Örebro: Överförmyndarhandläggare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Överförmyndarhandläggare i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-30 // Varaktighet: Heltid

Vill du jobba för samhällets mest utsatta, se till att de får sina rättigheter tillgodosedda och samtidigt bidra till utveckling av överförmyndarkansliet?
Hos oss får du ett jobb med stor betydelse och du blir en viktig del i det strategiska arbetet när Örebro kommun utvecklas. Välkommen med din ansökan. 

Om tjänsten 
Nu kan vi på överförmyndarkansliet erbjuda dig som vill ha ett ansvarsfullt och omväxlande arbete en roll som överförmyndarhandläggare i vårt team. Hos oss ingår du i ett team där du både enskilt och i samarbete med kollegor arbetar för att driva och utveckla det strategiska arbetet inom överförmyndarkanslitet framåt. I rollen som handläggare arbetar du med digital verksamhetsutveckling och systemadministration. Överförmyndarkansliet har särskilt fokus på att digitalisera verksamhetens tjänster och processer för att underlätta för gode män, förvaltare och förmyndare.

I rollen ingår ett nära samarbete med verksamhetschefen. Som överförmyndarhandläggare kommer du vara en del av vårt pågående utvecklingsarbete där fokus ligger på att ge stöd och service för att upprätthålla god rättssäkerhet till våra medborgare. Vi hoppas att du vill vara en del av vår utvecklingsresa för att forma och driva en verksamhet som har service och kvalitét i fokus.

 

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda ansökningar och anmälningar gällande god man, förvaltare och förmyndare
• ansöka och skriva yttrande till tingsrätt
• företräda överförmyndarnämnden i domstol
• ansvara för att ärenden får en rättsenlig och effektiv handläggning
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• registrera, förhandsgranska, begära in kompletteringar och granska årsräkningar från ställföreträdare
• kontakt med huvudmän, anhöriga, ställföreträdare och myndigheter

Om arbetsplatsen
På överförmyndarkansliet möter du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete. På uppdrag av och i nära samarbete med överförmyndarnämnden är enhetens ansvar att utifrån huvudmans behov och den lagstiftning som reglerar detta skapa trygghet via en öppen och nära dialog samt rättssäker och trygg myndighetsutövning. Du blir en del av ett team med 18 medarbetare.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är noggrann och styrs utifrån mål och kvalitetsstandard samt löser numeriska underlag snabbt och korrekt. Då arbetet är utåtriktat med mycket kontakt med medborgare krävs det att du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och en förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar samtidigt som du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

Som handläggare hos oss är det viktigt att du tar ansvar för din uppgift och arbetar både självständigt och tvärfunktionellt tillsammans med kollegor. Du driver dina processer framåt där du och dina kollegor planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och där tidsramar följs. Du tycker om att arbeta tillsammans med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare kräver arbetet att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god administrativ förmåga samt har lätt för att dokumentera information.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskoleutbildning om minst 180 hp, gärna inriktning mot juridik, socialt arbete/socionom, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter



Meriterande:

• erfarenhet med att utreda och besluta inom myndighetsområde 
• erfarenhet av arbete med handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av att ha arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor 
• erfarenhet av verksamhetssystem Wärna Go

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 11 december.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Socionom

Nedan visas andra jobb i Örebro som Socionom.

Vill du sommarjobba med vräkningsförebyggande arbete?

Läs mer Jan 16
Vill du till en arbetsplats där du får vara med och bidra till något större? Då har du kommit helt rätt. ÖBO tar ett stort samhällsansvar, med ambitionen att vara med och utveckla Örebro i många år framöver. Tillsammans skapar vi ett levande Örebro. 

Vår Hyresredovisning har behov av några sommarjobbare. För att söka hit så vill vi att du läser socionomprogrammet på universitetet eller liknande utbildning.

Din roll
En stor del av arbetet inom Hyresredovisning består av kravverksamhet med vräkningsförebyggande arbete. Det ingår många kontakter, främst per telefon och mejl, med kunder och andra samarbetspartners – både inom och utanför företaget. Arbetsuppgifterna innebär också avisering av hyror och avbetalningsplaner, registrering av autogiro, administration av in-och utbetalningar samt ärendehantering i vårt ärendehanteringssystem Artvise.

Du som person och dina kvalifikationer
Du ska tycka om att arbeta självständigt, vara stresstålig och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Hög social kompetens, ansvarstagande för arbetsuppgifterna, noggrannhet och god samarbetsförmåga är viktiga egenskaper. I ditt arbete har du ett positivt och respektfullt bemötande där ditt fokus är att vara serviceinriktad. Vi förutsätter att du har goda datakunskaper i officepaketet samt god administrativ förmåga. Kunskaper i engelska och gärna andra språkkunskaper är meriterande. Att vara serviceinriktad, flexibel och ha ett trevligt sätt är naturligtvis ett krav.

Du tycker om att vara en del av en familjär kultur där olikheter får ta plats.

Vi på ÖBO bryr oss om vem du är, därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖBO arbetar utifrån en värdegrund som utgörs av människors lika värde, miljöansvar, samhällsansvar och öppenhet. Viktiga frågor för oss – och vi hoppas att du känner detsamma.

Intresserad? Hör av dig!
Petra Östling, gruppchef Hyresredovisning, 019-19 42 36
Facklig företrädare för Vision är Peter Gustavsson, nås via växel 019-19 42 00.

Sista dag för ansökan är den 31 mars 2024. Urval sker löpande.

ÖBO (ÖrebroBostäder) är ett allmännyttigt bostadsbolag som verkar i Örebro. I mer än 75 år har vi arbetat för att utveckla Örebro till en levande, trygg och trivsam stad – att bo och leva i. Vi gör det genom att hyra ut och förvalta närmare 23?000 bostäder och över 1?000 kommersiella lokaler. Och genom att bygga om och bygga nytt. Men vi är så mycket mer än en hyresvärd och ett bostadsbolag. Vi bryr oss – om våra hyresgäster, våra medarbetare och om världen omkring oss. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss på https://www.obo.se/om-obo/jobba-pa-obo/

Ansök nu

Socionom på Sveriges bästa och mest personliga bemanningsföretag!

Läs mer Feb 8
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen!
Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult!
Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att passa just dig baserat på dina egna önskemål om din framtida yrkeskarriär. Behöver du flytta till en ny stad eller till ett nytt land för att kunna tacka ja till ett uppdrag betalar vi dessutom ett fint boende åt dig - hos oss ges du möjligheten att växa som människa i den riktning du själv önskar såväl professionellt som privat - vi ser till hela ditt liv!
Har du därmed önskemål eller drömmar om att flytta till en specifik stad, oavsett anledning, är vi precis den arbetsgivare du söker! Vi kommer att lyckas med att hitta både ett bra konsultuppdrag och en fin egen bostad åt dig oavsett om du önskar bo i Stockholm, Göteborg, Malmö, Skara eller Skellefteå. Vi är kort och gott möjligheternas arbetsgivare och har uppdrag i hela landet!
Arbeta på dina egna villkor med hög lön!
Oavsett var eller när du föredrar att arbeta så har vi bemanningsuppdrag med heltidsscheman att erbjuda dig. Genom oss får du dessutom tillgång till nordens bästa löneförhandlare som representerar dig och dina intressen. På så vis kan du alltid känna dig trygg med att vi förhandlar upp din lön och dina villkor till högsta möjliga nivåer inför varje enskild bemanningsuppdrag. På PersonalExpressen ser vi oss lika mycket som ditt fackförbund som vi ser oss som din arbetsgivare. Vi presterar alltid goda resultat i våra förhandlingar med våra kunder och möjliggör genom detta att din lön och dina villkor alltid blir de bästa möjliga för dig inför ett nytt uppdrag. Hos oss kan du alltid känna dig trygg med att vi som din arbetsgivare kämpar för dig och din långsiktiga löneutveckling - det tycker vi nämligen att du och alla andra socionomer är värda. Det är orättvist och tröttsamt att de fackförbund som oftast representerar människor som arbetar inom offentlig sektor är de fackförbud som förhandlar sämst löneutveckling över tid åt sina medlemmar. Här kommer du som börjar arbeta med oss både att se och att känna skillnaden hur det är att ha en arbetsgivare som värdesätter dig på riktigt. Vi står upp för våra socionomer!
Vi tror på att vara Sveriges bästa arbetsgivare för socionomer!
Vi tror på att ha Sveriges bästa socionomer anställda hos oss och samtidigt vara den bästa möjliga arbetsgivaren för var och en av dessa. Tycker du också att det är viktigt med en arbetsgivare som lyssnar till dig och förstår dig så har du kommit helt rätt hem till oss. Vi anstränger oss alltid det lilla extra och är stolta över att inte vara som alla andra. På PersonalExpressen förmedlar vi professionell, ambitiös och jordnära medarbetare utefter våra kunders behov och önskemål. Vi är noga med att de bemanningskonsulter vi presenterar för våra kunder matchar våra förväntningar gällande humanistiska grundvärderingar, god arbetsmoral samt en hög grad av individuellt ansvarstagande.
PersonalExpressens ledning har över 20 års erfarenhet av att driva olika former av verksamheter med offentlig sektor som kund. Offentlig förvaltning ligger oss således mycket varmt om hjärtat. Vi tror att du kommer att trivas utmärkt tillsammans med oss då vi är mycket lojala med våra socionomer och alltid ser till att dina individuella behov och önskemål får stå i centrum hos oss!
Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss redan idag!
Skicka in din ansökan till oss redan idag så återkommer vi inom kort med vad vi har att erbjuda just dig utifrån dina egna önskemål och förväntningar!
Vi ser fram emot ett långt och lyckosamt samarbete tillsammans med dig och kommer göra allt som står i vår makt för att vi ska bli den arbetsgivare för dig som du alltid hoppats på att du skulle hitta hem till!

Ansök nu

Spännande Möjlighet för Socionomer i Örebro!

Läs mer Nov 21
Brinner du för socialt arbete och söker nya utmaningar? Vi har ett spännande tillfälle för dig att växa och utvecklas som socionom i Örebro.
Om Oss:
Vårdbron är bemanningsföretaget som bemannar och rekryterar all form av personal inom vård- och omsorg och socialtjänst. Vi arbetar med regioner, kommuner och privata aktörer med uppdrag i hela landet. Vi brinner för att matcha kompetenta socionomer med spännande uppdrag inom socialt arbete och strävar efter att skapa meningsfulla möten och bygga långsiktiga relationer mellan våra socionomer och arbetsgivare.
Vår målsättning är att vara det trygga bemanningsföretaget som arbetar för att vara en flexibel arbetsgivare med trygga arbetsvillkor. Vi vill att du ska få möjligheten att styra över din egen tid, så du enklare får ihop livspusslet.
Efter varje utförd arbetsvecka donerar vi en del av vinsten till Barncancerfonden.
Vi Söker:
Nu söker vi kontakt med nya engagerade socionomer som är redo att ta nästa i karriären och utvecklas tillsammans med oss.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen som bemanningskonsult behöver du vara duktig på att möta nya människor och vara noggrann samt trygg i din yrkesroll.
Krav:
Socionomexamen
Engagemang och professionalism
Förmåga att arbeta självständigt och i team
3 års erfarenhet

Vi Erbjuder:
Spännande och varierande uppdrag
Möjlighet till personlig och professionell utveckling
Konkurrenskraftig lön och förmånliga anställningsvillkor
En personlig bemanningsspecialist som finns tillgängliga för dig under hela resan.

Varmt välkommen in med din ansökan!

Ansök nu

Socionom på Sveriges bästa och mest personliga bemanningsföretag!

Läs mer Jan 6
Hjärtligt välkommen att arbeta som socionom tillsammans med oss på PersonalExpressen!
Vi är Sveriges bästa, mest personliga och mest ambitiösa bemanningsföretag inom vård och omsorg! Nu söker vi dig som är socionom och vill arbeta tillsammans med oss som vår konsult!
Vi erbjuder en lång rad olika former av konsultuppdrag över hela Sverige med möjlighet till uppdragsgivare inom såväl privat som offentlig sektor. Vi hittar alltid något som vi tror kommer att passa just dig baserat på dina egna önskemål om din framtida yrkeskarriär. Behöver du flytta till en ny stad eller till ett nytt land för att kunna tacka ja till ett uppdrag betalar vi dessutom ett fint boende åt dig - hos oss ges du möjligheten att växa som människa i den riktning du själv önskar såväl professionellt som privat - vi ser till hela ditt liv!
Har du därmed önskemål eller drömmar om att flytta till en specifik stad, oavsett anledning, är vi precis den arbetsgivare du söker! Vi kommer att lyckas med att hitta både ett bra konsultuppdrag och en fin egen bostad åt dig oavsett om du önskar bo i Stockholm, Göteborg, Malmö, Skara eller Skellefteå. Vi är kort och gott möjligheternas arbetsgivare och har uppdrag i hela landet!
Arbeta på dina egna villkor med hög lön!
Oavsett var eller när du föredrar att arbeta så har vi bemanningsuppdrag med heltidsscheman att erbjuda dig. Genom oss får du dessutom tillgång till nordens bästa löneförhandlare som representerar dig och dina intressen. På så vis kan du alltid känna dig trygg med att vi förhandlar upp din lön och dina villkor till högsta möjliga nivåer inför varje enskild bemanningsuppdrag. På PersonalExpressen ser vi oss lika mycket som ditt fackförbund som vi ser oss som din arbetsgivare. Vi presterar alltid goda resultat i våra förhandlingar med våra kunder och möjliggör genom detta att din lön och dina villkor alltid blir de bästa möjliga för dig inför ett nytt uppdrag. Hos oss kan du alltid känna dig trygg med att vi som din arbetsgivare kämpar för dig och din långsiktiga löneutveckling - det tycker vi nämligen att du och alla andra socionomer är värda. Det är orättvist och tröttsamt att de fackförbund som oftast representerar människor som arbetar inom offentlig sektor är de fackförbud som förhandlar sämst löneutveckling över tid åt sina medlemmar. Här kommer du som börjar arbeta med oss både att se och att känna skillnaden hur det är att ha en arbetsgivare som värdesätter dig på riktigt. Vi står upp för våra socionomer!
Vi tror på att vara Sveriges bästa arbetsgivare för socionomer!
Vi tror på att ha Sveriges bästa socionomer anställda hos oss och samtidigt vara den bästa möjliga arbetsgivaren för var och en av dessa. Tycker du också att det är viktigt med en arbetsgivare som lyssnar till dig och förstår dig så har du kommit helt rätt hem till oss. Vi anstränger oss alltid det lilla extra och är stolta över att inte vara som alla andra. På PersonalExpressen förmedlar vi professionell, ambitiös och jordnära medarbetare utefter våra kunders behov och önskemål. Vi är noga med att de bemanningskonsulter vi presenterar för våra kunder matchar våra förväntningar gällande humanistiska grundvärderingar, god arbetsmoral samt en hög grad av individuellt ansvarstagande.
PersonalExpressens ledning har över 20 års erfarenhet av att driva olika former av verksamheter med offentlig sektor som kund. Offentlig förvaltning ligger oss således mycket varmt om hjärtat. Vi tror att du kommer att trivas utmärkt tillsammans med oss då vi är mycket lojala med våra socionomer och alltid ser till att dina individuella behov och önskemål får stå i centrum hos oss!
Varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss redan idag!
Skicka in din ansökan till oss redan idag så återkommer vi inom kort med vad vi har att erbjuda just dig utifrån dina egna önskemål och förväntningar!
Vi ser fram emot ett långt och lyckosamt samarbete tillsammans med dig och kommer göra allt som står i vår makt för att vi ska bli den arbetsgivare för dig som du alltid hoppats på att du skulle hitta hem till!

Ansök nu

Verksamhetspedagog till Athena, HVB

Läs mer Jan 10
Brukar du få höra att du är social och har bra hand med människor? Har du lätt för att sätta dig in i en annan människas situation? Vill du göra skillnad för barn och ungdomar? Då kan detta vara tjänsten för dig! Ta chansen och sök tjänsten som verksamhetspedagog till behandlingshemmet Athena-gruppen!

Om tjänsten
Välkommen till oss på Athena-gruppen!

Här ger vi behandling och stöd enligt Hem för vård eller boende (HVB). Verksamheten skiljer sig från de flesta behandlingshem då de barn och ungdomar som bor på Athena inte bara får stöd för olika typer av psykosocial problematik utan även utifrån konstaterad eller misstänkt neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Som verksamhetspedagog kommer du ha en viktig roll där du kommer vara en stödfunktion för kollegor utifrån det pedagogiska perspektivet. Du kommer samarbeta med flera olika yrkesgrupper i vardagen så som kuratorer, stödpedagoger och boendestödjare. Tillsammans ska vi, utifrån olika grunduppdrag, samarbeta som ett lag för att erbjuda möjlighet till utveckling för placerade barn och ungdomar och deras familjer.

Athena-gruppen arbetar utifrån en integrativ grundsyn vilket innebär att vi förenar och utgår från olika metoder och teoretiska perspektiv för att få en mer komplett och helhetsorienterad förståelse av individen. Vi är organiserade utifrån miljöterapeutiska principer vilket innebär att vi använder den fysiska och sociala miljön i vardagen för att främja en positiv utveckling hos ungdomarna.

Exempel på arbetsuppgifter:

• delta och stödja ungdomarna i vardagen
• vara en stödfunktion till kollegor gällande det pedagogiska arbetet
• planera, genomföra, utvärdera och analysera det pedagogiska arbetet
• samarbeta med kollegor i upprättandet och uppföljning av genomförandeplaner
• arbeta utifrån rekommenderade metoder för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
• ha kontakt med bl.a. anhöriga och andra professionella i servicemottagarens nätverk  
• dokumentera och arbeta i de verksamhetssystemen som finns

Om arbetsplatsen 
Arbetsplatsen är en samägd verksamhet mellan Funktionsstödsnämnden och Socialnämnden inom Socialförvaltningen i Örebro kommun.
Målgruppen är barn och ungdomar i åldern 13–18 och här finns 8 platser. Arbetsgruppen består av föreståndare, biträdande föreståndare, kuratorer, verksamhetspedagoger, stödpedagoger och boendestödjare.

Verksamheten finns på Mellringevägen.

Kvalifikationer
För att passa i rollen som verksamhetspedagog hos oss behöver du vara trygg, stabil och ha självinsikt. Du förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du tar ansvar för ditt uppdrag och driver dina åtaganden vidare. Du kan på egen hand planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar till dem på ett professionellt sätt. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan även med kort varsel ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du har god förståelse för människors olika förutsättningar och anpassar ditt sätt att förmedla budskapet till individen.  Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med ungdomarna och övrig personal, samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Du har god datavana då arbetet innefattar social dokumentation. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole/universitetsutbildning om minst 180 hp med pedagogisk inriktning såsom socionom, beteendevetare, fritidspedagog, specialpedagog, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• minst två års dokumenterad erfarenhet inom funktionsstödsområdet
• b-körkort med behörighet för manuell växellåda
• dokumenterad erfarenhet av att handleda andra utifrån pedagogiskt arbete

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet av behandlingsarbete
• erfarenhet av arbete med rekommenderade metoder från Socialstyrelsen, t.ex. lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik samt förmåga att anpassa metoderna så de passar utifrån varje enskild individs behov

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100% (38,25 tim/v).

Tillträde: snarast möjligt eller enligt överenskommelse t.o.m. 5 januari 2025

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: schemalagd dag, kväll samt var tredje helg. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer inom HVB behöver du visa upp registerutdrag ur misstanke- och belastningsregistret.

Ansökan
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Sista ansökningsdag är 23 januari.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sommarvikarierande sjuksköterskor till vård och omsorg för 400 kr/timmen

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Feb 8
Örebro kommun – vi ger mer!
Ett sommarvikariat kan vara början på något helt nytt – nya utvecklingsmöjligheter, nya kollegor och nya spännande utmaningar! Det kanske till och med kan leda till ett nytt jobb och en ny arbetsgivare?

Vi värdesätter din kompetens som sjuksköterska! Därför erbjuder vi nu 400 kr/timme under perioden vecka 25-33 för dig som vill ha en timanställning hos oss. Det motsvarar en månadslön på 66 000 kr, utöver detta tillkommer semesterersättning enligt avtal. Det är en bra ersättning under sommaren, och du får också gärna se det som en välbetald möjlighet att testa jobbet som sjuksköterska hos oss.

Om tjänsten
Som timavlönad sjuksköterska inom vård och omsorg arbetar du inom vård- och omsorgsboende, hemsjukvård, nattorganisationen eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Om Vård- och omsorgsboenden
Vi har en ny hälso- och sjukvårdsorganisation inom vård- och omsorgsboende sedan 15/1 2024 där sex enhetschefer ansvarar för all legitimerad personal. Den nya organisationen är uppdelad i Väster 1 (Elgströmska huset, Löwenhjelmska huset och Adrianska huset), Väster 2 (Rostahemmet, Västerpark, Berggården och Vintrosahemmet), Väster 3 (Trädgårdarna, Mikaeligården och Kornellen), Väster 4 (Klosterbacken, Rynningeviken, Karlslundsgården och Hagagården), Öster 1 (Södermalmshemmet, Adolfsbergshemmet och Lindhultsgården) samt Öster 2 (Ängen, Backagården, Skebäcksgården och Jeremiasgården). 

Våra vård- och omsorgsboenden finns både på landsbygd och centralt. Dessa har olika inriktningar; somatik, kognitiv svikt, äldrepsykiatri, korttidsvård och växelvård. Som sjuksköterska på vård- och omsorgsboende arbetar du dag, kväll och helg inom något av våra verksamhetsområden. Du arbetar tillsammans i team med andra sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och enhetschef kring varje boende. Som sjuksköterska har du en viktig roll som bidrar till att hyresgästerna på boendet får en trygg och säker vård och omsorg och en meningsfull vardag. På kvällar och helger ingår du i ett HSL-samarbete där du arbetar tillsammans med andra kollegor i området. 

Ett av våra vård- och omsorgsboenden, Tullhuset, är Örebro kommuns korttidsenhet med 62 vårdplatser där drygt 1200 patienter passerar årligen. Tullhuset ligger i nära anslutning till USÖ och har ett unikt samarbete med både regionen, geriatriska kliniken och primärvården. Då enheten har högt tempo och en större vårdtyngd än övriga boenden söker vi dig som är intresserad av en extra utmaning.  



Om hemsjukvården och nattorganisationen
Inom hemsjukvården finns fem hemsjukvårdsenheter som arbetar utifrån ett geografiskt område. Här kan du arbeta dag, kväll och helg på en av våra hemsjukvårdsenheter, eller i vår nattorganisation. Här arbetar du i team med andra sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Du utgår från en av våra fem enheter och ansvarar för ett område av patienter i det egna hemmet. På kvällarna och helger arbetar du tillsammans med andra sjuksköterskor i vår helg- och kvällsorganisation. I nattorganisationen arbetar 5 sjuksköterskor varje natt som tillsammans ansvarar för all kommunal hälso- och sjukvård i Örebro kommun.? 



Om hälso- och sjukvårdsenheten (HSE)
Som sjuksköterska på hälso- och sjukvårdsenheten arbetar du mot personer som har beslut inom LSS, bland annat inom Bostad med särskild service och personlig assistans. Enheten har även hälso- och sjukvårdsansvar mot barnbostad i Halltorp. Här arbetar du mot både barn och vuxna och arbetet sker dagtid med viss helgtjänstgöring. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• planera, genomföra och utvärdera omvårdnads-, hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån varje individs behov
• göra medicinska bedömningar upp till sjuksköterskenivå
• instruera, delegera och handleda omvårdnadspersonal
• ansvara för, samt informera och handleda i hälso- och sjukvårdsfrågor
• ansvara för omvårdnadsinsatser
• medverka vid vårdplaneringar och teamträffar
• ha kontakt med och ge stöd till anhöriga
• läkemedelshantering
• dokumentera i verksamhetssystemet Treserva samt hantera övriga verksamhetssystem och kvalitetsregister

Kvalifikationer
Som person är du initiativrik och flexibel. Du ser till individens behov, är öppen och lyhörd och ser som ditt självklara ansvar att bidra till samarbete och ett positivt arbetsklimat. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du muntligt och skriftligt kan kommunicera med dem vi är till för och dina kollegor. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• distriktssköterska
• specialistutbildning - vård av äldre
• specialistutbildning - psykiatrisk vård
• specialistutbildning - barn och ungdom
• dokumentationsvana i verksamhetssystemen Treserva, NPÖ, Pascal, MCSS (digital signering) och Lifecare

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timvikariat

Tillträde: fr.o.m. 17 juni eller enligt överenskommelse t.o.m. 18 augusti 2024

Antal tjänster: flertal

Övrig information 
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 april. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Administratör till IFO myndighet Socialförvaltningen

Administratör/Administrativ assistent
Läs mer Jan 24
Läser du till socionom och vill bli en vardagshjälte? Titta hit! Nu har du möjlighet att få vara med och ge service till medborgarna och bidra till socialsekreterarna vid IFO myndighet inom Socialförvaltningen. Vi på Mottagning erbjuder administrativt sommararbete och här välkomnas du av fantastiska kollegor! 

Om tjänsten

I den här rollen får du möjlighet att registrera inkomna handlingar, tex orosanmälningar och handlingar från domstol. Du servar socialsekreterarna med att snabbt kunna bedöma de inkomna handlingarna och se till att de kommer rätt.  Tjänsten innebär även att du ger ett övergripande stöd gällande receptionsarbete. 

 Exempel på arbetsuppgifter: 


• aktualisera inkommande handlingar inom socialtjänsten
• utförande av olika typer av administrativa arbetsuppgifter samt viss posthantering
• registrera orosanmälningar samt liknande handlingar
• bevaka och hantera digitala brevlådor
• dokumentation i olika verksamhetssystem 

Om arbetsplatsen
Enheten utgår från Ribbingsgatan 1-3 i centrala Örebro. Individ- och familjeomsorgens verksamhet på Ribbingsgatan bygger på följande fyra områden med både myndighetsutövning och insatser: Förebyggande & Mottagning, Barn och familj, Ungdom och familj samt Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten och att ha en god service och tillgänglighet mot våra klienter.

Denna tjänst tillhör Mottagning och här har du alltid andra administratörskollegor till stöd.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer

• studerande på socionomprogrammet
• grundläggande datavana

Som administratör/receptionist har du ett gott bemötande och vilja att ge en god service. Du har en känsla för ordning och reda och kan själv prioritera i ditt arbete. Du arbetar bra med andra människor och kan hantera förändrade förutsättningar i vardagen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande:

• tidigare erfarenhet av administrativt arbete
• tidigare erfarenhet av arbete i reception 
• tidigare erfarenhet av service och kundbemötande 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Arbetstid: Kontorstider, dagtid 

Tillträde: 17 juni - tom 18 augusti 2024

Antal tjänster: 1 

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars. Urvalet sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Socialsekreterare till IFO myndighet Socialförvaltningen

Socialsekreterare
Läs mer Jan 17
Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan!  

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att utreda, följa upp och bedöma olika typer av behov och situationer enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. 

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• utredning barn
• utredning ungdom
• utredning vuxna
• mottagning
• familjehem 

När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av. 

Exempel på arbetsuppgifter:? 

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser


Arbetar du på Utredning barn , ungdom eller vuxna kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Familjehem kommer du huvudsakligen att arbeta med barn, unga och familjehem enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av en första bedömning av ärenden enligt rådande lagstiftning.  

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande och Mottagning innehåller verksamheter som har uppdrag mot flera eller samtliga åldersgrupper i hela kommunen. Övriga tre områden baseras på klienternas ålder. Åldersindelningen är överlappande på så sätt att område Barn och Familj arbetar med personer 0-15 år, Ungdom och Familj med 13-20 år och Vuxna med klienter 18 år och äldre. 

Kvalifikationer
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav:

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:?


• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

 Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 17 juni - tom 18 augusti

Antal tjänster: ett flertal 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars 2024.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Tim- och sommarvikarier till Örebro kommuns SoL- och LSS verksamheter

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Dec 22
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra servicemottagare med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet. 

Antar du utmaningen? 

Om tjänsten
Varmt välkommen till ett lärorikt tim- och sommarvikariat inom funktionsstöd!  
Som timvikarie hos oss får du arbeta med att ge stöd till personer med olika typer av fysiska och psykiska funktionsvariationer. Här blir det din roll att finnas till hands, stötta, vara tryggheten, ge ett gott bemötande och sätta individens behov och intressen i centrum. Så att varje individ, utifrån sina förutsättningar, kan få en så självständig och oberoende vardag som möjligt. Personerna som vi stöttar kallar vi servicemottagare eller deltagare.   

Vi ser gärna att du har påbörjat eller slutfört utbildning från Barn- & fritidsprogrammet inriktning pedagogik eller vård- och omsorgsprogrammet.

De verksamheter vi erbjuder timanställning inom är:

• Boende med särskild service (BMSS) vuxna LSS 
• Korttidsvistelse för barn/unga och vuxna, korttidstillsyn (ungdomsfritids) för ungdomar samt bostad med särskild service för barn och ungdomar
• Daglig verksamhet för LSS
• Boende med särskild service och boendestöd enligt SoL samt arbetsverksamhet inom Socialpsykiatrin
• Personlig assistans 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Alla personer som vi stöttar är unika. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner, som beskriver vad varje servicemottagare/deltagare behöver stöttning med. Arbetet är strukturerat och kan skilja sig åt beroende på vart du får din placering som vikarie. 

Exempel på arbetsuppgifter som förekommer i samtliga verksamheter:

• Delta, närvara och stödja servicemottagarna i hemmets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter 
• Utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien samt utifrån delegering hantera viss medicinhantering
• Dokumentera i vårt dokumentationssystem Treserva

Eftersom vi arbetar med att stötta människor i deras vardag behöver du som vill arbeta som timvikarie hos oss vara lyhörd, serviceinriktad och flexibel. Det är också viktigt att du är trygg och stabil som person med förmåga att möta servicemottagarna/deltagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kompetenskrav

• Gymnasieutbildning 
• Fyllt 18 år 
• Grundläggande datorkunskaper 
• Ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift, då det krävs att du kan kommunicera med servicemottagare, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av vårddokumentation samt dela ut medicin

Övrigt meriterande

• Gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig 
• Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning 
• Erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (ex. VISA och AKK)
• Erfarenhet av att arbeta med personer med utmanande beteende
• Erfarenhet av arbete med omvårdnadsinsatser
• Erfarenhet av arbete med social dokumentation i Treserva
• B-körkort
• Kunna cykla
• Kunskaper i teckenspråk/stödtecken

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timanställning vid behov, och/eller sommarvikariat under perioden 1 juni - 31 augusti 2024

Tillträde: enligt överenskommelse 

Arbetstid
Dag/kväll/vaken natt/sovande jour/helg

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Stödet ges genom olika insatser. I alla verksamheter jobbar vi med tydliggörande pedagogik enligt VISA (visuellt individuellt strukturerat arbetssätt) som innebär att våra servicemottagare har individuella mål som personalen jobbar gemensamt mot för att nå. 

Läs mer om hur det är att jobba inom område funktionsstöd Vikariat inom funktionsstöd - Jobba i Örebro kommun (orebro.se)

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med barn och unga eller med personer med funktionsvariationer behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Mer information kommer vid eventuell intervjuinbjudan. 

Intervjuer sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Ansökan
Vi tar endast emot ansökningar via denna annons, skicka din ansökan genom att klicka på ”Ansök” på denna sida. Vi vill att du bifogar personligt brev, CV, relevanta intyg och betyg exempelvis undersköterskeintyg i din ansökan. Det är mycket viktigt att du har ett uppdaterat cv där all din tidigare arbetslivserfarenhet framkommer. 

Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Tim- och sommarvikarier till Ängens vård- och omsorgsboende

Vårdbiträde
Läs mer Jan 24
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra hyresgäster med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet. Vi behöver förstärka verksamheten med undersköterskor alternativt vårdbiträden som på timvikariat arbetar med engagemang, empati och glädje.

Antar du utmaningen?  

Om tjänsten
Vi söker vikarierande omvårdnadspersonal till våra fyra avdelningar som tillsammans med teamet ansvarar för våra hyresgästers vård och omsorg. Du kommer att arbeta i nära samverkan med sjuksköterska, arbetsterapeut, enhetschef och anhöriga. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt med syfte att stimulera till en meningsfull vardag. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personcentrerat arbetssätt
• rehabiliterande arbetssätt
• dokumentation
• teamarbete

Om arbetsplatsen
Ängens vård- och omsorgsboende öppnade 2011 och ligger i Ladugårdsängen med närhet till grönområden, golfbana och city. I samma byggnad finns förutom vård- och omsorgsboendet en vårdcentral, minnesmottagning, dagrehabilitering, gruppbostad, familjecentral, seniorbostäder samt en sjukgymnastik. Vård-och omsorgsboendet består av 56 lägenheter fördelade på fyra avdelningar, två avdelningar med inriktning mot somatik och två avdelningar med inriktning kognitiv svikt. Här finns kloka, engagerade och roliga medarbetare som trivs med sitt arbete och brinner för god vård och omsorg. 

Kvalifikationer
I rollen behöver du vara flexibel, empatisk och ha en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen bör du också ha god initiativförmåga och ta ansvar för ditt arbete. Du behöver trivas att arbeta självständigt och kunna hantera de flesta uppkomna situationer med ett lugn. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera övrig personal, dokumentera det som verksamheten kräver och ge ett gott bemötande hos varje hyresgäst!

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad gymnasieutbildning

Meriterande:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• undersköterskeutbildning
• vårdbiträdesutbildning, 800 gymnasiepoäng
• erfarenhet av arbete inom vård, omsorg
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• erfarenhet av Treserva

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tim- och semestervikariat

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: ett flertal

Arbetstid: schemalagd dag/kväll/natt och helg

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Personlig assistent till kvinna i Öster Närke 80%

Personlig assistent
Läs mer Feb 9
Jag är en kvinna som bor tillsammans med min make i en villa mellan Odensbacken och Stora Mellösa. Jag gillar naturen, odla i min trädgård och härliga samtal. Jag har en önskan om att någon gång släktforska.
Jag söker en personlig assistent som vill arbeta hos mig på ca. 80%. Jag har en MS diagnos och förflyttar mig med hjälp av rullstol. Arbetstiderna är dagtid, vissa kvällar samt varannan helg. Jag behöver hjälp med allt i min vardag.
Krav för att kunna arbeta: är att du har körkort och bil då det inte finns några bussförbindelser.
Meriterande: Om du är undersköterska. Jag ser helst kvinnliga sökanden.
Om tjänsterna:
Omfattning: Deltid 80%
Tillträde: Slutet av mars eller efter överenskommelse.
Anställning:
Anställningen är ett PAN-avtal och Örebro kommun står som arbetsgivare.
Ansökan:
Ansökan med Personligt Brev och CV skickas till helena.asenhed@orebro.se. Märk ansökan med ”Personlig Assistent SM”. Intervjuer sker löpande.
Återkoppling kommer bara att ske till de personer som väljs ut för intervju.

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu