Örebro: Arkivarie till Örebro stadsarkiv

Hitta ansökningsinfo om jobbet Arkivarie till Örebro stadsarkiv i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-24 // Varaktighet: Heltid

Hjälp oss säkra verksamhetsinformationen för framtiden! Örebro stadsarkiv erbjuder nu dig som är arkivarie att bli del av vårt team. Är du en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och är intresserad av att arbeta strategiskt med förändringsarbete? Då välkomnar vi dig med din ansökan!

Om tjänsten
Välkommen till Örebro stadsarkiv! Örebro kommun befinner sig i en digitaliseringsresa. Hos oss får du möjlighet att bidra till enhetens och kommunens utvecklingsarbete och vara med att ta steget mot digital informationsförvaltning. Därför behöver vi dig som vill arbeta proaktivt och som kan se hela processen, från det att informationen föds till det eviga livet i arkivet.

Som arkivarie på stadsarkivet kommer du att tillhöra ett team med ett nära samarbete och ömsesidigt lärande. Vi har ett öppet klimat där vi hjälps åt och gemensamt arbetar mot uppsatta mål. Du erbjuds en varierande och spännande tjänst där du arbetar både strategiskt och operativt. Vårt uppdrag är viktigt och vi vill ta vara på din potential att vidareutvecklas hos oss.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ge kvalificerat stöd och råd, informera och utbilda om arkivprocesser
• praktiskt arbeta med analoga och digitala leveranser
• styra kommunens hantering av arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• tillhandahålla allmänna handlingar
• bidra till verksamhetens utvecklingsarbete, kollegiala utbyte och gemensamma lärande

Kompetenskrav

• adekvat högskoleutbildning om 180 hp, varav minst 60 hp arkivvetenskap

Som arkivarie är du trygg i din yrkesroll, serviceinriktad och kan arbeta både självständigt och i team. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren, alltid med ett gott bemötande. För att trivas i tjänsten ska du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och se möjligheter i förändringar. Vidare behöver du vara initiativtagande och ha en vilja att bidra med dina tankar och idéer för att kunna arbeta proaktivt och utveckla verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• kunskaper om analog och digital arkivering
• erfarenhet av e-arkivering
• kunskaper om processbaserad arkivredovisning
• relevant arbetserfarenhet från offentlig sektor
• kunskap i systemvetenskap

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Stadsarkivet tillhör Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Vi arbetar med förvaltning och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Stadsarkivet ansvarar idag för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet, förvaltning och forskare får ta del av på olika sätt. Våra lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden.

Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 februari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Arkivkanslist

Nedan visas andra jobb i Örebro som Arkivkanslist.

Arkivhandläggare till Örebro stadsarkiv

Läs mer Jan 3
Vi söker nu en arkivhandläggare med intresse för arkiv och erfarenhet av administration.

Om tjänsten 
Som arkivhandläggare på stadsarkivet ansvarar du tillsammans med arbetsgruppen för bevarande och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Tjänsten innebär variation och bredd eftersom stadsarkivet har ett kommunövergripande uppdrag och direktkontakt med både verksamheter och allmänhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• diarieföring i W3D3
• ekonomihantering, fakturering och beställning
• forskarexpedition, telefon och posthantering
• utlämnande av allmänna handlingar
• besvara förfrågningar från allmänhet och förvaltningar
• analog betygshantering
• dokumentera och registrera i arkivets olika verksamhetssystem

Kompetenskrav

• 3-årig gymnasieutbildning med inriktning administration eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 

Som arkivhandläggare på stadsarkivet behöver du vara en person som gärna samarbetar med andra människor och som har lätt för att skapa kontakter. Det är också viktigt att du arbetar självständigt, tar egna initiativ och slutför uppdrag. Du anpassar dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändringar. Vidare är det viktigt att du är serviceinriktad och har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• dokumenterad utbildning i och erfarenhet av att använda verksamhetssystemet W3D3
• erfarenhet av fakturering och beställning
• erfarenhet av arkivhantering
• erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Enheten för informationsförvaltning och arkiv (Stadsarkivet) ingår i avdelningen informationsförsörjningsavdelningen. Stadsarkivet är kommunens centralarkiv och verkställande för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen. 

Hos oss arbetar 7 medarbetare med bevarande och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial och ansvarar för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet och förvaltning får ta del av på olika sätt. Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 januari.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kansliadministratör till häktet Örebro

Läs mer Aug 17
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Läs mer om häktet Örebros verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/orebro/#om

Häktet i Örebro tar emot häktade både med och utan restriktioner och ligger i Polishuset i Örebro. Häktet har 57 platser.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta som administratör med för närvarande placering på häktet i Örebro.
Du kommer att ha ansvar för bl.a. arkiv, diariet och akthantering. Andra exempel på arbetsuppgifter är strafftidsberäkning och handläggning av andra ärenden på häktet, IT-administration, bevakning och uppföljning av avtal, fakturahantering och vissa avtalsinköp mm. Bra sammanfattat är att du ska vara beredd på att ha många bollar i luften samtidigt. Du kommer att ha en viktig samordnande roll.
I tjänsten är det viktigt att upprätthålla en god rättssäkerhet. Det gör du bl.a. genom att samverka med kontakter såväl inom myndigheten som med externa samverkanspartners inom rättskedjan.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som administratör är det viktigt att ha ett organiserat arbetssätt, hög ansvarskänsla och förmåga att arbeta efter mål och korta tidsramar. Du planerar och genomför ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning eller tillfälliga arbetsuppgifter. Vid lugnare perioder ser du vad som behöver göras och tar initiativ till andra uppgifter. Du arbetar alltid effektivt samtidigt som du är kvalitetsmedveten. Du trivs bra med att arbeta i grupp och har lätt för att skapa nya kontakter och underhålla relationer. Då handläggningen är en del av rättsprocessen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbete. Du är stresstålig och erbjuder god service. Du är lojal mot verksamheten, kan samarbeta med många olika människor men har samtidigt en god förmåga att arbeta självständigt.

Det är viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Har medvetenhet om och förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar sig själv och andra. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Krav:
• Fullständig gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen
• Flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Meriterande:
• Godkänd i kriminalvårdens grundutbildning
• Erfarenhet av komplexa administrativa arbetsuppgifter, gärna ifrån rättsväsendet
• Erfarenhet av strafftidsberäkning
• Erfarenhet av kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av diarieföring
• God IT-kompetens
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i både tal och skrift

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Arkivarie

Läs mer Sep 20
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Ditt framtida arbete

Sektion informationsförvaltning ansvarar för strategisk styrning, stöd, utveckling och utvärdering inom området informationsförvaltning. På sektionen finns idag ca 20 medarbetare i rollerna arkivarier, dokument-controllers och systemförvaltare. Informationsförvaltning är en av två sektioner på enheten Kundmötet och informationsförvaltning och ingår i avdelningen Strategisk utveckling och förvaltning. Vi behöver nu förstärka sektionen med en arkivarie.

Som arkivarie kommer du arbeta med att säkerställa en korrekt hantering av myndighetens allmänna handlingar genom att redan från början påverka informationens struktur, hantering, gallring, lagring och redovisning. Informationshanteringen på Transportstyrelsen är i huvudsak elektronisk. Hos oss arbetar vi i ett högt tempo och vi har många uppgifter på gång samtidigt.

Dina framtida arbetsuppgifter


• är att bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på it-system och hantering av myndighetens handlingar.
• är att delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering samt arkivering.
• kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• är att genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• är att ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.
• är att bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• är att utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• samt andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll

Du måste ha


• högskoleutbildning på lägst kandidatnivå med minst 60 hp (40 p) arkiv- och informationsvetenskap
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du också har


• en arkiv- och informationsvetenskaplig utbildning med inriktning på elektroniska handlingar och e-förvaltning
• kunskap om systemvetenskap/informatik
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt

Vi vill att du


• är trygg i din kompetens om offentlighetslagstiftningen
• har förmåga att lyssna, analysera, konkretisera och omsätta teori till praktisk informationsförvaltning
• inspireras av att var med och utveckla verksamheten i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll som arkivarie
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro eller Norrköping. Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Resor mellan våra huvudorter Norrköping, Borlänge och Örebro förekommer.

Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning

Du är välkommen att kontakta

Sektionschef Claes Revenius, claes.revenius@transportstyrelsen.se.
Saco, Maria Inghamn och ST, Annica Ohlsson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den14 oktober märkt med referensnummer TSG 2018-4390. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev.  Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Tim- och sommarvikarier till Örebro kommuns SoL- och LSS-verksamheter

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Dec 16
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra servicemottagare med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet.

Antar du utmaningen?  


Om tjänsten 
Varmt välkommen till ett lärorikt extrajobb inom funktionsstöd! Som timvikarie hos oss får du arbeta med att ge stöd till personer med funktionsnedsättning. Här bli det din roll att finnas till hands, stötta, vara tryggheten, ge ett gott bemötande och sätta individens behov och intressen i centrum. Så att varje individ, utifrån sina förutsättningar, kan få en så självständig och oberoende vardag som möjligt. Personerna som vi stöttar kallar vi servicemottagare eller deltagare.  

Vi ser gärna att du har påbörjat eller slutfört utbildning inom pedagogik, omsorg eller liknande.

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat/timanställning inom är:


• grupp-och servicebostad för vuxna LSS
• korttidsvistelse för barn/unga och vuxna, korttidstillsyn (ungdomsfritids) för ungdomar samt bostad med särskild service för barn och ungdomar 
• daglig verksamhet för LSS
• grupp-och servicebostad och boendestöd enligt SoL samt Arbetsverksamhet inom Socialpsykiatrin
• personlig assistans

På orebro.se/jobb/funktionsstod finns mer information om hur det är att arbeta inom våra verksamheter. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Alla personer som vi stöttar är unika. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner, som beskriver vad varje servicemottagare/deltagare behöver stöttning med. Arbetet är strukturerat och kan skilja sig åt beroende på vart du får din placering som vikarie.

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien samt utifrån delegation hantera viss medicinhantering
• dokumentera i vårt dokumentationssystem Treserva

Arbetar du i servicemottagarens hem kommer du bl.a. att:


• delta, närvara och stödja servicemottagaren i olika hushållssysslor såsom matlagning, tvätt och städ
• delta i olika fritidsaktiviteter tillsammans med servicemottagaren
• ha kontakt med bl.a. anhöriga, daglig verksamhet, sjuksköterskor och andra intressenter

Arbetar du i daglig verksamhet kommer du bl.a. att:


• ansvara för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• ansvara för att pedagogiskt planera, organisera och genomföra arbetsuppgifter och aktiviteter tillsammans med deltagarna i gruppen, ensam och med kollegor

Kompetenskrav

• gymnasieutbildning
• fyllt 18 år
• grundläggande datorkunskaper

Eftersom vi arbetar med att stötta människor i deras vardag behöver du som vill arbeta som tim- eller sommarvikarie hos oss vara lyhörd, serviceinriktad och flexibel. Det är också viktigt att du är en trygg och stabil som person med förmåga att möta servicemottagarna/deltagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vi tror också att du som söker har förmåga att samarbeta bra med andra människor och kan relatera till dem på ett smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. 

Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagare/deltagare, anhöriga och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt meriterande

• gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
• erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (ex. VISA och AKK)
• erfarenhet av att arbeta med personer med utmanande beteende
• erfarenhet av arbete med omvårdnadsinsatser
• erfarenhet av arbete med social dokumentation i Treserva
• B-körkort
• kunna cykla
• kunskaper i teckenspråk/stödtecken

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timanställning vid behov, och/eller sommarvikariat under perioden 1 juni - 31 augusti 2023

Tillträde: enligt överenskommelse

Arbetstid: dag/kväll/vaken natt/sovande jour/helg

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Stödet ges genom olika insatser. I alla verksamheter jobbar vi med tydliggörande pedagogik enligt VISA (visuellt individuellt strukturerat arbetssätt) som innebär att våra servicemottagare har individuella mål som personalen jobbar gemensamt mot för att nå.

Övrig information
Din ansökan gäller för samtliga verksamhetsområden men du kan vid ansökan välja vilken typ av verksamhet du är mest intresserad av att arbeta i.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med barn och unga eller med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Belastningsregister beställer du på polisens hemsida: polisen.se/

Läs mer om hur det är att jobba inom Socialförvaltningen inriktning funktionsstöd här: orebro.se/jobb/funktionsstod

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 maj 2023. 

Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat, socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg

Socialsekreterare
Läs mer Jan 20
Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan! 

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att erbjuda olika typer av hjälp och stöd enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet.

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• utredning barn 
• utredning ungdom
• utredning vuxna
• mottagning
• familjehem 

När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser

Arbetar du på Utredning barn eller utredning Ungdom och familj kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt lagstiftningen SoL och LVU

Arbetar du på Utredning vuxna kommer huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt lagstiftningen SoL, LVU och LVM

Arbetar du på familjehem kommer du huvudsakligen att arbeta med rekrytering, utredning av kontaktfamiljer och familjehem samt stöd till familjehem 

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av akuta ärenden enligt lastiftningen SoL, LVU och LVM

Kompetenskrav

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse, sommaren 2023

Antal tjänster: ett flertal

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande och Mottagning innehåller verksamheter som har uppdrag mot flera eller samtliga åldersgrupper i hela kommunen. Övriga tre områden baseras på klienternas ålder. Åldersindelningen är överlappande på så sätt att område Barn och Familj arbetar med personer 0-15 år, Ungdom och Familj med 13-20 år och Vuxna med klienter 18 år och äldre.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Omvårdnadspersonal Löwenhjelska

Vårdbiträde
Läs mer Jan 30
Är du på jakt efter ett sommarjobb eller extrajobb där du får känna dig behövd? Är du undersköterska? Kanske på väg att bli? Eller är du bara nyfiken på att se hur det är att arbeta inom äldreomsorgen? Då har du nu chansen att bli en del av vårt härliga team på Löwenhjelmska huset!

Om tjänsten
Vi är nu i full gång att rekrytera omvårdnadspersonal för schemarader över sommaren, både för dag/kväll/helg och natt/helg. Du får gärna jobba hela sommaren om du vill det, men det finns även möjlighet för dig som vill jobba vissa perioder eller en lägre procent - ett flexibelt sommarjobb helt enkelt! Vi har även behov av några timvikarier som kan börja tidigare och för rätt person finns möjlighet att jobba extra även efter sommaren.

Så hur är det att jobba hos oss då? Ditt arbete kommer gå ut på att tillsammans med övrig omvårdnadspersonal, sjuksköterska och arbetsterapeut ge personlig service och omvårdnad till våra hyresgäster. Vi arbetar rehabiliterande och det betyder att vi vill ta vara på varje unik individs egen vilja och förmåga för att hjälpa dem vara så självständiga som möjligt. Vi har låg personalomsättning och det beror nog på vårt öppna klimat. Hos oss är alla lika mycket värda och ingen fråga är för dum. Varmt välkommen till en arbetsplats där du kan trivas!

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

• ge personlig omvårdnad och stöd utifrån hyresgästernas individuella behov och önskemål
• utföra insatser inom service, omvårdnad, hälsa och sjukvård
• skapa förtroendefulla relationer med hyresgäster och anhöriga

Kompetenskrav

• fyllt 18 år
• avslutad gymnasieutbildning

Som person är du ansvarstagande och kan självständigt prioritera ditt arbete. Du samarbetar bra med allt från kollegor till anhöriga och är lyhörd för våra hyresgäster och deras behov. Du har en positiv inställning, är flexibel när oväntade saker uppstår och engagerad för att våra hyresgäster ska få den bästa möjliga omsorgen. Arbetet kräver att du behärskar det svenska språket på ett sätt som gör att du kan kommunicera med hyresgäster, deras närstående och övrig personal. Vidare krävs det att du behärskar datorer så att du skriftligt kan dokumentera det som arbetet kräver.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• undersköterskeutbildning
• pågående vårdrelaterade studier
• erfarenhet av arbete inom vård- och omsorg
• erfarenhet av något av våra verksamhetssystem (Treserva, Medvind och MCSS/APPVA)
• finska språkkunskaper
• kunskap om finsk kultur (exempelvis mattradition, högtider och musik)

Omfattning och tillträde
Anställningsform: Sommarjobb och timvikariat

Sysselsättningsgrad: varierad upp till 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: ett flertal

Arbetstid: schemalagd dag/kväll/helg eller natt/helg

Om arbetsplatsen
Välkommen till Löwenhjelmska huset! Vi är ett vård- och omsorgsboende i Mellringsområdet och till oss hittar du lätt med exempelvis buss. Våra 56 hyresgäster bor fördelat på fyra våningsplan, två med demensboende och två med somatiskt boende. Några av våra hyresgäster bor även på finska profilplatser utspridda på övriga avdelningar. I vår verksamhet får du ungefär 60 härliga kollegor! Verksamheten drivs som intraprenad.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske löpande.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Tim- och sommarvik undersköterskor till Ängens vård- och omsorgsboende

Undersköterska, hemtjänst och äldreboende
Läs mer Jan 23
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra hyresgäster med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet.

Antar du utmaningen?  

Om tjänsten
Ängen består av fyra avdelningar med kloka, engagerade och roliga medarbetare som trivs med sitt arbete och brinner för god vård och omsorg. Vi behöver förstärka verksamheten med undersköterskor som på timvikariat arbetar med engagemang, empati och glädje. Du arbetar i nära samverkan med sjuksköterska, arbetsterapeut, enhetschef och anhöriga. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt med syfte att stimulera till en meningsfull vardag.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

• personcentrerat arbetssätt
• rehabiliterande arbetssätt
• dokumentation
• teamarbete

Kvalifikationer

• vård- och omsorgsprogrammet eller annan utbildning som ger undersköterskekompetens

Som undersköterska är du flexibel, empatisk och har en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen bör du ha god initiativförmåga, trivas arbeta självständigt och kunna hantera de flesta uppkomna situationer med ett lugn. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera övrig personal, dokumentera det som verksamheten kräver och ge ett gott bemötande hos varje hyresgäst.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av arbete inom vård och omsorg
• erfarenhet av arbete med demens
• erfarenhet av Treserva

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timvikariat

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: ett flertal

Arbetstiden:  dag/kväll/natt

Om arbetsplatsen
Ängen öppnade 2011 och ligger i Ladugårdsängen med närhet till grönområden, golfbana och city. I samma byggnad finns förutom vård- och omsorgsboendet en vårdcentral, minnesmottagning, dagrehabilitering, gruppbostad, familjecentral, seniorbostäder samt en sjukgymnastik. Vård-och omsorgsboendet består av 56 lägenheter fördelade på fyra avdelningar, två avdelningar med inriktning mot somatik och två avdelningar med inriktning demens. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 5 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Personlig assistent deltid 80%

Personlig assistent
Läs mer Jan 3
Jag söker en personlig assistent på 80%

Just nu finns en tjänst hos mig, där du som medarbetare erbjuds att arbeta ca 80%. Hos mig arbetar en liten grupp assistenter som hjälps åt vid frånvaro. Vi har ett rullande 3 veckors schema med dagar, kvällar och helger. Grunden är 80% men du ska vara beredd att arbeta upp till 100%.

Om mig:
Jag är en 50-årig elrullstolburen kvinna som bor tillsammans med min man i en villa i Örebro och p.g.a. en muskelsjukdom behöver hjälp med det mesta i min vardag, vilket innebär: personlig omvårdnad, hjälp på jobbet och dagliga hushållssysslor.

Jag ser helst kvinnliga sökande. För att arbeta hos mig krävs det att du har körkort samt är en van förare, då jag har en minibuss som du kör mig till och från arbetet med.

Jag är mån om att mina assistenter ska trivas och tycka att jobbet är utmanande samt roligt. Som assistent hos mig får du möjlighet till en trygg och långvarig anställning.

Om tjänsten:
Du kommer att vara anställd av Örebro kommun i form av en s.k. PAN-anställning kopplad till mig som brukare.

Lön
Fast timlön
Anställningstyp
PAN anställning
Varaktighet
Tillsvidare
Körkortskrav
B
Telefonnummer
0708-290 210 (efter kl. 16:00)
Kontaktperson
Magdalena Landberg
magdalena.landberg@gmail.com
Arbetstid
Du kommer ha en schemalagd arbetstid som innefattar: dag, kväll samt var tredje helg, ca 80 %.
Intervjuer: kommer ske löpande
Tillträde: Så snart som möjligt
Sista ansökningsdag: 1 mars 2023

Endast personer som väljs ut till intervju kommer att kontaktas!

Ansök nu

Tim- och sommarvikarier till Örebro kommuns SoL- och LSS-verksamheter

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Jan 17
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra servicemottagare med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet.

Antar du utmaningen?  


Om tjänsten 
Varmt välkommen till ett lärorikt extrajobb inom funktionsstöd! Som timvikarie hos oss får du arbeta med att ge stöd till personer med funktionsnedsättning. Här bli det din roll att finnas till hands, stötta, vara tryggheten, ge ett gott bemötande och sätta individens behov och intressen i centrum. Så att varje individ, utifrån sina förutsättningar, kan få en så självständig och oberoende vardag som möjligt. Personerna som vi stöttar kallar vi servicemottagare eller deltagare.  

Vi ser gärna att du har påbörjat eller slutfört utbildning inom pedagogik, omsorg eller liknande.

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat/timanställning inom är:


• grupp-och servicebostad för vuxna LSS
• korttidsvistelse för barn/unga och vuxna, korttidstillsyn (ungdomsfritids) för ungdomar samt bostad med särskild service för barn och ungdomar 
• daglig verksamhet för LSS
• grupp-och servicebostad och boendestöd enligt SoL samt Arbetsverksamhet inom Socialpsykiatrin
• personlig assistans

På orebro.se/jobb/funktionsstod finns mer information om hur det är att arbeta inom våra verksamheter. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Alla personer som vi stöttar är unika. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner, som beskriver vad varje servicemottagare/deltagare behöver stöttning med. Arbetet är strukturerat och kan skilja sig åt beroende på vart du får din placering som vikarie.

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien samt utifrån delegation hantera viss medicinhantering
• dokumentera i vårt dokumentationssystem Treserva

Arbetar du i servicemottagarens hem kommer du bl.a. att:


• delta, närvara och stödja servicemottagaren i olika hushållssysslor såsom matlagning, tvätt och städ
• delta i olika fritidsaktiviteter tillsammans med servicemottagaren
• ha kontakt med bl.a. anhöriga, daglig verksamhet, sjuksköterskor och andra intressenter

Arbetar du i daglig verksamhet kommer du bl.a. att:


• ansvara för att hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• ansvara för att pedagogiskt planera, organisera och genomföra arbetsuppgifter och aktiviteter tillsammans med deltagarna i gruppen, ensam och med kollegor

Kompetenskrav

• gymnasieutbildning
• fyllt 18 år
• grundläggande datorkunskaper

Eftersom vi arbetar med att stötta människor i deras vardag behöver du som vill arbeta som tim- eller sommarvikarie hos oss vara lyhörd, serviceinriktad och flexibel. Det är också viktigt att du är en trygg och stabil som person med förmåga att möta servicemottagarna/deltagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vi tror också att du som söker har förmåga att samarbeta bra med andra människor och kan relatera till dem på ett smidigt sätt. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov. 

Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagare/deltagare, anhöriga och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 

Övrigt meriterande

• gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning
• erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (ex. VISA och AKK)
• erfarenhet av att arbeta med personer med utmanande beteende
• erfarenhet av arbete med omvårdnadsinsatser
• erfarenhet av arbete med social dokumentation i Treserva
• B-körkort
• kunna cykla
• kunskaper i teckenspråk/stödtecken

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timanställning vid behov, och/eller sommarvikariat under perioden 1 juni - 31 augusti 2023

Tillträde: enligt överenskommelse

Arbetstid: dag/kväll/vaken natt/sovande jour/helg

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Stödet ges genom olika insatser. I alla verksamheter jobbar vi med tydliggörande pedagogik enligt VISA (visuellt individuellt strukturerat arbetssätt) som innebär att våra servicemottagare har individuella mål som personalen jobbar gemensamt mot för att nå.

Övrig information
Din ansökan gäller för samtliga verksamhetsområden men du kan vid ansökan välja vilken typ av verksamhet du är mest intresserad av att arbeta i.

Innan du erbjuds en anställning inom arbete med barn och unga eller med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Belastningsregister beställer du på polisens hemsida: polisen.se/

Läs mer om hur det är att jobba inom Socialförvaltningen inriktning funktionsstöd här: orebro.se/jobb/funktionsstod

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 maj 2023. 

Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu