Örebro: Utredare Civil beredskap

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utredare Civil beredskap i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-24 // Varaktighet: Heltid

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Transportstyrelsen är en beredskapsmyndighet vars verksamhet är viktig för att Sveriges transporter ska fungera i vardag, kris och krig. Transportstyrelsen ingår i beredskapssektor transporter, vilket är en av 10 beredskapssektorer i strukturen för Sveriges civila försvar.

Tjänsten som utredare inom civil beredskap är placerad vid generaldirektörens ledningskansli. Ledningskansliet ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete. Som Utredare inom civil beredskap kommer du tillsammans med två erfarna kollegor bland annat att arbeta med att utveckla och förvalta strukturer för krisberedskap och civilt försvar inom myndigheten. Arbetet leds av myndighetens säkerhetschef och huvuddelen av arbetet bedrivs i myndighetens lokaler i Örebro, Norrköping eller Borlänge. Det kommer att förekomma resor inom landet.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen här. 

Du kommer att

• medverka i planering och samverkan med myndigheter och aktörer inom Transportstyrelsens uppdrag, med särskilt fokus på beredskapssektor transporter
• genomföra analyser och utredningar, samt omsätta dessa i beredskapsplanering
• samverka med olika aktörer under fredstida kriser och vid höjd beredskap, samt säkerställa att beredskapsplanering och arbete med lägesbilder sker enligt överenskomna planer
• planera och genomföra utbildningar, övningar och informationsinsatser inom civil beredskap
• tjänstgöra som myndighetens tjänsteman i beredskap (TiB)
• delta i operativt arbete i myndighetens krisledningsstab vid behov.

Du måste ha

• erfarenhet av arbete med krisberedskaps-, kontinuitets- eller totalförsvarsfrågor
• kunskap om relevanta författningar inom området
• erfarenhet av analys- eller utredningsarbete
• erfarenhet av att omsätta analyser och utredningar i praktiskt arbete
• erfarenhet av att samverka med externa aktörer för att kunna lösa egna eller gemensamma uppdrag och mål
• god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
• B-körkort.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av samverkan mellan myndigheter, regioner, kommuner, näringsliv och civilsamhälle
• erfarenhet av att utveckla arbetssätt och processer
• erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera utbildningar och övningar
• erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser eller motsvarande
• erfarenhet av krislednings- och stabsarbete
• erfarenhet av att arbeta med upprättande av lägesbilder, genomföra analyser eller att sammanställa beslutsunderlag
• erfarenhet att tjänstgöra som TiB.

Vi vill att du

• som person har lätt för att kommunicera, samarbeta och bemöta andra personer på ett professionellt och trevligt sätt
• är drivande och har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och ta initiativ till förbättringar också vid oklara ansvarsförhållanden
• är lösningsfokuserad, analytisk och strukturerad
• har förmåga att ställa om till nya förutsättningar och omprioriteringar.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping, Örebro eller Borlänge. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Peter Gustavsson, 010 – 4953726 peter.gustavsson@transportstyrelsen.se. ST, Anna Malmborg och Saco, Johan Stenborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-157.  Vi behöver din ansökan senast den 14 februari 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om Ledningskansliet

Generaldirektören har ett ledningskansli. Ledningskansliet består av överdirektören, en säkerhetsfunktion och en kanslifunktion. Vi ansvarar för ledning och samordning av myndighetens säkerhets- och beredskapsarbete samt ger assistans och administrativt stöd till generaldirektören och överdirektören. Vi finns i Norrköping och Örebro.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Örebro som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Säkerhetsunderrättelsehandläggare

Läs mer Feb 2
Vill du också arbeta i en miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du påverka och bidra till Sveriges säkerhet och att vi kan fortsätta leva i ett demokratiskt land? I Försvarsmakten gör alla våra medarbetare skillnad för Sverige varje dag.

Om enheten
Befattningen som säkerhetsunderrättelsehandläggare vid FMTIS tillhör staben vid Försvarsmaktens Telekommunikations- och Informationssystemförband och ingår i säkerhetsavdelningen som till huvuddel är placerade i Örebro och Enköping.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


• Du kommer att tjänstgöra som säkerhetsunderrättelsehandläggare med inriktning mot hot och förbandets skyddsvärden
• Delta i förbandets produktion av underrättelser, hotbilds- och beslutsunderlag enligt FMTIS delgivningsplan för underrättelse- och säkerhetstjänst
• Stödja staben i hantering av säkerhetsrapportering, nationellt eller internationellt inom FMTIS verksamhetsområde
• Genomföra riktad utbildning av FMTIS underlydande enheter
• Stödja funktionsledningen av underställda enheter avseende inriktning av säkerhetsskyddsåtgärder och operationsplanering vid säkerhetsoperationer 
• Företräda avdelningen vid samverkansmöten inom och utanför Försvarsmakten
• Stödja vid säkerhetsutredningar kopplade till FMTIS verksamhetsområde
• Delta i underrättelse- och säkerhetsavdelningens övriga verksamhet och produktion av rapporter och beslutsunderlag
• Delta vid internkontroller inom säkerhetsskyddsområdet

Du samarbetar bl.a. med Högkvarteret och den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST), försvarsgrenarnas samt andra myndigheters motsvarigheter och förväntas bygga och vidmakthålla ett brett kontaktnät inom ditt område. I tjänsten ingår även att vid behov stödja med säkerhetsprövningsintervjuer, utbilda samt ge stöd i frågor som rör personalsäkerhet. 

KRAV
Kvalifikationer

 • Relevant eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
 • Tidigare statlig tjänstgöring, minst fem år
 • God förmåga att uttryck sig i tal och skrift på svenska och engelska
 • Körkort (Lägst B – ej automat)

Personliga egenskaper
Vi söker dig som framför allt har lätt för att samarbeta med andra samt uppvisar hög integritet och har förmåga att skapa och behålla förtroende. Du tar initiativ och kan självständigt driva ditt arbete i mål. Vidare är du ordningsam, noggrann och säkerhetsmedveten. Du är flexibel och lyhörd. Det är viktigt att du har en god analytisk- och strukturerad förmåga samt tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv utan att bortse konsekvenser på detaljnivå. Du förväntas även ha en god stabsetik samt att du är initiativrik och driven med en vilja att lära dig nya saker och våga delta aktivt för att hitta lösningar på problem. Du har en god förmåga att samverka med andra och värdesätter goda samarbeten mellan såväl funktioner som försvarsgrenar/stridskrafter. Stresstålighet och förmåga att hantera förändrade situationer och snabbt uppkomna uppgifter är eftersträvansvärda egenskaper.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

MERITERANDE


• Brett nationellt kontaktnät, företrädesvis mot myndigheter inom
underrättelseverksamheten
• Utbildning inom säkerhetsunderrättelsetjänst
• Erfarenhet av utredningar
• Erfarenhet av myndighetssamverkan inom underrättelse- och/eller säkerhetstjänst
• Nuvarande eller tidigare anställning i Försvarsmakten eller en annan statlig verksamhet i
en befattning inom säkerhetsskyddsområdet
• Erfarenhet av att arbeta i Försvarsmaktens stödsystem (ISUS, SWECCIS, PRIO, Vidar, etc)
• Kunskaper och erfarenheter av MLA och genererande bearbetning
• Ytterligare språkkunskaper, exvis tyska eller franska


För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Försvarsmakten tillämpar sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten.
Sysselsättningsgrad: Heltid. 
Arbetsort: Örebro.
Tillträdesdatum: Enligt överrenskommelse. 

Upplysningar om befattningen
Tjänsten innebär ibland arbete på oregelbundna tider samt längre sammanhängande arbetspass under exempelvis övningar och insatser, ibland på annan arbetsort utan möjlighet att åka hem. Det föreligger inget krav på genomförd värnplikt men det ingår för icke militärt utbildade grundläggande militär utbildning (en till tre veckor) för att erhålla kombattantstatus. Saknas relevant utbildning inom säkerhetsunderrättelsetjänsten kommer detta möjliggöras efter hand.

Vill du veta mer om befattningen är du välkommen att kontakta: Björn Andersson.

Information om rekryteringsprocessen
Björn Andersson

Fackliga företrädare
SACO Mika Laitanen.
OFR/S Martin Sparr.
OFR/O Anna Tuulik.
SEKO Matz Felix.

Samtliga ovan nås via växeln på 019-39 35 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-03-27. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. 

 

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 800 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Medarbetare till Insamlingsenheten på SCB

Läs mer Feb 21
Nytt
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Har du ett stort samhällsintresse? Vill du vara med och bidra med din kunskap och personlighet till en organisation i förändring? Hos oss kommer du tillhöra ett team av 22 engagerade kollegor i Örebro vars uppdrag är att samla in och granska ekonomiska data som ligger till grund för politiska beslut och styrningen av Sverige.

Insamlingsenhetens uppdrag är att samla in och tillhandahålla data, samt att implementera en effektiv och säker datahanteringsprocess från datafångst till tillgängliggörande av data inför bearbetning och analys. Vi söker just nu en medarbetare till sektionen Ekonomisk statistik vars huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av produktionsansvar och löpande gransknings och administrativt arbete i team som jobbar med insamling av ekonomiska data. Uppgifterna som samlas in används bland annat vid beräkning av nationalräkenskaperna.

Insamlingsverksamheten på SCB genomgår just nu stora förändringar. Nya behov ställer krav på ökad återanvändning av data samt hantering av nya datakällor. Vi behöver mer data, samtidigt som vi har en målsättning att halvera uppgiftslämnarbördan för företag och organisationer. För att lyckas med det behöver vi fånga data på smartare sätt och utveckla en mer digital process, där vi minskar antalet manuella moment för både oss och våra uppgiftslämnare. Vi ser gärna att du vill vara en del av den utvecklingen.

Vill du ...

• delta och ansvara för datainsamlingen av ekonomisk statistik
• planera, följa upp och utveckla insamlingen inom ansvarsområdet
• administrera insamling, granska uppgifter i ett komplext ekonomiskt sammanhang och hantera kontakter med uppgiftslämnare
• delta i aktuellt utrednings- och förbättringsarbete i syfte att utveckla processer för datafångst

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot ekonomi eller samhällsvetenskap eller statistik
• minst 15 hp statistik
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• erfarenhet av att samarbeta i team

Meriterande är om du även har:


• minst 30 hp statistik
• kunskap inom något av följande ämnesområden; redovisning eller nationalekonomi
• Tidigare arbetslivserfarenhet av redovisning
• Erfarenhet att möta företag och/eller organisationer i rådgivande situationer
• kunskap i , SAS, Power BI, R och/eller Python
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara bra på att skapa och underhålla relationer eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt. Vår omgivning förändras och vi behöver förändras med den. Därför behöver du även vara flexibel för att snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar och se möjligheter i förändring. Vi söker dig som har förmågan att komma med nya idéer och angreppssätt utifrån de mål och den kvalitetsstandard som gäller, samtidigt som du kan organisera och prioritera arbetet på ett strukturerat sätt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för Ekonomisk statistik i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tills vidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vi ser gärna manliga sökande till den här tjänsten, eftersom sektionen har övervägande kvinnliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Soile Ruuska tel 010-479 63 64.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsen, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-03-17.
Diarienummer: A2024/0890.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Tillsynshandläggare till Bygglovsavdelningen

Läs mer Feb 19
Tycker du att juridik är spännande och att rättssäkerhet är viktigt? Vill du lösa problem och hjälpa våra medborgare? Då är detta tjänsten för dig! Nu har du chansen att söka till oss på Bygglovsavdelningen som tillsynshandläggare för ett längre vikariat. Varmt välkommen med din ansökan!

Om tjänsten 
Som tillsynshandläggare kommer du att spela en viktig roll i att säkerställa att verksamheter och örebroarna följer gällande regler och bestämmelser inom plan- och bygglagens område. I rollen kommer du självständigt handlägga ärenden inskickade från örebroarna och ansvarar för att driva olika tillsynsärenden, från att de upprättas till att de avslutas. Dessa tillsynsärenden kan till exempel handla om olovligt bygge, trafikfarlig växtlighet eller bristande tillgänglighet. 

Du ingår i ett ambitiöst team där ytterligare tre kollegor arbetar med tillsynsärenden. I teamet finns mycket erfarenhet och kompetens som alla delar med sig av. Du samarbetar nära med dina närmaste kollegor där ni stöttar varandra genom hela ärendeprocessen, men tar även hjälp av andra yrkeskategorier vid behov. Rättssäkerhet och professionalitet är ledord för tillsyn och vi hoppas du vill vara med oss att säkerställa detta. Tillsammans hjälps vi åt att ta hand om vår stad Örebro!

Exempel på arbetsuppgifter:

• självständigt handlägga ärenden
• genomföra tillsynsbesök tillsammans med kollega
• hantera tillsyn om avsaknad av strandskyddsdispens enligt miljöbalken
• ta kontakt med medborgare
• ta fram tjänsteskrivelser
• hålla föredragningar för nämnd

Om arbetsplatsen
Du ingår i Bygglovs administration- och tillsynsenhet (BAT) som är en del av Bygglovsavdelningen på Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen. BAT-enheten består av sju medarbetare och en enhetschef. Vi arbetar aktivitetsbaserat och sitter i fräscha lokaler på Citypassagen med bra pendlarläge intill Centralstationen. Det finns också möjligheter att delvis jobba på distans.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen ansvarar för tillsyn och verksamhet inom miljöområdet, översiktlig planering, detaljplanering, planering av stadmiljöinvesteringar, markplanering och exploatering, trafikplanering, naturvård, kulturmiljövård, bygglov, GIS och kartframställning.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
I rollen som tillsynshandläggare tar du ansvar för att driva dina ärenden framåt och har en förmåga att med lugn och trygghet möta och guida örebroarna i olika situationer. Du är lyhörd och anpassar ditt sätt att kommunicera och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt till mottagaren. Då vi enligt lag behöver hantera våra åtaganden korrekt krävs det att du är noggrann och strukturerad, men samtidigt kan anpassa dig till ändrade förutsättningar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med örebroarna, kollegor och övriga samarbetspartners, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning om minst 180 högskolepoäng inom exempelvis rättsvetenskap, juridik, byggingenjör eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• B-körkort, manuell växellåda

Meriterande:


• erfarenhet av att arbeta med tillsyn inom detta eller något annat område
• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• kunskap om förvaltningslagen samt plan- och bygglagen

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse t.o.m. 31 december 2024

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Beredskapshandläggare

Läs mer Feb 6
På Samhällsavdelningen arbetar vi för länets hållbara utveckling, ur såväl ett socialt som ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Det gör vi inom områdena samhällsplanering, bostadsförsörjning, kulturmiljövård, social hållbarhet samt klimat och energi. Vi arbetar också för ett tryggt samhälle, med god beredskap och motståndskraft vid olycka, kris och krig.



Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig myndighet enligt förordningen om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap.

Länsstyrelsen är också den högsta civila totalförsvarsmyndigheten i länet och ska verka för att största möjliga totalförsvarseffekt uppnås.

Enhetens verksamhet innebär att leda och driva arbetet i syfte att nå ett ett välutvecklat och robust arbetet med krisberedskap och totalförsvar inom myndigheten och inom länet. Vår samverkansroll sträcker sig över samtliga skeenden, både före, under och efter en kris, och vi ska omgående kunna upprätta en ledningsfunktion för samordning och inriktning.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en beredskapshandläggare för att huvudsakligen arbeta med frågor kring samhällets krisberedskap, civilt försvar och totalförsvar. Det innebär bland annat att du ska:

- Delta i utvecklingsarbetet av lägesbildsarbete.
- Arbeta med omvärldsbevakning, läge- och analys, både i vardagen och i krisorganisation under en händelse.
- Delta i arbetet med att stötta kommunerna i deras krisberedskapsarbete utifrån kommunöverenskommelsen och gällande regelverk.
- Delta i beredskapsplanering.
- Delta och leda projekt och arbetsgrupper inom verksamhetsområdet.
- Utbilda och informera, både till interna och externa aktörer.
- Vara en kunskapsresurs och stödja övriga medarbetare inom myndigheten och till länets aktörer, med bland annat analyser och underlag.
- Handlägga ärenden och besvara remisser.
- Planera och genomföra konferenser och möten.
- Följa upp framtagna åtgärdsplaner efter övningar.

Du kommer i samverkan med övriga medarbetare på enheten att arbeta med olika uppdrag. Vår enhet och arbetsgrupp arbetar aktivt för ett bra arbetsklimat, och i det arbetet är det viktigt att alla är med i bidrar. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning eller mångårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildningsinriktning mot statsvetenskap, analys, risk- och krisberedskap eller liknande är meriterande.

Du har erfarenhet av att driva, kommunicera och följa upp processer eller projekt i samverkan med andra aktörer och du har erfarenhet av att hålla i utbildnings- och informationsinsatser.

Meriterande är erfarenhet av:

- Arbetslivserfarenhet av praktiskt arbete med krisberedskap inom en myndighet.
- Kunskap om samhällets krishanteringssystem, samt om länsstyrelsens samordningsansvar.
- Kunskap och erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser.
- Erfarenhet av krisorganisations- och stabsarbete under pågående händelser.
- Kunskap om gällande svensk lagstiftning inom krisberedskap och civilt försvar/totalförsvar.
- Du har erfarenhet av att genomföra lägesbildsarbete, analyser och att sammanställa beslutsunderlag.
- Krisledning och stabsarbete.
- Övnings- och utbildningsverksamhet.

Som person är du strukturerad, flexibel och har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Du ser helhet och sammanhang, och har även god förmåga att ta initiativ, leda och driva projekt samt slutföra, följa upp och implementera resultat.

Du kan hantera många olika uppdrag och arbetsuppgifter samtidigt och det är viktigt att kunna ställa om från utvecklings- och planeringsarbete till operativt arbete samt hantera snabba beslut och förändringar. Du är trygg och bekväm i att företräda myndigheten och agerar utifrån en ledar- och projektledarroll. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och van användare av Office-programmen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Körkort för bil krävs.

Anställning
Anställningen är tillsvidare och provanställning tillämpas. Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Med anställning kan följa skyldighet att krigsplaceras.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 26 februari 2024.

Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar, god ekonomi och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 härliga kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande.



Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”.



Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Ansök nu

Samordnare till Centrum för samverkan/Samba

Läs mer Jan 25
Är du intresserad av en ny tjänst där du får vara med och stödja samverkan mellan verksamheter med målet att unga människor ska få en gynnsam utveckling? Har du även en gedigen erfarenhet av att arbeta med samverkan kring målgruppen barn och unga i behov av stöd kan denna tjänst vara något för dig. Varmt välkommen med din ansökan till oss!

Om tjänsten

Samba söker nu en samordnare på heltid som vill bli en del av ett redan välfungerande team. Sambasamordnarens uppdrag är att stödja samverkan mellan verksamheter med målet att den unge ska få en fungerande livssituation. Barn och unga har ibland en situation som medför att både den unge och familjen behöver stöd och insatser från flera olika verksamheter. För att stödet ska samordnas på ett klokt sätt behöver verksamheterna samarbeta och samverka utifrån en helhetssyn med barnets bästa i fokus. Sambas uppdrag är att organisera och leda samverkansprocessen runt barn och unga, 0-21 år, där flera verksamheter är involverade runt det enskilda barnet/familjen och där samverkansledning behövs för att skapa konstruktiva samverkansprocesser.

Sambasamverkan är underordnad gängse beslutsgångar och verksamheterna behåller sitt ansvar i ärendet. I Sambasamverkan är målet att skapa en gemensam förståelse och en helhetssyn där den unges behov styr insatserna. Sambasamordnarens roll som oberoende och neutral samverkansledare gynnar en konstruktiv samverkan.

Exempel på arbetsuppgifter:

• att med barnets bästa i fokus organisera, strukturera och leda samverkan runt enskilda barn och ungdomar där verksamheterna behöver stöd av en neutral samverkansledare för att skapa en god samverkansprocess
• att stödja samverkansprocessen mellan verksamheter som behöver lösningar över verksamhetsgränserna
• att skapa förutsättningar för engagemang och delaktighet i samverkansprocessen
• att i nära samarbete med de olika verksamheterna utveckla samverkansarbetet
• att ge information och kunskapsstöd i arbetet med samverkan och Samordnad individuell plan (SiP)
• att erbjuda generell kompetens kring samverkan i barn- och ungdomsärenden

Om arbetsplatsen
Centrum för samverkan/Samba har ändamålsenliga lokaler på Ringgatan 32 i Örebro. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Rollen kräver att du har god erfarenhet av att arbeta med målgruppen barn och unga i behov av sammansatt stöd. Du måste ha god förmåga att självständigt driva och utveckla arbetet, se individen ur ett helhetsperspektiv och ha förmåga att arbeta med flera olika processer samtidigt. Uppdraget som Sambasamordnare kräver god förståelse för verksamheternas uppdrag och du måste ha lätt för att samverka med såväl interna som externa aktörer. Du behöver vara ansvarstagande, saklig och prestigelös. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga där du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer relevant
• kunskap och kompetens om barn, unga och familjer i behov av sammansatt stöd
• flerårig yrkeserfarenhet av att arbeta med målgruppen barn och unga i behov av sammansatt stöd
• god kännedom om lagar, styrdokument och berörda verksamheters uppdrag
• god förmåga att samarbeta och skapa ett gynnsamt samverkansklimat
• god förmåga att självständigt driva och utveckla arbetet

Meriterande:

• erfarenhet av att leda samverkansprocesser

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 12 augusti eller enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 8 februari

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen .

Övergripande IT-arkitekt till sektionen för infrastrukturdrift!

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Feb 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
”Det är utmanade, spännande och intressant – vi har en hög ambition och en vilja att nå dit” – så svarar sektionschefen på Infrastrukturdrift på frågan om varför han trivs på sitt jobb.  Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring och söker nu en driven och erfaren It-arkitekt för övergripande arbete med inriktning mot infrastruktur. Vi har ett helhetsansvar för IT infrastrukturen, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

I rollen som övergripande IT-arkitekt kommer du att leda arkitekturarbetet i samarbete med våra arkitekter, verksamhetsutvecklare och tekniker. Detta för att säkerställa utformningen av vår IT-arkitektur, implementera och underhålla arkitekturella lösningar som överensstämmer med strategier och riktlinjer. I rollen som IT-arkitekt får du stor frihet i ditt arbete, du kommer ingå i ett team av arkitekter med god sammanhållning där du får ta stort eget ansvar.

 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• driva och genomföra utredningar och konsekvensanalyser av olika arkitekturalternativ och deras påverkan på vår verksamhet, organisation och arbetssätt
• företräda enheten i olika möten och råd
• agera sakkunnig/expertstöd inom ditt ansvarsområde. 

Du måste ha

• högskoleutbildning inom datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande kunskap genom erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av arbete med IT-arkitektur med delvis inriktning infrastruktur
• djup förståelse för olika infrastrukturella tekniker, plattformar och IT-arkitektur
• goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också

• har goda färdigheter i att genomföra, dokumentera och leda/facilitera ett systematiskt arkitekturarbete
• har erfarenhet av arbete med arkitekturramverk
• har god och bred kunskap om systemarkitektur, systemintegrationer och teknik
• har erfarenhet av områden med särskilda krav på informations-/IT-säkerhet
• har erfarenhet av arbete i organisationer med stora tekniska miljöer i komplexa systemlandskap
• är certifierad enligt IT arkitekt Master via DF Kompetens. 

Vi vill att du 

• har lätt för att skapa nya och goda relationer och är bekväm i sammanhang där du pratar inför grupp, leder workshops eller agerar facilitator
• löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna samt ser logik och samband i komplex information eller miljö
• skapar engagemang och delaktighet när du samordnar dina kollegor
• du är säker i osäkra sammanhang, står upp för egna åsikter, har mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro.Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mattias Löfroth, 010-495 54 32, mattias.lofroth@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-717. Vi behöver din ansökan senast den 11 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Systemtekniker - Active Directory

Drifttekniker, data
Läs mer Feb 16
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker medarbetare med kompetens inom området Active Directory som vill vara med att vidareutveckla våra IT-miljöer och att bygga upp myndighetens driftsorganisation för att framöver kunna hantera större åtaganden kring intern drift.

I din roll kommer du att utveckla, konfigurera och förvalta lösningar kring Active Directory och vår behörighetshantering. Du kommer att ingå i ett team och får möjlighet att vara med och forma myndighetens framtida lösningar inom området.

Vi tror att du lockas att vara med på en spännande resa med en it-driftsmiljö och organisation under omfattande utveckling. Vi tror också att du sporras av utmaningar i vardagen och att leverera säkra, hållbara och effektiva lösningar inom ditt verksamhetsområde.

Vi är i ett uppbyggnadsskede med många spännande utmaningar och vi vill att du som söker, precis som vi, gillar förändring och ny teknik!

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• agera som teknisk specialist och delta i förvaltning och vidareutveckling inom ADDS tillsammans med teamet
• ta fram kravspecifikationer, instruktioner och dokumentation
• initiera, driva och delta i förbättrings- och förändringsarbeten
• samarbeta med övriga organisationen för vidareutveckling, förvaltning samt införande av nya plattformar eller tjänster
• omvärldsbevaka området ur ett tekniskt perspektiv och föreslå förbättringar
• scripta i Powershell.

Du måste ha

• en akademisk examen inom it-tekniskt område eller innehar motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga
• flerårig erfarenhet av arbete med ADDS, DNS och GPO inom de senaste 5 åren
• goda kunskaper i Powershell för att skapa automationsscript
• goda kunskaper i svenska både i tal och i skrift.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av arbete med certifikathantering
• erfarenhet av arbete med flerfaktorsautentisering
• erfarenhet av arbete med federationslösningar
• arbetat i organisationer med högt ställda säkerhetskrav
• erfarenhet av att arbeta med stora komplexa driftmiljöer
• erfarenhet av att skapa tekniskdokumentation.

Vi vill att du

• har ett högt säkerhetsmedvetande
• är prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter
• är självgående med högt engagemang och tar stort ansvar för det du gör
• är strukturerad och ordningsam
• eftersträvar att ständigt bli bättre och är ansvarstagande för din och teamets vidareutveckling.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta tf. sektionschef Juha Palomaa, Juha.Palomaa@transportstyrelsen.se. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-930. Vi behöver din ansökan senast den 7 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Ekonom med inriktning på redovisning.

Redovisningsekonom
Läs mer Jan 26
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker dig som trivs i en stor organisation är nyfiken, lösningsorienterad och analytisk. Avdelning Fordonsinformation arbetar med att hantera skatter och avgifter. Vi tar emot samtal från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. 

Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter innefattande förvaltning och utveckling av systemen. Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 14 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsen.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta operativt med bokslutsarbete
• stämma av våra stora betalflöden för skatter och avgifter
• löpande ha kontakt med övriga avdelningar
• samarbeta tvärfunktionellt inom organisationen
• kvalitetssäkra betalflöden gentemot internt och externa uppdragsgivare
• arbeta med utveckling och effektivisering av processer
• arbeta med analyser inom olika flöden.

I övrigt kan du ges möjlighet att arbeta med övriga förekommande arbetsuppgifter inom organisationen.

Du måste

• ha akademisk examen inom ekonomi, gärna inom redovisning,
• ha flera års aktuell erfarenhet av bokslutsarbete
• ha aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom ekonomi
• kunna göra kvalificerade analyser med stöd av Excel
• ha god förmåga att utrycka dig väl på svenska både i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av att arbeta med stora ekonomiska flöden
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet UBW (fd Agresso).

Vi vill att du

• är analytisk och har förmågan att lösa problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information
• har en god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor, du är smidig, lyssnar och kommunicerar för att hitta lösningar och på ett prestigelöst sätt fokuserar på det gemensamma målet
• är strukturerad och kan arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller tidsramar
• är självgående och tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt arbetssätt och driver dina processer vidare.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Ekonomi Uppbörd Maria Fransson maria.fransson2@transportstyrelsen.se.

ST, Cecilia Yttergren och Saco, Eva Isaksen nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-398. Vi behöver din ansökan senast den 18 februari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Systemtekniker ITSM

Systemförvaltare
Läs mer Jan 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. IT-avdelningen är en viktig del för en hållbar utveckling och skapar nytta och värde i samhället.

Vi söker nu en driven medarbetare som ska arbeta med vårt ITSM-system och it-portaler, och som vill vara med och utveckla myndighetens IT-verksamhet. Vår IT-miljö har höga krav på tillgänglighet, spårbarhet och säkerhet. Du kommer att arbeta i ett team på 4 personer för att driva, utveckla, bygga och förvalta vårt ITSM-system och it-portaler som underlättar och stödjer vår arbete med IT-relaterade ärenden.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• förvalta och vidareutveckla vårt ITSM-system och portalen för IT-relaterade beställningar
• arbeta med automationer och andra förbättringsåtgärder
• skriva skript i Powershell
• vara med i uppbyggnaden av CMDB
• arbeta med säkerhetshöjande åtgärder

Du måste ha

• högskole- eller universitetsexamen med it-inriktning, eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• god kännedom om att arbeta i ett större ITSM-system
• kompetens inom UX-design
• allmän kodförståelse
• kompetens inom Powershell, Javascript och Active directory

Det är meriterande om du också har

• arbetat med servicedesk och supportfunktioner
• arbetat med ITIL-processer, beställningsprocesser och automationsprocesser

Vi vill att du

• har ett högt säkerhetsmedvetande
• är prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter
• är självgående med högt engagemang och tar stort ansvar för det du gör
• är strukturerad och ordningsam
• eftersträvar att ständigt bli bättre och är ansvarstagande för din vidareutveckling
• är kreativ, lösningsinriktad samt öppen för förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mariana Blaxmo 010-49 56 507, mariana.blaxmo@transportstyrelsen.se,  ST, Siv Nederman och Saco, Anneli Hjalmarsson nås via vår växel på 0771-503 503. 

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-178. Vi behöver din ansökan senast den 9 februari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Ekonomicontroller

Controller
Läs mer Jan 11
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker en erfaren ekonomicontroller som ska arbeta med avdelningens ekonomi och ekonomistyrning och vara ett viktigt stöd till ledningen, avdelningens chefer och verksamhet.

Tjänsten är placerad på avdelning Fordonsinformation, på en av två sektioner på Staben där vi hanterar frågor inom ekonomi, intern styrning och kontroll, verksamhetsplanering, strategiskt analysarbete inom bl a områdena kund och omvärldsanalys, stöd inom avtalsförvaltning, upphandling och upprättande av avtal. 

Staben ger stöd till övriga verksamheter inom avdelningen med såväl generell som specifik kompetens och ska inom vissa områden styra, stötta och samordna samt följa upp avdelningens verksamhet. På Staben jobbar vi i team och har ett nära samarbete med våra kollegor. För att trivas hos oss är det därför viktigt att du gillar samarbeten och att hitta lösningar i komplexa frågor. Du ska också vilja utveckla både dig själv, andra och verksamheten samt tycka att det är spännande med varierande arbetsuppgifter och uppdrag som kan omfatta hela avdelningen.  

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta både strategiskt och operativt inom avdelningen med bland annat budgetprocess, ekonomiska analyser, bokslut, uppföljning och ekonomistyrning
• samordna avdelningens ekonomiarbete tillsammans med vår andra ekonomicontroller
• stödja avdelningens chefer och ledare i deras ekonomiska ansvar
• medverka i arbetet med uppföljning och rapportering till avdelningsdirektören och centrala funktioner
• medverka i arbetet med att skapa och vidareutveckla rutiner för avdelningens ekonomiarbete
• bidra med ekonomisk kompetens i avdelnings- och myndighetsövergripande projekt och utredningar
• samarbeta med controllers inom avdelningen och på övriga avdelningar på Transportstyrelsen.

Du måste ha

• akademisk examen inom ekonomi eller annan inriktning som vi anser relevant
• flerårig (minst 3 år) aktuell erfarenhet av kvalificerat controllerarbete inom ekonomiområdet
• mycket goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av statlig ekonomistyrning
• erfarenhet av controllerarbete i en större organisation
• erfarenhet av arbetat i ekonomisystemet Agresso/UBW

Vi vill att du

• är analytisk och har förmåga att se helheten
• är strukturerad och noggrann
• självständigt kan driva arbetet för att nå uppsatta mål och leveranser
• har lätt för att samarbeta och van att jobba i team
• är flexibel och har lätt att anpassa dig efter förändrade förutsättningar
• är kommunikativ och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Charlotta Westerberg, 010-495 65 56 charlotta.westerberg@transportstyrelsen.se. ST, Cecilia Yttergren och Saco, Astrid Edlund nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-28. Vi behöver din ansökan senast den 1 februari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Release Manager IT

Processansvarig, ITIL
Läs mer Dec 22
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Avdelning It har en central roll inom Transportstyrelsen, där samtliga 350 medarbetare utgör ett viktigt strategiskt- och operativt stöd för verksamheten. Hos oss får du chansen att jobba med och skapa unika system som verkligen har betydelse för framtiden. System som gör nytta dagligen för både privatpersoner och företag. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och vi vill ta tillvara på vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Hos oss pratar vi inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.

Vi söker nu en driven och vass Release Manager som vill vara med och utveckla myndighetens it-miljö. I rollen som Release Manager kommer du bland annat att planera och koordinera releaser för tre driftsektioner. Du bevakar nya, pågående och avslutade releaser samt säkerställer att dessa hanteras enligt gällande rutiner och processer. Vår it-miljö har höga krav på tillgänglighet, spårbarhet och säkerhet. Du kommer att arbeta i processer som underlättar och stödjer vårt förändringsarbete.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• följa upp releaser som inte genomförts som planerat
• medverka vid framtagande av releaseplaner (Release/Deploy hantering)
• ge internt stöd om både tillämpning av processerna, stödsystem och verktyg
• delta i myndighetens processforum
• delta i besluts -och beredningsmöten
• fånga upp behov gällande processtöd, omvärldsbevaka inom området och kontinuerligt förbättra processen tillsammans med processledare.

Du måste ha

• akademisk utbildning inom it-området eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig 
• erfarenhet inom konfigurationshantering
• erfarenhet av att arbeta enligt processer baserade på ITIL
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av leveranskontroll och baselinehantering
• erfarenhet av att dokumentera system
• bred kompetens inom it-teknikområdet (nätverk, servrar, integration, applikationer etc.)
• erfarenhet av att arbeta med standarder och/eller policies gällande it-säkerhet eller informationssäkerhet
• certifiering inom ITIL-foundation.

Vi vill att du

• arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl och slutför det som påbörjats
• tar ansvar för din uppgift, är lösningsinriktad och driver processer vidare med högt engagemang
• är ansvarstagande för din och teamets vidareutveckling, skapar engagemang och delaktighet för att effektivt nå gemensamma mål
• har en god kommunikativ förmåga där du lyssnar och är mottaglig för motparten och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro.  Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Magnus Annerfalk, 010 - 495 3177 magnus.annerfalk@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco, Anneli Hjalmarsson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-7387. Vi behöver din ansökan senast den 26 januari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu