Örebro: Chef till specialpedagogiska skolmyndigheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Chef till specialpedagogiska skolmyndigheten i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-08 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Inom verksamhetsområde specialpedagogiskt stöd arbetar vi med att vårt specialpedagogiska stöd ska skapa förutsättningar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Vi kompletterar kommunernas och skolornas egna specialpedagogiska resurser. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation.

Avdelningen producerar läromedel och lärverktyg samt har ett helhetsansvar för SPSM:s kurs- och fortbildningsverksamhet. Vi ger produktionsstöd till förlag som producerar läromedel för elever med funktionsnedsättning. Avdelningen för Läromedel och Fortbildning (ALF) består av fem enheter och cirka 70 medarbetare, fördelade över landet:
• Fortbildningsenheten
• Främjande- och produktionsstödsenheten
• Läromedelsutveckling Umeå
• Läromedelsutveckling Stockholm
• Läromedelsutveckling Örebro
Placeringen av tjänsten som enhetschef, är vid ett av våra 5 kontor; Stockholm, Malmö, GBG, Luleå och Örebro. Enheten leder och samordnar framtagande av aktiviteter och material för kompetensutveckling samt utvecklar myndighetens LMS. Dina chefskollegor finns i Umeå, Örebro och Stockholm. Arbetet sker på plats med möjlighet till distansarbete upp till 50 %.

ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef leder du ett uppdrag där ni tillsammans:
• utvecklar, samordnar, genomför och följer upp det digitala nationella utbudet av aktiviteter (t.ex. webbinarier) som riktar sig till verksamma inom förskola, skola eller vuxenutbildning.
• ansvarar för stödmaterial och studiepaket på spsm.se och i myndighetens LMS.
• samverkar internt inom myndigheten för att säkerställa kvaliteten i relevanta och framgångsrika aktiviteter och material.
• följer, utvecklar och förvaltar myndighetens fastställda process för nationell kompetensutveckling.
Du leder verksamheten både strategiskt och operativt, med ansvar för verksamhet, arbetsmiljö, personal och ekonomi för ett team med drygt 11 medarbetare med bred och djup kompetens. Vår ledningsfilosofi är tillitsbaserad vi litar på medarbetares kunskap och vilja i syfte att öka kvaliteten i verksamheten och skapa större nytta för våra målgrupper.

Uppdraget innebär att du:
• leder utvecklingen av vår externa kompetensutveckling inom enheten och deltar i det myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet.
• ansvarar för att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål och ramar.
• har ansvar för Fortbildningsenhetens kontakter och samarbeten.
• följer upp, utvärderar och analyserar verksamheten och dess effekter.
• leder digital transformation kopplat till lärande, med särskilt fokus på att utveckla arbetssätt där teknik, pedagogik och tillgänglighet möts.

I uppdraget ingår att bidra till verksamhetsområdets och myndighetens hela verksamhet, men också att belysa frågor som rör din enhet. Arbetet kan innebära resor. Du ser till att verksamheten drivs i linje med myndighetens värderingar, förväntningar och krav och att arbetet alltid tar hänsyn till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du tar en tydlig arbetsgivarroll och arbetar självständigt utifrån myndighetens uppdrag. I ditt uppdrag bidrar du till utvecklingen av hela myndighetens samlade specialpedagogiska stöd. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen med inriktning mot pedagogik, lärande i digitala miljöer eller annan relevant högskoleutbildning.
• Minst 5 års chefserfarenhet från offentlig sektor med personal-, arbetsmiljö-, verksamhets- och ekonomiansvar.
• Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av att leda digital transformation, särskilt kopplat till publika webbplattformar med tillhörande redaktioner och förvaltningsorganisation (lärplattformar eller kompetenssystem LMS tex. Eurekos).
• Erfarenhet av att leda avdelningsövergripande och långsiktiga utvecklingsprojekt.
• Genomförd chef- och ledarskapsutbildning.
• Erfarenhet av att taktiskt planera och förvalta ett utbud av tjänster eller produkter.
Meriterande är om du har:
• Erfarenhet av förändringsledning och organisationsutveckling.
• Erfarenhet av att leda på distans samt vana vid digitala arbetssätt och möten.
• Erfarenhet av att vara tjänsteägare eller delprocessägare.
• Erfarenhet av pedagogiska konsekvenser för elever med funktionsnedsättning.
• Erfarenhet från att ha arbetat inom en statlig verksamhet.
• Erfarenhet av arbete med specialpedagogiska frågor.
• Goda kunskaper om det svenska utbildningssystemet, dess styrning och förutsättningar för en tillgänglig utbildning.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en trygg, pragmatisk och anpassningsbar ledare med god självkännedom. Du har en hög samarbetsförmåga, är kommunikativ och strukturerad, och har förmåga att prioritera i komplexa sammanhang.
Du trivs i en utvecklingsorienterad verksamhet och har förmågan att hålla i och hålla ut. Du inspirerar till lärande och innovation och har förmåga att omsätta visioner till konkret. Genom att involvera och utveckla dina medarbetare skapar du engagemang, delaktighet och en kultur av gemensamt lärande.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Enhetschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Enhetschef, offentlig förvaltning.

Enhetschef till Uppföljningsavdelningen, Bemanningen barn och utbildning

Läs mer Maj 5
Var med och bidra till utvecklingen av Örebro kommuns förskolor för att ge barn en trygg och inspirerande lärmiljö! Förskole- och grundskoleförvaltningen söker nu en enhetschef till Bemanningen barn och utbildning. Välkommen med din ansökan!
Förskole- och grundskoleförvaltningens medarbetare möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan. Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns och elevs bästa! 

Om tjänsten

Bemanningen barn och utbildning bemannar kortare vikariat och rekryterar timvikarier och stöttar därmed ca 250 verksamheter inom Förskole- och grundskoleförvaltningen, Måltidsenheten och till viss del Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. 
Som enhetschef leder du en enhet med 7 medarbetare och tillhör en chefsgrupp med övriga enhetschefer inom förvaltningen som leds av avdelningscheferna. I nära samarbete samordnas förvaltningens stödprocesser samt säkerställer att de utgår från och bidrar till att prioriterade behov uppfylls. 

Inom ditt ansvar ligger att i linje med kommunens utveckling arbeta för att säkerställa ett kostnadseffektivt och värdefullt internt stöd. Fokus ligger på tvärfunktionell verksamhetsutveckling och samordning av processer och arbetssätt, med ett helhetsperspektiv för kommunen. Vi är en förvaltning som jobbar i förändring och utveckling vilket innebär att ditt uppdrag kan komma att anpassas efter förvaltningens behov. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• verksamhets-, personal- och budgetansvar för enheten 
• leda, stödja och kompetensutveckla underställda medarbetare 
• leda stödprocesser och utvecklingsarbete utifrån prioriterade behov och politiska beslut 
• stödja Förskole nämnd, Grundskolenämnd och förvaltningsledning 
• kontinuerlig omvärldsbevakning inom området  
• samverka med olika aktörer och representera BBU i olika forum
• utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus
• inom ansvarsområdet ingår även att säkerställa att lagar och styrdokument efterlevs samt att leda och utveckla verksamheten så att nationella styrdokument, förvaltningens och Örebro kommuns mål och visioner uppnås

Om arbetsplatsen
Enheten hör till Förskole- och grundskoleförvaltningen och består av enhetschef, två administrativa samordnare och fem administratörer.
Som chef förväntas du vara en nära ledare och placering är i våra nya fräscha kontorslokaler i vårt aktivitetsbaserade kontor Åbylunden. Utifrån verksamhetehs behov erbjuds möjlighet till distansarbete.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som enhetschef har du en mycket god förmåga att bygga relationer och skapar bra samarbeten tack vare din känsla för helheter. Du fattar självständiga beslut inom verksamhetsområdet och med stor tillit samordnar du arbetet och leder självständiga medarbetare mot förvaltnings- och kommungemensamma mål och visioner. Du strukturerar komplexa och komplicerade frågor och processer samt kommunicerar på ett tydligt sätt lösningar både skriftligt och muntligt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen (180 hp) med inriktning mot personalfrågor, beteendevetenskap eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• högskoleutbildning om gällande lagar och avtal inom personalområdet (arbetsrätt)
• dokumenterad chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet från rekrytering- eller bemanningsarbete
• erfarenhet av arbete på övergripande nivå
• kunskap och erfarenhet av att driva förändringsarbete

Meriterande:

• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• god kunskap och erfarenhet av Medvind
• erfarenhet av att leda stödfunktioner
• god erfarenhet av arbete mot nämnd, dess mål och budgetprocess
• ledarskapsutbildning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida på orebro.se/jobb.

Examensbevis bifogas i ansökan.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 19 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Ambulerande enhetschef på Utvecklingsavdelningen

Läs mer Maj 9
Har du erfarenhet av att arbeta som chef inom funktionsstöd och vill ta arbetet till nästa steg? Här finns en karriärmöjlighet för att dels få en bred erfarenhet av samtliga insatser från boenden, stöd i hemmet till sysselsättning för olika målgrupper. I tjänsten som Ambulerande Enhetschef fungerar du som en kvalitetssäkrande brygga vid vakanser och driver på verksamheten för nästa chef att ta vid.

Om tjänsten

I rollen som ambulerande enhetschef fungerar du som ett stöd för enheterna inom hela funktionsstödsområdet utifrån deras behov, exempelvis vid längre frånvaro av ordinarie enhetschef. Arbetsuppgifterna innebär främst att täcka upp tillfälligt vid chefsvakanser samt avlasta befintliga enhetschefer vid arbetsanhopning. Detta uppdrag kan vara inom hela funktionsstödsområdet olika insatser.  

Du förväntas ta ansvar för personal, ekonomi och verksamhet på enheten. Det ingår också i uppdraget att driva verksamheten på ett sätt som främjar delaktighet och engagemang bland medarbetarna. 

Du förväntas även vara en länk och bidra med erfarenheter som du fångar in från de olika verksamhetsområdena för att dessa ska kunna användas i övergripande utvecklingsarbete för att utveckla våra interna processer. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, budget- och verksamhetsansvar
• leda och stödja medarbetare, samt ansvara för att de får den kompetensutveckling de behöver
• leda, utveckla, följa upp och analysera verksamheten mot uppsatta mål
• kommunicera med alla intressenter och hantera information, samt samordna och hitta samverkanslösningar
• driva enheten kostnadseffektivt och vidta åtgärder vid avvikelser
• ta ansvar för att gällande lagar, policys, riktlinjer och rutiner följs
• bidra till att utveckla våra interna processer

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen område funktionsstöd i Örebro Kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Organisationen styrs av politiska beslut och givna ekonomiska ramar. Utvecklingsavdelningen är en del av område funktionsstöd som stöttar upp våra olika områden och utförande av insatser som består av verksamhetsområdena; Bostad med särskild service, Socialpsykiatri, Daglig verksamhet, personlig assistans, barn- och ungdomsverksamheterna samt lss-fritid. Varje område består av flera enhetschefer som leds av en verksamhetschef. Som nyanställd ambulerande chef inom förvaltningen kommer du att få en introduktion inom samtliga av dessa verksamhetsområden.

Som chef förväntas du vara en nära ledare på verksamheterna och vi har nya fräscha kontorslokaler i vårt aktivitetsbaserade kontor Åbylunden 1 att mellanlanda på när du behöver samarbeta med exempelvis enhetschefskollegor eller andra stödfunktioner.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs i en roll där omständigheter och miljöer förändras. Du är duktig på att planera och organisera ditt arbete och har en fallenhet för att analysera och på ett kreativt och effektivt sätt lösa vardagliga problem. Du är lyhörd men också tydlig i ditt sätt att uttrycka dig och du vet hur man tillsammans når gemensamma mål. Du tar gärna initiativ och driver saker framåt, vilket inspirerar och motiverar dina kollegor. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• examen från universitet/högskola om minst 180 hp
• chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar inom funktionsstödsområdet 
• god kunskap om lagstiftningen som styr verksamheten (SoL, LSS, HSL, arbetsmiljölagen)
• erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg och verksamhetssystem
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet
• kunskap och intresse av att arbeta med bemanningsekonomi
• kunskap och erfarenhet av förändringsledning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: augusti eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Innan du erbjuds anställning inom Socialförvaltningen kan vi komma att begära ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 18 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Ambulerande enhetschef på Utvecklingsavdelningen

Läs mer Apr 14
Har du erfarenhet av att arbeta som chef inom funktionsstöd och vill ta arbetet till nästa steg? Här finns en karriärmöjlighet för att dels få en bred erfarenhet av samtliga insatser från boenden, stöd i hemmet till sysselsättning för olika målgrupper. I tjänsten som Ambulerande Enhetschef fungerar du som en kvalitetssäkrande brygga vid vakanser och driver på verksamheten för nästa chef att ta vid.

Om tjänsten

I rollen som ambulerande enhetschef fungerar du som ett stöd för enheterna inom hela funktionsstödsområdet utifrån deras behov, exempelvis vid längre frånvaro av ordinarie enhetschef. Arbetsuppgifterna innebär främst att täcka upp tillfälligt vid chefsvakanser samt avlasta befintliga enhetschefer vid arbetsanhopning. Detta uppdrag kan vara inom hela funktionsstödsområdet olika insatser.  

Du förväntas ta ansvar för personal, ekonomi och verksamhet på enheten. Det ingår också i uppdraget att driva verksamheten på ett sätt som främjar delaktighet och engagemang bland medarbetarna. 

Du förväntas även vara en länk och bidra med erfarenheter som du fångar in från de olika verksamhetsområdena för att dessa ska kunna användas i övergripande utvecklingsarbete för att utveckla våra interna processer. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, budget- och verksamhetsansvar
• leda och stödja medarbetare, samt ansvara för att de får den kompetensutveckling de behöver
• leda, utveckla, följa upp och analysera verksamheten mot uppsatta mål
• kommunicera med alla intressenter och hantera information, samt samordna och hitta samverkanslösningar
• driva enheten kostnadseffektivt och vidta åtgärder vid avvikelser
• ta ansvar för att gällande lagar, policys, riktlinjer och rutiner följs
• bidra till att utveckla våra interna processer

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen område funktionsstöd i Örebro Kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Organisationen styrs av politiska beslut och givna ekonomiska ramar. Utvecklingsavdelningen är en del av område funktionsstöd som stöttar upp våra olika områden och utförande av insatser som består av verksamhetsområdena; Bostad med särskild service, Socialpsykiatri, Daglig verksamhet, personlig assistans, barn- och ungdomsverksamheterna samt lss-fritid. Varje område består av flera enhetschefer som leds av en verksamhetschef. Som nyanställd ambulerande chef inom förvaltningen kommer du att få en introduktion inom samtliga av dessa verksamhetsområden.

Som chef förväntas du vara en nära ledare på verksamheterna och vi har nya fräscha kontorslokaler i vårt aktivitetsbaserade kontor Åbylunden 1 att mellanlanda på när du behöver samarbeta med exempelvis enhetschefskollegor eller andra stödfunktioner.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs i en roll där omständigheter och miljöer förändras. Du är duktig på att planera och organisera ditt arbete och har en fallenhet för att analysera och på ett kreativt och effektivt sätt lösa vardagliga problem. Du är lyhörd men också tydlig i ditt sätt att uttrycka dig och du vet hur man tillsammans når gemensamma mål. Du tar gärna initiativ och driver saker framåt, vilket inspirerar och motiverar dina kollegor. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• examen från universitet/högskola om minst 180 hp
• chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar inom funktionsstödsområdet 
• god kunskap om lagstiftningen som styr verksamheten (SoL, LSS, HSL, arbetsmiljölagen)
• erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg och verksamhetssystem
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet
• kunskap och intresse av att arbeta med bemanningsekonomi
• kunskap och erfarenhet av förändringsledning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: augusti eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Innan du erbjuds anställning inom Socialförvaltningen kan vi komma att begära ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 april.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Bygg och Drift, Park och Gata

Läs mer Apr 11
Är du en kreativ och driven ledare som vill vara med och leda och utveckla arbetet med att förvalta Örebros offentliga miljöer?  Som chef hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare. Varje dag.

Om tjänsten

Park och Gata ansvarar för drift och underhåll av Örebros allmänna platser, såsom gator, torg och parker. Enheten Bygg och Drift är Park och Gatas utförarenhet och arbetar inom områdena Gatudrift, Parkdrift, Bygg och Transport samt Administration och Fastighet. Som enhetschef för Bygg och Drift leder du arbetet med stöd av fyra gruppchefer och en administrativ samordnare. Du ingår i Park och Gatas ledningsgrupp där du tillsammans med verksamhetschef och övriga enhetschefer bidrar till att utveckla verksamheten och säkerställa att vi möter både nuvarande och framtida utmaningar för att kunna tillgodose medborgarnas behov.

Som enhetschef hos oss har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar för din enhet vilket innebär att du driver, utvecklar och följer upp verksamheten mot uppsatta mål samt leder, stödjer och kompetensutvecklar dina medarbetare. Du arbetar utifrån en helhetssyn och fattar självständiga beslut inom ditt verksamhetsområde.
I den här tjänsten kommer du att möta externa parter så som media, medborgare, externa samarbetspartners och politik. Därför ser vi att du bör ha en utåtriktad personlighet och känner dig bekväm med att representera verksamheten.

I Örebro kommun utgår vårt ledarskap från en tydlig ledarplattform, som fokuserar på tre viktiga delar: Säker chef, Klar ledare och initiativrik utvecklare.

Exempel på arbetsuppgifter:

• verksamhets-, ekonomi- och personalansvar
• leda och utveckla Bygg och Drifts arbete
• skapa förutsättningar för medarbetarna att utföra ett arbete med önskad kvalitet för de medborgare som verksamheten är till för
• skapa en bra arbetsmiljö och bidra till att vara en attraktiv arbetsplats
• förmedla kunskap och engagemang gällande Bygg och Drifts ansvarsområden både inom och utanför den egna förvaltningen
• samverka med fackliga organisationer samt andra interna och externa parter
• kontinuerligt omvärldsbevaka
• säkerställa att gällande lagar, regler och rutiner följs

Om arbetsplatsen
På Park och gata blir du del av ett stort gäng som med många olika kompetenser och högt engagemang skapar offentliga miljöer som är tillgängliga för alla. Vi arbetar för att Örebro ska vara en trevlig, trygg och ren stad med säkra och goda kommunikationer. Du kommer att utgå från vårt kontor på Berglunda.

Som medarbetare inom Park och Gata på Teknik- och serviceförvaltningen bidrar du till att göra vardagen enklare för örebroarna. Vi arbetar för att Örebro ska vara en trevlig, trygg och ren stad med säkra och goda kommunikationer samt offentliga miljöer som är tillgängliga för alla. Vi gör det i nära dialog och samspel med kollegor, politik, medborgare och näringsliv. Hos oss får du en chans att utveckla både dig själv och kommunen. Du uppmuntras att utveckla lösningar som förnyar och överraskar positivt. Är du rätt person att anta utmaningen?

Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
För att trivas och lyckas i uppdraget som Enhetschef för Bygg och Drift ser vi att du är en trygg person med god självinsikt som har lätt för att skapa relationer och samverka med andra. Du tar hänsyn till det större perspektivet samtidigt som du ser till verksamhetens bästa. Som person är du resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ och tillitsfull med förmåga att uppmuntra och inspirera. Vidare har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter, är strukturerad, tänker strategiskt och kundinriktat. Du vågar ta beslut och visar omdöme under tidspress. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180hp inom området hållbart samhällsbyggande eller annan inriktning som är relevant för tjänsten
• flerårig erfarenhet av förvaltning och utveckling av offentliga miljöer
• dokumenterad erfarenhet av verksamhets- ekonomi- och personalansvar
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• erfarenhet av coachande ledarskap
• B-körkort 

Meriterande:

• kunskaper om LOU
• kunskaper om BAS-P/BAS-U
• erfarenhet av att vara chef över chefer

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan tester komma att tillämpas.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 28 april.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Specialpedagogiska Skolmyndigheten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Specialpedagogiska Skolmyndigheten .

Taktisk inköpare till Ekonomienheten i antingen Härnösand eller Örebro

Inköpare
Läs mer Maj 13
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndighetens strategiska och taktiska inköpare finns vid Ekonomienheten. Under året ansluter de operativa inköparna genom en omorganisation till enheten. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. I denna funktion finns rollerna strategisk inköpare och kategoriledare, taktisk inköpare samt operativ inköpare. Rollerna har olika profiler men samarbetar och stödjer varandra för att utföra uppdraget.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som taktisk inköpare är fokus att genomföra och projektleda upphandlingar av mycket varierande omfattning och inom alla olika kategorier. Det krävs ett nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköp och upphandlingar.

I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.

I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning.

I ditt arbete ingår exempelvis att
• Samordna och genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop mot myndighetens eller statens ramavtal
• Samordna och genomföra direktupphandlingar och andra upphandlingar av varierande omfattning
• Stödja verksamheten i frågor som gäller inköp och Lagen om offentlig upphandling
• Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten
• Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp och upphandlingar.

Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans.

Vi använder oss i dagsläget av systemstödet Mercell Tendsign och ett ärendehanteringssystemoch har Unit4 ERP som affärssystem.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• Eftergymnasial utbildning inom inköpsområdet eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att självständigt genomföra inköp och upphandlingar samt goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling
• Erfarenhet av att samverka med olika verksamheter i inköpsfrågor
• God it-vana
• God förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska.

Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av e-handel, systemstöd för upphandling samt affärssystem och uppföljning med hjälp av it-verktyg
• Erfarenhet av inköp inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem.

Personliga egenskaper
För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete
• Du är självgående, strukturerad, ansvarstagande och har integritet
• Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande
• Du är nyfiken och villig att utveckla nya förmågor
• Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag
• Du vill genom medledarskap bidra till gott arbetsklimat.

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Lärare på lågstadiet till Birgittaskolan

Grundlärare, förskoleklass och 1-3
Läs mer Maj 12
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor.

Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan.

Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende.

Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö.

På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö.
Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en lärare till Birgittaskolans lågstadium.

Du ska ha lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i olika ämnen på lågstadiet.

Du har ansvar för att planera, individanpassa och genomföra en undervisning av hög kvalitet. Ofta är vi flera medarbetare i klassrummet samtidigt. Du bör således ha lätt att samarbeta med de eventuella elevassistenter och lärare som kan tillhöra klassen.

Vi söker medvetna och utmanande lärare som genom öppenhet, nytänkande och helhetssyn tar vara på varje elevs förmåga och kompetens för att möta en föränderlig värld. Att förändra arbetssätt och arbetsformer med IT teknikens hjälp är en förutsättning. Det är en självklarhet att du har intresse för skolutveckling samt har en god samarbetsförmåga.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:

Har lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa på lågstadiet.

En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig.

Du ska kunna de i skolan vanligt förekommande programmen.

Det är meriterande om du har:

Erfarenhet av arbete med elever med NPF.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag.

Vi har tillgång till interaktiva skrivtavlor i alla klassrum, så erfarenhet och kunskap i att hantera sådana hjälpmedel är meriterande.

Vi värdesätter att du:
- är självständig
- är duktig på relationsskapande
- har en hög samarbetsförmåga
- har omdöme och
- är strukturerad.


ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Processtödjare till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
Nytt
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Som processtödjare fungerar du som ett stöd till ledningen och har ett övergripande ansvar för verksamhetsområdets processer. Du ingår i ett tvärfunktionellt ledningsstödsteam med uppdraget att stötta verksamhetsområdet i dess styrning och utveckling. Du stöttar verksamhetsområdets ledning i arbetet med processutveckling och uppföljning, och bidrar till att skapa strukturer och arbetssätt som gör det möjligt för ledningen att fatta välgrundade beslut och följa upp verksamhetens resultat.

Processer är centrala verktyg för att skapa likvärdighet, tydlighet och effektivitet, samt för att säkerställa ett ändamålsenligt stöd till processens målgrupper. Genom att systematisera arbetssätt och följa upp processerna bidrar du till att myndigheten kan nå sina mål på ett strukturerat och transparent sätt.

Din roll innebär att arbeta både operativt och utvecklingsinriktat med att skapa och implementera effektiva arbetssätt, rutiner och processer. Du har också en nyckelroll i att säkerställa efterlevnaden av myndighetens riktlinjer och processer, samt att identifiera och föreslå förbättringar som stärker verksamhetens styrning och uppföljning.

Du samarbetar nära med centrala funktioner inom processledning och ingår i ett nätverk med andra processtödjare inom organisationen. Tillsammans bidrar ni till att utveckla och implementera enhetliga och normerande arbetssätt som stärker både verksamhetsområdet och myndighetens övergripande utveckling.

ARBETSUPPGIFTER
• Ge rådgivning och stöd till chefer i frågor som rör processer.
• Stötta verksamhetsområdets ledning med processutveckling och uppföljning.
• Arbeta med att utveckla, implementera och dokumentera arbetssätt, rutiner och processer för effektiv styrning och ledning.
• Följa upp och rapportera efterlevnad av riktlinjer och rutiner till verksamhetsområdets ledning.
• Delta i utvecklingsprojekt och samverka med andra ledningsstödsenheter och verksamhetsområden för att skapa enhetlighet och förbättra processer.
• Bidra till analys och uppföljning av verksamhetens resultat och processer.
• Bidra till att processerna stödjer såväl myndighetens som verksamhetsområdets mål och strategiska inriktning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning, exempelvis inom offentlig förvaltning, ekonomi, administration eller annan likvärdig inriktning.
• Erfarenhet av att arbeta med processutveckling.
• Erfarenhet av att arbeta i en offentlig verksamhet.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.
• God vana av att arbeta med digitala verktyg och systemstöd.

Meriterande
• Erfarenhet av arbete med verksamhetsstyrning och uppföljning.
• Erfarenhet av att utveckla och implementera rutiner och processer.
• Erfarenhet inom det som rör verksamhetsområdets uppdrag.
• Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling.

Personliga egenskaper
• Du är strukturerad och har en god förmåga att skapa ordning och reda.
• Du är analytisk och lösningsorienterad med ett proaktivt arbetssätt.
• Du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tvärfunktionellt.
• Du är kommunikativ och har förmåga att pedagogiskt förmedla information.
• Du är flexibel och har förmåga att hantera både operativa och utvecklingsinriktade arbetsuppgifter.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Ansök nu

HR-specialist till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

HR-specialist/HR-advisor
Läs mer Maj 16
Nytt
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Som HR-specialist fungerar du som ett stöd till ledningen och har ett övergripande ansvar för HR-frågorna inom det verksamhetsområde du stödjer. Du arbetar i ett tvärfunktionellt ledningsstödsteam med uppdraget att stötta verksamhetsområdet i dess styrning och utveckling. Du bidrar med kvalificerat HR-stöd och strategisk kompetensförsörjning för att säkerställa att verksamhetsområdet når sina mål på ett effektivt och hållbart sätt.

En viktig del av ditt arbete är att stötta verksamhetsområdets ledning i att arbeta proaktivt med HR-frågor. Genom att identifiera utmaningar och möjligheter i ett tidigt skede bidrar du till strategiska lösningar som stärker verksamhetens förmåga att möta både kortsiktiga och långsiktiga behov av kompetens och utveckling.

Du har ett nära samarbete med den centrala HR-enheten, som ansvarar för myndighetens övergripande HR-strategi och normering inom HR-området. Du ingår i ett nätverk av HR-specialister från andra verksamhetsområden där ni tillsammans utvecklar och implementerar enhetliga arbetssätt, processer och riktlinjer. Genom ditt arbete stärker du både verksamhetsområdets och myndighetens förmåga att nå sina strategiska mål på ett hållbart sätt.

ARBETSUPPGIFTER
• Ge rådgivning och stöd till chefer i frågor som rör arbetsrätt, kompetensförsörjning och personalutveckling.
• Stödja verksamhetsområdet med analys och rapportering kopplat till personalrelaterade frågor.
• Bidra till strategisk kompetensförsörjning, inklusive planering, rekrytering och kompetensutveckling.
• Säkerställa efterlevnad av gällande lagar, avtal och policyer inom HR-området.
• Samverka med den centrala HR-enheten och bidra till myndighetens enhetliga och normerande arbetssätt inom HR-frågor.
• Delta i och driva förbättringsarbete samt bidra till innovation inom HR-området.
• Delta i verksamhetsområdets samverkansmöten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning inom HR/personalvetenskap.
• Flerårig erfarenhet av att arbeta med HR-frågor.
• Erfarenhet av HR-arbete i offentlig sektor.
• Dokumenterad erfarenhet av strategisk kompetensförsörjning och personalplanering.
• Goda kunskaper inom arbetsrätt och tillämpning av kollektivavtal.
• Erfarenhet av att stödja chefer i komplexa/svåra personalärenden.
• Erfarenhet av att ge ledningsstöd i professionella organisationer.
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.

Meriterande:
• Erfarenhet av det statliga avtalsområdet.
• Erfarenhet inom det som rör verksamhetsområdets uppdrag.

Personliga egenskaper
• Du är utåtriktad och har förmåga att bygga och underhålla goda relationer.
• Du är samarbetsinriktad, kommunikativ och trivs med att arbeta i team.
• Du har en god analytisk förmåga och ett lösningsorienterat arbetssätt.
• Du är ansvarstagande och strukturerad, med förmåga att hantera flera parallella uppdrag.
• Du är flexibel, prestigelös och bidrar till både helhet och detaljfokus i arbetet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Ansök nu

Ekonomicontroller till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

Controller
Läs mer Maj 16
Nytt
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Som ekonomicontroller fungerar du som ett stöd till ledningen och har ett övergripande ansvar för ekonomifrågorna inom det verksamhetsområde du stödjer. Du arbetar i ett tvärfunktionellt ledningsstödsteam med uppdraget att stötta verksamhetsområdet i dess styrning och utveckling. Du arbetar med ekonomisk planering, budgetering, uppföljning och analys för att säkerställa att resurser används effektivt och i linje med myndighetens övergripande mål.

En viktig del av din roll är att stötta verksamhetsområdets ledning i att vara proaktiv i styrningen, genom att identifiera möjligheter, risker och utvecklingsbehov i ett tidigt skede. Du bidrar med underlag och analyser som stärker beslutsfattandet och möjliggör en långsiktig och strategisk resursfördelning.

Du har ett nära samarbete med den centrala ekonomienheten, som ansvarar för myndighetens sammanhållande ekonomi- och verksamhetsstyrning samt normerar inom dessa områden. Du ingår i ett nätverk av ekonomicontrollers från andra verksamhetsområden där ni tillsammans bidrar till utvecklingen av enhetliga arbetssätt, rutiner och processer. Genom ditt arbete stödjer du både verksamhetsområdets ledning och myndighetens långsiktiga utveckling och förmåga att uppnå sina strategiska mål.

ARBETSUPPGIFTER
• Ge rådgivning och stöd till chefer i frågor som rör budgetarbete, prognoser och ekonomisk uppföljning.
• Ta fram ekonomiska analyser och rapporter som stöd för ledningens beslutsfattande.
• Säkerställa att verksamheten följer riktlinjer och regelverk för ekonomihantering.
• Bidra till att utveckla och implementera enhetliga arbetssätt och processer för ekonomistyrning.
• Delta i förändringsprojekt kopplade till ekonomiska processer och effektiviseringar.
• Stödja verksamhetsområdet med kalkyler, investeringsbedömningar och kostnadsanalyser.
• Samarbeta med verksamhetscontroller och andra funktioner för att koppla ekonomi till verksamhetsmål.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk utbildning inom ekonomi.
• Flerårig erfarenhet av arbete som ekonom i statlig verksamhet eller annan offentlig sektor.
• God kunskap om redovisning, budgetering och ekonomiska regelverk inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av att arbeta med ekonomiska analyser och rapportering för beslutsstöd.
• Mycket god vana av att arbeta i ekonomisystem och andra relevanta digitala verktyg.
• Förmåga att presentera ekonomisk information på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.

Meriterande
• God kunskap om statlig redovisning.
• Erfarenhet inom det som rör verksamhetsområdets uppdrag.

Personliga egenskaper
• Du är analytisk, noggrann och strukturerad.
• Du är initiativtagande och lösningsorienterad och trivs med att arbeta självständigt.
• Du är samarbetsinriktad och bidrar till ett gott arbetsklimat i teamet.
• Du är kommunikativ och har förmåga att förklara ekonomiska samband för olika målgrupper.
• Du har ett helhetsperspektiv och kan koppla ekonomiska analyser till verksamhetens mål och utmaningar.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Ansök nu

Administratör till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

Administratör
Läs mer Maj 16
Nytt
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Som administratör fungerar du som ett stöd till verksamhetsområdeschef. Du arbetar i ett tvärfunktionellt ledningsstödsteam med uppdraget att stötta verksamhetsområdet. Du bidrar med att skapa struktur och ordning i vardagen för verksamhetsområdets chefer.

Du ingår i ett nätverk av administratörer från andra verksamhetsområden där ni tillsammans skapar ett hållbart stöd för myndighetens högsta ledning. Genom ditt arbete stärker du både verksamhetsområdets och myndighetens förmåga att nå sina strategiska mål på ett hållbart sätt.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att följa verksamhetsområdeschefens agenda. Det innebär att dagarna kan innehålla olika arbetsuppgifter beroende på vad som händer i och utanför verksamhetsområdet. Fokus i arbetet kommer att innebära att vara ett nära stöd till verksamhetsområdeschefen samt agera sekreterare vid flertalet mötesforum.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:
• Vara ett nära stöd till verksamhetsområdeschef och dennes ledningsgrupp i i vardagen exempelvis koordinera förfrågningar, koordinera resor, hantera kalenderbokningar, stötta i protokollskrivande.
• Ge annat löpande administrativt stöd vid behov.
• Planera, strukturera och administrera aktiviteter såsom chefsmöten och personalträffar.
• Administrera beslut, föredragningar samt upprätta beslutsförslag.

Du kommer tillhöra enheten för ledningsstöd.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Gymnasieutbildning.
• Flerårig erfarenhet av att vara ett nära administrativt stöd till en chef eller beslutsfattare i en offentlig verksamhet.
• Flerårig erfarenhet av att koordinera möten, konferenser eller andra större sammankomster.
• Erfarenhet av administrativt arbete inom förvaltning, beslutsadministration eller styrning.
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.
• Goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, Powerpoint).

Meriterande
• Kunskap i svenskt teckenspråk.
• Erfarenhet av administrativt arbete på en statlig myndighet.
• Erfarenhet inom det som rör verksamhetsområdets uppdrag.

Personliga egenskaper:
• Du trivs att arbeta i en verksamhet som är i ständig utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut.
• Du är tillgänglig och prestigelös, med en god förmåga att söka lösningar tillsammans med andra.
• Du har lätt för att se helheten och har en förmåga att prioritera.
• Du är ansvarstagande och agerar när det behövs.
• Du är nyfiken och alltid villig att utveckla nya förmågor.

För att lyckas i rollen som administrativt stöd till verksamhetsområdeschefen och dennes ledningsgrupp behöver du även:
• Vara representativ, serviceinriktad och samarbetsorienterad med hög förmåga att bygga relationer med andra inom och utanför myndigheten.
• Kunna hantera många arbetsuppgifter parallellt, samtidigt som att du arbetar systematiskt på att få dem gjorda.
• Vara noggrann i lösandet av dina arbetsuppgifter.
• Ha förmågan att leda dig själv i din vardag och arbeta självständigt mot ett gemensamt mål.
• Ha integritet och förmåga att lyfta hinder för att du ska kunna lösa dina arbetsuppgifter.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.

Vi vill att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del på distans, om verksamheten tillåter det och i samråd med din chef.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

I den här rekryteringsprocessen samarbetar vi med Jefferson Wells.

Ansök nu