Örebro: Sektionschef till verksamhetsstöd och arkitektur

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sektionschef till verksamhetsstöd och arkitektur i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag. Bland annat en omfattande modernisering av vägtrafikregistret. 

Avdelningen Fordonsinformation har ett viktigt och spännande uppdrag. Några exempel är hanteringen av det nationella fordonsregistret, alla fordonsrelaterade skatter och avgifter, besiktning och informationsförsörjning där vi försörjer stora delar av samhället med nödvändig
information inom vägtrafikområdet. 

Under de senaste åren har vi arbetat med att etablera vår förmåga inom verksamhetsarkitektur och agila arbetssätt genom produktområden. Vi söker nu en sektionschef som kan ta arbetet vidare till nästa nivå genom att vidareutveckla och förfina grunden och standardisera arbetssätten för en effektiv utvecklingsorganisation.  

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
- leda flera centrala delar av styr och stöd funktionerna för utvecklingsverksamheten, exempelvis verksamhetsarkitekter, verksamhetsmodellerare, verksamhets controller och gemensamma nyckelresurser
- utveckla verksamhetens arbetssätt mot en agilare tillämpning
- ansvara för planering och uppföljningen av ekonomi och verksamhet
- arbeta både strategiskt och operativt
- vidareutveckla rutiner och arbetssätt med verksamhetsplanering och uppföljning samt medverka till att ta fram mått och mätetal.

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig 
- erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete 
- erfarenhet av verksamhetarkitektur, ledningssystem och processledning
- erfarenhet av agila utvecklingsmetoder.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av att leda specialister
- erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
- erfarenhet att leda agil utveckling och även implementering.

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef Torbjörn Bülow, 010-4956716 torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se. Fackliga representanter: ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Andrzej Wojtczak   nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4872. Vi behöver din ansökan senast den 28 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som

Nedan visas andra jobb i Örebro som .

Sektionschef It

Läs mer Mar 31
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Nu får du chansen att tillsammans med engagerade och stöttande kollegor vara med och fortsätta bygga en modern och effektiv it-organisation som motsvarar verksamhetens behov.  En viktig ledstjärna i uppdraget är att kunna leda i förändring och skapa bra samarbete med andra funktioner inom enheten, avdelningen och övriga myndigheten. 

Du kommer att vara chef för en sektion som stödjer organisationen med kompetens och tekniska förutsättningar för att fatta datadrivna beslut samt med andra effektiviserande, automatiserade åtgärder. 

På sektionen finns kompetenser som systemutvecklare, it-arkitekter och scrum master. Du kommer ha personalansvar för ca 10 st anställda samt vid behov även ansvara för ett antal konsulter. Sektionen arbetar i agila team och medarbetarna finns idag i Örebro och Kista. 

Tillsammans ska vi fortsätta arbetet för att möta framtidens krav på organisation och teknik, med medborgare och näringsliv i fokus - och vi söker dig som vill vara med på den resan! 

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
- arbeta med lednings- och styrningsarbete, på både kort och lång sikt 
- leda och utveckla medarbetare
- vidareutveckla arbetssätt och it-verksamheten, både inom den egna sektionen och inom avdelningen  
- arbeta med planering och uppföljning inom de verksamhetsområden som du ansvarar för
- arbeta med kompetensförsörjning, inklusive rekrytering och konsultavrop
- ansvara för budget och ekonomiuppföljning.

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig 
- aktuell flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av agilt ledarskap och arbetssätt
- erfarenhet av att leda systemutvecklingsnära arbete
- erfarenhet av den typ av verksamhet som sektionen ansvarar för.

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Therése Engdahl, 010 – 495 62 07, therese.engdahl@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3510. Vi behöver din ansökan senast den 22 april 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Enhetschef till enheten miljö och samordning på SCB

Läs mer Mar 28
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Har du chefserfarenhet, ett stort samhällsintresse och drivs av att utveckla och effektivisera statistikproduktionen? Avdelningen för ekonomisk statistik och analys söker nu en enhetschef till enheten för miljö och samordning.

Enheten miljö och samordning ansvarar för:


• Statistikproduktion och analyser inom ämnesområdena boende, bebyggelse och mark, energi, jordbruk, och fiske samt miljö.
• Metodfrågor och metodkompetens inom avdelningens ämnesområden och verksamheter.
• Avdelningsgemensamma frågor som exempelvis stöd i kvalitetsarbete inom statistikproduktionen och stöd och planering när det gäller analys. Tidskriften Sveriges ekonomi i statistiskt perspektiv.
• Enheten arbetar också med samordning, samgranskning och stöd. Samgranskning av de stora företagen samt att kartlägga och beskriva företagens strukturer avseende deras organisation och kontroll (profilering).
• Uppdrag till andra myndigheter med statistikansvar inom områdena jordbruk, fiske, energi och miljö. Inom miljö utförs uppdragen inom ett konsortium som kallas för SMED.

Som enhetschef på miljö och samordning är du chef för 5 sektionschefer placerade både i Solna och Örebro, och har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar. Du ansvarar för enhetens leverans utifrån uppdraget i arbetsordningen och rapporterar till avdelningschefen. Tillsammans med sektionscheferna ska du garantera en effektiv ledning och utveckling av enheten. 

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med avdelningschefen och ytterligare 2 enhetschefer. Enheten har verksamhet i både Solna och Örebro, tjänsten kräver närvaro på båda orter.

Vill du ...

• leda, planera och följa upp enhetens arbete så att det bedrivs kostnadseffektivt och kvalitetssäkert
• driva utveckling, effektivisering och automatisering på enheten och avdelningen
• fortsätta utveckla avdelningens metodstöd och gemensamma arbete med analys och kvalitet
• aktivt skapa förutsättningar för sektionscheferna att driva utveckling och förändring och att arbeta i linje med SCB:s mål och enhetens uppdrag
• stötta avdelningschefen i förändringsarbete och strategiska frågor

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!

Om dig
Vi vill att du har:


• Akademisk examen.
• Minst 30 hp inom statistik eller kvantitativ metod alternativt kurser eller erfarenhet som SCB bedömer som likvärdig.
• Minst 5 års erfarenhet av att vara chef med ansvar för verksamhet, personal och ekonomi, varav minst tre år inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av att leda i och driva förändring, utveckling och effektivisering av verksamhet.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande är om du även har:


• God kunskap om statistisk metod
• Erfarenhet av statistikproduktion
• Erfarenhet av något av enhetens områden
• Erfarenhet av ledningsgruppsarbete
• Erfarenhet av att leda andra chefer
• Erfarenhet av statlig verksamhet

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara flexibel, ha förmåga att arbeta självständigt, se möjligheter och driva verksamheten framåt på ett strukturerat sätt. Det är därför nödvändigt att du har erfarenhet av att samarbeta på ett konstruktivt och prestigelöst sätt som leder till att avsedda resultat uppnås. Enheten ansvarar för en stor del av avdelningens metodkompetens och initierar och driver förändringsarbete kopplat till de metoder som tillämpas inom avdelningen. Du har god förmåga att växla mellan olika ämnesmässiga perspektiv och en mycket god förmåga att kunna värdera frågor utifrån ett helhetsperspektiv som innefattar avdelningens och SCB:s bästa. En viktig del av ditt uppdrag är att driva utveckling och förändring, automatisera och effektivisera verksamheten, och samtidigt utveckla statistiken utifrån användarnas behov. 

Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande förhållningssätt för att du på bästa sätt ska kunna arbetsleda och utveckla verksamheten. Vi strävar efter att skapa delaktighet och engagemang, och därför är det viktigt att du är lyhörd och kommunicerar tydligt. Du provar nya lösningar och arbetssätt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.  

Mer information 
Tjänsten är placerad på enheten miljö och samordning i Solna, Solna strandväg 86, eller Örebro, Åkullegatan 14. Resor mellan Solna och Örebro förekommer regelbundet. Internationella resor förekommer. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

För befattning som chef gäller förordnande på tre år, med möjlighet till omförordnande i perioder om två år. Under förordnandet har du förtroendearbetstid.

Första intervjuer är planerade att hållas den 6 och 9 maj. Vill du veta mer om jobbet, kontakta avdelningschef, Elisabeth Hopkins 070-7161458.

Säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen kan komma att bli aktuellt.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2025-04-22.
Diarienummer: SCB2025/290.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschef för Process och verksamhetsstöd

Läs mer Jan 24
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. It-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och skapa nytta och värde i samhället. Enheten för Infrastruktur och Drift är idag i en förändring för att möta de framtida behoven, både organisatoriskt och i området it-säkerhet. Vi söker sektionschef till sektionen Process och Verksamhetsstöd, som vill vara med på resan att skapa en modern och effektiv it-drift som motsvarar verksamhetens behov.

Sektionen består idag av 27 medarbetare med befattningar som licens- och avtalssamordnare, verksamhetsutvecklare, tekniska projektledare, processledare och managers inom ITIL, it-driftleveransledare mfl. Sektionen ansvarar för ITIL processerna och är ett verksamhetsstöd till övriga sektioner på enheten. Du kommer ha personalansvar för dina medarbetare och vid behov även ansvar för konsulter.

Som sektionschef jobbar du i en linjeverksamhet som ett team med dina kollegor och enhetschef. Teamet är även ett stöd till kärnverksamheten. Enheten Infrastruktur och Drift består av sju sektioner: Applikationsdrift, Serverdrift, Infrastrukturdrift, Identitet och Behörighet, Process och Verksamhetsstöd, Digital Arbetsplats och Servicedesk. Då vi är i en förändring kommer du tillsammans med dina kollegor skapa professionella sektioner för att möta framtidens krav på organisation, teknik och i samverkan med andra myndigheter.

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
-  arbeta med ledning och utveckling av medarbetare
- arbeta med kompetensförsörjning inklusive rekrytering
- arbeta med verksamhetsplanering
- kort- och långsiktigt lednings- och styrgruppsarbete
- arbeta med egna uppdrag/projekt
- arbeta med budget
- arbeta med uppföljning. 

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning för uppdraget eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdigt
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
- aktuell erfarenhet av att ha en ledarroll i en stor och komplex it-driftsorganisation
- erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
- erfarenhet av projektledning på hög nivå
- god erfarenhet av avtals- och licenshantering i en stor organisation
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- goda kunskaper i engelska i tal och skrift
- erfarenhet av arbete inom ITIL.

Det är meriterande om du också har
- flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- erfarenhet av områden med särskilda krav på informations-/it-säkerhet
- erfarenhet av chefskap inom offentlig förvaltning
- erfarenhet och kunskap kring upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling
- certifiering inom ITIL.

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Mariana Blaxmo, 010-495 6677, mailto:mariana.blaxmo@transportstyrelsen.seST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-663. Vi behöver din ansökan senast den 18 februari 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Ansök nu

Sektionschef med utvecklingsfokus till SCB

Läs mer Feb 3
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Är du intresserad av utvecklingen inom dataområdet som pågår i samhället? Brinner du för att utveckla verksamheter? Vi söker dig med tidigare chefserfarenhet och som vill bidra till SCB:s utveckling inom datafångst och datahantering. Uppdraget är att identifiera och driva förändring för att göra verklighet av de målsättningar som är uppsatta för myndigheten, nämligen att halvera uppgiftslämnarbördan och halvera kostnaden för datafångst och datahantering. 

Hos oss kommer du att ansvara för sektionen för verksamhetsutveckling med 14 engagerade medarbetare med verksamhet i både Örebro och Solna. Sektionen tillhör Utvecklingsenheten på Dataavdelningen och ansvarar bland annat för att driva avdelningens långsiktiga utvecklingsarbete och innovation, samordna och driva avdelningens internationella arbete samt förvalta stöd för utvärdering, test och godkännande av datakällor. 

Att vara sektionschef är att vara chef i första linjen med verksamhets-, personal- och budgetansvar. Som sektionschef ansvarar du för leveranser utifrån ditt ansvarsområde och tilldelade medel. Rollen har fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledning. Rollen innebär också att representera SCB i nationella och internationella sammanhang, exempelvis i samarbete med andra myndigheter och inom det europeiska statistiksamarbetet. 

Som sektionschef på Utvecklingsenheten ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef, två sektionschefer samt en senior expert inom dataområdet.

Vill du ...

• bidra till att utveckla en effektiv datafångst och datahantering som stärker SCB:s förmåga att ge samhället relevant statistik att lita på
• vara en närvarande chef med siktet inställt på framtiden
• ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens leveranser och utveckling
• stötta medarbetarna i utvecklingsarbete och guida dem i rätt riktning
• omvärldsbevaka för att kunna ta nästa steg i utvecklingen  

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen
• flerårig chefserfarenhet
• erfarenhet av att driva utveckling och av förändringsledning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. 

Meriterande är om du även har:


• arbetat med datafångst, datahantering eller statistik
• arbetat på en myndighet
• genomgått ledarskapsutbildning
• varit ansvarig för verksamhet med hög grad av utveckling
• varit chef för flera olika verksamheter
• erfarenhet av myndighetssamverkan. 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara trygg, stabil och ha självinsikt. Du tänker strategiskt och belyser frågor ur ett helhetsperspektiv.

Ditt ledarskap präglas av ett närvarande och coachande ledarskap och du leder genom att motivera och skapa engagemang. Du är tydlig med förväntningar och säkerställer att budskap har nått fram. Rollen har många samarbetsytor, så därför behöver du ha förmåga att bygga förtroenden och goda relationer.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för verksamhetsutveckling med verksamhet i både Solna, Solna strandväg 86 och Örebro, Åkullegatan 14. Resor till andra orten ingår som en del av tjänsten samt nationella och internationella tjänsteresor vid behov. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om. 

Säkerhetssamtal kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Cecilia Wass tel 010-479 63 25.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2025-02-17.
Diarienummer: SCB2025/113.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen .

Administratör Säkerhetsskydd

Administratör
Läs mer Maj 14
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Tjänsten som administratör säkerhetsskydd är placerad inom säkerhetsfunktionen vid generaldirektörens Ledningskansli. Säkerhetsfunktionen ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete. Inom säkerhetsfunktionen hanteras ämnesområdena: civilt försvar och beredskap, verksamhetsskydd, medarbetarskydd och säkerhetsskydd. Arbetet sker i funktionsområden: Säkerhet och beredskapsplanering, informationssäkerhet, fysisk säkerhet, personal- och leverantörssäkerhet och signalskydd.

Som administratör har du ett nära samarbete med många olika funktioner och övriga verksamheter inom myndigheten. I verksamheten arbetar många i stora, komplexa och samhällsviktiga uppdrag. Ditt framtida arbetsområde är administrativa uppgifter inom funktionsområde personal- och leverantörssäkerhet, med placeringsort Örebro. Resor förekommer regelbundet i tjänsten och då främst till kontoret i Norrköping, där delar av funktionen är placerad.

Är du säkerhetsmedveten, noggrann och serviceinriktad med en vilja att hjälpa andra. Då kan det här vara ett arbete för dig.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- ansvara för administrationen i säkerhetsprövningsärenden, posthantering, diarieföring och arkivhantering
- samordna och planera säkerhetsprövningar och genomföra vissa säkerhetsprövningsintervjuer
- stödja chefer och funktionsområden inom säkerhetsfunktionen med administrativa uppgifter
- delta i arbetet kring befattningsanalyser 
- ha ett nära samarbete med och stötta personalansvariga chefer under hela säkerhetsprövningsprocessen. 

Du måste ha
- minst treårig gymnasieutbildning, gärna med påbyggnadsutbildning inom administration
- minst 1 års aktuell erfarenhet av liknande arbete
- arbetat med handlingar som omfattas av krav på sekretess och hanterat säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
- aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom statlig verksamhet, inkluderat ärendehantering  av allmänna handlingar
- goda kunskaper i svenska såväl muntligt som skriftligt samt bra kunskaper i Officepaketet
- B-körkort. 

Det är meriterande om du också har
- utbildning inom säkerhetsprövning och säkerhetsskydd
- aktuell erfarenhet av inventering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar. 

Vi vill att du
- är noggrann, strukturerad
- är van att arbeta självständigt och tar ansvar för dina arbetsuppgifter
- är serviceinriktad och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra

Vi fäster stor vikt vid din sociala kompetens, din samarbetsförmåga och din förmåga att arbeta såväl självständigt som i team.

Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter både inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering vid kontoret i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta tf sektionschef Björn Nord, 010 – 495 50 35 bjorn.nord@transportstyrelsen.se. ST,  Anna Malmborg och Saco-S, Johan Stenborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5122. Vi behöver din ansökan senast den 3 juni 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om Ledningskansliet



Generaldirektören har ett ledningskansli. Ledningskansliet består av överdirektören, en säkerhetsfunktion och en kanslifunktion. Vi ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete samt ger assistans och administrativt stöd till generaldirektören och överdirektören. Vi finns i Norrköping och Örebro.

Ansök nu

It-säkerhetsarkitekt

IT-säkerhetsanalytiker
Läs mer Maj 12
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
På enhet It-säkerhet vill vi vara något extra. Vi vill ständigt förbättra, både organisation och oss själva. Vi är nyfikna och vill alltid lära oss mer. Vi tror på transparens och öppenhet och inser värdet av olika åsikter, vilket är extra viktigt när frågorna vi arbetar med är komplexa och till sin natur saknar givna svar. Vårt arbete är ibland utmanande, därför stödjer vi varandra i vått och torrt. Vi samarbetar, på riktigt.

Vi söker dig med stort engagemang som vill vara en del av vår fortsatta utveckling av it-säkerheten inom myndigheten. Du kommer vara en viktig del i att myndigheten når nästa nivå när det gäller vårt stora långsiktiga förändrings- och utvecklingsarbete. Myndigheten har nyligen etablerat egen drift, utveckling av nytt vägtrafikregister samt långsiktiga säkerhetshöjande åtgärder. Så här finns många och utvecklande utmaningar som väntar på dig!

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- arbeta strategiskt med it-säkerhetsarbetet för hela myndigheten
- stödja projekt, produktområden och linjeverksamhet med säkerhetskrav, vägledning, arkitektur och design
- stödja projekt, produktområden och linjeverkasamhet med strategiska vägval, analyser och ramstyrning
- delta i arbete för granskning, uppföljning och revision inom området
- upprätta och revidera styrande dokument för it-säkerhet
- ta fram/revidera och genomföra utbildningar inom området
- granska och handlägga interna och externa remisser inom it-säkerhetsområdet. 

Du måste ha
- minst 2 års högskole- eller universitetsutbildning med it-inriktning, eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
- minst 2 års aktuell erfarenhet av arbete med it-säkerhetsinriktning, antingen som en del av din roll eller på heltid
- bred och djup teknisk förståelse inom ett eller flera av följande teknikområden: it-infrastruktur, nätverkskommunikation, utveckling och design (främst .NET), integrationsplattformar, samt lagring och backup
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av arbete som arkitekt inom it-området
- erfarenhet att jobba i en större myndighet eller offentlig verksamhet
- erfarenhet av att ta fram och förvalta styrande och stödjande dokument
- erfarenhet att jobba med ramverk och standarder så som ISO 2700x, CIS Controls, NIST, NIS2
- god kunskap i en eller flera av följande, Offentlighets- och sekretesslagen, säkerhetsskyddslagen, MSB´s föreskrifter för informationssäkerhet samt säkerhetsåtgärder i informationssystem för statliga myndigheter
- en eller flera certifieringar inom ramen för tjänsten 

Vi vill att du
-  har förmåga att arbeta strukturerat, är noggrann och analytiskt lagd
- har ett förhållningssätt som präglas av samarbetsförmåga och balanserad dialog med olika intressenter
- är lyhörd och har en god kommunikativ förmåga
- är flexibel, prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter
- är mål- och lösningsorienterad och öppen för förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Hanna Gullberg, hanna.gullberg@transportstyrelsen.se ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5193. Vi behöver din ansökan senast den 2 juni 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Controller - inriktning ekonomi

Controller
Läs mer Maj 9
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker en erfaren controller som ska arbeta med avdelningens ekonomi och ekonomistyrning men även verksamhetsfrågor kan bli aktuellt. Controllerrollen är ett viktigt stöd till ledningen, avdelningens chefer och verksamhet.

Tjänsten är placerad på avdelning Fordonsinformation, på en av två sektioner på Staben där vi hanterar frågor inom ekonomi, intern styrning och kontroll, verksamhetsplanering, strategiskt analysarbete inom bl a områdena kund och omvärldsanalys, stöd inom avtalsförvaltning, upphandling och upprättande av avtal.

 

Staben ger stöd till övriga verksamheter inom avdelningen med såväl generell som specifik kompetens och ska inom vissa områden styra, stötta och samordna samt följa upp avdelningens verksamhet. På Staben jobbar vi i team och har ett nära samarbete med våra kollegor. För att trivas hos oss är det därför viktigt att du gillar samarbeten och att hitta lösningar i komplexa frågor. Du ska också vilja utveckla både dig själv, andra och verksamheten samt tycka att det är spännande med varierande arbetsuppgifter och uppdrag som kan omfatta hela avdelningen.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- arbeta både strategiskt och operativt inom avdelningen med bland annat budgetprocess, ekonomiska analyser, bokslut, uppföljning och ekonomistyrning
- samordna avdelningens ekonomiarbete tillsammans med vår andra ekonomicontroller stödja avdelningens chefer och ledare i deras ekonomiska ansvar medverka i arbetet med uppföljning och rapportering till avdelningsdirektören och centrala funktioner medverka i arbetet med att skapa och vidareutveckla rutiner för avdelningens ekonomiarbete
- bidra med ekonomisk kompetens i avdelnings- och myndighetsövergripande projekt och utredningar samarbeta med controllers inom avdelningen och på övriga avdelningar på Transportstyrelsen
- delta i controllerarbete med inriktning verksamhet.

Du måste ha
- akademisk examen inom ekonomi eller annan inriktning som vi anser relevant
- flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat controllerarbete inom ekonomiområdet
- mycket goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av ekonomistyrning inom offentlig verksamhet (stat, kommun eller landsting)
- erfarenhet av controllerarbete i en större organisation
- intresse för verksamhetsfrågor.

Vi vill att du
- är analytisk och har förmåga att se helheten
- är strukturerad och noggrann
- är självgående och driver arbetet för att nå uppsatta mål och leveranser
- har lätt för att samarbeta och van att jobba i team
- är flexibel och har lätt att anpassa dig efter förändrade förutsättningar.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Charlotta Westerberg, 010 – 495 65 56 charlotta.westerberg@transportstyrelsen.se. ST, Ingela Nederman och Saco-S, Eva Isaksen, nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-5018. Vi behöver din ansökan senast den 30 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Systemtekniker Onsite Örebro

Drifttekniker, data
Läs mer Maj 8
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vad gör en Onsite tekniker på Transportstyrelsen? Det kan innebära att du ena dagen arbetar med att göra i ordning nya datorer till användare, för att en stund senare stödja och hjälpa en användare i ett konferensrum där konferensutrustningen inte fungerar. Nästa dag kan det handla om att genomföra en planerad resa till ett annat kontor för att biträda vår externa leverantör av multiskrivare samtidigt som du behöver se över så att nätverksswitchar fungerar på det kontoret. Några veckor senare deltar du tillsammans med kollegor under några dagar med att iordningställa arbetsplatser eftersom det är en verksamhet som flyttat runt i lokalerna.
Många dagar handlar det också om att jobba med löpande ärenden och stödja användare via telefon eller på plats, vilket innebär att vi alltid finns på plats. Du kommer även få vara med i att utveckla våra system och tjänster genom ett samarbete med sektionens tjänsteförvaltare.   

Vi har:

- en indelning i geografiska ansvarsområden
- Onsite tekniker på fyra olika kontor och är totalt 8 i gruppen
- vår bas i Örebro och heter Digital arbetsplats, vi ansvarar för att myndigheten har arbetsredskap som fungerar, såsom PC, programvaror, telefoner, abonnemang och konferensutrustningar. Totalt är vi ca. 25 medarbetare på sektionen. 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- genomföra felsökningsåtgärder av it- och telefonirelaterade ärenden, konferensrumsutrustning och stödsystem, basapplikationer och bakomliggande infrastruktur
- arbeta fysiskt med installationer av utrustning även genom livscykelhantering och återvinning av ex. konferensrumsutrustningar
- vara lokaltstöd för de tjänster som digital arbetsplats levererar för användare på orterna
- resa enligt en uppgjord planering med upp till 30 dagar/år, vanligen en till tre dagar i sträck till de kontor som du kommer att ansvara för.

Du måste ha
- gymnasial utbildning inom it eller motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av att arbeta med större standardiserade klientmiljöer i företagsmiljö baserade på Microsoft Windows OS, MS Office
- erfarenhet av att hantera hårdvara, nätverk, mobila enheter och kringutrustning som t.ex. multifunktionsskrivare, monitorer/projektorer och headset i företagsmiljö
- erfarenhet av felsökningsarbete inom it- och telefoniområdet i företagsmiljö
- förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift på svenska
- B-körkort. 

Det är meriterande om du också har
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat med it-support inom offentlig organisation (t ex statligt, regionalt eller kommunalt)
- vana att hantera handverktyg (ex. skruvdragare, skruvmejsel etc.)
- tidigare arbetat inom eller med installationer av fysiska utrustningar. 

Vi vill att du
- tar ansvar för din uppgift, strukturerar ditt angreppsätt och driver dina processer vidare
- är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, har intresse, vilja och förmåga att hjälp andra och anstränger dig för att leverera lösningar
- har god samarbetsförmåga, arbetar bra med andra människor, relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt, lyssnar kommunicerar och är en god arbetskollega
- planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Per Selin, 010-495 64 55 per.selin@transportstyrelsen.se ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4894. Vi behöver din ansökan senast den 28 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:

Ca 2000.

Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Telefonist och receptionist - vikariat

Receptionist
Läs mer Maj 5
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Inom Transportstyrelsen har vi en gemensam växel och vi finns på tre orter, Borlänge, Norrköping och Örebro. 

I rollen som telefonist/receptionist kommer dina arbetsuppgifter främst bestå av sedvanliga uppgifter såsom att ta emot besökare, koppla vidare samtal samt vissa administrativa uppgifter. Du kan också komma att få ansvar för administrativa specialuppdrag under kortare eller längre perioder.

Arbetsuppgifterna är schemalagda där alla i teamet gör allt. De behöver vara flexibel och tycka om att snabbt ställa om ,mellan olika arbetsuppgifter. Du är en viktig person då du tar emot våra besökande kunder och får både våra interna och externa besök att alltid känna sig välkomna.

Dina arbetstider kommer vara mellan kl. 08.00 och 16.30.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
-  vara Transportstyrelsens ansikte utåt och arbeta med kundmöten via telefon och via besök i vår reception samt hantera passerkort.  

Du måste ha
-  slutfört gymnasieutbildning
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat som växeltelefonist 
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat med administrativa arbetsuppgifter
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal på engelska i ditt dagliga arbete. 

Det är meriterande om du också har
-  aktuell erfarenhet från Telias telefonisystem ACE eller liknande växelsystem
- aktuell erfarenhet av att arbeta som receptionist
- erfarenhet av hantering av passerkort
- erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning
- erfarenhet av att ha arbetat med diarieföring.

Vi vill att du
- är flexibel: har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar
- är serviceinriktad: tillmötesgående i ditt bemötande, har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar
- har god samarbetsförmåga: arbetar bra med andra människor. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt
- noggrann och strukturerad. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tidsbegränsad till och med 31 december 2025 med möjlighet till förlängning. Placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Inger Jidenius, 010 – 495 31 00 inger.jidenius@transportstyrelsen.se. ST, Anders Bodving och Saco-S, Johan Stenborg, nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-4958. Vi behöver din ansökan senast den 23 maj 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Juridik



Avdelning Juridik består av fem enheter. Juridikenheterna styr och stöder myndighetens olika avdelningar i juridiska frågor, och enheten Registratur ansvarar för registratur, reception och växel. Vi finns på flera orter. Vår huvudort är Norrköping.



Vi bidrar till en enhetlig och effektiv hantering av Transportstyrelsens behov av styrning och stöd i juridiska frågor och i språkliga frågor inom regelgivning. Vi bidrar med styrning och stöd i diarieföring, ad acta och arkivläggning, passerkortshantering, besöksmottagning och växel.

Ansök nu