Örebro: Polisregion Bergslagen söker dig som studerar kriminologi eller systemveten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Polisregion Bergslagen söker dig som studerar kriminologi eller systemveten i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-24 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Vi söker dig som studerar kriminologi eller systemvetenskap. Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisregion Bergslagen inkluderar Polisområdena Örebro, Värmland, Dalarna samt regionala enheter och ett regionkansli. Huvudorten är Örebro. Regionen har av cirka 2200 medarbetare.

Vid den Regionala utredningsenheten utreds bl.a. miljö- och arbetsmiljöbrott, vissa it-brott, bedrägeriärenden samt grov organiserad brottslighet som är gränsöverskridande. Vid utredningsenheten organiseras bland annat Utredningssektionen, Aktionssektion Bergslagen, Forensiska sektionen och Regionalt it-brottscentrum.

Utredningsenheten i Polisregion Bergslagen söker dig som har intresse och fallenhet att stödja verksamheten med olika uppdrag inom utredning.

Isöb-gruppen har ett utredningsuppdrag som omfattar internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn. Isöb-gruppen ansvarar för identifiering av brottsoffer i samband med internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn, samt hela utredningsprocessen såsom förhör, ip-spårningar och andra utredningsuppdrag.

It-forensikens arbetsuppgifter är bl.a. att biträda utredningsverksamheten med säkring, bearbetning och presentation av digital bevisning. Funktionen innebär att arbeta med undersökningar av datorer, mobiltelefoner och andra digitala lagringsmedia exempelvis navigationsutrustning i bilar, övervakningsutrustning mm.

Bedrägerisektionen arbetar för att minska brottsvinster från bedrägerier i samhället. Här utreds bland annat kortbedrägerier, bidragsbrott och annonsbedrägerier.


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att stötta verksamheten med diverse arbetsuppgifter inom utredning. Exempel på arbetsuppgifter är beredande utredningsåtgärder, hålla förhör, genomföra anmälningsupptagning, hantering och dokumentation av beslag, beställning av forensiska undersökningar samt övriga administrativa förekommande arbetsuppgifter.

Arbetet kan även innebära att du kommer i kontakt med komplexa ärenden och även utredningsmaterial som kan upplevas både som stötande samt obehagligt.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:

•studerar Kriminologprogrammet eller Systemvetenskapligt program
• har god datorvana och lätt för att lära dig nya it-system
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• arbetslivserfarenhet
•erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Polismyndigheten
• erfarenhet av utredningsarbete annat än hos Polismyndigheten
• erfarenhet av att bemöta människor i utsatta situationer


Vi tror att du har god samarbetsförmåga, är utåtriktad och har viljan att ge god service till dina kollegor. Du är flexibel, ansvarstagande, noggrann och har förmåga till att prioritera. Arbetstempot är ofta högt, vilket även ställer krav på stresstålighet. Vidare behöver du vara trygg, inneha stor integritet och ha ett högt säkerhetstänkande. Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.



ÖVRIGT
Placeringsort: Örebro, Falun, Borlänge eller Karlstad
Anställningsform: Sommarjobb, visstid

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats. Vänligen säkerställ att det tydligt framgår hur du uppfyller de uppställda kraven samt hur du eventuellt uppfyller meriterna.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att mejlar dina kontaktuppgifter till ansvarig chef. Vill du komplettera din ansökan gäller samma sak.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Säkerhetsunderrättelsehandläggare

Läs mer Feb 2
Vill du också arbeta i en miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du påverka och bidra till Sveriges säkerhet och att vi kan fortsätta leva i ett demokratiskt land? I Försvarsmakten gör alla våra medarbetare skillnad för Sverige varje dag.

Om enheten
Befattningen som säkerhetsunderrättelsehandläggare vid FMTIS tillhör staben vid Försvarsmaktens Telekommunikations- och Informationssystemförband och ingår i säkerhetsavdelningen som till huvuddel är placerade i Örebro och Enköping.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


• Du kommer att tjänstgöra som säkerhetsunderrättelsehandläggare med inriktning mot hot och förbandets skyddsvärden
• Delta i förbandets produktion av underrättelser, hotbilds- och beslutsunderlag enligt FMTIS delgivningsplan för underrättelse- och säkerhetstjänst
• Stödja staben i hantering av säkerhetsrapportering, nationellt eller internationellt inom FMTIS verksamhetsområde
• Genomföra riktad utbildning av FMTIS underlydande enheter
• Stödja funktionsledningen av underställda enheter avseende inriktning av säkerhetsskyddsåtgärder och operationsplanering vid säkerhetsoperationer 
• Företräda avdelningen vid samverkansmöten inom och utanför Försvarsmakten
• Stödja vid säkerhetsutredningar kopplade till FMTIS verksamhetsområde
• Delta i underrättelse- och säkerhetsavdelningens övriga verksamhet och produktion av rapporter och beslutsunderlag
• Delta vid internkontroller inom säkerhetsskyddsområdet

Du samarbetar bl.a. med Högkvarteret och den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST), försvarsgrenarnas samt andra myndigheters motsvarigheter och förväntas bygga och vidmakthålla ett brett kontaktnät inom ditt område. I tjänsten ingår även att vid behov stödja med säkerhetsprövningsintervjuer, utbilda samt ge stöd i frågor som rör personalsäkerhet. 

KRAV
Kvalifikationer

 • Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
 • Tidigare statlig tjänstgöring, minst fem år
 • God förmåga att uttryck sig i tal och skrift på svenska och engelska
 • Körkort (Lägst B – ej automat)

Personliga egenskaper
Vi söker dig som framför allt har lätt för att samarbeta med andra samt uppvisar hög integritet och har förmåga att skapa och behålla förtroende. Du tar initiativ och kan självständigt driva ditt arbete i mål. Vidare är du ordningsam, noggrann och säkerhetsmedveten. Du är flexibel och lyhörd. Det är viktigt att du har en god analytisk- och strukturerad förmåga samt tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv utan att bortse konsekvenser på detaljnivå. Du förväntas även ha en god stabsetik samt att du är initiativrik och driven med en vilja att lära dig nya saker och våga delta aktivt för att hitta lösningar på problem. Du har en god förmåga att samverka med andra och värdesätter goda samarbeten mellan såväl funktioner som försvarsgrenar/stridskrafter. Stresstålighet och förmåga att hantera förändrade situationer och snabbt uppkomna uppgifter är eftersträvansvärda egenskaper.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

MERITERANDE


• Brett nationellt kontaktnät, företrädesvis mot myndigheter inom
underrättelseverksamheten
• Utbildning inom säkerhetsunderrättelsetjänst
• Erfarenhet av utredningar
• Erfarenhet av myndighetssamverkan inom underrättelse- och/eller säkerhetstjänst
• Nuvarande eller tidigare anställning i Försvarsmakten eller en annan statlig verksamhet i
en befattning inom säkerhetsskyddsområdet
• Erfarenhet av att arbeta i Försvarsmaktens stödsystem (ISUS, SWECCIS, PRIO, Vidar, etc)
• Kunskaper och erfarenheter av MLA och genererande bearbetning
• Ytterligare språkkunskaper, exvis tyska eller franska


För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Sysselsättningsgrad: Heltid. 
Arbetsort: Örebro.
Tillträdesdatum: Enligt överrenskommelse. 

Upplysningar om befattningen
Tjänsten innebär ibland arbete på oregelbundna tider samt längre sammanhängande arbetspass under exempelvis övningar och insatser, ibland på annan arbetsort utan möjlighet att åka hem. Det föreligger inget krav på genomförd värnplikt men det ingår för icke militärt utbildade grundläggande militär utbildning (en till tre veckor) för att erhålla kombattantstatus. Saknas relevant utbildning inom säkerhetsunderrättelsetjänsten kommer detta möjliggöras efter hand.

Vill du veta mer om befattningen är du välkommen att kontakta: Björn Andersson.

Information om rekryteringsprocessen
Björn Andersson

Fackliga företrädare
SACO Mika Laitanen.
OFR/S Martin Sparr.
OFR/O Anna Tuulik.
SEKO Matz Felix.

Samtliga ovan nås via växeln på 019-39 35 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-03-27. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. 

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Medarbetare till Insamlingsenheten på SCB

Läs mer Feb 21
Nytt
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Har du ett stort samhällsintresse? Vill du vara med och bidra med din kunskap och personlighet till en organisation i förändring? Hos oss kommer du tillhöra ett team av 22 engagerade kollegor i Örebro vars uppdrag är att samla in och granska ekonomiska data som ligger till grund för politiska beslut och styrningen av Sverige.

Insamlingsenhetens uppdrag är att samla in och tillhandahålla data, samt att implementera en effektiv och säker datahanteringsprocess från datafångst till tillgängliggörande av data inför bearbetning och analys. Vi söker just nu en medarbetare till sektionen Ekonomisk statistik vars huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av produktionsansvar och löpande gransknings och administrativt arbete i team som jobbar med insamling av ekonomiska data. Uppgifterna som samlas in används bland annat vid beräkning av nationalräkenskaperna.

Insamlingsverksamheten på SCB genomgår just nu stora förändringar. Nya behov ställer krav på ökad återanvändning av data samt hantering av nya datakällor. Vi behöver mer data, samtidigt som vi har en målsättning att halvera uppgiftslämnarbördan för företag och organisationer. För att lyckas med det behöver vi fånga data på smartare sätt och utveckla en mer digital process, där vi minskar antalet manuella moment för både oss och våra uppgiftslämnare. Vi ser gärna att du vill vara en del av den utvecklingen.

Vill du ...

• delta och ansvara för datainsamlingen av ekonomisk statistik
• planera, följa upp och utveckla insamlingen inom ansvarsområdet
• administrera insamling, granska uppgifter i ett komplext ekonomiskt sammanhang och hantera kontakter med uppgiftslämnare
• delta i aktuellt utrednings- och förbättringsarbete i syfte att utveckla processer för datafångst

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot ekonomi eller samhällsvetenskap eller statistik
• minst 15 hp statistik
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av att samarbeta i team

Meriterande är om du även har:


• minst 30 hp statistik
• kunskap inom något av följande ämnesområden; redovisning eller nationalekonomi
• Tidigare arbetslivserfarenhet av redovisning
• Erfarenhet att möta företag och/eller organisationer i rådgivande situationer
• kunskap i , SAS, Power BI, R och/eller Python
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara bra på att skapa och underhålla relationer eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt. Vår omgivning förändras och vi behöver förändras med den. Därför behöver du även vara flexibel för att snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar och se möjligheter i förändring. Vi söker dig som har förmågan att komma med nya idéer och angreppssätt utifrån de mål och den kvalitetsstandard som gäller, samtidigt som du kan organisera och prioritera arbetet på ett strukturerat sätt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för Ekonomisk statistik i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tills vidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vi ser gärna manliga sökande till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande kvinnliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Soile Ruuska tel 010-479 63 64.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsen, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-03-17.
Diarienummer: A2024/0890.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Tillsynshandläggare till Bygglovsavdelningen

Läs mer Feb 19
Tycker du att juridik är spännande och att rättssäkerhet är viktigt? Vill du lösa problem och hjälpa våra medborgare? Då är detta tjänsten för dig! Nu har du chansen att söka till oss på Bygglovsavdelningen som tillsynshandläggare för ett längre vikariat. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten 
Som tillsynshandläggare kommer du att spela en viktig roll i att säkerställa att verksamheter och örebroarna följer gällande regler och bestämmelser inom plan- och bygglagens område. I rollen kommer du självständigt handlägga ärenden inskickade från örebroarna och ansvarar för att driva olika tillsynsärenden, från att de upprättas till att de avslutas. Dessa tillsynsärenden kan till exempel handla om olovligt bygge, trafikfarlig växtlighet eller bristande tillgänglighet. 

Du ingår i ett ambitiöst team där ytterligare tre kollegor arbetar med tillsynsärenden. I teamet finns mycket erfarenhet och kompetens som alla delar med sig av. Du samarbetar nära med dina närmaste kollegor där ni stöttar varandra genom hela ärendeprocessen, men tar även hjälp av andra yrkeskategorier vid behov. Rättssäkerhet och professionalitet är ledord för tillsyn och vi hoppas du vill vara med oss att säkerställa detta. Tillsammans hjälps vi åt att ta hand om vår stad Örebro!

Exempel på arbetsuppgifter:

• självständigt handlägga ärenden
• genomföra tillsynsbesök tillsammans med kollega
• hantera tillsyn om avsaknad av strandskyddsdispens enligt miljöbalken
• ta kontakt med medborgare
• ta fram tjänsteskrivelser
• hålla föredragningar för nämnd

Om arbetsplatsen
Du ingår i Bygglovs administration- och tillsynsenhet (BAT) som är en del av Bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. BAT-enheten består av sju medarbetare och en enhetschef. Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i fräscha lokaler på Citypassagen med bra pendlarläge intill Centralstationen. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadmiljöinvesteringar, markplanering och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
I rollen som tillsynshandläggare tar du ansvar för att driva dina ärenden framåt och har en förmåga att med lugn och trygghet möta och guida örebroarna i olika situationer. Du är lyhörd och anpassar ditt sätt att kommunicera och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt till mottagaren. Då vi enligt lag behöver hantera våra åtaganden korrekt krävs det att du är noggrann och strukturerad, men samtidigt kan anpassa dig till ändrade förutsättningar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med örebroarna, kollegor och övriga samarbetspartners, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning om minst 180 högskolepoäng inom exempelvis rättsvetenskap, juridik, byggingenjör eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• B-körkort, manuell växellåda

Meriterande:


• erfarenhet av att arbeta med tillsyn inom detta eller något annat område
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• kunskap om förvaltningslagen samt plan- och bygglagen

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse t.o.m. 31 december 2024

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Beredskapshandläggare

Läs mer Feb 6
På Samhällsavdelningen arbetar vi för länets hållbara utveckling, ur såväl ett socialt som ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Det gör vi inom områdena samhällsplanering, bostadsförsörjning, kulturmiljövård, social hållbarhet samt klimat och energi. Vi arbetar också för ett tryggt samhälle, med god beredskap och motståndskraft vid olycka, kris och krig.



Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig myndighet enligt förordningen om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.

Länsstyrelsen är också den högsta civila totalförsvarsmyndigheten i länet och ska verka för att största möjliga totalförsvarseffekt uppnås.

Enhetens verksamhet innebär att leda och driva arbetet i syfte att nå ett ett välutvecklat och robust arbetet med krisberedskap och totalförsvar inom myndigheten och inom länet. Vår samverkansroll sträcker sig över samtliga skeenden, både före, under och efter en kris, och vi ska omgående kunna upprätta en ledningsfunktion för samordning och inriktning.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en beredskapshandläggare för att huvudsakligen arbeta med frågor kring samhällets krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar. Det innebär bland annat att du ska:

- Delta i utvecklingsarbetet av lägesbildsarbete.
- Arbeta med omvärldsbevakning, läge- och analys, både i vardagen och i krisorganisation under en händelse.
- Delta i arbetet med att stötta kommunerna i deras krisberedskapsarbete utifrån kommunöverenskommelsen och gällande regelverk.
- Delta i beredskapsplanering.
- Delta och leda projekt och arbetsgrupper inom verksamhetsområdet.
- Utbilda och informera, både till interna och externa aktörer.
- Vara en kunskapsresurs och stödja övriga medarbetare inom myndigheten och till länets aktörer, med bland annat analyser och underlag.
- Handlägga ärenden och besvara remisser.
- Planera och genomföra konferenser och möten.
- Följa upp framtagna åtgärdsplaner efter övningar.

Du kommer i samverkan med övriga medarbetare på enheten att arbeta med olika uppdrag. Vår enhet och arbetsgrupp arbetar aktivt för ett bra arbetsklimat, och i det arbetet är det viktigt att alla är med i bidrar. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller mångårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildningsinriktning mot statsvetenskap, analys, risk- och krisberedskap eller liknande är meriterande.

Du har erfarenhet av att driva, kommunicera och följa upp processer eller projekt i samverkan med andra aktörer och du har erfarenhet av att hålla i utbildnings- och informationsinsatser.

Meriterande är erfarenhet av:

- Arbetslivserfarenhet av praktiskt arbete med krisberedskap inom en myndighet.
- Kunskap om samhällets krishanteringssystem, samt om länsstyrelsens samordningsansvar.
- Kunskap och erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser.
- Erfarenhet av krisorganisations- och stabsarbete under pågående händelser.
- Kunskap om gällande svensk lagstiftning inom krisberedskap och civilt försvar/totalförsvar.
- Du har erfarenhet av att genomföra lägesbildsarbete, analyser och att sammanställa beslutsunderlag.
- Krisledning och stabsarbete.
- Övnings- och utbildningsverksamhet.

Som person är du strukturerad, flexibel och har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du ser helhet och sammanhang, och har även god förmåga att ta initiativ, leda och driva projekt samt slutföra, följa upp och implementera resultat.

Du kan hantera många olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt och det är viktigt att kunna ställa om från utvecklings- och planeringsarbete till operativt arbete samt hantera snabba beslut och förändringar. Du är trygg och bekväm i att företräda myndigheten och agerar utifrån en ledar- och projektledarroll. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och van användare av Office-programmen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Körkort för bil krävs.

Anställning
Anställningen är tillsvidare och provanställning tillämpas. Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Med anställning kan följa skyldighet att krigsplaceras.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 26 februari 2024.

Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar, god ekonomi och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 härliga kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande.



Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”.



Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Ansök nu

Samordnare till Centrum för samverkan/Samba

Läs mer Jan 25
Är du intresserad av en ny tjänst där du får vara med och stödja samverkan mellan verksamheter med målet att unga människor ska få en gynnsam utveckling? Har du även en gedigen erfarenhet av att arbeta med samverkan kring målgruppen barn och unga i behov av stöd kan denna tjänst vara något för dig. Varmt välkommen med din ansökan till oss!

Om tjänsten

Samba söker nu en samordnare på heltid som vill bli en del av ett redan välfungerande team. Sambasamordnarens uppdrag är att stödja samverkan mellan verksamheter med målet att den unge ska få en fungerande livssituation. Barn och unga har ibland en situation som medför att både den unge och familjen behöver stöd och insatser från flera olika verksamheter. För att stödet ska samordnas på ett klokt sätt behöver verksamheterna samarbeta och samverka utifrån en helhetssyn med barnets bästa i fokus. Sambas uppdrag är att organisera och leda samverkansprocessen runt barn och unga, 0-21 år, där flera verksamheter är involverade runt det enskilda barnet/familjen och där samverkansledning behövs för att skapa konstruktiva samverkansprocesser.

Sambasamverkan är underordnad gängse beslutsgångar och verksamheterna behåller sitt ansvar i ärendet. I Sambasamverkan är målet att skapa en gemensam förståelse och en helhetssyn där den unges behov styr insatserna. Sambasamordnarens roll som oberoende och neutral samverkansledare gynnar en konstruktiv samverkan.

Exempel på arbetsuppgifter:

• att med barnets bästa i fokus organisera, strukturera och leda samverkan runt enskilda barn och ungdomar där verksamheterna behöver stöd av en neutral samverkansledare för att skapa en god samverkansprocess
• att stödja samverkansprocessen mellan verksamheter som behöver lösningar över verksamhetsgränserna
• att skapa förutsättningar för engagemang och delaktighet i samverkansprocessen
• att i nära samarbete med de olika verksamheterna utveckla samverkansarbetet
• att ge information och kunskapsstöd i arbetet med samverkan och Samordnad individuell plan (SiP)
• att erbjuda generell kompetens kring samverkan i barn- och ungdomsärenden

Om arbetsplatsen
Centrum för samverkan/Samba har ändamålsenliga lokaler på Ringgatan 32 i Örebro. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Rollen kräver att du har god erfarenhet av att arbeta med målgruppen barn och unga i behov av sammansatt stöd. Du måste ha god förmåga att självständigt driva och utveckla arbetet, se individen ur ett helhetsperspektiv och ha förmåga att arbeta med flera olika processer samtidigt. Uppdraget som Sambasamordnare kräver god förståelse för verksamheternas uppdrag och du måste ha lätt för att samverka med såväl interna som externa aktörer. Du behöver vara ansvarstagande, saklig och prestigelös. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant
• kunskap och kompetens om barn, unga och familjer i behov av sammansatt stöd
• flerårig yrkeserfarenhet av att arbeta med målgruppen barn och unga i behov av sammansatt stöd
• god kännedom om lagar, styrdokument och berörda verksamheters uppdrag
• god förmåga att samarbeta och skapa ett gynnsamt samverkansklimat
• god förmåga att självständigt driva och utveckla arbetet

Meriterande:

• erfarenhet av att leda samverkansprocesser

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 12 augusti eller enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 februari

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Polismyndigheten .

Serviceman till Polisområde Örebro

Fastighetsskötare/Fastighetsarbetare
Läs mer Feb 20
Är du redo för en större uppgift? Till kansliet Polisområde (PO) Örebro söker vi en serviceman med hög serviceförmåga som trivs med att arbeta både självständigt och med andra. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i 11 lokalpolisområden. PO Örebro sträcker sig över 12 kommuner med såväl storstadsmiljö som lantlig idyll och är indelat i fyra lokalpolisområden: Örebro, Lindesberg, Karlskoga och Hallsberg.

Kansliet på PO Örebro ombildas under vinter/vår 2024. Kansliet kommer att bestå av 4-5 arbetsgrupper med olika inriktningar som t.ex. administration, operativ och strategisk internservice samt operativt polisiärt arbete. I denna tjänst kommer man tillhöra den operativa internservicegruppen.

ARBETSUPPGIFTER
En trolig arbetsuppgift blir att vara med och bygga verksamheten för internservice för en helt ny ledningscentral i Örebro för polis, SOS med flera. Som serviceman har du en viktig funktion där du ger förutsättningar till Polisen att klara av sitt huvuduppdrag. Du servar polisverksamheten med flertalet uppgifter som t. ex:

• Fastighetsunderhåll så som hantering, montering och reparation av inventarier, ljuskällor, lås etc.
• Felanmälan till fastighetsägare
• Möblering av kontor och möteslokaler
• Ansvar över årlig tillsyn av brandutrustning
• Hantering av visst avfall
• Beställning och påfyllning av förbrukningsmaterial
• Arbete i utrustningsförråd
• Post och godshantering
• Att vara medföljare till besökare/hantverkare som inte får röra sig själva i polisens lokaler

Arbetsuppgifterna utförs både självständigt och i grupp. Det är ett fysiskt krävande jobb där du är aktiv större delen av arbetsdagen. Arbetet har även administrativa inslag. Eftersom Polisen har lokaler på flera platser inom PO Örebro kommer du resa mellan lokalerna och utföra arbete utifrån behov.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Avslutad fullständig gymnasieutbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant och likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• God vana av att använda dator som arbetsredskap och förmåga att snabbt sätta dig in i nya system
• B-körkort för manuellt växlad bil

Det är meriterande om du även har:
• Aktuell dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet från serviceyrke där du haft kontakt med kunder


Personliga egenskaper
Vi söker dig som är en lagspelare, som bidrar till att sprida trivsel och arbetsglädje. Du tycker om och har lätt för att samarbeta, samtidigt som du har förmågan att arbeta självgående. Du är genuint intresserad av att hålla en hög service. Du vill även vara med och utveckla verksamheten samt bidra med dina erfarenheter i olika sammanhang.

Arbetstempot är ofta högt och du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer som ställer krav på att du som person är flexibel och stresstålig samt att du har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet.

God fysik krävs då tunga lyft förekommer.

Som medarbetare inom polisen förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme vilket ska avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Lars Hjärtsjö
Telefonnummer: 070 - 591 84 53
Mejladress: lars.hjartsjo@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Aikio
Telefonnummer: 076 - 112 65 76
Mejladress: johanna.aikio@polisen.se

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning
Arbetsort: Örebro. Tillfälligtvis kan arbete på övriga orter inom PO Örebro förekomma
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 40h/v. Normalt dagtid men kvälls- och helgarbete kan förekomma vid behov
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Serviceman

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Projektledare till Lokalförsörjningsenheten, placering Örebro

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Feb 1
Är du redo för en större uppgift? Vi söker projektledare som vill jobba med större ny- om- och tillbyggnadsprojekt i en spännande expansiv verksamhet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter.
Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av tre sektioner: förvaltning, projekt och utveckling.
Du kommer tillhöra projektgrupp Bergslagen. Fastighetsbeståndet är varierande med äldre 70-tals hus samt nya och moderna polishus. Vårt bestånd är unikt med teknikintensiva lokaler och höga säkerhetskrav. Dina projekt kommer huvudsakligen vara i polisregion Bergslagen och din placering kommer vara i Örebro. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.
Arbetsuppgifter
Som projektledare jobbar du med att leda och samordna större ny- om- och tillbyggnads-projekt i myndighetens roll som hyresgäst. Polisen bedriver en komplex men spännande verksamhet och detta ställer höga krav på dig som projektledare då du kommer att arbeta med alla typer av verksamhetslokaler, exempelvis polishus, kontorslokaler, datahallar och rytteri. En viktig del i arbetet är kontakten med kärnverksamheten där framtida lokalbehov och lokalutformning ska utarbetas och förankras.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär:
Leda större fastighetsprojekt (ny-, om- och tillbyggnad), från tidiga analysskeden till genomförande
Upprätta och följa upp projektbudget
Rapportera till projektägare
Samverka med fastighetsägare, konsulter, kommuner och leverantörer samt internt med andra projektledare, hyresjurister m.fl.
Rådgivande roll gentemot kärnverksamheten

Resor ingår i tjänsten, framförallt inom region Bergslagen men även nationellt.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant akademisk och/ eller YH utbildning inom fastigheter, bygg och/eller lokalförsörjning
Minst tre års relevant och aktuell erfarenhet från en liknande roll med fokus på projektledning och lokalförsörjning
God förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
B-körkort

Rollen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet från LOU upphandlingar
Erfarenhet av att ha arbetat med lokalförsörjning ur ett hyresgästperspektiv
Erfarenhet av samverkan med olika aktörer
Goda kunskaper inom entreprenadjuridik och projektekonomi
Erfarenhet av prognosarbete och uppföljning av projekt
Erfarenhet från olika typer av entreprenadformer såsom total- och samverkansentreprenader

Personliga Egenskaper
För att trivas i rollen ser vi att du är målmedveten och driven, du är också duktig på att leda projekt och människor. Du har lätt för att se helheten, dokumentera och kan självständigt prioritera, planera och följa upp ditt arbete. Din kommunikations- och samarbetsförmåga värdesätts högt och vidare är du analytisk och serviceinriktad samt har en hög integritet.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Funktion: Projektledare
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast 2024-02-22. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A061.171/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A061.171/2024 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
För fullständig annons och mer information om polisen och vår verksamhet besök www.polisen.se

Ansök nu

Koordinator till fastighetsförvaltningssektionen, Örebro

Fastighetsförvaltare
Läs mer Feb 9
Arbetsplatsbeskrivning




Är du redo för en större uppgift? Vi söker en koordinator till Lokalförsörjningsenhetens förvaltningsgrupp i region Bergslagen med god prioriteringsförmåga där relationskapande är av stor vikt samt att du tycker om att ge god service med fokus på kvalitet.




Polismyndigheten är inne i en expansiv fas, därför behöver nya polisstationer byggas och standarden på flera lokaler höjas. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,5 miljoner kvadratmeter.




Lokalförsörjningsenhetens uppdrag är att säkerställa att myndigheten har ändamålsenliga lokaler på kort och lång sikt. Lokalförsörjningsenheten finns i hela landet och består av tre sektioner: förvaltning, projekt och utveckling.




Fastighetsförvaltningssektionen är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning och organisatoriskt kommer du tillhöra gruppen för fastighetsförvaltning Bergslagen som geografiskt omfattar Örebro, Värmland och Dalarnas län.




Arbetsbeskrivning




Som koordinator arbetar du samordnande för lokalförvaltningen i regionen, där du sammanställer underlag, förvaltar beslut och stöttar verksamheten administrativt. Du kommer också att fungera som ledningsstöd.




Andra exempel på arbetsuppgifter kan vara att ta fram kartläggningar, sammanställningar och rapporter, besvara förfrågningar, utföra löpande registervård i våra IT-stöd och medverka till metodutveckling.




Rollen innebär många kontaktytor och du samarbetar med såväl interna som externa parter.




Resor ingår i arbetet, främst inom region Bergslagen men även nationellt.




Kvalifikationer




Detta är en möjlighet för dig som har:




Utbildning inom ekonomi, juridik, alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Relevant erfarenhet från ekonomiadministrativt arbete och vana att självständigt sammanställa efterfrågad information så som rapporter, inventeringar eller liknande
God förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
God generell IT-kunskap
B-körkort





Anställningen kräver svenskt medborgarskap.




Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:




Relevant erfarenhet av arbete inom myndighet
Relevant erfarenhet från bygg- eller fastighetsområdet
Arbetat med avtalsjuridik
Erfarenhet av LOU





Personliga egenskaper




Arbetsuppgifterna ställer krav på att du tycker om att ge god service, är relationsskapande och självständigt driver arbetet framåt med fokus på att lösa problem. Du är flexibel, har förmåga att omprioritera i arbetet vid behov och trivs i en miljö med högt tempo där den ena dagen inte är den andra lik. Vidare är du en god kommunikatör och trivs med att samarbeta samt har en solidarisk inställning till de beslut som fattas. Utöver det ställer rollen krav på att du är strukturerad och noggrann.




Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.




Kontaktpersoner




Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Stefan Karlsson, 010-567 40 21
Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Alfredh Öhrnberg, alfredh.ohrnberg@polisen.se




Fackliga företrädare




Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14/ST Region Bergslagen: st.region-bergslagen@polisen.se




Övrig information




Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Heltid, Flextid
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse
Funktion: Koordinator




Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast 21 februari 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A078.350/2024 i mailets ärendemening.




I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.




Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.




Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning




Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering




Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Polismyndigheten




Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande




Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.




Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


?
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

HR- avdelningen i Polisregion Bergslagen söker en administratör

Personaladministratör
Läs mer Jan 18
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet; samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare; organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. HR-avdelningens uppdrag är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långsiktiga mål.

HR-avdelningen ska skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt HR-stöd för hela Polismyndigheten. Inom Polismyndighetens HR-avdelning arbetar ca 800 medarbetare.

Region Bergslagen har ca 2 200 medarbetare och består av Värmlands, Dalarnas och Örebro län. Regionen är indelad i tre polisområden och elva lokalpolisområden. Utöver dessa tillkommer också de fyra regionala enheterna Operativa enheten, Underrättelseenheten, Utredningsenheten samt Regionkansliet som är placerat i Örebro, regionens huvudort.

HR-Bergslagen har i uppdrag att verka och stödja i de myndighetsgemensamma målsättningarna inom kompetensförsörjning, chefs- och medarbetarskap, arbetsmiljö och kultur samt arbetsgivarfrågor.

HR-Bergslagen leds av en HR-Chef som till sin hjälp har tio medarbetare med olika roller fördelat på specialister, partners, konsulter och en administratör. Medarbetarna är utspridda på orterna Örebro, Falun och Karlstad.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.




ARBETSUPPGIFTER
Som HR-administratör är du ett administrativt stöd till HR-chef och övriga HR i delar som exempelvis verksamhetsplanering, diarieföring samt författande av protokoll- och mötesanteckningar.

Arbetet innebär många olika kontaktytor och du företräder etablerade riktlinjer, processer och gällande lagstiftning. I rollen ingår även att arbeta gemensamt i gruppen och bidra till uppsatta mål, utveckling, samarbete och en bra arbetsmiljö. Vi arbetar fortlöpande med att utveckla, förbättra och effektivisera våra processer.

Du deltar och stödjer administrativt i bland annat:

• samordning av HR Bergslagens in- och utflöde via funktionsbrevlådan
• Sammanställning av fakta, personalstatistik och underlag inom HR-området
• planering och genomförande av vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter på HR-avdelningen
• HR-administrativa arbetsuppgifter åt chefer inom Polisregion Bergslagen
• samordna yrkeshandledning och delpension

I rollen ingår att resa till olika orter inom region Bergslagen.



KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer

Vi söker dig som har god vana av att arbeta i personalsystem för exempelvis framtagande av underlag, rapporter och sammanställningar.

Detta är en möjlighet för dig som har:

• lägst gymnasieexamen eller erfarenheter/kvalifikationer som arbetsgivaren finner likvärdiga
• erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
• mycket god kommunikativ förmåga i svenska i såväl tal som skrift
• mycket goda kunskaper i Microsoft Office främst Word och Excel
• körkort B

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

• erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete i en offentlig verksamhet i närtid
• arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten


Personliga egenskaper

Då rollen innebär många kontaktytor är det givet att du samverkar med andra på ett smidigt sätt; genom service och genom att skapa förtroende. Du är van att arbeta strukturerat och effektivt.

Eftersom du kommer att arbeta i en komplex vardag med flera parallella arbetsuppgifter är det viktigt att du är kan prioritera samt kan ta egna initiativ för att lösa uppgifterna. Vi ser att du är van att arbeta självständigt.

Du är intresserad av att utveckla och förbättra arbetsuppgifter och metoder då du kommer arbeta i en organisation under ständig utveckling. Vi tror att du med dina nya ögon hjälper oss i det förbättringsarbetet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.



ÖVRIGT
Placeringsort: Örebro

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31 januari 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Säkerhetshandläggare till Säkerhetsavdelningen Polisregion Bergslagen

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jan 9
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en engagerad och driven säkerhetshandläggare till Säkerhetsavdelningen i Bergslagen. Ditt arbete är en förutsättning för att Polismyndigheten ska kunna bedriva ett offensivt brottsbekämpande arbete. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.
Säkerhetsavdelningen består av 10 organisatoriska enheter för säkerhetsarbete i polisregioner, de nationella avdelningarna samt ett kansli. Säkerhetsavdelningen ansvarar för Polismyndighetens verksamhetsskydd och säkerhetsskydd. Utöver detta hanterar säkerhetsavdelningen ärenden som omfattar skydd av fysiska lokaler, medarbetare, hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden vid anställning och uppdrag, samt skydd av information.
Arbetsbeskrivning
Vi söker en säkerhetshandläggare med inriktning mot signalskydd, personalsäkerhet och medarbetarskydd med primär placering i Örebro.
Som säkerhetshandläggare kommer du att arbeta med säkerhets- och verksamhetsskyddsärenden på regional nivå. I uppdraget ingår att ge stöd, rådgivning och att vara kravställare i frågor som rör framförallt fysisk säkerhet och säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal-SUA. I arbetet ingår administrativa uppgifter i stor omfattning. Du kan även behöva hantera våra övriga områden under andras frånvaro, exempelvis personalsäkerhet och skydd av medarbetare. Tjänsten leds av en regional säkerhetschef.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Säkerhetsskyddad upphandling med säkerhetsskyddsavtal-SUA
Fysisk säkerhet
Personalsäkerhet
Säkerhetsskydd och riskhantering
Skydd av medarbetare
Incidenthantering
Säkerhetsskyddsanalyser
Representera Säkerhetsavdelningen inom polisregionen
Delta i nationella projekt inom Polismyndigheten
Utbilda internt i säkerhetsfrågor
Utbilda och skapa förståelse för polisens säkerhetsarbete på flera olika nivåer
Stabsarbete

Resor förekommer i tjänsten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Polisexamen eller akademisk examen inom området som arbetsgivaren bedömer relevant, alternativt påvisad erfarenhet i närtid inom området som arbetsgivaren bedömer relevant.
Arbetslivserfarenhet från myndighet avseende signalskyddsarbete, administration/handläggning eller samordnande uppdrag som arbetsgivaren bedömer relevant
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet kräver att du kan författa myndighetsbeslut och skrivelser
God datorvana, exempelvis inom Officepaketet
B-körkort då resor förekommer i tjänsten
Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
Dokumenterad erfarenhet av säkerhetsrelaterat arbete som arbetsgivaren bedömer relevant
Arbetat med säkerhetsfrågor utifrån säkerhetsskyddslagen
Utbildning och/eller kunskap om lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
Signalskyddsutbildning
Dokumenterad erfarenhet av stabsarbete
Dokumenterad erfarenhet av personskyddsarbete.

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen behöver du ha förståelse för säkerhetsrollen och ett stort intresse och vilja att lära dig ansvarsområdet. Du bör vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån den kunna göra urval och prioriteringar.
Du är noggrann med hög integritet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar, driva processer och ta egna initiativ. Har förmåga att växla mellan tempon för att lösa avdelningens uppdrag.
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Anställning: Handläggare
Arbetsort: Örebro
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare säkerhet


I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 30/1 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A006.770/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta HR-konsult Hanna Bergquist, hanna.bergquist@polisen.se
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Handläggare inom förvaltningsrätt, Örebro

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 17
Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi fler vapenhandläggare för tillsvidareanställning till rättsavdelningen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor få möjligheten att utvecklas och få nya erfarenheter. Samtidigt får du vara med och bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden, samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättssektioner.
Till Örebro söker vi handläggare för tillsvidaretjänst, för att handlägga ärenden enligt vapenlagen.

ARBETSUPPGIFTER
Som vapenhandläggare kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i. I arbetet ingår också att utföra tillsyn enligt vapenlagen (inspektion vapenhandlare, vapenreparatörer och kontroll av enskilds vapenförvaring). I arbetet förekommer också att vi hanterar vapen fysiskt, ex. vapen för skrotning samt inlösen av vapen.
Handläggningen av ärenden sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem varför du behöver vara bekväm med att arbeta med dator som arbetsverktyg.


KVALIFIKATIONER
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer
som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana
• Körkort behörighet B

Meriter
• Minst 6 månaders yrkeserfarenhet av handläggning av ärenden i närtid som
arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning i närtid som arbetsgivaren
bedömer relevant
• Har kunskap inom relevant lagstiftning för tjänsten som arbetsgivaren bedömer
relevant, exempelvis vapenlagen, förvaltningslagen eller liknande
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete, arbeta självgående och trivas med ett tidvis högt tempo. Du är trygg med att fatta beslut och har ett strukturerat arbetssätt som gör att du kan prioritera rätt saker i ditt arbete. Då tjänsten innebär många kontaktytor behöver du samverka med andra och ha en god samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Vi ser gärna att du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Polisförbundet, SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Placeringsort: Örebro

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu