Örebro: Ekonom till Ekonomiavdelningen, Redovisningsenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Ekonom till Ekonomiavdelningen, Redovisningsenheten i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-04-25 // Varaktighet: Heltid

Nu söker vi en ekonom till Örebro kommuns avdelning för redovisning! Är du en driven person som älskar siffror och redovisning, då kan du vara den vi söker!

Om tjänsten
Som ekonom på ekonomiavdelningen jobbar du i team tillsammans med andra ekonomer som jobbar med övergripande redovisningsfrågor. Tillsammans med redovisningsteamet ansvarar du för förvaltning och kvalitetssäkring av löpande redovisning. Vi arbetar också strategiskt och proaktivt inom hela redovisningsområdet. Du förväntas ha goda redovisningskunskaper för att säkerställa god kvalité i redovisningen. Du arbetar självständigt och samordnar, utvecklar och skapar möjlighet att följa upp den kommunövergripande ekonomin.

Tjänsten innebär en del praktiskt arbete med underlag i samband med bokslutsarbete men du ska även känna dig bekväm i att vara ett rådgivande och strategiskt stöd till verksamheten. Du förväntas också omvärldsspana och bidra till att utveckla interna riktlinjer och rutiner så att de följer god redovisningssed.

Exempel på arbetsuppgifter:

• tillsammans med redovisningsteamet utveckla processerna inom redovisningsområdet
• arbeta i team tillsammans med övriga ekonomer och bistå med expertkunskap inom redovisningsområdet mot verksamheten
• delta i upprättande av delårs- och årsbokslut

Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad inom ekonomiavdelningen som ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 75 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller.?Det långsiktiga målet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till att proaktivt stödja chefer med analys, lednings- och beslutsstöd. Vi utgår från nyrenoverade lokaler på Åbylunden 1 och erbjuder möjlighet att utföra viss del av arbete på distans samt utifrån flexibla arbetstider.

Vi är en del av?kommunledningsförvaltningen?vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är analytisk och har en förmåga att koppla ihop helheten inom redovisningsområdet. Du har en god förståelse för komplexa samspel, bland annat verksamheternas behov av ekonomisk redovisning kopplat till kraven för god redovisningssed, hur val av redovisningsmetod påverkar handlingsutrymmet framöver och samspelet mellan olika processer. Rollen kräver att du är initiativrik och själv kan planera samt strukturera upp arbetet. Du behöver även ha förmågan att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt samarbeta väl med andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskoleexamen på minst 180 hp med inriktning ekonomi alternativt mot ekonomistyrning
• erfarenhet av redovisningsarbete
• erfarenhet av arbete i ekonomisystem
• mycket goda kunskaper i Excel

Meriterande:

• erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig sektor eller myndighet
• erfarenhet av att göra bokslut
• erfarenhet av ekonomisystemet Raindance  

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: så snart som möjligt, enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan vi även komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Redovisningsekonom

Nedan visas andra jobb i Örebro som Redovisningsekonom.

Kundorienterad redovisningsekonom inom skog och lantbruk

Läs mer Mar 19
LR Revision och Redovisning beskrivs av många anställda som familjärt, här är alla välkomna och företaget värnar verkligen om sina anställda. Efter en ihopslagning av flera kontor så sitter nu 38 kollegor under samma tak på Aspholmen i Örebro. Dessutom finns det 5 kollegor i Lindesberg och ytterligare 6 personer i Vingåker. Du har därmed många potentiella kaffepauser beroende på vart dina kunduppdrag tar dig!

OM LR REVISION & REDOVISNING LR Revision & Redovisning är en modern kombibyrå som erbjuder hjälp inom redovisning, revision, lön och skatt. Ambitionen är att vara ett engagerat och kraftfullt stöd till företag och företagare i vardagen. LR Revision & Redovisning är ett nätverk av lokalt ägda byråer, med fler än 70 kontor, spridda över Sverige. Då de vill utöka resurserna inom de gröna näringarna finns nu möjligheten för dig att ansluta till LR Revision & Redovisning och en tjänst där man tror och litar på dig och din kompetens.

DU ERBJUDS: LR Revision & Redovisning har förstått värdet i att deras medarbetare mår bra och hos dem är alla medarbetare viktiga. Du välkomnas in i en period där de tillsammans bygger laget och kulturen efter sammanslagningen av kontoren. Rollen erbjuder närheten till revisorer inom bolaget, trevliga kollegor samt stor flexibilitet. LR Revision & Redovisning erbjuder dig dessutom:
Förkortad arbetstid mellan 1/7-31/10 då det är 7-timmars arbetsdag
Bonussystem till alla anställda
Hälsoundersökningar och omfattande försäkring
Konferenser och utbildningar
Ett bra tjänstepensionserbjudande
Betald massage på arbetstid varje månad
Friskvårdsbidrag 5000 kr/år
Gratis parkering utanför kontoret

På LR Revision & Redovisning värderar man balans mellan privat- och arbetsliv. Konkret innebär det till exempel att man stöttar upp varandra vid sjukdom, VAB eller liknande. De lägger de stort värde i att du som medarbetare inte behöver arbeta orimligt många timmar i veckan. Målet är att lyckas snitta 40-timmars veckor även under högsäsong.
ROLLEN Som redovisningskonsult har du nära kontakt med dina kunder och kollegor. Dina främsta arbetsuppgifter kommer att vara att bistå i kvalificerade redovisningsfrågor samt årsbokslut.
När vi frågar en kollega i samma roll vad hon uppskattar mest med sitt arbete så är svaret dels den fina kontakten med kunderna genom generationer, men även det faktum att hela tiden lyckas med att hjälpa kundernas verksamhet framåt. Det ställer höga krav på att hela tiden hålla sig uppdaterad om vad som händer inom lagar och regelverk. Något som i sin tur gör rollen både spännande och hela tiden utvecklande.

INTRODUKTION
Mycket förväntas du kunna vid tillträde, men system och program går ni igenom och sedan får du gå bredvid en kollega en tid för att lära känna kundernas verksamhet.


VEM SÖKER VI? Vi söker dig som har arbetat i motsvarande roll tidigare och således har erfarenhet av redovisning inom området jord och skog. Du känner väl till de gröna näringarna, antingen genom att du haft kunder inom området eller kanske för att du själv äger skog eller har ett lantbruk.
Du behöver ha körkort för att ta dig runt till dina kunder
Du behöver ha goda kunskaper i svenska för att kunna kommunicera med kunderna inom aktuella områden

Som person är du givetvis kundorienterad. Vi ser att du besitter god samarbetsförmåga, är nyfiken, noggrann och tar stort ansvar för ditt arbete.

INTRESSERAD? Vi samarbetar med Oak Consulting i denna rekrytering. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-konsult Sara Belicke på tel 072-219 64 73. alternativt HR-konsult Helena Fiedler, på tel. 070-591 90 33.
Välkommen med din ansökan, vi rekryterar löpande så skicka in din ansökan snarast möjligt.

Ansök nu

Vi söker redovisningsekonom till kunds räkning!

Läs mer Maj 9
Vår kund Desert Business Service AB söker nu en redovisningsekonom. Du kommer tillsammans med kollegor erbjuda några av Sveriges främsta inom underhållningsbranschen professionell hjälp inom ekonomi och redovisning. 
Uppdraget är ett interimsuppdrag som till att börja med är under ett års tid med en eventuell möjlighet till förlängning. 

Om tjänsten
Som redovisningsekonom hos Desert Business Service erbjuder vi dig en roll med kvalificerade uppgifter inom redovisning och rapportering. Arbetsuppgifterna inkluderar löpande bokföring och ekonomihantering, kund- och leverantörsreskontra, fakutering, moms, skatter och även lönehantering. 
Idag består ekonomiavdelningen av tre redovisningsekonomer som alla också arbetar med liknande arbetsuppgifter och som kommer finnas tillgänliga under introduktiuonen för frågor och stöd samt tre ekonomer som hanterar bokslut, deklarationer och royaltyavräkningar m.m.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta i Fortnox.

Vem är du?
Vi söker dig som har en utbildning inom ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har gärna jobbat något år med löpande ekonomiuppgifter och har du även erfarenhet av bokslut ses det som meriterande. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av att vara konsult inom redovisningsbranschen.
Som person är du strukturerad, noggrann och ansvarstagande. Du trivs med och har förmågan att självständigt driva, planera och prioritera dina arbetsuppgifter framåt. Du har en naturligt kommunikativ ådra, har hög integritet och har god förmåga att samarbeta med såväl kollegor som kunder. Vi ser också att det är viktigt att du har ett affärsmässigt förhållningssätt i arbetet du utför.
Du har ett öga för detaljer och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Om Desert Business Service
Desert Business Service AB erbjuder sina kunder professionell hjälp med ekonomi, förhandlingar, juridik, affärsupplägg, administration och projektledning. Bland sina kunder finns några av landets främsta inom underhållningsbranschen inom skådespeleri, musik och regissering.

Ansökan
Låter det intressant för dig?
I detta uppdrag samarbetar vi med Oak Consulting. Vid frågor, kontakta Jennifer Jonsson HR-konsult, tel: 073-059 31 91.
Välkommen med dina frågor och funderingar så snart som möjligt!

Ansök nu

Redovisningsekonom

Läs mer Apr 9
Redovisningsekonom sökes till Four FM i Örebro!
Vill du vara med och driva ekonomiska processer framåt på ett företag som ständigt utvecklas? Vi söker nu dig som vill ta nästa steg i din karriär som Redovisningsekonom!
Om oss
Four FM är ett nordiskt facility management-företag som som erbjuder premiumlösningar inom Facility management. Vi är ett dynamiskt företag som är byggt på entreprenörskap, engagerade medarbetare och en stark företagskultur med fokus på hållbarhet, kvalitet och kundupplevelse.
Vårt förhållningssätt "We take C.A.R.E." genomsyrar allt vi gör – från samarbeten till hur vi skapar värde för kunder och medarbetare.
Med verksamhet i hela Norden präglas vår kultur av transparens, lyhördhet och ett starkt servicehjärta. Vill du vara med och forma framtidens arbetsplatser?
Arbetsbeskrivning
Som Redovisningsekonom hos Four FM kommer du att ha möjlighet att arbeta i en bred och varierande tjänst där samarbete och engagemang är avgörande.
Du kommer att arbeta i en internationell miljö och ha kontakt med några av världens mest framgångsrika företag, med fokus på löpande redovisning för våra bolag och filialer i Norden.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat omfatta:
Löpande redovisning.
Kund- och leverantörsreskontra.
Kontoavstämningar.
Moms- och skattedeklarationer.
Fakturering.
Månadsbokslut.
Analysera ekonomiska resultat.
Upprätta prognoser.
Rapportering.
Utöver detta kommer du att bistå kollegor, kunder och leverantörer med support.

Egenskaper vi söker hos dig

Vi söker en engagerad och ansvarstagande Redovisningsekonom med starkt eget driv och god analytisk förmåga. Du trivs i en dynamisk och föränderlig miljö och kan behålla fokus och struktur även under intensiva perioder.
Som Redovisningsekonom hos oss kommer du inte bara att vara en viktig del av vårt ekonomiteam, utan du kommer också att vara en nyckelspelare i vårt samarbete med andra avdelningar inom bolaget. Vi söker dig som är social, relationsbyggande och gillar att hitta lösningar tillsammans.
Kvalifikationskrav
Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, finans eller motsvarande.
Ett par års arbetserfarenhet som redovisningsekonom eller motsvarande.
Mycket goda kunskaper i Excel och övriga program i Office-paketet.
Flytande svenska och engelska i både tal och skrift.

Tjänstens omfattning
Tjänsten är på heltid med arbetstider måndag till fredag, kl. 08.00–17.00.
Varaktighet och Tillträde
Tillsvidare med en inledande provanställning. Förväntad start är snarast eller enligt överenskommelse.
Stationeringsort
På vårt nya kontor i Örebro.
Sista ansökningsdag
Ansökningsperioden löper ut 2025-05-11, men urval och intervjuer sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan!
Four FM's vision "We take C.A.R.E."
Våra värderingar fungerar som vår moraliska kompass och genomsyrar allt vi gör – från våra kundrelationer till vårt sätt att stötta medarbetare. "We take C.A.R.E". Om du vill göra skillnad, uppskattar en stödjande arbetsmiljö och delar våra värderingar – Compassion, Attention, Respect och Excellence – då ser vi fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Ekonom - föräldravikariat

Läs mer Mar 28
Välkommen in till en ny framtid på Riksbyggen!

Riksbyggen är ett kooperativt företag, det innebär att vi arbetar efter våra fyra kärnvärden: Nytänkande, Trygghet, Samverkan och Långsiktighet.

Vi utvecklar hållbara boendemiljöer och är samtidigt en av Sveriges största fastighetsförvaltare med både bostadsrättsföreningar, företag och offentliga fastighetsägare som kunder.
Oavsett dina intressen eller mål, är du alltid välkommen hos oss.



Är du en engagerad och kompetent ekonom som vill arbeta med kundnära och varierande uppgifter? Vill du vara med och göra skillnad för bostadsrättsföreningar och deras styrelser? Då kan du vara den vi söker!

Hos oss gör du skillnad
Som ekonom hos oss kommer du att ha ett ansvarsfullt och kundorienterat arbete, där kunderna består av bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar. Du kommer att:


• Sköta den löpande bokföringen för ett antal kunder
• Arbeta fram och presentera budget och bokslut.
• Följa upp och analysera kundernas ekonomiska situation och verksamhet.
• Handlägga lånefrågor, finansiell planering och andra ekonomiska ärenden.
• Utveckla det långsiktiga samarbetet med kunderna genom att identifiera och tillgodose deras behov.
• Vara kontaktperson för kunderna och andra intressenter i ekonomiska frågor.

I rollen som ekonom kommer du ha ett nära samarbete med andra tjänsteområden inom Riksbyggen där ni tillsammans verkar för kundens bästa. 

Tjänsten är ett föräldravikariat på heltid mellan 1 juni 2025 till 31 december 2026 med placering i centrala Örebro. Du kommer att ingå i en grupp av erfarna och trevliga kollegor som stöttar varandra. I rollen ingår en del kvällsmöten på kontoret och ute hos kund inom marknadsområdet. Detta balanseras med en i övrigt flexibel arbetstid, med möjlighet till distansarbete en till två dagar i veckan.

Du bidrar med din kompetens och ditt engagemang
Vi söker dig som har:


• En ekonomisk utbildning från universitet/högskola eller motsvarande.
• Erfarenhet av att arbeta med bokslut, redovisning och andra ekonomiska uppgifter.
• Intresse för kundkontakter och service.
• Förmåga att kommunicera professionellt och förtroendefullt med olika typer av människor.
• Förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och lösningsorienterat.
• Förmåga att se helheten och arbeta strategiskt med kundens ekonomiska förvaltning.
• B-körkort och tillgång till egen bil.

Som person är du engagerad, ansvarsfull och flexibel. Du har ett genuint intresse för att bidra till Riksbyggens vision och värderingar.

Riksbyggen strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Riksbyggen tillämpar provanställning.

Tjänsten kräver B körkort och tillgång till egen bil. 

Ansökan
Är du intresserad av att arbeta som ekonom hos oss? Skicka in din ansökan via vår hemsida www.riksbyggen.se under Jobba hos oss/Lediga jobb senast den 2025-04-22.

Vi arbetar med löpande urval och intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, så ansök redan idag!

Har du frågor om tjänsten? Kontakta gruppchef Helena Karlsson Rosendahl, e-post: helena.karlssonrosendahl@riksbyggen.se



Övrigt
Som anställd på Riksbyggen förväntas du också vara ledamot i någon/några bostadsrättsföreningar, i de fall du har ledamotsuppdrag så utgår ett ansvarsarvode.

Klicka HÄR om du är nyfiken på Riksbyggen.


Till rekryteringskonsulter, annonssäljare etc. Vi har redan beslutat vilka vi samarbetar med vid rekryteringar samt var vi vill synas. Vi undanber oss därför kontakt från försäljare i dessa frågor.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sjuksköterskor upp till 400 kr/timme, semestervikariat inom vård och omsorg

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Feb 18
Örebro kommun – vi ger mer! 

Vi värdesätter din kompetens som sjuksköterska! Därför erbjuder vi nu upp till 400 kr/timme till dig som jobbar som sjuksköterska hos oss i sommar inom vård och omsorg.? 

Den förhöjda timlönen utgår från två nivåer och baseras på erfarenhet i yrket. Timavlönad sjuksköterska/distriktssköterska ersätts under perioden 16 juni - 17 augusti enligt följande: 
• Upp till 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 300 kr/timme (motsvarar 49 500 kr/månad heltidsmått).  
• Mer än 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 400 kr/timme (motsvarar 66 000?kr/månad heltidsmått).  

Utöver detta tillkommer semesterersättning samt ob-ersättning enligt avtal. Det är en bra ersättning under sommaren, och du får också gärna se det som en välbetald möjlighet att testa jobbet som sjuksköterska hos oss. 

Om tjänsten 

Som timavlönad sjuksköterska inom vård och omsorg arbetar du inom hemsjukvård, mot funktionsstöd (Hälso- och sjukvårdsenheten), särskilt boende för äldre, alternativt nattorganisationen. 

Om Särskilt boende för äldre och korttidsvård 

Vi har en hälso- och sjukvårdsorganisation inom särskilt boende för äldre där sju enhetschefer ansvarar för all legitimerad personal, uppdelat på sju områden.? 

Våra särskilda boenden för äldre finns både på landsbygd och centralt. Dessa har olika inriktningar; somatik, kognitiv svikt, äldrepsykiatri,?korttidsvård och växelvård. Som sjuksköterska på särskilt boende för äldre arbetar du dag, kväll och?helg. Du arbetar tillsammans i team med andra sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och enhetschef kring varje boende. Som sjuksköterska har du en viktig roll som bidrar till att hyresgästerna på boendet får en trygg och säker vård och omsorg och en meningsfull vardag. På kvällar och helger ingår du i ett HSL-samarbete där du arbetar tillsammans med andra kollegor i området. 

Örebro kommun har en korttidsenhet, Tullhuset, med 62 vårdplatser där drygt 1200 patienter passerar årligen. Tullhuset ligger i nära anslutning till USÖ och har ett unikt samarbete med både regionen, geriatriska kliniken och primärvården.  

Om hemsjukvården och nattorganisationen 

Inom hemsjukvården finns fem hemsjukvårdsenheter som arbetar utifrån ett geografiskt område. Här kan du arbeta dag, kväll och helg på en av våra hemsjukvårdsenheter, eller i vår nattorganisation. Här arbetar du i team med andra sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Du utgår från en av våra fem enheter och ansvarar för ett område av patienter i det egna hemmet. På kvällarna och helger arbetar du tillsammans med andra sjuksköterskor i vår helg- och kvällsorganisation. I nattorganisationen arbetar sex sjuksköterskor varje natt som tillsammans ansvarar för all kommunal hälso- och sjukvård i Örebro kommun.?? 
 

Om hälso- och sjukvårdsenheten (HSE) 

Som sjuksköterska på?hälso- och sjukvårdsenheten arbetar du mot personer som har beslut inom LSS, bland annat inom Bostad med särskild service och personlig assistans. Enheten har även hälso- och sjukvårdsansvar mot barnbostad i Halltorp. Här arbetar du mot både barn och vuxna.

Om arbetsplatsen 

Område vård och omsorg är en del av Socialförvaltningen. Verksamheten omfattar vård och omsorg, förebyggande verksamhet, myndighetsutövning inom området samt boendeplacering och bostadsanpassning. Inom område Vård och omsorg arbetar vi med att stödja och hjälpa människor som behöver vård, stöd eller omsorg i sin vardag.? 

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på?orebro.se/jobb/socialtarbete! 

Kvalifikationer 

Som person är du initiativrik och flexibel. Du ser till individens behov, är öppen och lyhörd och ser som ditt självklara ansvar att bidra till samarbete och ett positivt arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Vi?lägger?stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav: 


• legitimerad sjuksköterska 


• körkort B 


• datorvana; du kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver 


• du behärskar svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med dem vi är till för och dina kollegor 

Meriterande: 


• distriktssköterska 


• geriatrikutbildning 


• psykiatriutbildning 


• barnutbildning


• dokumentationsvana i verksamhetssystemen Treserva, NPÖ, Pascal, MCSS (digital signering) och Lifecare 

Omfattning och tillträde 

Anställningsform: vikariat 16 juni tom - 17 augusti 

Sysselsättningsgrad: timvik 

Tillträde: tillträde enligt överenskommelse 

Antal tjänster: flertal 

Övrig information? 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg.? 

Innan du erbjuds en anställning?inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp?registerutdrag ur belastningsregistret. 

Ansökan 

Urval, intervjuer och anställning sker löpande.? 

Välkommen med din ansökan! 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sjuksköterska till Rostahemmet

Geriatriksjuksköterska
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en engagerad sjuksköterska som brinner för vård av äldre och som vill vara med och bygga en hållbar vård och omsorg för framtiden? Tycker du om teamarbete och omväxlande arbetsuppgifter? Då är du den vi söker! Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Som sjuksköterska hos oss på Rostahemmet ingår du i ett team av bland annat sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Här har vi inriktning mot somatik och kognitiv svikt och som omvårdnadsansvarig för några av våra hyresgäster kommer du ha nära kontakt med teamet bestående av arbetsterapeut, fysioterapeut, omvårdnadspersonal och läkare. På kvällar och helger kommer du även att ingå i ett samarbete med andra vård- och omsorgsboenden vilket ger dig ett större nätverk av sjuksköterskekollegor samt möjliggör mindre tjänstgöring på obekväm arbetstid! Vi arbetar för att skapa trygghet och en meningsfull vardag för våra hyresgäster. 

I Örebro kommun strävar vi alltid efter att utveckla vår verksamhet. Därför ser vi gärna att du har intresse av att delta i utvecklingsprocesser och i gengäld erbjuder vi dig en miljö där din kunskap och ditt engagemang kommer tas tillvara!

Exempel på arbetsuppgifter:

• besluta, genomföra och följa upp omvårdnadsåtgärder
• handleda och instruera omvårdnadspersonal i hälso- och sjukvårdsuppgifter
• ansvara för klinisk bedömning och utförandet av medicinska insatser
• ha kontakt och ge stöd till anhöriga
• dokumentera i våra verksamhetssystem för att säkra en trygg omvårdnad till våra patienter
• utveckla arbetssätt och metoder inom vår verksamhet tillsammans med resten av arbetsgruppen

Om arbetsplatsen
Rostahemmet är beläget på väster i Örebro, lika nära de centrala delarna av staden, som de vackra natur- och kulturområden som finns vid Svartåns stränder. Rostahemmet är ett vård– och omsorgsboende med inriktning somatik och kognitiv svikt. Boendet har 92 hyreslägenheter uppdelat på 10 våningar. Läs mer på: Rostahemmet - orebro.se.

Som sjuksköterska på Rostahemmet kommer du ingå i Hälso- och sjukvårdsorganisationen (HS) där vi samlar alla sjuksköterskor och arbetsterapeuter inom kommunens vård- och omsorgsboenden under en och samma organisation. På så vis kan vi skapa bättre förutsättningar, jämlik vård och värna om Örebro kommuns hälso- och sjukvårdsresurser. För dig som sjuksköterska innebär det även att du får en chef som i grunden är legitimerad och därmed är väl insatt i de frågor du står inför i arbetet.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som sjuksköterska är du trygg i dig själv och har god självinsikt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt och strukturerat sätt och tycker om att ha egna ansvarsområden. Att vara lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande, både mot kollegor och hyresgäster ser du som en självklarhet. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att säkerställa att information når fram. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med hyresgäster och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som sjuksköterska
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: främst dagtid, kvällar och helger förekommer

Övrig information 
Läs mer om våra förmåner i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 juni. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Fritidsledare till Kultur och fritidscenter 52:an

Fritidsledare
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en driven fritidsledare som trivs med att arbeta med barn och unga? Brinner du för ungas fritid och vill arbeta i ett mångkulturellt område där det finns utmaningar och möjligheter? Hos oss kan du vara med och göra skillnad, välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidsledare på Kultur och fritidscenter 52:an arbetar du i den öppna och organiserade fritidsgårds- och fritidsklubbsverksamheten. Du arbetar med barn och ungdomars delaktighet och inflytande och motiverar dem till att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själva och andra. För att kunna ge barn och ungdomar möjlighet till god fritid och stöd till eget ansvarstagande ser vi föreningar, studieförbund, föräldrar och andra kommunala verksamheter som viktiga samarbetspartners. Kultur- och fritidscenter 52:an är mitt i en spännande utvecklingsresa. Vi vill bli en levande och trygg mötesplats för hela området! Vi är med i nätverket Keks, vilket innebär att uppföljning och kvalitetsutveckling är centrala utvecklingsområden. 

Kvälls- och helgtjänstgöring ingår i tjänsten. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stimulera barns och ungas utveckling samt bidra till en trygg och inkluderande social miljö 
• planera, genomföra och utvärdera verksamheten tillsammans med b.la personal och besökare 
• arbeta för samt delta aktivt i områdesutveckling genom samverkan med civilsamhället och boende 
• skapa delaktighet och bygga relationer med vårdnadshavare och andra vuxna i området 
• hålla dig uppdaterad om aktuell forskning och metodik inom fritids- och ungdomsverksamhet 

Om arbetsplatsen
Kultur och fritidscenter 52:an är en av nio fritidsgårdar organiserade under Fritid ungdom, Kultur- och fritidsförvaltningen. 52:an ligger i egna lokaler i Baronbackarnas centrum, vi är sju månadsanställda och ett antal timanställda som ansvarar för verksamheten.

Här kan du läsa mer om oss: 52:an

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med ett stort intresse av att arbeta med barn och ungdomar. För att lyckas i denna roll har du en god samarbetsförmåga och att initiera och slutföra nya aktiviteter. Det är också viktigt att du tycker att det är intressant att träffa olika typer av individer och att du trivs med en flexibel arbetssituation. För tjänsten krävs att du har förmåga att kommunicera och samverka med barn/ungdomar, personal samt vårdnadshavare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Krav:

• fritidsledarutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• dokumenterad ledarerfarenhet inom ungdomsverksamhet
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

•  erfarenhet av områdesarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 15 augusti alternativt enligt överenskommelse - tom 30 juni 2026

Antal tjänster: 1

Arbetstid: Dag, kväll och helg

Övrig information
Örebro kommun tillämpar utdrag ut belastningsregistret vid arbete i direkt kontakt med barn.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Askenäs särskilda boende för äldre

Enhetschef, hälso- och sjukvård
Läs mer Maj 15
Vill du utmanas och ha kul på jobbet? Söker du efter ett arbete som ger dig personlig utveckling och möjlighet att bidra till en bättre vardag för andra människor? Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter till vårt hemtrevliga särskilda boende för äldre – Askenäs.    

Om tjänsten 
Som enhetschef på Askenäs förväntas du vara självständig, trygg, prestigelös och kreativ. Vissa perioder är det ett högt arbetstempo vilket du behöver klara av i din roll som enhetschef. Du kommer att ingå i område Östers ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef och ytterligare 15 enhetschefer.

I din arbetsgrupp kommer du att ha omvårdnadspersonal samt en administrativ assistent. Målet för verksamheten är att den enskilde ska känna sig delaktig och få sina individuella vård- och omsorgsbehov tillgodosedda i en trygg och säker miljö. Lokalerna delas med andra verksamheter vilket kräver god samarbetsförmåga och samverkan med övriga enhetschefer.

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• arbeta utifrån en helhetssyn och fatta beslut inom verksamhetsområdet
• ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter
• utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus

Om arbetsplatsen
Askenäs är ett särskilt boende för äldre med plats för 36 hyresgäster fördelade på fyra avdelningar. Boendet har två inriktningar i form av två somatiska grupper samt två grupper med inriktning demensvård. Verksamheten är belägen i Odensbacken, cirka tre mil öster om Örebro. Det finns goda bussförbindelser från Örebro.

Boendet har nyligen genomgått en totalrenovering och både inomhus- och utomhusmiljön är utformade för att på bästa sätt möta hyresgästernas vård- och omsorgsbehov. Här kan du läsa mer om vårt boende i Askenäs Askenäs - orebro.se

Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Det är viktigt att du är strukturerad, resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom hälsovetenskap eller socialt arbete, alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• tidigare chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• kompetens och erfarenhet av kvalitets- och förbättringsarbete
• goda datakunskaper

Meriterande:

• erfarenhet av ledande befattning inom särskilt boende för äldre
• ledarskapsutbildning
• intresse för att använda och implementera digitala verktyg inom ramen för uppdraget
• kunskaper i arbetsrätt, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Treserva, Personec, Medvind och Raindance eller liknande
• schemaläggning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer sker eftermiddagen den 16 och förmiddagen den 17 juni. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödpedagog till Mosåsvägen 51

Stödpedagog
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker nu en engagerad och initiativtagande stödpedagog som vill vara med och driva det pedagogiska arbetet tillsammans med stödassistenterna på Mosåsvägen 51. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!


Om tjänsten
På Mosåsvägen kommer du som stödpedagog arbeta med att ge våra servicemottagare stöd och service i deras vardagliga liv, kombinerat med att ha ett ansvar för att arbeta med att rutiner, genomförandeplaner och strukturer följs och utvecklas. En vanlig arbetsdag hos oss kan innebära att du stöttar servicemottagarna i allt från matlagning och omvårdnadsuppgifter, till att du vägleder kollegor i olika metoder och arbetssätt samt planerar, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i verksamheten. Som grund för ditt arbete ligger servicemottagarnas egna förutsättningar och individuella behov av stöd. Som stödpedagog arbetar du med att stärka servicemottagarnas färdigheter och personliga utveckling och du har ett tydligt fokus på deras egen delaktighet och möjlighet att påverka sin livssituation. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stödja servicemottagarna utifrån mål och beviljad insats, samt anpassa verksamheten utifrån en eller flera servicemottagares behov
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• planera, implementera, utvärdera och analysera arbetssätt och metoder i arbetsgruppen
• stödja och samordna kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner, samt vägleda dem i olika metoder och arbetssätt
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt med reflektion som arbetsmetod
• introducera nyanställda samt handleda studerande

Om arbetsplatsen
Mosåsvägen 51 är en gruppbostad enligt LSS där sex servicemottagare bor. Boendet ligger i fräscha lokaler granne i närheten av Adolfsberg, på Mosåsvägen ut mot Marieberg. Goda bussförbindelser finns. I dagsläget är vi 12 personal på gruppbostaden.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
I den här rollen behöver du ha god du förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att samarbetar bra med andra människor och att du relaterar dig till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du har hög förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är en person som kan ta ett helhetsansvar och som är duktig på att ta egna initiativ och ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal. Vidare har du god datorvana och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• yrkeshögskoleexaminerad stödpedagog, behandlingsassistent, behandlingspedagog, socialpedagog eller aktiveringspedagog, alternativt 60 HP i relevanta ämnen (såsom pedagogik, funktionshinder, psykologi, beteendevetenskap, socialt arbete eller motsvarande)
• minst två års erfarenhet inom funktionsstödsområdet

Meriterande:

• kunskap eller erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik ex. AKK eller VISA
• kunskap i individens behov i centrum (IBIC)
• erfarenhet av socialdokumentation
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• erfarenhet av att handleda och coacha studenter/kollegor

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad:100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Urval och intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Bygglovsingenjör till Bygglovsenheten

Bygglovshandläggare
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker en engagerad medarbetare till bygglovsavdelningen i Örebro. Vill du bli en del av vårt team och vara med att skapa ett attraktivt och hållbart Örebro?  Vi jobbar för smidiga processer och god service och så har vi väldigt kul på jobbet!

Om tjänsten

Hos oss erbjuds du ett omväxlande och meningsfullt arbete där din huvuduppgift är att handlägga bygglov från ansökan till färdig byggnation. Detta innebär att du leder och driver egna bygglovsärenden med stöd av lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala riktlinjer. Du har en central roll i processen att hitta lösningar som fungerar för de som bor, verkar och lever i Örebro, samtidigt som du säkerställer att byggprojekt följer gällande regler och planer.

Du kommer att arbeta i nära samspel med politik, medborgare, näringsliv och kollegor både inom avdelningen, på förvaltningen och i andra delar av kommunen. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är en nyfiken, engagerad och driven förvaltning som ständigt utvecklar sina digitala handläggningsprocesser och arbetsrutiner för att ge bästa möjliga service till kommunens invånare. Arbetet kräver därför både god samarbetsförmåga och en vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handlägga och driva egna bygglovsärenden från ansökan till färdig byggnation, inklusive möten med sökande och platsbesök
• formulera beslutshandlingar och föredra ärenden i nämnd
• vägleda och informera kommunens invånare i personliga möten och via telefon
• bidra till utvecklingen av gemensamma arbetssätt och rutiner

Om arbetsplatsen
Som bygglovsingenjör ingår du i bygglovsenheten som är en del av bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Bygglovsenheten består idag av 15 medarbetare. Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i Citypassagen med bra pendlarläge intill centralstationen och nära city.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadsmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som person är du ansvarstagande och lösningsorienterad, med förmåga att självständigt driva dina ärenden framåt. Du arbetar strukturerat och analytiskt, vilket är nödvändigt för att hantera komplexa ärenden och fatta välgrundade beslut även när förutsättningarna förändras. Flexibilitet och anpassningsförmåga är därför viktiga egenskaper för denna roll.

Du har även en god förmåga att kommunicera tydligt och professionellt på svenska, både i tal och skrift till olika typer av mottagare. Samarbete är en central del av arbetet och vi ser därför att du har god samarbetsförmåga, ett prestigelöst förhållningssätt och lätt för att bygga relationer. För att lyckas i rollen har du ett intresse för juridik, då rollen innebär att arbeta med ärenden som kräver en god förståelse för lagstiftning och regelverk.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning adekvat för området alternativt YH-utbildning till bygglovshandläggare 
• läsa och tolka ritningar
• systemvana och god användare av Office 365
• B-körkort 

Meriterande:

• gestaltningskompetens genom utbildning och/eller erfarenhet 
• erfarenhet av arbete med bygglov eller andra delar inom samhällsbyggnadsprocessen
• goda kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområde, exempelvis Plan- och bygglagen
• erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 4 augusti eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu