Örebro: Verksamhetsutvecklare - inriktning systematiskt kvalitetsarbete, SoL & LSS

Hitta ansökningsinfo om jobbet Verksamhetsutvecklare - inriktning systematiskt kvalitetsarbete, SoL & LSS i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Har du god kunskap av systematiskt kvalitetsarbete utifrån SoL och LSS? Då är det dig vi söker! Hos oss kommer du att vara en viktig del av vårt arbete för att säkerställa kvalitet och utveckling inom området funktionsstöd. 

Om tjänsten 

I denna tjänst arbetar du på funktionsstöds utvecklingsavdelning och kommer att ha ett nära samarbete med SAS (social ansvarig samordnare).?Initialt kommer denna tjänst ha fokus på att genomföra utredningar enligt Lex Sarah samt följa upp åtgärdsplaner och vara ett stöd till verksamheterna i deras kvalitetsarbetet kopplat till avvikelser. Du kommer även att?arbeta med framtagande av styrdokument och annat utvecklingsarbete. Det kräver att du har?god kunskap om lagar och regelverk som styr verksamheten och är van vid att ta stöd i dem i ditt arbete, då du även stöttar verksamheterna i deras kvalitetsarbete.? 

Du kommer arbeta självständigt och tillsammans med andra kollegor och enheter inom och utanför kommunen efter behov. 

Exempel på arbetsuppgifter: 


• ge verksamhetsspecifikt specialiststöd och agera sakkunnig 
• utreda, analyserar och utarbeta underlag  
• ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten samt genomför verksamhetsuppföljningar  
• leda och driva uppdrag 
• utreda, analysera och utarbeta underlag för politiska beslut 
• ge strategiskt stöd till ledning kopplat till kommunens övergripande strategier samt verksamhetens mål och behov 

Om arbetsplatsen 

På utvecklingsenheten, som tillhör socialförvaltningen, välkomnas du av sju planerare och en utvecklingschef. Enheten sitter i nya och fräscha lokaler i Åbylunden 1. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer 

Som verksamhetsutvecklare hos oss ser vi att du har mycket god samarbetsförmåga. Du ska vara tydlig i din kommunikation gentemot de intressenter du kommer att ha kontakt med och ha förmåga att inge trygghet för verksamheterna. Arbetsuppgifterna kommer att ställa stora krav på ordning, struktur och relationsskapande. Då tjänsten innebär många kontaktytor och ställer krav på dokumentation krävs mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift, samt vana av att använda sig av administrativa system.? 

Vi lägger?stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav: 


• akademisk examen om minst 180 hp såsom socionom, akademisk vårdutbildning eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt 


• god kunskap om lagstiftningarna SoL, LSS, HSL samt OSL 


• erfarenhet av arbete med systematiskt kvalitetsarbete enligt SOFS 2011:9 inom socialt arbete 


• B-körkort 

 

Meriterande: 


• tidigare erfarenhet av arbete med lex sarah-utredningar och avvikelsehantering 


• tidigare erfarenhet av arbete med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete så som processer, riktlinjer och rutiner 


• erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet 


Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Urval sker löpande och som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Intervjuer sker vecka 23 och 24.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 29 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Verksamhetskonsult

Nedan visas andra jobb i Örebro som Verksamhetskonsult.

Verksamhetsutvecklare till Utvecklingsavdelningen

Läs mer Mar 25
Söker du en utmaning där du både kan bidra och utvecklas? Vi erbjuder dig en avdelning där kvalitetsarbete möter utveckling och där din kompetens blir en nyckel till framgång inom området Funktionsstöd

Om tjänsten

I denna tjänst arbetar du på funktionsstöds utvecklingsavdelning och kommer att ha ett nära samarbete med SAS (social ansvarig samordnare).?Initialt kommer denna tjänst ha fokus på att genomföra utredningar enligt Lex Sarah och att vara ett stöd till verksamheterna i deras kvalitetsarbetet kopplat till avvikelser. Du kommer även att?arbeta med processer, rutiner och annat utvecklingsarbete. Det kräver att du har?god kunskap om relevant lagstiftning och är van vid att ta stöd i lagstiftning och föreskrifter i ditt arbete, då du även du stöttar verksamheterna i deras kvalitetsarbete.?Tjänsten innebär att du kommer arbeta självständigt och tillsammans med andra kollegor och enheter inom och utanför kommunen efter behov. 

Exempel på arbetsuppgifter: 


• utreda, analyserar och utarbeta underlag samt följa upp resultat
• utveckla och uppdatera riktlinjer och rutiner för kvalitetsarbete 
• ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten samt genomför verksamhetsuppföljningar
• leda och driva uppdrag och utvecklingsarbete

Om arbetsplatsen 

På utvecklingsenheten, som tillhör socialförvaltningen, välkomnas du av planerare, verksamhetsutvecklare, pedagog och enhetschefer och en utvecklingschef. Enheten sitter i nya och fräscha lokaler i Åbylunden 1.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer 

Som verksamhetsutvecklare ser vi att du har mycket god samarbetsförmåga. Du ska vara tydlig i din kommunikation gentemot de intressenter du kommer att ha kontakt med och ha förmåga att inge trygghet för verksamheterna. Arbetsuppgifterna kommer att ställa stora krav på ordning, struktur och relationsskapande. Då tjänsten innebär många kontaktytor och ställer krav på dokumentation krävs mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift.

Vi lägger?stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav: 


• akademisk examen om minst 180 hp med inriktning mot socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren ser som relevant 
• erfarenhet av arbete med kvalitetsfrågor inom funktionshinders-, vård och omsorg och/eller hälso- och sjukvårdsområdet 
• B-körkort 

Meriterande: 


• tidigare erfarenhet av arbete med utredningar och avvikelsehantering 
• tidigare erfarenhet av arbete med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete så som processer, riktlinjer och rutiner 
• kunskap om lagstiftningarna SoL, LSS och HSL 
• erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Antal tjänster: 1

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Övrig information
Urval sker löpande och som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 april.

Intervjuer sker 16 eller 24 april.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Strategisk verksamhetsutvecklare med inriktning digitalisering

Läs mer Dec 21
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vill du också bidra till att uppnå Transportstyrelsens målbild för det framtida kundmötet och regeringens uppsatta mål för ett hållbart digitaliserat Sverige? Som strategisk verksamhetsutvecklare kommer du stödja och vägleda myndighetens avdelningar, likväl som att följa upp och utvärdera arbetet dem gör. Vi arbetar med ett myndighetsgemensamt effektiviseringsprogram som ska öka effektivitet genom kundfokus, digitalisering och samarbete. Just nu tar vi fram en färdplan mot ett digitaliserat transportsystem. Där syftet bl. a. är att beskriva myndighetens roll och bidrag i ett transportsystem som utnyttjar digitaliseringens möjligheter för att uppnå Sveriges transportpolitiska mål.

Vi bidrar till ökad digital kompetens och förståelse för den digitala transformationen genom temadagar och webbutbildningar. Vi följer initiativ såväl nationellt som internationellt som påverkar myndighetens digitaliseringsarbete. I flera uppdrag samverkar vi med andra myndigheter och organisationer om gemensamma frågor, exempelvis  samverkansprogrammet eSam och Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Anställningen är placerad i sektion Kunddriven utveckling som ansvarar för myndighetsövergripande digitaliseringsfrågor och kundfrågor. Sektionen består av ca 10 medarbetare som idag finns placerade i Örebro och Norrköping.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• utveckla och förvalta myndighetens strategiska mål och omsätta dem till handling genom att tillhandahålla stöd, kommunikation och utbildningar
• omvärldsbevaka och analysera trender i omvärlden
• göra analyser och skriva beslutsunderlag, strategidokument och rapporter
• arbeta med olika grupperingar inom myndigheten men också med andra aktörer inom offentlig och privat sektor
• delta i nationellt samverkan inom digitaliseringsområdet och hantera remisser från exempelvis regeringen och andra myndigheter
• bidra till sektionens utveckling och avdelningens övriga ansvarsområden.

Du måste ha

• akademisk utbildning om minst tre år inom ett för tjänsten relevant område eller annan motsvarande erfarenhet som Transportstyrelsen bedömer likvärdig
• erfarenhet av att driva strategiskt utvecklingsarbete inom digitalisering
• erfarenhet av arbete med förändringsledning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av innovationsarbete
• samverkat och byggt nätverk, både internt och externt
• erfarenhet av arbete med arkitektur
• erfarenhet av arbete med tjänstedesign
• arbetat inom offentlig sektor med motsvarande arbetsuppgifter som beskrivs i tjänsten.

Vi vill att du

• är kreativ och nytänkande där du ser utanför boxen och driver dina uppdrag framåt 
• är utåtriktad, har mod och är bekväm med att initiativ i sociala sammanhang samt ha en ledande roll
• trivs att samarbeta med andra kompetenser och har fokus på det gemensamma målet 
• är flexibel och snabbt kan anpassa dig till förändrade omständigheter, du är uthållig och trivs att arbeta med komplexa utmaningar
• har god analys- och problemlösningsförmåga och strävar efter ständiga förbättringar. 

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro, Norrköping eller Borlänge. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta

Sektionschef Charlotte Friman, 010 – 495 63 73 charlotte.friman@transportstyrelsen.se.
Saco, Maria Inghamn och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-8141. Vi behöver din ansökan senast den 12 januari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.


Kort om avdelning Strategisk utveckling och förvaltning

På avdelning Strategisk utveckling och förvaltning finns en enhet som består av en stab och tre sektioner: Informationshantering, Utvärdering och analys samt Kunddriven utveckling. Vi har cirka 55 medarbetare som är placerade i Norrköping, Örebro och Borlänge.

Vårt främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga avdelningar att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande, stödjande och samordnande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor och informationsförvaltning.

Ansök nu

Regional beredskapsexpert, Örebro

Läs mer Nov 1
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Kriminalvården är en beredskapsmyndighet sedan hösten 2022. Totalförsvaret består av militärt och civilt försvar. Som beredskapsmyndighet är Kriminalvården en del av det civila försvaret vars mål är att stötta Försvarsmakten, skydda civilbefolkningen och säkerställa att de viktigaste samhällsfunktionerna fungerar. Kriminalvården arbetar med frågan i Projekt Civil beredskap i Kriminalvården, med målet att se till att myndigheten lever upp till de krav som ställs på oss som beredskapsmyndighet, samt att vi har beredskap att hantera en allvarlig kris eller i värsta fall krig.

ARBETSUPPGIFTER
Regionkontorets uppgift är att leda, planera och operativt stödja och samordna verksamhetsområdenas arbete med att verkställa utdömda påföljder, bedriva häktesverksamhet och utföra personutredningar i brottmål. Regionkontoret ska i den operativa kriminalvårdsverksamheten omsätta och säkerställa genomförandet av de nationella uppdrag som ges i verksamhetsplanen samt följa upp att fastställda mål och resultat uppnås. Som stöd för regionchefens ledning och styrning av verksamhetsområdena finns ett antal verksamhetsexperter inom anstalt, häkte, frivård, kapacitetsökning samt hälso- och sjukvård. Även sektionschef samt administrativa funktioner tillhör regionkontorets organisation. Regionkontoret i Örebro söker nu en medarbetare som arbetar med beredskapsfrågor och kontinuitetsarbete.

Som beredskapsexpert är du direkt underställd regionkontorets sektionschef. Du är region- och sektionschefens resurs i arbetet med att driva och samordna beredskaps- och kontinuitetsarbetet tillsammans med regional och lokal ledning samt att planera och genomföra utbildning och övningar. I beredskapsexpertens uppdrag ingår också arbete med regionala utredningsuppdrag, analys- och uppföljningsarbete, beredningsprocesser samt ärendehandläggning. Den nationella styrningen av uppdraget utgår från avdelningar på Kriminalvårdens huvudkontor genom uppdrag i nationell/regional verksamhetsplan. Du kommer att ingå i nationella arbetsgrupper för att delge perspektiv och förslag från regional nivå samt stödjas i arbetet av experter från projektet Civil beredskap. För arbetet krävs också ett nära samarbetet med beredskapsexperterna i de övriga fem regionerna samt med regionala verksamhetsexperter inom andra expertområden.

KVALIFIKATIONER
I uppdraget ingår samverkan och samarbete med andra myndigheter och aktörer inom beredskapssystemet, liksom många interna samarbeten. Vi söker därför dig som har en hög förmåga till samarbete och samverkan. Du tar ansvar för din egen uppgift och driver dina processer framåt. I arbetet planerar, organiserar och prioriterar du dina uppgifter på ett effektivt och strukturerat sätt. I rollen som beredskapsexpert ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Vidare är du bra på att arbeta med komplexa frågor och löser komplicerade problem. Du är van vid och trivs med att växla från det praktiska/handfasta till mer strategiska perspektiv.

Vi söker dig som har:
• En för uppdraget relevant akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant
• Erfarenhet av utrednings-, planerings-, analys- och uppföljningsarbete
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
• B-körkort

Det är meriterande med:
• Utbildning inom beredskapsplanering
• Erfarenhet av att arbeta med beredskapsplanering och/eller kontinuitetshantering
• Erfarenhet av processinriktat arbetssätt och/eller förändrings- eller projektledning
• Erfarenhet från arbete inom Kriminalvården, annan myndighet eller offentlig sektor

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Senior verksamhetsutvecklare

Läs mer Apr 27
Är du en skicklig verksamhetsutvecklare som vill fortsätta utvecklas på ett framgångsrikt bolag? Kontract förstärker organisationen med en erfaren verksamhetsutvecklare med erfarenhet av hur man på en övergripande nivå styr sin IT-relaterade verksamhet. Här trivs du som vill verka som oberoende rådgivare högt upp i organisationen hos våra kunder.


Om tjänsten och arbetsuppgifter
I din roll agera du oberoende rådgivare och samtidigt både specialist och generalist. Du bidrar med ”utifrån-in-perspektivet” som leder till nya tankesätt och kan därmed öka värdet för kunden. Du arbetar ofta med strategiska frågor på ledningsnivå. Det kan handla om hur man på en övergripande nivå organiserar och styr sin IT-relaterade verksamhet, med vilka metoder, modeller och ramverk det ska baseras på. Vilka roller med tillhörande ansvar som ska finnas och hur dessa ska samverka på bästa sätt.
Som konsult på Kontract arbetar du ibland ensam i ett uppdrag, men ofta i samarbete med andra kollegor då Kontract om möjligt föredrar att arbeta i team hos sina kunder.?De flesta uppdragen återfinns i Mälardalen men uppdrag i övriga Sverige liksom internationellt förekommer också. Här kan du förvänta dig utmanande uppdrag hos kunder inom privat näringsliv och offentlig sektor.
Utöver arbete som konsult finns möjligheten att tillsammans med kollegor vara med och utveckla vårt erbjudande inom IT-styrning. I arbetet ingår omvärldsbevakning, ta fram strategier för att öka affären, agera pre-sale, utveckla metoder och arbetssätt inom erbjudandet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har mångårig erfarenhet inom IT-branschen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta som chef för en IT-relaterad verksamhet där du ansvarat för organisationen för IT-styrningen, vilka arbetsmetodiker och modeller som ska användas och hur dessa samverkar för att tillföra så stort värde som möjligt för verksamheten.
Vi ser gärna att du har erfarenhet inom dessa områden och modeller:
Strategiarbete, processer och organisationsutveckling
Analys och etablering av förvaltningsstyrning
Etablering av PMO
Ledarskap, förändringsledning
Erfarenhet av pm3, ITIL, SafE, agila arbetssätt mm

Meriterande är:
God svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Certifierad förändringsledare, verksamhetsutvecklare, projektledare.
Utbildning/certifiering i relevanta metoder

Du är en tongivande och ledande person som inger förtroende, har strategisk förmåga och en lagom portion pondus. Du kan förvänta dig att presentera analyser och slutsatser i stora bolags ledningsgrupper liksom inom offentlig sektor och är därav kommunikativ. Självklart är du även skicklig på att bygga relationer, knyta nya kontakter och samarbetar väl med såväl interna kollegor som kunder och andra leverantörer. Intresse och driv för att skapa värde hos Kontracts kunder är givetvis en självklarhet för att trivas och nå framgång i rollen.


Ansökan och information
Urval sker löpande. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper i rekryteringen. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta Kontracts HR-ansvarig Hanna Fredriksson på hanna.fredriksson@kontract.se eller 076–0074551.


Om Kontract
Sedan hösten 2022 utgör Kontract den svenska delen i ett nordiskt bolag vid namn Midagon. Vi är 170 anställda i koncernen, varav 70 medarbetare verkar på den svenska marknaden. Vi har kontor i Helsingfors, Örebro och Stockholm och verkar i Sverige över hela Mälardalen.
Kontract är ett IT-konsultbolag bestående av IT-konsulter som kombinerar affärsstrategi och teknisk expertis. Här jobbar de bästa av de bästa. Ett ypperligt kvitto på det är genomsnittet på minst 20 års yrkeserfarenhet hos företagets konsulter. Med utmärkelser som DI Gasellföretag, Sveriges nöjdaste kunder (Radar), certifierade av ”Great place to work” samt Superföretag av Veckans affärer hälsar vi dig välkommen till Kontract!

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sjuksköterskor upp till 400 kr/timme, semestervikariat inom vård och omsorg

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Feb 18
Örebro kommun – vi ger mer! 

Vi värdesätter din kompetens som sjuksköterska! Därför erbjuder vi nu upp till 400 kr/timme till dig som jobbar som sjuksköterska hos oss i sommar inom vård och omsorg.? 

Den förhöjda timlönen utgår från två nivåer och baseras på erfarenhet i yrket. Timavlönad sjuksköterska/distriktssköterska ersätts under perioden 16 juni - 17 augusti enligt följande: 
• Upp till 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 300 kr/timme (motsvarar 49 500 kr/månad heltidsmått).  
• Mer än 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 400 kr/timme (motsvarar 66 000?kr/månad heltidsmått).  

Utöver detta tillkommer semesterersättning samt ob-ersättning enligt avtal. Det är en bra ersättning under sommaren, och du får också gärna se det som en välbetald möjlighet att testa jobbet som sjuksköterska hos oss. 

Om tjänsten 

Som timavlönad sjuksköterska inom vård och omsorg arbetar du inom hemsjukvård, mot funktionsstöd (Hälso- och sjukvårdsenheten), särskilt boende för äldre, alternativt nattorganisationen. 

Om Särskilt boende för äldre och korttidsvård 

Vi har en hälso- och sjukvårdsorganisation inom särskilt boende för äldre där sju enhetschefer ansvarar för all legitimerad personal, uppdelat på sju områden.? 

Våra särskilda boenden för äldre finns både på landsbygd och centralt. Dessa har olika inriktningar; somatik, kognitiv svikt, äldrepsykiatri,?korttidsvård och växelvård. Som sjuksköterska på särskilt boende för äldre arbetar du dag, kväll och?helg. Du arbetar tillsammans i team med andra sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och enhetschef kring varje boende. Som sjuksköterska har du en viktig roll som bidrar till att hyresgästerna på boendet får en trygg och säker vård och omsorg och en meningsfull vardag. På kvällar och helger ingår du i ett HSL-samarbete där du arbetar tillsammans med andra kollegor i området. 

Örebro kommun har en korttidsenhet, Tullhuset, med 62 vårdplatser där drygt 1200 patienter passerar årligen. Tullhuset ligger i nära anslutning till USÖ och har ett unikt samarbete med både regionen, geriatriska kliniken och primärvården.  

Om hemsjukvården och nattorganisationen 

Inom hemsjukvården finns fem hemsjukvårdsenheter som arbetar utifrån ett geografiskt område. Här kan du arbeta dag, kväll och helg på en av våra hemsjukvårdsenheter, eller i vår nattorganisation. Här arbetar du i team med andra sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Du utgår från en av våra fem enheter och ansvarar för ett område av patienter i det egna hemmet. På kvällarna och helger arbetar du tillsammans med andra sjuksköterskor i vår helg- och kvällsorganisation. I nattorganisationen arbetar sex sjuksköterskor varje natt som tillsammans ansvarar för all kommunal hälso- och sjukvård i Örebro kommun.?? 
 

Om hälso- och sjukvårdsenheten (HSE) 

Som sjuksköterska på?hälso- och sjukvårdsenheten arbetar du mot personer som har beslut inom LSS, bland annat inom Bostad med särskild service och personlig assistans. Enheten har även hälso- och sjukvårdsansvar mot barnbostad i Halltorp. Här arbetar du mot både barn och vuxna.

Om arbetsplatsen 

Område vård och omsorg är en del av Socialförvaltningen. Verksamheten omfattar vård och omsorg, förebyggande verksamhet, myndighetsutövning inom området samt boendeplacering och bostadsanpassning. Inom område Vård och omsorg arbetar vi med att stödja och hjälpa människor som behöver vård, stöd eller omsorg i sin vardag.? 

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på?orebro.se/jobb/socialtarbete! 

Kvalifikationer 

Som person är du initiativrik och flexibel. Du ser till individens behov, är öppen och lyhörd och ser som ditt självklara ansvar att bidra till samarbete och ett positivt arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Vi?lägger?stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav: 


• legitimerad sjuksköterska 


• körkort B 


• datorvana; du kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver 


• du behärskar svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med dem vi är till för och dina kollegor 

Meriterande: 


• distriktssköterska 


• geriatrikutbildning 


• psykiatriutbildning 


• barnutbildning


• dokumentationsvana i verksamhetssystemen Treserva, NPÖ, Pascal, MCSS (digital signering) och Lifecare 

Omfattning och tillträde 

Anställningsform: vikariat 16 juni tom - 17 augusti 

Sysselsättningsgrad: timvik 

Tillträde: tillträde enligt överenskommelse 

Antal tjänster: flertal 

Övrig information? 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg.? 

Innan du erbjuds en anställning?inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp?registerutdrag ur belastningsregistret. 

Ansökan 

Urval, intervjuer och anställning sker löpande.? 

Välkommen med din ansökan! 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sjuksköterska till Rostahemmet

Geriatriksjuksköterska
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en engagerad sjuksköterska som brinner för vård av äldre och som vill vara med och bygga en hållbar vård och omsorg för framtiden? Tycker du om teamarbete och omväxlande arbetsuppgifter? Då är du den vi söker! Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Som sjuksköterska hos oss på Rostahemmet ingår du i ett team av bland annat sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Här har vi inriktning mot somatik och kognitiv svikt och som omvårdnadsansvarig för några av våra hyresgäster kommer du ha nära kontakt med teamet bestående av arbetsterapeut, fysioterapeut, omvårdnadspersonal och läkare. På kvällar och helger kommer du även att ingå i ett samarbete med andra vård- och omsorgsboenden vilket ger dig ett större nätverk av sjuksköterskekollegor samt möjliggör mindre tjänstgöring på obekväm arbetstid! Vi arbetar för att skapa trygghet och en meningsfull vardag för våra hyresgäster. 

I Örebro kommun strävar vi alltid efter att utveckla vår verksamhet. Därför ser vi gärna att du har intresse av att delta i utvecklingsprocesser och i gengäld erbjuder vi dig en miljö där din kunskap och ditt engagemang kommer tas tillvara!

Exempel på arbetsuppgifter:

• besluta, genomföra och följa upp omvårdnadsåtgärder
• handleda och instruera omvårdnadspersonal i hälso- och sjukvårdsuppgifter
• ansvara för klinisk bedömning och utförandet av medicinska insatser
• ha kontakt och ge stöd till anhöriga
• dokumentera i våra verksamhetssystem för att säkra en trygg omvårdnad till våra patienter
• utveckla arbetssätt och metoder inom vår verksamhet tillsammans med resten av arbetsgruppen

Om arbetsplatsen
Rostahemmet är beläget på väster i Örebro, lika nära de centrala delarna av staden, som de vackra natur- och kulturområden som finns vid Svartåns stränder. Rostahemmet är ett vård– och omsorgsboende med inriktning somatik och kognitiv svikt. Boendet har 92 hyreslägenheter uppdelat på 10 våningar. Läs mer på: Rostahemmet - orebro.se.

Som sjuksköterska på Rostahemmet kommer du ingå i Hälso- och sjukvårdsorganisationen (HS) där vi samlar alla sjuksköterskor och arbetsterapeuter inom kommunens vård- och omsorgsboenden under en och samma organisation. På så vis kan vi skapa bättre förutsättningar, jämlik vård och värna om Örebro kommuns hälso- och sjukvårdsresurser. För dig som sjuksköterska innebär det även att du får en chef som i grunden är legitimerad och därmed är väl insatt i de frågor du står inför i arbetet.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som sjuksköterska är du trygg i dig själv och har god självinsikt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt och strukturerat sätt och tycker om att ha egna ansvarsområden. Att vara lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande, både mot kollegor och hyresgäster ser du som en självklarhet. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att säkerställa att information når fram. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med hyresgäster och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som sjuksköterska
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: främst dagtid, kvällar och helger förekommer

Övrig information 
Läs mer om våra förmåner i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 juni. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Fritidsledare till Kultur och fritidscenter 52:an

Fritidsledare
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en driven fritidsledare som trivs med att arbeta med barn och unga? Brinner du för ungas fritid och vill arbeta i ett mångkulturellt område där det finns utmaningar och möjligheter? Hos oss kan du vara med och göra skillnad, välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidsledare på Kultur och fritidscenter 52:an arbetar du i den öppna och organiserade fritidsgårds- och fritidsklubbsverksamheten. Du arbetar med barn och ungdomars delaktighet och inflytande och motiverar dem till att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själva och andra. För att kunna ge barn och ungdomar möjlighet till god fritid och stöd till eget ansvarstagande ser vi föreningar, studieförbund, föräldrar och andra kommunala verksamheter som viktiga samarbetspartners. Kultur- och fritidscenter 52:an är mitt i en spännande utvecklingsresa. Vi vill bli en levande och trygg mötesplats för hela området! Vi är med i nätverket Keks, vilket innebär att uppföljning och kvalitetsutveckling är centrala utvecklingsområden. 

Kvälls- och helgtjänstgöring ingår i tjänsten. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stimulera barns och ungas utveckling samt bidra till en trygg och inkluderande social miljö 
• planera, genomföra och utvärdera verksamheten tillsammans med b.la personal och besökare 
• arbeta för samt delta aktivt i områdesutveckling genom samverkan med civilsamhället och boende 
• skapa delaktighet och bygga relationer med vårdnadshavare och andra vuxna i området 
• hålla dig uppdaterad om aktuell forskning och metodik inom fritids- och ungdomsverksamhet 

Om arbetsplatsen
Kultur och fritidscenter 52:an är en av nio fritidsgårdar organiserade under Fritid ungdom, Kultur- och fritidsförvaltningen. 52:an ligger i egna lokaler i Baronbackarnas centrum, vi är sju månadsanställda och ett antal timanställda som ansvarar för verksamheten.

Här kan du läsa mer om oss: 52:an

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med ett stort intresse av att arbeta med barn och ungdomar. För att lyckas i denna roll har du en god samarbetsförmåga och att initiera och slutföra nya aktiviteter. Det är också viktigt att du tycker att det är intressant att träffa olika typer av individer och att du trivs med en flexibel arbetssituation. För tjänsten krävs att du har förmåga att kommunicera och samverka med barn/ungdomar, personal samt vårdnadshavare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Krav:

• fritidsledarutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• dokumenterad ledarerfarenhet inom ungdomsverksamhet
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

•  erfarenhet av områdesarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 15 augusti alternativt enligt överenskommelse - tom 30 juni 2026

Antal tjänster: 1

Arbetstid: Dag, kväll och helg

Övrig information
Örebro kommun tillämpar utdrag ut belastningsregistret vid arbete i direkt kontakt med barn.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Askenäs särskilda boende för äldre

Enhetschef, hälso- och sjukvård
Läs mer Maj 15
Vill du utmanas och ha kul på jobbet? Söker du efter ett arbete som ger dig personlig utveckling och möjlighet att bidra till en bättre vardag för andra människor? Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter till vårt hemtrevliga särskilda boende för äldre – Askenäs.    

Om tjänsten 
Som enhetschef på Askenäs förväntas du vara självständig, trygg, prestigelös och kreativ. Vissa perioder är det ett högt arbetstempo vilket du behöver klara av i din roll som enhetschef. Du kommer att ingå i område Östers ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef och ytterligare 15 enhetschefer.

I din arbetsgrupp kommer du att ha omvårdnadspersonal samt en administrativ assistent. Målet för verksamheten är att den enskilde ska känna sig delaktig och få sina individuella vård- och omsorgsbehov tillgodosedda i en trygg och säker miljö. Lokalerna delas med andra verksamheter vilket kräver god samarbetsförmåga och samverkan med övriga enhetschefer.

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• arbeta utifrån en helhetssyn och fatta beslut inom verksamhetsområdet
• ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter
• utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus

Om arbetsplatsen
Askenäs är ett särskilt boende för äldre med plats för 36 hyresgäster fördelade på fyra avdelningar. Boendet har två inriktningar i form av två somatiska grupper samt två grupper med inriktning demensvård. Verksamheten är belägen i Odensbacken, cirka tre mil öster om Örebro. Det finns goda bussförbindelser från Örebro.

Boendet har nyligen genomgått en totalrenovering och både inomhus- och utomhusmiljön är utformade för att på bästa sätt möta hyresgästernas vård- och omsorgsbehov. Här kan du läsa mer om vårt boende i Askenäs Askenäs - orebro.se

Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Det är viktigt att du är strukturerad, resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom hälsovetenskap eller socialt arbete, alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• tidigare chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• kompetens och erfarenhet av kvalitets- och förbättringsarbete
• goda datakunskaper

Meriterande:

• erfarenhet av ledande befattning inom särskilt boende för äldre
• ledarskapsutbildning
• intresse för att använda och implementera digitala verktyg inom ramen för uppdraget
• kunskaper i arbetsrätt, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Treserva, Personec, Medvind och Raindance eller liknande
• schemaläggning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer sker eftermiddagen den 16 och förmiddagen den 17 juni. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödpedagog till Mosåsvägen 51

Stödpedagog
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker nu en engagerad och initiativtagande stödpedagog som vill vara med och driva det pedagogiska arbetet tillsammans med stödassistenterna på Mosåsvägen 51. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!


Om tjänsten
På Mosåsvägen kommer du som stödpedagog arbeta med att ge våra servicemottagare stöd och service i deras vardagliga liv, kombinerat med att ha ett ansvar för att arbeta med att rutiner, genomförandeplaner och strukturer följs och utvecklas. En vanlig arbetsdag hos oss kan innebära att du stöttar servicemottagarna i allt från matlagning och omvårdnadsuppgifter, till att du vägleder kollegor i olika metoder och arbetssätt samt planerar, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i verksamheten. Som grund för ditt arbete ligger servicemottagarnas egna förutsättningar och individuella behov av stöd. Som stödpedagog arbetar du med att stärka servicemottagarnas färdigheter och personliga utveckling och du har ett tydligt fokus på deras egen delaktighet och möjlighet att påverka sin livssituation. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stödja servicemottagarna utifrån mål och beviljad insats, samt anpassa verksamheten utifrån en eller flera servicemottagares behov
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• planera, implementera, utvärdera och analysera arbetssätt och metoder i arbetsgruppen
• stödja och samordna kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner, samt vägleda dem i olika metoder och arbetssätt
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt med reflektion som arbetsmetod
• introducera nyanställda samt handleda studerande

Om arbetsplatsen
Mosåsvägen 51 är en gruppbostad enligt LSS där sex servicemottagare bor. Boendet ligger i fräscha lokaler granne i närheten av Adolfsberg, på Mosåsvägen ut mot Marieberg. Goda bussförbindelser finns. I dagsläget är vi 12 personal på gruppbostaden.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
I den här rollen behöver du ha god du förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att samarbetar bra med andra människor och att du relaterar dig till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du har hög förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är en person som kan ta ett helhetsansvar och som är duktig på att ta egna initiativ och ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal. Vidare har du god datorvana och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• yrkeshögskoleexaminerad stödpedagog, behandlingsassistent, behandlingspedagog, socialpedagog eller aktiveringspedagog, alternativt 60 HP i relevanta ämnen (såsom pedagogik, funktionshinder, psykologi, beteendevetenskap, socialt arbete eller motsvarande)
• minst två års erfarenhet inom funktionsstödsområdet

Meriterande:

• kunskap eller erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik ex. AKK eller VISA
• kunskap i individens behov i centrum (IBIC)
• erfarenhet av socialdokumentation
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• erfarenhet av att handleda och coacha studenter/kollegor

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad:100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Urval och intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Bygglovsingenjör till Bygglovsenheten

Bygglovshandläggare
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker en engagerad medarbetare till bygglovsavdelningen i Örebro. Vill du bli en del av vårt team och vara med att skapa ett attraktivt och hållbart Örebro?  Vi jobbar för smidiga processer och god service och så har vi väldigt kul på jobbet!

Om tjänsten

Hos oss erbjuds du ett omväxlande och meningsfullt arbete där din huvuduppgift är att handlägga bygglov från ansökan till färdig byggnation. Detta innebär att du leder och driver egna bygglovsärenden med stöd av lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala riktlinjer. Du har en central roll i processen att hitta lösningar som fungerar för de som bor, verkar och lever i Örebro, samtidigt som du säkerställer att byggprojekt följer gällande regler och planer.

Du kommer att arbeta i nära samspel med politik, medborgare, näringsliv och kollegor både inom avdelningen, på förvaltningen och i andra delar av kommunen. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är en nyfiken, engagerad och driven förvaltning som ständigt utvecklar sina digitala handläggningsprocesser och arbetsrutiner för att ge bästa möjliga service till kommunens invånare. Arbetet kräver därför både god samarbetsförmåga och en vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handlägga och driva egna bygglovsärenden från ansökan till färdig byggnation, inklusive möten med sökande och platsbesök
• formulera beslutshandlingar och föredra ärenden i nämnd
• vägleda och informera kommunens invånare i personliga möten och via telefon
• bidra till utvecklingen av gemensamma arbetssätt och rutiner

Om arbetsplatsen
Som bygglovsingenjör ingår du i bygglovsenheten som är en del av bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Bygglovsenheten består idag av 15 medarbetare. Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i Citypassagen med bra pendlarläge intill centralstationen och nära city.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadsmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som person är du ansvarstagande och lösningsorienterad, med förmåga att självständigt driva dina ärenden framåt. Du arbetar strukturerat och analytiskt, vilket är nödvändigt för att hantera komplexa ärenden och fatta välgrundade beslut även när förutsättningarna förändras. Flexibilitet och anpassningsförmåga är därför viktiga egenskaper för denna roll.

Du har även en god förmåga att kommunicera tydligt och professionellt på svenska, både i tal och skrift till olika typer av mottagare. Samarbete är en central del av arbetet och vi ser därför att du har god samarbetsförmåga, ett prestigelöst förhållningssätt och lätt för att bygga relationer. För att lyckas i rollen har du ett intresse för juridik, då rollen innebär att arbeta med ärenden som kräver en god förståelse för lagstiftning och regelverk.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning adekvat för området alternativt YH-utbildning till bygglovshandläggare 
• läsa och tolka ritningar
• systemvana och god användare av Office 365
• B-körkort 

Meriterande:

• gestaltningskompetens genom utbildning och/eller erfarenhet 
• erfarenhet av arbete med bygglov eller andra delar inom samhällsbyggnadsprocessen
• goda kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområde, exempelvis Plan- och bygglagen
• erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 4 augusti eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu