Örebro: Funktionsstöd Personlig assistans

Hitta ansökningsinfo om jobbet Funktionsstöd Personlig assistans i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2024-06-13 // Varaktighet: Deltid

Jag är en kvinna som är 58 år och har MS och bor på norr i Örebro. Jag är rullstolsburen och därför behöver jag en stålift för att förflytta mig. Jag är gift och min man är också assistent, så det blir din kollega. Jag kommunicerar med min assistent och styr min vardag och min assistans, jag behöver hjälp med allt ifrån matlagning till att ta hand om mitt hem. Tjänsten är deltid ca 90% förlagd dagtid måndag till fredag med tillträde enligt överenskommelse, dock tidigast 12/8-24.
Jag söker enbart en kvinnlig assistent, i första hand en undersköterska, men erfarenhet är också väldigt viktigt så har du arbetat som personlig assistent eller inom äldrevården så är det väldigt bra. Du behöver ha goda kunskaper i svenska.
I hemmet finns en hund.
Anställningen är ett PAN-avtal och Örebro kommun står som arbetsgivare. Ansökningarna gås igenom löpande och tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstiden.
Ansökan med personligt brev och CV skickas till linnea.pahlsson@orebro.se
Återkoppling kommer bara att ske till de personer som väljs ut för intervju.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Personlig assistent

Nedan visas andra jobb i Örebro som Personlig assistent.

Personlig assistent till kvinna i Örebro

Läs mer Mar 20
Vi på Vivant assistans erbjuder personlig assistans till människor med funktionsvariation enligt lagen om stöd och service. Vår vision är att, i samarbete med den personliga assistenten, värna om kundenss självbestämmande, goda levnadsvillkor och möjlighet till frihet i det vardagliga livet.
Till grunden av vårt arbete på Vivant ligger en gedigen värdegrund och vår ambition är att anpassa det praktiska utförandet av vårt arbete för att det ska passa den enskilda individens behov.
Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med människor. Vidare ser vi att du är positiv, har en god kommunikativ förmåga, är stresstålig och har lätt för att komma in i en ny arbetsrutin.
Att ditt arbete präglas av ett gott omdöme och integritet är en självklarhet för dig. Vi sätter stort värde i att du värnar om andra människors välmående, drivs starkt av att skapa positiva relationer och har ett prestigelöst förhållningssätt till ditt arbete.
Tidigare erfarenhet av liknande arbete eller adekvat utbildning är meriterande men störst vikt kommer att läggas på personlig lämplighet då tjänsten innebär ett mycket nära samarbete med kunden.
OM TJÄNSTEN
Vi söker nu personliga assistenter till våran kund i Örebro.
Erfarenhet av arbete som personlig assistent eller inom vård och omsorg är meriterande men är inget krav. Dock måste Du som söker vara social. Det skulle även vara bra om Du som söker bor i Brickebacken. Vi söker just nu förstärkning till vårt team till en ung kvinna som bor i Örebro och som behöver dubbel assistans alltså två personlig assistenter under visa tider på dagen.
Vi söker därför personlig assistenter som kan arbeta på heltid, halvtid mellan 12-25 timmar i veckan eller i vår personalpool.
Som personlig assistent kommer att arbetar du aktivt med att hjälpa kunden i sin vardag med allt från personlig hygien till hushållssysslor. Du är med på de aktiviteter som kunden har och arbetar utifrån de önskemål och behov som finns hos kunden.
(Intervju med uppdragsgivaren)
Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag gillar att vara aktiv och gillar att hitta på saker som att gå på stan, se på bio, åka på spelningar och resa utomlands. Jag gillar även att vara hemma och läsa böcker och titta på serier/filmer och ett stort intresse är att följa motorsport på tv, speciellt speedway och Formel 1.
Vad innebär det att arbeta hos dig?
Att arbeteta hos mig innebär att du är mina armar och ben, och hjälper mig att sköta allt det vardagliga då jag sitter i rullstol. Arbetspassen är utformade med ett dygn i taget, med sovande natt i ett assistentrum.
Vad söker du efter?
Främst söker jag kvinnliga assistenter i åldrarna 20-35 år. Du får gärna ha liknande intressen som mig, men viktigast är personkemin mellan oss. Verkar det här intressant så skicka iväg ett cv och ett personligt brev med bild så att jag kan få en uppfattning om vem du är. Hoppas vi ses!



Det är mycket viktigt att du är flexibel, snabbtänkt och lyhörd till hur du bäst kan hjälpa kundens utefter deras behov. Du kommer stundtals att ingå i ett arbetsteam och bör därför även ha en god samarbetsförmåga.
Lön: Timlönen är fast enligt överenskommelse. Övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal.
Tillträde: Omgående

Rekryteringsprocessen Vivants's Rekryterare kommer att läsa igenom din ansökan och sedan återkomma ifall du blir aktuell för en intervju.
Vi kommer begära utdrag ur belastningsregistret därmed är det bra att du redan nu beställer den via länken nedan:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Vill du veta mera om oss eller tjänsten så är du varmt välkommen att kontakta oss!
Hälsningar
Vivant Assistans
https://www.vivant.se/

Ansök nu

Jobba som personlig assistent i Örebro i sommar!

Läs mer Apr 2
Våra assistansanvändare runt om Örebro söker nu efter årets sommarvikarier!

Att arbeta som personlig assistent kräver personlig mognad, lyhördhet och respekt för en annan människas sätt att leva sitt liv. Du kommer jobba i olika miljöer; i personens hem och arbetsplats, på resa, på stranden eller kanske på lantstället.

Assistansanvändarna i JAG har olika önskemål kring sina assistenter så vi ställer inga specifika krav på utbildning eller erfarenhet utan vi vill veta vem just DU är och vad du tror att du kan bidra med. I din ansökan får du därför möjlighet att berätta om dig själv och svara på olika frågor för att kunna matcha dig med rätt uppdrag.

Vi ser fram emot din ansökan! Fyll i formuläret och skicka in redan idag!

Om rekryteringsprocessen: Din ansökan blir synlig för våra assistansanvändare och deras personliga arbetsledare. Blir du utvald kontaktar arbetsledaren dig för en intervju. Innan du börjar arbeta får du en betald introduktion så du kan känna dig trygg i ditt uppdrag.

Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi alltid en bakgrundskontroll innan anställning. Om du blir erbjuden en tjänst hos en minderårig Uppdragsgivare behöver du även visa ett utdrag ur polisens belastningsregister. Det ansöker du själv om här: Polismyndigheten (polisen.se) Det är viktigt att du väljer belastningsregistret som är för ”Arbete med barn med funktionsnedsättning”.

Om JAG som arbetsgivare: JAG Personlig assistans var med och drev fram assistansreformen genom en pilotverksamhet som startade redan 1992 och har idag över 4 000 anställda personliga assistenter. Vi har kollektivavtal med Kommunal och erbjuder alla anställda betald introduktion, fortbildning och friskvårdsbidrag. Som anställd i JAG gör du skillnad varje dag. Läs mer om oss på JAG.SE


Vi är Sveriges största privata assistansanordnare som drivs utan vinstsyfte. Assistansen är särskilt utformad för personer med flera stora funktionsnedsättningar där en är den intellektuella förmågan. Organisationen har en stark ideologisk förankring som bottnar i alla människors lika värde. Namnet JAG valdes för att symbolisera varje assistansanvändares rätt att vara huvudperson i sitt liv, oavsett funktionsnedsättning. Vi finns i hela Sverige och har systerbolag i Norge och Finland.

Välkommen till oss du också!

Ansök nu

Personliga assistenter sökes till Örebro

Läs mer Jan 21
AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg , Malmö, Örebro och Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, boendestöd och LSS-boende.
Beskrivning:
Vi söker nu personliga assistenter till vår kund i Örebro. Som personlig assistent på OmsorgsCompagniet förväntar vi oss att du är positiv, engagerad och pålitlig. Du bör vara flexibel och tillgänglig att arbeta både dag-och kvällstid samt helger.
Arbetsuppgifter:
Assistera med dagliga sysslor såsom matlagning, tvätt, städning och inköp
Hjälpa till med att planera och genomföra aktiviteter utanför hemmet
Assistera med personliga ärenden såsom läkarbesök med mera

Krav:
Förmåga att arbeta självständigt och ta initiativ
B-körkort
En god förmåga att planera och prioritera uppgifter
Meriterande om du arbetat som assistent eller liknande tidigare

Vi erbjuder:
En meningsfull och givande roll
En unik möjlighet att göra en skillnad i någon annans liv
En stöttande och engagerad arbetsgrupp som arbetar tillsammans för att möta våra kunders behov
Kollektivavtal


Uppdragen tillsätts löpande så skicka in din ansökan redan idag! För våra kunders och anställdas säkerhet begär vi in registerutdrag på samtliga personer som anställs hos bolaget. Du hittar och beställer utdraget själv på polisens hemsida, utdraget heter kontrollera egna uppgifter.
Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/blankett-4423-enskild-person-belastningsregistret/

Ansök nu

Teckenspråkskunnig assistent Örebro

Läs mer Jan 14
OM OMSORGSCOMPAGNIET
ABOmsorgsCompagnieti Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö,Örebrosamt Trollhättan.
OmsorgsCompagnieti Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, stödboende, serviceboende. Viäri dagsläget ca 1000 medarbetare.
Besök gärna vår hemsidawww.oc.se
Vi söker nu en personlig assistent till en av våra kunder i Örebro. Då vår kund är syn och hörselskadad krävs det att du behärskar teckenspråk. För att du ska kunna ge den bästa assistansen till vår kund tror vi att du brinner för att hjälpa andra, du gör ditt yttersta för att kunden ska få den hjälp hen behöver.
Du kommer hjälpa vår kund i hemmet med div hushållsgöromål men även följa med på olika aktiviteter utanför hemmet såsom träning, shopping, fika mm
Du kommer få en ordentlig introduktion på arbetsplatsen och erfarenhet inom vård och omsorg är meriterande men inget krav. Arbetstiden är förlagd till dag, kväll och helg.
Vi tror även att du är:
Noggrann
Tålmodig
Serviceinriktad
Initiativtagare
Lyhörd


Stor vikt läggs på personlig lämplighet, välkommen att söka!
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum, inkom med din ansökan så fort som möjligt!
OmsorgsCompagnietvärnar om både kunder och personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt.
Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

Ansök nu

Sommarjobba som personlig assistent i Örebro

Läs mer Maj 5
Just nu söker vi dig som vill bli en del av vårt härliga team i sommar och som vill jobba som personlig assistent i Örebro med omnejd!
 
Vad innebär jobbet som personlig assistent? 
Som personlig assistent arbetar du hos en person med funktionsvariation. Där hjälper du till med de saker i vardagen som många tar för givet, till exempel påklädning, ta hand om hemmet, personlig hygien och att delta i fritidsaktiviteter. Du gör stor skillnad och får någon annan persons dagliga liv att fungera.
Vi har kunder i olika åldrar och med olika funktionsvariationer. Din arbetsplats är där kunden befinner sig och jobbet är både varierande och händelserikt. Att varje dag bidra till att en person kan leva sitt liv som den vill tycker vi är världens viktigaste jobb. 
Vem söker vi?
Vi söker dig som är engagerad, respektfull och lyhörd. Vi ser gärna att du har stort tålamod och förmågan att vara personlig samtidigt som du agerar professionellt. Oberoende av din ålder, livssituation och bakgrund kan du vara just den assistent vi söker.
 
Vi ser gärna att du:
har fyllt 18 år
har ett genuint intresse av att hjälpa andra.
kan förstå och göra dig förstådd på svenska.
kan arbeta flexibla arbetstider - dag, kväll och helg. Vissa av våra tjänster förutsätter även att du kan arbeta natt.
har erfarenhet av vård och omsorg. (Det är ett plus, men inget krav).

Övrig information
Anställningsform: Sommarvikariat
Omfattning: Heltid, deltid eller timanställning
Tillträde: Juni, juli och augusti 2025
Vi tillämpar individuell lönesättning och har kollektivavtal. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Sista ansökningsdag: 2025-06-30
Vid frågor om jobbet, är du välkommen att kontakta:
Madeleine Jönsson, Rekryteringsspecialist, 010-130 32 49
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sjuksköterskor upp till 400 kr/timme, semestervikariat inom vård och omsorg

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Feb 18
Örebro kommun – vi ger mer! 

Vi värdesätter din kompetens som sjuksköterska! Därför erbjuder vi nu upp till 400 kr/timme till dig som jobbar som sjuksköterska hos oss i sommar inom vård och omsorg.? 

Den förhöjda timlönen utgår från två nivåer och baseras på erfarenhet i yrket. Timavlönad sjuksköterska/distriktssköterska ersätts under perioden 16 juni - 17 augusti enligt följande: 
• Upp till 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 300 kr/timme (motsvarar 49 500 kr/månad heltidsmått).  
• Mer än 6 månaders dokumenterad heltidserfarenhet som sjuksköterska = 400 kr/timme (motsvarar 66 000?kr/månad heltidsmått).  

Utöver detta tillkommer semesterersättning samt ob-ersättning enligt avtal. Det är en bra ersättning under sommaren, och du får också gärna se det som en välbetald möjlighet att testa jobbet som sjuksköterska hos oss. 

Om tjänsten 

Som timavlönad sjuksköterska inom vård och omsorg arbetar du inom hemsjukvård, mot funktionsstöd (Hälso- och sjukvårdsenheten), särskilt boende för äldre, alternativt nattorganisationen. 

Om Särskilt boende för äldre och korttidsvård 

Vi har en hälso- och sjukvårdsorganisation inom särskilt boende för äldre där sju enhetschefer ansvarar för all legitimerad personal, uppdelat på sju områden.? 

Våra särskilda boenden för äldre finns både på landsbygd och centralt. Dessa har olika inriktningar; somatik, kognitiv svikt, äldrepsykiatri,?korttidsvård och växelvård. Som sjuksköterska på särskilt boende för äldre arbetar du dag, kväll och?helg. Du arbetar tillsammans i team med andra sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och enhetschef kring varje boende. Som sjuksköterska har du en viktig roll som bidrar till att hyresgästerna på boendet får en trygg och säker vård och omsorg och en meningsfull vardag. På kvällar och helger ingår du i ett HSL-samarbete där du arbetar tillsammans med andra kollegor i området. 

Örebro kommun har en korttidsenhet, Tullhuset, med 62 vårdplatser där drygt 1200 patienter passerar årligen. Tullhuset ligger i nära anslutning till USÖ och har ett unikt samarbete med både regionen, geriatriska kliniken och primärvården.  

Om hemsjukvården och nattorganisationen 

Inom hemsjukvården finns fem hemsjukvårdsenheter som arbetar utifrån ett geografiskt område. Här kan du arbeta dag, kväll och helg på en av våra hemsjukvårdsenheter, eller i vår nattorganisation. Här arbetar du i team med andra sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Du utgår från en av våra fem enheter och ansvarar för ett område av patienter i det egna hemmet. På kvällarna och helger arbetar du tillsammans med andra sjuksköterskor i vår helg- och kvällsorganisation. I nattorganisationen arbetar sex sjuksköterskor varje natt som tillsammans ansvarar för all kommunal hälso- och sjukvård i Örebro kommun.?? 
 

Om hälso- och sjukvårdsenheten (HSE) 

Som sjuksköterska på?hälso- och sjukvårdsenheten arbetar du mot personer som har beslut inom LSS, bland annat inom Bostad med särskild service och personlig assistans. Enheten har även hälso- och sjukvårdsansvar mot barnbostad i Halltorp. Här arbetar du mot både barn och vuxna.

Om arbetsplatsen 

Område vård och omsorg är en del av Socialförvaltningen. Verksamheten omfattar vård och omsorg, förebyggande verksamhet, myndighetsutövning inom området samt boendeplacering och bostadsanpassning. Inom område Vård och omsorg arbetar vi med att stödja och hjälpa människor som behöver vård, stöd eller omsorg i sin vardag.? 

Läs mer om hur det är att jobba inom Örebro kommun och vård och omsorg på?orebro.se/jobb/socialtarbete! 

Kvalifikationer 

Som person är du initiativrik och flexibel. Du ser till individens behov, är öppen och lyhörd och ser som ditt självklara ansvar att bidra till samarbete och ett positivt arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Vi?lägger?stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav: 


• legitimerad sjuksköterska 


• körkort B 


• datorvana; du kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver 


• du behärskar svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med dem vi är till för och dina kollegor 

Meriterande: 


• distriktssköterska 


• geriatrikutbildning 


• psykiatriutbildning 


• barnutbildning


• dokumentationsvana i verksamhetssystemen Treserva, NPÖ, Pascal, MCSS (digital signering) och Lifecare 

Omfattning och tillträde 

Anställningsform: vikariat 16 juni tom - 17 augusti 

Sysselsättningsgrad: timvik 

Tillträde: tillträde enligt överenskommelse 

Antal tjänster: flertal 

Övrig information? 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg.? 

Innan du erbjuds en anställning?inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp?registerutdrag ur belastningsregistret. 

Ansökan 

Urval, intervjuer och anställning sker löpande.? 

Välkommen med din ansökan! 

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sjuksköterska till Rostahemmet

Geriatriksjuksköterska
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en engagerad sjuksköterska som brinner för vård av äldre och som vill vara med och bygga en hållbar vård och omsorg för framtiden? Tycker du om teamarbete och omväxlande arbetsuppgifter? Då är du den vi söker! Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Som sjuksköterska hos oss på Rostahemmet ingår du i ett team av bland annat sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Här har vi inriktning mot somatik och kognitiv svikt och som omvårdnadsansvarig för några av våra hyresgäster kommer du ha nära kontakt med teamet bestående av arbetsterapeut, fysioterapeut, omvårdnadspersonal och läkare. På kvällar och helger kommer du även att ingå i ett samarbete med andra vård- och omsorgsboenden vilket ger dig ett större nätverk av sjuksköterskekollegor samt möjliggör mindre tjänstgöring på obekväm arbetstid! Vi arbetar för att skapa trygghet och en meningsfull vardag för våra hyresgäster. 

I Örebro kommun strävar vi alltid efter att utveckla vår verksamhet. Därför ser vi gärna att du har intresse av att delta i utvecklingsprocesser och i gengäld erbjuder vi dig en miljö där din kunskap och ditt engagemang kommer tas tillvara!

Exempel på arbetsuppgifter:

• besluta, genomföra och följa upp omvårdnadsåtgärder
• handleda och instruera omvårdnadspersonal i hälso- och sjukvårdsuppgifter
• ansvara för klinisk bedömning och utförandet av medicinska insatser
• ha kontakt och ge stöd till anhöriga
• dokumentera i våra verksamhetssystem för att säkra en trygg omvårdnad till våra patienter
• utveckla arbetssätt och metoder inom vår verksamhet tillsammans med resten av arbetsgruppen

Om arbetsplatsen
Rostahemmet är beläget på väster i Örebro, lika nära de centrala delarna av staden, som de vackra natur- och kulturområden som finns vid Svartåns stränder. Rostahemmet är ett vård– och omsorgsboende med inriktning somatik och kognitiv svikt. Boendet har 92 hyreslägenheter uppdelat på 10 våningar. Läs mer på: Rostahemmet - orebro.se.

Som sjuksköterska på Rostahemmet kommer du ingå i Hälso- och sjukvårdsorganisationen (HS) där vi samlar alla sjuksköterskor och arbetsterapeuter inom kommunens vård- och omsorgsboenden under en och samma organisation. På så vis kan vi skapa bättre förutsättningar, jämlik vård och värna om Örebro kommuns hälso- och sjukvårdsresurser. För dig som sjuksköterska innebär det även att du får en chef som i grunden är legitimerad och därmed är väl insatt i de frågor du står inför i arbetet.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer
Som sjuksköterska är du trygg i dig själv och har god självinsikt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter på ett självständigt och strukturerat sätt och tycker om att ha egna ansvarsområden. Att vara lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande, både mot kollegor och hyresgäster ser du som en självklarhet. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att säkerställa att information når fram. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med hyresgäster och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• erfarenhet av arbete som sjuksköterska
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentations- och verksamhetssystem

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

Arbetstid: främst dagtid, kvällar och helger förekommer

Övrig information 
Läs mer om våra förmåner i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb 

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 juni. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Fritidsledare till Kultur och fritidscenter 52:an

Fritidsledare
Läs mer Maj 16
Nytt
Är du en driven fritidsledare som trivs med att arbeta med barn och unga? Brinner du för ungas fritid och vill arbeta i ett mångkulturellt område där det finns utmaningar och möjligheter? Hos oss kan du vara med och göra skillnad, välkommen med din ansökan!

Om tjänsten

Som fritidsledare på Kultur och fritidscenter 52:an arbetar du i den öppna och organiserade fritidsgårds- och fritidsklubbsverksamheten. Du arbetar med barn och ungdomars delaktighet och inflytande och motiverar dem till att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själva och andra. För att kunna ge barn och ungdomar möjlighet till god fritid och stöd till eget ansvarstagande ser vi föreningar, studieförbund, föräldrar och andra kommunala verksamheter som viktiga samarbetspartners. Kultur- och fritidscenter 52:an är mitt i en spännande utvecklingsresa. Vi vill bli en levande och trygg mötesplats för hela området! Vi är med i nätverket Keks, vilket innebär att uppföljning och kvalitetsutveckling är centrala utvecklingsområden. 

Kvälls- och helgtjänstgöring ingår i tjänsten. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stimulera barns och ungas utveckling samt bidra till en trygg och inkluderande social miljö 
• planera, genomföra och utvärdera verksamheten tillsammans med b.la personal och besökare 
• arbeta för samt delta aktivt i områdesutveckling genom samverkan med civilsamhället och boende 
• skapa delaktighet och bygga relationer med vårdnadshavare och andra vuxna i området 
• hålla dig uppdaterad om aktuell forskning och metodik inom fritids- och ungdomsverksamhet 

Om arbetsplatsen
Kultur och fritidscenter 52:an är en av nio fritidsgårdar organiserade under Fritid ungdom, Kultur- och fritidsförvaltningen. 52:an ligger i egna lokaler i Baronbackarnas centrum, vi är sju månadsanställda och ett antal timanställda som ansvarar för verksamheten.

Här kan du läsa mer om oss: 52:an

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med ett stort intresse av att arbeta med barn och ungdomar. För att lyckas i denna roll har du en god samarbetsförmåga och att initiera och slutföra nya aktiviteter. Det är också viktigt att du tycker att det är intressant att träffa olika typer av individer och att du trivs med en flexibel arbetssituation. För tjänsten krävs att du har förmåga att kommunicera och samverka med barn/ungdomar, personal samt vårdnadshavare.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Krav:

• fritidsledarutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• dokumenterad ledarerfarenhet inom ungdomsverksamhet
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

•  erfarenhet av områdesarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 15 augusti alternativt enligt överenskommelse - tom 30 juni 2026

Antal tjänster: 1

Arbetstid: Dag, kväll och helg

Övrig information
Örebro kommun tillämpar utdrag ut belastningsregistret vid arbete i direkt kontakt med barn.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Enhetschef till Askenäs särskilda boende för äldre

Enhetschef, hälso- och sjukvård
Läs mer Maj 15
Vill du utmanas och ha kul på jobbet? Söker du efter ett arbete som ger dig personlig utveckling och möjlighet att bidra till en bättre vardag för andra människor? Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter till vårt hemtrevliga särskilda boende för äldre – Askenäs.    

Om tjänsten 
Som enhetschef på Askenäs förväntas du vara självständig, trygg, prestigelös och kreativ. Vissa perioder är det ett högt arbetstempo vilket du behöver klara av i din roll som enhetschef. Du kommer att ingå i område Östers ledningsgrupp tillsammans med verksamhetschef och ytterligare 15 enhetschefer.

I din arbetsgrupp kommer du att ha omvårdnadspersonal samt en administrativ assistent. Målet för verksamheten är att den enskilde ska känna sig delaktig och få sina individuella vård- och omsorgsbehov tillgodosedda i en trygg och säker miljö. Lokalerna delas med andra verksamheter vilket kräver god samarbetsförmåga och samverkan med övriga enhetschefer.

Exempel på arbetsuppgifter:

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• leda, stödja och kompetensutveckla medarbetare
• arbeta utifrån en helhetssyn och fatta beslut inom verksamhetsområdet
• ansvara för kontinuerlig omvärldsbevakning inom området
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter
• utveckla verksamheten mot ständig kvalitetsförbättring med medborgarna i fokus

Om arbetsplatsen
Askenäs är ett särskilt boende för äldre med plats för 36 hyresgäster fördelade på fyra avdelningar. Boendet har två inriktningar i form av två somatiska grupper samt två grupper med inriktning demensvård. Verksamheten är belägen i Odensbacken, cirka tre mil öster om Örebro. Det finns goda bussförbindelser från Örebro.

Boendet har nyligen genomgått en totalrenovering och både inomhus- och utomhusmiljön är utformade för att på bästa sätt möta hyresgästernas vård- och omsorgsbehov. Här kan du läsa mer om vårt boende i Askenäs Askenäs - orebro.se

Läs mer om hur det är att jobba som chef i Örebro kommun på vår chefssida under orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer
Det är viktigt att du är strukturerad, resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Som ledare är du kommunikativ med förmåga att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar. Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen om minst 180 hp inom hälsovetenskap eller socialt arbete, alternativt annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• tidigare chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• kompetens och erfarenhet av kvalitets- och förbättringsarbete
• goda datakunskaper

Meriterande:

• erfarenhet av ledande befattning inom särskilt boende för äldre
• ledarskapsutbildning
• intresse för att använda och implementera digitala verktyg inom ramen för uppdraget
• kunskaper i arbetsrätt, hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen
• erfarenhet av arbete i verksamhetssystemen Treserva, Personec, Medvind och Raindance eller liknande
• schemaläggning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Intervjuer sker eftermiddagen den 16 och förmiddagen den 17 juni. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Stödpedagog till Mosåsvägen 51

Stödpedagog
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker nu en engagerad och initiativtagande stödpedagog som vill vara med och driva det pedagogiska arbetet tillsammans med stödassistenterna på Mosåsvägen 51. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!


Om tjänsten
På Mosåsvägen kommer du som stödpedagog arbeta med att ge våra servicemottagare stöd och service i deras vardagliga liv, kombinerat med att ha ett ansvar för att arbeta med att rutiner, genomförandeplaner och strukturer följs och utvecklas. En vanlig arbetsdag hos oss kan innebära att du stöttar servicemottagarna i allt från matlagning och omvårdnadsuppgifter, till att du vägleder kollegor i olika metoder och arbetssätt samt planerar, implementerar, utvärderar och analyserar arbetssätt och metoder i verksamheten. Som grund för ditt arbete ligger servicemottagarnas egna förutsättningar och individuella behov av stöd. Som stödpedagog arbetar du med att stärka servicemottagarnas färdigheter och personliga utveckling och du har ett tydligt fokus på deras egen delaktighet och möjlighet att påverka sin livssituation. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• stödja servicemottagarna utifrån mål och beviljad insats, samt anpassa verksamheten utifrån en eller flera servicemottagares behov
• utföra omvårdnadsinsatser samt uppgifter utifrån egenvård och delegation såsom medicinska, rehabiliterande och habiliterande insatser samt läkemedelshantering
• planera, implementera, utvärdera och analysera arbetssätt och metoder i arbetsgruppen
• stödja och samordna kollegor att bli självständiga i arbetet med att upprätta och följa upp genomförandeplaner, samt vägleda dem i olika metoder och arbetssätt
• handleda kollegor kring yrkesetiska dilemman och pedagogiska förhållningssätt med reflektion som arbetsmetod
• introducera nyanställda samt handleda studerande

Om arbetsplatsen
Mosåsvägen 51 är en gruppbostad enligt LSS där sex servicemottagare bor. Boendet ligger i fräscha lokaler granne i närheten av Adolfsberg, på Mosåsvägen ut mot Marieberg. Goda bussförbindelser finns. I dagsläget är vi 12 personal på gruppbostaden.

Socialförvaltningen område funktionsstöd ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionshinder enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL).

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Kvalifikationer: 
I den här rollen behöver du ha god du förmåga att möta servicemottagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Det är viktigt att samarbetar bra med andra människor och att du relaterar dig till dina kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. Du har hög förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är en person som kan ta ett helhetsansvar och som är duktig på att ta egna initiativ och ofta komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal. Vidare har du god datorvana och kan skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav: 

• yrkeshögskoleexaminerad stödpedagog, behandlingsassistent, behandlingspedagog, socialpedagog eller aktiveringspedagog, alternativt 60 HP i relevanta ämnen (såsom pedagogik, funktionshinder, psykologi, beteendevetenskap, socialt arbete eller motsvarande)
• minst två års erfarenhet inom funktionsstödsområdet

Meriterande:

• kunskap eller erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik ex. AKK eller VISA
• kunskap i individens behov i centrum (IBIC)
• erfarenhet av socialdokumentation
• utbildning och/eller erfarenhet av MI (motiverande samtal)
• erfarenhet av att handleda och coacha studenter/kollegor

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad:100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: dag, kväll och varannan helg

Övrig information
Läs mer om våra förmåner samt hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Urval och intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Bygglovsingenjör till Bygglovsenheten

Bygglovshandläggare
Läs mer Maj 16
Nytt
Vi söker en engagerad medarbetare till bygglovsavdelningen i Örebro. Vill du bli en del av vårt team och vara med att skapa ett attraktivt och hållbart Örebro?  Vi jobbar för smidiga processer och god service och så har vi väldigt kul på jobbet!

Om tjänsten

Hos oss erbjuds du ett omväxlande och meningsfullt arbete där din huvuduppgift är att handlägga bygglov från ansökan till färdig byggnation. Detta innebär att du leder och driver egna bygglovsärenden med stöd av lagstiftning, föreskrifter, detaljplaner och kommunala riktlinjer. Du har en central roll i processen att hitta lösningar som fungerar för de som bor, verkar och lever i Örebro, samtidigt som du säkerställer att byggprojekt följer gällande regler och planer.

Du kommer att arbeta i nära samspel med politik, medborgare, näringsliv och kollegor både inom avdelningen, på förvaltningen och i andra delar av kommunen. Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen är en nyfiken, engagerad och driven förvaltning som ständigt utvecklar sina digitala handläggningsprocesser och arbetsrutiner för att ge bästa möjliga service till kommunens invånare. Arbetet kräver därför både god samarbetsförmåga och en vilja att bidra till verksamhetens utveckling.

Exempel på arbetsuppgifter:

• handlägga och driva egna bygglovsärenden från ansökan till färdig byggnation, inklusive möten med sökande och platsbesök
• formulera beslutshandlingar och föredra ärenden i nämnd
• vägleda och informera kommunens invånare i personliga möten och via telefon
• bidra till utvecklingen av gemensamma arbetssätt och rutiner

Om arbetsplatsen
Som bygglovsingenjör ingår du i bygglovsenheten som är en del av bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. Bygglovsenheten består idag av 15 medarbetare. Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i Citypassagen med bra pendlarläge intill centralstationen och nära city.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadsmiljöinvesteringar, markförsörjning och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som person är du ansvarstagande och lösningsorienterad, med förmåga att självständigt driva dina ärenden framåt. Du arbetar strukturerat och analytiskt, vilket är nödvändigt för att hantera komplexa ärenden och fatta välgrundade beslut även när förutsättningarna förändras. Flexibilitet och anpassningsförmåga är därför viktiga egenskaper för denna roll.

Du har även en god förmåga att kommunicera tydligt och professionellt på svenska, både i tal och skrift till olika typer av mottagare. Samarbete är en central del av arbetet och vi ser därför att du har god samarbetsförmåga, ett prestigelöst förhållningssätt och lätt för att bygga relationer. För att lyckas i rollen har du ett intresse för juridik, då rollen innebär att arbeta med ärenden som kräver en god förståelse för lagstiftning och regelverk.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning adekvat för området alternativt YH-utbildning till bygglovshandläggare 
• läsa och tolka ritningar
• systemvana och god användare av Office 365
• B-körkort 

Meriterande:

• gestaltningskompetens genom utbildning och/eller erfarenhet 
• erfarenhet av arbete med bygglov eller andra delar inom samhällsbyggnadsprocessen
• goda kunskaper om lagstiftningen inom ansvarsområde, exempelvis Plan- och bygglagen
• erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 4 augusti eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 juni.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu