Örebro: Socialsekreterare till Försörjningsstöd (verksamhetens jour)

Hitta ansökningsinfo om jobbet Socialsekreterare till Försörjningsstöd (verksamhetens jour) i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2024-08-07 // Varaktighet: Heltid

Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill stödja och motivera personer till förändring och möjlighet till egen försörjning? Då kan detta vara tjänsten för dig! Som socialsekreterare hos oss på Verksamhetsområde försörjning erbjuder vi dig ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att göra skillnad för andra varje dag.

Om tjänsten

Välkommen till oss på Verksamhetsområde försörjning! Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats.  

Just nu söker vi en socialsekreterare till verksamhetens jour. Läs mer om vår arbetsplats och lägre ner i annonsen under rubriken ”om arbetsplatsen”.

Vi ger våra medborgare stöd i att finna, få och behålla arbete och nå egenförsörjning. Det innebär att utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Vi erbjuder en omväxlande vardag med inslag av både kontorsarbete och klientnära möten. Tillsammans med individen du stöttar skapar du en planering med lämpliga åtgärder mot ekonomisk självförsörjning. Förändringsarbete är något vi motiveras av, och vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Med vårt stöd rustar vi våra medborgare för framtiden och säkerställer att framtiden är för alla.

Du välkomnas av trivsamma kollegor som alla känner en stark tilltro till varje människas förmåga växa av egen kraft och vår målbild är att alla kommer lyckas. Hos oss får du en trygg anställning med chefer som är måna om ditt välmående och din kompetensutveckling. Som nyanställd hos oss får du en introduktion och stöd av en seniorhandläggare för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Utöver kontinuerlig handledning får du fortsättningsvis både ge och ta stöd av kollegor och chef. Du får även möjlighet till specialisering och fördjupning av kunskap inom olika områden. Det kan även finnas möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut enligt socialtjänstlagen (SoL)  
• skapa och upprätthålla klientkontakter i syfte att utreda rätten till bistånd, motivera och stärka klientens egna resurser för att på sikt bli självförsörjande 
• dokumentera enligt gällande riktlinjer 
• samverka med interna och externa aktörer och myndigheter 
• motivera och vägleda personer till arbetsmarknadsinsatser och utbildning

Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Försörjning ingår i Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen. Verksamheten består av flera enheter med olika inriktningar: Administration och service, vuxna, ungdom och mottagning samt bosättning och integration.

Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet för att frigöra tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna. Vi utgår från fyra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen: Lys upp någons dag, Välj din Attityd, Närvaro och Lekfullhet.  

Kvalifikationer
Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara lugn och trygg i dig själv och uthållig och motiverad i din uppgift att hjälpa andra. Du tar ansvar för ditt uppdrag och kan driva dina åtaganden vidare. Du klarar av att växla mellan olika arbetsuppgifter och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Att vara en teamspelare med dina kollegor är också självklart för dig, samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kan se helheter runt klienterna och verksamheten och tar hänsyn till det större perspektivet i dina beslut och ditt agerande.?Vidare kan du uttrycka dig i svenska i tal och skrift har god förmåga att kunna kommunicera med alla klienter eller andra som du möter i rollen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• socionomexamen, 210 hp
• dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd

Meriterande:

• erfarenhet av socialt arbete
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av verksamhetssystem ProCapita/LifeCare
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Arbetstid: dagtid med flexavtal

Tillträde: snarast möjligt eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Bifoga gärna ditt examensbevis i ansökan.   
 
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.  
 
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på?http://www.orebro.se/jobb 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 augusti 2024. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Socialsekreterare

Nedan visas andra jobb i Örebro som Socialsekreterare.

Socialsekreterare till IFO, Utredning barn och unga

Läs mer Sep 13
Har du ett hjärta för barn och unga och vill göra skillnad - på riktigt? Vill du ingå i ett engagerat team som brinner för det sociala arbetet? Då är detta rätt tjänst för dig! Ta chansen att få ett jobb där du får möjlighet att göra skillnad varje dag, som socialsekreterare. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att kunna göra skillnad för barn, unga och deras familjer.

 

Om tjänsten
Välkommen till oss på Utredning barn, unga och familj! Just nu stärker vi upp inför ny lagstiftning och söker socialsekreterare som vill bli en del av vårt fantastiska team. 

Som socialsekreterare hos oss får du möta barn, unga och deras familjer och deras familjer. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enlig SoL och LVU samt genomföra uppföljningar i syfte att ge barn och unga en trygg och stabil tillvaro. Arbetet innebär även att skriva yttranden till olika myndigheter samt samarbeta med externa samarbetspartners och övrig socialtjänst. Du arbetar enligt BBIC och dokumenterar i verksamhetssystemet Lifecare. Vidare medverkar du till att familjens egna resurser och lösningar tillvaratas, vi jobbar mycket med inventering av nätverket. 

Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och utveckling på jobbet. Du kommer att ingå i en nyfiken arbetsgrupp och du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare, kollegor samt extern handledning. Som nyanställd hos oss får du en introduktion för att känna dig trygg i din nya roll. Vi erbjuder dig en fadder som stöd i praktiska frågor samt kringresurser så som administratörer, medhandläggare och transportör. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Exempel på arbetsuppgifter: 

• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartners, exempelvis skola och polis
• besluta enligt delegation
• samarbeta med övrig socialtjänst 
• följa upp insatser

 

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen inom område Individ- och familjeomsorg bygger på flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour, samt utredningsenheter för samtliga åldersgrupper, barn, unga och vuxna.

Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår Karriärsida för socionomer! 

 

Kvalifikationer 
Rollen som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande men också komplex. Vi behöver därför dig som är trygg och stabil. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du kan behålla lugnet i stressade och pressade situationer. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Vidare har du förmåga att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• socionomexamen 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet från arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten, handläggning och utredning av ärenden
• erfarenhet av att arbeta med Barns behov i centrum (BBIC)  
• erfarenhet av Motivational interviewing (MI)
• dokumenterad erfarenhet av samtal med barn och unga 

 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 4 

 

Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 september.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Socionomkonsulter till Cura Nord. Vi får in uppdrag i hela Sverige!

Läs mer Aug 12
På Cura Nord brinner vi för att hjälpa människor!
Cura Nord är ett auktoriserat bemanningsföretag med inriktning mot socionomer och deras arbetsmarknad. Vår vision är att det alltid ska finnas den bästa kompetensen i organisationer som hjälper människor.


Vi kanske inte har inne ett uppdrag inom din kompetens just nu men vi får in nya uppdrag i jämna mellanrum. Därför söker vi socionomkonsulter som vill bidra med gedigen kompetens och erfarenhet för att hjälpa människor i behov. Är du engagerad, självgående och trygg i din yrkesroll?
Just nu söker vi specifikt att komma i kontakt med socionomer med minst tre års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning som vill arbeta på konsultuppdrag inom:
Barn och unga
LSS
Biståndshandläggare SoL(äldre)
Vuxna/missbruk
Familjerätt
Barnsekreterare



Vi söker också, för framtida uppdrag, dig med kompetens inom:
Våld i nära relation
Familjehem
Ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd
1:e socialsekreterare och enhetschefer



Kvalifikationer
Du har en Socionomexamen och minst 3 års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning
Du behärskar olika system ex. procapita, reserva, pulsen combine
Du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift
Du som person är trygg, driven, engagerad och brinner för att hjälpa människor
Det är meriterande om du har körkort och tillgång till egen bil.

Vad kan vi ge dig?
Som konsult hos oss på Cura Nord får du ett personligt bemötande och vi vill lära känna dig för att på bästa sätt matcha uppdrag baserat på din kompetensprofil, drivkraft och geografiska preferens.
Trygga anställningsvillkor
Konkurrenskraftig lön
Kompetensutvecklingsbidrag
Professionell handledning av legitimerad psykolog eller erfarna ärendehandledare
Dedikerade konsultchefer som kommer göra allt för att stötta dig i ditt liv, arbetsliv och utveckling
Ett mindre bemanningsföretag med stort hjärta och hög kvalitetsnivå

Behovet av din kompetens inom detta område är värdefull. Registrera din ansökan på vår hemsida redan idag, där kan du också se aktuella uppdrag!
I artikeln nedan kan du läsa mer om oss på Cura Nord:
https://socionomkarriar.se/2023/09/19/manniskor-som-hjalper-manniskor-3/
Vid frågor ring 090- 34 00 140
Tillsammans kan vi hjälpa fler människor i behov!
Med vänlig hälsning,
Vi på Cura Nord

Ansök nu

Socialsekreterare till Försörjningsstöd

Läs mer Aug 7
Tycker du om att möta människor i olika livssituationer och vill stödja och motivera personer till förändring och möjlighet till egen försörjning? Då kan detta vara tjänsten för dig! Som socialsekreterare hos oss på Verksamhetsområde försörjning erbjuder vi dig ett meningsfullt arbete där du har möjlighet att göra skillnad för andra varje dag.

Om tjänsten

Välkommen till oss på Verksamhetsområde försörjning! Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats.  

Just nu söker vi tre personer till enheten för vuxna och en person till ungdomsenheten. Läs mer om vår arbetsplats lägre ner i annonsen under rubriken ”om arbetsplatsen”.

Vi ger våra medborgare stöd i att finna, få och behålla arbete och nå egenförsörjning. Det innebär att utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Vi erbjuder en omväxlande vardag med inslag av både kontorsarbete och klientnära möten. Tillsammans med individen du stöttar skapar du en planering med lämpliga åtgärder mot ekonomisk självförsörjning. Förändringsarbete är något vi motiveras av, och vårt mål är att alla som kan arbeta ska arbeta. Med vårt stöd rustar vi våra medborgare för framtiden och säkerställer att framtiden är för alla.

Du välkomnas av trivsamma kollegor som alla känner en stark tilltro till varje människas förmåga växa av egen kraft och vår målbild är att alla kommer lyckas. Hos oss får du en trygg anställning med chefer som är måna om ditt välmående och din kompetensutveckling. Som nyanställd hos oss får du en introduktion och stöd av en seniorhandläggare för att du ska känna dig trygg i din nya roll. Utöver kontinuerlig handledning får du fortsättningsvis både ge och ta stöd av kollegor och chef. Du får även möjlighet till specialisering och fördjupning av kunskap inom olika områden. Det kan även finnas möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda, bedöma, besluta och verkställa beslut enligt socialtjänstlagen (SoL)  
• skapa och upprätthålla klientkontakter i syfte att utreda rätten till bistånd, motivera och stärka klientens egna resurser för att på sikt bli självförsörjande 
• dokumentera enligt gällande riktlinjer
• samverka med interna och externa aktörer och myndigheter
• motivera och vägleda personer till arbetsmarknadsinsatser och utbildning

Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Försörjning ingår i Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen. Verksamheten består av flera enheter med olika inriktningar: Administration och service, vuxna, ungdom och mottagning samt bosättning och integration.

Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet för att frigöra tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna. Vi utgår från fyra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen: Lys upp någons dag, Välj din Attityd, Närvaro och Lekfullhet.  

Kvalifikationer
Dina personliga egenskaper har stor betydelse både för att lyckas och trivas i rollen. Som person behöver du vara lugn och trygg i dig själv och uthållig och motiverad i din uppgift att hjälpa andra. Du tar ansvar för ditt uppdrag och kan driva dina åtaganden vidare. Du klarar av att växla mellan olika arbetsuppgifter och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Att vara en teamspelare med dina kollegor är också självklart för dig, samtidigt som du också tar ansvar och driver dina egna arbetsuppgifter. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Du kan se helheter runt klienterna och verksamheten och tar hänsyn till det större perspektivet i dina beslut och ditt agerande.?Vidare kan du uttrycka dig i svenska i tal och skrift har god förmåga att kunna kommunicera med alla klienter eller andra som du möter i rollen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen, 210 hp

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet av arbete inom området försörjningsstöd
• erfarenhet av socialt arbete
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av verksamhetssystem ProCapita/LifeCare
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast möjligt eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 4

Övrig information
Bifoga gärna ditt examensbevis i ansökan.   
 
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.  
 
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på?http://www.orebro.se/jobb 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 augusti. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Socionomkonsulter till Cura Nord. Vi får in uppdrag i hela Sverige!

Läs mer Jul 10
På Cura Nord brinner vi för att hjälpa människor!
Cura Nord är ett auktoriserat bemanningsföretag med inriktning mot socionomer och deras arbetsmarknad. Vår vision är att det alltid ska finnas den bästa kompetensen i organisationer som hjälper människor.


Vi kanske inte har inne ett uppdrag inom din kompetens just nu men vi får in nya uppdrag i jämna mellanrum. Därför söker vi socionomkonsulter som vill bidra med gedigen kompetens och erfarenhet för att hjälpa människor i behov. Är du engagerad, självgående och trygg i din yrkesroll?
Just nu söker vi specifikt att komma i kontakt med socionomer med minst tre års erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning som vill arbeta på konsultuppdrag inom:
Barn och unga
LSS
Biståndshandläggare SoL(äldre)
Vuxna/missbruk
Familjerätt
Barnsekreterare



Vi söker också, för framtida uppdrag, dig med kompetens inom:
Våld i nära relation
Familjehem
Ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd
1:e socialsekreterare och enhetschefer



Kvalifikationer
Du har en Socionomexamen och minst 3 års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning
Du behärskar olika system ex. procapita, reserva, pulsen combine
Du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift
Du som person är trygg, driven, engagerad och brinner för att hjälpa människor
Det är meriterande om du har körkort och tillgång till egen bil.

Vad kan vi ge dig?
Som konsult hos oss på Cura Nord får du ett personligt bemötande och vi vill lära känna dig för att på bästa sätt matcha uppdrag baserat på din kompetensprofil, drivkraft och geografiska preferens.
Trygga anställningsvillkor
Konkurrenskraftig lön
Kompetensutvecklingsbidrag
Professionell handledning av legitimerad psykolog eller erfarna ärendehandledare
Dedikerade konsultchefer som kommer göra allt för att stötta dig i ditt liv, arbetsliv och utveckling
Ett mindre bemanningsföretag med stort hjärta och hög kvalitetsnivå

Behovet av din kompetens inom detta område är värdefull. Registrera din ansökan på vår hemsida redan idag, där kan du också se aktuella uppdrag!
I artikeln nedan kan du läsa mer om oss på Cura Nord:
https://socionomkarriar.se/2023/09/19/manniskor-som-hjalper-manniskor-3/
Vid frågor ring 090- 34 00 140
Tillsammans kan vi hjälpa fler människor i behov!
Med vänlig hälsning,
Vi på Cura Nord

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sommarvikarier inom vård och omsorg och inom funktionsstöd

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Aug 19
Vill du arbeta som timvikarie i Örebro kommun?  
Vi letar efter fantastiska kollegor som vill jobba i team med våra engagerade medarbetare inom vård och omsorg och inom funktionsstöd. Vi söker medarbetare som vill arbeta som timvikarier för att täcka upp för frånvarande medarbetare.

 

I nuläget söker vi efter dig som uppfyller en eller flera av våra meriterande krav.  

 

Om tjänsten 
Vi erbjuder timvikariat inom vård och omsorg samt SoL- och LSS verksamheter. Arbetet är förlagt dag/kväll/helg/natt. Vi söker vikarier till:   

 


• Vård- och omsorgsboende
• Hemvård
• Boende med särskild service (BMSS), korttidsvistelse samt korttidstillsyn
• Socialpsykiatrin
• Personlig assistans
• Daglig verksamhet

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter 
Alla personer som vi stöttar är unika. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner som beskriver vad varje servicemottagare/vårdtagare behöver stöttning med. Arbetet är strukturerat och kan skilja sig åt beroende på var du får din placering som timvikarie. 

 


• Utföra hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån delegering
• Utföra hushålls- och serviceinsatser exempelvis städ, inköp och tvätt samt stötta vid inom- och utomhusaktiviteter
• Utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien (exempelvis dusch, toalettbesök, mat mm.) utifrån individuella behov
• Arbeta i digitala system (Treserva, MCSS, Medvind med flera).

 

Kompetenskrav


• Gymnasieutbildning
• Fyllt 18 år
• Grundläggande datorkunskaper
• Ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift, då det krävs att du kan kommunicera med servicemottagare/kunder/hyresgäster

 

Meriterande  


• Tidigare erfarenhet av arbete inom antingen vård och omsorg och/eller inom SoL och LSS verksamheter
• B-körkort (gärna tillgång till egen bil)
• Gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogik
• Pågående studier inom beteendevetenskapliga och/eller omvårdnadsyrken
• Kunskaper i teckenspråk

 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kökschef till Vivallaskolan och Lundbyskolan

Chefskock
Läs mer Sep 9
Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare. Varje dag.

Är du en kunnig och driven kökschef som letar efter köket där din kreativitet får komma till användning? Har du kanske tröttnat på att jobba obekväma arbetstider eller känner du också att ditt kall är att se till så elever går till skolrestaurangen med stor förväntan? Då är du varmt välkommen till Måltidsverksamheten och Vivalla!

Om tjänsten
Som kökschef är du en trygg ledare och har ett passionerat intresse för mat, människor och god service. Du har vana att planera och organisera och lätt för att leda andra. Du tycker att det är viktigt att tänka klimatsmart vid både inköp, matlagning samt presentation av maten i restaurangen och får med dig andra på tåget. Du är en flexibel lagspelare som vågar fatta beslut och tänka nytt.

Vi rekryterar nu en kökschef för Lundbyskolan och Vivallaskolans kök. Totalt har du 8 medarbetare som är fördelade på de två köken och ditt utgångskök är på Vivallaskolan. Köket på Vivallaskolan och Lundbyskolan är tillagningskök där man även lagar mat till närliggande förskolor. Vivallaskolan har ca 650 ätande gäster på skolan och ca 300 portioner utskick. Lundbyskolan har ca 350 ätande gäster på skolan och lagar även mat till ca 60 förskolebarn.

Du ingår i ett team med 5 andra kökschefer där erfarenhetsutbyte och samarbete är en viktig del. Ditt engagemang har avgörande betydelse för våra gästers matupplevelse och vår utveckling. Genom att du själv arbetar i den dagliga driften så kan du direkt påverka kvalitet och matgästernas upplevelse. Samarbete med övrig personal på skolorna är även det en viktig del i uppdraget. 

I Örebro kommun lagar vi mat från grunden, väljer råvaror med omsorg. Vi har högt satta klimatmål och arbetar ständigt med förbättringar. Självklart ingår även att utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med våra matgäster i fokus.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ansvara för den dagliga driften av verksamheten, arbetsledning av kökspersonal och verksamhetsutveckling samt kvalitetsarbete inom verksamhetsområdet
• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• du har del i den dagliga matlagningen och tillsammans med medarbetarna säkerställer du kvalitet
• ansvara för att gällande lagstiftning inom ansvarsområdet efterlevs
• arbeta enligt de kommungemensamma riktlinjer och policys som finns
• du har personalansvar vilket innebär att du bland annat håller i arbetsplatsträffar, utvecklings- och lönesamtal
• följa upp budget utifrån tilldelad ram och ansvarar för att arbetet sker kostnadseffektivt, du vidtar åtgärder vid avvikelser
• omvärldsbevaka inom området

Om arbetsplatsen
Vi i måltidsverksamheten förser skolor, gymnasier och vård- och omsorgsboenden med god, vällagad och säker mat. Vi lagar mat från grunden med råvaror av god kvalitet och vi arbetar för att minska matens klimat- och miljöpåverkan. Våra 260 medarbetare arbetar i 60 kök runt om i Örebro kommun. Gemensamt för oss i verksamheten är vår övertygelse om att måltider kan göra skillnad. Skillnad för hälsa och miljö, för våra elevers studieresultat och för vardagen för kommunens äldre. För att bidra till en hållbar framtid arbetar vi efter konceptet ”Smartare mat” som du kan läsa mer om här.  
Måltider i kommunens kök och serveringar - Örebro kommun - fördjupning (orebro.se) 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som kökschef är du kreativ, har en god struktur och planering och du förstår vikten av att ständigt vara i utveckling. Du har ett bra förhållningssätt mot gäster, medarbetare och kollegor och du förstår att ditt engagemang har avgörande betydelse för våra gästers matupplevelse och verksamhetens utveckling. Du är en lagspelare som vågar fatta beslut. Du bidrar till arbetsglädje och har förmåga att inspirera och leda andra, även på distans. Vi ser självklart att du har ett genuint intresse för mat och smaker och en vilja att bidra till arbetet med våra högt satta klimatmål. Du har goda kunskaper i svenska i både tal o skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• kockutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• flera års erfarenhet av matlagning inom storkök/restaurang
• erfarenhet av arbetsledande position
• du är van att ha dator som arbetsredskap

Meriterande: 

• erfarenhet av arbete i mångkulturellt område
• erfarenhet av arbete med anpassad grundskola
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan tester komma att tillämpas.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 september. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Drifttekniker till Reningsverket

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Sep 13
Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare, varje dag!

Om tjänsten
Vi på reningsverket söker en drifttekniker som med engagemang och intresse vill vara med på resan för att utveckla vår verksamhet till ett resursverk. Som drifttekniker kommer du att arbeta med drift, tillsyn och förebyggande underhåll samt praktisk problemlösning inom verksamhetsområdet. Arbetet består av processövervakning, driftoptimering och provtagning enligt kontrollprogrammet. Det arbete som utförs dokumenteras enligt rutin i vårt verksamhetssystem. Du kommer även delta i försöks-, projekt- och utvecklingsarbeten. 

I rollen som drifttekniker har du en viktig funktion för att tillsammans med driftgruppen sköta driften av reningsverket, våra kransvek, samt pumpstationer. Arbetet är på plats på reningsverket i Örebro, och anställningen är inom Örebro Kommun  där du förväntas och följa kommunens policys och rutiner. 

I tjänsten ingår beredskap, denna påbörjas som tidigast sex månader efter anställningsdatum, men kan komma att senareläggas beroende på kunskap och erfarenhet. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• planera och genomföra driftarbetet tillsammans med din arbetsledning på ett arbetsmiljömässigt och tidsmässigt sätt, samt delta på planerings och driftmöten
• arbeta med drift, tillsyn och underhåll samt lösa praktiska problem som uppstår inom verksamhetsområdet
• felsökning och problemlösning, vid processstörning och haveri 
• arbeta med driftoptimering, styr- och reglerteknik/process och automation
• rondering, dagligt arbete efter rondlistor 
• rengöring av mätare, maskinell utrustning, slamlager, processlokaler m.m 
• arbeta med provtagning enligt kontrollprogram
• framföra verksamhetens fordon enligt gällande trafikregler och skyddsföreskrifter
• känna till och följa verksamhetens lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
Din arbetsplats är på Skebäcksverket, Örebros reningsverk som är vackert beläget i direkt anslutning till naturreservat och en fantastisk omgivning. Vi är ett härligt gäng på ca 30 medarbetare som är stolta över vårt fina reningsverk, och vårt samhällsviktiga arbete. Verksamhetsområdet är hela kommunen med 8 reningsverk och ca 125 pumpstationer

I verksamheten Vatten och avlopp får du kollegor i många olika roller, med en mängd olika arbetsuppgifter. Tillsammans ser vi till att örebroarna får rent dricksvatten i kranen, att ta hand om och rena avloppsvattnet, underhålla och bygga ut ledningsnätet.

Miljöhänsyn, god ekonomi och kvaliteter är grundstenar i vår verksamhet. Vi ansvarar för gator, vägar, gång- och cykelvägar, parkeringsövervakning, trafik, torg, parker och grönområden, vatten och avlopp, avfall, gasnät och produktion av biogas, kommunens fordon och intern posthantering.

orebro.se/va-jobb

Kvalifikationer
På reningsverket jobbar vi väldigt tätt med alla yrkeskategorier och har ett gott samarbete samt en mycket god dialog. Vi värnar om den öppna och positiva kultur vi har, därför lägger vi stor vikt vid din samarbetsförmåga, sociala kompetens och hur du som person kan bidra till en bättre arbetsplats.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• YH-utbildning VA-tekniker alternativt annan motsvarande utbildning och/eller betydande arbetslivserfarenhet
• god datavana
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som drifttekniker inom VA eller processindustrin
• erfarenhet av provtagning av avloppsvatten
• erfarenhet av pumpteknik
• erfarenhet inom VA- process
• erfarenhet av digitalt arbetsordersystem såsom IDUS, eller likvärdigt
• erfarenhet av offentlig förvaltning
• erfarenhet av systematiskt arbetsmiljöarbete
• hjullastarkörkort
• traversutbildning
• utbildning slutna utrymmen och fallskydd
• truckutbildning
• heta Arbeten

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse

Antal tjänster:  1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 oktober. Vi kan komma att tillämpa löpande urval och intervjuer.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Rörnätstekniker till Teknik- och serviceförvaltningen, Vatten och avlopp

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Sep 13
Från underhåll till nybyggnation! Som vår nya rörnätstekniker tillhörande Teknik- och serviceförvaltningen blir du en del i vår omväxlande vardag och få ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare. Varje dag! 

Om tjänsten
Välkommen till enheten Ledningsnät, som ligger under verksamheten Vatten och avlopp. Här blir det ditt jobb att tillsammans med 16 andra kollegor i gruppen Service genomföra undersökningar och underhåll på det kommunala VA ledningsnätet. Till din hjälp har du VA-banken, ett arbetsverktyg för planering av tillsyn och underhåll. 

Hos oss blir din vardag omväxlande, och du handskas bland annat med oplanerade och planerade vattenavstängningar eller avloppsstoppar, och blir då fastighetsägarnas första kontakt med kommunen. Förutom ett gott samarbete med dem ingår också att ha kontakt och samarbeta med övriga medarbetare inom Vatten och Avlopp, för att på bästa sätt handskas med situationer som uppstår. I din roll förekommer även samarbete med externa entreprenörer. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• undersökningar av VA ledningsnätet och delaktighet i efterföljande åtgärder
• förebyggande och akuta reparationer och underhållsarbete på VA ledningsnätet
• delta i planering, förberedelser och tidplaner för uppdragen
• dokumentation och återrapportering i Ledningsnäts verksamhetssystem, bland annat VA-banken 
• arbeta efter enhetens mål och visioner
• eventuellt arbete med reglering av Svartån
• eventuellt vattenprovtagning

Om arbetsplatsen
Du kommer att tillhöra gruppen Service, som alla utgår från de nyproducerade lokalerna på Berglunda. Gruppen består idag av 16 medarbetare. 

Ledningsnäts huvuduppdrag är förebyggande underhåll av VA-ledningsnätet, förnyelse av ledningsnätet samt nybyggnation av VA-ledningar i exploateringsområden. Vi sköter även byten av vattenmätare samt vattenmätaravläsningar. Ledningsnät samarbetar med flera olika enheter inom Teknik-och serviceförvaltningen. 

Ledningsnät VA, som har ca 50 medarbetare i många olika roller, med en mängd olika arbetsuppgifter, är en del av Vatten och avlopp inom Teknik-och serviceförvaltningen. De kommande åren står Örebro kommuns ledningsnät inför stora utmaningar, i takt med att staden växer. För att säkra vatten-och avloppsledningar har VA-verksamheten som mål att öka förnyelsetakten och underhåll av befintliga ledningar. I det jobbet blir du en nyckelroll, och ger flexibilitet och kundfokus, för att säkra örebroarnas vattentillgång! 
Läs mer här:
Jobba på VA i Örebro - Jobba i Örebro kommun (orebro.se)

Kvalifikationer
Du är en person som har lätt för att följa förutbestämda planer och direktiv, men uppskattar möjligheten att själv planera och strukturera din arbetsvardag för att få jobbet gjort! Vidare förstår du vikten av att följa upp och noggrant återrapportera i de etablerade verksamhetssystemen. Din förmåga att samarbeta effektivt, är av yttersta vikt och du behärskar svenska språket på ett sådant sätt att du kan kommunicera och följa verksamhetens dokumentationskrav. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad 3-årig gymnasieutbildning, Bygg- och anläggning och/eller betydande arbetslivserfarenhet
• erfarenhet av rörläggningsarbete alternativt liknande tjänst 
• erfarenhet av att arbeta i olika verksamhetssystem/ärendehanteringssystem
• kunskap i Office365
• B-körkort

Meriterande:

• BE körkort
• utbildningen Säkerhet på väg, del 1-3
• heta arbeten
• hygienutbildning
• svetskurs – EWF – för stum- och elektrosvetsning inom VA

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 3 

Schema: dagtid 7-16 med flextidsavtal, beredskapstjänstgöring kan förekomma

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklassad verksamhet och säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske innan anställning i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2 oktober.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödassistent till Socialpsykiatrin, Positivet

Stödassistent
Läs mer Sep 16
Nytt
Är du en engagerad och trygg stödassistent? Vill du ha ett varierande och spännande uppdrag? Varmt välkommen med din ansökan till oss på Positivet! 

Om tjänsten
Som stödassistent inom socialpsykiatrin har du ett samordnat ansvar där du planerar, genomför och följer upp det dagliga arbetet.

Ditt huvudsakliga uppdrag är att tillsammans med dina kollegor erbjuda anpassat pedagogiskt stöd som bidrar till ett meningsfullt, självständigt och utvecklande liv i enlighet med SOL. Du ger servicemottagarna individuellt stöd i dagliga aktiviteter, vilket innebär allt ifrån personlig omvårdnad och hemliv till att ledsaga på aktiviteter och utflykter. Vi arbetar för att skapa förutsättningar för den enskildas möjligheter att nå sina egna mål.

 Exempel på arbetsuppgifter:


• på ett pedagogiskt sätt stödja servicemottagaren i vardagliga aktiviteter
• utföra omvårdnadsuppgifter och utifrån delegation viss medicinhantering
• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt, inköp m.m.
• planera och utveckla arbetet självständigt och tillsammans med arbetsgruppen
• upprätta och följa målplaner, rutinbeskrivningar, och handlingsplaner tillsammans med servicemottagarna
• samverka med anhöriga och andra i servicemottagarens nätverk, sjuksköterskor, arbetsterapeuter andra aktörer som t.ex. regionen
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation
• upprätta och följa upp genomförandeplaner
• arbeta med metoder som MI, R-ACT och ESL

Om arbetsplatsen
Positivet gruppboende ligger på Sandbackavägen i Mellringe i Örebro. Verksamheten utgår från ett tvåvåningshus där Positivet ligger på ovanvåningen och Sandbackens gruppbostad ligger på nedre plan. I verksamheten ingår det även att utföra boendestöd till personer som bor i ordinärt boende samt i andrahandskontrakt.

På positivet välkomnas du av en grupp kollegor som gillar att skratta och ha roligt ihop och som motiveras av att ta sig an utmaningar och att utvecklas tillsammans.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som stödassistent hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• dokumenterad erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
• B-körkort för manuellt växlad bil

Meriterande:

• kunskap och erfarenhet av arbete med människor med psykiska funktionsnedsättningar
• erfarenhet av att ha arbetat med personer med missbruksproblematik
• erfarenhet av social dokumentation
• utbildning i R-ACT, MI och/eller ESL
• utbildning i lågaffektivt bemötande

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstid: dag, kväll och helg

 

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 oktober.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Lönekonsult till HR-Lön

Löneadministratör/Lönekonsult
Läs mer Sep 6
Söker du en roll där din erfarenhet och kompetens inom löneområdet kommer till sin rätt? Om du dessutom vill vara med och utveckla Örebro kommuns löneprocess har vi tjänsten för dig. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och hoppas att du blir en av oss!

Om tjänsten

Som vår nya lönekonsult blir du del av en enhet som bidrar till att göra Örebro lite bättre genom att se till att ca 17 000 medarbetare varje månad får rätt lön i rätt tid.
Vi betalar ut lön till alla kommunens typer av verksamheter och över 350 olika roller. Detta ger dig variation och stora möjligheter att såväl utveckla som utvecklas på jobbet. Vi vill ständigt utveckla, digitalisera och förbättra våra löneprocesser vilket du genom din expertkunskap inom lönehantering kommer vara med och bidra till. Att utbilda och stödja organisationens chefer, samt dina kollegor utifrån din kunskap i systemen och de avtal som styr, bidrar du till hög kvalité och servicegrad på enheten.

Exempel på arbetsuppgifter:

• rådgivning, specialiststöd och utveckling inom det löneadministrativa området och användandet av de personaladministrativa systemen
• medverka till att systematiskt förbättra säkerhet och kvalitet i den löneadministrativa processen i samarbete med bland annat systemförvaltare
• samordna och genomföra utbildningsinsatser i de personaladministrativa systemen
• registrering i lönesystem/löneadministration
• kontroll och kvalitetsgranskning
• stötta medarbetare och chefer i lönerelaterade frågor
• utbilda i gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
Vi på Hr-Lön är ett gäng på 23 medarbetare. Gruppen består främst av löneadministratörer men även två pensionsadministratörer, en lönekonsult, två som arbetar med utdata och en arbetsledare. Just nu utgår vi från lokaler på Ringgatan 32 men kommer i november att flytta till nyrenoverade lokaler på Åbylunden 1.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg i din profession, är noggrann och har lätt för att bjuda in till samarbete och på ett förtroendeingivande vis stöttar kollegor samt delar med dig av din kompetens. Du trivs i en roll där du får ta ansvar och där du aktivt får bidrar till utvecklingen av vår enhet. Du gillar förändringar och har ett flexibelt förhållningssätt med förmågan att ställa om. Du har en god pedagogisk förmåga i kontakten med våra chefer och medarbetare, samt mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Då majoriteten av arbetet utförs via olika system ställer det krav på god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• yrkeshögskoleutbildning med inriktning lön alternativt gymnasieutbildning inom ekonomi/administration
• några års erfarenhet av löneadministration
• erfarenhet av att hålla i utbildningar tex. system- och avtalsutbildningar
• erfarenhet av administration i Medvind
• erfarenhet av administration i Personec
• kunskap av lagar och avtal inom löneområdet

Meriterande:

• tidigare erfarenhet av arbete med ekonomiskt relaterade frågor
• ledarskap alternativt ledarskapsutbildning/kurs
• erfarenhet av pensionsadministration
• erfarenhet av löneadministration i offentlig förvaltning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 september.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu