknar givna svar. Vårt arbete är ibland utmanande, därför stödjer vi varandra i vått och torrt. Vi samarbetar, på riktigt.

Vi söker dig med stort engagemang som vill vara en del av vår fortsatta utveckling av it-säkerheten inom myndigheten. Du kommer vara en viktig del i att myndigheten når nästa nivå när det gäller vårt stora långsiktiga förändrings- och utvecklingsarbete. Myndigheten har nyligen etablerat egen drift, utveckling av nytt vägtrafikregister samt långsiktiga säkerhetshöjande åtgärder. Så här finns många och utvecklande utmaningar som väntar på dig!

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- arbeta strategiskt med it-säkerhetsarbetet för hela myndigheten
- stödja projekt, produktområden och linjeverksamhet med säkerhetskrav, vägledning, arkitektur och design
- stödja projekt, produktområden och linjeverkasamhet med strategiska vägval, analyser och ramstyrning
- delta i arbete för granskning, uppföljning och revision inom området
- upprätta och revidera styrande dokument för it-säkerhet
- ta fram/revidera och genomföra utbildningar inom området
- granska och handlägga interna och externa remisser inom it-säkerhetsområdet. 

Du måste ha
- minst 2 års högskole- eller universitetsutbildning med it-inriktning, eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
- minst 2 års aktuell erfarenhet av arbete med it-säkerhetsinriktning, antingen som en del av din roll eller på heltid
- bred och djup teknisk förståelse inom ett eller flera av följande teknikområden: it-infrastruktur, nätverkskommunikation, utveckling och design (främst .NET), integrationsplattformar, samt lagring och backup
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av arbete som arkitekt inom it-området
- erfarenhet att jobba i en större myndighet eller offentlig verksamhet
- erfarenhet av att ta fram och förvalta styrande och stödjande dokument
- erfarenhet att jobba med ramverk och standarder så som ISO 2700x, CIS Controls, NIST, NIS2
- god kunskap i en eller flera av följande, Offentlighets- och sekretesslagen, säkerhetsskyddslagen, MSB´s föreskrifter för informationssäkerhet samt säkerhetsåtgärder i informationssystem för statliga myndigheter
- en eller flera certifieringar inom ramen för tjänsten 

Vi vill att du
-  har förmåga att arbeta strukturerat, är noggrann och analytiskt lagd
- har ett förhållningssätt som präglas av samarbetsförmåga och balanserad dialog med olika intressenter
- är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga
- är flexibel, prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter
- är mål- och lösningsorienterad och öppen för förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Hanna Gullberg, hanna.gullberg@transportstyrelsen.se ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5193. Vi behöver din ansökan senast den 2 juni 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Systemtekniker Onsite Örebro

Drifttekniker, data
Läs mer Maj 8
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vad gör en Onsite tekniker på Transportstyrelsen? Det kan innebära att du ena dagen arbetar med att göra i ordning nya datorer till användare, för att en stund senare stödja och hjälpa en användare i ett konferensrum där konferensutrustningen inte fungerar. Nästa dag kan det handla om att genomföra en planerad resa till ett annat kontor för att biträda vår externa leverantör av multiskrivare samtidigt som du behöver se över så att nätverksswitchar fungerar på det kontoret. Några veckor senare deltar du tillsammans med kollegor under några dagar med att iordningställa arbetsplatser eftersom det är en verksamhet som flyttat runt i lokalerna.
Många dagar handlar det också om att jobba med löpande ärenden och stödja användare via telefon eller på plats, vilket innebär att vi alltid finns på plats. Du kommer även få vara med i att utveckla våra system och tjänster genom ett samarbete med sektionens tjänsteförvaltare.   

Vi har:

- en indelning i geografiska ansvarsområden
- Onsite tekniker på fyra olika kontor och är totalt 8 i gruppen
- vår bas i Örebro och heter Digital arbetsplats, vi ansvarar för att myndigheten har arbetsredskap som fungerar, såsom PC, programvaror, telefoner, abonnemang och konferensutrustningar. Totalt är vi ca. 25 medarbetare på sektionen. 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- genomföra felsökningsåtgärder av it- och telefonirelaterade ärenden, konferensrumsutrustning och stödsystem, basapplikationer och bakomliggande infrastruktur
- arbeta fysiskt med installationer av utrustning även genom livscykelhantering och återvinning av ex. konferensrumsutrustningar
- vara lokaltstöd för de tjänster som digital arbetsplats levererar för användare på orterna
- resa enligt en uppgjord planering med upp till 30 dagar/år, vanligen en till tre dagar i sträck till de kontor som du kommer att ansvara för.

Du måste ha
- gymnasial utbildning inom it eller motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att arbeta med större standardiserade klientmiljöer i företagsmiljö baserade på Microsoft Windows OS, MS Office
- erfarenhet av att hantera hårdvara, nätverk, mobila enheter och kringutrustning som t.ex. multifunktionsskrivare, monitorer/projektorer och headset i företagsmiljö
- erfarenhet av felsökningsarbete inom it- och telefoniområdet i företagsmiljö
- förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift på svenska
- B-körkort. 

Det är meriterande om du också har
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat med it-support inom offentlig organisation (t ex statligt, regionalt eller kommunalt)
- vana att hantera handverktyg (ex. skruvdragare, skruvmejsel etc.)
- tidigare arbetat inom eller med installationer av fysiska utrustningar. 

Vi vill att du
- tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppsätt och driver dina processer vidare
- är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, har intresse, vilja och förmåga att hjälp andra och anstränger dig för att leverera lösningar
- har god samarbetsförmåga, arbetar bra med andra människor, relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt, lyssnar kommunicerar och är en god arbetskollega
- planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Per Selin, 010-495 64 55 per.selin@transportstyrelsen.se ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4894. Vi behöver din ansökan senast den 28 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Sektionschef till verksamhetsstöd och arkitektur

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 8
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag. Bland annat en omfattande modernisering av vägtrafikregistret. 

Avdelningen Fordonsinformation har ett viktigt och spännande uppdrag. Några exempel är hanteringen av det nationella fordonsregistret, alla fordonsrelaterade skatter och avgifter, besiktning och informationsförsörjning där vi försörjer stora delar av samhället med nödvändig
information inom vägtrafikområdet. 

Under de senaste åren har vi arbetat med att etablera vår förmåga inom verksamhetsarkitektur och agila arbetssätt genom produktområden. Vi söker nu en sektionschef som kan ta arbetet vidare till nästa nivå genom att vidareutveckla och förfina grunden och standardisera arbetssätten för en effektiv utvecklingsorganisation.  

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
- leda flera centrala delar av styr och stöd funktionerna för utvecklingsverksamheten, exempelvis verksamhetsarkitekter, verksamhetsmodellerare, verksamhets controller och gemensamma nyckelresurser
- utveckla verksamhetens arbetssätt mot en agilare tillämpning
- ansvara för planering och uppföljningen av ekonomi och verksamhet
- arbeta både strategiskt och operativt
- vidareutveckla rutiner och arbetssätt med verksamhetsplanering och uppföljning samt medverka till att ta fram mått och mätetal.

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig 
- erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete 
- erfarenhet av verksamhetarkitektur, ledningssystem och processledning
- erfarenhet av agila utvecklingsmetoder.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av att leda specialister
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
- erfarenhet att leda agil utveckling och även implementering.

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef Torbjörn Bülow, 010-4956716 torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se. Fackliga representanter: ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Andrzej Wojtczak   nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4872. Vi behöver din ansökan senast den 28 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Telefonist och receptionist - vikariat

Receptionist
Läs mer Maj 5
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Inom Transportstyrelsen har vi en gemensam växel och vi finns på tre orter, Borlänge, Norrköping och Örebro. 

I rollen som telefonist/receptionist kommer dina arbetsuppgifter främst bestå av sedvanliga uppgifter såsom att ta emot besökare, koppla vidare samtal samt vissa administrativa uppgifter. Du kan också komma att få ansvar för administrativa specialuppdrag under kortare eller längre perioder.

Arbetsuppgifterna är schemalagda där alla i teamet gör allt. De behöver vara flexibel och tycka om att snabbt ställa om ,mellan olika arbetsuppgifter. Du är en viktig person då du tar emot våra besökande kunder och får både våra interna och externa besök att alltid känna sig välkomna.

Dina arbetstider kommer vara mellan kl. 08.00 och 16.30.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
-  vara Transportstyrelsens ansikte utåt och arbeta med kundmöten via telefon och via besök i vår reception samt hantera passerkort.  

Du måste ha
-  slutfört gymnasieutbildning
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat som växeltelefonist 
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat med administrativa arbetsuppgifter
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal på engelska i ditt dagliga arbete. 

Det är meriterande om du också har
-  aktuell erfarenhet från Telias telefonisystem ACE eller liknande växelsystem
- aktuell erfarenhet av att arbeta som receptionist
- erfarenhet av hantering av passerkort
- erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning
- erfarenhet av att ha arbetat med diarieföring.

Vi vill att du
- är flexibel: har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar
- är serviceinriktad: tillmötesgående i ditt bemötande, har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar
- har god samarbetsförmåga: arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt
- noggrann och strukturerad. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tidsbegränsad till och med 31 december 2025 med möjlighet till förlängning. Placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Inger Jidenius, 010 – 495 31 00 inger.jidenius@transportstyrelsen.se. ST, Anders Bodving och Saco-S, Johan Stenborg, nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4958. Vi behöver din ansökan senast den 23 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Juridik



Avdelning Juridik består av fem enheter. Juridikenheterna styr och stöder myndighetens olika avdelningar i juridiska frågor, och enheten Registratur ansvarar för registratur, reception och växel. Vi finns på flera orter. Vår huvudort är Norrköping.



Vi bidrar till en enhetlig och effektiv hantering av Transportstyrelsens behov av styrning och stöd i juridiska frågor och i språkliga frågor inom regelgivning. Vi bidrar med styrning och stöd i diarieföring, ad acta och arkivläggning, passerkortshantering, besöksmottagning och växel.

Ansök nu