Örebro: Sektionschef till IT-utvecklingsenheten vid SCB

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sektionschef till IT-utvecklingsenheten vid SCB i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-10 // Varaktighet: Heltid

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Har du chefserfarenhet, ett stort samhällsintresse och tycker teknik är roligt? IT-avdelningen söker nu en sektionschef till vår utvecklingsenhet. 

Sektionen ansvarar för att tillhandahålla utveckling och förvaltning av IT-stöd till SCB:s olika verksamhetsområden. Vi arbetar agilt och du ansvarar för flera olika team. Vi balanserar mellan att förvalta redan utvecklade applikationer och utveckla nya där vi gärna ser att vi kan använda ny teknik, nya arbetssätt och jobba smartare. Liksom många andra håller vi på att utforska hur vi kan använda AI. 

Att vara sektionschef är att vara chef i första linjen med verksamhets-, personal- och budgetansvar för aktuell sektion. Rollen har fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledningsfrågor. 

Sektionschefen ansvarar för sektionens leverans utifrån verksamhetens behov och rapporterar till enhetschef eller avdelningschef. Du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschef och ytterligare två sektionschefer. 

Sektionschefen


• Skapar förutsättningar för samarbete, ständiga förbättringar och nytänkande genom ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.
• Leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert och är en tydlig arbetsgivarrepresentant.
• Översätter SCB:s vision och mål för sektionen samt följer upp, utvärderar och utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna, utifrån uppställda mål.
• Ska i sin roll i enhetens ledningsgrupp stötta enhetschefen i den taktiska utvecklingen av enheten och har tillsammans med enhetschefen och övriga sektionschefer ett helhetsansvar för enhetens verksamhet.
• Främjar medarbetarnas förmåga till samarbete, kommunikation och kompetensutveckling vilket skapar effektiva team
• Visar tillit till medarbetarnas förmågor och främjar ett aktivt medarbetarskap
• Visar mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande  

Om dig
Vi vill att du har: 


• Akademisk examen inom datateknik, systemvetenskap eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Erfarenhet som chef eller av annan ledningsroll
• Erfarenhet av att leda i förändring och utveckla verksamhet
• Erfarenhet av agila arbetssätt inom IT
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är om du även har:


• god teknisk grund och förståelse för systemutveckling
• erfarenhet av ledningsgruppsarbete
• erfarenhet av både utvecklings- och förvaltningsarbete inom IT
• erfarenhet av dialog med beställare av IT-system och IT-tjänster
• erfarenhet av att leda på distans och på plats
• god kunskap om webbapplikationer 

Du praktiserar ett närvarande ledarskap som leder och utvecklar medarbetarna till att fungera som effektiva teammedlemmar. Du är målfokuserad, kommunikativ och driven och förstår din roll som arbetsgivarföreträdare. 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information
Den här tjänsten finns på en sektion på vår IT-utvecklingsenhet i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Raphael Sedin
TEL: 010 479 6045

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-08-03
Diarienummer: A2024/2001.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som

Nedan visas andra jobb i Örebro som .

Sektionschef med erfarenhet av implementering av utvecklingsarbete till SCB

Läs mer Jul 3
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Vi söker dig med tidigare chefserfarenhet och som vill bidra till SCB:s utveckling inom datahantering! Hos oss kommer du att ansvara för sektionen för fastighets- och generella register med 15 engagerade medarbetare med verksamhet i både Örebro och Solna. Sektionen är en av tre sektioner som ansvarar för registerhantering på SCB. 

Att vara sektionschef är att vara chef i första linjen med verksamhets-, personal- och budgetansvar. Som sektionschef ansvarar du för leveranser utifrån ditt ansvarsområde och tilldelade medel. Rollen har fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledning. Rollen innebär också att representera SCB i nationella och internationella sammanhang, exempelvis samarbete med andra myndigheter om administrativa data. 

Sektionschefen


• Skapar förutsättningar för samarbete, ständiga förbättringar och nytänkande genom ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.
• Leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt, kvalitetssäkert och i linje med fastställda myndighetsövergripande rutiner och processer samt är en tydlig arbetsgivarrepresentant.
• Visar tillit till medarbetarnas förmågor och främjar ett aktivt medarbetarskap.
• Visar mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande. 

Sektionen för fastighet- och generella ansvarar för att:


• utveckla och tillhandahålla register om fastigheter och andra objekt som inte är renodlade individ- eller företagsregister, tex. Fastighetsregistret
• SCB:s arkiv- och informationshantering
• delar av SCB:s dokumentationsstöd. 

På SCB pågår ett omfattande utvecklingsarbete kring datafångst och datahantering som sektionen i allra högsta grad är delaktig i. 

Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef och tre sektionschefer.

Vill du ...

• leda, planera och följa upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt, kvalitetssäkert och i linje med fastställda myndighetsövergripande rutiner och processer
• ansvara för sektionens register och tillsammans med engagerande medarbetare säkerställa att SCB har tillgång till relevanta registerdata
• i nära samarbete med utvecklingsenheten driva implementering av nya arbetssätt och nya datakällor
• ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens leverans och utveckling
• fortsätta att utvecklas i din chefs- och ledarroll i en kunskapsintensiv verksamhet i ständig förändring

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har: 


• akademisk examen, gärna med inriktning mot ekonomi eller statistik.
• chefserfarenhet
• erfarenhet av att implementera utvecklingsarbete
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande är om du även har:


• genomgått ledarskapsutbildning
• fackkunskap inom sektionens verksamhetsområde
• erfarenhet av att leda i en kunskapsintensiv verksamhet.

För att det ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara trygg, stabil och ha självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har förmåga att skilja på det personliga och det professionella. Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande arbetssätt för att på bästa sätt kunna arbetsleda och utveckla såväl medarbetare som verksamhet. Du leder genom att motivera och skapa engagemang för att effektivt nå gemensamma mål. Rollen har många samarbetsytor, så därför behöver du ha förmåga att bygga förtroenden och goda relationer.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Tjänsten är placerad i Örebro, Åkullegatan 14. Resor till Solna ingår som en del tjänsten och antalet resdagar per månad är ungefär 3–5. Internationella resor kan förekomma. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om. 

Säkerhetssamtal genomförs med sektionschefen. 

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Marianne Ängsved tel 010-479 68 73.   

Fackliga kontaktpersoner:
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

OBS: På grund av sommarledigheterna är ansökningstiden längre på denna platsannons.

Sista ansökningsdag: 2024-08-26.
Diarienummer: A2024/2477.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschef till Metodsektionen vid SCB

Läs mer Jun 28
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Avdelningen för social statistik och analys har verksamhet inom många områden inom den officiella statistiken, t.ex. Arbetsmarknad, Befolkning och Levnadsförhållanden. Större undersökningar är bl.a. Arbetskraftsundersökningarna, Undersökningen om levnadsförhållanden och Hushållens ekonomi. Inom avdelningen ligger också SCB:s intervjuverksamhet samt en omfattande uppdragsverksamhet.

Metodsektionen har ett centralt uppdrag att stödja och utveckla avdelningens statistikproduktion genom hög metodkompetens inom statistisk metod och mätteknik. Sektionen ansvarar för att statistikproduktionen framställs och utvecklas med hjälp av metoder som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Sektionen ansvarar för avdelningens samlade statistiska metodarbete. I ansvaret ingår bland annat att säkerställa en samordnad syn på metodfrågor, både inom avdelningen och tillsammans med övriga metodsektioner på myndigheten. Sektionen använder sin metodkompetens i nära samarbete med övriga enheter och sektioner på avdelningen och har en aktiv roll i avdelningens arbete med att kvalitetssäkra, dokumentera och utvärdera avdelningens statistik.

På sektionen arbetar idag 17 metodstatistiker samt fyra mättekniker som är experter på frågekonstruktion och de kognitiva aspekterna i kontakter med uppgiftslämnare.

Som sektionschef på Metodsektionen är du chef för drygt 20 medarbetare i Solna och Örebro, och har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar. Du ansvarar för sektionens leverans utifrån uppdraget i arbetsordningen och rapporterar till enhetschefen. Du ska garantera en effektiv ledning och utveckling av sektionen och samverkar nära övriga metodsektionschefer. Du leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert och du är en tydlig arbetsgivarrepresentant. Du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschefen och ytterligare 2 sektionschefer. Sektionen har verksamhet i både Solna och Örebro, tjänsten kräver närvaro på båda orter.

Vill du ...

• leda, planera och följa upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert och vara en tydlig arbetsgivarrepresentant
• prioritera i dialog med andra för att uppnå avsedda resultat
• utveckla verksamheten och medarbetarna på sektionen
• samverka nära med övriga metodsektionschefer för att hantera gemensamma metodfrågor på SCB
• aktivt skapa förutsättningar för medarbetarna att arbeta i linje med SCB:s mål och sektionens uppdrag

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har: 


• Akademisk examen med minst 60 hp statistik.
• Chefs- eller projektledarutbildning.
• Chefs- eller ledarerfarenhet, minst ett år.
• Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom statistikproduktion.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. 

Meriterande är om du även har: 


• Masterutbildning i statistik/matematisk statistik.
• Erfarenhet av verksamhet inom ramen för systemet för Sveriges officiella statistik
• Kunskaper inom avdelningens ämnesområde.

För att det ska bli en bra matchning för både dig och oss, behöver du ha förmåga att arbeta självständigt och driva verksamheten framåt på ett strukturerat sätt. Sektionen har ett uppdrag att bidra med expertkompetens som är gemensam för avdelningen och andra delar av SCB. Det är därför nödvändigt att du har stor erfarenhet av att samarbeta på ett konstruktivt och prestigelöst sätt samt göra prioriteringar i dialog med andra som leder till att avsedda resultat uppnås. Du har också god förmåga att växla mellan olika ämnesmässiga perspektiv och en mycket god förmåga att kunna värdera frågor utifrån ett helhetsperspektiv som innefattar avdelningens och SCB:s bästa.

Vi strävar efter att skapa delaktighet och engagemang, och därför är det viktigt att du kommunicerar tydligt och kan anpassa ditt budskap efter förutsättningarna. Du är öppen för utveckling och provar nya lösningar och arbetssätt och har god förmåga att omsätta övergripande mål till konkreta aktiviteter på ett engagerande sätt.

Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande förhållningssätt för att på bästa sätt kunna arbetsleda och utveckla verksamheten.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information  
Tjänsten är placerad i Solna eller i Örebro. Antalet resdagar per månad är ungefär 3–5. Internationella resor kan förekomma. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta nuvarande sektionschef Mats Bergdahl-Kercoff tel 010-479 41 80.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

OBS: På grund av sommarledigheterna är ansökningstiden längre på denna platsannons.
Sista ansökningsdag: 2024-08-15.
Diarienummer: A2024/2374.


Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschefer till Arbetsförmedlingen

Läs mer Jun 4
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Enheten Lokal arbetsmarknad Örebro län verkar i länets 12 kommuner.

Vi har idag 175 medarbetare och vi söker nu två sektionschefer. Du kommer att ingå i en ledningsgrupp i Örebro län som består av en enhetschef, 9 sektionschefer, verksamhetscontroller och verksamhetssamordnare. Sektionerna har ca 16-20 medarbetare placerade i olika delar av länet och arbetar med att bedöma och besluta om olika formera av stöd till arbetssökande samt samverka med externa parter, alternativt att arbeta med SIUS-insats till arbetssökande med funktionsbegränsningar. På Arbetsförmedlingen arbetar vi med enhetliga arbetsprocesser utifrån de tjänster vi levererar.

 

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets-, budget- och personalansvar. Du ansvarar för att leda sektionens medarbetare så vi når resultat som motsvarar fastställda mål och förväntningar. Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egna sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du arbetar som sektionschef även med partnerskap utanför organisationen i olika former av extern samverkan. Då du har medarbetare i olika delar av länet innebär det också resor till flera kommuner.

Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap. Chefsskap hos oss innebär att man bör ha god förmåga att ställa om och kunna hjälpa medarbetare att prioritera i vardagen.

 

Grundläggande kvalifikationskrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (som chef eller sammanhängande större uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år


Övriga meriter för tjänsten 
- Kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Erfarenhet av att leda medarbetare i förändrings- och utvecklingsarbete
- Erfarenhet av arbete som chef inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av samverkan med externa leverantörer, myndigheter, kommuner och arbetsgivare
- Erfarenhet av arbete inom funktionshinderpolitik

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

 

Vårt erbjudande
Tjänsterna är tillsvidareanställning på heltid som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde för en tjänst i slutet på augusti och en tjänst i oktober. Placeringsort: Örebro.  

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-06-18. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

När du skickar in din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Biträdande avdelningschef Regioner

Läs mer Apr 9
Har du varit chef med personal- och budgetansvar? Har du ett engagemang för regional utvecklingspolitik, landsbygdspolitik och EU:s sammanhållningspolitik? Då kan du vara den vi söker.

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar utveckling och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter i Sverige samt i Köpenhamn, och är förvaltande myndighet för Europeiska regionala utvecklingsfonden, ERUF, Fonden för rättvis omställning, FRO och Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar, är vår vision.

Vi söker en biträdande avdelningschef till vår avdelning Regioner. Avdelningen ansvarar huvudsakligen för den europeiska sammanhållningspolitiken, den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Avdelningen genomför insatser som främjar ett aktivt regionalt utvecklingsarbete i länen, samt utvecklar och förbättrar förutsättningarna för dialog, samarbete och lärande mellan olika aktörer på nationell, regional och lokal nivå inte bara i Sverige utan även inom Norden och Europa. Avdelningen arbetar både med myndighetsutövning i form av ärendehantering och beslut, samt med insatser som främjar hållbar utveckling. 

Om tjänsten

Tjänsten som biträdande avdelningschef är en nyinrättad tjänst och ska bistå avdelningschefen i det dagliga arbetet med att leda avdelningen. Avdelningen består av drygt 100 medarbetare, sju enheter och ett sekretariat. Sekretariatets uppgift är att utveckla den strategiska styrningen av programgenomförandet gällande den europeiska regionalfonden (ERUF) och fonden för rättvis omställning (FRO). I rollen som biträdande avdelningschef kommer du att arbeta nära avdelningschefen och tillsammans utgöra avdelning Regioners ledning.  Du blir i rollen som biträdande avdelningschef också chef för sekretariatets fem medarbetare. I rollen ingår att leda, organisera, planera, följa upp och företräda avdelningens arbete tillsammans med avdelningschefen. Du säkerställer samarbetet såväl internt som med externa parter för att ta fram relevant och användbar kunskap som regeringen, våra övriga målgrupper och myndigheten själv kan agera på.

Som chef utvecklar du verksamheten genom ett tillitsbaserat ledarskap. I rollen ingår att tillsammans i avdelningen arbeta med policyutveckling inom våra politikområden.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Internt kommer du ha mycket kontakt inom avdelningen, med sekretariatet och med andra avdelningar. Några av de externa kontaktytorna kommer vara Regeringskansliet, EU-kommissionen, regionalt utvecklingsansvariga, nationella myndigheter, länsstyrelser samt Sveriges kommuner och regioner.

Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra kontor: Gävle, Göteborg, Jönköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Örebro eller Östersund och resor ingår i tjänsten.

Vi söker dig som har:


• Examen från universitet eller högskola inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annat relaterat område.
• Minst 3 års erfarenhet från att ha arbetat som chef med personal- och budgetansvar.
• Minst 5 års erfarenhet av arbete i statlig förvaltning på nationell eller regional nivå.
• Flytande kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
• Erfarenhet av att ha lett arbete inom sammanhållningspolitiken, regionala utvecklingspolitiken, näringspolitiken och sammanhållna landsbygdspolitiken

 
Följande är meriterande:


• Arbete i Regeringskansliet
• Tidigare arbete på regional nivå som gett dig goda kunskaper om lokala och regionala förutsättningar för tillväxt och utveckling.


Som person söker vi dig som är strategisk och handlingskraftig. Det är även viktigt att du är relationskapande och kommunikativ.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning och 6 månaders provanställning är brukligt. 

Sista ansökningsdag är 30 april 2024

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta Kristina Zetterström, telefon 08 681 97 62.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08- 681 9462.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån

Nedan visas andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån .

Sektionschef med erfarenhet av implementering av utvecklingsarbete till SCB

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 3
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Vi söker dig med tidigare chefserfarenhet och som vill bidra till SCB:s utveckling inom datahantering! Hos oss kommer du att ansvara för sektionen för fastighets- och generella register med 15 engagerade medarbetare med verksamhet i både Örebro och Solna. Sektionen är en av tre sektioner som ansvarar för registerhantering på SCB. 

Att vara sektionschef är att vara chef i första linjen med verksamhets-, personal- och budgetansvar. Som sektionschef ansvarar du för leveranser utifrån ditt ansvarsområde och tilldelade medel. Rollen har fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledning. Rollen innebär också att representera SCB i nationella och internationella sammanhang, exempelvis samarbete med andra myndigheter om administrativa data. 

Sektionschefen


• Skapar förutsättningar för samarbete, ständiga förbättringar och nytänkande genom ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.
• Leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt, kvalitetssäkert och i linje med fastställda myndighetsövergripande rutiner och processer samt är en tydlig arbetsgivarrepresentant.
• Visar tillit till medarbetarnas förmågor och främjar ett aktivt medarbetarskap.
• Visar mod i ledarskapet genom att vara öppen för nytänkande. 

Sektionen för fastighet- och generella ansvarar för att:


• utveckla och tillhandahålla register om fastigheter och andra objekt som inte är renodlade individ- eller företagsregister, tex. Fastighetsregistret
• SCB:s arkiv- och informationshantering
• delar av SCB:s dokumentationsstöd. 

På SCB pågår ett omfattande utvecklingsarbete kring datafångst och datahantering som sektionen i allra högsta grad är delaktig i. 

Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef och tre sektionschefer.

Vill du ...

• leda, planera och följa upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt, kvalitetssäkert och i linje med fastställda myndighetsövergripande rutiner och processer
• ansvara för sektionens register och tillsammans med engagerande medarbetare säkerställa att SCB har tillgång till relevanta registerdata
• i nära samarbete med utvecklingsenheten driva implementering av nya arbetssätt och nya datakällor
• ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens leverans och utveckling
• fortsätta att utvecklas i din chefs- och ledarroll i en kunskapsintensiv verksamhet i ständig förändring

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har: 


• akademisk examen, gärna med inriktning mot ekonomi eller statistik.
• chefserfarenhet
• erfarenhet av att implementera utvecklingsarbete
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande är om du även har:


• genomgått ledarskapsutbildning
• fackkunskap inom sektionens verksamhetsområde
• erfarenhet av att leda i en kunskapsintensiv verksamhet.

För att det ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara trygg, stabil och ha självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har förmåga att skilja på det personliga och det professionella. Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande arbetssätt för att på bästa sätt kunna arbetsleda och utveckla såväl medarbetare som verksamhet. Du leder genom att motivera och skapa engagemang för att effektivt nå gemensamma mål. Rollen har många samarbetsytor, så därför behöver du ha förmåga att bygga förtroenden och goda relationer.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Tjänsten är placerad i Örebro, Åkullegatan 14. Resor till Solna ingår som en del tjänsten och antalet resdagar per månad är ungefär 3–5. Internationella resor kan förekomma. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om. 

Säkerhetssamtal genomförs med sektionschefen. 

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Marianne Ängsved tel 010-479 68 73.   

Fackliga kontaktpersoner:
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

OBS: På grund av sommarledigheterna är ansökningstiden längre på denna platsannons.

Sista ansökningsdag: 2024-08-26.
Diarienummer: A2024/2477.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Seniorstatistiker till SCB:s stab med inriktning kvalitetsledningssystem

Statistiker
Läs mer Jun 24
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
SCB:s kvalitetsledningssystem utgör en av förutsättningarna för att användare av officiell statistik ska kunna fatta informerade beslut, delta i debatter eller bedriva forskning inom viktiga områden. Utifrån förutsättningarna för att framställa officiell statistik och med ett tydligt kvalitetsledningssystem för vi en kontinuerlig dialog med användarna om hur vi kan möta deras behov med relevant och kvalitetssäkrad statistik att lita på. Det är ett arbete kännetecknat av ständiga förbättringar och att vara lyhörd för förändringar i vår omvärld.    

SCB är en aktiv partner inom det europeiska statistiksamarbetet. Mycket av den statistik vi producerar sker baserat på krav i europeiska statistikförordningar. SCB följs kontinuerligt upp avseende specifika kvalitetskrav men också att vi levererar och agerar enligt den uppförandekod som finns för europeisk statistik. 

SCB har också ett ansvar för att samordna det nationella systemet för officiell statistik som för närvarande består av 29 statliga myndigheter. I det arbetet ingår bland annat att driva, utveckla och följa upp arbetet med kvaliteten i den officiella statistik som produceras.

Vi söker dig som vill arbeta som ”spindeln i nätet” och tillsammans med andra driva arbetet och utvecklingen av kvalitetsarbetet på SCB, nationellt och internationellt. Stabens uppgift är att ge myndighetsledningen och verksamheten vägledning och stöd när det gäller styrning i kvalitetsfrågor. Det innebär att du förutsätts ha erfarenhet från kvalitetsarbete, gärna på strategisk och taktisk nivå och med inriktning mot statligt arbete avseende officiell statistik. Du ser möjligheter i att få vara en del i ett internationellt partnerskap och skapa viktiga relationer för SCB:s kvalitetsarbete.

SCB framställer statistik som är finansierad av anslag och avgifter. Vi söker nu två personer där en av tjänsterna är särskilt inriktad på kvalitetsarbete i den avgiftsfinansierade verksamheten.

På stabens sektion för samordning och kvalitet ansvarar vi för kvalitetsledningssystemet, nationell samordning inom ramen för rådet för den officiella statistiken och samordning av SCB:s internationella relationer. Vi är en grupp engagerade kollegor med bred och djup kompetens inom våra ansvarsområden och som gärna är med och arbetar inom samtliga områden när det behövs. Du kommer delta i olika nätverk och grupper där du bidrar genom att medverka, leda, följa upp eller utveckla kvalitetsområdet inom SCB:s kvalitetsledningssystem.

Vill du ...

• vara en nyckelperson i arbetet att driva och utveckla SCB:s kvalitetsledningssystemet,
• arbeta i en miljö där ständiga förbättringar och förändring är det normala och något som uppskattas,
• utveckla, harmonisera och operationalisera SCB:s kvalitetsutvärderingar i linje med de strategiska målen,
• vara en viktig kraft i arbetet med den officiella statistikens kvalitet nationellt och bidra till kvalitetsarbetet inom det europeiska statistiksamarbetet,
• utveckla din kompetens inom kvalitetsområdet för att långsiktigt bidra till SCB:s uppdrag och SCB:s samordningsroll,
• arbeta på en sektion där vi stöttar varandra med utgångspunkt från att våra uppgifter är gemensamma,

... då tror vi att den här tjänsten kan vara intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot statistisk metod
• dokumenterad erfarenhet av kvalitetsarbete eller motsvarande, gärna på statlig myndighet
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Meriterande är om du även har:


• kunskap, utbildning och erfarenhet inom kvalitetsledning inom relevant området
• statistisk ämneskompetens
• erfarenheter från arbete med Sveriges officiella statistik
• kunskap om kvalitet i den officiella statistiken
• att leda och samarbeta i projekt. 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du kunna arbeta effektivt både självständigt och i en grupp. Du håller fokus i ditt arbete och skapar mervärde med resultat i ditt arbete. Du har förmåga att sätta dig in i komplexa sammanhang, analysera och identifiera lösningar/förbättringar samt kommunicerar tydligt.  Du har lätt för att skapa engagemang och inkludering både operativt och strategiskt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Sektionen finns både i Örebro och Solna, placeringsort för tjänsten är Örebro.  

Du förväntas vara på båda våra kontor regelbundet, resor mellan orterna är ett naturligt inslag i tjänsten. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Jens Olin på 010-479 64 27 eller jens.olin@scb.se

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-08-16.
Diarienummer: A2024/1847.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschef till Metodsektionen vid SCB

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 28
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Avdelningen för social statistik och analys har verksamhet inom många områden inom den officiella statistiken, t.ex. Arbetsmarknad, Befolkning och Levnadsförhållanden. Större undersökningar är bl.a. Arbetskraftsundersökningarna, Undersökningen om levnadsförhållanden och Hushållens ekonomi. Inom avdelningen ligger också SCB:s intervjuverksamhet samt en omfattande uppdragsverksamhet.

Metodsektionen har ett centralt uppdrag att stödja och utveckla avdelningens statistikproduktion genom hög metodkompetens inom statistisk metod och mätteknik. Sektionen ansvarar för att statistikproduktionen framställs och utvecklas med hjälp av metoder som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Sektionen ansvarar för avdelningens samlade statistiska metodarbete. I ansvaret ingår bland annat att säkerställa en samordnad syn på metodfrågor, både inom avdelningen och tillsammans med övriga metodsektioner på myndigheten. Sektionen använder sin metodkompetens i nära samarbete med övriga enheter och sektioner på avdelningen och har en aktiv roll i avdelningens arbete med att kvalitetssäkra, dokumentera och utvärdera avdelningens statistik.

På sektionen arbetar idag 17 metodstatistiker samt fyra mättekniker som är experter på frågekonstruktion och de kognitiva aspekterna i kontakter med uppgiftslämnare.

Som sektionschef på Metodsektionen är du chef för drygt 20 medarbetare i Solna och Örebro, och har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar. Du ansvarar för sektionens leverans utifrån uppdraget i arbetsordningen och rapporterar till enhetschefen. Du ska garantera en effektiv ledning och utveckling av sektionen och samverkar nära övriga metodsektionschefer. Du leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert och du är en tydlig arbetsgivarrepresentant. Du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschefen och ytterligare 2 sektionschefer. Sektionen har verksamhet i både Solna och Örebro, tjänsten kräver närvaro på båda orter.

Vill du ...

• leda, planera och följa upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert och vara en tydlig arbetsgivarrepresentant
• prioritera i dialog med andra för att uppnå avsedda resultat
• utveckla verksamheten och medarbetarna på sektionen
• samverka nära med övriga metodsektionschefer för att hantera gemensamma metodfrågor på SCB
• aktivt skapa förutsättningar för medarbetarna att arbeta i linje med SCB:s mål och sektionens uppdrag

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har: 


• Akademisk examen med minst 60 hp statistik.
• Chefs- eller projektledarutbildning.
• Chefs- eller ledarerfarenhet, minst ett år.
• Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete inom statistikproduktion.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. 

Meriterande är om du även har: 


• Masterutbildning i statistik/matematisk statistik.
• Erfarenhet av verksamhet inom ramen för systemet för Sveriges officiella statistik
• Kunskaper inom avdelningens ämnesområde.

För att det ska bli en bra matchning för både dig och oss, behöver du ha förmåga att arbeta självständigt och driva verksamheten framåt på ett strukturerat sätt. Sektionen har ett uppdrag att bidra med expertkompetens som är gemensam för avdelningen och andra delar av SCB. Det är därför nödvändigt att du har stor erfarenhet av att samarbeta på ett konstruktivt och prestigelöst sätt samt göra prioriteringar i dialog med andra som leder till att avsedda resultat uppnås. Du har också god förmåga att växla mellan olika ämnesmässiga perspektiv och en mycket god förmåga att kunna värdera frågor utifrån ett helhetsperspektiv som innefattar avdelningens och SCB:s bästa.

Vi strävar efter att skapa delaktighet och engagemang, och därför är det viktigt att du kommunicerar tydligt och kan anpassa ditt budskap efter förutsättningarna. Du är öppen för utveckling och provar nya lösningar och arbetssätt och har god förmåga att omsätta övergripande mål till konkreta aktiviteter på ett engagerande sätt.

Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande förhållningssätt för att på bästa sätt kunna arbetsleda och utveckla verksamheten.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information  
Tjänsten är placerad i Solna eller i Örebro. Antalet resdagar per månad är ungefär 3–5. Internationella resor kan förekomma. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta nuvarande sektionschef Mats Bergdahl-Kercoff tel 010-479 41 80.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

OBS: På grund av sommarledigheterna är ansökningstiden längre på denna platsannons.
Sista ansökningsdag: 2024-08-15.
Diarienummer: A2024/2374.


Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Lagringstekniker till SCB

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Jun 19
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
På SCB hanterar vi dagligen stora mängder data med snabba informationsflöden och tar fram lösningar för att förenkla och framtidssäkra statistik. SCB:s IT-avdelning finns primärt i Örebro med cirka 100 medarbetare som ansvarar för de IT-system som möjliggör statistikproduktionen. 

Inom SCB sker nu stora spännande satsningar inom IT för att stödja SCB:s statistikproduktion. Satsningen innebär uppbyggnad av nytt modernt mjukvarubaserat datacenter samt utvecklingsplattformar som med ny teknik och nya arbetssätt möter SCB:s framtida statistikframställan. I samband med denna satsning söker vi nu fler medarbetare till IT inom olika teknikområden. Vi hoppas att du vill bli en del av vår framtidsvision. 

Är du intresserad av att vara med på vår resa och arbeta inom infrastrukturenheten hos oss i våra nybyggda lokaler på norr i Örebro? 

Hos oss kommer du att arbeta i en modern driftmiljö. Du får en roll där du tillsammans med cirka trettio andra kollegor jobbar tätt tillsammans med systemansvariga med drift och utveckling av SCB:s IT-infrastruktur. Vi jobbar mycket i projektform när uppgraderingar och nyutveckling sker i miljön. Dina ansvarsområden kan över tid ändras i takt med utvecklingen av vårt nya datacenter. 

Vill du ...


• vara med och bygga upp vårt nya mjukvarubaserade datacenter,
• arbeta med projekt, drift och underhåll av IT-infrastruktur,
• ansvara för att de tekniska förutsättningarna finns för att upprätthålla tjänstens funktion inom dina områden,
• agera expert inom området, vara med och ta fram nya lösningar,
• tillsammans med trevliga erfarna kollegor inom enheten bolla idéer om nya lösningar och förbättringsförslag samt ta fram en tre års roadmap för de tjänster som du arbetar med,

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• Akademisk examen med inriktning mot IT eller motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Förmåga och erfarenhet av att jobba strukturerat och projektorienterat
• Generella kunskaper inom Windows drift (AD behörigheter, Windows server)
• Hög kunskap inom Datalagring och Dataskydd:

• Block-, fil- och objektlagring
• Snapshot teknologi
• Retention, RPO/RTO


• Förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska i såväl tal som skrift 

Meriterande är om du även har:


• Certifiering ITIL foundation/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av att arbeta i större komplexa miljöer
• Kunskap och erfarenhet inom drift för:

• Datalagring – NetApp, VMware vSAN/vCenter, DELL PowerScale, DELL PowerStore
• Dataskydd - NetApp, DELL PowerProtect
• Skriptning – PowerShell
• Datahallar – UPS, reservkraft, kyla mm



För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara lösningsorienterad och kvalitetsmedveten. Du är även självgående, initiativtagande och strukturerad, har god samarbets- och kommunikationsförmåga samt trivs med att arbeta i team. Det är viktigt att ha en utpräglad känsla för automatisering och effektivisering av IT-drift samt förmåga att kunna förvalta och upprätta driftdokumentation. 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för IT/IOS/DC i Örebro, Åkullegatan 14.  Resor till Solna strand kan förekomma.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Tillträdesdatum kommer vi överens om. Arbetsuppgifterna är säkerhetsklassade vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning. 

Vi ser gärna kvinnliga sökanden till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande manliga medarbetare.

Du ska kunna tänka dig att ingå i en beredskapskedja som hanterar prio 1 incidenter utanför ordinarie kontorstid.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta Anders Lindén tel. 010-4795077.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel. 010-479 40 00. 

Sista ansökningsdag: 2024-07-17.
Diarienummer: A2024/2331.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Medarbetare Servicedesk till SCB

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Jun 19
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
På SCB hanterar vi dagligen stora mängder data med snabba informationsflöden och vi försöker ständigt hitta bättre lösningar för att förenkla och framtidssäkra vår statistik. SCB:s IT-avdelning finns primärt i Örebro med cirka 100 medarbetare som ansvarar för de IT-system som möjliggör statistikproduktionen.

Inom SCB sker nu stora spännande satsningar inom IT för att stödja SCB:s statistikproduktion. Satsningen innebär uppbyggnad av nytt modernt datacenter samt utvecklingsplattformar som med ny teknik och nya arbetssätt möter SCB:s framtida statistikframställan.

Servicedesk är en central funktion i SCB:s statistikproduktion. Vi vill att alla ska mötas med respekt och förståelse när vi söker hjälp. Det är genom en personlig och kunnig Servicedesk, användare upplever en stor del av värdet från en IT-avdelning. Nu söker vi medarbetare till denna viktiga funktion.

Är du intresserad av att arbeta i vår Servicedesk?

Som medarbetare i Servicedesk arbetar du i ett team på sex personer som tillsammans ansvarar för att förtroendegivande och kundfokuserat ge medarbetare på SCB en så bra support och upplevelse av servicedesken som möjligt.

Mer specifikt kommer du tillsammans med teamet att ansvara för följande:


• Ta emot och registrera ärenden via telefon, i det öppna landskapet eller i ärendehanteringssystem
• Hantering och felsökning av klientdatorer, konferensteknik, skrivare och mobiltelefoner
• Hantering av tjänstekort
• Felsökning och installation främst i Windowsmiljö
• On-site stöd ute hos användare 

Ärenden ni hanterar i teamet är väldigt varierande och det finns goda möjligheter att bredda dina kunskaper inom IT. 

Om ovanstående låter intressant så tror vi att denna tjänst kan vara något för just dig!  

Om dig
Vi söker dig som har ett stort eget driv och som tycker om att arbeta i en serviceroll. 

Vi vill att du: 


• Har gymnasieexamen
• Har erfarenhet av arbete med IT-support
• Behärskar det svenska språket obehindrat i såväl tal som skrift då det förekommer i det dagliga arbetet
• Har en mycket god datorvana 

Meriterande är om du även har:


• IT-utbildning 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara lösningsorienterad och kvalitetsmedveten. Du har ett eget driv och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. 

Du är också serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra.

Du har även god samarbets- och kommunikationsförmåga samt trivs med att arbeta i team. 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för IT/IOS/SIA där de flesta sitter på Örebro kontoret. Servicedesk är bemannad på båda kontoren, Örebro och Solna. Denna tjänst avser placering Örebro. Resor till kontoret i Solna kan förekomma.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Tillträdesdatum kommer vi överens om. Arbetsuppgifterna är säkerhetsklassade vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning.

Arbetstiderna är kl 7-18, med en person som öppnar vid kl 7 och en person som stänger vid kl 18. Mellan kl 8-16.20 är det full bemanning från teamet. 

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Jana Gullberg tel. 010-479 61 92.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel. 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-07-10.
Diarienummer: A2024/2161.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu