Örebro: Utbildnings- och forskningsadministratör till Inst för hälsovetenskaper

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utbildnings- och forskningsadministratör till Inst för hälsovetenskaper i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Örebro universitet skapar framtiden genom internationell konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Vi söker nu en utbildnings- och forskningsadministratör för tidsbegränsad anställning vid Institutionen för hälsovetenskaper. Vi hoppas du vill vara med och bidra till vårt professionella och viktiga stöd i det fortsatta arbetet framåt vid Örebro universitet som har samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.

Om oss
Inom Institutionen för hälsovetenskaper finns ett stort antal utbildningar och forskning som handlar om det kanske mest grundläggande i livet; ha god hälsa, bli frisk från sjukdom och leva ett aktivt liv. Vår verksamhet sker i nära samverkan med samhällets frisk-, hälso- och sjukvård.

Den administrativa enheten ger stöd till institutionens ledning, lärare, forskare och studenter, i nära samarbete med olika aktörer inom och utom universitetet. En del ger stöd till utbildning på grund- och avancerad nivå, en del ger stöd till utbildning på forskarnivå och forskning och en del består av studievägledning.

Arbetsuppgifter
Vi kan erbjuda dig ett arbete som är både varierat och administrativt självständigt, i en organisation som ständigt vill utvecklas. Arbetet är serviceinriktat och innebär samverkan med både studenter och personal genom många personliga kontakter.

Arbetsuppgifterna består främst av utbildningsadministration på grund- och avancerad nivå, där du arbetar tillsammans med ansvariga för utbildningarnas olika delar, för att administrera kursstartsrelaterade ärenden, undervisning och examinationer. I arbetet ingår bland annat administration av kursplaner, förberedelse av tentamina samt sammanställning och rapportering av studieresultat. Det kan även förekomma andra administrativa arbetsuppgifter, som att ta fram underlag för överenskommelser med externa lärare, sammanställa skriftligt material och skriva minnesanteckningar/protokoll. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhetsområde kan komma att ingå i rollen.

Kvalifikationer
Du har en utbildning på högskolenivå och gärna flerårig erfarenhet av självständigt administrativt arbete. Du har även erfarenhet av och god förmåga att arbeta med olika dataprogram och system, samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och på engelska.

Du har mycket god förståelse för myndighetsutövning och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande. Du ser även betydelsen av goda administrativa arbetsinsatser och rutiner, i så väl stort som smått. Dessutom behöver du ha intresse för verksamheten och en vilja och engagemang att förstå sammanhang och helheter.

Arbetet ställer krav på att du är serviceinriktad, organiserad och strukturerad samt har förmåga att ta egna initiativ och planera din tid men även en beredskap på förändringar. Vi förväntar oss att du har en vilja att lära nytt, är delaktig i helheten och kan föreslå nya eller vidareutveckla befintliga administrativa rutiner/lösningar. Det förekommer arbetstoppar i verksamheten, så det är viktigt med ett flexibelt förhållningssätt.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper, förmåga att arbeta självständigt och att möta andra människor på ett förtroendeingivande sätt, samt visad god samarbetsförmåga.

Information
Anställningen är en tidsbegränsad under sex månader på 100 %, med planerat tillträde 2025-08-13. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av administrativ enhetschef Diederic Brummer 019-30 14 59, e-post: diederic.brummer@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till varför du söker detta arbete och vad du kan erbjuda i kompetens
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som stärker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2025-05-30. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Utbildningsadministratör

Nedan visas andra jobb i Örebro som Utbildningsadministratör.

Utbildnings- och forskningsadministratör till Inst. för hälsovetenskaper

Läs mer Maj 8
Örebro universitet skapar framtiden genom internationell konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Vi söker nu en utbildnings- och forskningsadministratör för tidsbegränsad anställning vid Institutionen för hälsovetenskaper. Vi hoppas du vill vara med och bidra till vårt professionella och viktiga stöd i det fortsatta arbetet framåt vid Örebro universitet som har samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.

Om oss
Inom Institutionen för hälsovetenskaper finns ett stort antal utbildningar och forskning som handlar om det kanske mest grundläggande i livet; ha god hälsa, bli frisk från sjukdom och leva ett aktivt liv. Vår verksamhet sker i nära samverkan med samhällets frisk-, hälso- och sjukvård.

Den administrativa enheten ger stöd till institutionens ledning, lärare, forskare och studenter, i nära samarbete med olika aktörer inom och utom universitetet. En del ger stöd till utbildning på grund- och avancerad nivå, en del ger stöd till utbildning på forskarnivå och forskning och en del består av studievägledning.

Arbetsuppgifter
Vi kan erbjuda dig ett arbete som är både varierat och administrativt självständigt, i en organisation som ständigt vill utvecklas. Arbetet är serviceinriktat och innebär samverkan med både studenter och personal genom många personliga kontakter.

Arbetsuppgifterna består främst av utbildningsadministration på grund- och avancerad nivå, där du arbetar tillsammans med ansvariga för utbildningarnas olika delar, för att administrera kursstartsrelaterade ärenden, undervisning och examinationer. I arbetet ingår bland annat administration av kursplaner, förberedelse av tentamina samt sammanställning och rapportering av studieresultat. Det kan även förekomma andra administrativa arbetsuppgifter, som att ta fram underlag för överenskommelser med externa lärare, sammanställa skriftligt material och skriva minnesanteckningar/protokoll. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhetsområde kan komma att ingå i rollen.

Kvalifikationer
Du har en utbildning på högskolenivå och gärna flerårig erfarenhet av självständigt administrativt arbete. Du har även erfarenhet av och god förmåga att arbeta med olika dataprogram och system, samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och på engelska.

Du har mycket god förståelse för myndighetsutövning och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande. Du ser även betydelsen av goda administrativa arbetsinsatser och rutiner, i så väl stort som smått. Dessutom behöver du ha intresse för verksamheten och en vilja och engagemang att förstå sammanhang och helheter.

Arbetet ställer krav på att du är serviceinriktad, organiserad och strukturerad samt har förmåga att ta egna initiativ och planera din tid men även en beredskap på förändringar. Vi förväntar oss att du har en vilja att lära nytt, är delaktig i helheten och kan föreslå nya eller vidareutveckla befintliga administrativa rutiner/lösningar. Det förekommer arbetstoppar i verksamheten, så det är viktigt med ett flexibelt förhållningssätt.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper, förmåga att arbeta självständigt och att möta andra människor på ett förtroendeingivande sätt, samt visad god samarbetsförmåga.

Information
Anställningen är en tidsbegränsad under sex månader på 100 %, med planerat tillträde 2025-08-13. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av administrativ enhetschef Diederic Brummer 019-30 14 59, e-post: diederic.brummer@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till varför du söker detta arbete och vad du kan erbjuda i kompetens
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som stärker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2025-05-30. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Utbildnings- och forskningsadministratör

Läs mer Maj 8
Örebro universitet skapar framtiden genom internationell konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Vi söker nu en utbildnings- och forskningsadministratör till den Administrativa avdelningen för humaniora och socialvetenskap inom Enheten för utbildnings- och forskningsstöd. Vi hoppas du vill vara med och bidra till vårt professionella och viktiga stöd i det fortsatta arbetet framåt vid Örebro universitet som har samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.

Om oss
Den 1 maj 2025 bildades den Administrativa avdelningen på en av de tre fakulteter som finns på Örebro universitet, Fakulteten för humaniora och socialvetenskap. Avdelningens huvuduppdrag är att utveckla den administrativa verksamheten vid fakulteten och ge ett så effektivt och likartat administrativt stöd till akademin och de institutioner som tillhör fakulteten. I avdelningen finns resurser som administratörer, ledningskoordinatorer, studievägledare, utbildnings-och forskningsadministratörer, verksamhetsutvecklare, utredare och VFU-koordinatorer.

Som en del av den administrativa avdelningen finns Enheten för forsknings-och utbildningsstöd. Inom enheten finns utbildnings-och forskningsadministratörer som ger ett likartat administrativt stöd inom de institutioner som tillhör fakulteten.

Till Enheten för utbildnings-och forskningsstöd söker vi nu en utbildnings- och forskningsadministratör till en tidsbegränsad anställning på grund- och avancerad nivå och utbildning på forskarnivå och forskning.

Arbetsuppgifter
Tjänsten som utbildnings- och forskningsadministratör är ett serviceinriktat administrativt arbete som innebär att ge ett administrativt stöd inom olika områden. Arbetsuppgifterna är av varierande innehåll så som administration av kurser, examinationer, prefekt- och enhetschefsbeslut, schemaläggning, individuella studieplaner (ISP), administrativt stöd till handledarkollegiet, hemsidor för forskning samt konferenser. I tjänsten ingår också att föra minnesanteckningar i olika forum samt kontinuerlig utveckling av administrativa rutiner och arbetssätt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har


• en relevant akademisk examen på 180 hp eller motsvarande
• goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• god vana och intresse av administrativt arbete och olika administrativa system
• förmåga att kunna prioritera och hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt och arbeta lösningsfokuserat med olika problem du ställs inför
• förmåga att vara flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper, förmåga att arbeta självständigt och att möta andra människor på ett förtroendeingivande sätt, samt visad god samarbetsförmåga.

Det är meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete i en statlig myndighet.

Information
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning under hösten 2025 på heltid. Planerad tillsättning är i början av augusti. Individuell lönesättning tillämpas.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Eleonor Spansk, tel 019-303399, eleonor.spansk@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med en motivering till varför du söker detta arbete och vad du kan erbjuda i kompetens
• CV med beskrivning av din kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som stärker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2025-05-22. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Utbildnings- och forskningsadministratör

Läs mer Apr 16
Vi söker en utbildnings- och forskningsadministratör för tillsvidareanställning vid Institutionen för naturvetenskap och teknik (NT).

Bakgrund
Institutionen för naturvetenskap och teknik erbjuder utbildning i tekniska och naturvetenskapliga ämnen inom biologi, kemi, miljövetenskap, matematik, datavetenskap, maskin- och byggteknik och lärarprogrammen. Vidare bedrivs forskning inom de flesta av institutionens ämnen.

Till stöd för forskning och utbildning finns en administrativ och teknisk enhet med 19 medarbetare. Inom enheten finns förutom ett antal utbildnings- och forskningsadministratörer även studievägledare och laboratorieingenjörer.

Vi söker nu en utbildnings- och forskningsadministratör som huvudsakligen ska arbeta med administrativt stöd till våra undervisande lärare inom utbildning på grund- och avancerad nivå.

Arbetsuppgifter
Som utbildnings- och forskningsadministratör vid NT är ditt uppdrag att ge stöd till våra lärare, enhetschefer och studenter. Detta gör du genom både självständigt arbete och i samarbete i grupp. Uppdraget är flexibelt och det finns utrymme för att delta i vårt ständiga utvecklingsarbete. De huvudsakliga arbetsuppgifterna handlar om administrativt stöd kopplat till utbildning på grund- och avancerad nivå. Det innebär att du bland annat arbetar med kursplaner, kurstillfällen, hantering av tentamen, rapportering av studieresultat, schemaläggning, tar minnesanteckningar vid olika möten och annat stöd till vår undervisande personal.

Under året arrangeras och genomförs olika evenemang och aktiviteter som du kommer att vara delaktig i, exempelvis aktiviteter riktade mot potentiella studenter och den årliga examensceremonin.

Då institutionen är en internationell miljö krävs att vi alla har mycket god förmåga att uttrycka oss i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Kvalifikationer
För att trivas och lyckas i detta uppdrag behöver du ha ett intresse för utbildning och forskning. Du kommer att arbeta nära studievägledare, lärare, programansvariga och enhetschefer i arbetet med att utveckla arbetssätt och metoder. Du behöver ha viljan och förmågan att ibland kliva fram och vara drivande i olika utvecklingsprojekt. Du behöver också ha ett intresse och förmåga att planera, administrera och hålla i årliga evenemang inom institutionen.

Det är viktigt att du har en vana och är intresserad av att arbeta i olika typer av administrativa system och har förmågan att lära nytt inom detta område. Arbetsuppgifterna förutsätter också att du har ett strukturerat arbetssätt och tycker om och utmanas av att jobba med flera saker parallellt.

Vi söker dig som har


• en akademisk examen som bedöms som relevant för tjänsten,
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift,
• arbetslivserfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete,
• god vana och intresse av att arbeta med olika administrativa IT-system.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att leda och driva utvecklingsprojekt,
• arbetslivserfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete från högskolesektorn,
• kunskap om de regler som styr högskolan,
• erfarenhet av diarieföring,
• erfarenhet av att arbeta med hemsidor.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har modet och viljan att arbeta med utveckling med fokus på förbättring och förenkling för dem vi ger stöd till. Du har förmågan att se till helheten och kan på ett prestigelöst och engagerat sätt bidra till utveckling som är till nytta för hela gruppen. Vi vill att du på ett aktivt och närvarande sätt ska kunna samarbeta och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Vi förutsätter att du är flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande.

Arbetet kräver att du är självgående och strukturerad. Du förväntas planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.

Information
Anställningen är tillsvidare på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

För mer information är du välkommen att ta kontakt med enhetschef Anna Ekblom, tel. 019-30 24 17, anna.ekblom@oru.se

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som stärker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2025-04-30. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Utbildnings- och forskningsadministratör

Läs mer Okt 1
Vi söker en utbildnings- och forskningsadministratör för ett vikariat vid Institutionen för naturvetenskap och teknik (NT).

Bakgrund
Institutionen för naturvetenskap och teknik erbjuder utbildning i tekniska och naturvetenskapliga ämnen inom 15 olika program. Vidare bedrivs forskning inom de flesta av institutionens ämnen, bland annat inom de starka forskningsmiljöerna AASS (Tillämpade autonoma sensorsystem), MTM (Människa Teknik Miljö) och Centrum för livsvetenskap.

Till stöd för forskning och utbildning finns en administrativ och teknisk enhet med 19 medarbetare. Inom enheten finns förutom ett antal utbildnings- och forskningsadministratörer även studievägledare och laboratorieingenjörer.

Vi söker nu en utbildnings- och forskningsadministratör med inriktning mot utbildning på grund- och avancerad nivå.

Arbetsuppgifter
Som utbildnings- och forskningsadministratör vid NT är ditt uppdrag att ge stöd till våra lärare, enhetschefer, programansvariga och studenter. Detta gör du genom både självständigt arbete och i samarbete med andra. Uppdraget är flexibelt och alla deltar aktivt i vårt ständiga utvecklingsarbete, såsom att utveckla arbetssätt och metoder. De huvudsakliga arbetsuppgifterna handlar om administrativt stöd kopplat till utbildning på grund- och avancerad nivå. Det innebär att du bland annat arbetar med kursplaner, kurstillfällen, schemaläggning, hantering av tentamen, rapportering av studieresultat, tar minnesanteckningar vid olika möten och annat stöd till vår undervisande personal.

I uppdraget ingår att aktivt delta i planeringen och arrangerandet av olika typer av evenemang som NT arrangerar. Exempel kan vara aktiviteter riktade mot presumtiva studenter och den årliga examensceremonin.

Då institutionen är en internationell miljö krävs att vi alla har mycket god förmåga att uttrycka oss i tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Kvalifikationer
Det är viktigt att du är van vid och intresserad av att arbeta i olika typer av administrativa system och har förmågan att lära nytt inom detta område. Du behöver ha viljan och förmågan att både arbeta efter styrda rutiner och arbetssätt men också att hantera snabba förändringar. Arbetsuppgifterna förutsätter också att du är självgående, arbetar strukturerat och tycker om att arbeta med flera saker parallellt. Du förväntas planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt.

Vi söker dig som har


• en akademisk examen som bedöms som relevant för tjänsten
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• arbetslivserfarenhet av serviceinriktat och administrativt arbete
• god vana och intresse av att arbeta med administrativa IT-system.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av att arbeta med schemaläggning
• arbetslivserfarenhet av serviceinriktat administrativt arbete från högskolesektorn
• kunskap om de regler som styr högskolan
• erfarenhet av diarieföring.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Du har förmågan att se till helheten och kan prestigelöst och engagerat bidra till utveckling som är till nytta för hela gruppen. Vi vill att du på ett aktivt och närvarande sätt ska kunna samarbeta och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Vi förutsätter att du är flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande.

Information
Anställningen är ett vikariat på 100 % under 1 år, med eventuell möjlighet till förlängning. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av administrativ enhetschef Anna Ekblom, 019-30 24 17, e-post: anna.ekblom@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till ditt intresse av anställning som utbildnings- och forskningsadministratör
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2024-10-15. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Administratör sökes till Drottning blanka Örebro

Läs mer Jun 19
Drottning Blankas Gymnasieskola startade sin verksamhet 1996 och har idag 27 skolor på 23 orter runt om i Sverige. Vi bedriver utbildning inom såväl praktiskt inriktade som teoretiska gymnasieprogram, alla med utrymme för högskolebehörighet. Inom Drottning Blanka värderar vi relationer och det mänskliga mötet högt. Konkret innebär det att alla skolor inom DBGY arbetar aktivt med engagemang på ett personligt, lokalt och globalt plan där såväl ledning som personal och elever involveras. Du kan läsa mer om oss på www.dbgy.se.

Drottning Blankas Gymnasieskola i Örebro erbjuder yrkes- och högskoleförberedande utbildningar inom Hantverksprogrammet, Försäljnings- och serviceprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet och till hösten Vård- och omsorgsprogrammet. Vi erbjuder följande inriktningar: Försäljning och service, Frisör, Vård och omsorg, Beteendevetenskap, Samhällsvetenskap samt Fritid och hälsa. Skolan har cirka 300 elever och 30 medarbetare. Vi söker nu en administratör till vår verksamhet.

Administratör sökes till Drottning Blankas Gymnasieskola i Örebro

Ditt uppdrag

Vi erbjuder nu en heltidstjänst som administratör hos oss på Drottning Blankas Gymnasieskola i Örebro. Du ansvarar för diverse uppdrag, däribland administrering på Schoolsoft, närvarohantering, CSN-rapportering, kommunikation med externa parter och så vidare.

Din profil

Då du i tjänsten sitter i skolans reception är det viktigt att du har sociala förmågor och genuint är intresserad av att hjälpa andra att lyckas. Drottning Blankas ledord lyder "det är viktigt för mig att det går bra för dig", ett förhållningssätt vi förväntar oss att även du innehar. För att lyckas i tjänsten måste du vara en person med förmåga att bygga och upprätthålla struktur. Jobbets arbetsbelastning varierar under läsåret vilket innebär att du måste vara stresstålig. Vissa IT-kunskaper kommer vara nödvändiga då du administrerar elevernas och personalens datorer, självklart med stöd från Academedias IT-avdelning.

För att komma in i arbetet kommer du erbjudas en mentor från en annan skola. Det finns även nedskrivna rutiner för att underlätta "inskolningen" till tjänsten.

Tjänsten innehåller en mängd arbetsuppgifter vilket kräver att du som person är flexibel och intresserad av att ta dig an nya utmaningar. Du kommer tillsammans med mig som rektor forma den här tjänsten till att bli något som passar dig, men som också passar verksamhetens behov.

Meriterande är tidigare erfarenhet av administrationsprogram, exempelvis Schoolsoft. God IT-vana är meriterande. Goda muntliga och skriftliga kunskaper inom det svenska språket är ett krav. Allmänt "händig" är meriterande men inte ett krav.

Vi erbjuder

Drottning Blankas Gymnasieskolor lägger stor vikt vid personligt, lokalt och globalt engagemang. Vi skapar meningsfullhet genom externa samarbeten och vårt globala perspektiv genomsyrar våra skolor.

Som en skola inom AcadeMedia erbjuder vi våra medarbetare kontinuerlig kompetensutveckling genom Academedia Academy samt intern och extern professionsutveckling. För oss är det viktigt att det går bra för dig och därför får du självklart kollektivavtalade förmåner och försäkringar men även friskvårdsbidrag, pensionsrådgivning och möjlighet till fördelaktiga köp genom netto- och bruttolöneväxling.

Övrigt

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Sista ansökningsdag 2024-07-19. Intervjuer sker löpande. Tillsättning kan komma att ske innan sista ansökningsdag så sök så snart du kan!

Du är varmt välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem. Vid frågor kring tjänsten, kontakta gärna rektor Anton Andersson på 076-105 36 72 eller mailadress anton.andersson@dbgy.se.

Vi undanbeder oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro Universitet

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro Universitet .

Professor i litteraturvetenskap

Professor
Läs mer Maj 7
Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Nu söker vi dig som vill arbeta som professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. Hos oss får du möjlighet att vara med på Örebro universitets fortsatta resa med samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är litteraturvetenskap. 

Bakgrund
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS) erbjuder utbildning på grund- och avancerad nivå inom ett brett spektrum av ämnen och områden, både i form av fristående kurser och program. Vid HumUS bedrivs även forskning och forskarutbildning inom forskarutbildningsämnet Humanistiska studier. Institutionen präglas av samarbete över ämnesgränserna och en vilja att kontinuerligt utveckla både utbildning och forskning.

Litteraturvetenskap vid Örebro universitet ingår i en flerdisciplinär miljö med de närliggande ämnena engelska, retorik, svenska språket och historia. Dessa ämnen utgör enheten för humaniora vid HumUS. Tillsammans ingår de i det tvärvetenskapliga forskarutbildningsämnet Humanistiska studier. Forskningen i litteraturvetenskap bedrivs huvudsakligen inom litteraturhistoria, litteraturteori och litteraturdidaktik. Lärarna i litteraturvetenskap undervisar inom grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet samt på fristående kurser i litteraturvetenskap.

Arbetsuppgifter
Som professor förväntas du ta en aktivt ledande roll i ämnet. Du ägnar dig huvudsakligen åt forskning och utbildning på forskarnivå, men också åt utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Det ingår i arbetsuppgifterna att verka för att externa forskningsmedel tillförs ämnet, att ta ett övergripande ansvar för forskningsverksamheten inom ämnet samt att medverka i och bidra till ämnets nationella och internationella utveckling. Som professor förväntas du informera om och samverka kring din egen och ämnets verksamhet. I anställningen ingår även administrativa arbetsuppgifter.

Du förutsätts stå till förfogande för ledningsuppdrag och administrativa uppdrag vid universitetet. Genom närvaro och engagemang förväntas du ta ett särskilt ansvar för att stödja en kollegial och inkluderande kultur i verksamheten.

Som professor i litteraturvetenskap har du ett särskilt ansvar, tillsammans med övriga professorer i forskarutbildningsämnet humanistiska studier, för att leda och utveckla ämnets forskningsmiljö. I anställningen ingår ansvar för utbildningskvalitet på alla nivåer. Hög närvaro på arbetsplatsen är viktigt.

Behörighet
Behörig att anställas som professor är du som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet samt innehar en doktorsexamen i ämnet litteraturvetenskap.

Därutöver krävs tio veckors behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens samt forskarhandledarutbildning. Motsvarande kompetens kan prövas av Örebro universitet och bedömas vara behörighetsgrundande.  Om något av kraven inte är uppfyllda ska du ha genomfört utbildningen/utbildningarna senast två år efter att anställningen har tillträtts.

Bedömningsgrunder
För att se annonsen i dess helhet besök https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons/?jid=20250128

Information
Anställningen är 100 %, tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av ämnesansvarig Patrik Winton, e-post: patrik.winton@oru.se; enhetschef Mattias Jacobsson, e-post: mattias.jacobsson@oru.se, eller prefekt Joel Rasmussen, e-post: joel.rasmussen@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för både helheten och sin egen arbetsinsats, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten. Örebro universitet har som mål att sträva efter en jämnare könsfördelning bland professorer och uppmuntrar särskilt kvinnliga kandidater att söka.

Ansökan
Du söker anställningen via Örebro universitets hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

   En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer - https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/jobba-hos-oss/mall-for-pedagogisk-meritportfolj3.pdf)
• Vetenskaplig portfölj
• Publikationslista
• Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten i fulltextformat)
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2025-09-30. Välkommen med din ansökan!

Efter sista ansökningsdag kan du inte lämna några kompletteringar elektroniskt. Har du vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan får du, när sakkunniga är utsedda, instruktion om hur denna eventuella komplettering kan göras.

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar, exklusive publikationer, i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

1–2 professorer i rättsvetenskap

Professor
Läs mer Apr 1
Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Nu söker vi dig som vill arbeta som professor i rättsvetenskap vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap. Hos oss får du möjlighet att vara med på Örebro universitets fortsatta resa med samhällsuppdraget forskning och utbildning i fokus.

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är rättsvetenskap.

Bakgrund
Ämnet rättsvetenskap ingår i Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR) som i sin tur ingår i Fakulteten för humaniora och socialvetenskap, som är den största av Örebro universitets tre fakulteter. Universitetet tillhör Europauniversitetsalliansen NEOLAiA, tillsammans med åtta andra universitet från norr till söder och öster till väster i Europa.

Vid BSR erbjuds utbildning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå inom ämnena kriminologi, psykologi, rättsvetenskap och socialt arbete. Vid BSR finns en rad starka forskningsmiljöer med framstående forskare som också deltar i undervisningen på samtliga nivåer. Institutionen präglas av samarbete över ämnesgränserna och en vilja att kontinuerligt utveckla både utbildning, samverkan och forskning. Inom rättsvetenskapen bedrivs undervisning på kandidat-, magister-, master- och forskarutbildningsnivå.

Juristprogrammet som tillhör rättsvetenskapen startade i Örebro år 2005. Såväl juristrollen som samhället befinner sig i förändring och ämnet rättsvetenskap vid Örebro universitet reformerar nu juristprogrammet för att åstadkomma Sveriges mest samhällsrelevanta juristprogram. Forskningen präglas av internationell och nationell excellens, samtidigt som det är nära till tvärvetenskaplighet. Forskarutbildningen har nyligen genomgått en kvalitetsuppföljning följt av strategiskt utvecklingsarbete. Såväl forskning som utbildning befinner sig i en dynamisk fas där du som professor i rättsvetenskap har en viktig roll att tillsammans med övriga professorer leda och utveckla ämnets verksamhet.

Arbetsuppgifter
Vi söker en till två professorer i rättsvetenskap som har mycket goda och breda kunskaper i svensk nationell rätt. En central uppgift i anställningen är att leda utvecklingsarbete i nära samverkan med andra inom ämnet, institutionen och universitetet i stort samt att bidra till utbildning, forskning och samverkan. Vi söker också dig som vill bygga en forskningsmiljö där du söker medel för dig och andra.

Som professor förväntas du ta en ledande roll i ämnet. Du ägnar dig huvudsakligen åt forskning och utbildning på forskarnivå, men också åt utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Det ingår i arbetsuppgifterna att verka för att externa forskningsmedel tillförs ämnet, att ta ett övergripande ansvar för forskningsverksamheten inom ämnet samt att medverka i och bidra till ämnets nationella och internationella utveckling. Som professor förväntas du informera om och samverka kring din egen och ämnets verksamhet. I anställningen ingår även administrativa arbetsuppgifter.

Du förutsätts även stå till förfogande för akademiska ledningsuppdrag och administrativa uppdrag vid universitetet. Genom närvaro och engagemang förväntas du ta ett särskilt ansvar för att stödja en kollegial och inkluderande kultur i verksamheten.

Behörighet
Behörig att anställas som professor är du som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.

Det krävs tio veckors behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens samt forskarhandledarutbildning. Motsvarande kompetens kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande och görs av Örebro universitet. Om något av kraven inte är uppfyllda ska du genomfört utbildningen/utbildningarna senast två år efter att du har tillträtt anställningen.

Bedömningsgrunder
För att se annonsen i dess helhet besök 1–2 professorer i rättsvetenskap - Örebro universitet

Information
Anställningen är 100%, tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Sven Helin, e-post sven.helin@oru.se,  ämnesansvarig Eleonor Kristoffersson, e-post: eleonor.kristoffersson@oru.se eller enhetschef Joel Berg, e-post: joel.berg@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för både helheten och sin egen arbetsinsats, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du söker anställningen via Örebro universitets hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".     

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer)
• Vetenskaplig portfölj
• Publikationslista
• Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten i fulltextformat)
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2025-06-10. Välkommen med din ansökan!

Efter sista ansökningsdag kan du inte lämna några kompletteringar elektroniskt. Har du vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan får du, när sakkunniga är utsedda, instruktion om hur denna eventuella komplettering kan göras.

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar, exklusive publikationer, i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Doctoral students in Computer Science, Cybersecurity

Doktorand
Läs mer Maj 16
Nytt
Örebro University and the School of Science and Technology are looking for up to three doctoral students for the doctoral programme in Computer Science, concluding with a doctoral degree.
Start date: Summer / Fall 2025.

Project description
The PhD students will be affiliated with the Department of Computer Science and will carry on research within the field of cybersecurity. All areas of cybersecurity are of interest. Examples of topics of interest (but not limited to):


• Intersection of cybersecurity and AI, i.e., attacks and defenses leveraging AI solutions, or attacks and defenses within AI solutions (e.g., backdooring, model poisoning, membership inference), cybersecurity of generative AI / LLMs;
• Cyber-physical systems security, e.g., in the fields of robotics, industrial plants, smart grids, automotive, drones, underwater robotics;
• Telecommunications security, e.g., in the fields of 5G/6G, wireless networks, software defined networks (SDNs), and future Internet paradigms, underwater communications, satellite communications;
• Web security and systems security (e.g., remote attestation);
• User authentication and usable security (e.g., biometrics, CAPTCHA);
• Privacy (e.g., information inference);
• Intersection between regulatory and technical aspects (EU NIS-2 Directive), e.g., compliance optimization and automatization.

The PhD students will belong to the graduate school within the Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP). WASP is Sweden’s largest individual research program ever, a major national initiative for strategically motivated basic research, education and faculty recruitment. The program addresses research on artificial intelligence and autonomous systems acting in collaboration with humans, adapting to their environment through sensors, information and knowledge, and forming intelligent systems-of-systems. The vision of WASP is excellent research and competence in artificial intelligence, autonomous systems and software for the benefit of Swedish society and industry. Read more: https://wasp-sweden.org/

The programme, doctoral studentship, entry requirements and selection
To see the job advertisement in its entirety visit: https://www.oru.se/english/career/available-positions/job/?jid=20250141

Information
For more information about the position, contact Mauro Conti (mauro.conti@oru.se). For administration issues, contact Martin Magnusson (+46 19 303870, martin.magnusson@oru.se).

At Örebro University, we expect each member of staff to be open to development and change; take responsibility for their work and performance; demonstrate a keen interest in collaboration and contribute to development; as well as to show respect for others by adopting a constructive and professional approach.

Örebro University actively pursues equal opportunities and gender equality as well as a work environment characterised by openness, trust and respect. We value the qualities that diversity adds to our operations.

Application to the programme and for the doctoral studentship
The application is made online. Click the button “Apply” to begin the application procedure.

For the application to be complete, the following electronic documents must be included:


• CV
• Proof that you meet the general and specific entry requirements (e.g. copies of the original certificate and official transcript for bachelor's and master's degree)
• Independent project (degree project)
• Other relevant documents, course and degree certificates verifying eligibility
• Description of research interests – detailing the field of research you are interested in, including, if applicable, theoretical and methodological approaches (2-5 pages).

As a main rule, application documents and attachments are to be written in Swedish, Danish, Norwegian, or English. Certificates and documents in other languages verifying your qualifications and experience must be translated by an authorised translator to Swedish or English. A list of authorised translators can be obtained from Kammarkollegiet (the Legal, Financial and Administrative Services Agency), www.kammarkollegiet.se/engelska/start.

When you apply for admission, you automatically also apply for a doctoral studentship.
More information for applicants will be found on our career site: https://www.oru.se/english/career/available-positions/applicants-and-external-experts/

The application deadline is June 9th, 2025. We look forward to receiving your application!

As we have already made our choices in terms of external collaboration partners and marketing efforts for this recruitment process, we decline any contact with recruitment agencies and advertisers.

As directed by the National Archives of Sweden (Riksarkivet), we are required to deposit one file copy of the application documents, excluding publications, for a period of two years after the appointment decision has gained legal force.

Ansök nu

Doctoral students in Computer Science, Cybersecurity and Embodied AI

Doktorand
Läs mer Maj 16
Nytt
Örebro University and the School of Science and Technology are looking for two doctoral students for the doctoral programme in Computer Science, concluding with a doctoral degree.
Start date: Summer / Fall 2025.

Project description
The PhD students will be affiliated with the Department of Computer Science and will carry on research within the field of cybersecurity for embodied AI.

While cybersecurity threats in AI are often studied in software-based environments, the physical embodiment of AI in robots and autonomous systems introduces new, largely unexplored risks and opportunities. This PhD project will investigate:


• How embodiment and physical configuration affect the cybersecurity posture of AI-driven systems;
• The role of self-awareness in security, i.e., how robots can assess their own vulnerabilities based on their embodiment and operational state;
• How dynamic reconfiguration can enhance resilience, e.g., redistributing sensor reliance, modifying behaviour or adjusting control strategies in response to attacks.

Rather than relying solely on traditional security mechanisms, this research aims to explore how AI systems can proactively evaluate their own weak points and autonomously adapt to mitigate security risks.

The PhD students will belong to the graduate school within the Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP). WASP is Sweden’s largest individual research program ever, a major national initiative for strategically motivated basic research, education and faculty recruitment. The program addresses research on artificial intelligence and autonomous systems acting in collaboration with humans, adapting to their environment through sensors, information and knowledge, and forming intelligent systems-of-systems. The vision of WASP is excellent research and competence in artificial intelligence, autonomous systems and software for the benefit of Swedish society and industry. Read more: https://wasp-sweden.org/

The programme, doctoral studentship, entry requirements and selection
To see the job advertisement in its entirety visit: https://www.oru.se/english/career/available-positions/job/?jid=20250142

Information
For more information about the programme and the doctoral studentship, contact Alberto Giaretta (alberto.giaretta@oru.se). For administration issues, contact Martin Magnusson (martin.magnusson@oru.se).

At Örebro University, we expect each member of staff to be open to development and change; take responsibility for their work and performance; demonstrate a keen interest in collaboration and contribute to development; as well as to show respect for others by adopting a constructive and professional approach.

Örebro University actively pursues equal opportunities and gender equality as well as a work environment characterised by openness, trust and respect. We value the qualities that diversity adds to our operations.

Application to the programme and for the doctoral studentship
The application is made online. Click the button “Apply” to begin the application procedure.

For the application to be complete, the following electronic documents must be included:


• CV
• Proof that you meet the general and specific entry requirements (e.g. copies of the original certificate and official transcript for bachelor's and master's degree)
• Independent project (degree project)
• Other relevant documents, course and degree certificates verifying eligibility
• Description of research interests – detailing the field of research you are interested in, including, if applicable, theoretical and methodological approaches (2-5 pages).

As a main rule, application documents and attachments are to be written in Swedish, Danish, Norwegian, or English. Certificates and documents in other languages verifying your qualifications and experience must be translated by an authorised translator to Swedish or English. A list of authorised translators can be obtained from Kammarkollegiet (the Legal, Financial and Administrative Services Agency), www.kammarkollegiet.se/engelska/start.

When you apply for admission, you automatically also apply for a doctoral studentship.
More information for applicants will be found on our career site: https://www.oru.se/english/career/available-positions/applicants-and-external-experts/

The application deadline is June 9th, 2025. We look forward to receiving your application!

As we have already made our choices in terms of external collaboration partners and marketing efforts for this recruitment process, we decline any contact with recruitment agencies and advertisers.

As directed by the National Archives of Sweden (Riksarkivet), we are required to deposit one file copy of the application documents, excluding publications, for a period of two years after the appointment decision has gained legal force.

Ansök nu

Universitetslektor i idrottsvetenskap, inriktning idrottsfysiologi

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Maj 7
Vi söker en universitetslektor i idrottsvetenskap för tillsvidareanställning vid Institutionen för hälsovetenskaper.

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är: Idrottsvetenskap, med inriktning mot idrottsfysiologi och träningslära.

Bakgrund
Örebro universitet befinner sig i en expansiv fas när det gäller både utbildning och forskning, och har en lång tradition av utbildning och forskning inom idrottsvetenskap. Vid Institutionen för hälsovetenskaper, inom Enheten för idrott, erbjuds för närvarande följande utbildningsprogram: Tränarprogrammet, Sport management-programmet, Ämneslärarprogrammet (inriktning Idrott och hälsa) samt internationella Masterprogrammet i idrott med inriktning fysiologi och medicin. Som ett av tre lärosäten i landet har vi sedan 2001 bedrivit forskarutbildning i idrottsvetenskap. För närvarande har vi fem antagna doktorander och håller just nu på att rekrytera ytterligare en.

Forskningen inom idrottsfysiologi bedrivs huvudsakligen inom två forskargrupper: Disease prevention, physical activity and diet och Exercise Physiology and Sport Medicine (EPSM).

Vi söker nu en universitetslektor i idrottsvetenskap med inriktning mot idrottsfysiologi och träningslära.

Arbetsuppgifter
Som universitetslektor ägnar du din arbetstid åt både undervisning på samtliga nivåer och forskning, samt därtill hörande samverkan. I arbetsuppgifterna ingår förutom undervisning, forskning och samverkan även utvecklingsarbete, administration och kompetensutveckling. Undervisningen omfattar dessutom handledning, examination, kursutveckling, planering och utvärdering. 

I arbetsuppgifterna ingår utveckling av kurser, planering och genomförande av undervisning (både teoretiska och praktiska/laborationsbaserade moment), handledning och examination inom kurser i Idrottsvetenskap med inriktning mot idrottsfysiologi och träningslära. Undervisning, inklusive examensarbetehandledning, sker både på grund- och avancerad nivå, i huvudsak inom Tränarprogrammet, internationella Masterprogrammet (idrottsfysiologi/idrottsmedicin) och Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa. Undervisningen bedrivs på både svenska och engelska.

Inom Enheten för idrott bedrivs idrottsfysiologisk forskning inom fysisk aktivitet, prestationsfysiologi och biologiska aspekter relaterade till kroppens anpassning till träning. Det finns därmed goda möjligheter att använda kompetensutvecklingstiden inom ramen för befintliga forskningsprojekt, samt att bidra till utvecklingen av nya projekt och ansökningar om externa forskningsmedel.

Behörighet
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen inom för anställningen relevant ämnesområde eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen.

Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomförd högskolepedagogisk utbildning motsvarande minst 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande. En lärare som vid anställningstillfället saknar högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens ska senast inom två år efter att anställningen tillträtts ha genomfört utbildningen.

Bedömningsgrunder
För att se annonsen i dess helhet besök: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons/?jid=20250130

Information
Anställningen är 100 % och tillsvidare, med tillträde i september 2025 eller enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Elodie Ponsot, 019-30 10 94, e-post: elodie.ponsot@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer: https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/jobba-hos-oss/mall-for-pedagogisk-meritportfolj3.pdf)
• Vetenskaplig portfölj
• Publikationslista
• Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten och i fulltextformat)
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.
Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2025-06-05. Välkommen med din ansökan!

Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt. Har du vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan får du, när sakkunniga är utsedda, instruktion om hur denna eventuella komplettering kan göras.

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Universitetslektor/universitetsadjunkt i medicinsk vetenskap, dermatologi

Universitets- och högskolelektor
Läs mer Maj 5
Vi söker en universitetslektor/universitetsadjunkt för tillsvidareanställning vid Institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro universitet.

Ämnesområde
Ämnesområde för anställningen är medicinsk vetenskap med inriktning mot dermatologi.

Bakgrund
Vid Institutionen för medicinska vetenskaper (MV) bedrivs grundutbildning till läkare, fristående kurser inom biomedicin samt forskarutbildning och forskning i medicinsk vetenskap. Institutionen har ca 200 medarbetare indelade i fem enheter varav en är en rent administrativ enhet. Verksamheten kännetecknas av hög akademisk och pedagogisk kompetens med en vetenskaplig produktion i expansion, och läkarprogrammet har i flera uppföljande undersökningar skattats väl av examinerade läkare. Institutionen ingår tillsammans med Institutionen för hälsovetenskap i Fakulteten för medicin och hälsa, vilken är en av tre fakulteter vid Örebro universitet.

Denna anställning är utlyst som universitetslektor/universitetsadjunkt. Det innebär att om det inte finns någon sökande som uppfyller kraven för behörighet som universitetslektor är vi öppna för att anställa en kvalificerad person som uppfyller behörighet och bedömningsgrunder för universitetsadjunkt.

Arbetsuppgifter
Som universitetslektor ägnar du din arbetstid åt både undervisning på samtliga nivåer och forskning, samt därtill hörande samverkan. I arbetsuppgifterna ingår förutom undervisning, forskning och samverkan även utvecklingsarbete, administration och kompetensutveckling. Undervisningen omfattar dessutom handledning, examination, kursutveckling, planering och utvärdering.

Som universitetsadjunkt ägnar du huvudsakligen din arbetstid åt undervisning inom utbildning på främst grundnivå samt därtill hörande samverkan. En universitetsadjunkt ska även bidra till universitetets utveckling.

Undervisningsuppdraget för både en universitetslektor och universitetsadjunkt är i huvudsak förlagd till Läkarprogrammet och kan omfatta insatser i kursledning, temagrupper och studentnära lärarinsatser.

Behörighet
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen inom för anställningen relevant ämnesområde eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen.

Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som visat pedagogisk skicklighet och avlagt examen på lägst magisternivå (eller motsvarande) inom relevant område. Annan teoretisk kompetens i kombination med relevant erfarenhet från ämnesområdet kan prövas motsvara magisterexamen. Avlagd doktorsexamen är meriterande.

Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomförd högskolepedagogisk utbildning motsvarande minst 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande. En lärare som vid anställningstillfället saknar högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens ska senast inom två år efter att anställningen tillträtts ha genomfört utbildningen.

Bedömningsgrunder
För att se annonsen i dess helhet besök: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/jobbannons/?jid=20250124

Information
Anställningen är 100 %, tillsvidare och med tillträde enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

Eventuell klinisk tjänstgöring kan diskuteras.  

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Svante Hugosson, 0733-911520, e-post: svante.hugosson@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer)
• Vetenskaplig portfölj (gäller för anställning som universitetslektor)
• Publikationslista (gäller för anställning som universitetslektor)
• Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten och i fulltextformat, gäller för anställning som universitetslektor)
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2025-06-05. Välkommen med din ansökan!

Efter sista ansökningsdag kan inga kompletteringar göras elektroniskt. Har du vetenskapliga publikationer som inte kan bifogas elektroniskt direkt i ansökan får du, när eventuella sakkunniga är utsedda, instruktion om hur denna eventuella komplettering kan göras.

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu