Örebro: Bibliotekarie till Örebro Universitetsbibliotek

Hitta ansökningsinfo om jobbet Bibliotekarie till Örebro Universitetsbibliotek i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-03-24 // Varaktighet: Heltid

Vill du utvecklas i din roll inom vetenskaplig kommunikation och forskningsstöd på bibliotek? Vill du få möjlighet att använda all din kunskap och erfarenhet och på så sätt vara med och bidra till Örebro universitets fortsatta resa med forskning och utbildning i fokus? Då ska du läsa den här annonsen!

Bakgrund
Örebro universitetsbibliotek ansvarar för lärosätets och delar av Region Örebro läns informationsförsörjning. Bibliotekets verksamhet utgår från universitets vision, att vara ”ett framstående universitet för en kunskapsbaserad samhällsutveckling”. Vi strävar efter att arbeta nära våra användare, med fokus på att öka stödet till lärosätets växande forskning samt att utveckla det digitala stödet. Biblioteket har under senare år genomgått stora personalförändringar och fått nya uppdrag, bland annat koordinering av arbetet med öppen tillgång till forskningsdata.

Universitetet är nu inne i en stark process för att öka forskningen och biblioteket anpassar och utvecklar verksamheten efter det.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och driva bibliotekets pågående förändringsarbete kring forsknings- och publiceringsstöd. Du kommer att ingå i ett team som arbetar med frågor kring vetenskaplig kommunikation, bibliometri och öppen vetenskap och som ger stöd till universitetsledning, institutioner och enskilda forskare. Arbete med metadata i publikationsdatabasen DiVA, administration kring bibliotekets OA-initiativ samt olika former av stöd till våra forskare, bland annat genom uppsökande verksamhet, hör till dina arbetsuppgifter.

Som medarbetare vid biblioteket deltar du i den dagliga verksamheten, till exempel tjänstgöring i bibliotekets informationsdisk. Delar av din tjänstgöring kan komma att förläggas till vårt medicinska bibliotek på Campus USÖ men du kommer att ha din organisationstillhörighet på biblioteket vid Campus Örebro. Båda campus ligger i Örebro.

Vi förutsätter att du är intresserad av att vara drivande i frågor inom forskningsstöd och är duktig på att skapa professionella interna och externa relationer. Du kommer att ges stor frihet i ditt arbete och bör därför känna ansvar för din egen arbetsinsats, dess kvalitet och resultat.

Kvalifikationer
Krav:


• Magister eller Master i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande
• Arbetslivserfarenhet från forskningsbibliotek
• Goda kunskaper i avancerad informationssökning samt erfarenhet från indexering/metadata
• Goda kunskaper och förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:


• Erfarenhet från arbete med forsknings- och publiceringsstöd
• Erfarenhet av bibliometri samt kännedom om altmetri
• Erfarenhet av forskningsmetods- och analysverktyg

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet är i hög grad serviceinriktat, merparten av arbetet sker i nära samverkan med kollegor och användare. Vi förutsätter att du är flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta med kvalitet och helhetsperspektiv i fokus.

Information
Anställningen är tillsvidare på 100 %. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor, jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Camilla Göthberg, tfn 019- 30 30 19.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev där du berättar varför du är intresserad av rollen som bibliotekarie med inriktning på forsknings- och publiceringsstöd
• Komplett CV
• Kopior av relevanta betyg/intyg

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2023-04-17. Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Bibliotekarie

Nedan visas andra jobb i Örebro som Bibliotekarie.

Enhetschef för Medicinska biblioteket vid Örebro Universitetsbibliotek

Läs mer Feb 9
Vi söker en enhetschef för Medicinska biblioteket vid Örebro Universitetsbibliotek?för tillsvidareanställning.

Bakgrund  
Örebro universitetsbibliotek har en viktig och central roll för universitetets studenter, lärare och forskare. Biblioteket tillhandahåller bland annat stöd och undervisning i informationskompetens, bibliometri, öppen vetenskap, publiceringsfrågor samt akademiskt skrivande och bibliotekets lokaler är uppskattade studieplatser för studenter och andra besökare.?Sedan några år tillbaka har biblioteket ett särskilt uppdrag att öka stödet till forskning, då universitet arbetar intensivt med att öka sin forskningsvolym och verksamheten har anpassats till detta. 

Universitetsbiblioteket har totalt ca 45 medarbetare och består av fyra bibliotek uppdelade på tre campus; Huvudbiblioteket och Notbiblioteket på Campus Örebro, Restauranghögskolans bibliotek på Campus Grythyttan samt Medicinska biblioteket på Campus USÖ vid Universitetssjukhuset. Den utannonserade positionen är placerad på Medicinska biblioteket på Campus USÖ.  

Medicinska biblioteket har idag fem medarbetare som alla aktivt deltar i den pågående utvecklingen att ytterligare stärka bibliotekets forskningsstöd såväl som stödet till utbildningen. Enheten har ett mycket gott och nära samarbete med studenter och medarbetare på universitetet, men även med forskare och kliniker ute i vårdverksamheten. For att möta användarnas behov har biblioteket under senare tid bland annat utvecklat en mycket efterfrågad service för systematiska ämnesöversikter och meta-analyser och teamet bidrar aktivt med stöd för evidensbaserad hälso-och sjukvård genom ett nära samarbete med sjukhusets HTA enhet. 

Uppdraget? 
I samband med en kommande pensionsavgång söker vi?en engagerad, driven och erfaren enhetschef till Medicinska biblioteket. Enheten stöttar dels Institutionen för medicinska vetenskaper, men även personal vid Universitetssjukhuset genom avtal med Region Örebro län. Som enhetschef kommer du att leda verksamheten och spela en central roll i utvecklingen av framtidens medicinska biblioteksverksamhet vid Örebro universitet. Vi söker dig som trivs med att leda verksamhetsnära, och som drivs av möjligheten att utveckla nästa generations utbildnings- och forskningsstöd tillsammans med ditt team. 

Arbetsuppgifter? 
Som enhetschef för Medicinska biblioteket ansvarar du för att leda och utveckla bibliotekets verksamhet utifrån universitetets vision och universitetsbibliotekets uppdrag. Du kommer att vara direkt underställd bibliotekschefen, ha personal- och budgetansvar, och ingå i universitetsbibliotekets ledningsgrupp.? 

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att säkerställa den dagliga driften och utvecklingen av Medicinska biblioteket genom att ansvara för personal, lokaler och resurser, men du förväntas även delta operativt i dagliga arbetsuppgifter som exempelvis undervisning i informationssökning, systematiska ämnesöversikter, inköp av elektronisk och tryckt media, samt pass i bibliotekets informationsdisk. Du förväntas kunna arbeta tillitsbaserat och leda och motivera ditt team för att uppnå gemensamma mål och en positiv arbetsmiljö. Du kommer även att ansvara för kompetensutveckling inom teamet och se till så att alla medarbetares kompetens och tid tillvaratas på bästa sätt genom effektiva och smarta arbetssätt. 

Kvalifikationer? 
Krav:?? 


• Akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande område.?
• Arbetslivserfarenhet från medicinsk- eller hälsovetenskaplig biblioteksverksamhet (kliniskt och/eller akademiskt).?
• Erfarenhet av personalansvar och ledning inom en biblioteksmiljö.?
• Goda kunskaper om medicinskt forskningsstöd, inklusive erfarenhet av att stödja systematiska översikter och evidensbaserad praktik.?
• Erfarenhet från att utveckla användarcentrerat biblioteksstöd och service.?
• Erfarenhet av budgetansvar.?
• Goda kunskaper och förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift.?

Meriterande:? 


• Erfarenhet av egen forskning.?

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetet är i hög grad serviceinriktat och merparten av arbetet sker i nära samverkan med kollegor och användare. Vi förutsätter att du är flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta med kvalitet och helhetsperspektiv i fokus.??Vi förutsätter även att du har starka kommunikations- och samarbetsfärdigheter och är van att representera och tala inför grupper.   

Information? 
Anställningen är tillsvidare på 100 %, med tillträde enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.?? 

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av bibliotekschef Linda Östlundh, tfn +46 79-06 18 939 eller enhetschef för Medicinska biblioteket Gunilla Källman, tfn +46 70-19 05 749. 

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.?? 

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.? 

Ansökan? 
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".? 

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:? 


• Ett personligt brev där du berättar varför du är intresserad av rollen som enhetschef
• Komplett CV?
• Kopior av relevanta betyg/intyg?

Sista ansökningsdag är 2024-03-13. Vi ser fram emot din ansökan och potentialen att stärka vår medicinska biblioteksavdelning!? 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.? 

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Bibliotekarie till ett av kommunens landsbygdsbibliotek.

Läs mer Okt 17
Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna? Nu söker vi en bibliotekarie till Vintrosa bibliotek som är ett av fyra landsbygdsbibliotek inom organisationen Örebro bibliotek!

Om tjänsten 
Hos oss uppmuntras du att tänka på nya sätt och bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna. Att jobba med biblioteksverksamhet i Örebro innebär att du kan utveckla både kommunen och dig själv. Du gör det i nära samspel med kollegor, politik, medborgare och näringsliv. Du utgår ifrån ett integrerat folkbibliotek på landsbygden som också fungerar som skolbibliotek för några av de närliggande skolorna. Klassbesök, möten med elever samt samarbete med skolan blir en viktig del i ditt arbete.

På Vintrosa bibliotek kommer du att arbeta själv men med nära kontakt med kollegor på andra landsbygdsbibliotek. Du kommer regelbundet tjänstgöra på Stadsbiblioteket och har då möjlighet att möta dina kollegor och utbyta tankar och idéer

Exempel på arbetsuppgifter:

• informationstjänstgöring och sedvanliga bibliotekarieuppgifter
• omvärldsbevakning
• bemanning av biblioteken och mötet med våra besökare är en stor del av ditt arbete
• litteraturförmedling, tex genom bokpresentationer för elever från förskoleklass till och med år 6
• tjänstgöring på Stadsbiblioteket på Kulturkvarteret samt på övriga enheter förekommer

Om arbetsplatsen
Örebro bibliotek består av ett huvudbibliotek i centrala Örebro, fem stadsdelsbibliotek, fyra landsbygdsbibliotek samt två bokbilar. Vintrosa bibliotek är nära beläget Vintrosa centrum och ligger i anslutning till Vintrosahemmet. Det går enkelt att ta sig till arbetsplatsen med buss eller bil.

Läs mer om Örebro bibliotek på vår hemsida: https://bibliotek.orebro.se/

Kvalifikationer
Du har starkt intresse för kultur- och biblioteksfrågor, är engagerad, serviceinriktad och idérik. Du trivs med högt tempo, är utvecklingsinriktad och vågar prova nya arbetssätt. Du tar ansvar och kan arbeta både självständigt och i samspel med andra samt bidrar till att skapa en god arbetsmiljö. Du tycker om att arbeta med människor och är bekväm med att framträda inför grupper. Du har intresse av att arbeta med barn och ungdomar och har pedagogisk förmåga. Du har även ett stort intresse av och goda kunskaper i barn- och ungdomslitteratur. I rollen ingår att utveckla samarbeten med andra bibliotek och verksamheter. Du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap, eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med barn och unga
• erfarenhet av arbete på stadsdelsbibliotek
• erfarenhet av att ta emot grupper och hålla visningar på bibliotek
• goda kunskaper i informationssökning och Book-IT
• kunskaper inom sociala medier och digitala verktyg- och informationskanaler
• B-körkort
• goda kunskaper i andra språk än svenska och engelska
• goda kunskaper i något av de nationella minoritetsspråken

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 januari 2024 eller efter överenskommelser

Antal tjänster: 1

Arbetstid: Dag, kväll och helg

Övrig information
Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom komunledningsförvaltningen kan du komma att behöva visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 oktober.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Senior librarian at Örebro University Library

Läs mer Apr 21
Are you interested in further developing your skills in scholarly communication and strategic research support in libraries? Consider applying for this position at the vibrant Örebro University Library in Sweden!

Background
Örebro is Sweden’s sixth largest city, and is located in the heart of Sweden, in its demographic centre. Örebro is a small metropolis known for its beautiful medieval city castle, parks and nature reserves, vibrant restaurants, and social life. With its 750 years of history Örebro is one of the oldest cities in the country. Among its 150,000 inhabitants as many as 165 different countries are represented. Örebro is conveniently close to Stockholm (200 km), Gothenburg and Oslo (both 300 km).

Örebro University is a growing and modern university with an FTE of 15,000 students and 1,500 employees. The majority of the most attractive professional degree programmes are offered here, and research is conducted in a broad range of subjects. The University is ranked among the 100 top young universities in the world.

Örebro University Library is responsible for information provision and library services to the University and parts of Region Örebro county. The Library’s activities are based on the University’s vision: “leading towards a knowledge-driven society”. We strive to work close to our users, focusing on enhancing the support given to the University’s growing research output as well as further development of digital support. In recent years, the Library has undergone major staff changes and has been assigned new mandates, including the coordination of open access to research data.

The University is currently focusing on enhancing its research output and the Library adapts and develops its activities accordingly.

Duties and responsibilities
We are looking for a driven librarian to join the library’s scholarly communication and research support team. In the team, you will have a leading role in the library’s provision of bibliometric analyses to support the University management, Faculties, and individual researchers. The position also includes responsibility for coordinating and developing research support initiatives between the library’s units and provide peer training within the area of your expertise. We expect you to have a great interest in research support and services related to scholarly communication, experience from work environments with high work independency and skills in building professional relations internally and externally.

Qualifications
Requirements:


• Master’s degree or doctorate in library and information science, or equivalent
• At least 3-5 years’ experience of research and publication support or from own research
• Documented experience with bibliometrics and knowledge of altmetrics
• Knowledge of advanced information retrieval as well as experience of indexing/metadata
• Proficient oral and written English communication skills

Further weight is given to:


• A few years’ work experience from academic or research libraries
• Experience of own research or co-publishing
• Experience from CRIS/RIMS systems and different types of research productivity tools

Great importance is attached to your personal qualities. Work duties centre on service delivery, and most are performed in close collaboration with colleagues and users. The successful candidate must be flexible and open to change, deliver quality work and adopt holistic approaches. Knowledge of Swedish is not required, but you need to be interested in learning the language.

Information
This is a permanent full-time position (100%), on-site. At Örebro University, salary depends on the successful candidate’s qualifications and experience (and where appropriate, positions are subject to a trial period).

At Örebro University, we expect each member of staff to be open to development and change; take responsibility for their work and performance; demonstrate a keen interest in collaboration and contributing to development; as well as to show respect for others by adopting a constructive and professional approach.

Örebro University actively pursues equal opportunities and gender equality as well as a work environment characterised by openness, trust, and respect. We value the qualities that diversity adds to our operations.

For more information on the position, please contact Camilla Göthberg, manager, e-mail: camilla.gothberg@oru.se.

Application
The application is made online. Click “Apply” to begin the application procedure.

For the application to be complete, the following electronic documents must be included:


• Covering letter, outlining why you are interested in the position of senior librarian specialised in science communication and research support
• CV with a relevant description of your overall qualifications and experience
• Copies of relevant course/degree certificates and references verifying your knowledge and skills

Only documents written in Swedish, English, Norwegian and Danish can be reviewed.

The application deadline is May 24, 2023. We look forward to receiving your application!

As we have already made our choices in terms of external collaboration partners and marketing efforts for this recruitment process, we decline any contact with recruitment agencies and advertisers.

As directed by the National Archives of Sweden (Riksarkivet), we are required to deposit one file copy of the application documents, excluding publications, for a period of two years after the appointment decision has gained legal force.

Ansök nu

Bibliotekarie till Haga bibliotek

Läs mer Maj 11
Varmt välkommen till Haga bibliotek, där du i den här tjänsten får möjlighet att fokusera på barn och unga. Hos oss uppmuntras du att tänka på nya sätt och bidra till att göra vardagen enklare för örebroarna. Att jobba med biblioteksverksamhet i Örebro innebär att du kan utveckla både kommunen och dig själv. Du gör det i nära samspel med kollegor, politik, medborgare och näringsliv.

Om tjänsten 
Biblioteken i Örebro är öppna mötesplatser för alla och ska ge alla lika tillgång till bibliotekets resurser. Vårt uppdrag är att stimulera läslust och språkutveckling, med särskilt fokus på barn och unga. Du kommer driva den dagliga verksamheten utifrån verksamhetsplan, uppdrag och bemanning. Du arbetar läsfrämjande mot målgrupp barn och unga samt köper in media för målgruppen. I tjänsten ingår det att hålla i projekt och aktiviteter som t.ex. att leda barngrupper både i och utanför bibliotekets lokaler. Din roll som barn- och ungdomsbibliotekarie innebär att arbeta långsiktigt för att alla barn och unga ska få läslust, tillgång till ett varierat utbud av böcker i olika format på olika språk, inspiration samt möjlighet till sammanhang, förståelse och samtal om det lästa. Det långsiktiga målet är att barnet ser sig själv som en läsande person, med tilltro till sin egen förmåga och en lust till läsning som följer med genom livet. Du kommer också samarbeta med externa aktörer.

Exempel på arbetsuppgifter:

• arbeta läsfrämjande med barns språkutveckling
• ge information, vägledning och råd till bibliotekets användare och besökare.
• samla, strukturera och förmedla information, kunskap och upplevelser i olika medier.
• granska och värdera källor samt handlägga inköp av böcker och andra medier.
• ha en pedagogisk roll i det läsfrämjande arbetet.
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns.
• bidra till den digitala utvecklingen genom arbete i sociala medier och andra digitala plattformar
• i tjänsten ingår även mediehantering, disktjänstgöring och övriga sedvanliga arbetsuppgifter.

Om arbetsplatsen
Denna tjänst utgår från Haga bibliotek som ligger beläget i Haga centrum, i de västra delarna av Örebro. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en förmåga att ta initiativ, sätta igång aktiviteter och driva dessa vidare till resultat. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du lyssnar och är engagerad i enskilda möten och i små och stora grupper. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du är trygg, stabil och arbetar bra med andra människor där du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan akademisk examen som arbetsgivaren finner likvärdig
• erfarenhet från arbete på bibliotek

Meriterande:

• erfarenhet av arbete med barn och unga
• erfarenhet av arbete på stadsdelsbibliotek
• goda kunskaper i informationssökning och Book-IT
• kunskaper om sociala medier och digitala verktyg- och informationskanaler
• goda kunskaper i andra språk än svenska och engelska
• B-körkort

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 14 augusti

Antal tjänster: 1

Arbetstiden: Dagtid. Helg och kvällstjänstgöring ingår också i tjänsten.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 21 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro Universitet

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro Universitet .

Amanuenser i medicin med inriktning mot morfologi

Lärarassistent
Läs mer Jan 25
Vi söker amanuenser för tidsbegränsad anställning vid Institutionen för medicinska vetenskaper.

Bakgrund
Institutionen för medicinska vetenskaper har sedan läkarprogrammet påbörjas 2011 genomgått en stark utveckling och amanuensverksamheten har blivit en viktig del i läkarprogrammet för att erbjuda extra undervisningstillfällen för studenterna inom programmet.

Arbetsuppgifter
Vi söker amanuenser i medicin med uppgift att under höstterminen 2024 och vårterminen 2025 undervisa och handleda studenter på Läkarprogrammet i morfologi (anatomi, histologi, embryologi). Vid sidan av dessa arbetsuppgifter förväntas amanuensen bedriva egna studier på helfart.

Vi söker amanuenserna till följande delar av amanuensverksamheten:

Morfologi:


• 6 st till Tre dimensionell undervisning via visualiseringsbord
• 11 st till Två dimensionell undervisning via powerpoint

Kvalifikationer
För att vara behörig till anställning som amanuens krävs att du är antagen grundläggande högskoleutbildning (se HF 5 kap. 8-12 §§), att du studerar på läkarprogrammet vid Örebro universitet och att du har alla examinationer på Medicinsk temakurs 1 och 2 godkända samt att du vid ansökningstillfället är antagen lägst på Medicinsk temakurs 3.

Vi söker dig som under dina studier har visat intresse för utbildnings- och studentfrågor. Vi lägger tonvikt på dina personliga egenskaper såsom att du kan arbeta självständigt, har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och kan prioritera bland arbetsuppgifter.

Information
Anställningen är 7,5 %, under 10 månader. Lön utgår i enlighet med lokalt kollektivavtal.

Amanuenser får anställas för ett år i taget, med möjlighet till förlängning den sammanlagda anställningstiden för en amanuens får omfatta högst tre år.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av samordnande amanuenser Niusha Feizikhakiani, niusha.feizikhakiani@oru.se (tre dimensionell undervisning), Hjalmar Fransson, hjalmar.fransson@oru.se (två dimensionell undervisning), enhetschef Isak Demirel, e-post: isak.demirel@oru.se eller Magnus Grenegård, 019-30 14 83, e-post: magnus.grenegård@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Personligt brev med en kort motivering till varför du söker anställningen
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Intyg som stärker din behörighet (exempelvis Ladokutdrag)

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2024-04-29. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Doctoral student in Computer Science, machine perception and learning

Doktorand
Läs mer Mar 20
Örebro University and the School of Science and Technology is offering a PhD position in Computer Science. The position is expected to conclude with a doctoral degree.

The PhD student will be affiliated with the research Centre for Applied Autonomous Sensor Systems (AASS, oru.se/aass), which carries out multi-disciplinary research at the intersection of robotics, machine learning, artificial intelligence and computer vision.

Project Description
The focus of the project is machine learning and artificial intelligence for computer vision and robotic perception.

The project looks at how investigates how robots and autonomous systems can learn adaptively to successfully operate in changing environments. Real-world environments are constantly changing, and for a robot or autonomous system to operate successfully without human intervention or catastrophic failure, it must have both the capacity to recognise change and the flexibility to adapt its beliefs and behaviours. Furthermore, autonomous systems must have the ability to explain and justify their decisions and actions. The goal of this project is to develop robust systems by which an autonomous intelligent system can evaluate both its own models of the world, and the current environmental conditions, to provide confident and explainable predictive models.

The project is part of the Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP), Sweden’s largest individual research program ever, a major national initiative for strategically motivated basic research, education and faculty recruitment. The program addresses research on artificial intelligence and autonomous systems acting in collaboration with humans, adapting to their environment through sensors, information and knowledge, and forming intelligent systems-of-systems. The vision of WASP is excellent research and competence in artificial intelligence, autonomous systems and software for the benefit of Swedish society and industry. Read more: https://wasp-sweden.org/.

The PhD students will belong to the graduate school within WASP. The graduate school within WASP is dedicated to provide the skills needed to analyze, develop, and contribute to the interdisciplinary area of artificial intelligence, autonomous systems and software. Through an ambitious program with research visits, partner universities, and visiting lecturers, the graduate school actively supports forming a strong multi-disciplinary and international professional network between PhD-students, researchers and industry. Read more: https://wasp-sweden.org/graduate-school/

The successful candidate should show strong and independent problem solving and critical analytical abilities. Furthermore, the candidate should have good interpersonal and cooperative skills. Fluent spoken and written command of English is essential, while knowledge of Swedish is not necessary. Having courses, a thesis or publications in digital image processing, computer vision, machine learning, artificial intelligence, or robotics, is a merit.

The program, doctoral studentship, entry requirements and selection
To see the advertisement in its entirety visit: https://www.oru.se/english/career/available-positions/ 

Information
For more information on the programme and the position, please contact Dr. Stephanie Lowry (stephanie.lowry@oru.se), Prof. Amy Loutfi (amy.loutfi@oru.se), Prof. Lars Karlsson (lars.karlsson@oru.se) or head of subject Martin Magnusson (martin.magnusson@oru.se).

At Örebro University, we expect each member of staff to be open to development and change; take responsibility for their work and performance; demonstrate a keen interest in collaboration and contribute to development; as well as to show respect for others by adopting a constructive and professional approach.

Örebro University actively pursues equal opportunities and gender equality as well as a work environment characterized by openness, trust and respect. We value the qualities that diversity adds to our operations.

Application to the programme and for the doctoral studentship
The application is made online. Click the button “Apply” to begin the application procedure.

For the application to be complete, the following electronic documents must be included:


• The form Application for/decision on admission to research studies
• CV
• Copies of your original certificate and official transcript for Bachelor's degree
• Copies of your original certificate and official transcript for Master's degree
• Degree project/independent project
• Other relevant documents, course and degree certificates verifying eligibility
• Description of research interests – detailing the field of research you are interested in, including, if applicable, theoretical and methodological approaches, and also explaining why you would be a good candidate for the role

As a main rule, application documents and attachments are to be written in Swedish, Danish, Norwegian, or English. Certificates and documents in other languages verifying your qualifications and experience must be translated by an authorised translator to Swedish or English. A list of authorised translators can be obtained from Kammarkollegiet (the Legal, Financial and Administrative Services Agency), www.kammarkollegiet.se/engelska/start.

When you apply for admission, you automatically also apply for a doctoral studentship.

More information for applicants will be found at out career site: https://www.oru.se/english/working-at-orebro-university/jobs-and-vacancies/applicants-and-external-experts/

The application deadline is 2024-04-19. We look forward to receiving your application!

We decline any contact with advertisers or recruitment agencies in the recruitment process.

As directed by the National Archives of Sweden (Riksarkivet), we are required to deposit one file copy of the application documents, excluding publications, for a period of two years after the appointment decision has gained legal force.

Ansök nu

Forskningsassistent i kriminologi

Forskarassistent
Läs mer Mar 14
Vi söker en forskningsassistent för tidsbegränsad anställning i kriminologiämnet vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap.

Bakgrund
Vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR) erbjuds utbildning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå inom samtliga ämnen (kriminologi, psykologi, rättsvetenskap och socialt arbete). Vid BSR bedrivs även framstående forskning. Kriminologi är ett fler- och tvärvetenskapligt ämne vid BSR som är inriktat på brottslighetens utveckling och orsaker, samt på kriminalpolitiska åtgärder för att förebygga och förhindra brottslighet.

Nu söker vi en forskningsassistent i kriminologi som ska ingå i forskningsprojektet: ”Utvecklingsvägar för antisocialt beteende från tidig barndom till tonår: Viktiga faktorer för ökad risk eller resiliens” som finansieras av Vetenskapsrådet. Projektet syftar till att undersöka utvecklingen av kriminalitet och antisocialt beteende från barndom till tonår. Projektet kommer använda data från den longitudinella prospektiva forskningsstudien SOFIA-studien. I SOFIA-studien följs ca. 2000 barn i medelstor svensk kommun sedan de gick i förskolan och var 3–5 år gamla. Hittills har sex datainsamlingar genomförts där föräldrar, lärare och barnen själva svarat på enkäter, den sista när samtliga barn gick på högstadiet. Projektet kommer att bidra med mer djupgående kunskap om utvecklingen av antisocialt beteende som kan användas för att identifiera barn med störst risk för framtida antisocialt beteende, barn med större motståndskraft mot en sådan utveckling, samt hur vi bäst förebygger en negativ utveckling.

Tjänsten som forskningsassistent kommer att höra till kriminologiämnets forskargrupp CAPS - Center for Criminological and Psychosocial Research. CAPS har det övergripande syftet att bedriva praktiskt användbar forskning om normbrytande och kriminellt beteende, och om psykosocial anpassning och utveckling i en vidare mening.

Arbetsuppgifter
Anställningen innefattar att du, tillsammans med den övriga forskargruppen, kommer att producera vetenskapliga studier med hjälp av storskaliga data från ett longitudinellt forskningsprojekt i syfte att öka kunskapen om utvecklingen av antisocialt beteende från barndomen samt vad som påverkar utvecklingen i olika riktningar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innefatta statistiska analyser av longitudinella data i, primärt, SPSS och Mplus. Deltagande i vetenskapligt skrivande för publicering i peer-reviewed vetenskapliga tidskrifter och spridning av forskningsrön genom andra kanaler kommer också att ingå i ansvaret. Det kommer att finnas möjligheter till engagemang i forskargruppens övriga aktiviteter om så önskas. Du kommer att arbeta både i team och självständigt. I anställningen ingår att både initiera och genomföra möten och vissa forskningsaktiviteter. Du kommer att ha nära samarbete med projektledaren och övriga i forskargruppen.

Kvalifikationer
Kandidatexamen i relevant ämnesområde för projektet är ett krav. Följande kvalifikationer ses som särskilt meriterande: magister-/masterexamen eller doktorsexamen inom relevanta ämnesområden för projektet, tidigare arbetslivserfarenhet inom universitet/högskola, ämneskunskap och erfarenhet av arbete med forskningsprojekt av relevans för projektet, samt forskningserfarenhet som innefattar statistiska analyser med SPSS och MPlus.

Vi förutsätter att du är flexibel och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande. Du förutsätts också ha fördjupade och goda kunskaper i kvantitativ forskningsmetod och statistisk analys samt förmåga att självständigt planera och organisera ditt arbete. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska då vi har nära samarbete med internationella forskare.

Vid Örebro universitet har vi som vision att vara ett framstående universitet – för en kunskapsbaserad samhällsutveckling och vår värdegrund bygger på vetenskaplighet, engagemang och delaktighet. Som medarbetare hos oss förväntar vi oss att du har ett professionellt och konstruktivt förhållningssätt till andra medarbetare, studenter och delar universitetets gemensamma värderingar.

Information
Anställningen omfattar 30% i tolv månader. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av projektledare Louise Frogner 019-30 31 60, e-post: louise.frogner@oru.se eller enhetschef i Kriminologi Brittany Evans 019-30 12 29, e-post: brittany.evans@oru.se

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till ditt intresse av anställning som forskningsassistent i kriminologi
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker din kompetens

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2024-04-11. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Postdoktor i kriminologi

Forskare, samhällsvetenskap
Läs mer Mar 14
Vi söker en postdoktor i kriminologi för tidsbegränsad anställning vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap.

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är kriminologi.

Bakgrund
Vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap (BSR) erbjuds utbildning på grund-, avancerad- och forskarutbildningsnivå inom samtliga ämnen (kriminologi, psykologi, rättsvetenskap och socialt arbete). Vid BSR bedrivs även framstående forskning. Kriminologi är ett fler- och tvärvetenskapligt ämne vid BSR som är inriktat på brottslighetens utveckling och orsaker, samt på kriminalpolitiska åtgärder för att förebygga och förhindra brottslighet.

Nu söker vi en postdoktor i kriminologi som ska ingå i projektet Hur passar pusselbitarna ihop? Riskfyllda kombinationer av tidiga riskfaktorer och utvecklingsvägar bakom ungdomskriminalitet som är finansierad av FORTE. Det övergripande syftet är att undersöka vilka kombinationer och utvecklingsvägar av tidiga faktorer som innebär risk för olika typer av ungdomskriminalitet. Projektet kommer använda data från den longitudinella prospektiva forskningsstudien SOFIA-studien. I SOFIA-studien följs ca. 2000 barn i medelstor svensk kommun sedan de gick i förskolan och var 3–5 år gamla. Hittills har sex datainsamling genomförts där föräldrar, lärare och barnen själva svarat på enkäter, den sista när samtliga barn gick på högstadiet. En sjunde datainsamling är planerad under våren 2024. Projektet kommer att bidra till med kunskap om utvecklingen av ungdomskriminalitet från tidig barndom, kunskap som kan användas för att utveckla tidiga förebyggande insatser.

Tjänsten som postdoktor i kriminologi kommer att höra till kriminologiämnets forskargrupp CAPS - Center for Criminological and Psychosocial Research. CAPS har det övergripande syftet att bedriva praktiskt användbar forskning om normbrytande, kriminellt beteende, och om psykosocial anpassning och utveckling i en vidare mening.

Arbetsuppgifter
En anställning som postdoktor syftar till att ge nyblivna doktorer en möjlighet att befästa och utveckla i första hand sina vetenskapliga färdigheter.

Anställningen innefattar att du, tillsammans med den övriga projektgruppen, kommer att samproducera vetenskapliga artiklar med hjälp av data från SOFIA-studien i syfte att öka kunskapen om tidiga riskfaktorers betydelse för kriminalitet i ungdomsåren. I anställningen ingår att i samråd med projektgruppen, initiera och genomföra delstudier inom ramen för projektet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att analysera longitudinella data samt att skriva och publicera resultaten i vetenskapliga internationella tidskrifter.

Det kommer att finnas möjligheter till engagemang i forskargruppens övriga aktiviteter om så önskas. Du kommer att arbeta både i team och självständigt. Du kommer att ha nära samarbete med forskningsledaren och övriga i forskargruppen.

Behörighet
Behörig att anställas som postdoktor är den som har en doktorsexamen vid själva anställningstillfället eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. Främst ska den komma i fråga som har en doktorsexamen som är högst 3 år gammal vid ansökningstillfället. Den sökande får inte varit anställd som postdoktor förut mer än ett år i samma ämne och vid samma lärosäte. Anställningen är minst 2 år inledningsvis och kan sedan förlängas ytterligare 1 år. Om personen under anställningen varit föräldraledig ska anställningen förlängas med motsvarande dagar. Vid frånvaro p.g.a. sjukdom får anställningen förlängas.

Bedömningsgrunder
För att se annonsen i dess helhet besök oru.se/ledigajobb https://www.oru.se/ledigajobb

Information
Anställningen är 80 %, i max 2 år och 9 månader. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av projektledare Karin Hellfeldt 019-30 30 00, e-post karin.hellfeldt@oru.se eller enhetschef Brittany Evans 019-30 12 29, e-post brittany.evans@oru.se

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Redogörelse av vetenskapliga meriter
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav
• Relevanta vetenskapliga publikationer (högst tio arbeten och i fulltextformat)

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.
Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2024-04-11. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Vikarierande ekonom vid Ekonomiavdelningen

Controller
Läs mer Mar 14
Ekonomiavdelningen söker en ekonom för ett vikariat under 13 månader.

Vill du fortsätta vidareutvecklas i din roll som ekonom? Vill du få möjlighet att genom din kunskap och erfarenhet vara med och bidra till Örebro universitets fortsatta resa med forskning och utbildning i fokus? Vi erbjuder ett omväxlande och intressant uppdrag i en internationell och spännande miljö!

Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. 

Om oss
Ekonomiavdelningen utgör ett kvalificerat stöd till universitetsledningen, institutionerna och de administrativa avdelningarna när det gäller ekonomifrågor. Under avdelningens ansvar ligger framför allt stöd i universitetets boksluts-, budget- och prognosarbete men även ett stöd i forskningsfinansieringsprocessen samt i frågor kring inköp och upphandling.

Uppdraget
Du kommer att arbeta som ekonom med placering på en av våra institutioner inom universitetet. Det innebär att du i din roll kommer att ha ett nära samarbete med chefer/ledare och utgöra ett stöd i ekonomifrågor till i första hand prefekt och enhetschefer. Det är en omväxlande och konsultativ roll där du dels arbetar självständigt, dels i samarbete med andra kollegor inom avdelningen och vid andra stödfunktioner. Som ekonom rapporterar du direkt till enhetschefen på ekonomiavdelningen.

Dina arbetsuppgifter som ekonom kommer bland annat att bestå av budget, prognoser, ekonomisk uppföljning och analyser. Inom den externfinansierade verksamheten utgör du ett stöd till projektledare i kalkyl- och budgetfrågor i samband med ansökningar av externa medel samt under projekttiden. Du förväntas även delta i och bidra till avdelningens digitaliseringsarbete.

Erfarenheter och kompetens
Akademisk examen på lägst kandidatnivå med ekonomisk inriktning är ett krav för tjänsten. För att lyckas i rollen får du gärna har några års erfarenhet från arbete inom ekonomiområdet, men är ej ett krav. Du behöver kunna formulera dig väl i både tal och skrift på såväl svenska som engelska.

Egenskaper och förmågor
Framgångsfaktorer för rollen är mycket god samarbetsförmåga och ett gott självledarskap. Du är trygg i din roll som ekonom men har samtidigt en förmåga att se helheten och vara en lagspelare med hög teamkänsla. Vidare ser vi att du har en fin förmåga att skapa förtroendefulla relationer, att arbeta konsultativt samt organisera och driva processer framåt i en komplex miljö. Vi vill att du bidrar med din kompetens genom ett pedagogiskt och lösningsorienterat förhållningssätt. Du är flexibel, lyhörd och duktig på att kommunicera. Stor vikt kommer att fästas åt personliga förmågor och egenskaper.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till digitalisering samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Jämlikhet
Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Information
Anställningen är ett vikariat med en omfattning på 100 % under 13 månader. Start innan sommaren 2024, enligt överenskommelse. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Marianne Petersson 019-30 30 45.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev där du berättar varför du är intresserad av rollen som ekonom
• Komplett CV
• Kopior av relevanta betyg/intyg

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2024-04-04. Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Universitetsadjunkt i musikpedagogik med inriktning mot teater

Universitets- och högskoleadjunkt
Läs mer Mar 12
Vi söker en universitetsadjunkt i musikpedagogik med inriktning mot teater för en tidsbegränsad anställning vid Musikhögskolan.

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är musikpedagogik.

Bakgrund
På Musikhögskolan, Örebro universitet, möts konstnärliga och vetenskapliga perspektiv med kunskap och lärande i en miljö där olika estetiska uttryck får samspela. Vi erbjuder konstnärlig kandidatutbildning i musikalisk gestaltning, teaterpedagogprogram, musiklärarutbildning inom ramen för ämneslärarprogrammet, masterprogram i musikvetenskap, samt bedriver forskarutbildning och forskning i musikvetenskap.

Arbetsuppgifter
Som universitetsadjunkt ägnar du dig huvudsakligen åt undervisning inom utbildning på främst grundnivå, samt därtill hörande samverkan. En universitetsadjunkt bör även bidra till universitetets utveckling. 

Den huvudsakliga arbetsuppgiften är undervisning och handledning i kurser inom teaterpedagogik, skådespeleri och dramaturgi på Teaterpedagogprogrammet. Undervisning på närliggande program, som exempelvis Förskollärarprogrammet, kan också förekomma. Kursansvar ingår i anställningen, liksom examination, planering, utvärdering, deltagande i möten och kursadministration. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor.

Behörighet
Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som visat pedagogisk skicklighet och avlagt examen på lägst magisternivå (eller motsvarande) inom relevant område. Annan teoretisk kompetens i kombination med relevant erfarenhet från ämnesområdet kan prövas motsvara magisterexamen. Behörighet inom konstnärlig verksamhet är även visad konstnärlig skicklighet.

Bedömningsgrunder
Vid Örebro universitet grundas lärandet i vetenskap och beprövad erfarenhet och utgår från universitetspedagogisk och didaktisk forskning och reflektion. Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Nationell och internationell erfarenhet och mobilitet ska beaktas. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, förmåga att kunna samarbeta med övrig personal och förmåga att bidra till utveckling av verksamheten.

Pedagogisk skicklighet
Vid Örebro universitet sammanfattas pedagogisk skicklighet i kategorierna pedagogiskt förhållningssätt, förverkligandet av pedagogiskt förhållningssätt samt professionell utveckling som lärare. Den sökandes pedagogiska meriter dokumenteras enligt Örebro universitets mall för pedagogisk portfölj och relaterar tydligt till Örebro universitets pedagogiska grundsyn. Den pedagogiska skickligheten kan också prövas genom ett undervisningsprov.

Den pedagogiska skickligheten ska visas genom tidigare meriter från undervisning eller liknande lärsituationer. Du som sökande ska även kunna redogöra för hur ett vetenskapligt förhållningssätt tillämpas i undervisningen.

För den här anställningen är dokumenterad erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av teaterundervisning ett krav. Erfarenhet av handledning och examination är meriterande. Visat intresse för kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av vikt.

Övriga bedömningsgrunder
Med tanke på anställningens innehåll och institutionens behov är teaterpedagogisk utbildning, liksom dokumenterad erfarenhet av didaktiskt arbete med skådespeleri, dramaturgi och teaterpedagogik, ett krav. Vi fäster stor vikt vid samarbetsförmåga, hög närvarograd och ansvarstagande i verksamheten.

Information
Anställningen är 60 % under 6 månader, med tillträde i augusti 2024 och eventuell möjlighet till förlängning. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Annika Danielsson 019-30 12 92, e-post: annika.danielsson@oru.se eller programansvarig Ulrika Landell, 019-30 34 88, e-post: ulrika.landell@oru.se.

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till hur du kan bidra till universitetets fortsatta utveckling
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens
• Pedagogisk portfölj (enligt Örebro universitets riktlinjer)
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker behörighet och krav

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.
Mer information för dig som sökande hittar du på vår Lediga-jobb-sida: https://www.oru.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/information-for-dig-som-sokande-och-sakkunnig/

Sista ansökningsdag är 2024-04-02. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu