Örebro: Förvaltningsledare IT till SCB

Hitta ansökningsinfo om jobbet Förvaltningsledare IT till SCB i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Som Förvaltningsledare IT hos oss ansvarar du för att IT-systemen och arbetssätten finns tillgängliga och utvecklas enligt verksamhetens behov och mål. Du leder och samordnar förvaltningsarbetet inom ditt område och säkerställer att systemen är driftsäkra, användarvänliga och kostnadseffektiva. I rollen som Förvaltningsledare IT kommer du också att driva viktiga uppdrag och projekt som rör IT-systemen. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat att:


• Planera, prioritera och följa upp förvaltningsarbetet i samråd med verksamheten och IT-enheten.
• Ansvara för att systemen följer lagar, regler och riktlinjer samt att dokumentationen är uppdaterad och kvalitetssäkrad.
• Hantera ärenden, incidenter och förändringsförslag som rör systemen och kommunicera med användare och andra intressenter.
• Omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad om nya trender, tekniker och lösningar inom ditt område.

Som Förvaltningsledare IT bidrar du till enhetens mål genom att leverera IT-stöd och service av hög kvalitet till verksamheten. Du är en nyckelperson i att skapa goda relationer och samarbeten mellan IT och verksamheten. Du är även med och driver förändrings- och förbättringsarbete inom IT-området.

Du samarbetar nära med verksamhetsansvariga, systemanvändare, systemutvecklare och andra IT-specialister.

Tjänsten som Förvaltningsledare IT kan komma att utvecklas i takt med att verksamhetens och IT-enhetens behov och mål förändras. Du får möjlighet att utveckla din kompetens och ditt ansvarsområde genom att ta dig an nya utmaningar och projekt.

Det mest centrala i tjänsten är att du har ett helhetsperspektiv på IT-systemen och arbetssätten och att du kan leda och samordna förvaltningsarbetet på ett effektivt och kvalitativt sätt. Du ska även ha god förmåga att kommunicera och samarbeta med olika intressenter och att hantera komplexa och föränderliga situationer.

Vill du ...

• jobba för att driva förändringar och förbättringar inom området för IT-förvaltning
• samverka mellan IT och verksamhet för att effektivisera vår verksamhet
• delta i utvecklingsarbete för att få en bättre IT-miljö på SCB 

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot systemvetenskap alternativt utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att leda arbeten med IT-system och IT-förvaltning
• erfarenhet av att leda och/eller vara med i stora projekt
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av projektledning 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara: 


• Driven och engagerad i att vidareutveckla området.
• Förmågan att arbeta mål- och lösningsfokuserat och ser till helheten.
• Flexibel och anpassningsbar
• Serviceorienterad och kundfokuserad
• Trivs med att arbeta såväl självständigt som i grupp
• Pedagogisk, tydlig och lyhörd
• God samarbetsförmåga

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för vägledning och systemutveckling i Örebro Åkullegatan 24.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Mikael Alvmyr tel 010-479 60 84.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 49 08
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11

Sista ansökningsdag: 2023-12-10.
Diarienummer: A2023/4095.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Systemförvaltare

Nedan visas andra jobb i Örebro som Systemförvaltare.

Systemförvaltare: Bli en del av Framtidens Finans

Läs mer Sep 4
Välkommen till Kommuninvest, där vi kombinerar finansiell expertis med digitaliseringens kraft för att skapa en bättre framtid för Sveriges kommuner och regioner.

Varför Kommuninvest?
Vi är inte bara en finansiell institution; vi är en kraft för förändring. Med vår uppskattade plattform, KI Finans, och en rad egenutvecklade appar, revolutionerar vi sättet kommuner och regioner hanterar sina finanser. Vi står inför en spännande resa de kommande fyra åren med en total omvandling av vårt affärssystem. Vill du vara med på resan?

Vad kommer du att göra?
- Systemförvaltning: Daglig drift, incidenthantering och kontinuerlig förbättring.

- Användarstöd/support: Var den som löser problem och gör livet enklare för våra användare.

- Kravställning & Testning: Arbeta i ett tajt team och med externa leverantörer för att säkerställa systemens prestanda.

Vad vi söker
- Teknisk Expertis: , Kravställning, Systemtest

- Språk: Flytande i engelska och svenska, både skriftligt och muntligt

- Pluspoäng för: Powershell, Azure, Finans/räntemarknadskunskap

Vem du är
Du är inte bara tekniskt skicklig, du är en lagspelare som förstår vikten av kommunikation och samarbete. Du är proaktiv, anpassningsbar och har en naturlig förmåga att ta ansvar. Du är prestigelös och motiveras av att vara problemlösaren för dina kollegor. Du delar våra värderingar och är redo att bidra till en kultur av öppenhet, kundfokus och hållbarhet.

Vad vi erbjuder

- ???? Remote-Friendly Arbetsmiljö: Arbeta var du vill, när du vill, nästan.

- ???? Hållbar Utveckling: Vi investerar i din personliga och professionella utveckling.

- ? Flexibilitet: Balansera arbete, fritid och familjeliv på dina egna villkor.

- ????? Wellness Bonus: Generös friskvårdsersättning för att hålla dig i toppform.

Läs mer nedan eller på vår karriärsida.

Är du redo att göra en verklig skillnad?
Om du vill bidra till en mer hållbar och effektiv framtid för Sveriges kommuner och regioner, då är det här jobbet för dig.

Ansök nu och bli en del av teamet som formar framtidens finans.

Klicka på ansök för att ta nästa steg i din karriär!

Ansök nu

SCADA Engineers

Läs mer Nov 2
Nexer Mälardalen is growing and would like to take you on our journey!

We are an entrepreneurial unit within the Nexer Group (pre. SIGMA IT) that is focusing on the development towards a greener future, where we have a mission to lead change (not follow) and ensure that our customers are at the forefront of change. We are a strategic partner for our customers and work with strategy, technology, and communication. Join us and work with fantastic people, while learning and developing yourself on projects that have a real impact on our society. Bring your passion, bring your execution, and be part of an international team and our fast growing unit at Nexer.  

 

WHO ARE YOU?

As a future colleague, we believe that you like challenges and to keep up to date with new technologies. You see the value of sharing your knowledge and learning from others. Furthermore, you have a customer-oriented attitude and an ability to quickly absorb new information and transform it into creative solutions!

 

We further believe that you have: 

?? A university degree within a relevant technical area, preferably Computer Science

?? Strong verbal and written communication skills in English or Swedish

?? Experience with communication protocols (IEC 61850, DNP3, IEC-101/104)

?? Experience with databases and high-availability solutions

?? Experience with scripting languages and automation technologies

?? Previous experience from critical infrastructure is also a major plus

?? Experience in networking/switching and routers. 

 

Responsibilities:


• Your main responsibility will be Station Control and Monitoring (SCM) scope of the projects which includes computer networking, HMI, SCADA, database management.
• You will be an important pilar of global projects throughout all phases of our extensive projects. The different phases are tendering, conceptual design, detailed design, testing, installation, and commissioning
• Building complete infrastructure of networks and systems to support our clients operations.
• Complete assignments on multiple projects of moderate size or portions of major projects, cost-effectively and in accordance with contract specifications, quality standards, and safety requirements. 

 

ABOUT OUR BUSINESS UNIT

Mälardalen

We are focusing on leading change within power, industry and energy, regardeles of the challenges that the client is facing right now. As a consultant in our team, you will get great opportunities to be involved and influence everyday life and future for yourself and all Swedish citizens. In our fantastic team, our consultants are always getting the development and challenges they need. Through Nexer Academy and our challenging project, your developement will never stand still - that is a guarantee we give you!

ABOUT NEXER

Nexer was created from Sigma IT with the ambition to become the tech company of the future. We have around 3000 consultants and are present in sixteen countries and in more than 20 locations in Sweden. We work closely with a number of market-leading companies in the retail, fintech and insurance industry, to name a few. We are leading the change and constantly striving to find new technical solutions. If there's a smarter way to do something, we'll find it. We challenge ourselves every day to think outside the box and help our customers to always stay one step ahead. Services in digitalization, IT and R&D provide increased customer value and growth for organizations both in the Swedish and global markets.

What makes us unique is that we have been awarded with the "Career company of 2023" meaning that we have great developemtn prossibilities. We have also been named Microsoft Country Partner of the Year in Sweden and Brazil – twice. Our great social work involvement in Star for Life, Mitt Liv, Pink Programming and Kodcentrum also gives you as an employee the opportunity to make a real difference.

APPLICATION

You are warmly welcome to submit your application below. Unfortunately, we are not able to receive applications by e-mail, but if you have questions about the position or Nexer, please contact Ronny Axelsson at Ronny.Axelsson@nexergroup.com. We receive applications on an ongoing basis, so don't wait to apply!

The position is a full-time, permanent position starting immediately or by agreement.

Ansök nu

Systemförvaltare/Objektspecialist till Kvalitet- och utvecklingsenheten

Läs mer Nov 15
Vill du bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna. I Örebro kommun befinner vi oss i en expansiv fas där vi ställer om för att leverera service till våra medborgare på smartare sätt. Örebro kommun söker nu, för området Digitalt Lärande, en driven och erfaren objektspecialist.

Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet av en liknande roll och vill bidra i ett utvecklingsarbete där prestigelöshet och ett pragmatiskt förhållningssätt möjliggör en bättre och effektivare systemförvaltning.

Om du vill vara med på vår digitala resa är du välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Inom området Digitalt Lärande söker vi nu en objektspecialist inom Barnomsorg, utbildning och elevhälsa. Digitalt Lärande är samlingsnamnet för flera verksamhetsområden där de största områdena är förskola, grundskola, gymnasiet och vuxenutbildningen. 

Som objektspecialist har du ansvar för att:


• löpande genomföra operativa aktiviteter inom givna ramar så att objektprodukterna (verksamhetskomponenter och it-komponenter) är användbara för verksamheten
• förstå verksamhetens behov av stöd och förändringar
• skapa förutsättningar för effektiv verksamhetsutveckling med hjälp av it-stöd

Du ingår i ett team där du både enskilt och i samarbete med andra arbetar för att tillhandahålla ett så optimalt IT-stöd som möjligt. I rollen som objektspecialist arbetar du i gränslandet mellan verksamhet och IT genom att bl.a. vara kontaktyta mot användarna, beskriva verksamhetsbehov och vara bryggan till teknikdelen.

Det är viktigt att du har ett tydligt fokus på verksamhetsnytta och effektiva arbetssätt med syfte att tillhandahålla ett så optimalt IT-stöd som möjligt för användarna.

Arbetet leds av objektledare mot de uppsatta mål som finns beslutade. Som objektspecialist kommer du vara en del i arbetet med att vidmakthålla och utveckla de IT-stöd som idag finns inom området Digitalt Lärande. Bland annat rör det sig om lärplattformar, elevadministrativa system, digitala läromedel och assisterande teknik. Den styr- och samverkansmodell för verksamhetsutveckling som vi använder i Örebro kommun är baserad på pm3. Du är en viktig nyckelkompetens för att tillsammans med dina kollegor driva utveckling inom ditt område. Vi vill skapa effektiva, säkra och smarta tjänsteleveranser som underlättar i våra medarbetares och medborgares vardag i stort som smått.

 

Exempel på arbetsuppgifter:

• ge support och användarstöd
• ta emot, hantera och utreda uppkomna fel/brister
• löpande system- och användaradministration
• initiera, genomföra och säkra utveckling av stöden
• omvärldsbevaka
• initiera leverantörskontakter och medverka vid uppföljning

Om arbetsplatsen
Tjänsten som objektspecialist inom digitalt lärande kommer vara placerad på gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltningen och inom förvaltningens kvalitets- och utvecklingsenhet.

På enheten för kvalitet- och verksamhetsutveckling (EKV) arbetar i dagsläget 16 personer. De roller som medarbetarna innehar är bland annat verksamhetsutvecklare, strateg, planerare, objektledare och objektspecialist.

Huvuduppdraget för enheten är att stödja förvaltningens olika verksamheter i utvecklings- och förbättringsarbete. Både enskilt och tillsammans med kollegor inom EKV. Medarbetarna inom EKV arbetar tillsammans och nära förvaltningsdirektör, gymnasiechef, verksamhetschefer, och rektorer i kvalitet- och utvecklingsfrågor.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg och stabil som person, samt kan skilja på det personliga och professionella i tjänsten. Du har förmåga att delegera och följa upp aktiviteter på ett adekvat sätt samt skapa engagemang och delaktighet. Du trivs att arbeta tillsammans med andra, är kommunikativ, lyhörd samt är en prestigelös person med förmåga att skapa goda relationer. Rollen kräver att du har god dokumentationsförmåga och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt.

I den här tjänsten har du också stort utrymme att själv styra ditt arbete, vilket gör att du behöver ta ansvar för ditt arbete, själv kan strukturera ditt arbetssätt samt planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vi jobbar i en ständigt föränderlig värld så vi ser gärna att du är flexibel och ser möjligheter i förändringar.

Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du lätt kan kommunicera med kollegor och andra parter, samt att du skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• Högskoleutbildning om minst 180 hp, gärna med IT-riktning alternativ pedgogisk inriktning eller inriktning som bedöms likvärdig

Meriterande:

• erfarenhet av arbete inom skola
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• erfarenhet av användarsupport, felsökning, kravhantering och testarbete
• erfarenhet av leverantörsstyrning och avtalshantering
• erfarenhet av pm3 (eller annan likartad styrmodell för utveckling och förvaltning av information och IT-stöd)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 november.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Application Manager IT

Läs mer Nov 6
Epiroc is a leading productivity partner for the mining, infrastructure and natural resources industries. With
cutting-edge technology, Epiroc develops and produces innovative drill rigs, rock excavation and construction
equipment, and provides world-class service and consumables. Learn more at www.epirocgroup.com.

Are you ready to accelerate your career in IT and application functionality? Are you seeking to grow your expertise in a truly global and agile environment, where collaboration and innovation is key to succeeding on our mission – to ensure world-class IT services enabling Epiroc to change the industry? Then you might be our next Application Manager to join our Information Technology team. 
Your team
You will join a team of highly competent and supportive colleagues that collaborate across the globe. Together we will explore agile ways of working where it makes sense, creating an environment where we both can develop our personal skills as well as becoming more self-governed as a team. The application lifecycle management model within Epiroc is inspired by PM3 and the major roles are Application Owners, Application Managers Business and Application Managers IT.
Application maintenance for a digital and sustainable future for the mining and infrastructure industry is the core responsibility of this function. To support you and your team, you will have a leader that puts value in a cross-cultural team where you are encouraged to think new and contribute to continuous improvement and change.
Your mission
As Application Manager IT, the core of the mission is world class application lifecycle management. You will be responsible for the lifecycle maintenance of an application or application portfolio, ensuring compliance with business requirements as well as IT policies and guidelines. You will work in close collaboration with the owner of the application and the Application Manager Business. In parallel with application maintenance, you will also gather requirements and participate in sourcing activities, contract and vendor management as well as billing and resource planning. You will collaborate with stakeholders and other teams to identify opportunities to improve IT services and ensure effective integration with other systems.
Key responsibilities
Your primary role will be to manage, maintain, and enhance business critical applications according to our Application Maintenance Management model. You will also play a critical role in the implementation of Agile methodologies in your area of responsibility. Your deep understanding of IT technical components will be indispensable as you work to improve application availability, functionality, user experience, and performance. As Application Manager IT, you will also be responsible for understanding and documenting information classification, data management, and data flows.

Your profile
To thrive in this role, you are open-minded and enjoy taking on new challenges. Your well-structured manner and proactive way of working enable you to find solutions and drive change. Along with your can-do attitude, you manage to get things done and provide excellent service in line with the business needs. 
To be successful in this role, you will need a university degree in a relevant field, or similar knowledge developed through working experience, including good understanding of PM3 Application Maintenance Management and Agile methodologies. You also have proficiency in understanding IT technical components and their inpact on availability, functionality, user experience and performance. Understanding the interaction between IT and Business processes is vital, as is comprehension of integration technologies between systems. Since you will be collaborating around the globe, you need to have written and spoken fluency in English. 
Location and travel
Location for this role is preferably in Örebro, Sweden. Other locations may be considered upon discussion. As the role is global and meeting the stakeholders is vital, you can expect occasional travel.
Life at Epiroc
By joining our team, you can expect an atmosphere of creativity, innovation, and workplace diversity. You will be a part of a group of skilled and helpful colleagues who live by our core values: Collaboration, Commitment, and Innovation. We work in a global environment with over 113 different nationalities!

In addition to the fact that we have a culture that is characterized by development combined with having a good balance between work and leisure, there are some things that makes us a little extra proud to work at Epiroc:  
•    Global career opportunities
•    Epiroc University, for your own competence development
•    Community involvement
•    Benefits package, which amongst other things include flexible working hours and bonus.

Application and contact information
Welcome to submit your application, including CV and personal letter, by creating an account in our recruitment system. As we review applications on a rolling basis, we want your application as soon as possible but no later than 27 November, 2023. Please note that applications received through email are not accepted due to regulations.
For questions about the position please contact hiring manager:
Ajay Singh Jaswal, Regional IT Manager EMEA & India, ajay.jaswal@epiroc.com.
For questions about the recruitment process or application please contact: 
Lisa Ström, Recruitment Specialist, lisa.strom@external.epiroc.com.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån

Nedan visas andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån .

Ekonom till SCB

Nationalekonom
Läs mer Nov 30
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Är du ekonom med stort samhällsintresse? Vill du vara med och bidra med din kunskap och personlighet till en organisation i förändring? Hos oss kommer du tillhöra ett team av 24 engagerade kollegor i Örebro vars uppdrag är att samla in och granska ekonomisk data som ligger till grund för politiska beslut och styrningen av Sverige.

Insamlingsenhetens uppdrag är att samla in och tillhandahålla data, samt att implementera en effektiv och säker datahanteringsprocess från datafångst till tillgängliggörande av data inför bearbetning och analys. Vi söker just nu en medarbetare till sektionen Ekonomisk statistik vars huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av produktionsansvar i ett team som jobbar med insamling av ekonomiska data från offentlig sektor. Uppgifterna som samlas in används bland annat vid beräkning av nationalräkenskaperna.

Insamlingsverksamheten på SCB genomgår just nu stora förändringar. Nya behov ställer krav på ökad återanvändning av data samt hantering av nya datakällor. Vi behöver mer data, samtidigt som vi har en målsättning att halvera uppgiftslämnarbördan för företag och organisationer. För att lyckas med det behöver vi fånga data på smartare sätt och utveckla en mer digital process, där vi minskar antalet manuella moment för både oss och våra uppgiftslämnare. Vi ser gärna att du vill vara en del av den utvecklingen.

Vill du ...

• delta och ansvara för datainsamlingen av ekonomisk statistik inom främst offentlig sektor
• planera, följa upp och utveckla insamlingen inom ansvarsområdet
• administrera insamling, granska uppgifter i ett komplext ekonomiskt sammanhang och hantera kontakter med uppgiftslämnare
• delta i aktuellt utrednings- och förbättringsarbete i syfte att utveckla processer för datafångst

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot ekonomi, samhällsvetenskap eller statistik
• minst 15 hp statistik
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av att samarbeta i team

Meriterande är om du även har:


• minst 30 hp statistik
• kunskap inom något av följande ämnesområden; redovisning (gärna inom offentlig sektor) eller nationalekonomi
• Tidigare arbetslivserfarenhet av redovisning, gärna inom kommun och/eller region
• Erfarenhet att möta företag och/eller organisationer i rådgivande situationer
• kunskap i , SAS, Power BI, R och/eller Python
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha en god samarbetsförmåga eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt. Vår omgivning förändras och vi behöver förändras med den. Därför behöver du även vara flexibel för att snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar och se möjligheter i förändring. Vi söker dig som har förmågan att komma med nya idéer och angreppssätt samtidigt som du kan organisera och prioritera arbetet på ett strukturerat sätt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för Ekonomisk statistik i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vi ser gärna manliga sökande till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande kvinnliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Soile Ruuska tel 010-479 63 64.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsen, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2023-12-17.
Diarienummer: A2023/4256.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Statistiker till SCB

Statistiker
Läs mer Sep 22
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Är du statistiker och vill jobba med samhällsviktiga frågor? Då har du goda möjligheter att bidra med din kompetens hos oss. SCB:s vision är att ge samhället användbar statistik att lita på – för att nå dit behövs skickliga metodstatistiker. Just nu är SCB inne i en förändringsfas för att forma framtidens statistikproduktion där vi behöver nyttja moderna designer för att statistiken vi producerar ska fortsätta vara aktuell och relevant. Hos oss använder du din metodexpertis i allt från design av undersökningar till statistikframställning. Du initierar och driver förbättringsfrågor samt deltar i utvecklingsprojekt.  

Hos oss får du ett omväxlande jobb som involverar flera delar av organisationen. Du kommer även att kunna delta i nationella och internationella samarbeten. Rollen kan också betyda att du är med och bidrar till arbetet i vårt vetenskapliga råd och SCB:s vetenskapliga tidskrift Journal of Official Statistics.

På SCB finns ett 60-tal metodstatistiker placerade på fyra metodsektioner. Din placering i organisationen bestäms under rekryteringsprocessen utifrån våra behov och din kompetens. Oavsett var du är placerad innebär jobbet tätt samarbete med statistiker och kollegor med andra kompetenser både på den egna sektionen och i andra delar av verksamheten. Vi söker därför dig som tycker om att jobba i team, såväl permanenta som tillfälliga. 

Vill du ...

• ge kvalificerat statistiskt metodstöd inom statistikproduktionen, tex inom undersökningsdesign, datainsamling, kombination av datakällor, bortfallshantering, AI/ML, statistisk analys, eller kvalitetsfrågor
• omsätta statistikbehov till användning av effektiva metoder samt initiera och driva utvecklingsarbete i samarbete med andra kompetenser
• bidra till utveckling och förbättring av statistikproduktionen
• arbeta med nationella och internationella frågor inom metodområdet

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• master- eller magisterexamen i statistik, eller inom ett annat område som SCB bedömer som likvärdigt med minst 90 hp statistik
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska
• goda kunskaper inom programmering.

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av arbete med statistikproduktion
• goda kunskaper om survey sampling
• erfarenhet av tillämpning av AI/ML
• goda kunskaper i programmering i SAS, Python eller R
• erfarenhet av arbete i en konsultativ roll eller i utvecklingsprojekt
• erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• forskarutbildning inom statistik (eller annat ämne som SCB bedömer vara relevant)
• erfarenhet av att skriva rapporter och vetenskapliga texter på svenska och engelska.

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss vill vi att du som person


• är problemlösande och analytisk så att du på ett effektivt och kvalitetsmedvetet sätt tar dig an komplexa problem.
• tar egna initiativ och föreslår aktiviteter som leder arbetet mot uppsatta mål
• tar ansvar utifrån ett helhetsperspektiv, där du väger samman olika perspektiv och konsekvenser vid framtagande av lösningar
• har du god samarbetsförmåga, eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt.


Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information 
Den här tjänsten finns på någon av våra metodsektioner i Solna, Solna strandväg 86, eller Örebro, Åkullegatan 14.

På SCB finns möjlighet till arbete hemifrån utifrån verksamhetens behov och efter överenskommelse mellan medarbetare och chef.

Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Arbetspsykologiska tester ingår som en del av rekryteringsprocessen.

Anställningen är tills vidare. SCB tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Tillträdesdatum efter överenskommelse.  

Tjänsten kan komma att innebära placering i säkerhetsklass beroende på arbetsuppgifter.

Vill du veta mer om jobbet? Kontakta sektionschef Mia Kling tel 010 -479 42 08.

Fackliga kontaktpersoner;
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 49 08.
Barbro Olsson, Saco-S-föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11.

Sista ansökningsdag: 2023-11-27.
Diarienummer: A2023/3376.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Statistiker inom energiområdet till SCB

Statistiker
Läs mer Nov 3
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Är du statistiker eller utbildad inom energiområdet och har intresse av att förse samhället med energistatistik? Hos oss kommer du tillhöra ett team av 15–20 engagerade kollegor i Örebro som har som mål att beskriva ett ständigt föränderligt Sverige med avseende på energi, lantbruk och fiske.

Du arbetar tillsammans med dina kollegor för att på bästa sätt framställa statistik inom främst energi­området. Energistatistiken görs på uppdrag av Energimyndigheten. Vi behöver dig som vill bidra med din statistikkompetens eller energikunskap, t.ex. om energisystemet, elmarknaden eller bränsleanvändning.

Den statistik du tar fram används för bedömning av energiförsörjning, beredskapsplanering och internationell rapportering samt ligger till grund för miljömässiga och politiska bedömningar och beslut. Statistiken används som underlag för samhällsdebatt samt för analys av forskare, myndigheter och internationella organ.

Vill du ...


• arbeta med och ansvara för främst energiundersökningar
• planera, följa upp och samordna olika undersökningar
• delta i eller driva aktuellt förbättrings- och utvecklingsarbete i olika undersökningar
• ha regelbundna kontakter med kollegor inom olika delar av SCB samt med Energimyndigheten och andra myndigheter
• medverka i internationell rapportering

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har: 


• akademisk utbildning med antingen minst 60 hp statistik eller energiinriktade kurser
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande är om du även har:


• minst 90 hp statistik
• en längre utbildning inom energiområdet
• erfarenhet av arbete med statistikframställning
• erfarenhet av hantering av stora datamängder
• erfarenhet av programmering i SAS, eller dylikt samt goda kunskaper i Officepaketet
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av projektledning
• ämneskunskap eller arbetslivserfarenhet inom energiområdet.                    

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha en god samarbetsförmåga och trivas med att arbeta både självständigt och i team. Du har också en god analytisk förmåga och är kvalitetsmedveten samt är uthållig. Vi förutsätter att du har intresse för energi- och miljöfrågor.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för lantbruk och energi i Örebro, Åkullegatan 14.

Anställningen är tills vidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Den här tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad, så därför kan en säkerhetsprövning med registerkontroll behöva göras.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Jörgen Brewitz, tfn 010-479 64 99.

Fackliga kontaktpersoner:
Eva Palm Pettersson, ST inom SCB, tfn 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tfn 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2023-11-24.
Diarienummer: A2023/3921.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

IT-arkitekt till SCB

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Nov 2
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Som IT-arkitekt på SCB kommer du att vara en del av ett team som arbetar med att utveckla våra tjänster och system. Du kommer att delta i utredningar, förstudier, projekt och i den löpande förvaltningen. Du kommer att vara delaktig i utformning av tjänster och tjänstegränssnitt, integrationer, realisering av informationsmodeller och framtagande av arkitekturförutsättningar i samband med systemutveckling. Kommunikationen med användare, beställare och kollegor är viktig.

På SCB arbetar vi agilt för att kunna anpassa oss till förändringar i omvärlden på ett smidigt sätt. 

Vill du ...


• bli en del av vårt kompetenta arkitektteam
• arbeta med inspirerande och trevliga kollegor

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• Högskoleexamen inom datateknik, systemvetenskap eller motsvarande
• Arbetat minst ett par år som arkitekt och har en bakgrund inom systemutveckling
• Erfarenhet inom Microsofts produkter och plattformar

Meriterande är om du även:


• Är certifierad IT-arkitekt
• Har andra påbyggnadsutbildningar inom relevant område
• Har erfarenhet och förståelse för principerna och implementeringen av Zero Trust-arkitektur

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha driv engagemang och vara prestigelös. Vi vill också att du är lösningsorienterad och har en stor vilja att leverera. Det är även viktigt för oss att du har lätt för att samarbeta och kommunicera både inom gruppen och med verksamheten. Du ska också vilja utvecklas inom arkitekturområdet. 

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Då IT-avdelningen på SCB sitter i sin helhet i Örebro har denna tjänst sin huvudplats i Örebro. 

Vi hoppas att du vill bli en del av vårt team på SCB i Örebro! 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för IT/SV/VA i Örebro, Åkullegatan 14 70363 Örebro.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vi ser gärna kvinnliga sökande till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande manliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Annukka Eriksson tel 010-479 60 93.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 49 08.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11.

Sista ansökningsdag: 2023-11-23.
Diarienummer: A2023/3900.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Undersökningsledare till SCB

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 24
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Är du driven med ett stort samhällsintresse? Gillar du att vara spindeln i nätet och bidra till förändring?

Hos oss kommer du tillhöra ett team av nio engagerade kollegor i Örebro som har som uppgift att planera, leda, styra och följa upp de intervjuundersökningar på telefon som SCB genomför. Exempel på undersökningar är Arbetskraftsundersökningarna, Partisympatiundersökningen och Undersökningarna av levnadsförhållanden. Vi söker nu ytterligare en undersökningsledare till teamet som arbetar med Arbetskraftsundersökningarna, där ni arbetar tillsammans för att på bästa sätt planera och följa upp undersökningen. Ditt arbetsmaterial består av processdata av olika slag, som du bearbetar och analyserar för att dra slutsatser kring vilka åtgärder som är rimliga för verksamheten, idag, i morgon och/eller i framtiden. Du arbetar även självständigt, men samtidigt i dialog med enhetens sektionschefer, övriga undersökningsledare, kunder och andra experter inom insamlingsområdet. Det dagliga arbetet går ut på att styra insamlingen och att analysera de åtgärder som behöver göras till exempel för att höja svarsfrekvensen och effektivisera insamlingen.

Förutom datainsamling via telefonintervjuer pågår ett arbete med att minska direktinsamling och öka digital insamling inom SCB. Vi använder både webbinsamling och telefonintervjuer i flera av våra undersökningar, och planerar att införa det i övriga. Parallellt med att delta i det dagliga arbetet med insamlingsverksamheten kommer du dessutom att delta i utvecklingsarbeten för att utveckla och förbättra insamlingen i våra undersökningar. Du deltar också i utbildning av nya intervjuare för den undersökning du ansvarar för.

Vill du ...


• Leda, styra och samordna insamlingen i Arbetskraftsundersökningarna i samarbete med övriga undersökningsledare samt enhetens sektionschefer
• Ansvara för planering, kostnadsberäkningar, uppföljningar och dokumentation
• Löpande ha kontakt med kunder och leverera enligt beställning
• Initiera, planera, implementera och analysera arbetet med ständiga förbättringar i insamlingen för att höja svarsfrekvensen och sänka kostnaderna.
• Planera samt genomföra utbildning för intervjuare

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• En akademisk examen, helst med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning
• Erfarenhet av att leda team, arbetsgrupper eller projekt
• Goda kunskaper i Officepaketet
• Kunskaper i SAS, , SPSS eller motsvarande
• Förmåga att uttrycka dig obehindrat på svenska i såväl tal som skrift.

Meriterande är om du även har:


• Minst 30 hp i statistik
• Erfarenhet av analysarbete
• Erfarenhet av att utbilda eller av att föreläsa och att du känner dig trygg med att tala inför människor 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara en trygg, prestigelös och stabil person med god självinsikt. Du är bra på att samarbeta och du lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du är bra på att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och håller givna tidsramar. Du besitter förmågan att arbeta med komplexa frågor, utvärdering och analys och kan därmed bidra till ständiga förbättringar av verksamheten.
Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för Planering och stöd inom intervjuenheten i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tills vidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vi ser gärna manliga sökande till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande kvinnliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta tf sektionschef Ann-Louise Engstrand tel 010-479 69 44.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsèn, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.
Moses Fahlström, Seko inom SCB, tel 101-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2023-11-12.
Diarienummer: A2023/3697

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu