Örebro: Semestervikarierande socialsekreterare till Verksamhet Försörjning

Hitta ansökningsinfo om jobbet Semestervikarierande socialsekreterare till Verksamhet Försörjning i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-05 // Varaktighet: Heltid

Vill du bidra till god service för örebroarna? Vi söker nu dig som är i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier. I vår verksamhet arbetar vi enligt socialtjänstlagen med att utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd och medverkar till att människor kommer ut i egen försörjning i form av arbete eller annan sysselsättning.

Om tjänsten
Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningens övergripande mål är att ge individen stöd i att finna, få och behålla arbete och egenförsörjning. Som socialsekreterare i Verksamhet försörjning arbetar du enligt socialtjänstlagen med att utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd, en rättssäker handläggning och att ge rätt stöd till individen.

En tjänst kommer att tillsättas i maj.

Vi utgår från våra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen:

Lys upp någons dag, Välj din attityd, Närvaro, Lekfullhet.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda, kartlägga, besluta och verkställa beslut enligt socialtjänstlagen (SoL)
• klientkontakter i syfte att utreda rätten till bistånd, motivera och stärka klientens egna resurser för att på sikt bli självförsörjande
• dokumentera enligt gällande riktlinjer
• samverka med interna och externa aktörer och myndigheter

Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Försörjning finns på Ribbingsgatan 1-3 och är en del av Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen. I förvaltningen arbetar 1400 medarbetare i en mängd olika roller för att ge ungdomar och vuxna örebroare samma förutsättning till utbildning och egen försörjning.

I förvaltningen ingår gymnasieskola och anpassad gymnasieskola, riksgymnasium för döva och hörselskadade, kommunal vuxenutbildning och svenska för invandrare, kommunala arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, partnerskap Örebro samt lantmäteri.

För dig som medarbetare innebär det att vi kan erbjuda dig stor möjlighet till kompetensutveckling, i en kreativ och varierande miljö inom många olika verksamheter.

Kvalifikationer
Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara lugn och trygg i dig själv och uthållig och motiverad i din uppgift att hjälpa andra. Du tar ansvar för ditt uppdrag och kan driva dina åtaganden vidare. Du klarar av att växla mellan olika arbetsuppgifter och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Att vara en teamspelare med dina kollegor är också självklart för dig, samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kan se helheter runt klienterna och verksamheten och tar hänsyn till det större perspektivet i dina beslut och ditt agerande.?Vidare kan du uttrycka dig i svenska i tal och skrift har god förmåga att kunna kommunicera med alla klienter eller andra som du möter i rollen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom försörjningsstöd
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av socialt arbete
• erfarenhet av verksamhetssystem LifeCare

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

vikariatens varaktighet och tillträde:

1 vikariat gäller från 5 maj 2025 till och med 24 aug 2025

3 vikariat gäller från 16 jun 2025 till och med 24 aug 2025

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal tjänster: 4

Övrig information
 

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Intervjuer och rekrytering sker löpande under ansökningsperioden.

Sista ansökningsdag är 23 februari.

Välkommen med din ansökan!

 
Fackförbund

Akademikerförbundet SSR
Facklig Expedition
019 - 21 30 96



Vision, Avdelning 012
Facklig expedition
019 - 21 11 93



SACO .
Facklig Expedition
019 - 21 43 80


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Socialsekreterare

Nedan visas andra jobb i Örebro som Socialsekreterare.

Behandlingssekreterare till SiS LVM-hem Runnagården

Läs mer Apr 22
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.

SiS LVM hem Runnagården tar emot kvinnor med alkohol-, narkotika-, eller blandmissbruk. Vi tar emot kvinnor med psykisk ohälsa samt utagerande kvinnor med våldsbeteende. Vi tar även emot kvinnor med läkemedelassisterad behandling (LARO).


Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa den livsviktiga förändringen för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingssekreterare hos SiS en meningsfull utmaning. Som behandlingssekreterare på SiS LVM-hem Runnagården är du en viktig del i teamet kring våra klienter för att bidra till motiverande och trygg miljö. Du upprättar behandlingsplaner i samarbete med avdelningsteamet och i dialog med socialtjänsten samt ansvarar för genomförandet och uppföljningen av dessa.

Du ansvarar för att upprätthålla den löpande kontakten med socialtjänsten, för behandlingskonferenserna på avdelningen samt för dokumentation av vård och behandling kopplat till behandlingsplanen.

Behandlingssekreteraren ansvarar även för att adekvat information kring klienterna når berörd personal på institutionen men också gentemot socialtjänst och andra myndigheter.

Du samverkar och samordnar med övriga behandlingssekreterare på institutionen.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som behandlingssekreterare krävs det att du har en god förmåga att samverka med andra och att skapa engagemang och delaktighet. Du har även förmåga att arbeta relationsskapande och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Det krävs att du är strukturerad och kan prioritera arbetet på ett effektivt sätt, innehar en personlig mognad och är trygg samt tydlig i din kommunikation. 

Du ska även ha:


• Relevant högskoleutbildning såsom socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning som SiS anser vara likvärdig och som omfattar minst 180 hp
• Erfarenhet av arbete inom verksamheter med fokus på vård och behandling, såsom socialtjänst eller annan relevant verksamhet.
• För uppgiften relevant kännedom om lagstiftning, etik och förhållningssätt.
• God förmåga att uttrycka sig i svenska språket, såväl skriftligt som muntligt.

Meriterande med B-körkort. 

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper och förmågor. 

På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.

 

Anställning: 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 11 maj 2025. 

Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. 

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.

Ansök nu

Socialsekreterare till Verksamhetsområde försörjning

Läs mer Apr 24
Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill stödja och motivera personer till förändring och möjlighet till egen försörjning? Då kan detta vara tjänsten för dig! Som socialsekreterare hos oss på Verksamhetsområde försörjning erbjuder vi dig ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att göra skillnad för andra varje dag.

Om tjänsten

Välkommen till oss på Verksamhetsområde försörjning! Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats!  

Just nu söker vi socialsekreterare till enhet vuxen och ungdom. Det innebär att du kommer att arbeta mot målgruppen vuxna eller ungdom. En av tjänsterna är även särskilt inriktad mot vräkningsförebyggande arbete, där du som socialsekreterare främst kommer att hjälpa medborgare som har hyresskulder och riskerar att bli avhysta.

Vi ger våra medborgare stöd i att finna, få och behålla arbete och nå egenförsörjning. Det innebär att utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Hos oss erbjuder vi en omväxlande vardag med inslag av både kontorsarbete och klientnära möten. Tillsammans med individen du skapar du en planering med lämpliga åtgärder mot ekonomisk självförsörjning. Förändringsarbete är något vi motiveras av, och vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Med vårt stöd rustar vi våra medborgare för framtiden och säkerställer att framtiden är för alla.

Du välkomnas av trivsamma kollegor som alla känner en stark tilltro till varje människas förmåga växa av egen kraft och vår målbild är att alla kommer lyckas. Hos oss får du en trygg anställning med chefer som är måna om ditt välmående och din kompetensutveckling. Som nyanställd hos oss får du en introduktion och stöd av en seniorhandläggare för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Utöver kontinuerlig handledning får du fortsättningsvis både ge och ta stöd av kollegor och chef. Du får även möjlighet till specialisering och fördjupning av kunskap inom olika områden. Det kan även finnas möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut enligt socialtjänstlagen (SoL)  
• skapa och upprätthålla klientkontakter i syfte att utreda rätten till bistånd, motivera och stärka klientens egna resurser för att på sikt bli självförsörjande 
• dokumentera enligt gällande riktlinjer 
• samverka med interna och externa aktörer och myndigheter 
• motivera och vägleda personer till arbetsmarknadsinsatser och utbildning

Om arbetsplatsen

Verksamhetsområde Försörjning finns på Ribbingsgatan 1-3 och ingår i Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen. Verksamheten består av flera enheter med olika inriktningar: Administration och service, vuxna, ungdom och mottagning samt bosättning och integration.

Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet för att frigöra tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna. Vi utgår från fyra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen: Lys upp någons dag, Välj din Attityd, Närvaro och Lekfullhet.  

Kvalifikationer

Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara lugn och trygg i dig själv och uthållig och motiverad i din uppgift att hjälpa andra. Du tar ansvar för ditt uppdrag och kan driva dina åtaganden vidare. Du klarar av att växla mellan olika arbetsuppgifter och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Att vara en teamspelare med dina kollegor är också självklart för dig, samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kan se helheter runt klienterna och verksamheten och tar hänsyn till det större perspektivet i dina beslut och ditt agerande.?Vidare kan du uttrycka dig i svenska i tal och skrift har god förmåga att kunna kommunicera med alla klienter och andra som du möter i rollen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• socionomexamen, 210 hp

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av socialt arbete
• erfarenhet av verksamhetssystem ProCapita/LifeCare
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning 

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal tjänster: 7 

Arbetstid: dagtid med flexavtal 

Tillträde: snarast möjligt eller enligt överenskommelse

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.   

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 maj.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Fackförbund
Akademikerförbundet SSR
Facklig Expedition
019 - 21 30 96 



Vision, Avdelning 012
Facklig expedition
019 - 21 11 93

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Socialsekreterare Barn och Unga

Läs mer Apr 8
Om rollen
Som socialsekreterare inom barn och unga hos Ideal Bemanning kommer du att:
Ansvara för att utreda och bedöma barns och ungas behov av insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL).
Genomföra utredningar och uppföljningar i nära dialog med barn, ungdomar och deras familjer.
Delta i samordning och planering av insatser i samverkan med andra professioner, såsom psykologer, kuratorer och pedagoger.
Arbeta förebyggande och stödjande med fokus på barns och ungas välmående och utveckling.
Dokumentera och följa upp insatser enligt gällande riktlinjer och lagkrav.

Du får möjlighet att arbeta i en varierande och utvecklande miljö, där varje dag erbjuder nya utmaningar och möten med barn, unga och deras familjer.
Vi söker dig som
Har en socionomexamen.
Har minst 3 års erfarenhet av arbete inom Barn och Unga som Socialsekreterare under de senaste 7 åren.
Har ett genuint engagemang för att stödja barn och unga i utsatta livssituationer.
Är trygg i din roll som socialsekreterare och har förmåga att arbeta självständigt såväl som i team.
Har god kommunikativ förmåga och ett empatiskt förhållningssätt.



Vi går igenom ansökningar löpande, så tveka inte att höra av dig!
Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team där vi tillsammans gör skillnad för barn och unga i Sverige.

Ansök nu

Socialsekreterare till Utredning barn och unga 1

Läs mer Apr 9
Har du ett hjärta för barn och unga och vill göra skillnad - på riktigt? Vill du ingå i ett engagerat team som brinner för det sociala arbetet? Då är detta rätt tjänst för dig! Ta chansen att få ett jobb där du får möjlighet att göra skillnad varje dag, som socialsekreterare. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att kunna göra skillnad för barn, unga och deras familjer.

Om tjänsten
Välkommen till oss på Utredning barn, unga och familj! Den nya lagstiftningen kring barn i skyddat boende gör att vi behöver vara fler socialsekreterare på enheten och därför stärker vi nu upp vår enhet ytterligare. 

Som socialsekreterare hos oss får du möta barn, unga och deras familjer. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enlig SoL och LVU samt genomföra uppföljningar i syfte att ge barn och unga en trygg och stabil tillvaro. Arbetet innebär även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du arbetar enligt BBIC och dokumenterar i verksamhetssystemet Lifecare. Vidare medverkar du till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas, vi jobbar mycket med inventering av nätverket. 

Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och utveckling på jobbet. Du kommer att ingå i en nyfiken arbetsgrupp och du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Som nyanställd hos oss får du en introduktion för att känna dig trygg i din nya roll. Vi erbjuder dig en fadder som stöd i praktiska frågor samt kringresurser så som administratörer, medhandläggare och transportör. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Exempel på arbetsuppgifter: 

• utreda och handlägga ärenden enligt SoL, LVU och Lagen om placering i skyddat boende
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartners, exempelvis skola och polis
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst 
• följa upp insatser

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen inom område Individ- och familjeomsorg bygger på flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour, samt utredningsenheter för samtliga åldersgrupper, barn, unga och vuxna.

Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår Karriärsida för socionomer! 

Kvalifikationer 
Rollen som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande men också komplex. Vi behöver därför dig som är trygg och stabil. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Vidare har du förmåga att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• socionomexamen 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten, handläggning och utredning av ärenden
• erfarenhet av att arbeta med Barns behov i centrum (BBIC)  
• erfarenhet av Motivational interviewing (MI)
• dokumenterad erfarenhet av samtal med barn och unga 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%? 

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på?orebro.se/jobb.? 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På?orebro.se/jobb/digitalaintervjuer?kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.? 



Ansökan
Sista ansökningsdag är 27 april. 

Varmt välkommen med din ansökan!?

 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

IVO söker inspektör med inriktning socialtjänst Örebro

Läs mer Mar 31
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Då kan du vara den vi söker.

Om arbetet
Som inspektör kommer du i första hand arbeta med tillsyn av boenden där barn är placerade, så kallad frekvenstillsyn. Det innebär att du i nära samarbete med kollegor planerar och genomför både aviserade och oanmälda inspektioner av hem för vård eller boende (HVB), stödboende och bostad med särskild service enligt LSS. Dina arbetsuppgifter är att förbereda och ta fram underlag inför tillsynen, genomföra inspektion på plats genom intervjuer av såväl barn och ungdomar som med personal och verksamhetsledning, analysera inspektionen och dokumentera underlag inför beslut. Du kommer även att delta på bedömningsmöten och föredra ärenden till beslutsfattare.

Tjänsteresor i samband med inspektioner är en viktig del av arbetet och förekommer ofta och regelbundet, ibland med övernattning.

IVO är en organisation i utveckling och på sikt kan ditt arbetsområde komma att förändras i takt med att IVO får nya uppdrag, prioriteringar och instruktioner.

Vi söker dig som har

• socionomexamen eller motsvarande, alternativt annan examen som myndigheten bedömer som relevant
• minst tre års aktuell erfarenhet av arbete kopplat till socialtjänst
• god kännedom om lagar och föreskrifter inom socialtjänstområdet
• aktuell erfarenhet av myndighetsutövning och handläggande uppgifter
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• B-körkort

Arbetet bedrivs i nära samarbete med kollegor med olika kompetens och bakgrund. Din förmåga att bidra till ett gott samarbete är därför mycket viktig. Du har också en god förmåga att göra avvägningen mellan produktionstakt och kvalitet. Vi utvecklar kontinuerligt våra metoder och arbetssätt, vilket innebär att du behöver vara flexibel och kunna ställa om och anpassa dig till nya förutsättningar.

Vårt uppdrag är komplext och utmanande. Det är därför viktigt att du har ett gott omdöme och besitter en hög grad av personlig mognad.

 

Vi ser det som meriterande om du har

• erfarenhet av att arbeta med tillsyn.

 

Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en utvecklande roll i en spännande kunskapsorganisation. Du får chansen att arbeta i en dynamisk miljö där du tillsammans med dina kollegor bidrar till vårt kontinuerliga arbete med att utveckla en modern och kraftfull tillsyn i Sverige. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, metoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.

Anställningen är en tillsvidaretjänst på heltid med diarienummer 2.1.1-09382/2025 som inleds med sex månaders provanställning. Placeringen är på vårt kontor i Örebro. Tillträde sker enligt överenskommelse.


Vi vill att du skickar in ett CV samt ett personligt brev där du presenterar dig själv och beskriver vad som lockar dig i uppdraget och hur du tänker att du kan bidra. Av din ansökan ska det framgå hur du uppfyller kravprofilen i annonsen. Sista ansökningsdag är den 21 april 2025.

 

Kontaktpersoner:

Enhetschef:

Thomas Persson

Facklig representant  Vårdförbundet:
Carl-Henrik Quick

Facklig representant Saco-S:
Jeanette Ekstedt

Facklig representant ST:
Sara Gunnar

Samtliga nås via växeln: 010-788 50 00

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Fritidsledarassistent timanställda till fritidsgårdarna i Örebro

Fritidsassistent
Läs mer Apr 2
Vill du göra skillnad? Brinner du för ungas fritid och vill arbeta i en verksamhet där ungas inflytande och delaktighet är grundläggande. Då ska du söka jobb hos oss.

Fritidsgården är en trygg och inkluderande plats för unga människor att mötas, utvecklas och ha roligt. Vi strävar efter att erbjuda en meningsfull fritid för alla våra besökare.

Du kommer att arbeta i den öppna fritidsgårdsverksamheten som riktar sig mot ungdomar 13–18 år.

Om tjänsten

Du kommer att arbeta i den öppna fritidsgårdsverksamheten med barn och ungdomar i åldrarna 10-16 år. Du arbetar med delaktighet och inflytande och motiverar barn och ungdomar att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själv och andra. I rollen ingår även att vara delaktig i att planera, leda och utvärdera aktiviteter med ungdomarna.

Kvällstjänstgöring ingår i tjänsten.

Exempel på arbetsuppgifter:

• arbeta med barn och ungdomars delaktighet och inflytande
• motivera barn och ungdomar till att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själva och andra
• skapa en positiv och inkluderande atmosfär på fritidsgården där ungdomar känner sig välkomna och trygga
• leda/hålla i aktiviteter för ungdomar
• finnas till hands för att lyssna, stötta och vägleda ungdomar som behöver det

Om arbetsplatsen
Det finns nio fritidsgårdar i Örebro, organiserade under Kultur- och fritidsförvaltningen / Öppna mötesplatser, och ytterligare en föreningsdriven fritidsgård. Verksamheten har ca 50 månadsanställda medarbetare och lika många timanställda. Vi söker kontinuerligt personal på timanställning och öppnar upp för löpande ansökningar till alla våra fritidsgårdar. I tätorten har vi Kuggens fritidsgård, Norrbygården, Lillåns fritidsgård, Vivallagården, Oxhagens fritidsgård, Varberga fritidsgård och 52:ans fritidsgård som ligger i Baronbacken. En bit utanför Örebro driver vi även Odengården och Glanshammars fritidsgård.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg, stabil och har en god social förmåga. Du är kommunikativ och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer. Vi vill att du står för sunda värderingar, positiv attityd och är delaktig i att skapa en trygg och inkluderande miljö för våra besökare. Vidare är du flexibel och anpassningsbar och har lätt för att samarbeta.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad gymnasieutbildning
• körkort-B (manuell)

Meriterande:

• fritidsledarutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• ledarerfarenhet inom ungdomsverksamhet
• kunskap om ungdomskulturer och trender

Omfattning och tillträde
Anställningsform: särskild visstidsanställning

Timanställning vid behov, ca 5–10 timmar i veckan. Arbetstiderna kan variera på de olika gårdarna men kvällsarbete från 16.00–22.00 vardagar, och 16.00–00.00 på fredagar är vanligt förekommande.

Tillträde: enligt överenskommelse

Övrig information
Örebro kommun tillämpar utdrag ut belastningsregistret vid arbete i direkt kontakt med barn. Vid överenskommelse om anställning krävs uppvisande av giltig identitetshandling.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 maj. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Vi ser fram emot din ansökan och att välkomna en ny kollega till vårt team på fritidsgården!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommar- och timvikarier inom vård och omsorg och inom funktionsstöd

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Dec 9
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra service- och vårdtagare med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet.? 

Vågar du anta utmaningen?? 
 
Vi söker dig som vill jobba redan nu men framförallt i sommar. 

De verksamheter vi rekryterar till är:


• hemvård
• särskilt boende för äldre 
• dagverksamhet (erfarenhet krävs) 
• socialpsykiatrin 
• boende med särskild service (BMSS) 
• korttidsvistelse, korttidstillsyn och bostad med särskild service för barn och ungdomar 
• daglig verksamhet (erfarenhet krävs) 
• personlig assistans

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Din roll är att finnas till hands, stötta, vara tryggheten, ge ett gott bemötande och sätta individens behov och intressen i centrum. Så att varje individ, utifrån sina förutsättningar, kan få en så självständig och oberoende vardag som möjligt. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner, som beskriver vad varje service- och vårdtagare behöver för insats.

Exempel på arbetsuppgifter som förekommer i samtliga verksamheter: 

• utföra och stötta vid hushålls- och serviceinsatser exempelvis städ, inköp och tvätt 
• stötta och motivera vid inom- och utomhusaktiviteter 
• utföra hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån delegering 
• utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien (exempelvis dusch, toalettbesök, mat med mera) utifrån individuella behov 
• arbeta i digitala system (Treserva, MCSS, Medvind med flera). 

Det är viktigt att du är trygg som person med förmåga att möta service- och vårdtagarna på ett professionellt sätt genom att vara lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande.?Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas behov av insats.?? 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Kompetenskrav

• fyllt 18 år?vid anställningsstart 
• goda datorkunskaper? 
• ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift, då det krävs att du kan kommunicera med service- och vårdtagarna, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av dokumentation och delegering

Övrigt meriterande 

• gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogik/socialt arbete eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig? 
• erfarenhet av arbete med personer som har funktionsvariationer (kognitiva/fysiska) 
• erfarenhet av arbete inom vård och omsorg och/eller pågående studier inom beteendevetenskapliga och/eller omvårdnadsyrken 
• erfarenhet av att arbeta med personer med utmanande och utåtagerande beteende 
• B-körkort (gärna tillgång till egen bil) 
• kunna cykla 
• kunskaper i teckenspråk 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat under perioden 1 juni - 31 augusti 2025 samt timanställning vid behov 
 
Tillträde: enligt överenskommelse? 

Arbetstid
Dag/kväll/vaken natt/journatt/helg
 
Läs mer om hur det är att jobba som vikarie inom vård och omsorg och funktionsstöd 

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med barn och unga eller inom vård- och omsorgsarbete eller med personer med funktionsvariationer behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.? 

Ansökan
Vi tar endast emot ansökningar via denna annons, skicka din ansökan genom att klicka på ”Ansök” på denna sida. Vi?vill att du bifogar personligt brev, CV, relevanta intyg och betyg. Det är mycket viktigt att du har ett uppdaterat cv där all din tidigare arbetslivserfarenhet framkommer.? 

Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så skicka in din ansökan redan idag!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Ekonom till Ekonomiavdelningen, Redovisningsenheten

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 25
Nu söker vi en ekonom till Örebro kommuns avdelning för redovisning! Är du en driven person som älskar siffror och redovisning, då kan du vara den vi söker!

Om tjänsten
Som ekonom på ekonomiavdelningen jobbar du i team tillsammans med andra ekonomer som jobbar med övergripande redovisningsfrågor. Tillsammans med redovisningsteamet ansvarar du för förvaltning och kvalitetssäkring av löpande redovisning. Vi arbetar också strategiskt och proaktivt inom hela redovisningsområdet. Du förväntas ha goda redovisningskunskaper för att säkerställa god kvalité i redovisningen. Du arbetar självständigt och samordnar, utvecklar och skapar möjlighet att följa upp den kommunövergripande ekonomin.

Tjänsten innebär en del praktiskt arbete med underlag i samband med bokslutsarbete men du ska även känna dig bekväm i att vara ett rådgivande och strategiskt stöd till verksamheten. Du förväntas också omvärldsspana och bidra till att utveckla interna riktlinjer och rutiner så att de följer god redovisningssed.

Exempel på arbetsuppgifter:

• tillsammans med redovisningsteamet utveckla processerna inom redovisningsområdet
• arbeta i team tillsammans med övriga ekonomer och bistå med expertkunskap inom redovisningsområdet mot verksamheten
• delta i upprättande av delårs- och årsbokslut

Om arbetsplatsen
Befattningen kommer att vara placerad inom ekonomiavdelningen som ger stöd inom ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Vi är ca 75 medarbetare. Ekonomiavdelningen är mitt i ett utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller.?Det långsiktiga målet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom hela ekonomiprocessen för att frigöra ytterligare tid till att proaktivt stödja chefer med analys, lednings- och beslutsstöd. Vi utgår från nyrenoverade lokaler på Åbylunden 1 och erbjuder möjlighet att utföra viss del av arbete på distans samt utifrån flexibla arbetstider.

Vi är en del av?kommunledningsförvaltningen?vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är analytisk och har en förmåga att koppla ihop helheten inom redovisningsområdet. Du har en god förståelse för komplexa samspel, bland annat verksamheternas behov av ekonomisk redovisning kopplat till kraven för god redovisningssed, hur val av redovisningsmetod påverkar handlingsutrymmet framöver och samspelet mellan olika processer. Rollen kräver att du är initiativrik och själv kan planera samt strukturera upp arbetet. Du behöver även ha förmågan att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt samarbeta väl med andra.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskoleexamen på minst 180 hp med inriktning ekonomi alternativt mot ekonomistyrning
• erfarenhet av redovisningsarbete
• erfarenhet av arbete i ekonomisystem
• mycket goda kunskaper i Excel

Meriterande:

• erfarenhet av ekonomiarbete inom offentlig sektor eller myndighet
• erfarenhet av att göra bokslut
• erfarenhet av ekonomisystemet Raindance  

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: så snart som möjligt, enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan vi även komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Undersköterska till Västerpark

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Apr 24
Är du en trygg undersköterska med ett starkt engagemang för människor? Just nu rekryterar vi till flera av våra avdelningar med inriktning kognitiv svikt och vi söker dig som vill göra skillnad i våra hyresgästers vardag. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Här på Västerpark kommer du som undersköterska ha ett av Sveriges viktigaste jobb. Här kommer du nämligen ha ansvar för att se till att hyresgästerna får den omvårdnad och meningsfulla vardag de har rätt till och förtjänar. Tillsammans med dina kollegor kommer fokus vara att jobba med individens egna förmågor, så att de kan fortsätta leva livet så som de vill! Vi arbetar i team med omvårdnadspersonal, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och enhetschefer, alla med olika kompetens men ett gemensamt mål att skapa kvalité för våra hyresgäster. Vi utgår från ett rehabiliterande förhållningssätt och en personcentrerad vård där hyresgästens behov, vilja och förmåga styr målen för rehabiliteringen. Arbetet kan absolut vara utmanande och stundtals tungt både fysiskt och psykiskt, men samtidigt så innebär arbetet väldigt mycket glädje, sköna promenader utomhus i vårvärmen och roliga aktiviteter. Oavsett hur arbetspasset har varit kommer du alltid kunna gå hem och känna att du har gjort ett arbete som är oerhört viktigt för både hyresgästerna och deras anhöriga.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge service och personlig omvårdnad utifrån hyresgästens individuella behov och mål
• skapa förtroendefulla relationer med hyresgästen och anhöriga
• utifrån delegation utföra medicinska, rehabiliterande och habiliterande arbetsuppgifter samt läkemedelshantering
• som kontaktperson ansvara för den individuella vård- och omsorgsprocessen, tillsammans med arbetsgruppen och hyresgästen
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation

Om arbetsplatsen
Vi slog upp portarna på Västerpark den 1 september 2022 vilket gör oss till Örebro kommuns nyaste särskilda boende. Hos oss jobbar du i fräscha lokaler och vi har även en fin liten trädgård och flera promenadstråk i närheten. Vi har plats för 80 hyresgäster på åtta avdelningar, sex avdelningar har inriktning kognitiv svikt och två inriktning somatik. Boendet ligger centralt på Väster ca två km från Örebro centralstation vilket gör det enkelt att ta sig till oss vare sig du åker buss, bil eller cykel.

Område vård och omsorg är en del av Socialförvaltningen. Verksamheten omfattar vård och omsorg, förebyggande verksamhet, myndighetsutövning inom området samt boendeplacering och bostadsanpassning. Inom område Vård och omsorg arbetar vi med att stödja och hjälpa människor som behöver vård, stöd eller omsorg i sin vardag. 

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta hyresgäster på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Att vara ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med hyresgästen och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med kognitiv svikt
• erfarenhet av arbetet utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
• erfarenhet av IBIC (individens behov i centrum)
• erfarenhet av att skapa genomförandeplaner

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 5

Arbetstid: schemalagd dag, kväll och varannan helg 

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sjuksköterska till Kornellen

Geriatriksjuksköterska
Läs mer Apr 17
Om du är en sjuksköterska som värdesätter teamwork och delaktighet för hyresgästerna, då kan du vara den vi söker för vårt team på Kornellen. Välkommen att bli en av oss!

Om tjänsten
Här blir du en av våra sjuksköterskor med hjärtat på rätt ställe! Vi kan stolt säga att vi jobbar med kvalité och patientsäkerhet i fokus. Hos oss får du rutinerade kollegor vilket gör att den här tjänsten passar både dig som är erfaren sjuksköterska eller i början av din karriär. Våra hyresgäster har somatiska behov eller kognitiv svikt och du blir omvårdnadsansvarig för några av dem. På Kornellen har vi en stor teamkänsla, tillsammans arbetar vi med ett rehabiliterande förhållningssätt och ett stort engagemang för våra hyresgäster. Som sjuksköterska kommer du även ingå i ett samarbete med andra särskilda boenden på kvällar och helger vilket möjliggör mindre arbete på obekväm arbetstid.

Exempel på arbetsuppgifter:

• besluta, genomföra och följa upp omvårdnadsåtgärder och medicinska åtgärder
• ansvara för handledning och utbildning i omvårdnad
• instruera och delegera hälso- och sjukvårdsuppgifter till omvårdnadspersonal
• ha kontakter med och ge stöd till anhöriga
• dokumentera i olika kvalitetsregister och verksamhetssystem
• delta aktivt i verksamhetsutveckling och utformningen av individuell livskvalitet för våra hyresgäster  

Om arbetsplatsen
Kornellen ligger i Bettorp och består av 80 lägenheter fördelat på tre våningar, där våning två och tre har inriktning kognitiv svikt och våning fyra har inriktning somatik. Vi har en restaurang, ett stort orangeri och en härlig trädgård. Vårt uppdrag är att alltid ha individens behov i centrum och genom relationen tillsammans utformar vi en trygg och meningsfull vardag med våra hyresgäster.

Läs mer på: Kornellen - orebro.se

Som sjuksköterska på Kornellen kommer du ingå i Hälso- och sjukvårdsorganisationen (HS) där vi samlar alla sjuksköterskor och arbetsterapeuter inom kommunens särskilda boenden under en och samma organisation. På så vis kan vi skapa bättre förutsättningar, jämlik vård och värna om Örebro kommuns hälso- och sjukvårdsresurser. För dig som sjuksköterska innebär det även att du får en chef som i grunden är legitimerad och därmed är väl insatt i de frågor du står inför i arbetet.

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som sjuksköterska är du trygg i dig själv och har god självinsikt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt och strukturerat sätt och tycker om att ha egna ansvarsområden. Att vara lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande, både mot kollegor och hyresgäster ser du som en självklarhet. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att säkerställa att information når fram. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med hyresgäster och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som sjuksköterska inom kommunal verksamhet
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• erfarenhet av arbete med vård av personer inom BPSD

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1-2

Arbetstid: dag, kväll, helg

Övrig information 
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 maj. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Förskollärare till Wadköpings förskola

Förskollärare
Läs mer Apr 25
Vi söker en engagerad förskollärare som vill skapa bästa möjliga förutsättningar till att erbjuda barnen på Wadköpings förskola trygg omsorg, utveckling och lärande. Vi väljer att se barn som kompetenta, nyfikna och förväntansfulla individer som tillsammans med andra utforskar och försöker förstå omvärlden. Välkommen att bli en av oss!

Om tjänsten

Välkommen till förskolan Wadköping! Som förskollärare hos oss erbjuds du en inspirerande arbetsmiljö där du får möjlighet att utvecklas i din profession. Du omges av engagerade och stöttande kollegor som värnar om barnens bästa. Tillsammans med övriga i arbetslaget ansvarar du för barns utveckling och lärande, både för det enskilda barnet och hela gruppen. 

Förskolan har två avdelningar och ligger i ett äldre vackert hus i Wadköping. På nedervåningen finns avdelningen Månen för de yngsta och på övervåningen Solen för de äldre barnen.

Vi arbetar utforskande och projektinriktat med ett övergripande tema för hela förskolan. Arbete på avdelning där du möter barn och föräldrar på ett medvetet sätt för att de skall känna sig trygga. Vi söker dig som är medveten och reflekterande som kan sätta ord på praktiken och vill arbeta med att se hela förskolan och alla barn och vuxna som en helhet. Du vill arbeta i en verksamhet med ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt där barnets bästa alltid är utgångspunkten. Vi jobbar även kontinuerligt med lärmiljön som vi ser som den tredje pedagogen. Miljön ska vara utforskande, undersökande och vi vill erbjuda barnen en mångfald av olika material. I miljön ska barnen kunna göra sina val och bli självständiga och vi strävar efter att de ska följa ”påbörja – genomföra – avsluta”. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• medverka till att varje barn och gruppen får sina behov tillgodosedda och hjälper de barn som behöver stöd i sin utveckling
• medverka till att erbjuda en god lärmiljö och att arbetet i barngruppen genomför så att barnen ges förutsättningar för utveckling, lek och lärande
• fortlöpande föra samtal med barnets vårdnadshavare om barnets trivsel, utveckling och lärande
• tillsammans med övrig personal planera, genomföra och utvärdera det pedagogiska arbetet
• tillsammans med personalen i arbetslaget arbeta för att barns inflytande, delaktighet och eget ansvar
• känna till och följa gällande läroplan, lagar, policys och rutiner 

Om arbetsplatsen
Förskolorna Öster 1 är förskolorna Fridensberg, Junibacken och Wadköping. Förskolorna är placerade på Öster i Örebro. Området präglas av stadsbebyggelse och är nära stadsparken och staden. Vi har fokus på barns lärande och använder reflektion, dokumentation och projekt för att synliggöra det för barn, föräldrar, pedagoger och samhället. 

De tre förskolorna har ett gemensamt tema "barns relationer”. Utifrån temat möts vi regelbundet alla på enheten och har lärgrupper mellan förskolorna.
Vi är övningsförskola.
Varje förskola har en utvecklingsledare och personalen möts i lär- och tvärgrupper utifrån våra utmaningar och utvecklingsområden.

Du kan läsa mer om vår förskola på orebro.se/wadköping!

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Läs mer om hur det är att arbeta som förskollärare i Örebro på orebro.se/jobb/forskollarare!

Kvalifikationer
Som förskollärare hos oss är det viktigt att du är trygg och stabil samt har en god förståelse för hur andra människor tar till sig kunskap utifrån olika förutsättningar. Du anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Vi ser att du har lätt att anpassa dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändringar. Du arbetar bra med andra människor och kan lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med barn, vårdnadshavare och övrig personal, samt skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav

• legitimerad förskollärare, alternativt inneha behörighetsgivande examen som berättigar till legitimation 

Meriterande

• erfarenhet av arbete som förskollärare
• kunskap om/erfarenhet av ett Reggio Emilia-inspirerat förhållningssätt 
• erfarenhet av ett projektinriktat arbetssätt
• erfarenhet kring språkutvecklande arbetssätt
• utbildning i eller erfarenhet av utomhuspedagogik

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: fr.o.m. 18 augusti, t.o.m. 19 juni 2026 enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Förskollärarlegitimation ska bifogas i ansökan tillsammans med behörighetsförteckning, alternativt examensbevis som berättigar dig till en legitimation.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 maj. Urval och intervjuer sker löpande!

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu