Örebro: Gruppchef till taktiskt regionalt driftcenter

Hitta ansökningsinfo om jobbet Gruppchef till taktiskt regionalt driftcenter i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Om Arbetsplatsen
Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden.
Regionledningscentralen i region Bergslagen där taktiskt regionalt driftcenter är placerat tillhör operativa enheten och är fysiskt placerade i Örebro. Det regionala taktiska driftcenter i region Bergslagen är en del av ett nationellt sammanhängande system/driftcenter för brottsbekämpning. Genom driftcenter på nationell och regional nivå skapas en förmåga att hantera särskilt prioriterade problembilder snabbt, koordinerat och proaktivt utifrån effektiva och relevanta informationsflöden i tre tidsskalor: den pågående, den kommande och på sikt. I RDC Bergslagen finns fyra problemområden: Grova våldet, kriminell ekonomi, internationella brottsaktörer, ordning och säkerhet.
Arbetsuppgifter
Uppdraget som gruppchef
I gruppen som gruppchefen ansvarar för ingår inledningsvis operativ koordinator och funktionen lägeskoordinator, den kan på sikt öka med fler funktioner. Läges och operativ koordinator samverkar med fler funktioner i driftcentret men dessa är organisatoriskt placerade på annan sektion.
Som chef för gruppen taktiskt RDC rapporterar du till sektionschef samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för sektionens uppdrag samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du ingår även i sektionens operativa ledningsgrupp tillsammans med förundersökningsledare och övriga gruppchefer. Du har särskilt ansvar för egna gruppens verksamhet inom området utredning och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Du som kommer in blir en del av den utveckling som drivs och du bör inspirera och uppmuntra medarbetare till reflektion och återkoppling. Vi vill gärna att du kommer in och kan åstadkomma förutsättningar för att vara relationsskapande, samtidigt som du behåller perspektivet kring uppdraget som helhet och vad som är viktigt för medborgaren.
I uppdraget ingår också att med viss frekvens jobba operativ i rollen som Operativ Koordinator. Beredskap som OPK kommer förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 2 års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande (den senaste femårsperioden)
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde
polisexamen enligt polisförordningen (2014:1104)
Svenskt medborgarskap



Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
stabsutbildning eller erfarenhet av att arbeta i stab som Polismyndigheten bedömer som relevant
erfarenhet av att ha arbetat i driftcenter kopplat till brottsbekämpning
6 månaders erfarenhet av att i närtid ha arbetat som chef
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
ingått i ledningsforum
god förståelse för Polismyndighetens uppdrag och organisationen
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
erfarenhet av att etablera samverkan, dels internt inom organisationen samt med externa parter



När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation



Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställning
Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placering: Örebro



Övrig information
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.
1) Har du minst 2 års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande (den senaste femårsperioden)? Om ja berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
2) Berätta närmare om din erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten.
3) Berätta närmare om din erfarenhet/kompetens från arbete kring aktuellt verksamhetsområde.
4) Har du polisexamen enligt polisförordningen (2014:1104)? (Ja eller nej)
5) Har du svenskt medborgarskap? (Ja eller nej)
6) Har du stabsutbildning eller erfarenhet av att arbeta i stab som Polismyndigheten bedömer som relevant? Om ja, berätta närmare om din utbildning och/eller erfarenhet.
7) Har du erfarenhet av att ha arbetat i driftcenter kopplat till brottsbekämpning? Om ja, berätta närmare kring din erfarenhet inom detta område.
8) Har du 6 månaders erfarenhet av att i närtid ha arbetat som chef? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens.
9) Berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring att leda andra mot uppsatta mål och resultat.
10) Har du ingått i ledningsgrupp? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
11) Ha du god förståelse för Polismyndighetens uppdrag och organisationen? Om ja berätta närmare kring din erfarenhet/kunskap.
12) Har du chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet/kompetens kring det här området.
13) Har du erfarenhet av att etablera samverkan, dels internt inom organisationen samt med externa parter? Om ja, berätta närmare om din erfarenhet.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 19/5 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A288.020/2025 i mailets ärendemening.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Kontorschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Kontorschef, offentlig förvaltning.

Gruppchef till bedrägerisektionen i Örebro

Läs mer Aug 28
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner, som syftar till att framgångsrikt kunna hantera komplexa utredningsärenden. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.

Bedrägerisektionen tillhör utredningsenheten i region Bergslagen. Brottsfenomenet bedrägeri utvecklas och förändras i takt med utvecklingen i samhället. Därför är en stor uppgift för bedrägerisektionen att utveckla verksamheten för att möta nya förutsättningar. Bedrägerisektionen ansvarar för handläggningen av regionens inkomna bedrägeribrottsärenden. Sektionen arbetar utifrån ett internationellt, nationellt, regionalt samt lokalt perspektiv.

Är du redo för en större uppgift? Har du intresse för verksamhetsutveckling och personalansvar? Vill du vara med och bidra till att hitta nya sätt att stoppa framfarten på det brottsmodus som växer allra snabbast just nu? I så fall ska du söka till oss som gruppchef för bedrägerigrupp 1 med placering i Örebro.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef för bedrägerigrupp 1 rapporterar du till sektionschefen samt ingår i bedrägerisektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är möjligt för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet från arbete i utredningsverksamhet
• akademisk examen, polisexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant

Vi ser det som meriterande om du ötöver detta även har:
• erfarenhet av bedrägeriutredning
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
Fackliga representanter
Polisförbundet, Mats Johansson, tfn: 073-940 42 91
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Örebro

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till rättsavdelningen, Örebro eller Falun

Läs mer Jun 17
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
Arbetsbeskrivning
Som gruppchef inom informationsförvaltning rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdraget genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
I uppdraget som gruppchef kommer uppbyggnad av den nya gruppen och den nationella verksamhet som gruppen verkar inom vara en central uppgift. Den nya gruppen ingår i ett större utvecklingsarbete inom Polismyndigheten och informationsförvaltningen. Det innebär att du jämte ditt uppdrag som gruppchef och ledamot i den egna sektionens ledningsgrupp också kommer att samverka och ha ett nära samarbete med gruppchefer på andra rättssektioner med samma uppdrag som du och ett gemensamt ansvar för det nationella uppdraget.
Vi söker nu dig som vill arbeta som en av de gruppchefer som tillsammans ska ansvara för uppbyggnaden av en nationell funktion. Funktionen är en del av Polismyndighetens mottagande och handläggning av begäran om utlämnande av allmän handling.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet som chef med personalansvar den senaste treårsperioden
erfarenhet av att ha drivit förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av att leda inom offentlig verksamhet
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
ingått i ledningsforum
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
erfarenhet av arbete inom polismyndigheten som gett dig god kännedom och förståelse för organisationen, verksamheten och helheten
erfarenhet av handläggning av sekretessärende

I samband med rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Jessica Ölvestad jessica.olvestad@polisen.se tfn:070-609 01 68 eller
Christian Eriksson christian.eriksson@polisen.se tfn: 070-279 54 30
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Mirjana Daneskär mirjana.daneskar@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning om sex månader
Placering i Örebro eller Falun

Ansökan
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post, ansökan sker via arbetsgivarens hemsida www.polisen.se
Följ instruktionerna i annonsen för att skicka in din ansökan senast den 25 juli 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Enhetschef Informationsservice

Läs mer Jan 31
Vill du jobba med engagerade kollegor, bidra till service i hela organisationen och utvecklas som ledare? Svenska kyrkan i Örebro söker en enhetschef för lnformationsservice. Kanske är det du?

Örebro pastorat består av åtta församlingar – Adolfsberg, Almby, Edsberg, Längbro, Mikael, Mosjö-Täby, Nikolai samt Olaus Petri – med gemensam verksamhet, administration och ekonomi. Totalt har pastoratet ca 63 000 medlemmar. Pastoratet har samlat ett antal funktioner på ett gemensamt kansli, som har i uppdrag att stödja församlingar och enheter i uppdraget att vara Svenska kyrkan i Örebro.

På kansliet för Örebro pastorat ligger pastoratets gemensamma arbete inom ekonomi, HR, IT, bokning och växel, fastighetsförvaltning, kommunikation, stöd till lednings- och beslutsorgan samt inom verksamhetsutveckling med fokus på religionsmöten och hållbarhet.

 Tjänsten som vi nu utlyser finns på enheten Informationsservice. Informationsservice är pastoratets gemensamma enhet för bland annat bokning av dop, vigsel och begravning.

Informationsservice ansvarar för pastoratets telefonväxel och ger god service i många olika frågor. Enheten jobbar i ett vältrimmat team som utifrån ett varierande schema även arbetar med kyrkobokföring, diarium och intern kommunikation.

Vi är också ett administrativt och kommunikativt stöd för anställda och förtroendevalda i hela Örebro pastorat.

Kansliet som enheten är del i finns i centrala och ändamålsenliga lokaler i Kyrkans hus på Storgatan i Örebro. I Kyrkans hus arbetar ca 40 personer med de gemensamma funktionerna för Svenska kyrkan i Örebro. En hög grad av samverkan mellan olika enheter präglar kansliets arbete.

 Vi söker nu en enhetschef som vill vara med och stärka och vidareutveckla enhetens arbete. Tillsammans med medarbetarna planerar och utvecklar du arbetet på lnformationsservice. Då vi är en liten enhet betyder det att vi arbetar i ett tight team och utvecklar verksamheten tillsammans, där det är du som chef som har ansvar att driva arbetet framåt. Du arbetar dessutom i det löpande arbetet med bland annat växel och bokning.

 I ditt ansvarsområde ingår dokumenthantering i samarbete med vår beredningsenhet, samt att tillsammans med kommunikatör och kansliledning vidareutveckla och stärka interna informationskanaler. Kontakter med församlingar och enheter är en viktig del i arbetet.

I din roll har du personalansvar för 5 personer plus timvikarier och du har kanslichefen som närmsta chef. Rollen kommer att ingå i ledningsgrupp, där du har andra enhetschefer som kollegor.

Du har relevant akademisk utbildning, erfarenhet inom området samt erfarenhet av ledarskap. Du har god kännedom om Svenska kyrkan och är medlem.

Eftersom enheten är en viktig servicefunktion för våra församlingar och allmänheten behöver du vara serviceinriktad, lösningsfokuserad, välstrukturerad och ha hög kompetens inom administrativt arbete.

 Ansvarsområdena ställer höga krav på att du är noggrann, kommunikativ och trygg i både digitala miljöer och sociala interaktioner.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas behöver du vara prestigelös, samarbetsriktad och samtidigt ha en stark drivkraft.

 Hos oss får du möjlighet att jobba i en värderingsstyrd organisation, med meningsfulla arbetsuppgifter där både digital utveckling och möten med människor i alla livets faser ryms.

Du söker tjänsten senast 2023-02-24

 

 

Vill du veta mer?

Kontakta kanslichef Lisa Pettersson Härdne

Ansök nu

kvalitets- och säkerhetschef

Läs mer Jan 12
Arbetsbeskrivning
Är du en driven, prestigelös och handlingskraftig ledare som brinner för kvalitets- och säkerhetsarbete? Då kan det vara dig vi söker!

Svelandstrafiken söker en kvalitets och säkerhetschef som både ska säkerställa och vidareutveckla bolagets arbete inom kvalité och säkerhetskultur. Du kommer att tillhöra en ny avdelning,  Kvalitets & miljöavdelningen, tillsammans med  avdelningarna Inköp och Logistik. Som ny kvalitets- och säkerhetschef får du stora möjligheter att påverka hur det samlade arbetet med kvalitet- och säkerhet ska utvecklas. Du leder arbetet och utvecklingen och förväntas leda genom andra chefer samt etablera interna nätverk där du har samordningsansvar. Du driver det bolagsgemensamma kvalitets- och säkerhetsarbetet framåt och stöttar olika verksamhetsområden genom att skapa delaktighet och förståelse för respektive område utifrån att vi är en samhällsaktör.
I rollen som kvalitets- och säkerhetschef får du i hög utsträckning vara med och påverka och utforma rollen. Ditt fokus kommer att vara att leda, utveckla och driva Svelandstrafikens arbete med kvalitets- och säkerhetsfrågor i samråd med bolagets olika funktioner men även se potentiella risker och skapa utrymme för uppföljning av de frågor du driver. Rollen innebär att du skiftar mellan det strategiska och det operativa arbetet. Vi ser gärna att du har dokumenterad erfarenhet av ledande roll med gott resultat. För att lyckas behöver du ha erfarenhet av att ha lett och samordnat verksamhet, projekt och/eller människor i någon form tidigare.
Du är duktig på samarbete med andra människor och skapar aktivt kontakter samt underhåller både interna och externa relationer. Du utövar ett inspirerande ledarskap genom att motivera och samordna människor och grupper. Genom nära dialog och feedback säkrar du att riktningen och målen är tydliga och skapar på så sätt meningsfullhet, vilja och engagemang. Du har ett helhets- perspektiv och förstår både det interna och externa kundperspektivet.

Ansvarsområden
Dina ansvarsområden:
• Fokus på att leda, utveckla och driva bolagets kvalitets- och säkerhetsarbete i samråd med bolagets olika funktioner
• Att etablera, kommunicera och förvalta principer, regler och standarder i en styrande roll. Utöver det förväntas du stötta verksamheter för att säkerställa beslutade certifieringar och standarder inom säkerhet och kvalitet
• Utbilda, samordna och stödja det interna arbetet samt analysera och utvärdera processarbetets status och mognad
• Driva bolagets systematiska säkerhetsarbete, genomföra riskhantering och -bedömning 
• Att kunna växla mellan strategiskt och operativt arbete och vara van att bryta ner strategier till operativa planer och beslut för att utveckla och driva verksamheten framåt för bästa möjliga resultat

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du som söker motsvarar följande skallkrav:

• Relevant akademisk utbildning, alternativt har du förvärvat motsvarande kunskaper genom arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• Kunskaper i förekommande/aktuell lagstiftning inom området
• Flerårig erfarenhet av internt arbete med kvalitetsledning- och uppföljning samt erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor i en komplex verksamhet
• Erfarenhet, intresse av och kunskap inom digitalisering av kvalitetsfunktioner samt en nyfikenhet på nya krav och arbetssätt
• Erfarenhet av att driva, utveckla och leda komplexa projekt
• Förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i digitala verktyg
• Lean och ISO-erfarenhet
• Kunskap och erfarenhet av krisberedskap, krisledning och krishantering

• Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av informationssäkerhet och/eller erfarenhet av arbete inom Transportbranschen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, som person är du strukturerad och planerar effektivt både ditt eget och avdelningens arbete. 
Du är analytisk och processorienterad i ditt förhållningssätt och har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga då uppdraget inkluderar coachning och utbildning av medarbetare.

Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. Vi kommer att genomföra säkerhetsprövning och registerkontroll innan anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Då tjänsten innebär resor krävs B körkort 

Om företaget
Svealandstrafiken är ett aktiebolag som ägs av REgion Västmanland och Region Örebro län. Vår uppgift är att planera och utföra linjelagd trafik med buss i båda länen. Vi kör såväl stadstrafik som regiontrafik, antingen i egen regi ellervia någon av de underentreprenörer som vi har avtal med. Vi är navet mellan våra ägare och resenärerna. All busstrafik bedrivs under två olika tjänstevarumärken: VL i Västmanland och Länstrafiken i Örebro.
Vi har 1050 medarbetare och 325 bussar fördelat över 8 bussdepåer och 2 kontor. mångfald är viktigt för oss och i vårt team ingår medarbetare från jordens alla hörn. Och även om vi har en bit kvar, är vi stolta över att vara bland de företag i branschen som har störst andel kvinnliga medarbetare.
Vi jobbar ständigt med optimering och utveckling av vårt arbetssätt. För oss är det viktigt att man trivs på jobbet och att vi tillsammans jobbar mot Svealandstrafikens gemensamma mål. Vi hjälps åt att hålla ordning och reda - det är A och O. Vårt dagliga arbete skall genomsyras av vår värdegrund - SVEA- Samverkande, Värdeskapande, Engagerade och Ansvarstagande.
Vi hoppas att du vill bli en del av vårt team!

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Polismyndigheten .

HR-konsult till Rekrytering och Bemanning i Örebro

HR-konsult/PA-konsult
Läs mer Apr 8
Är du redo för en större uppgift?

Har du intresse av rekrytering och vill vara en del av ett viktigt samhällsuppdrag? Som HR-konsult inom Polismyndigheten gör vi skillnad varje dag när vi rekryterar medarbetare till Sveriges största myndighet. Tillsammans är vi med och bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Rekrytering och bemanning är en nationell enhet inom HR-avdelningen vars kärnuppdrag är att stödja Polismyndighetens kompetensförsörjning och möta verksamhetens behov av tillväxt och kompetens. Enheten ansvarar för att tillhandahålla ett professionellt, tillgängligt, rättssäkert, enhetligt och likvärdigt stöd inom rekrytering och bemanning. Enheten ansvarar även för den nationella introduktionsprocessen av nyanställda, chefsförsörjning samt myndighetens arbete med att attrahera rätt kompetens och behålla den kompetens vi redan har. Vi ansvarar även för myndighetens personalarkiv.


ARBETSUPPGIFTER
Som HR-konsult på Polismyndigheten driver du självständigt flera parallella rekryteringsprocesser och agerar som konsultativt HR-stöd till rekryterande chefer. Arbetet innebär många olika kontakter vilket betyder att du behöver vara kommunikativ och lyhörd för olika behov, samtidigt som du företräder etablerade riktlinjer, processer och gällande lagstiftning. I rollen ingår även att arbeta gemensamt i gruppen och bidra till uppsatta mål, utveckling, samarbete och trivsel. Vi arbetar även fortlöpande med att utveckla, förbättra och effektivisera våra processer.

Nu söker vi dig, som precis som oss, tycker att det ska vara roligt att gå till jobbet. Du välkomnas till en grupp med kunniga och drivna kollegor där arbetsglädje är en del av vardagen. Vi tar ansvar för vårt uppdrag och driver självständigt våra processer samtidigt som vi månar om varandra och alltid sträcker ut en hjälpande hand när det behövs. Ingenting är omöjligt och tillsammans gör vi skillnad!

Vi jobbar i dagsläget utifrån ett nationellt uppdrag men du kommer att tillhöra en rekryteringsgrupp med placering i Örebro. Resor i landet kan förekomma, när det bedömts lämpligt att resa. Idag sker många delar av arbetet i digitala miljöer.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Som lägst kandidatexamen företrädesvis inom HR-området eller inom annat område som arbetsgivaren bedömer likvärdigt och relevant
• Erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant av att i närtid självständigt driva, planera, prioritera och genomföra hela rekryteringsprocesser inkl. tillhörande administration
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av att arbeta med kompetensbaserad rekrytering
• Erfarenhet av chefsrekrytering och/eller volymrekrytering
• Erfarenhet av att rekrytera inom offentlig sektor, företrädesvis inom statlig myndighet


ÖVRIGT
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: HR-konsult

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Passhandläggare - SÄVA

Resehandläggare
Läs mer Nov 4
Om arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift? Till lokalpolisområde Örebro söker vi nu en passhandläggare som är serviceinriktad och har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Örebro sträcker sig över 12 kommuner med såväl storstadsmiljö som lantlig idyll och är regionens huvudsäte. Polisområdets verksamhet präglas av stor samverkan med andra myndigheter och externa aktörer.
Polisområde Örebro är indelat i fyra lokalpolisområden: Lindesberg, Örebro, Karlskoga och Hallsberg. På polisområdesnivå finns en utredningssektion samt ett kansli beläget i Örebro.
Lokalpolisområde Örebro ingår i polisområde Örebro. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.
Denna tjänst är en särskild visstidsanställning (ej vikariat) med start tidigast i början på mars enligt överenskommelse till och med slutet av augusti med placeringsort Örebro.
Arbetsuppgifter
Som passhandläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och hantera ansökningar om resehandlingar. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt ID-kort samt förvaltningslagen. I arbetet kan det ingå att besvara telefonsamtal och e-post. Resor till annan ort kan förekomma i arbetet.
Dessa arbetsuppgifter kan även förekomma:
Hantera hittegods
Ta emot och hjälpa besökare i receptionen
Ta emot anmälningar
Administration angående delgivningsärenden
Övrigt förekommande receptionsarbete och allmänna kontorsgöromål



Arbetsuppgifterna utövas självständigt likväl som i grupp. Tunga lyft kan förekomma i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Avslutad fullständig gymnasieutbildning
Minst 1 års erfarenhet av att i närtid ha arbetat inom service och/ eller haft en administrativ roll som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
God förmåga att uttrycka dig på engelska i tal
Arbetat med datorn som främsta arbetsverktyg alternativt har mycket god datavana samt lätt för att lära dig nya IT-system
B-körkort
God förmåga att hantera olika människor i arbetsrelaterade situationer



Det är meriterande om du utöver ovan även har:
Är certifierad passhandläggare eller har godkänd RES-handläggarutbildning
Har erfarenhet av polisiära system

Skriv med i enkätfråga om de kan börja 1 mars kan dem ej är dem ej relevanta pga säva.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en lagspelare, som bidrar till att sprida trivsel och arbetsglädje och som är genuint intresserad av att hålla en hög service. Du tycker om och har lätt för att samarbeta, samtidigt som du har förmågan att arbeta självständigt. Du vill även vara med och utveckla verksamheten samt bidra med dina erfarenheter i olika sammanhang.
Arbetstempot är ofta högt och du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du som person är stresstålig och flexibel samt att du har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet.
Som medarbetare inom polisen förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme vilket ska avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Det är önskvärt om du har några kunskaper i något utomnordiskt språk.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Ann-Sofi Hermansson,
Telefonnummer: 010-567 35 70,
Mejladress: ann-sofi.hermansson@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Josefine Pettersson
Mejladress: josefine-l.pettersson@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås alla via polisens växel 114 14.
Övrig information
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: SÄVA, Veckoplanering 40h/v, Kvälls- och helgarbete kan förekomma.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Passhandläggare
En förutsättning för att kunna handlägga ansökan om pass och nationellt id-kort är en genomförd och godkänd utbildning.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Säkerhetshandläggare

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 21
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en engagerad och driven säkerhetshandläggare till Säkerhetsavdelningen i Bergslagen. Ditt arbete är en förutsättning för att Polismyndigheten ska kunna bedriva ett offensivt brottsbekämpande arbete. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.
Säkerhetsavdelningen består av 10 organisatoriska enheter för säkerhetsarbete i polisregioner, de nationella avdelningarna samt ett kansli. Säkerhetsavdelningen ansvarar för Polismyndighetens verksamhetsskydd och säkerhetsskydd. Utöver detta hanterar säkerhetsavdelningen ärenden som omfattar skydd av fysiska lokaler, medarbetare, hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden vid anställning och uppdrag, samt skydd av information.

Arbetsbeskrivning
Vi söker en säkerhetshandläggare med inriktning mot beredskapsplanering, signalskydd och administration med placering i Örebro.
Som säkerhetshandläggare kommer du att arbeta med säkerhets- och verksamhetsskyddsärenden på regional nivå. I uppdraget ingår att ge stöd, rådgivning och att vara kravställare i frågor som rör framförallt fysisk säkerhet och säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal-SUA. I arbetet ingår administrativa uppgifter i stor omfattning. Du kan även behöva hantera våra övriga områden under andras frånvaro, exempelvis personalsäkerhet och skydd av medarbetare. Tjänsten leds av en regional säkerhetschef.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal-SUA
Fysisk säkerhet
Incidenthantering
Representera Säkerhetsavdelningen inom polisregionen
Delta i nationella projekt inom Polismyndigheten
Utbilda internt i säkerhetsfrågor
Utbilda och skapa förståelse för polisens säkerhetsarbete på flera olika nivåer.
Stabsarbete



Resor förekommer i tjänsten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Polisexamen eller akademisk examen inom området som arbetsgivaren bedömer relevant, alternativt aktuell påvisad erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer relevant.
Arbetslivserfarenhet från myndighet avseende signalskyddsarbete, administration/handläggning, eller samordnande uppdrag som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet kräver att du kan författa myndighetsbeslut och skrivelser
God datorvana, exempelvis inom Officepaketet
B-körkort då resor förekommer i tjänsten



Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:
Dokumenterad erfarenhet av säkerhetsrelaterat arbete arbetsgivaren bedömer relevant.
Digital ärendehandläggning
Signalskyddsutbildning
Arbete med KSU
Arbete med dataskydd och informationssäkerhetsarbete
Erfarenhet av beredskapsarbete och totalförsvar
Dokumenterad erfarenhet av stabsarbete


Personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du ha förståelse för säkerhetsrollen och ett stort intresse och vilja att lära dig ansvarsområdet. Du bör vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån den kunna göra urval och prioriteringar.
Du är noggrann med hög integritet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Har förmåga att växla mellan tempon för att lösa avdelningens uppdrag.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Mats Thor, tfn 010-56 732 92.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@hotmail.com


Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare säkerhet

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/sakerhetshandlaggare2/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A625.244/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Säkerhetshandläggare

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Okt 21
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en engagerad och driven säkerhetshandläggare till Säkerhetsavdelningen i Bergslagen. Ditt arbete är en förutsättning för att Polismyndigheten ska kunna bedriva ett offensivt brottsbekämpande arbete. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.
Säkerhetsavdelningen består av 10 organisatoriska enheter för säkerhetsarbete i polisregioner, de nationella avdelningarna samt ett kansli. Säkerhetsavdelningen ansvarar för Polismyndighetens verksamhetsskydd och säkerhetsskydd. Utöver detta hanterar säkerhetsavdelningen ärenden som omfattar skydd av fysiska lokaler, medarbetare, hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden vid anställning och uppdrag, samt skydd av information.

Arbetsbeskrivning
Vi söker en säkerhetshandläggare med inriktning mot kameraövervakning, larmhantering och passagekontroll med placering i Örebro.
Som säkerhetshandläggare kommer du att arbeta med säkerhets- och verksamhetsskyddsärenden på regional nivå. Du kan även behöva hantera våra övriga områden under andras frånvaro, exempelvis personalsäkerhet och skydd av medarbetare. Tjänsten leds av en regional säkerhetschef.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Fysisk säkerhet främst avseende kamera, larm och passagehantering
Incidenthantering
Utbilda internt i säkerhetsfrågor
Utbilda och skapa förståelse för polisens säkerhetsarbete på flera olika nivåer.



Resor förekommer i tjänsten.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Polisexamen eller akademisk examen inom området som arbetsgivaren bedömer relevant, alternativt aktuell påvisad erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer relevant.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet kräver att du kan författa myndighetsbeslut och skrivelser
God datorvana, exempelvis inom Officepaketet
Erfarenhet av arbete med säkerhetssystem inom områdena kameraövervakning, inbrottslarm och passagekontroll.
B-körkort då resor förekommer i tjänsten



Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av arbete som larm- eller säkerhetstekniker med erfarenhet av installation, driftsättning, service och underhåll.
Erfarenhet av arbete i Unison
Arbete med dataskydd och informationssäkerhetsarbete


Personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du ha förståelse för säkerhetsrollen och ett stort intresse och vilja att lära dig ansvarsområdet. Du har med fördel ett tekniskt intresse, vilket kommer skapa goda förutsättningar. Du bör vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån den kunna göra urval och prioriteringar.
Du är noggrann med hög integritet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Har förmåga att växla mellan tempon för att lösa avdelningens uppdrag.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Mats Thor, tfn 010-56 732 92.
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@hotmail.com


Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare säkerhet

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/oktober/sakerhetshandlaggare/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A624.911/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till bedrägerisektionen i Örebro

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 28
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner, som syftar till att framgångsrikt kunna hantera komplexa utredningsärenden. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.

Bedrägerisektionen tillhör utredningsenheten i region Bergslagen. Brottsfenomenet bedrägeri utvecklas och förändras i takt med utvecklingen i samhället. Därför är en stor uppgift för bedrägerisektionen att utveckla verksamheten för att möta nya förutsättningar. Bedrägerisektionen ansvarar för handläggningen av regionens inkomna bedrägeribrottsärenden. Sektionen arbetar utifrån ett internationellt, nationellt, regionalt samt lokalt perspektiv.

Är du redo för en större uppgift? Har du intresse för verksamhetsutveckling och personalansvar? Vill du vara med och bidra till att hitta nya sätt att stoppa framfarten på det brottsmodus som växer allra snabbast just nu? I så fall ska du söka till oss som gruppchef för bedrägerigrupp 1 med placering i Örebro.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef för bedrägerigrupp 1 rapporterar du till sektionschefen samt ingår i bedrägerisektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är möjligt för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet från arbete i utredningsverksamhet
• akademisk examen, polisexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant

Vi ser det som meriterande om du ötöver detta även har:
• erfarenhet av bedrägeriutredning
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
Fackliga representanter
Polisförbundet, Mats Johansson, tfn: 073-940 42 91
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Örebro

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu