Örebro: Sommarvikariat, socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sommarvikariat, socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-20 // Varaktighet: Heltid

Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan! 

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att erbjuda olika typer av hjälp och stöd enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet.

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• utredning barn 
• utredning ungdom
• utredning vuxna
• mottagning
• familjehem 

När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser

Arbetar du på Utredning barn eller utredning Ungdom och familj kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt lagstiftningen SoL och LVU

Arbetar du på Utredning vuxna kommer huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt lagstiftningen SoL, LVU och LVM

Arbetar du på familjehem kommer du huvudsakligen att arbeta med rekrytering, utredning av kontaktfamiljer och familjehem samt stöd till familjehem 

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av akuta ärenden enligt lastiftningen SoL, LVU och LVM

Kompetenskrav

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse, sommaren 2023

Antal tjänster: ett flertal

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande och Mottagning innehåller verksamheter som har uppdrag mot flera eller samtliga åldersgrupper i hela kommunen. Övriga tre områden baseras på klienternas ålder. Åldersindelningen är överlappande på så sätt att område Barn och Familj arbetar med personer 0-15 år, Ungdom och Familj med 13-20 år och Vuxna med klienter 18 år och äldre.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Socialsekreterare

Nedan visas andra jobb i Örebro som Socialsekreterare.

Socialsekreterare till IFO, Utredning vuxna

Läs mer Apr 15
Nytt
Vill du jobba som socialsekreterare och letar efter ett varierande och meningsfullt arbete?

Som socialsekreterare på Utredning vuxna erbjuds du intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Enheten har en hög ambitionsnivå och ett driv att utveckla arbetssätt för att höja kvaliteten allt med den enskilde i fokus. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ett öppet klimat där kunskapsöverföring är en självklarhet! Som nyanställd hos oss får du en successiv introduktion i arbetet anpassad efter dina erfarenheter. Vi hoppas att du blir en av oss!

Om tjänsten 
Som socialsekreterare inom Utredning vuxna handlägger du ärenden bland annat gällande missbruk, våld i nära relation, avhoppare och unga vuxna med psykosocial problematik. Målgruppen vuxna innefattar åldern 18 år och uppåt. I varje ärende tillämpas två handläggare, en huvudhandläggare och en medhandläggare. I din vardag kommer du bedriva ett brett socialt arbete. En nära samverkan med andra aktörer och den enskildes nätverk är en självklarhet för att lyckas i arbetet.  

För oss är det viktigt att du trivs och känner dig trygg när du kommer ny till oss. Därför erbjuder vi dig en gedigen grund i din yrkesutövning så som:


• grundlig introduktion efter anställning
• stöd av seniorhandläggare i praktiska frågor
• fördjupning och specialisering i en kompetenstrappa
• kringresurser såsom administratör och transportör
• regelbunden handledning 


Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda, besluta och verkställa beslut enligt SoL, LVU och LVM
• följa upp beslutade insatser
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser
• skriva yttranden till berörda myndigheter, t ex. till IVO och förvaltningsrätt
• föredra ärenden i nämnd och utskott
• arbeta utifrån beprövad kunskapsteori och evidensbaserade metoder
• känna till och följa gällande lagar, policys och rutiner för verksamheten
• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns

Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på fem områden med både myndighetsutövning och insatser. Mottagning och socialjour, Utredning barn och familjerätt, Utredning ungdom, Utredning vuxen samt Familjehem.

Under 2024 påbörjar Individ- och familjeomsorgen en ny organisation. Vi står inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Som socialsekreterare kommer du att ledas, inspireras och engageras till att jobba med förebyggande och främjande insatser.

Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. 

Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer! 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som socialsekreterare är det viktigt att du har ett flexibelt tänk, är noggrann och har en förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du är trygg, stabil och kan förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och att du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:

• erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom socialtjänsten
• erfarenhet av att arbeta med ASI (Addiction Severity Index)
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av att arbeta kring ärendet våld i nära relation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 3 juni eller enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 april.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sommarvikariat Socialsekreterare till IFO myndighet Socialförvaltningen

Läs mer Jan 17
Är du i början av din socionomkarriär eller i slutfasen av dina socionomstudier? Se hit! Vi erbjuder dig ett stimulerande och utmanande sommarjobb där du får möjligheten att stötta och hjälpa örebroarna. Vi sätter service och rättssäkerhet högt och vi drivs av att vi kan göra skillnad för de människor vi möter i arbetet. Ta chansen och sök tjänsten som vikarierande socialsekreterare till område Individ- och familjeomsorg (IFO). Vi ser fram emot din ansökan!  

Om tjänsten
Varmt välkommen till oss! Som sommarvikarie hos oss inom område Individ- och familjeomsorg får du arbeta med att utreda, följa upp och bedöma olika typer av behov och situationer enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i huvudsak ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. 

De verksamheter vi erbjuder sommarvikariat inom är följande: 


• utredning barn
• utredning ungdom
• utredning vuxna
• mottagning
• familjehem 

När du söker något av våra sommarjobb, var vänlig och ange vilken/vilka verksamheter du är intresserad av. 

Exempel på arbetsuppgifter:? 

Huvudsakliga arbetsuppgifter i samtliga verksamheter kan innebära att:


• utreda och handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning 
• skriva yttranden till olika myndigheter
• samarbeta med externa samarbetspartner
• samarbeta med övrig socialtjänst
• följa upp insatser


Arbetar du på Utredning barn , ungdom eller vuxna kommer du huvudsakligen att arbeta med utredningsarbete enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Familjehem kommer du huvudsakligen att arbeta med barn, unga och familjehem enligt rådande lagstiftning.

Arbetar du på Mottagning kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av en första bedömning av ärenden enligt rådande lagstiftning.  

Om arbetsplatsen
Socialnämndens organisation bygger på fyra områden med både myndighetsutövning och insatser. Område Förebyggande och Mottagning innehåller verksamheter som har uppdrag mot flera eller samtliga åldersgrupper i hela kommunen. Övriga tre områden baseras på klienternas ålder. Åldersindelningen är överlappande på så sätt att område Barn och Familj arbetar med personer 0-15 år, Ungdom och Familj med 13-20 år och Vuxna med klienter 18 år och äldre. 

Kvalifikationer
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav:

• socionomexamen 210 hp alternativt socionomstuderande med slutförd termin 5
• B-körkort för manuell växellåda

Meriterande:?


• erfarenhet av myndighetsutövning
• erfarenhet av BBIC
• erfarenhet av ASI
• erfarenhet av MI 

 Omfattning och tillträde
Anställningsform: sommarvikariat 

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 17 juni - tom 18 augusti

Antal tjänster: ett flertal 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 31 mars 2024.

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Sakkunnig till verksamhetsområde Försörjning

Läs mer Mar 18
Söker du nya utmaningar inom myndighetsutövning och har erfarenhet inom verksamhetsområde Försörjning? Som sakkunnig är du en nyckelspelare som arbetar på både verksamhets- och individnivå för att säkerställa högsta kvalitet och effektivitet. Hos oss erbjuds du spännande och stimulerande arbetsuppgifter där du blir en central länk mellan chefer, medarbetare och förvaltning. Din helhetssyn och expertis är avgörande för att bidra till en framgångsrik verksamhet både på förvaltnings- och kommunnivå. Bli en del av vårt team, välkommen med din ansökan!

Om tjänsten
Som sakkunnig inom verksamhetsområde Försörjning arbetar du på såväl verksamhets- som individnivå gentemot chefer och medarbetare i frågor som rör bland annat handläggning, dokumentation och verksamhetssystem. I din roll krävs därför att du har en helhetssyn ur både förvaltningens och kommunens perspektiv.

I rollen som sakkunnig ansvarar för verksamhetens samråd samt driver frågor vad gäller metodutveckling och rättstillämpning inom verksamheten. Du ska också hålla dig uppdaterad vad gäller forskning, lagändringar, prejudicerande domar och regelverk. Arbetet innebär även uppföljning för att säkerställa kvalité och ansvarar för att förändring och information vidareförmedlas till och förankras hos ledning och medarbetare i verksamheten. Som sakkunnig leder du även arbetsgrupper runt specifika frågor och uppdrag samt bereder och föredrar ärenden inför nämnden. 

Arbetsuppgifterna består även av att arbeta med automatisering och digitalisering. Verksamhetsområde Försörjning har E-tjänster och har automatiserade processer som kommer att behövas utvecklas och upprätthållas. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• ansvara och hålla i verksamhetens samråd
• driva frågor vad gäller metodutveckling och rättstillämpning inom verksamhetsområde Försörjning samt vara uppdaterad vad det gäller forskning, lagändringar, prejudicerande domar och regelverk
• arbeta med uppföljning för att säkerställa kvalité och ansvara för att förändring och information vidareförmedlas till och förankras hos ledning och medarbetare i verksamheten
• leda arbetsgrupper runt specifika frågor och uppdrag
• bereda och föredra ärenden för nämnden

Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Försörjning ingår i Gymnasie- och Arbetsmarknadsförvaltningen. Verksamheten består av flera enheter med olika inriktningar: Administration och service, vuxna, ungdom och mottagning samt bosättning och integration. Vi har digitaliserat ansökningsförfarandet för att frigöra tid för socialt arbete genom att minska de administrativa arbetsuppgifterna. Vi utgår från fyra hörnstenar för att värna om ett gott klimat på arbetsplatsen: Lys upp någons dag, Välj din Attityd, Närvaro och Lekfullhet.  

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta snabba rättssäkra lösningar. Du har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och som leder till resultat, samtidigt som du handlar i enlighet med fattade beslut, policys och riktlinjer. Du tar hänsyn till sakers långsiktiga betydelse och anpassar dina handlingar till detta. Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständigt och strukturerat driver arbetet framåt. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för. I denna tjänst lägger vi stor vikt vid förmågan att lyhört lyssna, vägleda och samråda men också lita på dina kollegors bedömningar. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• socionomexamen, 210 hp
• minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning inom verksamhetsområde Försörjning

Meriterande:

• erfarenhet av att ha jobbat som specialist/sakkunnig inom verksamhetsområde Försörjning 
• erfarenhet av Lifecare
• handläggning av försörjningsstöd 

Omfattning och tillträde 
Anställningsform: vikariat

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 1 juni eller enligt överenskommelse t.o.m 30 mars 2025

Antal tjänster: 1

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb

Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 22 mars 2024. 

Välkommen med din ansökan!

Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Socialsekreterare - Familjehem

Läs mer Feb 20
Vill du bli en vardagshjälte? Då menar vi inte en hjälte med mantel, utan en hjälte som med hjälp av erfarenhet, kunskap och övertygelse bidrar till samhället och förenklar vardagen för andra människor. Då är du välkommen till oss på IFO, Enheten för familjehem!

Om tjänsten 
På enheten för Familjehem arbetar man som socialsekreterare inom olika områden. Här följer och stödjer vi barnet i familjehemmet och stödjer familjehemmen i sitt uppdrag. Vi rekryterar och utreder nya familjehem och kontaktfamiljer bland många andra arbetsuppgifter. Tillsammans utvecklar vi kontinuerligt verksamheten, ett arbete som möjliggör delaktighet och ett engagemang och som vi tycker är lika spännande som viktigt.

Hos oss är du aldrig ensam. Du får ett kontinuerligt stöd i ärenden av din närmaste chef, din gruppledare och dina kollegor och har även möjlighet till extern handledning. För att du ska lyckas i din roll finns även medarbetare med andra yrken redo att stötta dig, så som administratörer, medhandläggare och transportörer.

Det här får du hos oss:
Vi erbjuder dig en trygg anställning i en stor organisation, med många möjligheter att prova på olika inriktningar och arbetsuppgifter inom socionomområdet.  

Vi vet att kompetensutveckling är viktigt för att lyckas och trivas på jobbet, och erbjuder dig som jobbar här möjlighet till?fördjupning och specialisering utifrån vår kompetenstrappa. Du får också delta på föreläsningar och på andra sätt fördjupa dig inom ditt område.  

Som nyanställd får du en gedigen introduktion, så att du kan känna dig trygg i din nya roll. Du tilldelas även en fadder, en kollega, som kan stötta dig i praktiska frågor om allt ifrån vart kaffemaskinen finns, till hur olika processer ser ut. 

Vi erbjuder möjlighet att arbeta hemifrån i viss mån. 

Exempel på arbetsuppgifter:

• utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU
• ha kontakter både i utredningssyfte samt i syfte att bidra till att stärka personernas egna resurser? 
• skriva yttranden till olika myndigheter? 
• samarbeta med externa samarbetspartner? 
• besluta enligt delegation? 
• samarbeta med övrig socialtjänst? 
• följa upp insatser?
• delta vid nätverksmöten, SAMBA, SIP

Om arbetsplatsen
På enheten för Familjehem arbetar 34 medarbetare som just nu är uppdelade i fyra grupper. Tillsammans arbetar vi för att ge familjehemsplacerade barn och deras familjehem ett sådant bra stöd som möjligt.

Hos oss är vi stolta över att ha högt i tak och att alltid ställa upp för varandra när det är tufft. Här blir du del av ett gäng kompetenta och nyfikna kollegor, som har en stor spridning av åldrar och erfarenheter i bagaget. Vi sitter i lokaler nära Örebro Centralstation, på Ribbingsgatan 1-3.

Inom myndighetsverksamheten inom Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg finns flera områden med både myndighetsutövning och insatser. Familjehem, Familjerätt, Mottagning och Socialjour. Här ingår också utredningsenheter för samtliga åldersgrupper; barn, unga och vuxna.?

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb 

Kvalifikationer
Att jobba som socialsekreterare hos oss är utmanande, stimulerande och komplext. Därför behöver vi dig som är trygg och stabil. Vi tror också att du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Arbetet kräver även att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter samt att du har en förmåga att hitta snabba, rättssäkra lösningar och har förmåga att behålla lugnet i stressade och pressade situationer.?Du föredrar att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du tar stort ansvar för att självständigt driva arbetet framåt. Du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga, vilket bland annat innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Förstås är du även engagerad och vill delta aktivt i att utveckla arbetet till nytta för dem som vi är till för.?? 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.? 

Krav:

• socionomexamen 210 hp? 
• B-körkort för manuell växellåda?

Meriterande:

• dokumenterad erfarenhet av familjehemsvård 
• dokumenterad erfarenhet?från?arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten? 
• erfarenhet av att arbeta med BBIC (Barns behov i centrum)?? 
• erfarenhet av att arbeta med MI (Motivational interviewing)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 4

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag 3 mars.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Behandlingssekreterare sommarvikariat

Läs mer Feb 6
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.

SiS LVM hem Runnagården tar emot kvinnor med alkohol-, narkotika-, eller blandmissbruk. Vi tar emot kvinnor med psykisk ohälsa samt utagerande kvinnor med våldsbeteende. Vi tar även emot kvinnor med läkemedelassisterad behandling (LARO).


Arbetsbeskrivning
Passa på att prova ett intressant sommarvikariat som behandlingssekreterare hos SiS. Som behandlingssekreterare på SiS LVM-hem Runnagården är du en viktig del i teamet kring våra klienter för att bidra till en motiverande och trygg miljö. Du upprättar behandlingsplaner i samarbete med teamet och i dialog med socialtjänsten samt ansvarar för genomförandet och uppföljningen av dessa. Du ansvarar för att upprätthålla den löpande kontakten med socialtjänsten samt för dokumentation av vård och behandling kopplat till behandlingsplanen. Behandlingssekreteraren ansvarar även för att adekvat information kring klienterna når berörd personal på institutionen men också gentemot socialtjänst och andra myndigheter. Du samverkar och samordnar med övriga behandlingssekreterare på institutionen. Det här är ett arbete för dig som ser en positiv utmaning i att få arbeta med utsatta människor i en svår livssituation. Jobbet är många gånger krävande men också stimulerande, glädjefyllt och omväxlande.

Arbetstiden är dagtid. 

Som sommarvikarie på SiS kommer du att genomgå en anpassad introduktionsutbildning för att rusta dig inför ditt uppdrag.

Kvalifikationer
Du ska ha:


• Påbörjad adekvat högskoleutbildning, exempelvis socoionomutbildning eller annan som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 
• B- körkort
• God svenska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att lyckas i ditt arbete har du en grundmurad positiv människosyn. Du är motiverad att hjälpa människor i en utsatt livssituation och du delar SiS värdegrund, att vara en plats för förändring. Du har en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet hos våra klienter. Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att skapa goda behandlingsrelationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har lätt för att samarbeta med andra och du kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.

Du delar vår vision att vara en plats för förändring och det genomsyrar ditt bemötande, engagemang och förhållningssätt. 

Vi vill belöna dig som hjälper oss under sommarperioden, därför får du som arbetar heltid som månadsanställd vikarie mer än fyra veckor en bonus. Läs mer på  https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/lediga-jobb/

Anställning
Tjänsten är ett sommarvikariat vecka 23 - 34. 

Ansökan
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 29 februari 2024. 

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.

Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Örebro kommun

Nedan visas andra jobb i Örebro från Örebro kommun .

Timvikarier till stödboenden inom Individ- och familjeomsorgen (IFO)

Behandlingsassistent/Socialpedagog
Läs mer Apr 10
Du har nu möjligheten att söka ett spännande, kreativt och stimulerande arbete hos oss på Socialförvaltningen! Är du intresserad av timvikariat under framförallt kväll och helg samt lite ströjobb på sommaren vid behov? Då är du varmt välkommen att söka dig till oss som behandlingsassistent.


Om tjänsten

Nu söker vi engagerade timvikarier som vill arbeta kvällar och helger till våra verksamheter. Som behandlingsassistent på våra boenden arbetar du i härliga och kompetenta team med andra behandlingsassistenter, gruppledare och kuratorer. Vi arbetar med psykosocialt stöd till vuxna personer med beroendeproblematik. Syftet med våra verksamheter är att erbjuda ett tillfälligt stödboende tills klienten uppnått målet för ett annat boende. Uppdraget går bland annat ut på att genomföra motiverande samtal och att genom social träning och stöd uppmuntra till en aktiv fritid i trygga och hälsosamma miljöer. Hos oss får du ett arbete som ger mycket tillbaka då det du gör i ditt dagliga arbete förändrar många människors liv till det bättre.


Exempel på arbetsuppgifter:

• skriva minnesanteckningar i dokumentationssystemet Procapita
• planera, delta och genomföra aktiviteter tillsammans med de boende
• delta i de vardagliga sysslor som finns på boendet t.ex. flytt, städ m.m.
• genomföra strukturerade psykosociala stödsamtal/motiverande samtal
• arbeta med social träning, stöd och uppmuntran till en aktiv fritid i drogfria miljöer 
• aktivt stödja och uppmuntra de som bor på stödboendet att påbörja/fullfölja ett planeringsarbete i syfte att finna varaktiga lösningar för ett självständigt boende
• ha kontakt med uppdragsgivare och andra aktörer/vårdgivare

Om arbetsplatsen
Våra stödboenden är en del av området eget utförande inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) på Socialförvaltningen. Våra boenden är Hjorten, Gnistan och Växthuset och Växthuset Sture. Målgruppen på Hjorten och Gnistans stödboende består av män och kvinnor över 21 år med en dokumenterad missbruks-/beroendeproblematik som inte kan erhålla en egen bostad på den ordinarie bostadsmarknaden. Utöver dessa stödstödboenden finns även tre andra verksamheter på Hjorten, bland annat ett härbärge för kvinnor samt några nyktra utredningsplatser som vi kallar Hjortronet. På Gnistan finns dessutom ett härbärge för män. Växthuset och Växthuset Sture vänder sig till bostadslösa vuxna personer med en dokumenterad missbruks-/beroendeproblematik som tagit beslut att leva nyktert och drogfritt.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är du trygg i dig själv och är lyhörd i kontakten med andra. Du har god samarbetsförmåga och förmåga att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt och kan sätta gränser. Du är engagerad i ditt arbete och är flexibel i ditt arbetssätt. Du är vidare en lugn och stabil person med intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och kan förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Eftersom vi arbetar nära och stöttade i människors hem är det av stor vikt att inte förlora din professionella integritet. Du är tydlig i ditt sätt att kommunicera både i tal och skrift. Då arbetet även innefattar dokumentation krävs god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• avslutad gymnasieutbildning
• B-körkort manuellt 

Meriterande:

• utbildad behandlingsassistent, tvåårig folkhögskola alternativt YH-utbildning
• praktiskt dokumenterad yrkeserfarenhet av socialt arbete inom stöd och behandling avseende missbruk och beroende 
• praktisk erfarenhet av behandlingsassistentarbete på stödboende
• dokumenterad erfarenhet inom psykiatrin
• dokumenterad erfarenhet inom LSS
• praktisk erfarenhet av behandlingsassistentarbete på stödboende 
• dokumentationsvana i Procapita eller annat likvärdigt dokumentationsverktyg
• dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med personer i utsatthet

Omfattning och tillträde
Anställningsform: timanställning vid behov

Tillträde: enligt överenskommelse

Arbetstid: timbehovet finns mestadels kväll och helg, ibland på dagtid 


Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Är du utbildad behandlingsassistent eller liknande så ber vi dig bifoga intyg på denna utbildning i din ansökan med. 

Sista ansökningsdag är 10 maj 2024. Rekryteringsarbetet kommer att ske löpande under annonseringstiden så tveka inte med att skicka in din ansökan redan idag!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Handledare till Daglig verksamhet Tamarinden

Vårdare/Arbetshandledare/Boendestödjare
Läs mer Apr 15
Nytt
Vill du arbeta som handledare och vara med i uppstarten och utvecklingen av enheten Tamarinden? Söker du daglig variation i arbetet och tycker om att möta personer med olika funktionsnedsättningar? Sök då denna tjänst hos oss!

Om tjänsten

Här finns möjligheter för dig som vill arbeta i en verksamhet med inriktning stöd och struktur och där utmanande beteenden behöver bemötas på ett tryggt och strukturerat vis. Du kommer arbeta med vuxna personer som har olika funktionsnedsättningar, fysiskt, psykiskt, intellektuellt och/eller neuropsykiatriska. vi jobbar efter IBIC och AKK (Alternativ kompletterande kommunikation). Det krävs stor lyhördhet och kunskap om kommunikation för att kunna tolka deltagarens egen vilja och alltid agera lågaffektivt.

Tjänsten innebär att du kommer stödja och handleda deltagarna pedagogiskt och praktiskt i deras sysselsättning och i andra aktiviteter. I arbetet ingår även att planera och strukturera olika arbetsuppgifter med utgångspunkt från individens unika förutsättningar som bland annat tydliggörs i genomförandeplanen. Du planerar och utvecklar sysselsättningen tillsammans med deltagarna, ensam eller tillsammans med kollegor.

Du kommer även att utföra omvårdnad utifrån deltagarens behov.

Du har en hemmahörande placering i Tamarinden men vid lite deltagarnärvaro kan du bli utlånad till andra verksamheter inom dagligverksamhet.

Exempel på arbetsuppgifter:

• planera, organisera och genomföra arbetsuppgifterna tillsammans med deltagarna i gruppen   
• hitta lämpliga arbetsuppgifter i samråd med deltagarna och att utveckla dem utifrån deras behov
• upprätta tillsammans med deltagarna en genomförandeplan som följs upp årligen
• utföra omvårdnadsarbete såsom t.ex. hygien, påklädning etc.
• utföra arbetsuppgifter utifrån egenvård      
• utföra arbetsuppgifter utifrån delegation såsom medicinska och habiliterande insatser samt läkemedelshantering              
• dokumentera och arbeta i verksamhetssystem.

Om arbetsplatsen
Tamarinden kommer startas upp i Sörbyängen. Verksamheten kommer att finnas i ett nybyggt hus med fina lokaler som utgörs av sex rum med egna toaletter och ett gemensamt utrymme. Som personal kommer du att stödja och handleda en deltagare åt gången ("en på en") men att närvarande personal arbetar med rotation gällande vem man stöder.  

Insatsen daglig verksamhet syftar till att skapa meningsfull sysselsättning åt personer tillhörande personkrets 1 och 2 enligt LSS. I daglig verksamhet arbetar ca 150 handledare. Vi har idag 55 verksamheter och finns på 36 adresser.

Daglig verksamhet arbetar enligt Lagen om valfrihet vilket gör att deltagare väljer att byta, avsluta, ändra sin dagligverksamhet med kort varsel vilket innebär att vi kan behöva flytta personalresurser efter behov.  

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som handledare är du trygg och stabil och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är en god lagspelare och relaterar dig lyhört och smidigt till andra i din omgivning. Du är kontrollerad och kan fokusera på rätt saker i stressituationer. Vidare har du lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du har god förståelse för hur människors olika förutsättningar och är anpassningsbar till mottagaren. Du är en person som kommer med förslag och kan förverkliga dessa i praktiken. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med deltagaren och övrig personal, samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. För att kunna dokumentera krävs även god datorvana.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• Undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete)
• kunskap och erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet LSS, minst 2 år.
• dokumenterad erfarenhet av utåtagerande beteende och lågaffektivt bemötande
• erfarenhet av AKK (alternativ kompletterande kommunikation)
• erfarenhet av att använda tecken som stöd
• b-körkort med behörighet för manuell växellåda och körvana av manuellt växlad bil
• kunna cykla

Meriterande:

• kunskaper i teckenspråk
• erfarenhet av omvårdnad

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: oktober/november 2024

Antal tjänster: 5-7

Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 5 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Objektledare IT

Organisationsutvecklare
Läs mer Apr 10
Varje dag påverkar vårt jobb örebroarna, vill du vara med och bidra till samhällsnyttan? Vi har nämligen en spännande resa framför oss och vi hoppas att du vill vara med!

Örebro kommun växer och vi söker nu en ny kollega för rollen som objektledare IT på informationsförsörjnings- och digitaliseringsavdelningen.

Om tjänsten

Som objektledare IT kommer du ingå i vår uppdragledningssenhet, där vi valt att samla våra ledarkompetenser inom tex objektledning och projektledning. I din roll ansvarar du för arbetsledning, planering, prioritering, leverans och uppföljning av områdets IT-leveranser. Du arbetar nära verksamhetens representant, objektledaren, som ska ta in verksamhetens behov och tillsammans med dig omvandla dessa och tillhandahålla bra tjänsteleveranser. Tillsammans ansvarar ni för förvaltning av verksamhetssystemen inom ert område.

Exempel på arbetsuppgifter:

• ansvara för och leda den IT-nära förvaltningen inom objektet
• arbeta fram objektplan med mål och resursäskanden tillsammans med objektledaren
• säkerställa, prioritera och koordinera leveransen av IT-stöd utifrån objektsplanen
• arbetsleda IT-specialister inom objektet
• ansvara för uppföljning av förvaltningsobjektets ekonomi och avtal
• omvärldsbevaka ur ett tekniskt perspektiv
• delta i utveckling av vår styr-och samverkansmodellen tillsammans med andra objektledare

Om arbetsplatsen
Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningens uppdrag är att utveckla och samordna IT-stödet för att skapa förutsättningar för en enklare vardag genom digitalisering av kommunens service och tjänster.

Avdelningen leds av en avdelningschef och fem enhetschefer, tillsammans utgör de ledningsgruppen för avdelningen.  

Informationsförsörjning- och digitaliseringsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att leda, styra, följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.?Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Som objektledare IT leder och motiverar du andra för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet. Du har förmågan att fatta snabba beslut och agera utifrån dessa, trots begränsad information eller svåra omständigheter. Du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. Som person är du utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. Vi ser även att du arbetar bra med andra människor. Vidare har du goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• akademisk utbildning om minst 180 hp, gärna med IT-riktning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av planering, styrning och ledning inom stora IT-organisationer

Meriterande:

• erfarenhet av M365 plattformen
• erfarenhet av pm3
• erfarenhet av ITIL
• erfarenhet av operativt IT arbete
• erfarenhet av förändringsarbete och verksamhetsutveckling
• erfarenhet av upphandling, avtalsuppföljning och leverantörsstyrning
• erfarenhet av budgetarbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Yrkeslärare VVS- och fastighetsprogrammet Tullängsgymnasiet

Yrkeslärare
Läs mer Apr 15
Nytt
Vill du vara med och utbilda framtidens arbetskraft? Vi söker dig som är nyfiken, ansvarstagande, har god förmåga att samarbeta och trivs med utveckling och att kontinuerligt förbättra den verksamhet du befinner dig i.

Om tjänsten

Vi söker nu en yrkeslärare till VVS- och fastighetsprogrammet, inriktning VVS-montör. I din roll som lärare arbetar du med att planera, genomföra och följa upp undervisning och med att aktivt stödja och motivera eleverna i deras utveckling, både socialt och kunskapsmässigt.

Exempel på arbetsuppgifter:

• undervisning i yrkesämnen
• mentorskap
• gemensam planering och uppföljning av undervisning, samt utvecklingsarbete av utbildningen
• eventuellt kan det bli aktuellt att bistå APL-ansvarig lärare

Om arbetsplatsen
Tullängsgymnasiet är en modern teknisk gymnasieskola på söder i Örebro som har högt attraktionsvärde för ungdomar. Vi erbjuder utbildningar inom Bygg- och anläggning, VVS, Elteknik, Fordonsteknik, Transport och Dator- och kommunikationsteknik. Hos oss finns också det högskoleförberedande Teknikprogrammet.
Skolan har även Riksgymnasium för elever med dövhet, hörselnedsättning eller språkstörning samt Anpassad gymnasieskola och Anpassat Riksgymnasium. Tullängsgymnasiet har ca 1200 elever och ca 200 medarbetare.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi ser att du som lärare hos oss har ett flexibelt förhållningssätt gentemot din omgivning, att du är kreativ och har lätt för att bygga nya relationer. Du har en god pedagogisk insikt och har lätt för att samarbeta med både elever, vårdnadshavare och kollegor.  Du är självgående i ditt arbete och rollen kräver även att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med elever och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Krav:

• legitimerad lärare i yrkesämnen inom VVS-teknik eller liknande behörighet att undervisa på gymnasiet och/eller vuxenutbildning, eller kvalificerad yrkeserfarenhet inom aktuella områden
• yrkescertifierad inom VVS

Meriterande:

• erfarenhet av och/eller kunskaper om fastighetsförvaltning 
• erfarenhet av undervisning/handledning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 8 augusti

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 maj.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Teckenspråkskunnig Yrkeslärare inom VVS till Tullängsgymnasiet

Yrkeslärare
Läs mer Apr 15
Nytt
Vill du vara med och utbilda framtidens arbetskraft? Vi söker dig som är nyfiken, ansvarstagande, har god förmåga att samarbeta och trivs med utveckling och att kontinuerligt förbättra den verksamhet du befinner dig i.

Om tjänsten 
Vi söker nu en yrkeslärare till VVS- och fastighetsprogrammet, inriktning VVS-montör. I din roll som lärare arbetar du med att planera, genomföra och följa upp undervisning och med att aktivt stödja och motivera eleverna i deras utveckling, både socialt och kunskapsmässigt.

I tjänsten kommer du att arbeta på Riksgymnasiet för döva och hörselskadade och på det reguljära yrkesprogrammet. I ditt uppdrag kommer du att undervisa både hörande och döva eller hörselskadade elever.

Exempel på arbetsuppgifter:

• arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns
• delta i arbetslagsarbete
• delta i övrigt arbete på skolan tillsammans med skolans personal
• gemensam planering och uppföljning av undervisning, samt utvecklingsarbete av utbildningen

Om arbetsplatsen
Tullängsgymnasiet är en modern teknisk gymnasieskola på söder i Örebro som har högt attraktionsvärde för ungdomar. Vi erbjuder utbildningar inom Bygg- och anläggning, VVS, Elteknik, Fordonsteknik, Transport och Dator- och kommunikationsteknik. Hos oss finns också det högskoleförberedande Teknikprogrammet.

Skolan har även Riksgymnasium för elever med dövhet, hörselnedsättning eller språkstörning samt Anpassad gymnasieskola och Anpassat Riksgymnasium. Tullängsgymnasiet har ca 1200 elever och ca 200 medarbetare.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi ser att du som lärare hos oss har ett flexibelt förhållningssätt gentemot din omgivning, att du är kreativ och har lätt för att bygga nya relationer. Du har en god pedagogisk insikt och har lätt för att samarbeta med både elever, vårdnadshavare och kollegor.  Du är självgående i ditt arbete och rollen kräver även att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med elever och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• legitimerad lärare i yrkesämnen inom VVS-teknik eller liknande behörighet att undervisa på gymnasiet och/eller vuxenutbildning, eller kvalificerad yrkeserfarenhet inom aktuella områden
• yrkescertifierad inom VVS
• kunna kommunicera på svenska i tal och skrift med servicemottagare och anhöriga som inte behärskar teckenspråk

Meriterande:

• erfarenhet av och/eller kunskaper om fastighetsförvaltning 
• erfarenhet av undervisning/handledning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: 8 augusti

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation.

Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 maj.

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Avfallsingenjör

Miljöingenjör/Miljövårdsingenjör
Läs mer Apr 12
Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare, varje dag.

Om tjänsten
Nu erbjuds du en möjlighet att få bidra med din expertis hos oss som Avfallsingenjör. I tjänsten deltar du i planering och utveckling av verksamheten både på kort och lång sikt, du deltar i budgetarbete och ekonomiprognoser och håller i omvärldsbevakning. Utöver den dagliga driften och förkommer arbete ute på fält där det kan behöva göras provtagningar eller rådgöras med interna eller externa parter i olika frågor inom området. Du arbetar nära en kollega med samma roll i de olika uppgifterna och du samarbetar också tillsammans med övriga kollegor inom avfallsplanering & kundservice, samt externa kundkontakter. 

Målbilder hos oss på Atleverket:


• cirkulär ekonomi
• minska klimat och miljöpåverkan
• ökade intäkter och minskade utgifter

Exempel på arbetsuppgifter:

• Styrning lakvatten (hålla tillståndsvillkor samt balansera volymerna på anläggningen)
• Miljörapport och kontrollprogram
• Kontakt med tillsynsmyndighet
• Godkännande av massor och annat avfall som tas in till avfallsbehandling (utgår från tillståndsvillkor samt författningskrav)
• Deponi (var lägga avfall på deponiyta utifrån kvalitet, föroreningshalt och logistik)
• Projektering och utredning med fokus på miljö/hållbarhet (utifrån kontrollprogram och övrig omgivningspåverkan)
• Remisshantering för enheten Atleverket
• Delta i fastighetsutveckling avseende ytor och byggnader för avfallsbehandling, lagring, etc.

Om arbetsplatsen
Din bas och huvudsakliga arbetsplats blir på Atleverket, Tippvägen i Örebro men ditt arbete kommer omfatta hela avfallsverksamheten med 5 återvinningscentraler (ÅVC:er), 35 återvinningsstationer (ÅVS:er), avfallsbehandling, transporter och deponi.

Inom Avfall blir du del av ett gäng på cirka 70 medarbetare som tillsammans arbetar för att leverera en hållbar och tillgänglig avfallshantering. Vi vill göra det enkelt för örebroarna att sortera rätt och minska sitt avfall. Vi utgår från flera olika arbetsplatser, och rör oss över hela Örebro kommun, vilket betyder att du träffar många kollegor och invånare i din arbetsvardag.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är trygg i dig själv och din kompetens. Som person har du stark analytisk färdighet och en förmåga att lösa komplexa miljöproblem. Du arbetar strukturerat och kan hantera och prioritera arbetet på ett sätt som alltid syftar till verksamheten mål. Eftersom tjänsten innebär många kontaktytor är det viktigt att du är engagerad och positiv samt kan kommunicera tydligt och samarbeta bra med andra människor. Vidare behärskar du svenska språket på ett sätt som gör att du obehindrat och mycket väl kan kommunicera och dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

• högskole- eller universitets-examen inom, enligt vår bedömning, relevant område
• flerårig arbetslivserfarenhet inom området
• kompetens inom och erfarenhet av miljölagstiftning
• B-körkort (manuell växel)

Meriterande:

• erfarenhet av att driva och genomföra hållbarhetsprojekt
• erfarenhet av arbete med avfall och/eller farligt avfall
• erfarenhet av arbete på avfallsanläggning

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Arbetstid: Schema dagtid med flextidsavtal

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Tester kan komma att tillämpas i urvalsprocessen.

I denna rekrytering har Örebro Kommun valt att samarbeta med AxÖ Consulting. Vid frågor om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult:
Mia Haglund på haglund@axoconsulting.se, alternativt 072-396 05 82
Lisa Beckman på beckman@axoconsulting.se, alternativt 072-383 88 53

Ansökan
Sista ansökningsdag är 1 maj, vi tillämpar löpande urval.

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu