Örebro: Cybersäkerhetsoperatör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Cybersäkerhetsoperatör i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-23 // Varaktighet: Heltid

Vi satsar på cybersäkerhet och söker nu ett antal cybersäkerhetsoperatörer till Trafikverket. Vi kommer även att rekrytera cybersäkerhetsanalytiker - titta gärna på vår hemsida för att läsa mer!


Cybersäkerhetsoperatör

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som har ett stort cybersäkerhetsintresse och vill vara en del av ett fantastiskt team! Som en del av Trafikverkets CSOC (Cyber Security Operations Center) kommer du som Cybersäkerhetsoperatör huvudsakligen arbeta med att aktivt säkerhetsmonitorera och hantera digitala säkerhetshändelser.
Vi har för avsikt att genom vidareutbildning, både externt och internt, ge dig det stöd du behöver för att höja din kompetens inom området i snabb takt. Vi räknar alltså inte med att du är en fullfjädrad operatör utan kommer se till din potential och fylla på med det du behöver. Grunden du framförallt behöver ha är säkerhetsmedvetenhet samt förmågan att förstå och ta till dig det digitala landskapet.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat följande:
Kontinuerlig och aktiv säkerhetsmonitorering av Trafikverkets digitala landskap.
Hantering av digitala säkerhetshändelser där du ingår i ett incidenthanteringsteam vid större händelser.
Rapportering av digitala säkerhetsbrister.
Aktiv omvärldsbevakning utifrån ett cybersäkerhetsperspektiv.

I rollen som cybersäkerhetsoperatör arbetar du i ett team av kunniga kollegor men även i nära samarbete med övriga delar av organisationen för att höja myndighetens cybersäkerhetsförmågor.
Tjänsten innebär skiftarbete då verksamheten bedrivs dygnet runt, året om.
Då vi är en nationell myndighet kan resor förekomma i tjänsten.



Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Digitala intervjuer sker via Skype från vecka 9, 2023

Kvalifikationer

Vi söker dig med god analytisk förmåga som har ett stort intresse av området cybersäkerhet och vill utvecklas inom det. Du behöver ha förmåga att både skapa men också följa strukturer och processer även vid stressade situationer. Du behöver kunna växla upp om det sker en incident och hantera ett stresspåslag, såväl som att kunna ta det där djupa andetaget och växla ner igen när incidenten är hanterad. Du behöver ha en inre trygghet som gör att du kan ta obekväma samtal samtidigt som du kan vidmakthålla relationer och jobba i grupp. Då rollen kräver mycket samarbete med flera parter inom Trafikverket krävs även en god kommunikativ förmåga.
Dessutom har du en stor säkerhetsmedvetenhet och förstår vikten av det arbete du utför.
Vi söker dig som
har eftergymnasial utbildning inom IT, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har körkort B
uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
har goda kunskaper i engelska, såväl tal som skrift

Det är meriterande om du
har erfarenhet av arbete inom IT med förståelse gällande informationssystem, nätverk och kommunikation samt deras sammanhang i ett digitalt landskap
har erfarenhet av säkerhetsmonitoriering
har erfarenhet av skiftarbete


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som IT-tekniker/Datatekniker

Nedan visas andra jobb i Örebro som IT-tekniker/Datatekniker.

IT-konsult till Ricoh IT partner

Läs mer Dec 14
Om kunden
Ricoh IT partner är ett lokalägt företag beläget i Örebro. De är ett fristående företag, men samtidigt exklusiv partner till Ricoh Sverige, som erbjuder hela produkt- och tjänsteutbudet för dokumenthantering, IT-infrastruktur och AV/Videokonferens. De är en komplett IT-leverantör som utvecklar marknadens mest effektiva, säkra och miljömässigt hållbara IT-lösningar genom nytänkande och innovation. De arbetar nära sina kunder och utvecklar långa kundrelationer genom en effektiv drift, bra service och snabb support. Varje trogen kund ses som deras framgång. Läs mer på www.it-partner.nu (https://app.teamtailor.com/companies/J5b5S9w5tLY/jobs/1890072/edit/www.it-partner.nu).

Om tjänsten
Rollen som IT-konsult på Ricoh IT partner innebär ett varierat arbete där ingen dag är den andra lik. Ditt främsta fokus kommer vara att förvalta dina kunders IT-miljöer, agera rådgivande, optimera deras användning av IT-tjänster samt arbeta med säkerhet och konfiguration. Du kommer även i denna roll, tillsammans med andra erfarna IT-konsulter, ansvara för stöttning gentemot dina kollegor gällande tekniska frågor.

Dina arbetsuppgifter kommer vara att:

- Genomföra behovsanalyser, utvecklingsarbeten samt ge förslag på optimering av kundernas IT-miljö

- Arbeta med både incidenthantering och förplanerade jobb

- Leverera produkter till kunden samt installera, koppla upp och migrera in dem

- Utbilda kundens personal inom olika IT-system och program vid behov

- Vid behov agera stöttande och rådgivande mot dina kollegor

Rollen erbjuder frihet och flexibilitet då du har möjlighet att själv planera dina dagar. För Ricoh IT partner är det viktigt att deras anställda trivs och har det roligt på jobbet, därför erbjuds bland annat möjlighet att träna på arbetstid.

För att vara aktuell för denna tjänst behöver du ha:

- Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom liknande tjänster

- Flytande språkkunskaper i svenska och engelska, tal och skrift?

- B-körkort

Vi ser gärna att du innehar generalistkompetens inom IT-området samt kompetens inom minst ett av följande områden:

- Virtualisering, storage och backup (Veeam, VMware samt vSphere)

- Nätverkstjänster

- Kommunikationstjänster (SharePoint Online och Teams)

- Active Directory

- Microsoft365 suite & Cloud security services

Som person är du relationsskapande och kommunikativ då nära kundkontakt ingår i tjänsten. Du bör även ha ett stort tekniskt intresse och tycka om problemlösning för att lyckas väl i rollen.

Övrigt

Lön: Fast månadslön
Omfattning: Heltid, tillsvidare
Start: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstid
Placeringsort: Örebro

Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag!

Om oss
Procruitment grundades med visionen om att vara en karriärbyrå genom att förena attraktiva arbetsplatser med människor som delar samma mål och visioner. Med fokus på att bygga långsiktiga relationer skapar vi tillväxtmöjligheter för våra kunder och karriärmöjligheter för människor verksamma inom IT och engineering.

Oavsett om du är ledare, specialist eller ny i branschen så är vi din karriärbyrå genom hela yrkeslivet.

Välkommen till Procruitment!

Ansök nu

IT-konsult till Ricoh IT partner

Läs mer Nov 16
Om kunden
Ricoh IT partner är ett lokalägt företag beläget i Örebro. De är ett fristående företag, men samtidigt exklusiv partner till Ricoh Sverige, som erbjuder hela produkt- och tjänsteutbudet för dokumenthantering, IT-infrastruktur och AV/Videokonferens. De är en komplett IT-leverantör som utvecklar marknadens mest effektiva, säkra och miljömässigt hållbara IT-lösningar genom nytänkande och innovation. De arbetar nära sina kunder och utvecklar långa kundrelationer genom en effektiv drift, bra service och snabb support. Varje trogen kund ses som deras framgång. Läs mer på www.it-partner.nu (https://app.teamtailor.com/companies/J5b5S9w5tLY/jobs/1890072/edit/www.it-partner.nu).

Om tjänsten
Rollen som IT-konsult på Ricoh IT partner innebär ett varierat arbete där ingen dag är den andra lik. Ditt främsta fokus kommer vara att förvalta dina kunders IT-miljöer, agera rådgivande, optimera deras användning av IT-tjänster samt arbeta med säkerhet och konfiguration. Du kommer även i denna roll, tillsammans med andra erfarna IT-konsulter, ansvara för stöttning gentemot dina kollegor gällande tekniska frågor.

Dina arbetsuppgifter kommer vara att:

- Genomföra behovsanalyser, utvecklingsarbeten samt ge förslag på optimering av kundernas IT-miljö
- Arbeta med både incidenthantering och förplanerade jobb
- Leverera produkter till kunden samt installera, koppla upp och migrera in dem
- Utbilda kundens personal inom olika IT-system och program vid behov

- Vid behov agera stöttande och rådgivande mot dina kollegor



Rollen erbjuder frihet och flexibilitet då du har möjlighet att själv planera dina dagar. För Ricoh IT partner är det viktigt att deras anställda trivs och har det roligt på jobbet, därför erbjuds bland annat möjlighet att träna på arbetstid.

För att vara aktuell för denna tjänst behöver du ha:

- Minst 3 års arbetslivserfarenhet inom liknande tjänster
- Flytande språkkunskaper i svenska och engelska, tal och skrift?
- B-körkort


Vi ser gärna att du innehar generalistkompetens inom IT-området samt kompetens inom minst ett av följande områden:

- Virtualisering, storage och backup (Veeam, VMware samt vSphere)
- Nätverkstjänster
- Kommunikationstjänster (SharePoint Online och Teams)
- Active Directory
- Microsoft365 suite & Cloud security services


Som person är du relationsskapande och kommunikativ då nära kundkontakt ingår i tjänsten. Du bör även ha ett stort tekniskt intresse och tycka om problemlösning för att lyckas väl i rollen.

Övrigt

Lön: Fast månadslön
Omfattning: Heltid, tillsvidare
Start: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstid
Placeringsort: Örebro

Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag!

Om oss
Procruitment grundades med visionen om att vara en karriärbyrå genom att förena attraktiva arbetsplatser med människor som delar samma mål och visioner. Med fokus på att bygga långsiktiga relationer skapar vi tillväxtmöjligheter för våra kunder och karriärmöjligheter för människor verksamma inom IT och engineering.

Oavsett om du är ledare, specialist eller ny i branschen så är vi din karriärbyrå genom hela yrkeslivet.

Välkommen till Procruitment!

Ansök nu

Teknisk rådgivare inom IT/ Kundansvarig till Ricoh IT Partner

Läs mer Jan 27
Skulle du kalla dig erfaren inom nätverk och infrastruktur? Har du jobbat kund nära och samtidigt haft ett coachande ledarskap för medarbetare? Vi söker en person som kan komma in och driva ett förändringsarbete ute hos Ricoh IT partners kunder. Det här är jobbet för dig som vill ha hela paketet, fantastiska medarbetare, härliga kunder samt ett arbete där ingen dag är den andra lik. Missa inte chansen, sök idag!

OM TJÄNSTEN
I rollen som kundansvarig IT-konsult på Ricoh kommer du att jobba klientnära med att ta hand om IT-miljön ute hos kunder. Arbetet handlar till stor del om att agera rådgivande och stöttande samt att optimera kundens användning och upplevelse av IT-tjänster. Du har den huvudsakliga kontakten med de kunder som du är ansvarig för och jobbar med systemförvaltning, säkerhet, konfiguration och kundanpassningar ute hos kunden.

ARBETSUPPGIFTER
- Genomföra behovsanalyser, utvecklingsarbeten samt att ge förslag på förändringar av IT-miljön.
- Förbereda och leverera produkter till kunden samt installera, koppla upp och migrera in klienter.
- Hjälpa kunden att utveckla IT-system, att nyttja systemen smartare samt instruera och utbilda kundens personal inom olika program och IT-system vid behov.

Kunderna finns huvudsakligen inom Örebro län, men resor kan även förekomma till andra orter. Arbete sker såväl ute hos kund som på Ricohs huvudkontor på Aspholmen i Örebro. Du kommer att bli en del av ett kompetent team av IT-konsulter som gärna delar med sig av sin kunskap.

VI SÖKER DIG SOM
- Har någon form av IT-utbildning
- 3-5 års arbetslivserfarenhet av liknande jobb
- Talar flytande svenska och engelska i tal och skrift
- Har B-körkort

Du gillar att jobba med IT-miljön ute hos kunder. Vi ser gärna att du har generalistkompetens inom IT-området samt kompetens inom ett eller flera av följande områden:


* Microsoft 365 suite & cloud security services
* Kommunikationstjänster (SharePoint Online och Teams)
* Active Directory
* Nätverkstjänster
* Virtualisering, Storage och Backup (VMware vSphere, Veeam)


För att passa in hos Ricoh It Partner bör du vara:


* Relationsskapande
* Problemlösande
* Kommunikativ
* Ansvarstagande


Övrig information


* Start: Enligt Överenskommelse
* Omfattning: Heltid
* Placering: Örebro


Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.

Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Ricoh IT-Partner

Ansök nu

Systemtekniker Windows

Läs mer Jan 31
Nytt
Vi söker en systemtekniker Windows till avdelningen för digitalisering och IT vid Örebro Universitet.

Bakgrund
Är du driven, engagerad, vill vara med och skapa förbättring med modern teknologi och samtidigt utvecklas i en spännande miljö? Bra! Då kan detta vara din nästa utmaning!

Avdelningen för digitalisering och IT är universitetets stöd i IT-frågor och arbetar för att vi ska ha en modern och kostnadseffektiv IT-miljö. Med IT-miljö avses dels arbetsplats för personal och studenter, teknisk infrastruktur, dels effektivt IT-stöd till utbildning och forskning. Avdelningen för digitalisering och IT ansvarar för både operativ och administrativ IT och ger support till samtliga anställda vid universitetet samt i viss mån till studenter. Avdelningen består av ca 45 medarbetare fördelade inom enheterna IT-service, Drift Infrastruktur och Systemutveckling samt Digital styrning och utveckling. Denna tjänst är placerad inom enheten Drift Infrastruktur och Systemutveckling.

Örebro universitet skapar framtiden genom internationellt konkurrenskraftig forskning och erbjuder professionsinriktade utbildningar som tillhör landets bästa. Vi erbjuder ett omväxlande och intressant uppdrag i en internationell och spännande miljö! IT är ett viktigt stöd och förutsättning för att universitetet ska kunna nå sina mål som ett ledande universitet.

Arbetsuppgifter
Just nu pågår inom avdelningen för digitalisering och IT ett antal projekt inom bland annat IAM, enhetshantering, datacenter och vår nätverksarkitektur. Vår resa mot framtiden har just börjat!

I rollen som systemtekniker Windows kommer du att arbeta tätt tillsammans med övriga teamet med att förvalta, utveckla och underhålla vår nuvarande och kommande infrastruktur. En viktig aspekt i arbetet är att effektivisera och konsolidera det vi arbetar med. Vi vill till exempel gå vidare med etableringen av en Azure landing zone, effektivisera vår drift med containerbaserade lösningar med mera. Vi hoppas du kan bli en nyckelperson i detta arbete eller växa in i rollen.

Vi söker dig som i nuläget arbetar eller har arbetat med drift av Microsofts serverplattformar, men som också är redo för en ny utmaning i form av molnbaserade tjänster och virtuell infrastruktur. Just nu designar och bygger vi nya miljöer med den senaste tekniken för administration, forskning och utbildning inom Örebro universitet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• Dokumenterad erfarenhet av arbete med Windows/Microsoft klient/server och applikationer i minst två år.
• Dokumenterad erfarenhet av virtualisering, (VMWare) i minst två år.
• Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation.
• Goda kunskaper inom Powershell.
• Goda kunskaper inom Microsoft 365.

Som person motiveras du av att arbeta i grupp och kommer särskilt till din rätt när du får utmana med nya tankar och idéer. Du har en förmåga att förstå och omsätta krav/behov som du utvecklar till genomförbara lösningar. Du motiveras av att jobba i tekniska implementationsprojekt samt gillar att arbeta strukturerat och god förmåga att självständigt planera din arbetsdag.

Arbetet är i hög grad serviceinriktat, merparten av arbetet sker i nära samverkan med kollegor och användare. Vi söker dig som vill vidareutvecklas och drivs av nya utmaningar. Du är ambitiös, strukturerad, ansvarstagande, kvalitetsmedveten och en öppen samt lyhörd person som har förmågan att kommunicera kring problem och lösningar. Det är viktigt att du har ett lösningsfokuserat helhetsperspektiv på den verksamhet vi bedriver. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Goda kunskaper i svenska och engelska är ett krav.

Inom Örebro universitet förväntar vi oss att medarbetarskap genomsyras av mod, ansvar, engagemang och respekt. Mod att vara öppen för utveckling och förändring, ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, engagemang att samverka och bidra till utveckling samt respekt genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Information
Anställningen är 100% tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Jonas Ljudén 019-30 30 60, e-post: jonas.ljuden@oru.se

Vid Örebro universitet förväntar vi oss att alla medarbetare är öppna för utveckling och förändring, tar ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, visar engagemang att samverka och bidra till utveckling samt visar respekt för andra genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Örebro universitet arbetar aktivt med lika villkor och jämställdhet och för att vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet, tillit och respekt. Vi värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök".

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Ett personligt brev med motivering till ditt intresse av anställning som systemtekniker Windows.
• CV med relevant beskrivning av samlad kompetens.
• Kopior av relevanta betyg/intyg som styrker din kompetens.

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska eller danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2023-02-27. Välkommen med din ansökan!

Då vi i samband med den här rekryteringen redan har gjort våra val vad gäller externa samarbetspartners och marknadsföring undanber vi oss kontakt med rekryteringsföretag och annonssäljare.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

IT-tekniker till Ovakos globala team

Läs mer Jan 25
Vill du arbeta mot flera Ovako-orter där många IT-aktiviteter och projekt kommer att landa hos dig? Lockas du av möjligheten att få jobba i ett globalt team? Nu söker Ovako IT en IT- tekniker till sitt serverteam.

Som IT-tekniker i serverteamet arbetar du ortsöverskridande i ett globalt team som tillsammans säkerställer att Ovakos IT-plattform förvaltas och utvecklas. Du välkomnas till ett familjärt sammanhang som präglas av prestigelöshet, kamratskap och öppenhet. Här har man kul samtidigt som man jobbar hårt tillsammans för att uppnå goda resultat. En bra kombination för att trivas och utvecklas på jobbet helt enkelt!

Är du inte fullfjädrad erfarenhets- och utbildningsmässigt, men har viljan och intresset, stöttar Ovako dig med mentorskap och utbildning för att du ska lyckas i rollen!

Om Group IT

Group IT i Sverige arbetar med infrastruktur, teknik, support, förvaltning och utveckling av IT samt telefoni. De ?nns på orterna Smedjebacken, Boxholm, Hällefors och Hofors samt kontor i Örebro. Group IT stöttar förutom de fyra största svenska Ovako fabriksenheterna även säljbolag och små tillverkande enheter globalt.

Teknikgruppen på Ovako IT är organiserad i globala team för respektive IT teknikmiljö. Ovakos IT-miljö består främst av Windows-servers med ca 700 servers och drygt 2500 PC-klienter uppdelade i ett globalt kontorsnät och ?era lokala produktionskritiska processnät. Här arbetar man ständigt med konsolidering, virtualisering och standardisering av IT-miljön för att därigenom frigöra resurser.

Ovako erbjuder

Ovako är en arbetsgivare för dig som trivs med den mindre organisationens effektiva beslutsvägar och den större organisationens trygghet. Hos Ovako kan du förvänta dig en fartfylld och framåtsyftande arbetsplats med högt i tak, god kamratanda och stor organisatorisk drivkraft. Som anställd erbjuds du:

- En arbetsplats med fokus på medarbetarnas hälsa, säkerhet och välbefinnande.
- Stort eget ansvar och frihet i hur du löser dina arbetsuppgifter.
- Möjlighet att utmana Ovakos arbetssätt och komma med idéer som effektiviserar.
- Möjlighet att arbeta i en dynamisk miljö med engagerade och erfarna medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Som IT-tekniker i serverteamet arbetar du ortöverskridande i ett globalt team som tillsammans säkerställer att Ovakos IT-plattform förvaltas och utvecklas. Du har daglig kontakt med kollegor i verksamheten och förväntas tillämpa och förädla ny teknik. Som IT-tekniker arbetar du operativt, taktiskt och strategiskt med koncernens IT tekniska miljö.

Produkter som återfinns inom din arbetsmiljö är Microsoft Windows Server, Microsoft Active Directory, Microsoft Office365/Azure/Intune, Certifikathantering, VMWARE vSphere samt HPE server- och storage-produkter.

Vem söker vi?

Vi söker dig som är utåtriktad och har en god kommunikativ förmåga, då arbetsuppgifterna innebär många kontakter inom avdelningen men också med användare och leverantörer. Som teammedlem och byggare förstår du vikten av att dela med dig av dina erfarenheter och kunskap, du tar även gärna del av andras för att utöka din kompetens. Du har ett eget driv, du är flexibel och räds därmed inte för förändringar. Du är strukturerad, kreativ och handlingskraftig med god förmåga att slutföra arbetsuppgifter.

För att vara framgångsrik i tjänsten bör du ha en högskoleexamen eller arbetslivserfarenhet inom IT. God erfarenhet av några av produkterna ovan är ett plus. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift samt innehar B-körkort.

Information och ansökan

Rekryteringsprocessen hanteras av AxÖ Consulting men tjänsten är en direktrekrytering och du kommer att anställas direkt hos Ovako. Urval sker löpande, vid frågor om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Lisa Beckman, AxÖ Consulting, på telefonnummer + 46 (0)72 383 88 53 eller via mejl lisa.beckman@axoconsulting.se. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering.

I denna roll har du möjlighet att fördela din arbetsvecka mellan distansarbete och arbete på plats på siten i Hällefors. – Allt för att det ska passa dig! Du kan även växla mellan siten i Hällefors och Ovakos satellitkontor som ligger i nybyggda lokaler i centrala Örebro.

Är du intresserad men bor på annan ort?  Lugn - vi hjälper dig med relevanta och bra lägenhetstips, flyttfirmor mm.  Varmt välkommen med din ansökan, eller känner du någon som skulle passa ännu bättre, tipsa dem gärna om tjänsten!

Årets karriärföretag

Ovako är nominerat till utmärkelsen Årets Karriärföretag 2023 och Sveriges attraktivaste arbetsgivare. Utmärkelsen Karriärföretag delas ut till arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för studenter, Young Professionals men även Senior Professionals.

”Ovako fortsätter att utveckla sitt employer brand och gör det med bravur. Vi ser en rolig och trivsam företagskultur och det märks att medarbetarna brinner för sitt arbete. Det finns en stark känsla för det kommunikativa och de förmedlar sitt budskap på bästa sätt. Riktigt imponerande och det bidrar helt klart till deras attraktivitet som arbetsgivare!”

 Om Ovako

Ovako är en ledande europeisk tillverkare av komponentstål till kunder inom till exempel kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. Med geografisk närvaro i Europa, Nordamerika och Asien och ett stålsortiment som innefattar nischprodukter och skräddarsydda lösningar bidrar Ovako till att skapa värde för såväl kunderna som kundernas kunder i hela världen.

Vi tillverkar rent, starkt och hållbart stål. Vårt stål är hållbart eftersom produktionsprocessen är baserad på skrot och en nordisk elmix med låga koldioxidutsläpp. Som ett resultat är koldioxidavtrycket för Ovakos stålprodukter hela 80 procent lägre än det globala genomsnittet. Det är även rent och starkt eftersom Ovako minimerar föroreningar i stålet under produktionsprocessen. Det ger stålet högkvalitativa egenskaper som gör det möjligt för kunderna att skapa lättare, starkare och mera slitstarka slutprodukter.

Ovako är sedan mars 2019 ett dotterbolag till Sanyo Special Steel, en global marknads- och teknikledare inom kvalitativt specialstål, och en del av stålkoncernen Nippon Steel Corporation, en världsledande stålproducent.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Trafikverket

Nedan visas andra jobb i Örebro från Trafikverket .

Säkerhetsspecialist inom samhällssäkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jan 30
Nu finns en spännande möjlighet att arbeta som säkerhetsspecialist på Stora Projekt där Trafikverkets största infrastrukturprojekt bedrivs. Trafikverket har stor påverkan på hela samhället och säkerhetsfrågorna är helt avgörande för att vi ska kunna underlätta vardagen för människor och företagare i hela Sverige. Hos oss är mångfald den gemensamma nämnaren och våra kollegor är pålitliga, engagerade och modiga. Är du vår nya kollega?
Ord från en kollega: "Den ena dagen är aldrig den andra lik så inspireras du av att ständigt ta dig an utmaningar och lära dig nya saker då har du kommit rätt. Vi är ett litet gäng hårt arbetande specialister som drivs av att utveckla myndighetens säkerhetskultur. Trots att vi sitter utspridda över Sverige jobbar vi nära och stöttar varandra".


Säkerhetsspecialist inom samhällssäkerhet

Arbetsuppgifter

Verksamhetsområde Stora Projekt hanterar de största och mest komplexa investeringsprojekten inom Trafikverket. Några av våra största projekt just nu är införandet av tågtrafikstyrningssystemet ERTMS samt investeringsprojekten E4 Förbifart Stockholm, Ostlänken och Västlänken. Som säkerhetsspecialist på Stora Projekt har du en nyckelroll för att främja en god säkerhets- och informationssäkerhetskultur samt krisberedskap i organisationen.
I din arbetsuppgifter ingår bland annat:
Vara stöd till projekten i säkerhetsfrågor inklusive tolkningar av lagkrav och regler inom informationssäkerhet, säkerhetsskydd och krisberedskap
Leda och/eller delta i analyser samt bidra med kvalificerade bedömningar inom ditt ansvarsområde
Bistå chefer, projektledare och övriga medarbetare med utbildning, rådgivning, beslutsunderlag och remisshantering inom ditt ansvarsområde
Delta i arbetet med krisberedskap

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg. Hos oss är det högt prioriterat att du kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll och vi är noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Hos oss på verksamhetsområde Stora projekt får du möjligheten att arbeta med kvalificerade säkerhetsfrågor inom ett brett spektra. Du är med och formar det fortsatta säkerhetsarbetet tillsammans med dina kollegor på sektionen.
Ord från din blivande chef: "Hej! Jag heter Magnus Lidell och kommer vara din chef. Min övertygelse är att du och gruppen är viktigast. Om ni är prioriterade och mår bra så kommer vi arbeta bra och skapa resultat. För att det ska funka jobbar jag för att vi ska känna trygghet och förtroende och vara så tydlig jag kan med att beskriva våra mål och uppdrag. Jag uppskattar en öppen dialog och en sund ärlighet. Vad jag behöver från dig är att du tar initiativ, föreslår lösningar och tar itu med att lösa uppgifterna och hjälper oss alla att bli bättre."

Övrig information

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Önskar du att arbeta delvis på distans? För den här tjänsten finns det möjligheter att ha dialog med närmaste chef om att arbeta på distans upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid

Kvalifikationer

Du kommer att agera i en komplex miljö med ständigt föränderliga förutsättningar som innebär att du behöver ha ett stort engagemang för området, ta egna initiativ, våga göra avvägningar och se helheten. Tack vare din analytiska förmåga och strukturerade arbetssätt driver du jobbet framåt, anpassar din kommunikation till olika målgrupper, samverkar både internt och externt och allt detta i enlighet med myndighetens gemensamma mål.
Vi söker dig som har:
akademisk examen inom ett område som är relevant för tjänsten eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
flerårig och aktuell erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och/eller säkerhetsskydd
dokumenterad kunskap om lagar, regler och föreskrifter inom säkerhetsområdet
god kunskap i svenska och engelska i såväl tal som skrift



Det är meriterande om du har:
erfarenhet av säkerhetsprövningssamtal
erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling
kunskap om det svenska krisberedskapssystemet
erfarenhet av ledning av säkerhetskyddsanalyser, risk- och sårbarhetsanalyser
erfarenhet av incidenthantering


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. #LI-NG1

Ansök nu

Säkerhetsspecialist inom samhällssäkerhet

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Jan 27
Nu finns en spännande möjlighet att arbeta som säkerhetsspecialist på Stora Projekt där Trafikverkets största infrastrukturprojekt bedrivs. Trafikverket har stor påverkan på hela samhället och säkerhetsfrågorna är helt avgörande för att vi ska kunna underlätta vardagen för människor och företagare i hela Sverige. Hos oss är mångfald den gemensamma nämnaren och våra kollegor är pålitliga, engagerade och modiga. Är du vår nya kollega?
Ord från en kollega: "Den ena dagen är aldrig den andra lik så inspireras du av att ständigt ta dig an utmaningar och lära dig nya saker då har du kommit rätt. Vi är ett litet gäng hårt arbetande specialister som drivs av att utveckla myndighetens säkerhetskultur. Trots att vi sitter utspridda över Sverige jobbar vi nära och stöttar varandra".


Säkerhetsspecialist inom samhällssäkerhet

Arbetsuppgifter

Verksamhetsområde Stora Projekt hanterar de största och mest komplexa investeringsprojekten inom Trafikverket. Några av våra största projekt just nu är införandet av tågtrafikstyrningssystemet ERTMS samt investeringsprojekten E4 Förbifart Stockholm, Ostlänken och Västlänken. Som säkerhetsspecialist på Stora Projekt har du en nyckelroll för att främja en god säkerhets- och informationssäkerhetskultur samt krisberedskap i organisationen.
I din arbetsuppgifter ingår bland annat:
Vara stöd till projekten i säkerhetsfrågor inklusive tolkningar av lagkrav och regler inom informationssäkerhet, säkerhetsskydd och krisberedskap
Leda och/eller delta i analyser samt bidra med kvalificerade bedömningar inom ditt ansvarsområde
Bistå chefer, projektledare och övriga medarbetare med utbildning, rådgivning, beslutsunderlag och remisshantering inom ditt ansvarsområde
Delta i arbetet med krisberedskap

Vad kan vi erbjuda dig?
Vi erbjuder dig en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg. Hos oss är det högt prioriterat att du kontinuerligt utvecklas i din yrkesroll och vi är noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Hos oss på verksamhetsområde Stora projekt får du möjligheten att arbeta med kvalificerade säkerhetsfrågor inom ett brett spektra. Du är med och formar det fortsatta säkerhetsarbetet tillsammans med dina kollegor på sektionen.
Ord från din blivande chef: "Hej! Jag heter Magnus Lidell och kommer vara din chef. Min övertygelse är att du och gruppen är viktigast. Om ni är prioriterade och mår bra så kommer vi arbeta bra och skapa resultat. För att det ska funka jobbar jag för att vi ska känna trygghet och förtroende och vara så tydlig jag kan med att beskriva våra mål och uppdrag. Jag uppskattar en öppen dialog och en sund ärlighet. Vad jag behöver från dig är att du tar initiativ, föreslår lösningar och tar itu med att lösa uppgifterna och hjälper oss alla att bli bättre."

Övrig information

Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Önskar du att arbeta delvis på distans? För den här tjänsten finns det möjligheter att ha dialog med närmaste chef om att arbeta på distans upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid

Kvalifikationer

Du kommer att agera i en komplex miljö med ständigt föränderliga förutsättningar som innebär att du behöver ha ett stort engagemang för området, ta egna initiativ, våga göra avvägningar och se helheten. Tack vare din analytiska förmåga och strukturerade arbetssätt driver du jobbet framåt, anpassar din kommunikation till olika målgrupper, samverkar både internt och externt och allt detta i enlighet med myndighetens gemensamma mål.
Vi söker dig som har:
akademisk examen inom ett område som är relevant för tjänsten eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
flerårig och aktuell erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och/eller säkerhetsskydd
dokumenterad kunskap om lagar, regler och föreskrifter inom säkerhetsområdet
god kunskap i svenska och engelska i såväl tal som skrift



Det är meriterande om du har:
erfarenhet av säkerhetsprövningssamtal
erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling
kunskap om det svenska krisberedskapssystemet
erfarenhet av ledning av säkerhetskyddsanalyser, risk- och sårbarhetsanalyser
erfarenhet av incidenthantering


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. #LI-NG1

Ansök nu

Trainee - Informationsarkitekt etablering av informationsförvaltning

Informationsarkitekt
Läs mer Jan 17
Digitalisering är ett strategiskt prioriterat utvecklingsområde och vi behöver stärka vår innovativa förmåga. Vill du vara med på vår resa mot en mer datadriven organisation? Om svaret är JA - sök till Trainee hos oss!


Trainee - Informationsarkitekt etablering av informationsförvaltning

Arbetsuppgifter

Under tolv månader deltar du i ett omfattande traineeprogram som främjar din personliga utveckling, breddar ditt kontaktnät och ger dig kunskap om våra olika verksamheter. Du rustas i förändrings- och projektledning och tillsammans med övriga traineer deltar du i utvecklingsuppdrag utifrån olika case för att lära och påverka. Du förväntas att själv ta initiativ, etablera kontakter och planera en stor del av ditt traineeår. Som exempel kan du välja att göra studiebesök eller kortare praktikperioder inom de verksamheter som intresserar dig. Det erbjuds möjlighet till samverkan med andra myndigheter och externa aktörer i Sverige och internationellt. I arbetet ingår resor, både nationellt och regionalt.
Vi välkomnar dig som trainee till oss på Verksamhetsutveckling och förvaltning där du får möjlighet att vara en del av verksamhetsområde Trafiks funktion för digital ledning. Avdelningen ansvarar för att genomföra verksamhetsutvecklingsprojekt för att utveckla och säkerställa att huvudprocessernas arbetssätt och systemstöd är ändamålsenliga och framtidssäkrade. För att lyckas med detta är utveckling av information och data en möjliggörare.
Du kommer att vara en del i avdelningens verksamhet och bland annat att arbeta med:
att kartlägga vår information som grund för utveckling av vår verksamhet
workshopledning, förändringsledning och kommunikation med ett pedagogiskt och coachande förhållningssätt
att implementera centralt utvecklade arbetssätt och metoder
att identifiera nya och förändrade informationsbehov


Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
När du ansöker ska du inte bifoga något personligt brev. Istället för att bifoga personligt brev, får du möjlighet i ansökningsformuläret att beskriva varför du är intresserad av den här tjänsten. Detta är en tillsvidaretjänst som inleds med en provanställning på 6 månader. Tillträde till tjänsten är den 1 september 2023.
De första intervjuerna är planerade att hållas den 6-9 mars 2023 via Skype.
#LI-AB2

Kvalifikationer

För att trivas som trainee behöver du ha ett stort digitaliseringsintresse, förståelse för digital omställning och en vilja att medverka till att skapa innovation. Arbetet innebär många kontakter både inom och utanför Trafikverket och förutsätter att du som person är duktig på att skapa goda relationer, kommunicera och förmedla budskap på ett enkelt sätt anpassat till mottagaren. Du drivs av att arbeta i en föränderlig miljö och jobbar självständigt, ser vad som behöver göras och agerar därefter. Du har en stark egen drivkraft och besitter en mycket god problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv.
Vi söker dig som
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp inom informationsarkitektur eller systemvetenskap med fokus på informationsarkitektur
har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Din akademiska examen ska ha uttagits under 2021, 2022, alternativt kommer du att ta din examen senast september 2023.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#Trainee2023

Läs mer här

Läs mer här!

https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/for-dig-som-studerar/traineeprogrammet/

Ansök nu

Bli vår Projektledare i dubbelspårsutbyggnaden Hallsberg-Degerön

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Jan 18
Vill du vara med och driva ett av Sveriges största järnvägsprojekt - då har vi en spännande tjänst för dig!
Som Projektledare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.


Bli vår Projektledare i dubbelspårsutbyggnaden Hallsberg-Degerön

Arbetsuppgifter

Vi är en enhet inom Stora projekt på Trafikverket, som ansvarar för att bygga dubbelspår på sträckan Hallsberg-Degerön, för att få ett kontinuerligt dubbelspår från Hallsberg och vidare till Europa.
Som projektledare hos oss på får du möjlighet att leda ett projektteam med tekniska specialister, administratörer samt kontrakterade konsulter och entreprenörer. Du ansvarar för helheten när det gäller att leda, styra och följa upp projekt. Du bidrar med motivation och inspiration till ditt projektteam för att skapa en bra arbetsmiljö. I rollen har du kontakt med allmänheten men även med kommuner och andra myndigheter.
Jag som blir din chef heter Linda Lingdell. Jag driver verksamheten framåt med fokus på resultat och med stor tillit till mina medarbetares förmåga och vilja att ta ansvar. Jag söker nu dig som kan fungera som stöd i projektens framdrift. Enheten du kommer att tillhöra präglas av våra ledord; glädje, generositet och engagemang.
Din utveckling
Du kommer att tillhöra en av Sveriges största beställarorganisationer, och den samlade projektledarkompetensen hos våra cirka 1 000 projektledare är unik.
Som projektledare har du tillgång till olika forum för erfarenhetsutbyten, nätverk, utbildningar samt talang- och utvecklingsprogram.
Trafikverket kan erbjuda dig en modern arbetsplats där vi möter varandra med respekt och omsorg i en öppen och nyskapande kultur. Hos oss lönar sig alltid goda prestationer, men vi är samtidigt noggranna med att skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete, familj och fritid. Vi är stolta över att ha utsetts till en av Sveriges bästa arbetsgivare. 
Tjänstens placeringsort är Örebro, men du kommer även att resa för att följa upp produktionen utefter sträckan Hallsberg-Degerön.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuer sker via skype och är beräknade att ske under v. 9-10.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Linda Lingdell på telefon 073-817 20 88.
#LI-Hybrid

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen är du en ledare som bygger förtroende, klargör riktning och levererar resultat. Du samarbetar och har en god kommunikationsförmåga, vilket innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt, är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Som ledare har du lätt för att skapa delaktighet och att vara flexibel vid förändrade förutsättningar. Vidare skapar du god struktur i ditt arbete och trivs när du får använda din analytiska problemlösningsförmåga.
Vi söker dig som
har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120p) med teknisk inriktning, eller annan utbildning i kombination med relevant erfarenhet från bygg- och anläggningsbranschen som vi kan bedöma som likvärdigt
har flera års aktuell erfarenhet i rollen som projektledare, uppdragsledare, projekteringsledare eller liknande roll
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
har körkort för personbil

Det är meriterande om du
har erfarenhet från utförandeentreprenader
har erfarenhet av projekt i produktion som innehåller tunnel, bro eller mark
har aktuell arbetslivserfarenhet kopplat till projekt inom järnväg

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-ÅG1

Ansök nu

Trainee - Informationsarkitekt etablering av informationsförvaltning

Informationsarkitekt
Läs mer Jan 17
Digitalisering är ett strategiskt prioriterat utvecklingsområde och vi behöver stärka vår innovativa förmåga. Vill du vara med på vår resa mot en mer datadriven organisation? Om svaret är JA - sök till Trainee hos oss!


Trainee - Informationsarkitekt etablering av informationsförvaltning

Arbetsuppgifter

Under tolv månader deltar du i ett omfattande traineeprogram som främjar din personliga utveckling, breddar ditt kontaktnät och ger dig kunskap om våra olika verksamheter. Du rustas i förändrings- och projektledning och tillsammans med övriga traineer deltar du i utvecklingsuppdrag utifrån olika case för att lära och påverka. Du förväntas att själv ta initiativ, etablera kontakter och planera en stor del av ditt traineeår. Som exempel kan du välja att göra studiebesök eller kortare praktikperioder inom de verksamheter som intresserar dig. Det erbjuds möjlighet till samverkan med andra myndigheter och externa aktörer i Sverige och internationellt. I arbetet ingår resor, både nationellt och regionalt.
Vi välkomnar dig som trainee till oss på Verksamhetsutveckling och förvaltning där du får möjlighet att vara en del av verksamhetsområde Trafiks funktion för digital ledning. Avdelningen ansvarar för att genomföra verksamhetsutvecklingsprojekt för att utveckla och säkerställa att huvudprocessernas arbetssätt och systemstöd är ändamålsenliga och framtidssäkrade. För att lyckas med detta är utveckling av information och data en möjliggörare.
Du kommer att vara en del i avdelningens verksamhet och bland annat att arbeta med:
att kartlägga vår information som grund för utveckling av vår verksamhet
workshopledning, förändringsledning och kommunikation med ett pedagogiskt och coachande förhållningssätt
att implementera centralt utvecklade arbetssätt och metoder
att identifiera nya och förändrade informationsbehov


Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
När du ansöker ska du inte bifoga något personligt brev. Istället för att bifoga personligt brev, får du möjlighet i ansökningsformuläret att beskriva varför du är intresserad av den här tjänsten. Detta är en tillsvidaretjänst som inleds med en provanställning på 6 månader. Tillträde till tjänsten är den 1 september 2023.
De första intervjuerna är planerade att hållas den 6-9 mars 2023 via Skype.
#LI-AB2

Kvalifikationer

För att trivas som trainee behöver du ha ett stort digitaliseringsintresse, förståelse för digital omställning och en vilja att medverka till att skapa innovation. Arbetet innebär många kontakter både inom och utanför Trafikverket och förutsätter att du som person är duktig på att skapa goda relationer, kommunicera och förmedla budskap på ett enkelt sätt anpassat till mottagaren. Du drivs av att arbeta i en föränderlig miljö och jobbar självständigt, ser vad som behöver göras och agerar därefter. Du har en stark egen drivkraft och besitter en mycket god problemlösningsförmåga som gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv.
Vi söker dig som
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp inom informationsarkitektur eller systemvetenskap med fokus på informationsarkitektur
har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Din akademiska examen ska ha uttagits under 2021, 2022, alternativt kommer du att ta din examen senast september 2023.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#Trainee2023

Läs mer här

https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/for-dig-som-studerar/traineeprogrammet/

Ansök nu

Åtgärdsplanerare Väg Region Öst

Samhällsplanerare
Läs mer Jan 26
Som åtgärdsplanerare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.


Åtgärdsplanerare Väg Region Öst

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som vill spela en central roll och se ditt arbete resultera i verkliga förändringar, dig som vill arbeta med väg- och bärighetsplanering. I rollen får du som är driven möjligheter att med din kompetens vara vägledande i utformningen av
din roll, likaså vid nya utmaningar och inriktningar för vår verksamhet. Utifrån din kompetens kan du även få uppdrag av nationella enheten och då få gå från regionalt till nationellt perspektiv där du kan både växa och växla i din tjänst. Här får du vara med och skapa förutsättningar för en väl fungerande infrastruktur i region Öst.
Det ingår att delta i viktiga beslut, ha stort ekonomiskt ansvar för planering av åtgärder och få jobba med frågor som påverkar många. Du ansvarar för att beskriva och planera framtida åtgärder som behövs för att alla ska kunna transporteras enkelt, grönt och tryggt. Du prioriterar de mest effektiva åtgärderna och för en aktiv dialog med regioner, kommuner, myndigheter och allmänhet i frågor som rör planering, prioritering och finansiering av åtgärder. I samarbete med andra skriver du åtgärdsbeskrivningar och beställer åtgärder och arbetar i ett samarbetsinriktat och inkluderande klimat samt är samordnare mellan Trafikverket och andra organisationer.
Jag som blir din chef heter Ivan Andic "Du kommer till ett väl sammanhållet team med mycket engagemang, stöd och ett närvarande ledarskap. Hos oss får du ett roligt, flexibelt arbetsliv och ett dagligt kunskapsutbyte tillsammans med dina kollegor".
Några av de åtgärder/projekt som är aktuella:
omsätta uppdrag i nationell och regional plan till åtgärdsbeskrivningar som beställs internt av Trafikverkets verksamhetsområden Investering, Stora Projekt och Underhåll
beskriva problembild, ta fram förslag på åtgärder, beställa och delta i arbetet med åtgärdsvalsstudier
ta fram förslag till ställningstagande utifrån genomförda åtgärdsvalsstudier
ta fram medfinansieringsavtal, förskotteringar och överenskommelser om samfinansiering med externa parter
samla behov av smärre åtgärder ( ex. trafiksäkerhetsåtgärder GCM-passager) och prioritera dessa till verksamhetsplan.


Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Eventuella frågor om tjänsten besvaras av rekryterande chef Ivan Andic, se kontaktuppgifter nedan.
Intervjuer sker över Skype.

Kvalifikationer

Vem är du?
Då rollen innebär mycket kontakt internt och externt ser vi att du är en utåtriktad person som är kommunikativ och har lätt för att ställa frågor och ta kontakt med nya människor. Du är analytisk vilket gör att du identifierar problem och utvecklar lösningar ur ett helhetsperspektiv. Då du kommer ha ett nära samarbete med många olika intressenter behöver du ha mycket god samarbetsförmåga. Du är driven, självgående och via planering och struktur tar initiativ och självständigt ser vad som behöver göras och har förmåga att agera därefter.
Vi söker dig som har:
universitets- eller högskoleexamen (minst 180 hp) med inriktning samhällsplanering, väg och vatten, teknik, ekonomi eller annan utbildning och erfarenhet Trafikverket sammantaget bedömer jämförbar.
flerårig erfarenhet av arbete med infrastruktur avseende transportsystemet gällande väg
erfarenhet av att genomföra planering eller projektering av väg, t.ex. planläggningsprocessen
god ekonomisk kompetens t ex. verksamhetsplanering, kapacitetsanalyser, samhällsekonomi, effektsamband eller ekonomisk planering/styrning av åtgärder
god förmåga i svenska både i tal och skrift
körkort för personbil

Det är meriterande om du har:
kunskap om och förståelse för andra aktörers uppdrag i relation till Trafikverkets verksamhet
goda tekniska kunskaper avseende planering av åtgärder inom väg
goda kunskaper om plan- och bygglagen
goda kunskaper om väglagen
erfarenhet av förhandling, avtalsupprättande och genomförandefrågor


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu