Örebro: Senior Riskanalytiker - Utveckla Framtidens Finansiering

Hitta ansökningsinfo om jobbet Senior Riskanalytiker - Utveckla Framtidens Finansiering i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Välkommen till Kommuninvest, där vi har hjärtat i kommunsektorn och hjärnan i finansbranschen! Hos oss får du chansen att bli en del av en organisation som kombinerar finansiell expertis med en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Varför Kommuninvest?
Kommuninvest är en drivande kraft för förändring, mer än bara en finansiell institution. Vi är en väsentlig aktör i det finansiella systemet med ett uppdrag att finansiera utveckling inom kommunsektorn, erbjuda en säker placering för investerare, och fungera som ett kunskapscentrum inom kommunfinansiering och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
Som Senior Riskanalytiker kommer du att spela en central roll i att säkerställa att vår organisation effektivt mäter, identifierar, kontrollerar, analyserar och värderar marknadsrisker. Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö där dina analytiska färdigheter och förmåga att utveckla riskhanteringsprocesser är avgörande för företagets framgång. Denna position kräver en hög grad av professionalism och kompetens, och du kommer att arbeta nära andra team för att stärka vår riskhantering.

Ansvar och arbetsuppgifter

- Göra bedömningar, utföra detaljerade analyser och ge expertutlåtanden inom riskområdet

- Leda, ge råd och samordna specialistarbete inom riskområdet

- Bidra till genomförande av stresstester inom marknadsriskområdet

- Omvärldsbevaka och anpassa verksamheten till regelverksförändringar inom marknadsrisker

- Rapportering och presentationer inom marknadsrisk till företagsledning, styrelse, revisorer, myndigheter och ratinginstitut

- Delta i utvecklingsprojekt

- Främja egen utveckling i linje med tjänstens krav och eftersträva samarbete med andra grupper inom bolaget

Kvalifikationer

- Akademisk examen i ekonomi, finans eller liknande område

- Mångårig erfarenhet av analytiskt arbete inom den finansiella sektorn

- God kunskap för hur de finansiella marknaderna fungerar, speciellt ränte- och valutamarknader

- Goda kunskaper i programvaror som används inom riskområdet, till exempel SAS och Python, är meriterande

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Personliga egenskaper
För att passa i den här rollen är du självständig, strukturerad och analytisk. Du har god samarbetsförmåga och trivs att arbeta i grupp, men kan även arbeta självständigt och driva ditt eget arbete. Du har en stark förmåga att agera på eget initiativ och ta självständiga beslut baserade på noggrann analys. Vidare tror vi att du är resultatinriktad, förändringsbenägen och prestigelös samt gärna delar med dig av dina kunskaper till mer juniora medarbetare.

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk och värdeskapande arbetsmiljö där du får möjlighet att växa både personligt och professionellt. Hos Kommuninvest uppmuntras alla att vara sig själva och vår arbetsplats präglas av inkludering och engagemang. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och göra en verklig skillnad för samhället.

Förutsättningar
Denna roll är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Placeringsorten är Örebro, men med möjlighet till distansarbete för en hållbar vardag.

Ansökan
Känner du att ovanstående profil stämmer in på dig, tveka inte att ansöka redan idag! Vi värdesätter mångfald och jämställdhet på vår arbetsplats och välkomnar ansökningar från alla kvalificerade kandidater.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Finansanalytiker

Nedan visas andra jobb i Örebro som Finansanalytiker.

Senior Riskanalytiker - Utveckla Framtidens Finansiering!

Läs mer Nov 17
Välkommen till Kommuninvest, där vi har hjärtat i kommunsektorn och hjärnan i finansbranschen! Hos oss får du chansen att bli en del av en organisation som kombinerar finansiell expertis med en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Varför Kommuninvest?
Kommuninvest är en drivande kraft för förändring, mer än bara en finansiell institution. Vi är en väsentlig aktör i det finansiella systemet med ett uppdrag att finansiera utveckling inom kommunsektorn, erbjuda en säker placering för investerare, och fungera som ett kunskapscentrum inom kommunfinansiering och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
Som Senior Riskanalytiker kommer du att spela en central roll i att säkerställa att vår organisation effektivt mäter, identifierar, kontrollerar, analyserar och värderar marknadsrisker. Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö där dina analytiska färdigheter och förmåga att utveckla riskhanteringsprocesser är avgörande för företagets framgång. Denna position kräver en hög grad av professionalism och kompetens, och du kommer att arbeta nära andra team för att stärka vår riskhantering.

Ansvar och arbetsuppgifter

- Göra bedömningar, utföra detaljerade analyser och ge expertutlåtanden inom riskområdet

- Leda, ge råd och samordna specialistarbete inom riskområdet

- Bidra till genomförande av stresstester inom marknadsriskområdet

- Omvärldsbevaka och anpassa verksamheten till regelverksförändringar inom marknadsrisker

- Rapportering och presentationer inom marknadsrisk till företagsledning, styrelse, revisorer, myndigheter och ratinginstitut

- Delta i utvecklingsprojekt

- Främja egen utveckling i linje med tjänstens krav och eftersträva samarbete med andra grupper inom bolaget

Kvalifikationer

- Akademisk examen i ekonomi, finans eller liknande område

- Mångårig erfarenhet av analytiskt arbete inom den finansiella sektorn

- God kunskap för hur de finansiella marknaderna fungerar, speciellt ränte- och valutamarknader

- Goda kunskaper i programvaror som används inom riskområdet, till exempel SAS och Python, är meriterande

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Personliga egenskaper
För att passa i den här rollen är du självständig, strukturerad och analytisk. Du har god samarbetsförmåga och trivs att arbeta i grupp, men kan även arbeta självständigt och driva ditt eget arbete. Du har en stark förmåga att agera på eget initiativ och ta självständiga beslut baserade på noggrann analys. Vidare tror vi att du är resultatinriktad, förändringsbenägen och prestigelös samt gärna delar med dig av dina kunskaper till mer juniora medarbetare.

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk och värdeskapande arbetsmiljö där du får möjlighet att växa både personligt och professionellt. Hos Kommuninvest uppmuntras alla att vara sig själva och vår arbetsplats präglas av inkludering och engagemang. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och göra en verklig skillnad för samhället.

Förutsättningar
Denna roll är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Placeringsorten är Örebro, men med möjlighet till distansarbete för en hållbar vardag.

Ansökan
Känner du att ovanstående profil stämmer in på dig, tveka inte att ansöka redan idag! Vi värdesätter mångfald och jämställdhet på vår arbetsplats och välkomnar ansökningar från alla kvalificerade kandidater.

Ansök nu

Finansanalytiker till Kommuninvest i Örebro

Läs mer Maj 3
Vi söker dig som vill utveckla finansiell analys i ett bolag som är Sveriges fjärde största kreditgivare och ändå en liten och nära organisation.
I en bred och utvecklingsbar roll får du utlopp för såväl ditt intresse att gräva och analysera som att presentera, övertyga, driva projekt och verksamhetsutveckla.
Vi tror att du har en kortare startsträcka om du någon gång varit i bankmiljön med dess speciella regleringar men din erfarenhet av finansiell analys kan du ha utvecklat i annan affärsverksamhet. Kanske som Financial Controller, Business Analyst eller liknande roll.
Du har möjlighet att påverka var du utför delar av ditt arbete. I Kommuninvests fina lokaler på Drottninggatan i Örebro, satellitkontoret i Stockholm eller på distans.
Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden
Ditt fokus kommer främst att vara analys av, och projekt inom, finansiella flöden och kapital. Här ingår t ex:
Uppföljning och analys av räntenetto, resultat och kapital
Uppföljning och utvärdering av koncernens kapitalmål
Analys och utveckling av företagets modeller för prissättning och räntenetto
Finansiella ad hoc-analyser och -utredningar
Rapportering inom ovanstående områden
Föredra ekonomiska analyser och utredningar för bolagsledning och styrelse
Initiera och driva utvecklingsprojekt



Du tillhör en ekonomiavdelning som omfattar Back Office, redovisning & rapportering, verksamhetsutveckling och hållbarhet och du är direktrapporterande till CFO.
Det här är en ersättningsrekrytering där din företrädare finns kvar i en annan roll inom Kommuninvest.
Kvalifikationer och erfarenhet
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som grund och flerårig erfarenhet av finansiell analys, gärna från olika verksamheter. Tidigare erfarenhet inom bank/finans/treasury och kännedom om marknadens regelverkskrav, IKLU, kommer att vara en betydande merit.
Du har vana av att leda och driva förändringsarbete genom att involvera andra. I denna roll kommer du självständigt att ta initiativ till projekt som du kan planera och genomföra själv men också genomlysningar eller förbättringar där du behöver involvera rätt personer och leda uppgiften. Du har också erfarenhet av att medverka i bolagsövergripande utredningar och utvecklingsprojekt.
Inte minst har du i dina tidigare roller visat prov på tillämpning av data. Att finna och utvärdera relevant data, presentera det målgruppsanpassat och få dina mottagare att förstå.
Personliga egenskaper
Du behöver ha ett seniort angreppssätt. Ta ansvar, veta att det hänger på dig, ta hjälp där du behöver, vilja lyfta andra, involvera och lämna över. Du kan identifiera, påbörja, strukturera och hitta lösningen på ett problem genom att samla rätt kompetens för uppdraget.
Vi utgår naturligtvis från att du är analytisk och analytiskt intresserad. Du får gärna gräva ner dig i perioder men måste också känna att den interagerande delen av rollen ger energi. När du samverkar, levererar, presenterar.
Du är välkommen till en prestigelös verksamhet där vem som helst kan ha den bästa idén. För rätt person finns utrymme att nå sina mål hos Kommuninvest. Du behöver inte ha allt med dig i bagaget så länge vi ser potentialen att du ska få det.
Urvalet i rekryteringen kommer att göras strikt kompetensbaserat men vi ser gärna att det finns kvinnliga kandidater.
Vad erbjuder företaget dig?
Som anställd på Kommuninvest har du betydelse för nästan alla Sveriges kommuner genom en trygg och effektiv kreditgivning med stort hållbarhetsfokus. Du kommer till ett företag med en modern värdegrund baserad på allas lika värde, ett större syfte än bara lönsamhetsmål samt erbjudande av hybrida lösningar för arbetets utförande.
Placeringsort
Örebro med möjlighet till hybrid lösning
Om företaget
Besöker du vårdcentralen ibland? Åker kollektivt om dagarna? Har barn på en förskola? I så fall är det högst sannolikt att Kommuninvest möjliggjort investeringen som ligger bakom.
Vi bidrar till Sveriges utveckling med en lika fantastisk som enkel idé: Fler kommuner får bättre lånevillkor tillsammans, än var och en för sig. Sedan 1986 har idén bidragit till att sänka svenska kommuners lånekostnader med miljardbelopp.
Med det ena benet i kommunsektorn, det andra i världens finansmarknader och världen som arbetsplats kan man lugnt säga att ingen dag är den andra lik på Kommuninvest.
Ansökan
I denna rekryteringsprocess samarbetar företaget med Meritmind. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Meritmind, Håkan Holmberg, 073-394 55 52, hakan.holmberg@meritmind.se. Intervjuer och urval kommer att ske löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Denna tjänst kan du söka så länge annonsen finns tillgänglig på vår hemsida.
Meritmind arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekrytering. Detta innebär bl.a. att du kommer att få göra arbetspsykologiska tester om du går vidare till intervju i denna process. Vid de flesta tillsättningar görs också en Bakgrundskontroll.

Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med nya GDPR-lagstiftningen)
Undvik känsliga personuppgifter som civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning i din ansökan.
Det är endast möjligt att bifoga ett dokument så lägg gärna CV och eventuellt personligt brev i samma fil.

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Kreditanalytiker på deltid till Linde Material Handling i Örebro!

Läs mer Sep 17
Är du ekonomistudent och söker ett utvecklande arbete på sidan av dina studier? Har du ett stort intresse för siffror och besitter god analytisk förmåga? Då kan detta var en spännande möjlighet för dig! Just nu söker vi en Kreditanalytiker för uppdrag hos Linde Material Handling Financial Services i Örebro! Uppdragets omfattning förväntas vara 15-20 timmar i veckan, med start i november för att pågå till juni 2020. Vi ser även att du har vilja och möjlighet att arbeta heltid under kommande sommar. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum, skicka därför in din ansökan redan idag.

Om tjänsten
Linde Material Handling är en av världens ledande tillverkare av truckar. Vi utvecklar högklassiga intralogistiklösningar åt våra kunder. Det märks i allt från design och prestanda till innovativa lösningar som gör kundens verksamhet kostnadseffektiv och lönsam. Lösningarna innefattar el- och dieseltruckar, fleet management-system, automation, förarstöd, finansieringstjänster och utbildning. Truckarnas höga kvalitet stöds av en lika hög servicenivå. ’

Sedan 2017 bedriver Linde Material Handling sin uthyrningsverksamhet genom det helägda dotterbolaget Linde Material Handling Financial Services som nu söker en Kreditanalytiker i Örebro.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Rollen som Kreditanalytiker är utmanande och utvecklande. Du kommer till största del arbeta med kvalificerad kreditanalys av Linde Material Handlings kunder och inför uppstart av nya leasingkontrakt genomföra ”Känn-Din-Kund-analys”. Vidare kommer du ha löpande kontakt med säljare och kunder genom telefon och e-post.
För rätt kandidat kan Linde Material Handling erbjuda goda möjligheter till yrkesmässig utveckling!

Vem är du?
Vi söker dig som läser en universitetsutbildning inom ekonomi alternativt juridik, och har ett stort intresse för affärslivet och finansbranschen. Som person är du driven, strukturerad och ordningsam med vilja att utvecklas och lära nytt. Du är analytisk och faktastyrd med goda färdigheter i Excel. Vidare är du serviceinriktad och kommunikativ. Du förväntas även ha mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i så väl tal som skrift.

Om verksamheten
Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård.


Varmt välkommen med din ansökan. Urval sker löpande, ansök därför redan idag genom att klicka på ansök på poolia.se.

Ansök nu

We are looking for a Finance Specialist – Business Intelligence (BI)

Läs mer Feb 21
We are looking for a Finance Specialist – Business Intelligence (BI)

 

Are you in for a big challenge, like contributing to the success of starting up a new global company?
Epiroc is the company Atlas Copco plans to dividend out in 2018, subject to shareholders' and stock exchange approvals.

Epiroc will be a leading global productivity partner the mining, infrastructure and natural resources industries. Epiroc stands for innovation, commitment and collaboration, which is the speed to market & industry leadership; the passion to help customers succeed and a close partnership for deep understanding of the needs. We clearly aim to be our customers’ first choice

We are looking for a driven and motivated Finance Specialist – Business Intelligence (BI) to be a member of the Finance Team in the MORE project and be part of a future Global Finance Process & Innovation team.

MORE is a business transformation program generating value by implementing a common ERP system, M3, in all Epiroc companies. Connecting our Customers Centers, Distribution Centers and Product Companies will allow information to be transparent across companies enabling us to make informed and timely decisions. MORE will also deliver enhanced system support to some of our key business processes reducing manual work and helping us to serve our customers better. The use of modern technology including mobile solutions is part of our digitalization strategy and is key to remain as market leader.

 

Mission

The Finance Specialist – BI will participate in the MORE project as a driver in the work to create a global finance report package and also be part of the overall Finance process improvement and transformation work. This role will also have the responsibility to design, develop and validate the global finance reports that will be the back-bone of the finance reporting and analytics process. We strive for lean and value adding finance processes, and BI is a critical part of that. Together with the Global Process Manager, the Finance Specialist – BI will work to secure that we get a global finance reporting package that supports the needs from both Customer Centres, Distribution Centres and Product Companies. This role will also work together with Epiroc IT to secure that we have the right access controls and that the needs of the finance community are meet within the area of BI.

 

Skills & Knowledge

- Finance degree on university level or other relevant background and experience
- Broad and deep knowledge in Business Intelligence. Thorough understanding of financial flows and the process steps within the area.
- Experience from working with complex ERP and BI tools. Knowledge of M3, Qlikview, , Qlik Sense, Power BI, Click & Decide are a plus.
- Good communication skills
- Swedish and English both written and spoken

The following core competencies are suitable for the role as Finance Specialist – BI:

- Analytical
- Detail oriented
- Open minded
- Strategical thinking
- Adapt and respond to change
- Efficiency oriented
- Encourage collaboration

 

To enjoy the work, it is important that you have a genuine interest in finance process improvement, design and development of creative BI-solutions, team work and to achieve results. You are a motivating and encouraging person, result- and solution oriented and have an ability to act and deliver in a dynamic environment. In this position you will have many contacts both internally and externally, so good cooperation, interpersonal- and communications skills are required to do the job.

This position will include some travel both domestic and international.

After completion of the MORE project, this position will belong to a future Global Finance Process & Innovation team.

Epiroc sees different personalities, ethnic origin, gender, age, skills and experience as an asset. We see that the differences make the birth of new ideas and improvements, and this leads to innovation and sustained, long-term results. Because we work for gender balance, we encourage female applicants for this role.

 

For more information, please contact:

Patrik Petersson, Global Process Manager - Finance
E-mail: patrik.petersson@se.atlascopco.com
Telefon:  072-508 2119

Stina Ljungström, HR Professional
E-mail: stina.ljungstrom@epiroc.com
Phone: +46 (0)19 670 7848

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Kommuninvest i Sverige AB

Nedan visas andra jobb i Örebro från Kommuninvest i Sverige AB .

Affärscontroller

Business controller
Läs mer Okt 25
Välkommen till Kommuninvest, där du får chansen att bli en del av en organisation som erbjuder finansiell expertis och drivs av en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Är du en engagerad och driven person med gedigen erfarenhet av att arbeta med data och rapportering? Har du en djup förståelse för hur man strukturerar företagets information så att den skapar insikter och bidrar till ett sunt beslutsfattande? Då kan du vara den vi söker som hjälper oss i utformningen av framtidens finansiella processer på Kommuninvest!

Varför Kommuninvest?
Kommuninvest är en drivande kraft för förändring, mer än bara en finansiell institution. Vi är en väsentlig aktör i det finansiella systemet med ett uppdrag att finansiera utveckling inom kommunsektorn, erbjuda en säker placering för investerare, och fungera som ett kunskapscentrum inom kommunfinansiering och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
Som Affärscontroller har du en central roll i att säkerställa företagets ekonomiska välmående och en god övervakning av våra finansiella processer. Du är en nyckelperson i skapandet av Kommuninvests framtida datalager där den finansiella rapporteringen är effektiv, tillförlitlig och tillgänglig. Du kommer att tillhöra ett dedikerat team av ekonomer, analytiker och specialister där du med erfarenhet och entusiasm gör skillnad. Ditt sätt att vara utvecklar både dina kollegor och våra arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
-
Processledarskap: Du förtydligar och förbättrar processerna för den finansiella rapporteringen och säkerställer att rapporteringen är korrekt, fullständig och levereras i tid.

-
Analysera och optimera: Du bedömer nuvarande rapporteringsstruktur och arbetssätt och kravställer och genomför förändringar och förbättringar som gör det enklare att fatta beslut i verksamheten.

-
Informationshantering, masterdata och nytt datalager: Du bidrar starkt till utformningen och strukturen för vårt nya datalager som tillsammans med nya affärs- och ekonomisystem skapar en stark plattform för framtidens Kommuninvest.

-
Drivande för ständiga förbättringar: Du är en naturlig deltagare i interna analysarbeten och samarbetsprojekt som bidrar till att höja den interna effektiviteten.

-
Mentorskap och support: Du supporterar och stödjer teamet under periodiska rapporteringstillfällen, såsom kvartals-, delår- och årsbokslut.

Rollen innefattar både strategiskt och operativt arbete inom ekonomiområdet. För att säkerställa resurseffektivitet, värdeskapande och hållbarhet i en ständigt föränderlig miljö, är omvärldsbevakning och kontinuerlig uppdatering av kompetens inom sitt område en viktig del för att lyckas i rollen.

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom företagsekonomi.

- Mångårig erfarenhet av controlling, redovisning, dataanalys och beslutstöd

- Goda kunskaper i masterdatahantering.

- Erfarenhet av att utveckla och skapa rapporter och nyckeltal samt tillgängliggöra dom på ett effektivt sätt.

- Utmärkta kunskaper i MS Excel.

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har erfarenhet av att tackla analytiska utmaningar och som är van att hantera information och data på ett organiserat sätt. Har du erfarenhet av att arbeta i en finansiell verksamhet är det ett stort plus men det viktigaste är vem du är som person. Du behöver besitta en god analys- och problemlösningsförmåga, och du ska trivas med att arbeta självständigt i en planerad och strukturerad miljö. Vidare är din förmåga att kommunicera och samarbeta en kritisk egenskap; du bör vara kapabel att agera mentor till mindre erfarna kollegor samt bygga och underhålla relationer genom hela organisationen. För att trivas och lyckas i denna roll krävs ett starkt driv och engagemang då det gör stor skillnad i en liten organisation som vår.

Vad vi erbjuder
Kommuninvest är en stor finansiell aktör med en liten organisation och för oss är det naturligt att samarbeta och stödja kollegor. Vi erbjuder en arbetsmiljö där du får möjlighet att utvecklas och växa i din yrkesroll där du kommer kunna förvärva erfarenheter inom hela ramen för styrningen i en finansiell verksamhet. Vi uppmuntrar alla att vara sig själva och värdesätter kompetens och engagemang över prestige. Vi strävar alltid efter att skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna, värderade och kan bidra till vår gemensamma framgång.

Förutsättningar
Denna roll är en tillsvidareanställning med start omgående. Placeringsort är på huvudkontoret i Örebro med flexibla möjligheter till hybridarbete för en hållbar vardag.
Under de kommande åren, när vi ska utveckla och implementera nya system, kan det förekomma specifika krav för närvaro på kontoret. Resor i arbetet kan förekomma men inte frekvent.

Ansökan
Om du känner att du passar in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Vi eftersträvar mångfald och jämställdhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrunder och livserfarenheter.

Ansök nu

Skuldförvaltare med starka analytiska färdigheter

Ränteanalytiker
Läs mer Sep 29
Välkommen till Kommuninvest, där du får chansen att bli en del av en organisation som kombinerar finansiella expertis med en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Vill du vara med och förvalta en av Sveriges största skuldportföljer och samtidigt göra skillnad för samhället? Då är en karriär som förvaltare på Kommuninvest något för dig!
Vi söker nu en ambitiös och analytiskt intresserad förvaltare till Skuldförvaltningen.

Varför Kommuninvest?
Vi är inte bara en finansiell institution; vi är en kraft för förändring. Kommuninvest är en betydande aktör i det finansiella systemet och vårt uppdrag kan sägas vara indelat i tre delar: att finansiera utveckling inom kommunsektorn, att erbjuda en trygg placering för investerare samt att fungera som kunskapscentrum inom kommunal finansförvaltning och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
I denna roll kommer du att skaffa dig kunskap om hela bolagets verksamhet, från utlåning till upplåning, dess påverkan på resultat och de relaterade riskerna. Särskild fokus kommer att ligga på bolagets strategiska marknader, nämligen kronor, dollar och euro. I rollen som skuldförvaltare innebär det bland annat att du löpande kommer att utföra olika transaktioner på de finansiella marknaderna. Du kommer att vara en integrerad del av ett väl sammanhållet team som inkluderar en avdelningschef, en biträdande avdelningschef, två analytiker och fyra skuldförvaltare.

Arbetsuppgifter

- Delta i interna projekt och utvecklingsarbeten.

- Delta i planering och genomförande av upplåningar, placeringar och tillhörande risker

- Delta i utvärdering av våra upplångingsstrateger och motparter

- Skapa ut- och upplåningsprognos, uppdatera finanspolicyer, instruktioner och underlag till kreditvärderingsinstitut

Rollen kan komma att förändras med tiden då ständiga förbättringar krävs för att vi ska kunna vara resurseffektivit, värdeskapande och hållbara. Därmed är också omvärldsbevakning en viktig del i rollen.

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom nationalekonomi med finansiell inriktning eller motsvarande kompetens

- God analytisk och stilistisk förmåga samt kvantitativt skicklig

- Meriteranade om du har erfarenhet av Excel, Power BI, Visual Analytics eller motsvarande

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Personliga egenskaper
Vi tror att personliga egenskaper såsom noggrannhet, självständighet, resultatorientering, god samarbetsförmåga och social fallenhet är avgörande för att trivas och lyckas i denna roll. Vidare tror vi att du bör ha god presentationsförmåga och kunna sammanfatta komplexa frågor. Du behöver ha en helhetssyn då det är viktig för att förstå och utveckla styrande riskmått och nyckeltal.

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du kan utvecklas och ta ansvar för ditt arbete samtidigt som du gör skillnad för samhället. Hos oss är arbetsmiljön inkluderande och diversifierad, och vi värdesätter kompetens och engagemang över prestige. Professionell utveckling är en självklarhet för oss och något som frikostigt erbjuds alla medarbetare.

Förutsättningar
Annonsen avser en visstidsanställning med start enligt överrenskommelse och två år fram. Placeringsort är Örebro med hög närvaro på kontoret och möjlighet till distansarbete för en hållbar vardag.

Ansökan
Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag och bli en del av vårt team av förvaltare på Kommuninvest!
Vi kommer lägga stor vikt vid potential och personliga egenskaper i rekryteringsprocessen. Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Ansök nu

Skuldförvaltare med starka analytiska färdigheter

Förvaltningsekonom
Läs mer Sep 29
Välkommen till Kommuninvest, där du får chansen att bli en del av en organisation som kombinerar finansiella expertis med en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Vill du vara med och förvalta en av Sveriges största skuldportföljer och samtidigt göra skillnad för samhället? Då är en karriär som förvaltare på Kommuninvest något för dig!
Vi söker nu en ambitiös och analytiskt intresserad förvaltare till Skuldförvaltningen.

Varför Kommuninvest?
Vi är inte bara en finansiell institution; vi är en kraft för förändring. Kommuninvest är en betydande aktör i det finansiella systemet och vårt uppdrag kan sägas vara indelat i tre delar: att finansiera utveckling inom kommunsektorn, att erbjuda en trygg placering för investerare samt att fungera som kunskapscentrum inom kommunal finansförvaltning och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
I denna roll kommer du att skaffa dig kunskap om hela bolagets verksamhet, från utlåning till upplåning, dess påverkan på resultat och de relaterade riskerna. Särskild fokus kommer att ligga på bolagets strategiska marknader, nämligen kronor, dollar och euro. I rollen som skuldförvaltare innebär det bland annat att du löpande kommer att utföra olika transaktioner på de finansiella marknaderna. Du kommer att vara en integrerad del av ett väl sammanhållet team som inkluderar en avdelningschef, en biträdande avdelningschef, två analytiker och fyra skuldförvaltare.

Arbetsuppgifter

- Delta i interna projekt och utvecklingsarbeten.

- Delta i planering och genomförande av upplåningar, placeringar och tillhörande risker

- Delta i utvärdering av våra upplångingsstrateger och motparter

- Skapa ut- och upplåningsprognos, uppdatera finanspolicyer, instruktioner och underlag till kreditvärderingsinstitut

Rollen kan komma att förändras med tiden då ständiga förbättringar krävs för att vi ska kunna vara resurseffektivit, värdeskapande och hållbara. Därmed är också omvärldsbevakning en viktig del i rollen.

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom nationalekonomi med finansiell inriktning eller motsvarande kompetens

- God analytisk och stilistisk förmåga samt kvantitativt skicklig

- Meriteranade om du har erfarenhet av Excel, Power BI, Visual Analytics eller motsvarande

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Personliga egenskaper
Vi tror att personliga egenskaper såsom noggrannhet, självständighet, resultatorientering, god samarbetsförmåga och social fallenhet är avgörande för att trivas och lyckas i denna roll. Vidare tror vi att du bör ha god presentationsförmåga och kunna sammanfatta komplexa frågor. Du behöver ha en helhetssyn då det är viktig för att förstå och utveckla styrande riskmått och nyckeltal.

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du kan utvecklas och ta ansvar för ditt arbete samtidigt som du gör skillnad för samhället. Hos oss är arbetsmiljön inkluderande och diversifierad, och vi värdesätter kompetens och engagemang över prestige. Professionell utveckling är en självklarhet för oss och något som frikostigt erbjuds alla medarbetare.

Förutsättningar
Annonsen avser en visstidsanställning med start enligt överrenskommelse och två år fram. Placeringsort är Örebro med hög närvaro på kontoret och möjlighet till distansarbete för en hållbar vardag.

Ansökan
Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag och bli en del av vårt team av förvaltare på Kommuninvest!
Vi kommer lägga stor vikt vid potential och personliga egenskaper i rekryteringsprocessen. Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar.

Ansök nu

Hållbarhetscontroller - integrera ESG i våra processer

Financial controller
Läs mer Sep 11
Varför Kommuninvest
Vill du arbeta inom finanssektorn men känner samtidigt att du skulle vilja göra mer skillnad?

Kommuninvest är inte bara en finansiell institution; vi är en kraftfull katalysator för hållbar utveckling. Vi ägs av en medlemsorganisation och har inget eget vinstintresse. Vårt primära mål är att erbjuda finansiering till svenska kommuner och regioner på de bästa möjliga villkoren, samt vara en drivkraft för hållbar finansiering. Vi är engagerade i att bidra till ett hållbart samhälle på alla fronter: ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Här får du chansen att forma framtiden för Sveriges kommuner och regioner genom att vara med och skapa finansieringslösningar som gör verklig skillnad. Vi kombinerar ekonomisk expertis med ett djupt engagemang för hållbarhet. Du blir en del av ett team som inte bara följer trender, utan sätter dem. Här kan du bidra till en grönare, mer rättvis och hållbar framtid för hela Sverige.

Är du den vi söker?

En skarp analytiker med ett brinnande intresse för hållbarhet? Har du erfarenhet av att arbeta med finansiell rapportering och en djup förståelse för hur finansiering kan bidra till en mer hållbar framtid? Då kan du vara rätt person för oss!

Tjänsten
Tjänsten är en strategisk utökning för att möta de ökade kraven på styrning och rapportering inom hållbarhetsområdet. I denna roll får du en unik möjlighet att vara en ledstjärna inom vårt hållbarhetsarbete, med ansvar för att implementera vår hållbarhetsrapportering på både kort och lång sikt.

Du kommer att vara en del av gruppen Redovisning och Rapportering men arbetsrelationer kommer vara tvärfunktionella och sträcka sig över hela organisationen Du kommer ha ett nära samarbete med team inom områden som bland annat Utlåning, Hållbarhet och Utveckling, som alla tillsammans arbetar för en hållbar affär. I denna roll ges du också möjligheten att agera beslutsstöd och bollplank till såväl chefer som företagsledning.

Som Hållbarhetscontroller på Kommuninvest får du en nyckelroll i att analysera och rapportera hur kommuninvest och den kommunala sektorn bidrar till samhällets omställning mot en hållbar framtid.

Exempel på arbetsuppgifter:
Skapa framtiden

- Utforma strukturer för insamling och analys av hållbarhetsdata

- Säkerställa att vi följer gällande och kommande regelverk inom hållbar finansiering

- Förstärka vår förmåga inom hållbarhet och hjälpa oss och våra kunder att nå uppsatta hållbarhetsmål

Analysera och förändra

- Analysera och implementera processer enligt nya regler, främst inom hållbarhetsredovisning CSRD/ESRS och Pelare 3-rapportering

- Översätta regelverkskrav till konkreta åtgärder

- Utvärdera interna och externa hållbarhetsprestationer, exempelvis genom att följa upp Kommuninvests finansierade växthusgasutsläpp

Utveckla och förbättra

- Identifiera och implementera förbättringar i hållbarhetsrapporteringen

- Främja integrering av hållbarhet med den övriga finansiella rapporteringen

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom ekonomi med specialisering inom några av följande områden: hållbarhet, redovisning, statistik eller finansiering. Certifieringar och påbyggnadsutbildningar är självklart meriterande.

- Mångårig erfarenhet av dataanalys och extern finansiell rapportering

- Avancerad kunskap i MS Excel

- Erfarenhet av EU taxonomin/CSRD och svenska samt internationella redovisningsregelverk (IFRS) är en bonus

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en passion för att lösa komplexa problem. En strukturerad och analytisk person som ser skogen och inte bara träden. Vi behöver dig som har förmågan att se helheten genom att förstå varje enskild detalj, och som kan koppla samman dessa för att driva framgång.

Vi värdesätter självledarskap och självständighet högt. Hos oss får du friheten att strukturera din arbetsdag, så om du är en självgående person som älskar att ta ägande över ditt arbete, kommer du att passa in perfekt. Om du dessutom är en naturlig omvärldsbevakare inom ditt specialintresse hållbarhet, och ständigt letar sätt att implementera det i ditt arbete är det ett starkt plus.

Slutligen, vi letar efter en doer, inte en talare. Om du är handlingskraftig och kan omsätta idéer till praktisk handling, då är du rätt person för oss.

Du känner dig bekväm i en roll med många kontaktytor och förstår vad som krävs för att samarbeta väl på alla nivåer, både inom och utanför företaget

Om du känner att detta skulle kunna vara du, då vill vi höra från dig!



Praktiska förutsättningar
Då detta är en ny roll innebär det att vi tillsammans med dig utformar den långsiktiga inriktningen för tjänsten.

Om du vill vara på kontoret fem dagar i veckan så blir vi bara glada, passar det hybrida arbetssättet dig bättre så funkar det lika bra för oss.

Vi tillämpar förtoendearbetstid för flexibilitet i arbetstiderna och en hållbar vardag.

Hos oss har du snabba beslutsvägar och därmed stor möjlighet att påverka.

Vi uppmuntrar alla att vara sig själva på jobbet. Hos oss är arbetsmiljön inkluderande och diversifierad, och vi värdesätter kompetens och engagemang över prestige. Så om du är redo att vara en del av en organisation som verkligen gör skillnad och vill arbeta i en miljö där du kan vara dig själv, då är du varmt välkommen till Kommuninvest!

Ansök nu

Systemförvaltare: Bli en del av Framtidens Finans

Systemförvaltare
Läs mer Sep 4
Välkommen till Kommuninvest, där vi kombinerar finansiell expertis med digitaliseringens kraft för att skapa en bättre framtid för Sveriges kommuner och regioner.

Varför Kommuninvest?
Vi är inte bara en finansiell institution; vi är en kraft för förändring. Med vår uppskattade plattform, KI Finans, och en rad egenutvecklade appar, revolutionerar vi sättet kommuner och regioner hanterar sina finanser. Vi står inför en spännande resa de kommande fyra åren med en total omvandling av vårt affärssystem. Vill du vara med på resan?

Vad kommer du att göra?
- Systemförvaltning: Daglig drift, incidenthantering och kontinuerlig förbättring.

- Användarstöd/support: Var den som löser problem och gör livet enklare för våra användare.

- Kravställning & Testning: Arbeta i ett tajt team och med externa leverantörer för att säkerställa systemens prestanda.

Vad vi söker
- Teknisk Expertis: , Kravställning, Systemtest

- Språk: Flytande i engelska och svenska, både skriftligt och muntligt

- Pluspoäng för: Powershell, Azure, Finans/räntemarknadskunskap

Vem du är
Du är inte bara tekniskt skicklig, du är en lagspelare som förstår vikten av kommunikation och samarbete. Du är proaktiv, anpassningsbar och har en naturlig förmåga att ta ansvar. Du är prestigelös och motiveras av att vara problemlösaren för dina kollegor. Du delar våra värderingar och är redo att bidra till en kultur av öppenhet, kundfokus och hållbarhet.

Vad vi erbjuder

- ???? Remote-Friendly Arbetsmiljö: Arbeta var du vill, när du vill, nästan.

- ???? Hållbar Utveckling: Vi investerar i din personliga och professionella utveckling.

- ? Flexibilitet: Balansera arbete, fritid och familjeliv på dina egna villkor.

- ????? Wellness Bonus: Generös friskvårdsersättning för att hålla dig i toppform.

Läs mer nedan eller på vår karriärsida.

Är du redo att göra en verklig skillnad?
Om du vill bidra till en mer hållbar och effektiv framtid för Sveriges kommuner och regioner, då är det här jobbet för dig.

Ansök nu och bli en del av teamet som formar framtidens finans.

Klicka på ansök för att ta nästa steg i din karriär!

Ansök nu

Senior Riskanalytiker - Utveckla Framtidens Finansiering!

Finansanalytiker
Läs mer Nov 17
Välkommen till Kommuninvest, där vi har hjärtat i kommunsektorn och hjärnan i finansbranschen! Hos oss får du chansen att bli en del av en organisation som kombinerar finansiell expertis med en passion för hållbarhet och samhällsutveckling.

Varför Kommuninvest?
Kommuninvest är en drivande kraft för förändring, mer än bara en finansiell institution. Vi är en väsentlig aktör i det finansiella systemet med ett uppdrag att finansiera utveckling inom kommunsektorn, erbjuda en säker placering för investerare, och fungera som ett kunskapscentrum inom kommunfinansiering och långsiktig hållbarhet.

Ditt uppdrag
Som Senior Riskanalytiker kommer du att spela en central roll i att säkerställa att vår organisation effektivt mäter, identifierar, kontrollerar, analyserar och värderar marknadsrisker. Du får möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö där dina analytiska färdigheter och förmåga att utveckla riskhanteringsprocesser är avgörande för företagets framgång. Denna position kräver en hög grad av professionalism och kompetens, och du kommer att arbeta nära andra team för att stärka vår riskhantering.

Ansvar och arbetsuppgifter

- Göra bedömningar, utföra detaljerade analyser och ge expertutlåtanden inom riskområdet

- Leda, ge råd och samordna specialistarbete inom riskområdet

- Bidra till genomförande av stresstester inom marknadsriskområdet

- Omvärldsbevaka och anpassa verksamheten till regelverksförändringar inom marknadsrisker

- Rapportering och presentationer inom marknadsrisk till företagsledning, styrelse, revisorer, myndigheter och ratinginstitut

- Delta i utvecklingsprojekt

- Främja egen utveckling i linje med tjänstens krav och eftersträva samarbete med andra grupper inom bolaget

Kvalifikationer

- Akademisk examen i ekonomi, finans eller liknande område

- Mångårig erfarenhet av analytiskt arbete inom den finansiella sektorn

- God kunskap för hur de finansiella marknaderna fungerar, speciellt ränte- och valutamarknader

- Goda kunskaper i programvaror som används inom riskområdet, till exempel SAS och Python, är meriterande

- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Personliga egenskaper
För att passa i den här rollen är du självständig, strukturerad och analytisk. Du har god samarbetsförmåga och trivs att arbeta i grupp, men kan även arbeta självständigt och driva ditt eget arbete. Du har en stark förmåga att agera på eget initiativ och ta självständiga beslut baserade på noggrann analys. Vidare tror vi att du är resultatinriktad, förändringsbenägen och prestigelös samt gärna delar med dig av dina kunskaper till mer juniora medarbetare.

Vad vi erbjuder
Vi erbjuder en dynamisk och värdeskapande arbetsmiljö där du får möjlighet att växa både personligt och professionellt. Hos Kommuninvest uppmuntras alla att vara sig själva och vår arbetsplats präglas av inkludering och engagemang. Hos oss får du möjlighet att utvecklas och göra en verklig skillnad för samhället.

Förutsättningar
Denna roll är en tillsvidareanställning med tillträde så snart som möjligt. Placeringsorten är Örebro, men med möjlighet till distansarbete för en hållbar vardag.

Ansökan
Känner du att ovanstående profil stämmer in på dig, tveka inte att ansöka redan idag! Vi värdesätter mångfald och jämställdhet på vår arbetsplats och välkomnar ansökningar från alla kvalificerade kandidater.

Ansök nu