Örebro: Handläggare inom förvaltningsrätt, Örebro

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare inom förvaltningsrätt, Örebro i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-11-17 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi fler vapenhandläggare för tillsvidareanställning till rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor få möjligheten att utvecklas och få nya erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden, samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner.
Till Örebro söker vi handläggare för tillsvidaretjänst, för att handlägga ärenden enligt vapenlagen.

ARBETSUPPGIFTER
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i. I arbetet ingår också att utföra tillsyn enligt vapenlagen (inspektion vapenhandlare, vapenreparatörer och kontroll av enskilds vapenförvaring). I arbetet förekommer också att vi hanterar vapen fysiskt, ex. vapen för skrotning samt inlösen av vapen.
Handläggningen av ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem varför du behöver vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.


KVALIFIKATIONER
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer
som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana
• Körkort behörighet B

Meriter
• Minst 6 månaders yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som
arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning i närtid som arbetsgivaren
bedömer relevant
• Har kunskap inom relevant lagstiftning för tjänsten som arbetsgivaren bedömer
relevant, exempelvis vapenlagen, förvaltningslagen eller liknande
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du är trygg med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Då tjänsten innebär många kontaktytor behöver du samverka med andra och ha en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Placeringsort: Örebro

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Källdrivare med civil bakgrund, flera orter

Läs mer Sep 10
Är du bra på att smälta in, men vill ha ett jobb som sticker ut?
Bli källdrivare på Säkerhetspolisen i Göteborg, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå eller Örebro
Är du en person med ett stort intresse för människor? Nu söker vi dig som är bra på att bygga relationer och vill arbeta nära händelsernas centrum. Som källdrivare på Säkerhetspolisen arbetar du med inhämtning av information via personbaserade källor. Sök ett arbete där du bidrar till Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag
Vi söker dig som tycker om att arbeta med människor och är bra på att skapa och upprätthålla kontakter. Tillsammans med ansvarsfulla och kreativa kollegor arbetar du med aktuella och viktiga ärenden.
Som källdrivare på Säkerhetspolisen arbetar du med underrättelseinhämtning genom kontakt med personbaserade källor och arbetet utförs till stor del utanför kontoret. Rollen innebär både att göra det förarbete som krävs för att skapa kontakter i nya miljöer, upprätthålla relationer över tid och att sammanställa informationen i rapporter. Arbetet är både operativt och har en administrativ del och vi söker dig som uppskattar kombinationen av båda delar.
Du har en vardag med ansvarsfyllt och intressant arbete som ställer krav på stort egenansvar och flexibilitet. Dina arbetsdagar är varierande och du arbetar i olika ärenden i skiftande miljöer och med olika fokuspunkter. Din kommunikativa förmåga, ödmjuka inställning och ditt intresse för människor är avgörande för att vara framgångsrik i rollen.
Som en del i teamet bidrar du till utveckling av metoder och utbildningar för att effektivisera och skapa rätt förutsättningar för gruppen. Både nationell och internationell samverkan ingår i arbetet som källdrivare och du kommer också att samverka med myndigheter och andra samarbetspartners.
Arbetsuppgifterna kan innebära arbete utanför vanliga kontorstider samt resor och övernattningar för att utföra arbete på annan ort. Du har själv stora möjligheter att påverka förläggningen av arbetstider och resor. Resor utomlands kan också förekomma.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk examen alternativt annan kompetens som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig
Flerårig relevant arbetslivserfarenhet av att skapa förtroendefulla relationer
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
B-körkort

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet från underrättelsearbete från till exempel Säkerhetspolisen, Polisen, Försvarsmakten, Tullverket och/eller Kriminalvården
Språkkunskaper utöver svenska och engelska, exempelvis inom ryska, kinesiska eller arabiska


Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är en social person med stort intresse för människor och en god förmåga att bygga nätverk och upprätthålla förtroendefulla relationer.
Du är trygg i dig själv och trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Empati, ödmjukhet och en positiv attityd utmärker dig. Du är en aktiv lyssnare och har lätt för att kommunicera, även i pressade situationer.
Som person är du drivkraftig och initiativtagande och du trivs i en dynamisk och händelserik miljö. Du har god förmåga att anpassa arbete efter sammanhang, situation och person.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du är omdömesgill med ett högt säkerhetsmedvetande.
Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter. Vi eftersträvar även en jämn könsfördelning och ser därför gärna kvinnliga sökanden.

Så tar du kontakt med oss
OBS! Av säkerhetsskäl kan du inte maila in eventuella frågor. Mailar du in frågor kommer du inte att kunna bli aktuell som kandidat i rekryteringsprocessen.
Vid frågor kring tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chefer på telefonnummer 072-201 69 48 eller 072-775 08 21.
För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du
OBS! Av säkerhetsskäl kan du inte maila din ansökan. Ansökningar som inkommer via e-post kommer inte att behandlas i rekryteringsprocessen.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se
Viktigt att du följer instruktionerna!

Ansök nu

Dataskyddsombud till enheten för juridik och informationssäkerhet

Läs mer Sep 5
Vill du vara med och utveckla arbetet med dataskydd och informationssäkerhet hos en av länets största offentliga arbetsgivare? Vi söker nu dig som vill stärka vår organisation i arbetet i rollen som dataskyddsombud!

Regionkansliet är regiondirektörens stab och arbetar med övergripande strategiska frågor, samordning och uppföljning inom områden som ekonomi, HR, kommunikation, hållbar utveckling, administration, juridik och säkerhet, hälso- och sjukvård samt digitalisering. Regionkansliet är också stöd till den politiska organisationen och bidrar med sakkunskap både till de förtroendevalda och till Region Örebro läns verksamheter.
Enheten för juridik och informationssäkerhet är en del av staben för administration, juridik och säkerhet. Enheten svarar för övergripande och strategiska frågor inom områden som juridik och informationssäkerhet. Enheten består av fem medarbetare; tre jurister (varav en är enhetschef) en informationssäkerhetssamordnare samt dataskyddsombud. Enhetens uppdrag är att leda, utveckla och följa upp frågor inom juridik- och informationssäkerhetsområdet. Enheten ger råd och stöd inom juridik och informationssäkerhetsområdet till politiken, regiondirektören och regionens förvaltningar. Arbetet är både strategiskt och operativt.
Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling.


Dataskyddsombud till enheten för juridik och informationssäkerhet

Arbetsuppgifter

I rollen som dataskyddsombud arbetar du för att regionen ska behandla personuppgifter på ett lagligt och korrekt sätt utifrån GDPR. För att säkerställa detta kommer du att medverka i exempelvis framtagning av styrande dokument, intern rådgivning och genomföra utbildningar i regionens olika verksamheter. Att vara dataskyddsombud ingår det förutom att både vara rådgivande och stöttande också att granska verksamheten.
Som dataskyddsombud har du även kontakter med invånare och andra myndigheter samt deltar i samverkan på nationell nivå. I uppdraget ingår att arbeta och samarbeta i frågor som hänger nära ihop med dataskyddsområdet som t. ex. informationssäkerhetsfrågor, viss hälso- och sjukvårdsjuridik, viss förvaltningsrätt samt forsknings- och avtalsfrågor.

Övrig information

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.
Varmt välkommen med din ansökan!

Kvalifikationer

akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller kunskap om GDPR och patientdatalagen eller motsvarande

För tjänsten är det viktigt att du tar ansvar för dina uppgifter och kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har en god kommunikativ förmåga, såväl i skrift som vid personliga möten och är van att skriva fram, sammanställa beslutsunderlag och bereda ärenden av hög kvalitet. Det är viktigt att du arbetar bra med andra och lätt skapar goda och hållbara relationer. Du är bekväm med att hålla i presentationer och utbildningar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
juris kandidatexamen, juristexamen eller annan juridikutbildning som tillsammans med erfarenhet arbetsgivaren kan bedömas likvärdigt


Ansökan

Ansökan ska innehålla fullständig CV med meritförteckning, personligt brev samt adressuppgifter och ärendenummer till sökt tjänst. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.

Läs mer här

Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län?

https://www.regionorebrolan.se/sv/jobb-och-utbildning/vi-erbjuder-dig/

Enhetschef, Sofia Öhrman, 019-602 74 08
Stabschef, Niklas Tiedermann, 019-602 74 53
Fackliga företrädare
Saco - Carina Persson, 019-602 74 82
Vårdförbundet - Annette Danesjö Gustafsson, 019- 602 70 54
Vision - Isabell Karlsson, 019-602 27 55

Ansök nu

Planerare till Uppföljningsavdelningen

Läs mer Sep 13
Vill du jobba övergripande, utvecklande och nära en förvaltningsledning inom skolområdet? Då har vi ett spännande jobb för dig.

Förskole- och grundskoleförvaltningen söker nu en planerare med erfarenhet av skolområdet och som vill ha ytterligare utmaningar.

Om tjänsten 
I rollen som planerare på förskole- och grundskoleförvaltningen är du ett expertstöd och arbetar nära förvaltningsledning och nämnder. Du är ett kvalificerat ledningsstöd till förvaltningsdirektören och verksamhets/avdelningschefer.

Du ansvarar för att strukturera inkommande, planerade och aktuella ärenden till förvaltningens olika mötesforum. Du utreder, analyserar och skapar utvecklingsuppdrag inom förvaltningen. Du förväntas kunna ta fram underlag för beslut samt bereda och föredra ärenden i förskole- och grundskolenämnd. Som planerare hos oss kommer du att jobba i processer inom skolområdet där du förväntas vara ledande. Du ansvarar självständigt för utredningsuppdrag och tar in information som du analyserar och sammanställer skriftligt. I rollen jobbar du strategiskt vilket innebär att du ska hantera arbetsuppgifter på förvaltningsnivå.

Vi erbjuder ett omväxlande och roligt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Du kommer att tillhöra kansli/stab där du tillsammans med övriga kollegor stöttar förvaltningsledningen med uppföljning, analys och utveckling.

Exempel på arbetsuppgifter:

• strukturera och hantera inkommande ärenden
• ge verksamhetsspecifikt specialiststöd och vara sakkunnig
• delta och ge stöd i utvecklingsarbete för verksamheten
• leda och driva uppdrag och projekt
• utreda, analysera och utarbeta underlag för politiska beslut och genomföra muntliga föredragningar i exempelvis nämnd
• vara strategiskt stöd till förvaltningsledning kopplat till kommunens övergripande strategier och verksamhetens mål och behov
• känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
Du kommer att tillhöra kansli/stab som består av planerare och administrativa samordnare samt jobba nära förvaltningsledningen. Vid årsskiftet kommer vi att flytta till nya, fräscha lokaler på Åbylunden som ligger beläget i Örnsro. 

Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.? 
 
Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa.

Kvalifikationer
För att trivas i rollen som planerare bör du vara prestigelös och flexibel. Du ska kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån de politiska beslut och uppdrag som styr vår verksamhet. En förutsättning för att lyckas är att du kan samarbeta med olika professioner, både inom förvaltningen och med andra aktörer. Rollen innebär mycket dokumentation och flera kontaktytor vilket kräver en god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift. Arbetet kräver att du är strukturerad, kan prioritera och lyssna in behov från verksamheterna. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och ser till helheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Krav:

• akademisk examen om minst 180hp inom relevant område
• minst två års erfarenhet av analys- och utredningsarbete
• god kännedom om skolans lagar och förordningar
• erfarenhet av att dokumentera och arbeta i verksamhetssystem

Meriterande:

• erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete 
• erfarenhet av liknande uppdrag och/eller arbete inom förskola och grundskola inom kommunal verksamhet
• erfarenhet av projekt-och/eller processledning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 1

Övrig information
Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 27 september.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Lokalstrateg för bygg-och lokalfrågor, Region Örebro län

Läs mer Aug 8
Nu söker vi en lokalstrateg som ska hantera bygg- och lokalfrågor inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Enheten Fysiska vårdmiljöer är en del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens stödfunktion. Vi ingår i staben Verksamhets- och ledningsstöd som är en del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledning. Enheten har i uppdrag att verka förvaltningsövergripande och stödjande genom samordning med våra fyra olika områden; Specialiserad vård, Nära Vård, Psykiatri samt Forskning och utbildning.
Vi inom Fysiska vårdmiljöer genomför förstudier och är ett stöd till områdeschefer och dess ledningsgrupper vid beslut och vägval. Vi arbetar framför allt i tidiga skeden då behov av lokalanpassningar uppstår inom vårdens verksamheter. Vi driver även de lokalprocesser där beslut och prioriteringar för lokalinvesteringar fattas. Fysiska Vårdmiljöer har ansvar för det strategiska arbetet som syftar till att förse Hälso- och sjukvården med ändamålsenliga lokaler i framtiden. Enheten leds av en enhetschef och inom enheten finns två tjänster som lokalstrateg.

Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.


Lokalstrateg för bygg-och lokalfrågor, Region Örebro län

Arbetsuppgifter

Du kommer vara en viktig del i vårt gemensamma arbete för en god och säker vård genom att förse vårdens medarbetare med goda arbetsmiljöer. Ditt bidrag kommer göra skillnad! Ditt uppdrag är att vara ett stöd till våra verksamheter inom förvaltningen i frågor som gäller lokalförsörjning. Detta innefattar befintligt lokalbestånd, inhyrningar, om- och utbyggnader samt nybyggnadsprojekt.
Din roll är att bedöma, utreda och skapa underlag och förstudier för vidare beslut i de lokalprocesser som finns inom förvaltningen. Du möter representanter för vårdverksamheten på plats och gör tillsammans med dem bedömningar och planering för att utveckla och anpassa deras lokaler. I större projekt, i tidiga skeden kan du även inneha rollen som projektledare/projektchef. Inom enheten stöttar vi varandra och bollar frågor och lösningar, men gentemot vårdverksamheten arbetar du självständigt. Ditt arbete sker också i nära samverkan med fastighetsägare, bland annat Regionservice fastigheter, som är mottagare av våra bygg- och lokaluppdrag. Du samarbetar även med konsulter, bland annat arkitekter, för att ta fram förstudier. I din roll ingår även att förbereda och agera som sakkunnig på de regelbundna lokalforum som ingår i dina områden. Du är en självklar del i Fastighets- och lokalrådet som förbereder beslut till Hälso- och sjukvårdsdirektören. I rollen ingår även att bedriva utvecklings- och förändringsarbete, samverka med övriga förvaltningar inom Region Örebro län, samt representera förvaltningen i interna och externa nätverk och delta i olika projekt. Arbetsuppgifterna kan variera efter vårdverksamhetens behov.

Övrig information

Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Till tjänsten krävs relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig inom fastighet/byggnation och/eller inom vård. Du behöver i din roll kombinera grundläggande kunskap om hur vården bedrivs med kunskap om bygg- och lokalfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbetat inom offentlig verksamhet, inom ett vårdyrke eller haft ledaruppdrag.
Vi söker dig som är strukturerad, driven, resultatorienterad men också lyhörd och samarbetsinriktad. Du bör ha mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, och du bör känna dig bekväm att prata inför större och mindre grupper. Du ska ha förmåga att se möjligheter och hitta lösningar, samt ha ett ödmjukt och samtidigt tydligt tillvägagångssätt vid problemlösning. Vi behöver dig som självständigt och professionellt kan hantera förändringsarbete och samtidigt bidra till fortsatt god leverans!

Ansökan

Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Lokalstrateg för bygg-och lokalfrågor, Region Örebro län

Läs mer Aug 13
Nu söker vi en lokalstrateg som ska hantera bygg- och lokalfrågor inom Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Enheten Fysiska vårdmiljöer är en del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens stödfunktion. Vi ingår i staben Verksamhets- och ledningsstöd som är en del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledning. Enheten har i uppdrag att verka förvaltningsövergripande och stödjande genom samordning med våra fyra olika områden; Specialiserad vård, Nära Vård, Psykiatri samt Forskning och utbildning.
Vi inom Fysiska vårdmiljöer genomför förstudier och är ett stöd till områdeschefer och dess ledningsgrupper vid beslut och vägval. Vi arbetar framför allt i tidiga skeden då behov av lokalanpassningar uppstår inom vårdens verksamheter. Vi driver även de lokalprocesser där beslut och prioriteringar för lokalinvesteringar fattas. Fysiska Vårdmiljöer har ansvar för det strategiska arbetet som syftar till att förse Hälso- och sjukvården med ändamålsenliga lokaler i framtiden. Enheten leds av en enhetschef och inom enheten finns två tjänster som lokalstrateg.

Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv.


Lokalstrateg för bygg-och lokalfrågor, Region Örebro län

Arbetsuppgifter

Du kommer vara en viktig del i vårt gemensamma arbete för en god och säker vård genom att förse vårdens medarbetare med goda arbetsmiljöer. Ditt bidrag kommer göra skillnad! Ditt uppdrag är att vara ett stöd till våra verksamheter inom förvaltningen i frågor som gäller lokalförsörjning. Detta innefattar befintligt lokalbestånd, inhyrningar, om- och utbyggnader samt nybyggnadsprojekt.
Din roll är att bedöma, utreda och skapa underlag och förstudier för vidare beslut i de lokalprocesser som finns inom förvaltningen. Du möter representanter för vårdverksamheten på plats och gör tillsammans med dem bedömningar och planering för att utveckla och anpassa deras lokaler. I större projekt, i tidiga skeden kan du även inneha rollen som projektledare/projektchef. Inom enheten stöttar vi varandra och bollar frågor och lösningar, men gentemot vårdverksamheten arbetar du självständigt. Ditt arbete sker också i nära samverkan med fastighetsägare, bland annat Regionservice fastigheter, som är mottagare av våra bygg- och lokaluppdrag. Du samarbetar även med konsulter, bland annat arkitekter, för att ta fram förstudier. I din roll ingår även att förbereda och agera som sakkunnig på de regelbundna lokalforum som ingår i dina områden. Du är en självklar del i Fastighets- och lokalrådet som förbereder beslut till Hälso- och sjukvårdsdirektören. I rollen ingår även att bedriva utvecklings- och förändringsarbete, samverka med övriga förvaltningar inom Region Örebro län, samt representera förvaltningen i interna och externa nätverk och delta i olika projekt. Arbetsuppgifterna kan variera efter vårdverksamhetens behov.

Övrig information

Välkommen med din ansökan!
Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kvalifikationer

Till tjänsten krävs relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig inom fastighet/byggnation och/eller inom vård. Du behöver i din roll kombinera grundläggande kunskap om hur vården bedrivs med kunskap om bygg- och lokalfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbetat inom offentlig verksamhet, inom ett vårdyrke eller haft ledaruppdrag.
Vi söker dig som är strukturerad, driven, resultatorienterad men också lyhörd och samarbetsinriktad. Du bör ha mycket god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, och du bör känna dig bekväm att prata inför större och mindre grupper. Du ska ha förmåga att se möjligheter och hitta lösningar, samt ha ett ödmjukt och samtidigt tydligt tillvägagångssätt vid problemlösning. Vi behöver dig som självständigt och professionellt kan hantera förändringsarbete och samtidigt bidra till fortsatt god leverans!

Ansökan

Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.

Läs mer här

Vårt erbjudande till dig samt information om hur det är att leva och bo i vårt län

https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Polismyndigheten .

Gruppchef till bedrägerisektionen i Örebro

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Aug 28
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner, som syftar till att framgångsrikt kunna hantera komplexa utredningsärenden. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.

Bedrägerisektionen tillhör utredningsenheten i region Bergslagen. Brottsfenomenet bedrägeri utvecklas och förändras i takt med utvecklingen i samhället. Därför är en stor uppgift för bedrägerisektionen att utveckla verksamheten för att möta nya förutsättningar. Bedrägerisektionen ansvarar för handläggningen av regionens inkomna bedrägeribrottsärenden. Sektionen arbetar utifrån ett internationellt, nationellt, regionalt samt lokalt perspektiv.

Är du redo för en större uppgift? Har du intresse för verksamhetsutveckling och personalansvar? Vill du vara med och bidra till att hitta nya sätt att stoppa framfarten på det brottsmodus som växer allra snabbast just nu? I så fall ska du söka till oss som gruppchef för bedrägerigrupp 1 med placering i Örebro.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef för bedrägerigrupp 1 rapporterar du till sektionschefen samt ingår i bedrägerisektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är möjligt för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet från arbete i utredningsverksamhet
• akademisk examen, polisexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant

Vi ser det som meriterande om du ötöver detta även har:
• erfarenhet av bedrägeriutredning
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
Fackliga representanter
Polisförbundet, Mats Johansson, tfn: 073-940 42 91
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Örebro

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till rättsavdelningen, Örebro eller Falun

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Jun 17
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
Arbetsbeskrivning
Som gruppchef inom informationsförvaltning rapporterar du till sektionschefen samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdraget genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
I uppdraget som gruppchef kommer uppbyggnad av den nya gruppen och den nationella verksamhet som gruppen verkar inom vara en central uppgift. Den nya gruppen ingår i ett större utvecklingsarbete inom Polismyndigheten och informationsförvaltningen. Det innebär att du jämte ditt uppdrag som gruppchef och ledamot i den egna sektionens ledningsgrupp också kommer att samverka och ha ett nära samarbete med gruppchefer på andra rättssektioner med samma uppdrag som du och ett gemensamt ansvar för det nationella uppdraget.
Vi söker nu dig som vill arbeta som en av de gruppchefer som tillsammans ska ansvara för uppbyggnaden av en nationell funktion. Funktionen är en del av Polismyndighetens mottagande och handläggning av begäran om utlämnande av allmän handling.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
akademisk examen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet som chef med personalansvar den senaste treårsperioden
erfarenhet av att ha drivit förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av att leda inom offentlig verksamhet
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
ingått i ledningsforum
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
erfarenhet av arbete inom polismyndigheten som gett dig god kännedom och förståelse för organisationen, verksamheten och helheten
erfarenhet av handläggning av sekretessärende

I samband med rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Jessica Ölvestad jessica.olvestad@polisen.se tfn:070-609 01 68 eller
Christian Eriksson christian.eriksson@polisen.se tfn: 070-279 54 30
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Mirjana Daneskär mirjana.daneskar@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning om sex månader
Placering i Örebro eller Falun

Ansökan
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post, ansökan sker via arbetsgivarens hemsida www.polisen.se
Följ instruktionerna i annonsen för att skicka in din ansökan senast den 25 juli 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Service- och lagerarbetare till IT-avdelningen

Lagerarbetare
Läs mer Apr 17
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team i Örebro söker vi nu en Serviceman som är noggrann, självständig och effektiv. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Polisens IT-avdelning har cirka 1200 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 37 000 medarbetare.
Polismyndigheten arbetar aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård genom friskvårdsbidrag och möjlighet till en timmes träning i veckan under arbetstid. Arbetsplatsen erbjuder även fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Läs mer om våra förmåner här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en erfaren lagerarbetare till Leverans och Support. Har du dessutom intresse och fallenhet för IT-teknik, ordningssinne samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt så är du rätt person för oss.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är:
Orderplock
Arbete i godsmottagning
Att packa och utleverera beställningar
Inventering
Kontroll av lagersaldon
Att märka produkter
Kundkontakt



Administration av vår utrustning är en viktig del av arbetet och tunga lyft kan förekomma.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning
Minst 2 års erfarenhet under senaste de senaste 5 åren av lager och logistik
God datorvana med kunskaper i MS-Office
B-körkort
Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystem och lagerhanteringssystem
Erfarenhet av planering av transporter
Erfarenhet av arbete med IT-support
Truckkort med behörighet A1-4 & B1-4

Personliga egenskaper
Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete samt förmåga att vara engagerad, effektiv och tillgänglig. Du har ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och att ge en god service är för dig en självklarhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn: 010-567 45 60
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14
Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Heltid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Serviceman
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 30e april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A227.938/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller ta kontakt med ovan nämnd kontaktperson.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
#LI-Onsite

Ansök nu

Finansiella utredare till Region Bergslagen, placering Örebro

Polisassistent
Läs mer Apr 16
Är du redo för en större uppgift? Vi utökar nu vårt team med nya kollegor till Bedrägerisektionen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Region Bergslagen
Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Utredningsenheten
Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner, som syftar till att framgångsrikt kunna hantera komplexa utredningsärenden. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.
Bedrägerisektion
Bedrägerisektionen tillhör utredningsenheten i region Bergslagen. Brottsfenomenet bedrägeri utvecklas och förändras i takt med utvecklingen i samhället. Därför är en stor uppgift för bedrägerisektionen att utveckla verksamheten för att möta nya förutsättningar. Bedrägerisektionen ansvarar för handläggningen av regionens inkomna bedrägeribrottsärenden. Sektionen arbetar utifrån ett internationellt, nationellt, regionalt samt lokalt perspektiv.
Arbetsuppgifter
Som finansiell utredare arbetar du uppdragsbaserat, vilket innebär att du ingår i olika utredningar på olika avdelningar. Bland annat håller du förhör och kartlägger en eller flera personers inkomster, tillgångar och skulder. Syftet är för att återta brottsvinster och ta fram bevisning i utredningarna. Arbetet leder till att du säkrar pengar för eventuellt skadestånd alternativt förverkande av brottsvinster. Du biträder även med din expertis kring den finansiella delen i andra utredningar, vilket sker i nära samarbete med utredare och förundersökningsledare. Du är delaktig i hela utredningskedjan, från att ärendet kommer in till polisen och till att det slutredovisas till åklagare. Du föredrar ditt arbete inför förundersökningsledare och åklagare samt lämnar rekommendationer inför beslut eller vidare åtgärder. Resor och övernattning i tjänsten kan förekomma.

Exempel på vad arbetet kan innefattas av:
Handlägga och utreda finansiella utredningar
Biträda åklagare i rätten vid kvarstads- och huvudförhandling avseende finansiella utredningsmoment och återtagande av brottsvinster.
Strategiskt ansvariga för att utveckla och införa kunskapsbaserade metoder i utredning av finansiell brottslighet.
Ge stöd och utbildningar till andra funktioner inom Polismyndigheten
Främja samverkan med interna och externa aktörer i syfte att utreda och förebygga finansiell brottslighet
Rapportskrivande
Det kan även tillkomma allmänna arbetsuppgifter efter verksamhetens behov

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Relevant akademisk utbildning inom exempelvis juridik, ekonomi eller kriminologi och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis utrednings- och analytiskt arbete.
Minst ett års relevant arbetslivserfarenhet för funktionen på heltid och i närtid exempelvis som utredare inom ekonomiskt arbete på migrationsverket, socialtjänsten, försäkringskassan, bank, finans, försäkringsbolag, skatteverket eller kronofogden.
Erfarenhet av att ha arbetat med stora datamängder i exempelvis Excel
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Mycket goda kunskaper i Officepaketet, framför allt Excel.



Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av tillgångsutredning
Erfarenhet av i analys och visualiseringsprogram
Erfarenhet av att utreda brott av ekonomisk karaktär
Erfarenhet av ekonomisk redovisning
Juridisk arbetserfarenhet eller utbildning inom området
Polisexamen i enlighet med Polisförordning (2014:1104)
Svenskt B-körkort (manuell växel)



Personliga egenskaper
För att lyckas i uppdraget ser vi att du har ett gott omdöme, är rätts- och säkerhetsmedveten och har en tydlig moralisk kompass. I det här uppdraget ställs du inför utmanande situationer. Därför är din grundtrygghet avgörande för rollen. Du är trygg och stabil och har en förmåga att effektivt driva utredningar självständigt. Du arbetar minst lika bra självgående som i nära samarbete med kollegor eller andra externa parter. Du är kommunikativ och har inga problem med att sammanställa och föredra ärenden inför grupp på ett tydligt sätt. Arbetet innebär att det i perioder är höga arbetstoppar, vilket ställer krav på att du kan hantera uppdrag med kort framförhållning under tidspress parallellt med andra uppdrag. Som person är du både analytisk och nyfiken, du gillar att arbeta med siffror och kommer gärna med idéer. Du deltar aktivt i utvecklingen av gruppen och i det kontinuerliga arbetet kring kultur och likabehandling
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Erik Månsson, erik.mansson@polisen.se
Jennifer Prim, jennifer.prim.citraro@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Ansök nu

Presstalesperson, Örebro

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Mar 18
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en presstalesperson till kommunikationsenheten i Region Bergslagen. Hos oss kommer du att utvecklas tillsammans med engagerade och kunniga kollegor och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten.
Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Avdelningen har cirka 200 medarbetare. Kommunikationsavdelningen är uppdelad i ett tiotal enheter där vissa har ett nationellt och andra ett mer regionalt ansvar.
Du kommer att vara en del av kommunikationsenheten i region Bergslagen som består av 10 medarbetare varav 5 är kommunikatörer och 5 presstalespersoner. De är placerade i Örebro, Karlstad och Falun, och deras primära uppdrag är att stödja polisregionens kommunikationsarbete. Arbetet kan med fördel utföras i Örebro med närhet till regionledningscentralen.
ARBETSUPPGIFTER
Som presstalesperson tar du emot och hanterar samtal från media och är talesperson för myndigheten i operativa frågor. Du arbetar nära vakthavande befäl i regionledningscentralen samt de personer som ska uttala sig i olika frågor. I din roll arbetar du också proaktivt mot media för att föra ut polismyndighetens budskap. Du samarbetar med presstalespersoner i regionerna, med polisens pressekreterare på nationellt mediecenter, samt med övriga inom kommunikationsavdelningen. Du har kontakt med presstalespersoner inom andra myndigheter. Du deltar även i stabsarbetet vid särskilda händelser.
Utöver ovan kommer du i rollen som Presstalesperson:
Ta emot och hantera inkommande samtal från media
Vara talesperson och företräda myndigheten i operativa frågor/ärenden
Arbeta proaktivt med brottsförebyggande kommunikation
Arbeta proaktivt mot media genom att i samverkan med den operativa verksamheten föra ut polismyndighetens budskap
Genomföra medieträningar och coacha i mediefrågor
Skriva nyheter, pressmeddelanden, budskapsformulering, talepunkter
Hantera omvärldsbevakning
Genomföra pressträffar
Arbetet kräver närvaro på obekväm arbetstid

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk examen inom journalistik, kommunikation och/eller polisexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Minst tre års erfarenhet som kommunikatör, journalist eller liknande roll som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
Erfarenhet av mediehantering
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
Vana att agera rådgivare i mediefrågor
God datorvana

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även är:
Van att arbeta i sociala medier
Van att arbeta i publiceringsverktyg
Har kunskap inom sekretessbestämmelser och hantering av dessa

Personliga egenskaper:
För att passa i rollen har du lätt för att samarbeta inom och utom kommunikationsavdelningen och kan hantera flera parallella engagemang och intressenter. Du har en god förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och hantera stundtals högt tempo. Vi ser att du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information:
Arbetsort: Örebro
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Periodplanering
Tillträde: Enligt överenskommelse
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A123.112/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Jurist till Rättssektionen Bergslagen

Förvaltningsjurist
Läs mer Mar 4
Är du redo för en större uppgift? Till Rättsavdelningen söker vi nu en jurist som är självständig och lösningsfokuserad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.

Rätts Bergslagen
Rätts Bergslagen motsvarar polisregion Bergslagen d.v.s. PO Värmland, PO Örebro och PO Dalarna.
Rättsenheten är organiserad i de tre verksamhetsområdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

ARBETSUPPGIFTER
Som jurist arbetar du självständigt med kvalificerad juridisk rådgivning, gör rättsutredningar, sekretessprövningar samt handlägger skadestånds- och ersättningsärenden. Du kommer även att fungera som en juridisk rådgivare till den operativa polisära verksamheten. Ibland håller du utbildningar och du kan även komma att delta i projektgrupper. I arbetet kan även ingå remisshantering och förberedande av yttranden till JO och JK. Vid särskilda händelser som kräver en polisiär stab kan du få biträda med juridisk kompetens, vilket kan innebära arbete på kvällar och helger. Som jurist företräder du Polismyndigheten vid överklaganden i förvaltningsärenden, varvid muntlig förhandling kan ingå.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Juris kandidatexamen eller juristexamen
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du även:
• Är notariemeriterad eller har likvärdig erfarenhet
• Har 2 års erfarenhet eller mer av självständigt juridiskt arbete
• Har erfarenhet av att ha utbildat andra inom juridik
• Har B-körkort för manuellt växlad bil

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som jurist inom polisen ska du vara lösningsfokuserad, flexibel och kunna leverera med god kvalitet även vid ett tidvis högt arbetstempo. Du kan arbeta självständigt och litar på din egen kompetens, men kan också arbeta i grupp med en god samarbetsförmåga. Du är prestigelös och tydlig i ditt budskap, och har hög grad av integritet i din roll som jurist.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Örebro
Funktion: Jurist

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu