Örebro: Arkivarie till Örebro stadsarkiv

Hitta ansökningsinfo om jobbet Arkivarie till Örebro stadsarkiv i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-24 // Varaktighet: Heltid

Hjälp oss säkra verksamhetsinformationen för framtiden! Örebro stadsarkiv erbjuder nu dig som är arkivarie att bli del av vårt team. Är du en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och är intresserad av att arbeta strategiskt med förändringsarbete? Då välkomnar vi dig med din ansökan!

Om tjänsten
Välkommen till Örebro stadsarkiv! Örebro kommun befinner sig i en digitaliseringsresa. Hos oss får du möjlighet att bidra till enhetens och kommunens utvecklingsarbete och vara med att ta steget mot digital informationsförvaltning. Därför behöver vi dig som vill arbeta proaktivt och som kan se hela processen, från det att informationen föds till det eviga livet i arkivet.

Som arkivarie på stadsarkivet kommer du att tillhöra ett team med ett nära samarbete och ömsesidigt lärande. Vi har ett öppet klimat där vi hjälps åt och gemensamt arbetar mot uppsatta mål. Du erbjuds en varierande och spännande tjänst där du arbetar både strategiskt och operativt. Vårt uppdrag är viktigt och vi vill ta vara på din potential att vidareutvecklas hos oss.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• ge kvalificerat stöd och råd, informera och utbilda om arkivprocesser
• praktiskt arbeta med analoga och digitala leveranser
• styra kommunens hantering av arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• tillhandahålla allmänna handlingar
• bidra till verksamhetens utvecklingsarbete, kollegiala utbyte och gemensamma lärande

Kompetenskrav

• adekvat högskoleutbildning om 180 hp, varav minst 60 hp arkivvetenskap

Som arkivarie är du trygg i din yrkesroll, serviceinriktad och kan arbeta både självständigt och i team. Du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift och anpassar sättet att förmedla budskap till mottagaren, alltid med ett gott bemötande. För att trivas i tjänsten ska du kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och se möjligheter i förändringar. Vidare behöver du vara initiativtagande och ha en vilja att bidra med dina tankar och idéer för att kunna arbeta proaktivt och utveckla verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• kunskaper om analog och digital arkivering
• erfarenhet av e-arkivering
• kunskaper om processbaserad arkivredovisning
• relevant arbetserfarenhet från offentlig sektor
• kunskap i systemvetenskap

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Stadsarkivet tillhör Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen. Vi arbetar med förvaltning och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Stadsarkivet ansvarar idag för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet, förvaltning och forskare får ta del av på olika sätt. Våra lokaler finns i de kulturhistoriska byggnaderna i Grenadjärstaden.

Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 12 februari.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Arkivkanslist

Nedan visas andra jobb i Örebro som Arkivkanslist.

ARKIVARIE TILL FMTIS

Läs mer Feb 3
Befattningen erbjuder

Som Arkivarie kommer du att arbeta i expeditionssektionen som idag består av fem personer. I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med arkivtjänst framförallt vid Örebro garnison samt att stötta både Örebro och Arboga garnisons expeditioner med expeditionsuppgifter. Du kommer även att arbeta tillsammans med flera andra förbands arkivarier med att utveckla Försvarsmaktens informationsförvaltning.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:


• Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål.
• Tre timmar träning i veckan på arbetstid, på våra egna träningsanläggningar eller där vi har avtal
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28 - 35 semesterdagar beroende på din ålder.
• Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB
• Möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning.

Om enheten

Expeditionssektionen är idag placerad vid Garnisonsavdelningen, som idag består av tio medarbetare, och ingår organisatoriskt i Garnisonsenheten.

Garnisonsenheten är en utbrytning ur Logistikenheten som upprättades under våren 2019 och är fortsatt under utveckling. Vi inriktar vår rekrytering till alla som jobbar eller vill jobba i en Försvarsmakt och en garnison som är under omvandling och tillväxt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med olika uppgifter inom arkivtjänst, och du kommer även periodvis arbeta på expeditionen.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:


• Ordna och förteckna arkiv
• Hantera utlämning av allmän handling
• Genomföra bevarande- och gallringsutredningar
• Utbilda och informera om dokumenthantering
• Delta i försvarsmaktsgemensamma projekt och utvecklingsarbeten som bedrivs inom informationsförvaltningsområdet
• Arbeta periodvis på expeditionen i Örebro
• Stötta expeditionen i Arboga

Du kommer även att delta i övningsverksamhet inom Försvarsmakten.

Resor förekommer i tjänsten.

KRAV

Kvalifikationer


• Minst 60 hp i arkivvetenskap
• Mycket god datorvana
• Mycket god kommunikationsförmåga både verbalt och skriftligt
• B-körkort
• Aktuell erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är flexibel, självgående och strukturerad i ditt arbete. Du är serviceinriktad och har lätt för att skapa kontakter. Du har förmågan att arbeta självständigt likväl som i grupp med andra människor.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

 MERITERANDE


• God kännedom om offentlig förvaltning
• Erfarenhet av ordnande och förtecknande av arkiv
• Erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet
• Erfarenhet av hantering av elektroniska handlingar
• Erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Goda kunskaper i engelska

Övrigt

Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning

Sysselsättningsgrad: heltid

Arbetsort: Örebro

Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse.

För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).

För upplysningar om befattningen kontakta:

rekryterande chef Magnus Johansson, telefon 019-392522.

För information om anställningsvillkor kontakta:

HR-Generalist Isabelle Eriksson på 019-39 35 00 (växel).

Fackliga företrädare

SACO Pär Lohman

OFR/S Martin Sparr

SEKO-F Matz Felix

OFR/O Martin Strömquist

Samtliga nås via växeln på 019-393 500.


Välkommen med din ansökan senast 2023-03-10. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.



       

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om.

Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands. Förbandet har över 1 600 medarbetare på mer än 30 orter runt om i landet. Läs mer på https://jobb.forsvarsmakten.se/fmtis

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

Ansök nu

Arkivhandläggare till Örebro stadsarkiv

Läs mer Jan 3
Vi söker nu en arkivhandläggare med intresse för arkiv och erfarenhet av administration.

Om tjänsten 
Som arkivhandläggare på stadsarkivet ansvarar du tillsammans med arbetsgruppen för bevarande och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial. Tjänsten innebär variation och bredd eftersom stadsarkivet har ett kommunövergripande uppdrag och direktkontakt med både verksamheter och allmänhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• diarieföring i W3D3
• ekonomihantering, fakturering och beställning
• forskarexpedition, telefon och posthantering
• utlämnande av allmänna handlingar
• besvara förfrågningar från allmänhet och förvaltningar
• analog betygshantering
• dokumentera och registrera i arkivets olika verksamhetssystem

Kompetenskrav

• 3-årig gymnasieutbildning med inriktning administration eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 

Som arkivhandläggare på stadsarkivet behöver du vara en person som gärna samarbetar med andra människor och som har lätt för att skapa kontakter. Det är också viktigt att du arbetar självständigt, tar egna initiativ och slutför uppdrag. Du anpassar dig till ändrade förutsättningar och ser möjligheter i förändringar. Vidare är det viktigt att du är serviceinriktad och har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• dokumenterad utbildning i och erfarenhet av att använda verksamhetssystemet W3D3
• erfarenhet av fakturering och beställning
• erfarenhet av arkivhantering
• erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Enheten för informationsförvaltning och arkiv (Stadsarkivet) ingår i avdelningen informationsförsörjningsavdelningen. Stadsarkivet är kommunens centralarkiv och verkställande för arkivmyndigheten Kommunstyrelsen. 

Hos oss arbetar 7 medarbetare med bevarande och tillgängliggörande av kommunens arkivmaterial och ansvarar för flera hyllkilometer med handlingar och en omfattande mängd terabyte med data som allmänhet och förvaltning får ta del av på olika sätt. Du kan läsa mer om oss här: orebro.se/stadsarkivet

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 januari.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Kansliadministratör till häktet Örebro

Läs mer Aug 17
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Läs mer om häktet Örebros verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/orebro/#om

Häktet i Örebro tar emot häktade både med och utan restriktioner och ligger i Polishuset i Örebro. Häktet har 57 platser.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta som administratör med för närvarande placering på häktet i Örebro.
Du kommer att ha ansvar för bl.a. arkiv, diariet och akthantering. Andra exempel på arbetsuppgifter är strafftidsberäkning och handläggning av andra ärenden på häktet, IT-administration, bevakning och uppföljning av avtal, fakturahantering och vissa avtalsinköp mm. Bra sammanfattat är att du ska vara beredd på att ha många bollar i luften samtidigt. Du kommer att ha en viktig samordnande roll.
I tjänsten är det viktigt att upprätthålla en god rättssäkerhet. Det gör du bl.a. genom att samverka med kontakter såväl inom myndigheten som med externa samverkanspartners inom rättskedjan.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som administratör är det viktigt att ha ett organiserat arbetssätt, hög ansvarskänsla och förmåga att arbeta efter mål och korta tidsramar. Du planerar och genomför ditt arbete effektivt, även under hög arbetsbelastning eller tillfälliga arbetsuppgifter. Vid lugnare perioder ser du vad som behöver göras och tar initiativ till andra uppgifter. Du arbetar alltid effektivt samtidigt som du är kvalitetsmedveten. Du trivs bra med att arbeta i grupp och har lätt för att skapa nya kontakter och underhålla relationer. Då handläggningen är en del av rättsprocessen är det viktigt att du är noggrann och strukturerad i ditt arbete. Du är stresstålig och erbjuder god service. Du är lojal mot verksamheten, kan samarbeta med många olika människor men har samtidigt en god förmåga att arbeta självständigt.

Det är viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Har medvetenhet om och förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar sig själv och andra. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

Krav:
• Fullständig gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen
• Flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Meriterande:
• Godkänd i kriminalvårdens grundutbildning
• Erfarenhet av komplexa administrativa arbetsuppgifter, gärna ifrån rättsväsendet
• Erfarenhet av strafftidsberäkning
• Erfarenhet av kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet av diarieföring
• God IT-kompetens
• God förmåga att uttrycka sig på engelska i både tal och skrift

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll och personutredning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetstid.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Arkivarie

Läs mer Sep 20
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Ditt framtida arbete

Sektion informationsförvaltning ansvarar för strategisk styrning, stöd, utveckling och utvärdering inom området informationsförvaltning. På sektionen finns idag ca 20 medarbetare i rollerna arkivarier, dokument-controllers och systemförvaltare. Informationsförvaltning är en av två sektioner på enheten Kundmötet och informationsförvaltning och ingår i avdelningen Strategisk utveckling och förvaltning. Vi behöver nu förstärka sektionen med en arkivarie.

Som arkivarie kommer du arbeta med att säkerställa en korrekt hantering av myndighetens allmänna handlingar genom att redan från början påverka informationens struktur, hantering, gallring, lagring och redovisning. Informationshanteringen på Transportstyrelsen är i huvudsak elektronisk. Hos oss arbetar vi i ett högt tempo och vi har många uppgifter på gång samtidigt.

Dina framtida arbetsuppgifter


• är att bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på it-system och hantering av myndighetens handlingar.
• är att delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering samt arkivering.
• kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• är att genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• är att ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor.
• är att bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• är att utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• samt andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll

Du måste ha


• högskoleutbildning på lägst kandidatnivå med minst 60 hp (40 p) arkiv- och informationsvetenskap
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du också har


• en arkiv- och informationsvetenskaplig utbildning med inriktning på elektroniska handlingar och e-förvaltning
• kunskap om systemvetenskap/informatik
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt

Vi vill att du


• är trygg i din kompetens om offentlighetslagstiftningen
• har förmåga att lyssna, analysera, konkretisera och omsätta teori till praktisk informationsförvaltning
• inspireras av att var med och utveckla verksamheten i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll som arkivarie
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro eller Norrköping. Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.

Resor mellan våra huvudorter Norrköping, Borlänge och Örebro förekommer.

Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning

Du är välkommen att kontakta

Sektionschef Claes Revenius, claes.revenius@transportstyrelsen.se.
Saco, Maria Inghamn och ST, Annica Ohlsson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan

Vi behöver din ansökan senast den14 oktober märkt med referensnummer TSG 2018-4390. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev.  Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Sommarvikarierande sjuksköterskor till vård och omsorg för 400 kr/timmen

Sjuksköterska, grundutbildad
Läs mer Feb 8
Örebro kommun – vi ger mer!
Ett sommarvikariat kan vara början på något helt nytt – nya utvecklingsmöjligheter, nya kollegor och nya spännande utmaningar! Det kanske till och med kan leda till ett nytt jobb och en ny arbetsgivare?

Vi värdesätter din kompetens som sjuksköterska! Därför erbjuder vi nu 400 kr/timme under perioden vecka 25-33 för dig som vill ha en timanställning hos oss. Det motsvarar en månadslön på 66 000 kr, utöver detta tillkommer semesterersättning enligt avtal. Det är en bra ersättning under sommaren, och du får också gärna se det som en välbetald möjlighet att testa jobbet som sjuksköterska hos oss.

Om tjänsten
Som timavlönad sjuksköterska inom vård och omsorg arbetar du inom vård- och omsorgsboende, hemsjukvård, nattorganisationen eller hälso- och sjukvårdsenheten.

Om Vård- och omsorgsboenden
Vi har en ny hälso- och sjukvårdsorganisation inom vård- och omsorgsboende sedan 15/1 2024 där sex enhetschefer ansvarar för all legitimerad personal. Den nya organisationen är uppdelad i Väster 1 (Elgströmska huset, Löwenhjelmska huset och Adrianska huset), Väster 2 (Rostahemmet, Västerpark, Berggården och Vintrosahemmet), Väster 3 (Trädgårdarna, Mikaeligården och Kornellen), Väster 4 (Klosterbacken, Rynningeviken, Karlslundsgården och Hagagården), Öster 1 (Södermalmshemmet, Adolfsbergshemmet och Lindhultsgården) samt Öster 2 (Ängen, Backagården, Skebäcksgården och Jeremiasgården). 

Våra vård- och omsorgsboenden finns både på landsbygd och centralt. Dessa har olika inriktningar; somatik, kognitiv svikt, äldrepsykiatri, korttidsvård och växelvård. Som sjuksköterska på vård- och omsorgsboende arbetar du dag, kväll och helg inom något av våra verksamhetsområden. Du arbetar tillsammans i team med andra sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter och enhetschef kring varje boende. Som sjuksköterska har du en viktig roll som bidrar till att hyresgästerna på boendet får en trygg och säker vård och omsorg och en meningsfull vardag. På kvällar och helger ingår du i ett HSL-samarbete där du arbetar tillsammans med andra kollegor i området. 

Ett av våra vård- och omsorgsboenden, Tullhuset, är Örebro kommuns korttidsenhet med 62 vårdplatser där drygt 1200 patienter passerar årligen. Tullhuset ligger i nära anslutning till USÖ och har ett unikt samarbete med både regionen, geriatriska kliniken och primärvården. Då enheten har högt tempo och en större vårdtyngd än övriga boenden söker vi dig som är intresserad av en extra utmaning.  



Om hemsjukvården och nattorganisationen
Inom hemsjukvården finns fem hemsjukvårdsenheter som arbetar utifrån ett geografiskt område. Här kan du arbeta dag, kväll och helg på en av våra hemsjukvårdsenheter, eller i vår nattorganisation. Här arbetar du i team med andra sjuksköterskor, arbetsterapeuter, omvårdnadspersonal och enhetschefer. Du utgår från en av våra fem enheter och ansvarar för ett område av patienter i det egna hemmet. På kvällarna och helger arbetar du tillsammans med andra sjuksköterskor i vår helg- och kvällsorganisation. I nattorganisationen arbetar 5 sjuksköterskor varje natt som tillsammans ansvarar för all kommunal hälso- och sjukvård i Örebro kommun.? 



Om hälso- och sjukvårdsenheten (HSE)
Som sjuksköterska på hälso- och sjukvårdsenheten arbetar du mot personer som har beslut inom LSS, bland annat inom Bostad med särskild service och personlig assistans. Enheten har även hälso- och sjukvårdsansvar mot barnbostad i Halltorp. Här arbetar du mot både barn och vuxna och arbetet sker dagtid med viss helgtjänstgöring. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• planera, genomföra och utvärdera omvårdnads-, hälso- och sjukvårdsinsatser utifrån varje individs behov
• göra medicinska bedömningar upp till sjuksköterskenivå
• instruera, delegera och handleda omvårdnadspersonal
• ansvara för, samt informera och handleda i hälso- och sjukvårdsfrågor
• ansvara för omvårdnadsinsatser
• medverka vid vårdplaneringar och teamträffar
• ha kontakt med och ge stöd till anhöriga
• läkemedelshantering
• dokumentera i verksamhetssystemet Treserva samt hantera övriga verksamhetssystem och kvalitetsregister

Kvalifikationer
Som person är du initiativrik och flexibel. Du ser till individens behov, är öppen och lyhörd och ser som ditt självklara ansvar att bidra till samarbete och ett positivt arbetsklimat. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du muntligt och skriftligt kan kommunicera med dem vi är till för och dina kollegor. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad sjuksköterska
• B-körkort

Meriterande:

• distriktssköterska
• specialistutbildning - vård av äldre
• specialistutbildning - psykiatrisk vård
• specialistutbildning - barn och ungdom
• dokumentationsvana i verksamhetssystemen Treserva, NPÖ, Pascal, MCSS (digital signering) och Lifecare

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timvikariat

Tillträde: fr.o.m. 17 juni eller enligt överenskommelse t.o.m. 18 augusti 2024

Antal tjänster: flertal

Övrig information 
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Under rekryteringsprocessen kommer det ske en legitimationskontroll via Socialstyrelsen samt kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg. 

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete

Ansökan
Sista ansökningsdag är 30 april. Urval och intervjuer sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Administratör till IFO myndighet Socialförvaltningen

Administratör/Administrativ assistent
Läs mer Jan 24
Läser du till socionom och vill bli en vardagshjälte? Titta hit! Nu har du möjlighet att få vara med och ge service till medborgarna och bidra till socialsekreterarna vid IFO myndighet inom Socialförvaltningen. Vi på Mottagning erbjuder administrativt sommararbete och här välkomnas du av fantastiska kollegor! 

Om tjänsten

I den här rollen får du möjlighet att registrera inkomna handlingar, tex orosanmälningar och handlingar från domstol. Du servar socialsekreterarna med att snabbt kunna bedöma de inkomna handlingarna och se till att de kommer rätt.  Tjänsten innebär även att du ger ett övergripande stöd gällande receptionsarbete. 

 Exempel på arbetsuppgifter: 


• aktualisera inkommande handlingar inom socialtjänsten
• utförande av olika typer av administrativa arbetsuppgifter samt viss posthantering
• registrera orosanmälningar samt liknande handlingar
• bevaka och hantera digitala brevlådor
• dokumentation i olika verksamhetssystem 

Om arbetsplatsen
Enheten utgår från Ribbingsgatan 1-3 i centrala Örebro. Individ- och familjeomsorgens verksamhet på Ribbingsgatan bygger på följande fyra områden med både myndighetsutövning och insatser: Förebyggande & Mottagning, Barn och familj, Ungdom och familj samt Vuxna. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten och att ha en god service och tillgänglighet mot våra klienter.

Denna tjänst tillhör Mottagning och här har du alltid andra administratörskollegor till stöd.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. 

Kvalifikationer

• studerande på socionomprogrammet
• grundläggande datavana

Som administratör/receptionist har du ett gott bemötande och vilja att ge en god service. Du har en känsla för ordning och reda och kan själv prioritera i ditt arbete. Du arbetar bra med andra människor och kan hantera förändrade förutsättningar i vardagen. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande:

• tidigare erfarenhet av administrativt arbete
• tidigare erfarenhet av arbete i reception 
• tidigare erfarenhet av service och kundbemötande 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Arbetstid: Kontorstider, dagtid 

Tillträde: 17 juni - tom 18 augusti 2024

Antal tjänster: 1 

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars. Urvalet sker löpande. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Socialsekreterare till IFO myndighet Socialförvaltningen

Socialsekreterare
Läs mer Jan 17
Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan!  

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att utreda, följa upp och bedöma olika typer av behov och situationer enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. 

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• utredning barn
• utredning ungdom
• utredning vuxna
• mottagning
• familjehem 

När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av. 

Exempel på arbetsuppgifter:? 

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser


Arbetar du på Utredning barn , ungdom eller vuxna kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Familjehem kommer du huvudsakligen att arbeta med barn, unga och familjehem enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av en första bedömning av ärenden enligt rådande lagstiftning.  

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande och Mottagning innehåller verksamheter som har uppdrag mot flera eller samtliga åldersgrupper i hela kommunen. Övriga tre områden baseras på klienternas ålder. Åldersindelningen är överlappande på så sätt att område Barn och Familj arbetar med personer 0-15 år, Ungdom och Familj med 13-20 år och Vuxna med klienter 18 år och äldre. 

Kvalifikationer
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav:

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:?


• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

 Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 17 juni - tom 18 augusti

Antal tjänster: ett flertal 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars 2024.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Tim- och sommarvikarier till Örebro kommuns SoL- och LSS verksamheter

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Dec 22
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra servicemottagare med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet. 

Antar du utmaningen? 

Om tjänsten
Varmt välkommen till ett lärorikt tim- och sommarvikariat inom funktionsstöd!  
Som timvikarie hos oss får du arbeta med att ge stöd till personer med olika typer av fysiska och psykiska funktionsvariationer. Här blir det din roll att finnas till hands, stötta, vara tryggheten, ge ett gott bemötande och sätta individens behov och intressen i centrum. Så att varje individ, utifrån sina förutsättningar, kan få en så självständig och oberoende vardag som möjligt. Personerna som vi stöttar kallar vi servicemottagare eller deltagare.   

Vi ser gärna att du har påbörjat eller slutfört utbildning från Barn- & fritidsprogrammet inriktning pedagogik eller vård- och omsorgsprogrammet.

De verksamheter vi erbjuder timanställning inom är:

• Boende med särskild service (BMSS) vuxna LSS 
• Korttidsvistelse för barn/unga och vuxna, korttidstillsyn (ungdomsfritids) för ungdomar samt bostad med särskild service för barn och ungdomar
• Daglig verksamhet för LSS
• Boende med särskild service och boendestöd enligt SoL samt arbetsverksamhet inom Socialpsykiatrin
• Personlig assistans 

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Alla personer som vi stöttar är unika. Därför arbetar vi efter individuella genomförandeplaner, som beskriver vad varje servicemottagare/deltagare behöver stöttning med. Arbetet är strukturerat och kan skilja sig åt beroende på vart du får din placering som vikarie. 

Exempel på arbetsuppgifter som förekommer i samtliga verksamheter:

• Delta, närvara och stödja servicemottagarna i hemmets alla göromål samt inom- och utomhusaktiviteter 
• Utföra omvårdnadsinsatser såsom personlig hygien samt utifrån delegering hantera viss medicinhantering
• Dokumentera i vårt dokumentationssystem Treserva

Eftersom vi arbetar med att stötta människor i deras vardag behöver du som vill arbeta som timvikarie hos oss vara lyhörd, serviceinriktad och flexibel. Det är också viktigt att du är trygg och stabil som person med förmåga att möta servicemottagarna/deltagarna på ett professionellt sätt genom att vara lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vidare har du en positiv människosyn med stor respekt för varje människas individuella behov.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kompetenskrav

• Gymnasieutbildning 
• Fyllt 18 år 
• Grundläggande datorkunskaper 
• Ha goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift, då det krävs att du kan kommunicera med servicemottagare, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av vårddokumentation samt dela ut medicin

Övrigt meriterande

• Gymnasieutbildning: Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig 
• Erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättning 
• Erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik (ex. VISA och AKK)
• Erfarenhet av att arbeta med personer med utmanande beteende
• Erfarenhet av arbete med omvårdnadsinsatser
• Erfarenhet av arbete med social dokumentation i Treserva
• B-körkort
• Kunna cykla
• Kunskaper i teckenspråk/stödtecken

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timanställning vid behov, och/eller sommarvikariat under perioden 1 juni - 31 augusti 2024

Tillträde: enligt överenskommelse 

Arbetstid
Dag/kväll/vaken natt/sovande jour/helg

Om arbetsplatsen
Socialförvaltningen i Örebro kommun ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service (LSS) och Socialtjänstlagen (SoL). Stödet ges genom olika insatser. I alla verksamheter jobbar vi med tydliggörande pedagogik enligt VISA (visuellt individuellt strukturerat arbetssätt) som innebär att våra servicemottagare har individuella mål som personalen jobbar gemensamt mot för att nå. 

Läs mer om hur det är att jobba inom område funktionsstöd Vikariat inom funktionsstöd - Jobba i Örebro kommun (orebro.se)

Övrig information
Innan du erbjuds en anställning inom arbete med barn och unga eller med personer med funktionsvariationer behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Mer information kommer vid eventuell intervjuinbjudan. 

Intervjuer sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. 

Ansökan
Vi tar endast emot ansökningar via denna annons, skicka din ansökan genom att klicka på ”Ansök” på denna sida. Vi vill att du bifogar personligt brev, CV, relevanta intyg och betyg exempelvis undersköterskeintyg i din ansökan. Det är mycket viktigt att du har ett uppdaterat cv där all din tidigare arbetslivserfarenhet framkommer. 

Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Tim- och sommarvikarier till Ängens vård- och omsorgsboende

Vårdbiträde
Läs mer Jan 24
Mitt i vardagen. Varje dag. Precis där har du nu chans att stötta våra hyresgäster med det de behöver för att må bra. Ibland är det härligt, roligt och fartfyllt, och ibland lite tyngre och krävande av dig som person. I vilket fall skapar du minnen för livet. Vi behöver förstärka verksamheten med undersköterskor alternativt vårdbiträden som på timvikariat arbetar med engagemang, empati och glädje.

Antar du utmaningen?  

Om tjänsten
Vi söker vikarierande omvårdnadspersonal till våra fyra avdelningar som tillsammans med teamet ansvarar för våra hyresgästers vård och omsorg. Du kommer att arbeta i nära samverkan med sjuksköterska, arbetsterapeut, enhetschef och anhöriga. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt med syfte att stimulera till en meningsfull vardag. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• personcentrerat arbetssätt
• rehabiliterande arbetssätt
• dokumentation
• teamarbete

Om arbetsplatsen
Ängens vård- och omsorgsboende öppnade 2011 och ligger i Ladugårdsängen med närhet till grönområden, golfbana och city. I samma byggnad finns förutom vård- och omsorgsboendet en vårdcentral, minnesmottagning, dagrehabilitering, gruppbostad, familjecentral, seniorbostäder samt en sjukgymnastik. Vård-och omsorgsboendet består av 56 lägenheter fördelade på fyra avdelningar, två avdelningar med inriktning mot somatik och två avdelningar med inriktning kognitiv svikt. Här finns kloka, engagerade och roliga medarbetare som trivs med sitt arbete och brinner för god vård och omsorg. 

Kvalifikationer
I rollen behöver du vara flexibel, empatisk och ha en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen bör du också ha god initiativförmåga och ta ansvar för ditt arbete. Du behöver trivas att arbeta självständigt och kunna hantera de flesta uppkomna situationer med ett lugn. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera övrig personal, dokumentera det som verksamheten kräver och ge ett gott bemötande hos varje hyresgäst!

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad gymnasieutbildning

Meriterande:

• bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023)
• undersköterskeutbildning
• vårdbiträdesutbildning, 800 gymnasiepoäng
• erfarenhet av arbete inom vård, omsorg
• erfarenhet av att arbeta med vård av personer med kognitiv svikt
• erfarenhet av Treserva

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tim- och semestervikariat

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: ett flertal

Arbetstid: schemalagd dag/kväll/natt och helg

Övrig information
Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Personlig assistent till kvinna i Öster Närke 80%

Personlig assistent
Läs mer Feb 9
Jag är en kvinna som bor tillsammans med min make i en villa mellan Odensbacken och Stora Mellösa. Jag gillar naturen, odla i min trädgård och härliga samtal. Jag har en önskan om att någon gång släktforska.
Jag söker en personlig assistent som vill arbeta hos mig på ca. 80%. Jag har en MS diagnos och förflyttar mig med hjälp av rullstol. Arbetstiderna är dagtid, vissa kvällar samt varannan helg. Jag behöver hjälp med allt i min vardag.
Krav för att kunna arbeta: är att du har körkort och bil då det inte finns några bussförbindelser.
Meriterande: Om du är undersköterska. Jag ser helst kvinnliga sökanden.
Om tjänsterna:
Omfattning: Deltid 80%
Tillträde: Slutet av mars eller efter överenskommelse.
Anställning:
Anställningen är ett PAN-avtal och Örebro kommun står som arbetsgivare.
Ansökan:
Ansökan med Personligt Brev och CV skickas till helena.asenhed@orebro.se. Märk ansökan med ”Personlig Assistent SM”. Intervjuer sker löpande.
Återkoppling kommer bara att ske till de personer som väljs ut för intervju.

Välkommen med din ansökan!

Ansök nu