Örebro: Handläggare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-05 // Varaktighet: Heltid

Vill du också arbeta i en miljö där du blir en viktig länk i samhällsviktig verksamhet? Vill du påverka och bidra till Sveriges säkerhet och att vi kan fortsätta leva i ett demokratiskt land? I Försvarsmakten gör alla våra medarbetare skillnad för Sverige varje dag.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund där såväl professionell utveckling som personlig hälsa ryms. Hos oss är en bra balans mellan arbete och privatliv viktigt och vi erbjuder många karriärmöjligheter. Försvarsmakten erbjuder dig bland annat mer semester än de flesta andra arbetsgivare, goda möjligheter till utveckling och 3h träning/vecka på arbetstid.

Om enheten
Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda -dygnet runt, året om.

Förbandet FMTIS har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands.

FMTIS Stab är en av tolv enheter inom FMTIS och agerar främst som förbandschefens stöd i ledning och styrning av förbandet. Staben verkar från två orter, Örebro och Enköping. Vår stab är indelad i avdelningar enligt NATO Joint Forces-modell, med funktionerna J0-J9.

Vi arbetar ständigt för att skapa en arbetsmiljö och kultur som ger hög trivsel för alla medarbetare. Vi tror att man kan göra fantastiska saker tillsammans när alla trivs och mår bra på sin arbetsplats. På J3 möts du av vänliga och engagerade kollegor där vårt värdegrundsarbete styrs av ledorden Öppenhet, Resultat och Ansvar.
Det är nu till oss på J3, vi söker en Handläggare Insats till Örebro.


Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som Handläggare Insats hos J3 stödjer du i första hand avdelningen och framförallt ledningscentralen administrativt. Arbetet är omväxlande, lärorikt och du har möjlighet att komma med egna idéer som kan utveckla verksamheten eller bidra till utveckling av rutiner mm. Exempel på arbetsuppgifter som handläggare insats:


• Ansvara för informationshantering på avdelningen gällande inkommen, uppdaterad samt distribuerad information
• Övergripande ansvar för ärendehanteringsflöde i avdelningens mailinkorg och Försvarsmaktens ärendehanteringssystem
• Ansvara för administrativ hantering av underlag så som rutiner, instruktioner mm.
• Stödja vid skapandet av orderverk, rapporteringar exempelvis lägesorientering
• Ingå i ledningslag för incidenter, operationer och samverka med förbandet och övriga delar av Försvarsmakten samt stötta Vakthavande befäl
• Kommendant för egen avdelning, vilket innebär bokning av boende, mat och transporter vid verksamhet vid annan tjänsteplats
• Understödjer stab ledning vid stabsgemensam verksamhet
• Delta i utvecklingen av våra metoder, processer, rutiner och aktiviteter i syfte att effektivisera det dagliga arbetet
• Hantering av signalskyddsmateriel
• IT ansvar på avdelningen
• Ansvara för säkerhetsprövningar
• Ansvara för tillträde inom egna utrymmen
• Skiftplanera (arbetstidsplanera) egen avdelning


KRAV
Kvalifikationer


• 3-årig gymnasieutbildning
• Mycket god datavana
• Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift
• Körkort lägst *B***
• Tidigare erfarenhet av administrativt arbete inom statlig myndighet eller annan större organisation

Personliga egenskaper
Du trivs i att arbete i team, du är flexibel och prestigelös och har lätt för att ta dig an nya arbetsuppgifter. Du ska även kunna hantera flera uppgifter samtidigt och ha en förmåga att prioritera. Du har en hög servicekänsla och behöver vara kommunikativ och lyhörd då du i ditt arbete kommer att möta många olika typer av människor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar.

MERITERANDE


• Vana från arbete i lednings-/kommunikationscentral
• Tidigare erfarenhet från stabsarbete inom Försvarsmakten
• Kunskap om Försvarsmaktens organisation
• God vana av systemen PRIO och VIDAR
• Vana av att hantera signalskyddsmateriel

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Sysselsättningsgrad: Heltid.
Arbetsort: Örebro.
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse.

Upplysningar om befattningen och rekryteringsprocessen
Ulrika Enetjärn
Jovanna Pettersson Gambino

Fackliga företrädare
SACO Agneta Landquist
OFR/S Martin Sparr
SEKO Matz Felix
OFR/O Heikki Videll

Samtliga nås genom växeln: 019-39 35 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-08-23. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare - semestervikarie

Läs mer Apr 15
Hos oss behöver vi den bästa kompetensen – även under sommaren.

Vi på Transportstyrelsen får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Nu söker vi dig som vill vara vikarie i sommar och jobba hos oss på Transportstyrelsen.

Om jobbet
I din roll som handläggare arbetar du i ett positivt och utvecklande team där vi samarbetar och motiverar varandra. Som handläggare är din främsta arbetsredskap dator och du kommer arbeta med handläggning inom områden som rör fordon och nyregistreringar. Sektionen som du kommer arbeta på består idag av ett 20-tal medarbetare och arbetstiden är schemalagd enligt våra öppettider 08.00-16.30. 

För att du ska känna dig trygg i rollen som handläggare och för att du på bästa sätt ska kunna hjälpa våra medborgare kommer du få en gedigen introduktion i arbetet. Du behöver trivas bra med att arbeta monotont.

Du kommer att
- handlägga nyregistreringar och registrera teknisk data
- genomföra tekniska rättelser i vägtrafikregistret.

Du måste ha
- slutfört en gymnasieutbildning
- fyllt minst 18 år 
- aktuell erfarenhet att ha arbetat i myndighet med handläggning 
- god datorvana i att söka och bearbeta komplex information från olika system
- goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har
- erfarenhet av administrativt arbete och är van vid att söka information i olika typer av informationsdatabaser 
- en pågående eller avslutad relevant högskole- eller universitetsutbildning.

Vi vill att du är
- lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är serviceinriktad och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar
- självgående och tar ansvar för dina uppgifter och arbetar systematiskt
- samarbetsorienterad och anpassar dig för att hitta lösningar med ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är ett semestervikariat under perioden juni till augusti. Tjänsten är placerad i Örebro.

Vid frågor, välkommen att kontakta sektionschef Aida Alagic, aida.alagic@transportstyrelsen.se eller sms 076 721 10 80.

Saco, Eva Isaksen och ST, Cecilia Yttergren, nås via växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Vi behöver din ansökan senast den  4 maj 2025 märkt med referensnummer TSG 2025-4187.

Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ett komplett CV och personligt brev. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen med din ansökan! 

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Projektrådgivare regionalfonden till Tillväxtverket

Läs mer Apr 10
Vill du få möjlighet att jobba med regional utveckling och vara delaktig i en regions samhällsutveckling med många kontaktytor både internt och externt? Sök denna tjänsten.

Vi på Tillväxtverket arbetar för konkurrenskraftiga företag och hållbar utveckling i alla delar av Sverige. Vi erbjuder kunskap, nätverk och möjligheter till investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag, kommuner och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är en nationell myndighet med regional närvaro på nio orter.

Om tjänsten

Som projektrådgivare av projekt inom Europeiska regionala utvecklingsfonden kommer du att medverka i Tillväxtverkets insatser för regional utveckling och tillväxt. Du arbetar med information, rådgivning samt handläggning av projektansökningar inom framförallt programmet Östra Mellansverige. 

Projektansökningarna inom programmen prövas utifrån programinnehåll, urvalskriterier och förordningar och föreskrifter. Du gör ärendesammanställningar och tar fram beslutsunderlag. Efter beslut har du nära kontakt med externa projektägare genom projektens hela livscykel. Internt arbetar du främst med dina projektrådgivarkollegor och en programansvarig, samt ekonomer vid granskningsenheten i samband med utlysningar, läges- och slutrapporteringar.

Regionalfondprogrammen är en viktig finansieringskälla för det regionala utvecklingsarbetet. Det är därför viktigt att du i din roll som projektrådgivare har goda kunskaper om regionernas behov. Dessa finns formulerade i regionala utvecklingsstrategier, smart specialiseringsstrategier och i programmen Tillväxtverket förvaltar. Med din kunskap ska du bidra till att de regionala aktörerna kan ta del av Tillväxtverkets kunskap, nätverk och finansieringsmöjligheter på effektivaste sätt. För att bygga denna kunskap kan du som projektrådgivare bli engagerad i regional omvärldsbevakning eller ingå i interna eller externa grupperingar på olika teman exempelvis innovation, grön omställning och smart specialisering. Vidare ingår uppgifter inom kartläggning, uppföljning, analys, rapportskrivande och resultatspridning hur medel inom den regionala utvecklingsfonden investeras i mellersta Sverige.

Dina främsta kontaktytor är projektrådgivarkollegor, programansvarig och ekonomer. Förutom dessa är Sekretariatet för Förvaltande myndighet, Tjänster och samverkan, Rätts- och kontroll, Kommunikation och Kunskap och lärande andra interna samverkansparter. Externt har du mest kontakt med regionaltutvecklingsansvariga regioner och projektägarna som driver projekten Tillväxtverket finansierar, men även samverkan med både nationella och regionala myndigheter och/eller organisationer som är aktörer inom det regionala utvecklingsarbetet.

Ditt tjänstgöringsställe är Örebro. 

 

Vi söker dig som har:


• Examen från universitet eller högskola inom samhällsvetenskap/ekonomi eller annat område som Tillväxtverket bedömer som relevant för tjänsten
• Aktuell erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning
• Upparbetade nätverk och/eller god kännedom om regionala utvecklingsorganisationer samt tillväxtfrämjande aktörer 
• Erfarenhet av att arbeta med material med ekonomiskt och juridiskt innehåll
• Goda IT-kunskaper och behärska Officepaketet väl
• Goda kunskaper i svenska språket såväl tal som i skrift



Följande är meriterande:


• Erfarenhet av arbete med frågor inom det regionala innovations- eller företagsfrämjande systemet
• Erfarenhet av att arbeta med analyser, rapportskrivande och resultatspridning

Som person söker vi dig som är strukturerad, resultatinriktad, självständig, kommunikativ, serviceinriktad och strategisk. 

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper. Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

 

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. 

Sista ansökningsdag är den 2 maj 2025. 

 

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta enhetschef Per Persson, tfn 08-681 95 46.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-partner Isabelle Lilja tfn 08-681 91 48.

Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. 

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare med kompetens inom redovisning

Läs mer Apr 7
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi jobbar för att möjliggöra framtiden och miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss. Fordonsinformation har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt strategiskt och operativt stöd. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Arbetet förändras kontinuerligt utifrån samhällets och teknikens utveckling.

I rollen som verksamhetsutvecklare med kompetens inom redovisning jobbar du med att utveckla verksamheten med inriktning på betalflöden för skatter och avgifter inom vägtrafikområdet samt att vara delaktig i arbetet med månads- och årsbokslut. Inom vårt produktområde arbetar vi tillsammans för att utveckla och förvalta myndighetens system för uppbörd. Du kommer att tillhöra Enhet Uppbörd, som är en del av Fordonsinformationsavdelningen. Här kommer du arbeta nära ekonomer, produktägare, verksamhetsutvecklare, projektledare, utredare, systemförvaltare, systemutvecklare och verksamhetsspecialister.

Just nu är vi mitt i utvecklingen av både våra processer och ett nytt myndighetsövergripande systemstöd, där du kommer att vara en viktig del.

Du kommer att
- delta i myndighetens arbete med månads- och årsbokslut
- bidra med verksamhetsutveckling av våra processer samt inom både förvaltning och nyutveckling i våra systemstöd
- utifrån uppdragets ramar samarbeta med många olika typer av verksamheter med egna behov för varje skatt och avgift
- tillsammans med andra bidra till att vi levererar inom tidsram samt att samarbetet med interna och externa kollegor fungerar väl.

Du måste ha
- akademisk utbildning med inriktning mot redovisning omfattande minst 180 hp eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
- aktuell erfarenhet av att ha arbetat med ekonomisk redovisning
- aktuell erfarenhet av verksamhetsutveckling
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till IT-stöd
- erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetskomponenter (processer, begrepp, regler och informationsmodeller)
- erfarenhet av att arbeta enligt agila arbetssätt
- erfarenhet av förändringsledning
- erfarenhet av kunddrivet arbetssätt
- arbetat inom en offentlig verksamhet
- erfarenhet av verksamhetsområdet.

Vi vill att du
- arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem.
- tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
- har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheter i förändringar
- talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse.

Vi tillämpar normalt provanställning.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.

En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.[Krävs svenskt medborgarskap lägger du till det som en urvalsfråga utan poäng]. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Maria Fransson, 010 – 495 72 26 mailto:maria.fransson2@transportstyrelsen.se

ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3468.

Vi behöver din ansökan senast den 27 april 2025.

Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare

Läs mer Apr 7
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi jobbar för att möjliggöra framtiden och miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss. Fordonsinformation har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt strategiskt och operativt stöd. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Arbetet förändras kontinuerligt utifrån samhällets och teknikens utveckling.

I rollen som verksamhetsutvecklare jobbar du med att utveckla verksamheten med inriktning på betalflöden för skatter och avgifter inom vägtrafikområdet. Inom vårt produktområde arbetar vi tillsammans för att utveckla och förvalta myndighetens system för uppbörd. Du kommer att tillhöra Enhet Uppbörd, som är en del av Fordonsinformationsavdelningen. Här kommer du arbeta nära ekonomer, produktägare, verksamhetsutvecklare, projektledare, utredare, systemförvaltare, systemutvecklare och verksamhetsspecialister.

Just nu är vi mitt i utvecklingen av både våra processer och ett nytt myndighetsövergripande systemstöd, där du kommer att vara en viktig del.

Du kommer att
- bidra med verksamhetsutveckling av våra processer samt inom både förvaltning och nyutveckling i våra systemstöd
- utifrån uppdragets ramar samarbeta med många olika typer av verksamheter med egna behov för varje skatt och avgift
- tillsammans med andra bidra till att vi levererar inom tidsram samt att samarbetet med interna och externa kollegor fungerar väl

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning omfattande minst 180 hp eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till IT-stöd
- erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetsprocesser
- erfarenhet av att arbeta enligt agila arbetssätt
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av förändringsledning
- erfarenhet av kunddrivet arbetssätt
- arbetat inom en offentlig verksamhet
- erfarenhet av att dokumentera och strukturera ytterligare verksamhetskomponenter (begrepp, regler och informationsmodeller)
- certifiering i verksamhetsutveckling eller annan typ av utbildning som Transportstyrelsen bedömer som likvärdig
- erfarenhet av verksamhetsområdet.

Vi vill att du
- Arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem.
- Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat
- har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheter i förändringar
- Talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och i små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro.

Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Maria Fransson, 010 – 495 72 26 mailto:maria.fransson2@transportstyrelsen.se.

ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-3466.

Vi behöver din ansökan senast den 27 april 2025.

Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



https://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.



Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Projektstöd, barn och ungdomspsykiatrin

Läs mer Apr 14
Vill du bidra med engagemang och erfarenheter i utvecklingen av psykiatrin i Region Örebro län? Som projektstöd kommer du arbeta i projektteamet men nära verksamheten.

Barn- och ungdomspsykiatrin är en del av den specialiserade psykiatriska vården. I verksamheten finns öppenvårdsmottagningar, förstärkt öppenvård samt en vårdavdelning med akutverksamhet. Ett kontaktcenter för barn och unga med psykisk ohälsa hör också till verksamheten med uppdrag att ge rådgivning, göra bedömningar och triagera/sortera till rätt vårdnivå. Vi arbetar med behandling både individuellt och i grupp samt med såväl planerade som akuta besök samt telefonrådgivning. Vi erbjuder också psykopedagogiska behandlingsinsatser till patienter och anhöriga. Tillsammans är vi runt 150 medarbetare som arbetar med gemensamma processer och mål. Vi arbetar i multiprofessionella team utifrån en helhetssyn på människan och anpassar vårdinsatserna till patientens behov och förutsättningar. Vi jobbar för att främja barnets psykiska hälsa och utveckling samt närståendes delaktighet i vården.
Psykiatrin i Region Örebro län är en specialistverksamhet indelad i fem verksamhetsområden alla med stort fokus på etik, samverkan och utveckling samt med en väl fungerande utbildnings- och forskningsmiljö. Tillsammans är vi ungefär 900 medarbetare.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.



Projektstöd, barn och ungdomspsykiatrin

Arbetsuppgifter

Som projektstöd kommer du stötta det utvecklingsprojekt som Område psykiatri initierat för arbete med psykisk ohälsa hos barn och unga i regionen. Syftet är att arbeta för effektivt resursutnyttjande, effektiva vårdkedjor och samordning i frågor som rör barn och unga med psykiatriska diagnoser och funktionsnedsättningar. I syfte att möta de behov som regionen barn och unga har av specialistpsykiatrisk vård och behandling.
Projektet startar i kartläggning och analys av nuläge, för att sedan i en kombination av utveckling av vårdinnehåll/vårdprocess och produktionsplanering säkerställa ändamålsenligt omhändertagande av barn med psykisk ohälsa. Ditt arbete innebär att delta i, genomföra, dokumentera och administrera alla de delar som ingår.

Övrig information

Då vi inom Psykiatrin värnar om våra patienter och värderar patientsäkerheten högt, kommer vi i samband med rekryteringen att begära utdrag ur misstanke- och belastningsregister från Rikspolisstyrelsen. Mer att läsa om misstanke- och belastningsregister finns i SFS 1999:1135 och SFS 1999:1134.
Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Vi söker dig som snabbt kan sätta dig in i komplexa frågor, har ett professionellt förhållningssätt, är strukturerad och ansvarstagande, självständig, har en god analytisk förmåga och kan anpassa dig till förändringar. Du har aktuell erfarenhet av kvalitativt och kvantitativt utredningsarbete och har erfarenhet av arbete i projektform, som projektstöd eller projektledare. Du har lätt för att skapa goda möten med såväl medarbetare, kollegor och samverkansparter och tycker om att arbeta i team. Vidare vill vi att du har aktuell kunskap om BUPs uppdrag och förståelse och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du är också van att dokumentera och skapa material för olika målgrupper och syften och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Det är meriterande om du tidigare arbetat med de överenskommelser som finns upprättade mellan staten och SKR och som rör området psykisk ohälsa. Meriterande är också om du har arbetat med utveckling och samordning nationellt och har erfarenhet av förändringsledning. Det är också meriterande om du med erfarenhet av kommunikationsarbete. Vi vill att du har kunskap om och erfarenhet av arbete med processer. Relevant högskoleutbildning på minst kandidatnivå. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Ansökan

Urval och intervjuer sker löpande, så vänta inte med din ansökan.
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda. Läs mer om vad det innebär.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Försvarsmakten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Försvarsmakten .

Systemtekniker

Nätverkstekniker
Läs mer Apr 16
Trivs du i en självständig roll där du får ta ansvar för att göra Sverige säkrare? Vill du ha ett arbete där du utvecklas samtidigt som du driver projekt och hittar lösningar tillsammans med andra? Vill du arbeta på en arbetsplats med möjlighet att träna på arbetstid, generösa arbetstidsavtal, föräldralön samt upp till sjuk veckors semester per år, då ska du fortsätta att läsa.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Som systemtekniker har du en viktig roll där du tillsammans med kollegor ansvarar för delar av Försvarsmaktens IT-system. Dina arbetsuppgifter är drift och förvaltning av system, felsökning, olika typer av installation och förändring i servermiljöer. Då avdelningen är i en expansiv fas behöver vi dig som är en lagspelare och inte är rädd för att hjälpa till där det behövs.

Vi erbjuder dig

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning.
• För oss är det viktigt att man tar hand om sig själv och varandra.

Kvalifikationer:


• Lägst gymnasial utbildning med inriktning IT/Teknik och/eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• Goda kunskaper i MS Office
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
• B-körkort
• Svensk medborgare

 

Meriterande:


• Kunskaper om Försvarsmaktens ledningssystem

 

Personliga egenskaper:

Som person har du en hög social kompetens och enkelt för att bygga relationer, vilket du trivs med och stimulera av. Du värdesätter att arbeta självständigt mot ett tydligt mål och där du själv får påverka samt utforma processen, och till din hjälp finns ett team som stödjer dig i processen. Du som person stimulera även av ett omväxlande och utmanade arbete där du behöver vara flexibel och dynamisk för att kunna lämna ifrån dig ett arbete av hög kvalité.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

 

Övrigt:


• Heltid, tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse
• 6 månaders provanställning tillämpas för dig som för närvarande inte är anställd inom Försvarsmakten
• Resor ingår i arbetet

 

Ansökan:

Välkommen med din ansökan senast 2025-05-07. Din ansökan bör innehålla Cv samt personligt brev där du motiverar varför du är lämplig för denna befattning. Skicka din ansökan till Sofi.Karlsson@mil.se

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Installationstekniker tele/data

Teletekniker
Läs mer Apr 14
Vill du vara med och bidra med kunskap för ett viktigt samällsuppdrag? Vill du arbeta på en arbetsplats som präglas av hög kamratanda och högteknisk kompetens? Är du en duktig och erfaren installationstekniker som trivs med varierande arbetsuppgifter med olika tekniska lösningar? Då är du den vi söker! Just ni söker vi både seniora och juniora installationstekniker.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet som installationstekniker består i huvudsak av att genomföra nätinstallationer. Du arbetar framförallt med datanätverk TP och fiber avsett för telefoni och datorer. Du ansvarar för felsökning och felavhjälpning, upprättar och reviderar teknisk dokumentation, redovisar och dokumenterar pågående/avslutade projekt.
Det ligger på dig att arbetet genomförs enligt gällande säkerhets- och IT-säkerhetsbestämmelser. Vårt arbete utförs med hög kvalité utifrån gällande krav och mål. Vi fokuserar hela tiden på att förenkla och vidareutveckla våra metoder och processer. Oftast arbetar vi i team med ett nära samarbete till kollegor inom och utom vår egen enhet. En del resor kan förekomma samt övernattning på annan ort.

Vi erbjuder dig
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet samt stora krav på säkerhet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid förädraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning

Kvalifikationer

• 3 årig gymnasial utbildning med el-/teleteknisk inriktning eller annan utbildning och som vi bedömer likvärdig
• Erfarenheter av arbete med fiber- och telenätverk
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
• Svensk medborgare
• Körkort lägst klass B

 Meriterande

• Kunskap och erfarenhet av larminstallationer

Personliga egenskaper
Du är van att arbeta självständigt och utföra din arbetsuppgifter mot uppsatta mål. Vi tror att en förutsättning för goda resultat är prestigelöshet, struktur, noggrannhet samt förmåga att vara resultatinriktad.

För oss är det viktigt att vi har en positiv framtoning, att vi hjälps åt där alla gör sitt bästa. Vi ser att du har en god förmåga att arbeta självständigt och kan prioritera bland dina arbetsuppgifter. Det är viktigt att vara en god lagkamrat med en förmåga av samarbete till olika intressenter både internt och externt. Du är bra på att se helheten och samtidigt kunna bidra med idéer och vidareutveckling av egen verksamhet.  Vi uppskattar en kreativ förmåga att lösa tekniska problem. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.

Övrigt
Tjänsten är en civil tillsvidare befattning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning för kandidat som inte har annan anställning inom Försvarsmakten. Placeringsort är Örebro. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Tjänsteresor förekommer i arbetet.

Din ansökan vill vi ha så snart som möjligt dock senast 2025-05-05. Eventuella frågor gällande rekryteringsprocessen mailas till julia.arvidsson@mil.se

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Stf Enhetschef

Officer
Läs mer Apr 10
Arbetsort: Örebro

Sista ansökningsdag: 2025-05-01

Huvudsaklig arbetsuppgift:

Här kommer du till en enhet som värdesätter förbandsanda och som arbetar med ständig utveckling. Trivs du i en självständig roll där du får ta ansvar för att göra Sverige säkrare? Är du en flexibel problemlösare och bra på att se möjligheter istället för hinder? Vill du ha ett arbete där du får vara med och utveckla samt påverka, då ska du fortsätta att läsa. Enheten är under tillväxt och utveckling, vilket kommer att pågå under flera år.

Dina arbetsuppgifter kommer bl.a. att bestå av att:


• Leda planering och genomförande av utbildning, produktion och förbandsträning.
• Leda viss specifik utbildning.
• Omfatta personalplanering och genomförande inom ramen för förbandsutveckling. I arbetet ingår samordning inom enheten och mot andra delar av förbandet.

Arbetet omfattar övningsverksamhet och kan på sikt komma att omfattas av beredskapstjänstgöring. Då tjänsten är fysiskt krävande krävs en god fysisk förmåga. Vi kan inte garantera damm- eller pälsfria lokaler. I arbetet ingår samordning inom enheten och mot andra delar av förbandet. Som ställföreträdare jobbar du tillsammans med enhetschefen.

Du kommer att jobba med uppgifter av varierat slag varför flexibilitet är en förutsättning. Du förväntas ta stort ansvar för egna uppgifter då du ibland jobbar självständigt. Du är en central person som värdesätter förbandsanda och kunskap i din befattning. Du kommer att krigsplaceras i motsvarande befattning.

 Vi erbjuder dig

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning.
• För oss är det viktigt att man tar hand om sig själv och varandra.

Kvalifikationer, krav:


• OF 2–3.
• Svensk medborgare.
• Körkort B.
• SUSA pluton.

Meriterande kvalifikationer:


• Tidigare tjänstgöring inom Försvarsmakten med markstrid.
• Tidigare erfarenhet av arbete i kompaniledning.
• Erfarenhet inom stridsteknik inom pluton och kompani.
• Erfarenhet som instruktör inom markstrid med ingående vapensystem.
• Tidigare genomförd internationell insats.
• Erfarenhet av ledning och planering inom utbildning och förbandsträning.

Personliga egenskaper:

Då arbete kräver samordning inom enheten såväl som mot andra delar av förbandet behöver du en god samarbetsförmåga. Vi ser därför att du behöver vara självgående och strukturerad. För att lyckas i rollen som ställföreträdande enhetschef behöver du ha en förmåga att leda och fördela arbete och kunna motivera samt utveckla dina medarbetare. Du som söker tjänsten behöver vara en flexibel problemlösare med stor initiativförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

Övrigt:


• Heltid, tillsvidare, tillträde enligt överenskommelse. För dig som inte är anställd i Försvarsmakten tillämpas 6 månaders provanställning.
• Resor i tjänsten förekommer.

 Anställning/frågor:

Ansökan skall vara oss tillhanda senast 2025-05-01 och skall skrivas på svenska och innehålla CV och personligt brev. Följande underlag skall också bifogas i ansökan:


• Kopia på relevanta militära intyg.
• Kopia på relevant civila betyg.
• Kopia på relevant tjänstgöringsomdömen eller motsvarande.

Ansökan samt eventuella frågor skickas till sofi.karlsson@mil.se. 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Systemingenjör med inriktning IT-säkerhet

Civilingenjör, systemutveckling
Läs mer Feb 10
Vill du ta ett nästa steg i karriären eller vara en del av något större och värdesätter att – med den du är och det du gör – få bidra till ett säkrare och bättre samhälle/Sverige? Drivs du av att arbeta med utveckling, förvaltning och teknisk problemlösning? Då är du välkommen att söka tjänsten som Systemingenjör med inriktning IT-säkerhet hos Systemenheten, vid Försvarsmaktens telekommunikation- och informationssystemförband (FMTIS), i Örebro.

Om enheten
Systemenheten på förbandet FMTIS har verksamhet på flera orter i landet med ansvar för teknisk förändringshantering vid ombyggnader i Försvarsmaktens telenät och förvaltning av Försvarsmaktens IT-infrastruktur. Infrastrukturavdelningen, där tjänsten är placerad, förvaltar systemöverskridande IT-infrastruktur inom Försvarsmakten. Vår uppgift är bl.a. att jobba med vidmakthållande, förändring och vidareutveckling inom områdena lokala nätverk, datacenterlösningar, samt klient- och serverlösningar. Avdelningens personal fungerar också som tekniska specialister inom dessa områden.

Vi erbjuder dig
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet samt ställer stora krav på IT-säkerhet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28 - 35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB
• Möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättningar

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som systemingenjör kommer du att arbeta med och teknisk förvaltning inklusive design, implementering och underhåll av system med högra krav på tillgänglighet och IT-säkerhet. I arbetsuppgifterna ingår utveckling och anpassning av nätverksinfrastruktur samt hårdvaru- och mjukvarukomponenter. Du kommer att arbeta i en stimulerande miljö tillsammans med erfarna kollegor. Vår strävan är att säkra informationssystem vilket reducerar risken för angrepp mot Försvarsmakten. Kompetensutveckling och omvärldsbevakning en viktig del i arbetet.

KRAV
Kvalifikationer


• Akademisk utbildning inom IT eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Praktisk erfarenhet av att arbeta med brandväggar, switchar och lastbalanserare
• Goda kunskaper inom vanliga nätverksprotokoll som t.ex., TCP/IP, DNS, TLS
• Goda kunskaper i svenska och engelska i både i tal och skrift
• B-körkort

Personliga egenskaper
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har ett brinnande intresse av IT-säkerhet och som ständigt vill fortsätta att utvecklas inom området. Du behöver ha ett stort intresse för utveckling, drivas av teknisk problemlösning och bidra med nya idéer. Du tar ansvar och ser till helheten såväl som detaljerna och ser till att skapa resultat, både självständigt men också tillsammans med andra. Du har en god analytisk förmåga där du kan se samband och behov i verksamheten. Som person är du trygg i dig själv, har ett gott omdöme och anpassar dig för att samverka samtidigt som du har en integritet att med din kompetens säga ifrån där det behövs. Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande


• Erfarenhet av att designa och implementera nätverksinfrastruktur
• Erfarenhet av nätverksinfrastruktur med krav på tillgänglighet och IT-säkerhet
• Goda Linux kunskaper
• Erfarenhet av scripting och automatisering
• Praktisk erfarenhet av IT-säkerhet
• Erfarenhet av olika säkerhetsprodukter för nätverksövervakning

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform tillsvidare. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Sysselsättningsgrad: heltid.
Arbetsort: Örebro.
Civil befattning.
Resor förekommer i tjänsten.
Tillträde snarast.

Upplysningar om befattningen
Jonna Öström, 019-39 35 00 (växel).

Information om rekryteringsprocessen
För upplysningar angående anställningsvillkor kontakta HR, 0171-157000 (växel).

Fackliga företrädare
SACO Pär-Erik Lohman
OFR/S Martin Sparr
OFR/O Håkan Larsson
SEKO Matz Felix
Samtliga nås via växeln på 0171-157000.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2025-04-15. Din ansökan bör innehålla CV, svar på angivna urvalsfrågor samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Stridsledare

Officer
Läs mer Mar 19
Trivs du i en självständig roll där du får ta ansvar för att göra Sverige säkrare? Vill du ha ett arbete där du vidareutvecklas samtidigt som du driver projekt och hittar lösningar tillsammans med andra? Vill du även arbeta på en arbetsplats med möjlighet att träna på arbetstid, generösa arbetstidsavtal, föräldralön samt upp till sju veckor semester per år, då ska du fortsätta att läsa. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som stridsledare är det en naturlig del i vardagen att interagera och samverka med andra för att koordinera arbetet. Då avdelningen är i en expansiv fas söker vi dig som är en lagspelare och inte är rädd för att hjälpa till där det behövs, vilket medför att du kommer få påverka och utforma verksamheten. Tjänsten innebär att du kommer arbeta brett och ansvara för flertalet områden, vilket medför stora möjligheter att såväl fördjupa som bredda dig inom olika intresseområden. 

Vi erbjuder dig

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning.
• För oss är det viktigt att man tar hand om sig själv och varandra.

Kvalifikationer


• OF 1-2 alternativt SO 7-8
• B-körkort
• Goda kunskaper i MS Office

Meriterande


• Militära förarbevis
• Tjänsgöring på stabsnivå
• Erfarenhet av stridsledning

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är intresserad av en tjänst med hög grad av självständighet och som värdesätter att arbeta mot ett tydligt mål. Tack vare din erfarenhet kan du självständigt identifiera när en uppgift medger att tänka utanför boxen, respektive när det handlar om att lösa en specifik uppgift med begränsade handlingsutrymmen, samt när det är tillfälle att tempoväxla. Ibland tilldelas du en uppgift som inte berör ditt primära huvudområde men som måste lösas, detta är normalt i befattningen och som stridsledare krävs det därför en stor flexibilitet kring uppgiftslösning. Du som person har även en hög personlig integritet och ett högt säkerhetsmedvetande präglar ditt arbete. För att lyckas i denna befattning tror vi att du som person är social och utåtriktad med en god förmåga att bygga relationer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning, sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i Försvarsmakten. 
Sysselsättningsgrad: Heltid
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Arbetsort: Örebro
Resor förekommer i tjänsten

I anställningen ingår internationell arbetsskyldighet samt en skyldighet att krigsplaceras. 

Välkommen med din ansökan senast 9 april 2025. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta Hr-generalist Sofi Karlsson på sofi.karlsson@mil.se 

Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Logistikgruppchef

Soldat/Sjöman
Läs mer Mar 19
Trivs du i en självständig roll där du får ta ansvar för att göra Sverige säkrare? Är du en flexibel problemlösare och bra på att se möjligheter istället för hinder? Vill du ha ett arbete där du vidareutvecklas samtidigt som du driver projekt och hittar lösningar tillsammans med andra, då ska du fortsätta att läsa. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som logistikgruppchef är det en naturlig del i vardagen att samverka, planera, leda och utveckla verksamheten inom eget ansvarsområde. Tjänsten innebär att du kommer arbeta brett och ansvara för flertalet områden, vilket medför stora möjligheter att såväl fördjupa som bredda dig inom olika intresseområden. I tjänsten kommer du bland annat ges möjlighet att utveckla logistikförmågan, detta eftersom du till del ansvarar för avdelningens förmåga avseende materiel, förplägnad och försörjning. Då avdelningen är i en expansiv fas behöver vi dig som är en lagspelare och inte är rädd för att hjälpa till där det behövs, vilket medför att du kommer att få påverka och utforma verksamheten. 

Vi erbjuder dig

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Verksamheten erbjuder stor variation och komplexitet vilket innebär goda utvecklingsmöjligheter och förutsättningar för intern karriärrörlighet. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid och du kan få ersättning för träningskläder och startavgifter
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på din ålder
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning.
• För oss är det viktigt att man tar hand om sig själv och varandra

Kvalifikationer


• OR 4-5
• B- körkort
• Goda kunskper i MS Office

Meriterande


• C- körkort
• Militära förarbevis
• Kunskaper inom logistik
• kunskaper inom LIFT

Personliga egenskaper
Som person värdesätter du att arbeta mot ett tydligt mål med stort handlingsutrymme och att vara kreativ i ditt arbete, samt att du själv har möjligheten att strukturera det. För att trivas i tjänsten har du en god samarbetsförmåga, trivs med att vara självgående och ser det som naturligt att leda och motivera andra. Du som person trivs med ett omväxlande och utmanande arbete där du tar ansvar för uppgiften och eftersträvar att lämna ifrån dig ett arbete av hög kvalité. Du bör även ha ett intresse för att samordna logistik och hantera materiell. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet!

Övrigt


Anställningen är en tidsbegränsad anställning som GSS/K (8 år med möjlighet till 4 års förlängning) som inleds med 6 månaders provanställning för dig som inte är anställd i Försvarsmakten. I anställningen ingår internationell arbetsskyldighet samt en skyldighet att krigsplaceras. Tjänsten är på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Resor förekommer i tjänsten. 

Arbetsort: Örebro 

Välkommen med din ansökan senast 9 april 2025. Din ansökan ska innehålla CV samt ett personligt brev. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta Hr-generalist Sofi Karlsson på sofi.karlsson@mil.se. 

Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar.

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu