Örebro: Personlig assistent

Hitta ansökningsinfo om jobbet Personlig assistent i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-09 // Varaktighet: Heltid

Runt om i Örebro finns det personer som är i behov av personlig assistans. Vill du vara med och bidra till någon annans vardag? Ta chansen och sök redan idag!

Om tjänsten
Välkommen till Personlig assistans i Örebro kommun. Hos oss blir du erbjuden en trygg anställning där du ihop med kollegor ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SOL). Som personlig assistent blir du anställd i Örebro kommun men arbetar hemma hos en servicemottagare. 

Som personlig assistent utför du arbetsuppgifter som är kopplade till att stötta servicemottagaren i vardagen, det innebär att du är med i hemmet samt på eventuella aktiviteter och fritidsintressen. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• utföra delegerade arbetsuppgifter utifrån Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
• ge stöd till servicemottagaren utifrån beviljad insats och underlätta i dennes vardag
• hjälpa servicemottagaren med dennes personliga hygien samt förflyttning
• dokumentera och arbeta utifrån servicemottagarens genomförandeplan
• tillsammans med servicemottagaren genomföra sysslor i hemmet, t.ex. tvätt, städ och matlagning

Om arbetsplatsen
I den här tjänsten kommer du vara huvudplacerad hos en man i 70-års åldern i den västra delen av Örebro kommun. Arbetstiden är förlagd till dag, kväll och helgpass. 

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som personlig assistent behöver du vara trygg och stabil som person, ta ansvar för din uppgift samt vara lugn i pressade situationer. Då vi arbetar med att stötta individer behöver du ha en förmåga och vilja att hjälpa andra, samt kunna förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Arbetet kräver kontakt med både servicemottagare, dennes nätverk samt dina kollegor vilket ställer krav på att du kan arbeta bra med andra människor och är uppmärksamt och tillmötesgående i ditt bemötande. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• omvårdnadsutbildning på gymnasienivå alternativt barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogiskt eller socialt arbete
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som personlig assistent
• erfarenhet av social dokumentation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100% 

Tillträde: september 2024

Antal tjänster: 2-3

Arbetstid: dag/kväll/helg

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 23 juli.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Personlig assistent

Nedan visas andra jobb i Örebro som Personlig assistent.

Personliga assistenter sökes till Örebro

Läs mer Jan 21
AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg , Malmö, Örebro och Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, boendestöd och LSS-boende.
Beskrivning:
Vi söker nu personliga assistenter till vår kund i Örebro. Som personlig assistent på OmsorgsCompagniet förväntar vi oss att du är positiv, engagerad och pålitlig. Du bör vara flexibel och tillgänglig att arbeta både dag-och kvällstid samt helger.
Arbetsuppgifter:
Assistera med dagliga sysslor såsom matlagning, tvätt, städning och inköp
Hjälpa till med att planera och genomföra aktiviteter utanför hemmet
Assistera med personliga ärenden såsom läkarbesök med mera

Krav:
Förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ
B-körkort
En god förmåga att planera och prioritera uppgifter
Meriterande om du arbetat som assistent eller liknande tidigare

Vi erbjuder:
En meningsfull och givande roll
En unik möjlighet att göra en skillnad i någon annans liv
En stöttande och engagerad arbetsgrupp som arbetar tillsammans för att möta våra kunders behov
Kollektivavtal


Uppdragen tillsätts löpande så skicka in din ansökan redan idag! För våra kunders och anställdas säkerhet begär vi in registerutdrag på samtliga personer som anställs hos bolaget. Du hittar och beställer utdraget själv på polisens hemsida, utdraget heter kontrollera egna uppgifter.
Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/blankett-4423-enskild-person-belastningsregistret/

Ansök nu

Teckenspråkskunnig assistent Örebro

Läs mer Jan 14
OM OMSORGSCOMPAGNIET
ABOmsorgsCompagnieti Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö,Örebrosamt Trollhättan.
OmsorgsCompagnieti Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, stödboende, serviceboende. Viäri dagsläget ca 1000 medarbetare.
Besök gärna vår hemsidawww.oc.se
Vi söker nu en personlig assistent till en av våra kunder i Örebro. Då vår kund är syn och hörselskadad krävs det att du behärskar teckenspråk. För att du ska kunna ge den bästa assistansen till vår kund tror vi att du brinner för att hjälpa andra, du gör ditt yttersta för att kunden ska få den hjälp hen behöver.
Du kommer hjälpa vår kund i hemmet med div hushållsgöromål men även följa med på olika aktiviteter utanför hemmet såsom träning, shopping, fika mm
Du kommer få en ordentlig introduktion på arbetsplatsen och erfarenhet inom vård och omsorg är meriterande men inget krav. Arbetstiden är förlagd till dag, kväll och helg.
Vi tror även att du är:
Noggrann
Tålmodig
Serviceinriktad
Initiativtagare
Lyhörd


Stor vikt läggs på personlig lämplighet, välkommen att söka!
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum, inkom med din ansökan så fort som möjligt!
OmsorgsCompagnietvärnar om både kunder och personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt.
Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Ansök nu

Personlig assistent i Örebro, vikariat

Läs mer Jan 10
Om jobbet
AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg , Malmö, Örebro och Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, boendestöd och stödboende.

Nu söker vi personal vid behov till vår kund i Örebro. Kunden är en tjej på 19 år som behöver hjälp med all omvårdnad. Kunden har autism och epilepsi. Du behöver kunna gå bredvid en hel vecka innan du börjar arbeta. Mer information om kunden ges vid intervjutillfälle.

Tjänsten är ett vikariat från 8/2 till 13/3. Arbetstiderna är måndag till torsdag 14:50 - 21:00, där du hämtar kunden i skolan och tar färdtjänst hem. Och även lördag och söndag 12:00 - 20:00.

För att du ska kunna ge den bästa assistansen till våra kunder tror vi att du ska vara lyhörd, och ha en god förståelse för vad ett bra bemötande innebär för våra kunder. Att man brinner för att hjälpa andra, du gör ditt yttersta för att kunden ska få den hjälp hen behöver. Att du är ansvarsfull och ödmjuk trygg i dig själv, och du behärskar det svenska språket. Våra kunder har olika behov men alla behöver stöd i vardagen.

Vi tror även att du är:
- Noggrann
- Tålmodig och ödmjuk
- Serviceinriktad
- Initiativtagare
- Ansvarsfull

OmsorgsCompagniet värnar om både kunder säkerhet och trygghet samt personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsr...

Ansök nu

Assistent sökes till härlig kvinna i Örebro (Vikariat ett år, 80%)

Läs mer Feb 7
OM JOBBET

En härlig kvinna i 40-års åldern söker nu en kvinnlig assistent till sin arbetsgrupp.

Hon tycker om att lyssna på musik, bada, basta, rida, åka bil och äta god mat.

Hon har en grav hjärnskada, grav utvecklingsstörning och autistiska drag.

 

I dina arbetsuppgifter kommer det ingå att göra allt som krävs för att få vardagen att fungera och vara rolig och givande.

Som person är hon lättsam men kan i perioder må sämre och blir då allt ifrån apatisk till arg. 

Familjen ingår i arbetsgruppen, eller vill ha nära kontakt. 

 

DU SOM SÖKER ÄR

Vi söker dig som är ansvarsfull och lyhörd med förmåga att läsa av och tolka människor. Du behöver vara bra på omsorg och ha förmåga att samarbeta nära med familjen och resten av arbetslaget.

Du behöver vara initiativrik, lösningsfokuserad och matlagningskunnig.

Vi ser gärna även att du är informativ och bra på kommunikation.

Har du tidigare vårderfarenheter är det är plus.

Även om du har intresse för och kunskap om alternativ kosthållning och medicinering då det är vad hon använder sig av.

Ett krav för att söka tjänsten är att du har B-körkort. 

 

DET HÄR ERBJUDS DU

Vivida står för kvalitet. Vi arbetar för att du som anställd ska må bra och känna stolthet i din yrkesroll. Som personlig assistent har du ett givande arbete där du är mycket viktig för en annan människa. Du får stöd av oss som arbetsgivare och möjlighet till personlig utveckling genom dina arbetsuppgifter och utbildning. Att vara anställd på Vivida innebär en trygghet genom kollektivavtal, marknadsmässig lön, pension, försäkringsskydd, schyssta semestervillkor och friskvårdsbidrag. Vi arbetar för att du som anställd ska må bra – våra medarbetare är det viktigaste vi har!

 

ARBETSTID OCH TJÄNSTGÖRINGSGRAD

Anställningen startar 1 juni som en behovsanställning och går sedan över till 80% vikariat från 1 augusti och gäller i ett år framåt..

Du som söker bör vara öppen för att jobba de flesta tider på dygnet då kvinnan har assistans dygnet runt. Det innebär att vaken natt kan förekomma och även helgarbete. 

 

LÖN

På Vivida får du som assistent en fast grundlön per timme + semesterersättning samt eventuell OB-ersättning. Kollektivavtal finns.

 

TILLTRÄDE

1 juni - Behovsanställning

1 augusti - 80% vikariat

 

ANSÖKAN

Sista ansökningsdag är 2025-05-11. Ansökningar behandlas löpande och tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, så tveka inte att skicka in din ansökan!

 

UTDRAG UR BELASTNINGSREGISTRET

På Vivida har vi som policy att begära ett utdrag ur belastningsregistret för alla personer som arbetar hos våra minderåriga kunder och hos vissa vuxna kunder. Därför vill vi gärna att du som blir kallad på intervju tar med ett aktuellt belastningsregisterutdrag som inte är mer än ett år gammalt. Ansökan om registerutdrag får du via denna länk: https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/belastningsregistret-barn-med-funktionsnedsattning/. Registerutdraget du ska använda heter "LSS – utdrag belastningsregistret".

Om Vivida


Vivida Assistans är en assistansanordnare som funnits sedan 2004. Med gedigen erfarenhet och trygg arbetsledning erbjuder vi en komplett helhetslösning för våra kunders assistans. Vi finns i hela landet och är en arbetsgivare som värnar om våra medarbetare på riktigt. Våra kunder har även tillgång till kvalificerad juridisk kompetens. Vår verksamhet bygger på en stark värdegrund, för vilken vi tilldelats den högsta R-licensen i etiskt företagande. Vi har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. 

Läs mer om oss:
http://www.vivida.se
https://www.youtube.com/channel/UC-iIgCvlt8r5VH5UcKmLD8w
https://www.instagram.com/vivida.se/
https://www.facebook.com/vividaassistans/
https://www.linkedin.com/company/vivida-assistans-ab?original_referer=https://vivida.se/
https://www.tiktok.com/@vividaassistans

Ansök nu

Personlig assistent till pojke i Örebro

Läs mer Nov 21
Om jobbet
AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg , Malmö, Örebro och Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, boendestöd och stödboende.

Nu söker vi personal till vår kund i Örebro på heltid samt vid behov. Kunden är en pojke som bor hemma med sin familj och behöver att assistenter även ska kunna följa med honom till skolan. Kunden har epilepsi och använder inhalator och hostmaskin dagligen, så det är en fördel om du har arbetat med vård tidigare och har erfarenhet av detta.
För att du ska kunna ge den bästa assistansen till våra kunder tror vi att du ska vara lyhörd, och ha en god förståelse för vad ett bra bemötande innebär för våra kunder. Att man brinner för att hjälpa andra, du gör ditt yttersta för att kunden ska få den hjälp hen behöver. Att du är ansvarsfull och ödmjuk trygg i dig själv, och du behärskar det svenska språket. Våra kunder har olika behov men alla behöver stöd i vardagen.

Arbetstiderna är främst dagtid och kvällar.
Meriterande:
Erfarenhet av vård och omsorg
Tidigare erfarenhet från personlig assistans
Erfarenhet av Epilepsi

Vi tror även att du är:
- Noggrann
- Tålmodig och ödmjuk
- Serviceinriktad
- Initiativtagare
- Ansvarsfull

OmsorgsCompagniet värnar om både kunder säkerhet och trygghet samt personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsr...

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Tim och Sommarvikarier till Ängens Vård- och omsorgsboende

Undersköterska, hemtjänst, äldreboende och habilitering
Läs mer Jan 29
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra hyresgäster med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet. Vi behöver förstärka verksamheten med undersköterskor alternativt vårdbiträden som på timvikariat arbetar med engagemang, empati och glädje.

Antar du utmaningen? 

Om tjänsten
Ängen har fyra avdelningar och som ny hos oss börjar du först på en avdelning för att sedan introduceras för att lär dig hela huset. Här blir du välkomnad till ett team som månar om varandra och som tillsammans ansvarar för våra hyresgästers vård och omsorg. Du kommer att arbeta i nära samverkan med sjuksköterska, arbetsterapeut, enhetschef och anhöriga. Vi arbetar utifrån ett personcentrerat och rehabiliterande förhållningssätt med målet att varje dag skapa en meningsfull vardag för de som bor hos oss.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utföra serviceuppgifter som matlagning, städning, tvätt och inköp
• utföra hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån delegering
• arbeta utifrån genomförandeplan och ett personcentrerat arbetssätt
• dokumentera regelbundet i verksamhetens dokumentationssystem och ta del av befintlig dokumentation

Om arbetsplatsen
Ängens vård- och omsorgsboende öppnade 2011 och ligger i Ladugårdsängen med närhet till grönområden, golfbana och city. I samma byggnad finns förutom boendet en vårdcentral, minnesmottagning, dagrehabilitering, gruppbostad, familjecentral, seniorbostäder samt en sjukgymnastik. Boendet består av 56 lägenheter fördelade på fyra avdelningar, två avdelningar med inriktning mot somatik och två avdelningar med inriktning kognitiv svikt. Här finns kloka, engagerade och roliga medarbetare som trivs med sitt arbete och brinner för god vård och omsorg. 

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på orebro.se/jobb/socialtarbete!

Kvalifikationer
Som undersköterska hos oss är du trygg och stabil som person. Du har förmåga att möta hyresgäster på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Att vara ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du samarbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med kunden och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad gymnasieutbildning

Meriterande:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• undersköterskeutbildning
• vårdbiträdesutbildning, 800 gymnasiepoäng
• erfarenhet av arbete inom vård och omsorg
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tim- och semestervikariat

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: ett flertal

Arbetstid: dag, kväll, natt och helg 

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars, urval sker löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Socialsekreterare till Individ- och familjeomsorgen

Socialsekreterare
Läs mer Jan 17
Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan!  

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att utreda, följa upp och bedöma olika typer av behov och situationer enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. 

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• Utredning Barn och Unga 1, chef Monika Berg
• Utredning Barn och Unga 2, chef Christina Berg
• Utredning Unga och Vuxna, chef Ann-Christine Olofsson Lindberg
• Mottagning, chef Henric Elgstrand
• Familjehem, chef Ulrika Lundkvist 


När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av.

Mer om vad tjänsterna innebär kommer du få information om vid en eventuell intervju. 

Exempel på arbetsuppgifter:? 

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning
• dokumentera i och efter samtal
• inhämta uppgifter 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser

Arbetar du på Utredning barn och unga eller Utredning unga och vuxna?kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt rådande lagstiftning. 
 
Arbetar du på Familjehem?kommer du huvudsakligen att arbeta med barn, unga och familjehem enligt rådande lagstiftning. 

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av en första bedömning av ärenden enligt rådande lagstiftning.??Här möter du samtliga åldrar.

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på flera områden med både myndighetsutövning och vårdande insatser. Dessa tjänster som socialsekreterare avser myndighetsutövning och samtliga verksamheter finns på Ribbingsgatan 1-3 centralt i Örebro.   

Det finns ett nära samarbete och en tydlig samverkan mellan socialtjänstens samtliga områden som bland annat består av myndighetsutövning, HVB-hem, öppenvård och övrigt frivilligt stöd, gemensamt med klientens behov och bästa i fokus.

Kvalifikationer
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav:

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:?


• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: överenskommet datum i juni - tom överenskommet augusti 

Antal tjänster: ett flertal 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 mars 2025.

Intervjuer och rekrytering sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat till Multigruppen, OT-gruppen och Athena-gruppen

Stödassistent
Läs mer Jan 31
Är du i början av din karriär inom socialt arbete och vill ha praktisk erfarenhet inom ett spännande område? Vi erbjuder nu utvecklande och meriterande sommarvikariat på våra HVB-hem!

Om tjänsten

Varmt välkommen till Örebro kommun och Socialförvaltningen område IFO, Hem för vård eller boende!

Vi har 3 HVB-hem för ungdomar med psykosocial problematik; Multigruppen, OT-gruppen och Athena-gruppen och vi kan nu erbjuda sommarvikariat för dig som studerar eller har studerat till socionom, behandlingsassistent eller annan form av beteendevetenskap. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och få nya kunskaper inom arbete med ungdomar. 

Som sommarvikarie på HVB kommer du ingå i ett lagarbete med bl.a. kuratorer, behandlare, stödpedagoger och behandlingsassistenter. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• tillsammans med övrig personal upprätthålla strukturer och erbjuda ungdomarna och deras familjer trovärdiga relationer
• kontakter med exempelvis Socialförvaltningens utredningsenhet, BUP, skola och sjukvård
• individuella samtal, föräldrasamtal, social träning tillsammans med ungdomar
• arbeta nära ungdomarna i verksamheten och delta i vardagliga sysslor 

Om arbetsplatserna
Multigruppen är ett HVB-hem för ungdomar i åldern 15–19 år med olika former av psykosocial problematik. Multigruppen vilar på en inlärningspsykologisk grund och behandlingen sker utifrån kognitiv beteendeterapi. Här har vi 8 HVB-platser för behandling samt 4 akutplatser. Verksamheten finns på Norr.

OT-gruppen är ett HVB-hem för ungdomar i åldern 13-18 år som är i behov av socialt stöd och psykologisk behandling. Här finns 15 platser i miljöterapin varav 9 är HVB-platser och 6 platser är i strukturerad öppenvård. Behandlingen är organiserad utifrån mentaliseringsbaserad miljöterapi och baseras på en psykodynamisk grundsyn. Verksamheten finns i Karlslundsområdet.

Athena-gruppen utgår från en integrativ teoretisk grund och är ett HVB som drivs av 2 nämnder i samverkan, socialnämnden och funktionsstödsnämnden. Målgruppen är barn och ungdomar 13-18 år som även har en konstaterad eller misstänkt funktionsnedsättning. Här finns 8 platser och verksamheten finns i Mellringe.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
För att trivas hos oss hos oss behöver du vara trygg och ha självinsikt. Du är stabil och kontrollerad i pressade situationer och kan anpassa dig till ändrade omständigheter. Du arbetar bra med andra människor och kan sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. 

Vi ser att du som söker är tydlig och har en god kommunikativ förmåga då kontakten med ungdomarna är en viktig del av arbetet. Du kan anpassa dig till mottagaren och anpassa dig utifrån dennes förutsättningar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med ungdomarna och övrig personal, samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver.? 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• pågående eller avslutad utbildning till socionom eller behandlingsassistent, alternativt annan beteendevetenskaplig utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

• erfarenhet av behandlingsarbete med ungdomar och deras familjer
• erfarenhet av behandlingsarbete på HVB 
• erfarenhet av arbete med barn eller ungdomar som har funktionsvariationer

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Arbetstid: dag/kväll eller natt

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: Fr.o.m. mitten av juni t.o.m. 31 augusti

Antal tjänster: flertal

Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar på HVB-hem är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret samt utdrag ur misstankeregistret.

Löpande urval kan komma att tillämpas.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Psykolog till Psykologenheten

Skolpsykolog
Läs mer Jan 30
Psykologenheten på Örebro kommun söker nu två psykologer till sitt team. Om du är intresserad av en stimulerande och varierad roll som skolpsykolog med goda möjligheter till kollegialt stöd och utveckling, är detta tjänsten för dig. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Arbetet som skolpsykolog är omväxlande och stimulerande och man ingår i en psykologgrupp med goda möjligheter till kollegialt stöd/handledning och kompetensutveckling. Gruppen styrs av en enhetschef/verksamhetschef som även är leg. psykolog. Arbetet är i huvudsak konsultativt och personalstödjande gentemot kommunens verksamheter och tjänsterna kommer att vara inriktade mot förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och anpassad grundskola/ gymnasium. Psykologtjänsterna är tillsvidareanställningar och om det blir aktuellt finns möjlighet till en tidsbegränsad PTP-tjänst.

Arbetet sker i nära samarbete med övriga professioner inom elevhälsoteam och förskolans hälsoteam som styrs av rektorer. Arbetet är främst inriktat mot främjande och förebyggande insatser samt genomförande av psykologiska utredningar och bedömningar av stödbehov till barn/elever/grupper inom verksamheterna.

Exempel på arbetsuppgifter:

• arbete som skolpsykolog där du bland annat ingår i EHT
• du känner till och följer verksamhetens gällande lagar, policys
och rutiner
• du arbetar och dokumenterar i de verksamhetssystem som
finns

Om arbetsplatsen
Psykologgruppen finns organiserad inom Kvalitetsavdelningen inom förvaltningen förskola och grundskola i Örebro kommun och ger service till kommunala verksamheter. Idag består Psykologgruppen av 22 legitimerade psykologer (18 tjänster) som arbetar tillsammans i en sammanhållen grupp, där 2 av tjänsterna (fördelad på flera personer) är riktad mot förskola och 3 tjänster är riktade mot gymnasium.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Kvalifikationer
Som psykolog hos oss är det viktigt att du samarbetar bra, då yrket kräver tvärprofessionellt samarbete. Du har ett starkt driv och kan strukturera upp dina processer, där du gör en tydlig plan och prioritering. Du är flexibel då arbetet innebär placering på olika delar i Örebro kommun. Du trivs med grupp- och teamarbete.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad Psykolog, alternativt avslutad examen från psykologprogrammet
• körkort

Meriterande:

• erfarenhet och kunskap av grundskolans- och anpassad grundskolas organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: augusti 2025

Antal tjänster: 2

Övrig information
Legitimation, alternativt examen ska bifogas i ansökan. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. 

På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 2 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Trafikingenjör till Myndighet och trafik

Trafikingenjör
Läs mer Feb 6
Brinner du för trafikfrågor och vill vara med där det händer? Teknik- och serviceförvaltningen arbetar med frågor som påverkar Örebros medborgare gällande framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet i trafiken. Nu söker gruppen Myndighet och trafik en driven och positiv person som har förmågan att se detaljerna som gör skillnad och vill bli en aktiv del i Örebros framtida tillväxt. Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare, varje dag!

Om tjänsten
Du kommer tillsammans med övriga trafikingenjörer i Myndighet och trafik ingå i en större grupp som arbetar med trafikfrågor samt utformning och förvaltning av Örebros infrastruktur. Det praktiska arbetet består av frågor kring trafiksäkerhet, tillgänglighet, framkomlighet och myndighetsutövning. I rollen kommer du att ha kontakt med kollegor på andra enheter, externa aktörer och medborgare i ärenden kopplat till trafikmiljön. Som trafikingenjör på Teknik- och serviceförvaltningen får du jobba med en rad olika frågor men har också möjligheten att fördjupa dig inom vissa områden.  Det finns även andra spännande arbetsuppgifter som kommer att ingå i din tjänst i olika omfattning:

Exempel på arbetsuppgifter:

• trafiksäkerhetsinvesteringar
• sunda skolvägar
• trafikreglering
• utredning, planering och genomförande
• handlägga ärenden om trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet
• medverka i och driva strategiska utredningar inom trafikområdet
• medverka i kommunikationen internt och externt rörande trafikfrågor
• medverka i projekt rörande trafikmiljön
• trafikanordningar, vägmärken och arbete på väg
• omvärldsbevakning
• reinvestering och drift av befintlig miljö 

Vi arbetar efter våra ledord som är Förnya - Förenkla - Förbättra.

Om arbetsplatsen
Vi utgår från fina lokaler på City Passagen, beläget i närhet till resecentrum. Hos oss på Myndighet och trafik arbetar i dagsläget 15 personer som handläggare, trafikingenjörer och kontrollant. Myndighet och trafik är en del av Park och gata.

Som medarbetare inom Park och gata bidrar du till att göra vardagen enklare för örebroarna. Vi arbetar för att Örebro ska vara en trevlig, trygg och ren stad med säkra och goda kommunikationer samt offentliga miljöer som är tillgängliga för alla. Vi gör det i nära dialog och samspel med kollegor, politik, medborgare och näringsliv. Hos oss får du en chans att utveckla både dig själv och kommunen. Du uppmuntras att utveckla lösningar som förnyar och överraskar positivt.

Kvalifikationer
Viktigaste kompetensen i det här uppdraget handlar om att kunna analysera och lösa problem. Det är också viktigt med kommunikation, du behärskar svenska språket på ett sätt så du obehindrat kan tala och dokumentera det som verksamheten kräver. Därtill samarbetar du bra med kollegor, interna, och externa aktörer samt medborgare. Vidare är du självgående, kan planera och ta de initiativ som behövs för att bli en aktiv del i Örebros framtida tillväxt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• adekvat högskoleexamen 180 hp alternativt yrkeshögskoleutbildning inom trafikteknik
• B-körkort för manuell växellåda
• god kunskap och erfarenhet av Officepaketet samt en vana för arbete i verksamhetssystem

Meriterande:

• erfarenhet av W3D3 och andra system som nyttjas av kommunen
• vana att arbeta i Sokigo LTF
• erfarenhet av liknande arbete och arbete i politiskt styrd organisation
• utbildning i APV
• kunskaper inom Trafiklagstiftning
• kunskaper i VGU

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 27 februari, urval och intervjuer sker efter annonsering.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

BIM Utvecklare till Geodataenheten

Projekteringsingenjör, bygg och anläggning
Läs mer Feb 4
Vill du vara med på vår resa in i den digitala samhällsbyggnadsprocessen? För att säkra och stödja utveckling och implementering av nya digitala tjänster söker vi nu en ny medarbetare till Stadsbyggnad för att förstärka pågående och kommande utveckling kopplat till BIM och City Information Modeling (CIM) samt Internet of things (IOT) och Digital tvilling (DT).

Om tjänsten
Aktuell tjänst ska säkerställa att förvaltningen och övriga kommunen har tillgång till kvalitetssäkrat stöd inom BIM samt bistå med expertkunskaper i projekt, utredningar och vid framtagande av beslutsunderlag. Fokus i tjänsten är inom området teknik, metodik och anpassade lösningar för olika verksamheter. Rollen innebär att ta ansvar för bevakning av den tekniska utvecklingen och föreslagande av nya och /eller förändrade arbetssätt. Vidare innebär rollen att utbilda internt inom områdena. Vi har arbetat med BIM-processer och kravställning och nu vill vi gå vidare med nästa steg i arbetet med BIM och CIM. Vårt mål är att få in BIM-flöden i verksamheterna så att dessa modeller kan effektivisera arbetet och samtidigt berika kommunmodellen, vår digitala Digital tvilling. Målet är att hantera och förädla BIM med hög kvalitet och fullständighet samt integrera BIM i en kontext samt att tillhandahålla den expertkunskap som efterfrågas.

Exempel på arbetsuppgifter:

• utveckla, kravställa, och samordna rutiner inom BIM/CIM hantering
• integrera BIM modellerna inom olika användningsområden såsom CIM, Digital tvilling och olika typer av visualiseringar
• arbeta brett inom Geodataverksamheten och mer expertinriktat inom verksamhetsområden som omfattar och har koppling till CIM, Digital tvilling och 3D visualisering
• driva, utmana och motivera nyttor med ny teknik och arbetssätt för att utveckla det kommunala uppdraget inom bygg, planering och teknisk infrastruktur

Om arbetsplatsen
På Miljö-och stadsbyggnadsförvaltningen arbetar cirka 190 medarbetare med olika specialistkunskaper och i en uppdelning på fyra avdelningar: Mark och exploatering, Stadsplanering, Bygglov och Miljö. Geodataenheten tillhör Stadsplanering där också Översiktsplanering, Stadsmiljö och trafik samt Detaljplan finns. Vi är en sammansvetsad förvaltning, vi lär oss av varandra och vi strävar ständigt mot en än högre tillitskultur. Geodataenheten har för närvarande 15 medarbetare och en enhetschef. På enheten finns både mät- och GIS-ingenjörer samt geodatastrateg och visualiseringsutvecklare. Vårt kontor Citypassagen är modernt och aktivitetsbaserat och ligger i direkt anslutning till Resecentrum och nära city. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Du är en drivande och engagerad person med förmåga att leda och skapa förändring på ett inspirerande sätt. Du arbetar målinriktat och tar ansvar för att uppnå konkreta resultat, samtidigt som du har en naturlig fallenhet för att samarbeta och skapa goda relationer. Med din analytiska förmåga och lösningsfokus hanterar du utmaningar på ett strukturerat och kreativt sätt. Du kommunicerar tydligt och anpassar ditt budskap efter mottagaren, vilket gör att du skapar förtroende och engagemang i dina samarbeten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk- eller yrkeshögskoleutbildning inom BIM i kombination med andra närliggande ämnen såsom Digital tvilling och 3D Visualiseringar
• kunskaper om GIS/Geodata
• vana att hantera program och system som används inom BIM, dvs verktyg såsom: Revit, Navisworks, Infraworks (något av dessa)
• du behärskar det svenska och engelska språket väl och har god förmåga att kommunicera i tal och skrift

Meriterande:

• erfarenhet av strategiskt förändringsarbete
• FME-bearbetning av BIM- modeller
• BIM och VR/AR i Unreal Engine/Cesium eller liknande
• arbetslivserfarenhet från Geodatahantering inom kommunal samhällsplanering eller liknande roll i annan offentlig verksamhet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del i urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 26 februari, urval och intervjuer sker efter annonsering.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu