Örebro: Undersköterska till Askenäs SÄBO

Hitta ansökningsinfo om jobbet Undersköterska till Askenäs SÄBO i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Är du en driven undersköterska med ett starkt engagemang för människor? Tycker du om att göra det lilla extra för våra hyresgäster? Nu har du chansen att bli en del av vårt härliga team på Askenäs särskilda boende för äldre!

Om tjänsten
Välkommen till oss på Askenäs särskilda boende! 

I dagsläget är vi cirka 35 medarbetare som samarbetar med och kring våra hyresgäster! Vi arbetar i nära samverkan mellan undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeut och enhetschef. Som undersköterska hos oss har du en central roll för att skapa en kvalitativ och trygg vård och omsorg för våra hyresgäster. Du kommer att tillhöra en avdelning med antingen inriktning somatik eller kognitiv svikt, men vi stöttar varandra över avdelningsgränserna.

För oss är det viktigt att skapa en meningsfull och guldkantad vardag för hyresgästerna. Det gör vi bland annat genom våra aktiviteter såsom sittgympa, bingo eller promenader. Därför tror vi att du som söker har ett intresse och en vilja av att vidareutveckla detta tillsammans med oss.

Vi strävar efter att ständigt utvecklas och förbättras, framför allt nu när vi i samband med nyöppningen kommer sätta nya arbetssätt. Vi ser gärna att du som söker vill bidra med nya idéer och perspektiv. Hos oss har du möjlighet att bidra med din kompetens och vara med i den spännande utvecklingen på Askenäs!

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge service och personlig omvårdnad utifrån hyresgästens individuella behov och mål
• skapa förtroendefulla relationer med hyresgästen och anhöriga
• utifrån delegation utföra medicinska, rehabiliterande och habiliterande arbetsuppgifter samt läkemedelshantering
• som kontaktperson ansvara för den individuella vård- och omsorgsprocessen, tillsammans med arbetsgruppen och hyresgästen

Om arbetsplatsen
Askenäs är ett av Örebro kommuns mindre särskilda boenden för äldre vilket skapar en känsla av hemtrevnad, både för våra hyresgäster och oss som jobbar här. Vår verksamhet är belägen i Odensbacken, cirka tre mil öster om Örebro. På vardagar finns goda bussförbindelser men på helger underlättar det om du kan ta dig till oss med egen bil. Vi har även ett samarbete med Kvismaren och Hjälmaren hemvård där vi går in och täcker upp i varandras verksamheter vid behov så ibland kan du få arbeta där också.

Det har gjorts en ordentlig uppfräschning av befintliga lokaler samt tillbyggnad av helt nytt hus. I februari stod om- och nybyggnationen klar och vi har nu fyra avdelningar med sammanlagt 36 lägenheter. Även utemiljön har förnyats och formats så att den underlättar för utevistelse, vilket bidrar till stor glädje för både medarbetare och hyresgäster. Välkommen att bli del av vår trivsamma verksamhet och härliga arbetsgrupp!

Läs mer om Askenäs vård- och omsorgsboende på: orebro.se/askenas!

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta hyresgäster på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Att vara ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med kunden och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom vård och omsorg
• erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem
• erfarenhet av att driva aktivering och aktiviteter i grupp och individuellt
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Första intervju sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 18 maj.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Undersköterska, hemtjänst och äldreboende

Nedan visas andra jobb i Örebro som Undersköterska, hemtjänst och äldreboende.

Undersköterska till Karlslundsgården

Läs mer Nov 13
Var med och skapa framtidens särskilda boende! Med hjärtat i mitten, fokus på människan och ett intresse för att använda nya digitala lösningar skapar vi de bästa förutsättningarna för våra hyresgäster. Är du kanske vår nästa undersköterska?

Om tjänsten
Karlslundsgården är Örebro kommuns enda särskilda boende med inriktning välfärdsteknik. Vi hittar lösningar genom att tillsammans tänka utanför boxen och använder digitala möjligheter för att bidra till ökad trygghet, säkerhet och självständighet för våra hyresgäster.

Som undersköterska hos oss kommer du att samarbeta med hyresgästerna i det dagliga livet med fokus på att ta tillvara på individens egen förmåga och resurser. Det gör vi med ett rehabiliterande förhållningssätt i grunden där hyresgästernas behov, resurser och vilja styr målen för rehabiliteringen. Här arbetar vi i team med omvårdnadspersonal, sjuksköterskor och arbetsterapeuter kring varje hyresgäst. Vår verksamhet bygger på innovativa lösningar, där vi ser över rutiner och arbetssätt för att skapa en hållbar vård och omsorg för framtiden.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge personlig omvårdnad och service utifrån hyresgästens individuella behov
• arbeta utifrån rehabiliterande förhållningssätt
• dokumentera i våra verksamhetssystem för att säkra trygg och kvalitativ omvårdnad till hyresgästen
• samverka med undersköterska, arbetsterapeut och sjuksköterska utifrån hyresgästens behov
• tillsammans med arbetsgruppen vara delaktig i att utveckla arbetssätt och metoder inom verksamheten

Om arbetsplatsen
Välkommen till Karlslundsgården! Här lever våra upp till 72 hyresgäster livet på sina egna villkor och vi har äran att få stötta dem i vardagen. Genom att ta tillvara på innovativa tekniklösningar som sensorgolv, nyckeltaggar och mycket mer skapar vi förutsättningar för våra hyresgäster att leva ett både tryggare och självständigare liv. Vi har 8 avdelningar med både inriktning somatik och kognitiv svikt. Här finns gemensamma ytor, parboendemöjligheter och personalutrymmen. I den mysiga trädgården i söderläge finns växthus, odlingar, lusthus, konstverk, en liten damm, boulebana och promenadstråk med sittplatser. På våning 2-5 finns även flera gemensamma balkonger.

För att sätta guldkant på våra hyresgästers vardag anordnar vi mycket aktiviteter i huset. Vill du får ett smakprov på vad vi har för oss just nu? Kolla in våra sociala medier "Karlslundsgården" på Facebook eller "karlslundsgardenvobo" på Instagram med vår hashtag #pådinavilkor.

Mer info om vårt boende och våra tekniska lösningar hittar du på vår hemsida, klicka här!

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta hyresgäster på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Att vara ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med hyresgästen och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• erfarenhet av arbete med kognitiv svikt

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta med ett personcentrerat eller rehabiliterande förhållningssätt
• erfarenhet av att dokumentera i verksamhetssystem
• intresse av att utveckla verksamheten med hjälp av teknik/välfärdsteknik

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 27 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Suryansktalande undersköterska

Läs mer Nov 10
Just nu behöver vi en suryansk och Svensktalande undersköterska för kundsbehov.
Kontakta Tommy Ring på akfiness@outlook.com
meddelanden utan cv läses inte.


Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Undersköterska till Sofia hemtjänst

Läs mer Nov 3
Vill du ha ett jobb där du verkligen gör skillnad, varje dag? Hos oss på Sofia hemtjänst blir du en del av ett engagerat team som tillsammans skapar trygghet, gemenskap och livskvalitet för våra kunder.

Om tjänsten
Som undersköterska hos oss har du ett samordnat ansvar för stöd, service och omvårdnad i vardagen. Jobbet du gör är meningsfullt eftersom du är nära människor och ger stöd som gör skillnad. Vi möter kunder i deras hem, alltid med respekt för den enskildes behov och önskemål. Tillsammans med kollegor, anhöriga och andra professioner ser du till att skapa en trygg och värdig vardag för varje individ. Hos oss får du arbeta med stöttande och erfarna kollegor. Vi satsar på lärande och nya arbetssätt så du kommer ha möjlighet att utvecklas i din yrkesroll.

Exempel på arbetsuppgifter:

• Omvårdnad och medicinhantering utifrån delegation
• Serviceinsatser som städning, tvätt och inköp
• Samverkan med sjuksköterska, arbetsterapeut och anhöriga
• Upprätta och följa genomförandeplaner tillsammans med kunden

Om arbetsplatsen
Hos Sofia hemtjänst arbetar cirka 40 medarbetare och vi ger stöd till ungefär 300 kunder i norra Örebro och Norrcityområdet. Vi utgår från Sofiagatan 8 och tar oss runt med cykel, ibland i solsken, ibland i regn, men alltid med samma mål: att våra kunder ska känna trygghet, livskvalitet och delaktighet.

Vi erbjuder friskvård, cykel i tjänsten och en arbetsgivare som står för trygghet och stabilitet. Just nu befinner vi oss i en spännande utvecklingsfas. Vi har vuxit till en större enhet med fler kollegor och fler kunder, och arbetar aktivt med att utveckla och förbättra vårt arbetssätt. Efter årsskiftet flyttar vi dessutom till helt nya, moderna lokaler där vi samlas tillsammans med två andra hemtjänstenheter och Hemsjukvården (HSV).

Det här ger oss ännu bättre möjligheter till samarbete över enhetsgränser, närmare kontakt mellan olika yrkesgrupper och en arbetsmiljö som är anpassad för framtidens vård och omsorg. Här kommer du att trivas om du tycker om förändring, uppskattar gemenskap och vill vara med och påverka, både din egen arbetsvardag och hur vi tillsammans utvecklar vår verksamhet.

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta kunder på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Att vara ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med kunden och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• kunna cykla

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta inom vård och omsorg
• erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 november.

Observera förlängd publicering.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Undersköterska till Marka Hemtjänst

Läs mer Nov 3
Letar du efter en ny utmaning? Är du en trygg och engagerad undersköterska som vill vara ett viktigt stöd i vardagen för våra kunder inom hemtjänsten? Nu har du chansen att bli en del av vårt härliga team på Marka hemtjänst, varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
I rollen som undersköterska inom Marka Hemtjänst kommer du bidra till att våra kunder får en god vård och omsorg. Marka Hemtjänst strävar efter att uppnå hög kvalitet i vår verksamhet för de vi finns till för. Detta uppnår vi genom att arbeta i team för att skapa en gemensam syn på hur vi utför och planerar för kundernas behov.

Dina arbetsuppgifter innefattar att utföra personlig omvårdnad samt service såsom städning, tvätt, inköp och ledsagning. Dessutom förväntas du utföra medicinska insatser på uppdrag av sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. Förutom de praktiska uppgifterna förväntas du dokumentera och upprätthålla en god kommunikation med kunder, anhöriga och andra yrkesgrupper som är involverade i den vård och omsorg vi utför. Som undersköterska hos oss kommer du arbeta såväl i grupp som självständigt med att planera, utföra och utvärdera insatser utifrån kundens behov. 

Vi strävar efter att ständigt utvecklas och förbättras. Därför ser vi gärna att du som söker också vill vara med och bidra till att vår verksamhet bedrivs och utvecklas på bästa sätt.

Vi erbjuder en skräddarsydd introduktion utifrån din erfarenhet och kompetensnivå.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge personlig omvårdnad och service utifrån kundernas behov
• utföra medicinska insatser på delegation från sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast
• arbeta utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt
• dokumentera i verksamhetssystem
• arbeta tillsammans med kollegorna i teamet med att förbättra verksamheten

Om arbetsplatsen
Marka Hemtjänst har idag ca 27 tillsvidareanställda medarbetare och verksamheten är indelat i tre geografiska team. Vi utgår från Landbotorpsallén och arbetar huvudsakligen i områdena Brickebacken, Brickeberg och landsbygden kring Norra bro/Gällersta. Du välkomnas av en trivsam grupp av kollegor som stöttar varandra i det dagliga arbetet, i verksamhetens utveckling och som har en fin sammanhållning. 

Område vård och omsorg är en del av Socialförvaltningen. Verksamheten omfattar vård och omsorg, förebyggande verksamhet, myndighetsutövning inom området samt boendeplacering och bostadsanpassning. Inom område Vård och omsorg arbetar vi med att stödja och hjälpa människor som behöver vård, stöd eller omsorg i sin vardag.

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta kunder på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med kunden och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• B-körkort
• kunna cykla

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom vård- och omsorg
• erfarenhet av arbete i Lifecare eller motsvarande verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Undersköterska till Almby hemtjänst

Läs mer Okt 31
Välkommen till Almby hemtjänst! Vi ser till att vardagen fungerar och att våra kunder känner sig trygga, oavsett behov. Vi växer och söker därför fler engagerade undersköterskor som vill vara med och skapa meningsfull omsorg. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Almby hemtjänst är en av Örebro kommuns största hemtjänstenheter. Som undersköterska hos oss har du ett samordnat ansvar där du planerar, genomför och följer upp det dagliga arbetet. Du får ett 30-tal kollegor som varje dag gör insatser, stora som små, i våra kunders liv. Vissa har omfattande vårdbehov, andra behöver hjälp med enklare vardagssysslor. Oavsett behov utgår vi alltid från individen, med omtanke och respekt.

Vi arbetar rehabiliterande och tar tillvara på varje persons egna förmågor. Du blir en del av ett team med undersköterskor, sjuksköterskor och arbetsterapeuter, där du har ett självständigt men stöttande arbete. Mycket av vårt arbete sker med cykel, men vi har även en bilgrupp. Just nu söker vi fler medarbetare, dels på grund av ett ökat behov i området, dels för att några av våra fantastiska kollegor går vidare till studier. Det här är ett tillfälle att bli en del av ett tryggt och öppet arbetsklimat där dina idéer och din kompetens är viktig.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge personlig omvårdnad och service utifrån kundens individuella behov
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt m.m.
• upprätta och följa genomförandeplaner tillsammans med kunden
• samverka med undersköterska, arbetsterapeut och sjuksköterska och anhöriga utifrån kundens behov
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation
• tillsammans med resten av arbetsgruppen vara delaktig i att utveckla arbetssätt och metoder inom hemtjänsten
• ha kunskap om och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner

Om arbetsplatsen
Vi utgår från Landbotorpsallén i Ladugårdsängen och arbetar i områdena Ladugårdsängen, Sörby, Sörbyängen, delar av Almby samt Ekeby-Almby. Vi har även ett nära samarbete med Marka hemtjänst.
Nyfiken på hur det är att jobba hos oss? Lyssna gärna på våra medarbetare som berättar om sin vardag på Almby hemtjänst.

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
För att trivas hos oss tror vi att du har en empatisk förmåga och ett genuint engagemang för människor med olika behov. Du är trygg i dig själv, visar omtanke och har lätt för att samarbeta med andra. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, samtidigt som du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du behöver behärska det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kunder och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• kunna cykla

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta inom vård och omsorg
• erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: omgående 

Antal tjänster: 7

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Fritidshemsassistent till Glanshammars skola

Fritidsassistent
Läs mer Nov 14
Nytt
Glanshammars skola söker en engagerad fritidshemsassistent som vill bidra till en trygg och stimulerande miljö där eleverna får utvecklas och växa. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidshemsassistent på Glanshammars skola är du med och skapar en trygg och inspirerande vardag för våra elever. Du stöttar elever i klassrummet, är en aktiv rastvärd som deltar i elevernas lek och gemenskap, och på eftermiddagen är du en del av fritidshemmets verksamhet där du leder aktiviteter som gör tiden meningsfull och rolig. Rollen handlar om att bygga goda relationer, ge stöd i elevernas utveckling och bidra till en inkluderande miljö där alla känner sig sedda.

Exempel på arbetsuppgifter:

• vara en aktiv pedagog på fritidshemmet
• stödja elever i klassrummet som resurs
• delta i rastverksamhet och skapa trygghet på skolgården
• bidra till planering och genomförande av fritidsaktiviteter

Om arbetsplatsen
Glanshammars skola är en av Örebro Kommuns landsbygdsskolor med ca. 340 elever fördelat över förskoleklass till årskurs 6. Här jobbar ca 40 personal. Skolan ligger i idylliska omgivningar i Glanshammar med nära till skog och mark ca 1,5 mil öster om Örebro.

Du hittar oss på: orebro.se/glanshammars-skola

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Kvalifikationer

För att lyckas i tjänsten är det viktigt att du uppskattar att möta olika individer och att du har förmåga att skapa goda relationer och förstå olika behov. Du trivs i en föränderlig vardag där arbetsuppgifterna kan variera och du har lätt att anpassa dig när förutsättningarna ändras. Du har ett genuint engagemang för barns och ungdomars utveckling och kan omsätta din förståelse i ett pedagogiskt arbetssätt. Rollen kräver att du tar ansvar för dina uppgifter och arbetar självständigt, samtidigt som du samarbetar väl med kollegor och vårdnadshavare för att nå gemensamma mål. Din kommunikativa förmåga gör att du kan skapa tydlighet och trygghet i kontakten med både barn, ungdomar och vuxna. Du måste kunna ta dig till och från Glanshammar tidiga morgnar och sena eftermiddagar, vilket kräver B-körkort och tillgång till bil då bussförbindelserna är begränsade.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• godkänd gymnasieutbildning från barn- och fritidsprogrammet, eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• erfarenhet av att arbeta med elever med NPF-diagnos
• B-körkort och tillgång till bil

Meriterande:

• kunskap om ICDP och värdegrundsarbete
• erfarenhet av tydliggörande pedagogik
• erfarenhet av att arbeta med elever med diabetes
• erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kontrollant till Myndighet och trafik

Drift- och vägunderhållsarbetare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med där det händer? Teknik- och serviceförvaltningen arbetar med frågor som påverkar Örebros medborgare gällande framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet. Nu söker vi en driven och positiv person som har förmågan att ha många bollar i luften samtidigt och vill bli en aktiv del i Örebros framtida tillväxt. Välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
I rollen som kontrollant kommer du bland annat bevaka att avstängningar på allmän platsmark, återställningar, grävningar och annat nyttjande av allmän platsmark görs på ett sätt som är beslutat av Teknik- och servicenämnden. Arbetet består främst av att vara ute i fält för att där bevaka att erfordliga tillstånd finns och att arbete sker enligt beslut. Arbetet består även av att vara kontaktperson till entreprenörer som har frågor kring sina avstängningar eller sin markupplåtelse. Som kontrollant på Teknik- och serviceförvaltningen får du jobba med en rad olika frågor som kan ingå i tjänsten.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handläggning av schaktremisser
• samordning av avstängningar
• avstängningar på allmän platsmark
• att beviljade TA-planer följs efter beslut
• ta fram dokumentation som ligger till grund för eventuella krav på viten
• kontrollera att tidsplanerna följs efter beviljade tillstånd

Om arbetsplatsen
Våra verksamheter ansvarar för bland annat kommunens gator, vägar, GC-banor, torg, parker och grönytor. Vi ansvarar även för vatten och avlopp, avfallshantering samt kommunens matproduktion till förskolor, skolor och boenden. Förvaltningen producerar och säljer biogas samt ansvarar för kommunens fordon och intern posthantering. Vår verksamhet finns i hela Örebro kommun.

Enheten Gata och trafik, som gruppen Myndighet och Trafik är en del av, ansvarar i sin tur för lokala trafikföreskrifter, trafiksäkerhet, trafiksignaler, skyltning, parkeringsövervakning samt tillståndsgivning och myndighetsutövning inom verksamhetsområdet. Vi strävar efter ett aktivt medarbetarskap vilket innebär att ta ansvar för helheten och att arbeta i team och att utveckla sin egen och medarbetarnas kompetens.

Vi tillämpar flextid, möjligheter till semesterväxling samt friskvårdsbidrag.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är trygg och stabil som person samt socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang där du har lätt för att skapa goda kontakter både internt och externt. Du arbetar bra med andra och trivs med att samarbeta och föra dialog på ett professionellt sätt. Din kommunikativa förmåga kombineras med en förmåga att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet där du ser till hela verksamhetens bästa. Du har lätt att anpassa dig efter förändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Eftersom trafiksäkerhet är en central del av vårt arbete är du också mycket säkerhetsmedveten och har en naturlig förmåga att identifiera risker och följa rutiner och regelverk med stor noggrannhet. Då arbetet innebär mycket kommunikation och rapportering behärskar du det svenska språket väl samt har goda kunskaper i det engelska språket. Vidare krävs mycket god datorvana då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• gymnasie- samt adekvat eftergymnasial utbildning såsom YH-utbildning 
• B-körkort, manuell växellåda
• teknisk kompetens inom vägarbeten
• kunskaper om schaktning- och grävning
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystem

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med tillsyn och kontroll
• erfarenhet och kunskap kring trafikanordningsplaner
• god lokalkännedom av Örebro
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• utbildning och arbetserfarenhet gällande Arbete på väg
• erfarenhet av myndighetsutövning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: omgående eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Industritekniska programmet söker lärare

Lärare i gymnasiet - yrkesämnen
Läs mer Nov 14
Nytt
Är du redo att ta nästa steg i din karriär och göra en verklig skillnad? Vi söker dig med en stark bakgrund inom tillverkningsindustrin som vill utveckla dina pedagogiska färdigheter och inspirera nästa generation till industrin. 

Om tjänsten
Med din gedigna kompetens och erfarenhet är du perfekt för att bidra till vårt nystartade industritekniska program, utvecklat i nära samarbete med våra samverkande företag inom Teknikcollege. Här blir du en del av en dynamisk och lärande organisation där din personliga utveckling uppmuntras och värderas högt. Om du har yrkeskompetens men saknar lärarutbildning, erbjuder vi en individuell studieplan för att du ska kunna bli behörig lärare. 

Vi tror på kraften i branschnära samarbeten där utbildningen på Tullängsgymnasiet kombineras med arbetsförlagd praktik hos våra samarbetande företag. Som lärare på vårt industritekniska program får du chansen att inspirera och vägleda unga att bli framtidens stjärnor inom industrin. 

Exempel på arbetsuppgifter:
I din undervisning kommer du att kombinera teoretiska kunskaper med praktiska moment inom det industritekniska området.
Dina huvudsakliga undervisningsområden inkluderar: 


• industriell produktion: lär ut hur arbetet i en industri bedrivs och organiseras. 
• driftsäkerhet: undervisa om underhållsarbete, felsökning och förebyggande- och förbättringsarbete. 
• industriell mätteknik: dela din kunskap om mätutrustning, mätresultat och kvalitetsbedömning. 
• tillverkningsunderlag: förmedla förståelse för ritningsunderlag, beredning och kvalitetsarbete. 
• materialteknik: ge insikter om råvaror, materialförädling, materialegenskaper och användningsområden. 

Om arbetsplatsen
Tullängsgymnasiet - för framtidens behov

På Tullängsgymnasiet strävar vi efter att vara en modern och attraktiv gymnasieskola för elever, personal och samarbetspartners. Vi tror på att vara nyfikna, nytänkande och att utvecklas tillsammans. 

Förutom vårt industritekniska program erbjuder vi flera yrkesprogram, inklusive Bygg och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet, Fordon- och transportprogrammet, VVS och fastighetsprogrammet samt det högskoleförberedande Teknikprogrammet. 

Vi kompletterar vårt utbud med en anpassad gymnasieskola och Riksgymnasiet för döva och hörselskadade. 

Tillsammans är vi cirka 1200 elever och 250 medarbetare. Läs mer: orebro.se/tullangsgymnasiet

Tullängsgymnasiet är en del av Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar 1400 medarbetare i en mängd olika roller för att ge ungdomar och vuxna i Örebro samma förutsättning till utbildning och egen försörjning. Här finns stora möjligheter till kompetensutveckling i en kreativ och varierande miljö.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en lärare som är flexibel, kreativ och har lätt för att bygga nya relationer. Tjänsten kräver ödmjukhet, lyhördhet och flexibilitet. Vi förväntar oss att du är en lagspelare med eget driv och att du är förtroendeingivande i din kommunikation. Du är lösningsfokuserad när du möter elever, vårdnadshavare och kollegor. 

Du är självgående i ditt arbete och rollen kräver att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete effektivt. Du behärskar svenska språket väl, både muntligt och skriftligt, för att kunna kommunicera med elever och personal samt dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• lärare inom industritekniskt relevanta ämnen alt. annan erfarenhet som bedöms relevant för arbetet som lärare i industritekniska ämnen

Meriterande:

• dokumenterad förebyggande och främjande arbete på gruppnivå
• erfarenhet av industri

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 7 januari eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Utdrag ur belastningsregistret krävs.

 

Elever på industritekniska programmet får tillsammans med våra samarbetsföretag utifrån givna villkor ta del av:


• APL på våra samarbetsföretag
• garanterad betald feriepraktik
• garanterad visstidsanställning
• grundläggande högskolebehörighet

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 november. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. 

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Näringslivsutvecklare till Business Region Örebro

Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du vara med och utveckla Örebroregionens näringsliv och attraktionskraft?
Vi erbjuder ett utåtriktat arbete där du får vara med och forma förutsättningar för företagande, näringslivsservice och tillväxt – tillsammans med kommuner, näringslivet och andra aktörer.

Om tjänsten

Som näringslivsutvecklare arbetar du med olika typer av frågor kopplade till näringslivet och i nära samverkan med alla länets kommuner. Fokus kommer att vara det gemensamma arbetet att utveckla företagsklimatet och vårt gemensamma utvecklingsarbete kring företagsklimat och näringslivsservice. Tjänsten passar dig som har lätt för att skapa relationer och som har ett starkt intresse för samhällsutveckling, entreprenörskap och företagande. I tjänsten ingår både företagskontakter och att arrangera olika samverkansträffar och forum för kompetensutveckling för kommunerna inom BRO.  

Exempel på arbetsuppgifter:

• samverka med kommunerna för att utveckla näringslivsservice och förbättra företagsklimatet i Örebroregionen
• stödja kommunerna genom att arbeta med utveckling och samverkan kring myndighetsutövningen riktad mot företag med utgångspunkt i undersökningar som NKI och NUI (Nöjdkundindex och Nöjdupphandlingsindex)
• driva arbetet med gemensamma analyser och system för att effektivisera och förbättra näringslivsarbetet tillsammans i Örebroregionen
• nära samarbete med övriga medarbetare på Business Region Örebro där ni har gemensamt ansvar för att arbeta med näringslivsutveckling och marknadsföring av Örebroregionen
• representera Business Region Örebro på relevanta mässor och i nätverk

Om arbetsplatsen
Business Region Örebro är länets investeringsfrämjande verksamhet som bygger på partnerskap mellan dess 12 kommuner samt Region Örebro län. Vi är en liten verksamhet i ständig förändring där du som medarbetare förväntas delta och bidra till dess utveckling.
Tjänsten är placerad på Näringslivsavdelningen vid Örebro kommun.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en målinriktad och kundfokuserad person som utvärderar beslut utifrån helhet, gillar att jobba i team och som bygger förtroende och relationer genom öppenhet och samarbete. Din struktur och planeringsförmåga är god och feedback från samarbetspartners använder du för kontinuerlig verksamhetsutveckling. Då man i detta uppdrag förväntas arrangera och leda sammankomster ska du trivas i en synlig roll där förmågan att kommunicera tydligt, i både tal och skrift, och lyssna aktivt får ett stort värde. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen eller motsvarande utbildning inom relevant område
• erfarenhet av näringslivsutveckling, projektledning eller liknande
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
• B-Körkort 

Meriterande:

• erfarenhet från arbete inom kommunal/offentlig sektor
• erfarenhet av internationella kontakter
• förmåga att bygga större nätverk, utveckla och fördjupa relationer i dessa
• kunskap om näringslivet och det företags- och innovationsfrämjande systemet i vår region

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Personlighets-och kapacitetstester kan komma att användas som en del av urvalsarbetet. 
Intervjuer genomförs i vecka 2. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 december.

Välkommen med din ansökan!

 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödsamordnare till Arbetsverksamheten

Socionom
Läs mer Nov 14
Nytt
Trivs du i en roll där samverkan och utveckling är i fokus? Har du en högskoleutbildning med inriktning mot pedagogik eller socialt arbete? Nu finns chansen att söka tjänsten som stödsamordnare hos oss på Arbetsverksamheten.


Om tjänsten
Som stödsamordnare kommer du att arbeta självständigt med olika verksamhetsfrågor, samtidigt som du även samverkar i team. Hela vårt arbete bygger på socialt samspel och en god kommunikation, då rollen innebär att man har kontakt med såväl interna som externa aktörer.

En viktig del i det här uppdraget är att arbeta för att arbetsgruppen ska fungera på topp, med servicemottagare i fokus! Du ingår också i en grupp med stödsamordnare där ni tillsammans arbetar övergripande och strategiskt för att lösa gemensamma problem. Rollen som stödsamordnare innebär att medverka aktivt i utvecklingsarbete såväl gällande servicemottagarna som i den egna verksamheten och organisationen.

Exempel på arbetsuppgifter:

• kvalificerat utredningsarbete i specifika brukarärenden
• samverka med andra enheter i området funktionsstöd
• samverka med intressenter och samverkanspartner inom verksamhetsområdet
• samverka med enheterna inom socialpsykiatrin
• ansvara för kontakten och samverkan med kommunens lokala försörjningsenhet
• kompetensutveckling och handledning av medarbetare
• omvärldsbevakning

Om arbetsplatsen
Socialpsykiatrins sysselsättning erbjuder deltagare en strukturerad och meningsfull sysselsättning med social gemenskap som utgår från Individens Behov i Centrum. Deltagarna har möjlighet att komma och delta i aktiviteter på arbetsverksamheten
Ex på sysslor kan vara transportuppgifter, skapande/hantverk, trädgård, cykelverkstad, dans, samtal eller social aktivitet inne/ute. På Arbetsverksamheten Sysselsättning arbetar för närvarande 12 stödassistenter/instruktörer och en arbetskonsulent. 

Vi utgår från Skomaskinsgatan 6 där vi har lokaler som är väl anpassade efter våra behov. Vi har även aktiviteter i vårt Vi utövar även aktiviteter i vårt torp sydväst om Örebro samt i vår butik på Malmgatan.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
För att passa som stödsamordnare hos oss vill vi att du är trygg och stabil som person, du har en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov samt förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du som person trygg och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt kan kommunicera på ett tydligt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och kan själv strukturera ditt arbetssätt samt att du är initiativtagande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• högskola/universitetsutbildning om minst 180 hp med pedagogisk inriktning såsom socionom, beteendevetare, fritidspedagog, specialpedagog, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
• erfarenhet av att arbeta brukarnära inom socialpsykiatrin eller annan verksamhet inom funktionsstöd
• erfarenhet av att samverka med interna och externa parter samt samordna insatser

Meriterande:

• utbildning i R-ACT
• utbildning i ESL (ett självständigt liv)
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• kunskap om beroendeproblematik
• erfarenhet av att arbeta med handledning
• erfarenhet av arbete med kompetensutveckling
• kunskaper i teckenspråk

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: måndag - fredag

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Ekonomiavdelningen

Ekonomichef
Läs mer Nov 14
Nytt
Vill du ha ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter? Vi utökar och söker nu två enhetschefer till ekonomiavdelningen. Örebro kommuns ledarskap utgår från vår ledarplattform där förväntningarna på dig som chef tydliggörs utifrån tre delar; säker chef, initiativrik utvecklare och klar ledare. Som chef i vår verksamhet erhåller du kontinuerlig kompetensutveckling och får möjlighet att medverka i utvecklingen av Ekonomiavdelningen med medborgaren i fokus.

Om tjänsten
En av ekonomiavdelningens enhetschefer går i pension och i samband med det kommer hennes roll för enheten ”Verksamhetsnära stöd”, som består av ca 30 medarbetare, att ersättas med två enhetschefer. Ni kommer att ingå i ett nära samarbete på enheten men med en tydlig uppdelning avseende personalansvar för ca halva gruppen var.

I rollen som enhetschef på ekonomiavdelningen är du direkt underställd ekonomidirektören och ingår i en ledningsgrupp där du är med och bidrar till kommunens utveckling som går utöver ditt eget verksamhetsområde. Tjänsten är placerad i Kommunledningsförvaltningen. Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor inom hela förvaltningen för att bibehålla och utveckla gemensamma rutiner och arbetssätt med målet att leverera enligt avdelningens och hela förvaltningens uppdrag.

Som enhetschef hos oss har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Du driver, utvecklar och följer upp verksamheten mot uppsatta mål. I rollen ingår att leda, stödja och kompetensutveckla dina medarbetare. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet. Du förväntas ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området och samverkar med fackliga organisationer och andra interna och externa parter. Självklart ingår även att utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• omvärldsbevaka inom området
• samverka med fackliga organisationer
• samverka med interna och externa parter

Om arbetsplatsen
Befattningarna kommer att vara placerade inom ekonomiavdelningen som ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 75 medarbetare fördelade på de fyra enheterna ””, ”Övergripande ekonomi”, ”Redovisning”, ”Ekonomiadministration” samt ”Verksamhetsnära ekonomi”.

Enheten Verksamhetsnära ekonomi består huvudsakligen av ekonomer och controllers som ger ett nära stöd till kommunens samtliga verksamheter. Enheten kan liknas vid en matrisorganisation där man som medarbetare dels arbetar utifrån verksamheternas behov, dels svarar mot ekonomiavdelningens behov.

Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete med målet är att få en mer effektiv, säkrare och kvalitativ ekonomihantering, men också att kunna få bättre förutsättningar för mer uppföljningar och analys. Vi är en del av Kommunledningsförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och förvaltningar.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som enhetschef hos oss leder och motiverar du medarbetare på ett sätt så att du skapar engagemang och delaktighet. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du har förmågan att vara socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom ekonomi eller annan inriktning arbetsgivaren bedömer som relevant
• erfarenhet av arbete inom ekonomiområdet
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat
• ledarerfarenhet

Meriterande:

• erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation
• dokumenterad chefserfarenhet med personal- ekonomi- och verksamhetsansvar

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 december.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu