Örebro: IT-Projektledare till SCB

Hitta ansökningsinfo om jobbet IT-Projektledare till SCB i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-15 // Varaktighet: Heltid

Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Är du projektledare med goda IT-kunskaper och ett stort samhällsintresse? Gillar du projekt som sträcker sig över lite längre tid och är komplexa i sin karaktär? Hos oss kommer du tillhöra ett team av flera engagerade projektledare som i vardagen driver sina egna projekt, men som också samarbetar för att nå våra gemensamma mål på SCB och på SCB:s IT-avdelning genom samhällsnyttan och värdet vi dagligen tillför.

Är du dessutom en positiv och energiskapande kraft som är intresserad av att bidra med dina goda kunskaper inom såväl processer och arbetssätt som tekniker ur ett projektledarperspektiv på vår IT-avdelning? Då kommer du att trivas hos oss!

Vill du ...


• Leda och driva större och tekniskt komplexa IT-projekt som ofta löper under längre tidsperiod
• Ansvara för att ta fram projektplaner, projektmål samt tids-, aktivitets- och resurs/bemanningsplaner
• Ha ett tätt samarbete med beställare, utvecklingsteam och andra projekt där det finns beroenden
• Delta i avdelningens verksamhetsutveckling

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!

Om dig
Vi vill att du har:


• God kunskap i svenska i både tal och skrift
• God kompetens inom projektstyrningsmodeller
• Dokumenterad erfarenhet av att leda långa och komplexa projekt inom IT-området med ansvar för projektens planering, styrning och uppföljning

Meriterande är om du även har:


• Examen i data- eller systemvetenskap
• Certifiering inom projektledning
• Erfarenhet av agilt arbete inom systemutveckling
• Erfarenhet av att leda IT-utveckling
• Erfarenhet av förändringsledning    

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara självgående genom att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och själv strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du gillar struktur och planerar, organiserar samt prioriterar arbetet på ett effektivt sätt vilket leder till att på når satta tidsramar. Du bedömer din samarbetsförmåga som din bästa egenskap då du är bra på och dessutom helst jobbar tillsammans med andra människor, vilket visar sig genom att du är lyhörd, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett smidigt sätt. Du talar klart och är välformulerad och engagerad i enskilda möten men även i stora och små grupper och har lätt för att anpassa dig till situationen.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för Vägledning och systemutveckling i Örebro, Klostergatan 23.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Den här tjänsten är säkerhetsklassad så därför kommer vi att göra en säkerhetsprövning innan vi fattar beslut om anställning.

Vi ser gärna kvinnliga sökande till den här tjänsten, eftersom avdelningen idag har övervägande andel manliga medarbetare.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Mikael Alvmyr tel 010-479 60 84.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-4794908
Marina Rauséus, Saco-S föreningen vid SCB, tel 0104796357.

Sista ansökningsdag: 2023-02-05.
Diarienummer: A2023/0159.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.


Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Projektledare, IT

Nedan visas andra jobb i Örebro som Projektledare, IT.

Beredare inom lokalnät till Vinnergi!

Läs mer Mar 6
Har du arbetat som beredare inom lokalnät och är sugen på en ny utmaning? Låter det lockande att vara med och starta upp en ny verksamhet med stor möjlighet att kliva in som delägare? Varmt välkommen att söka tjänsten som Beredare inom lokalnät till Vinnergi!

Information om tjänsten
Professionals Nord söker för Vinnergis räkning en Beredare inom lokalnät. Tjänsten är en direktrekrytering vilket innebär att rekryteringsprocessen sker genom Professionals Nord och att du anställs direkt hos Vinnergi.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och Vinnergis önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@pn.se.

Du erbjuds
• En möjlighet att bli delägare
• En möjlighet att vara med och starta upp och utveckla en ny verksamhet
• Att i rollen som konsult prova på olika typer av uppdrag och kunder
• Att bli en del av ett värderingsstyrt företag som fokuserar på medarbetarna

Arbetsuppgifter
I din roll som Beredare inom lokalnät på Vinnergi ansvarar du för att bereda projekt inom lokalnät. Du kommer dels utgå från kontoret i Örebro, dels ute på plats hos dina kunder.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innefatta:
• Ta fram materialsammanställningar, arbetsinstruktioner, konstruktioner och tillståndsansökningar
• Ansvara över kontakten med markägare och myndigheter
• Hantera markvärderingar
• Utföra nätberäkningar
• Ta fram kostnadskalkyler, materiallistor och bygghandlingar

Vi söker dig som:
har några års erfarenhet av att jobba med liknande arbetsuppgifter eller i rollen som beredare. Du har god skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga i både svenska och engelska.

Vi tror även att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen som Beredare hos Vinnergi. Du har en god förmåga att strukturera upp ditt arbete och driva ditt arbete framåt på ett självständigt sätt. Arbetet innebär mycket kundkontakt och därför uppskattar vi att du är en lagspelare med god samarbetsförmåga och social kompetens. Som person är du driven och motiveras av att sätta igång och driva projekt framåt.

Då rollen berör samhällsviktig verksamhet och säkerhetsklassad information, så kan det krävas att du godkänns i en säkerhetsprövning innan anställning kan genomföras.

START: Enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
STAD: Örebro
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Mia Haaster

Sök tjänsten genom att klicka på "sök jobbet" nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@pn.se

Ansök nu

Projektledare

Läs mer Apr 3
Arbetsbeskrivning
Jobbar du i elbranschen och vill ta klivet över till att bli projektledare? Eller har du erfarenhet av att arbeta som projektledare inom en närliggande bransch så som infrastruktur, bygg eller fibernät och vill arbeta i en av framtidens hetaste branscher? Då bör du läsa vidare! Elfordonsbranschen växer och det kan knappast ha undgått någon att det finns både utmaningar och framtidsplaner för att stärka och säkra infrastrukturen.
Hos Svensk Fordonsladdning blir du bidragande till att stärka den framtida infrastrukturen genom att arbeta med utbyggnaden av ladd-infrastruktur. Som projektledare hos Svensk Fordonsladdning har du stor frihet under ansvar, i en bransch med goda framtidsutsikter!
Information om uppdraget
Hos Svensk Fordonsladdning finns en entreprenöriell anda som genomsyrar hela företaget. Här har alla i bolaget, från ledning till fälttekniker, tidigare erfarenhet av arbete som ingår i kärnverksamheten, som bland annat distributionselektriker, markberedning, el-projektör, med mera. Hos Svensk Fordonsladdning är det korta beslutsvägar vilket gör det lätt att hänga med i svängarna och anpassar sig snabbt och enkelt till den föränderliga bransch som bolaget är verksamt inom.
Svensk Fordonsladdning har sitt ursprung och huvudkontor i Rättvik och till följd av sin starka tillväxt söker de nu ytterligare en projektledare till något av våra nya kontor i landet. Du erbjuds en spännande, växande och högst aktuell bransch där du är med och bidrar till framtiden.
På Svensk Fordonsladdning AB ser vi våra medarbetare som vår viktigaste tillgång och därför erbjuder vi följande:
Förmånsbil
Kollektivavtal
Friskvårdsbidrag och andra personalförmåner
Försäkringar
Marknadsmässig lön
Karriär och utveckling

I denna rekrytering samarbetar Fordonsladdning med Randstad. För mer information kontakta rekryteringskonsult Jeanette Walters jeanette.walters@randstad.se eller Hanna Wide hanna.wide@randstad.se.

Ansvarsområden
Här arbetar du som Projektledare med helhetsansvar för de projekt du driver. Projekten är inom ladd-infrastrukturområdet och du blir ansvarig för att projektet levereras i tid och håller den kvalitet som efterfrågas.
Du kommer i rollen att:
Ansvara för budget genom att säkerställa att projektet håller sig inom ramarna för budgeten.
Sätta upp och säkerställa att tidsplaner följs. Det gör du genom möten med entreprenörer, byggledare och andra parter som ingår i projektet för att säkerställa att projektet blir klart inom de uppsatta tidsramarna.
Säkerställa att kvalitetsstandarder efterföljs av entreprenörer, byggledare och andra parter som arbetar med projektet, för att projektet ska håller den kvalitet som förväntas.


Kvalifikationer
Har tidigare erfarenhet av att arbeta med el och vill ta klivet in i en projektledarroll alternativt har du erfarenhet av att projektleda inom ett relevant område så som väg, bygg, infrastruktur, fibernät eller liknande.
Har goda datorvanor.
Talar och skriver obehindrat på svenska då det är språket du arbetar med i tjänsten.
Har körkort för personbil.

Det är meriterande om du har en utbildning inom el eller elkraft då det är inom det området som Svensk Fordonsladdning är verksamma inom och det området som du kommer att arbeta i som projektledare.
Som person är du:
Uthållig
Strukturerad
Flexibel
Serviceinriktad
Ansvarstagande


Om företaget

Svensk Fordonsladdning AB
Svensk Fordonsladdning är en ledande leverantör av helhetslösningar inom DC-laddning och energilagring över hela landet. Vi är specialister inom fordonsladdning och energilagring som levererar högkvalitativa anläggningar som är hållbara över lång tid. Vår vision är att erbjuda högkvalitativa helhetslösningar inom fordonsladdning och energilagring för att främja övergången från fossila bränslen till eldrift och utvecklingen av den svenska laddinfrastrukturen.

Ansök nu

IT-Projektledare | Örebro | Experis

Läs mer Mar 22
Har du gedigen erfarenhet av att projektleda komplexa IT-projekt och tillämpa agila metoder? Vi letar för närvarande efter en engagerad projektledare för kommande uppdrag i Örebro. Låter detta som en spännande möjlighet för dig? Vi ser fram emot din ansökan!

Vi letar efter dig som är intresserad av att bli anställd som konsult hos oss på Experis. Som en erfaren IT-projektledare kommer du att ha en central roll i att leda och driva IT-projekt från start till mål.

Din profil
Vi letar efter dig som är en social person med ett genuint intresse av människor och vet hur man skapar bästa förutsättningar för team och organisationer att möta sina utmaningar. I arbetet kan du få arbeta med att planera och strukturera upp arbetet vid implementation av system, bryta ner övergripande mål samt strukturera och planera olika projekt samt se till att det levereras utifrån uppsatta förväntningar.

Vi tror att du har goda ledaregenskaper med erfarenhet av att ha budgetansvar, leda projekt som omfattar både verksamhet och tekniska lösningar. Vi tror därför att du är nyfiken och snabbt vill och kan fortsätta utvecklas genom att ta till dig ny teknologi och kunskap. Vi ser att du har erfarenhet och känner dig bekväm med att leda workshops, ha kontakt med leverantörer eller motsvarande, skriva rapporter och hålla muntliga presentationer.

I övrigt är du ansvarstagande, strukturerad och noggrann i ditt arbete, kommunicerar tydligt till olika målgrupper och har en naturlig förmåga att samarbeta.

För att lyckas i rollen förväntar vi att du har:

* Minst 4 års projektledarerfarenhet inom IT-området
* Har goda tekniska kunskaper och inom IT-arkitektur
* Kunskap och erfarenhet av agila metoder, tex Scrum eller Kanban
* Erfarenhet av budgetansvar i projekt
* Har akademisk utbildning inom IT eller motsvarande som anses relevant
* Mycket goda kunskaper i svenska och engelska

Det är meriterande om du har:

* Certifiering som projektledare enligt IPMA, PMI, PMP, PRINCE2, UGL, Scrum eller annan certifiering/erfarenhet som bedöms relavant

Om Experis
Experis är ett ledande, globalt konsultbolag inom IT/Tech med över 600 konsulter på uppdrag i Sverige och 22 000 konsulter runt om i världen. Via Experis får du tillgång till en stor variation av spännande uppdrag hos våra intressanta kunder inom både privat och offentlig sektor. Du kan anta uppdrag genom ditt eget bolag eller som tillsvidareanställd konsult. På Experis blir du en i teamet och får tillgång till ett brett nätverk av kollegor inom ditt kompetensområde.

På Experis får du en personlig konsultchef och kontinuerlig kompetensutveckling så att du kan hålla dig ajour med ny teknik. Experis, som är en del av ManpowerGroup, har ett långsiktigt hållbarhetsarbete (Working to change the world - ESG strategy) med målsättningen att bidra till att lösa kompetensbristen av bland annat IT-resurser.

Vi på Experis är ett värderingsstyrt bolag, och allt vi gör genomsyras av våra värderingar People, Knowledge och Innovation.

People | Vi inkluderar och välkomnar alla oavsett roll, funktion eller ansvar. Vi värderar kompetens och har förtroende för att individen tar eget ansvar och levererar inom ramen för sin rollbeskrivning. Vi är prestigelösa och vårt arbetsklimat bygger på öppenhet och trygghet.

Knowledge | Vi har ett "growth mindset" och håller oss relevanta på marknaden genom att ständigt förflytta och höja vår egen kompetens, våra konsulters samt våra lösningar/erbjudanden.

Innovation | Vi vågar testa nytt och misslyckas. Det kräver mod. Vi har ett utifrån och in-fokus och arbetar hela tiden med värdeskapande aktiviteter för våra målgrupper.

Vad kan vi erbjuda dig?
På Experis är vi stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Förutom möjligheten att utveckla dina kunskaper ute på spännande uppdrag erbjuds du provanställning enligt kollektivavtal, marknadsmässig månadslön, reglerad semester och semestersättning, friskvårdsbidrag, tjänstepension och försäkring, samt många andra förmåner - precis som det alltid ska vara.

Frågor?
Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV via länken till höger. Urval sker löpande så ett tips är att skicka in din ansökan redan idag. Har du frågor om uppdraget eller om rollen som konsult, är du välkommen att maila Lovisa Åsgården på lovisa.asgarden@se.experis.com.

Ansök nu

Systemingenjör

Läs mer Okt 26
Vi söker en engagerad och erfaren systemingenjör för att ansluta sig till vårt team. Som systemingenjör kommer du att spela en nyckelroll i att designa, utveckla och underhålla komplexa tekniska system för vår kund. Du kommer att arbeta nära kundens team av ingenjörer och tekniska experter för att leverera lösningar som möter behoven. Om du är passionerad för teknik, har en stark problemlösningsförmåga, gillar att vara spindeln i nätet, och trivs med att arbeta i en snabbt föränderlig miljö, är detta rätt roll för dig.

Baskunskaper
Krav:
Högskoleingenjör inom systemteknik, elektronik, datavetenskap eller relaterat område. Alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet av att designa och utveckla tekniska system och komponenter från kravspecifikation till färdig produkt.
Gillar att ha många kontaktytor.
Stark problemlösningsförmåga och förmåga att arbeta i team.
God kommunikationsförmåga på svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande:
Erfarenhet av flygunderhållssystem .
Erfarenhet av elektronik är meriterande.
Kan läsa och förstå konstruktionsunderlag.


Personliga färdigheter, egenskaper, erfarenhet
Kreativ Problemlösning: Du älskar utmaningar och är driven av att hitta kreativa lösningar på komplexa tekniska problem.
Teamspelare: Du trivs i en samarbetsmiljö och är en övertygande teamspelare. Du är öppen för idéer och synpunkter från dina kollegor och tror på kraften av samarbete för att nå gemensamma mål.
Entusiasm: Du är entusiastisk och passionerad över teknikens möjligheter.
Analytisk: Du har en skarp analytisk förmåga och kan snabbt identifiera problemen i komplexa situationer. Du är noggrann och metodisk i ditt arbete.
Kommunikationsförmåga: Du är utmärkt på att kommunicera komplex teknisk information på ett enkelt och begripligt sätt. Du kan översätta tekniska detaljer till begripliga termer för alla intressenter.
Drivkraft och Ambition: Du har en stark drivkraft att lyckas och strävar alltid efter att överträffa förväntningar. Din ambition att leverera högkvalitativa lösningar är oöverträffad.


Vi erbjuder
Du kommer att bli anställd av oss på Sigma Technology och ingå i ett härligt konsultteam som gör saker tillsammans och har roligt längs vägen! Vi sätter dig som konsult i fokus, det viktigaste för oss är att du som konsult och medarbetare mår bra och har rätt förutsättningar för att utvecklas. Vi tror på långsiktighet och vill därför att du ska trivas hos oss, länge!
Vi på Sigma Technology är otroligt stolta över att våra medarbetare har röstat fram oss som Sveriges Topp-3 Bästa arbetsgivare hela 4 år i rad: 2019, 2020, 2021 och 2022. Nu hoppas vi att du blir en del av oss i Mälardalen! I vårt härliga gäng jobbar vi ute hos våra kunder i roller som bland annat just Scrum master, produktägare, systemtekniker, förvaltningsledare, Service delivery manager, IT-tekniker, supporttekniker och IT-servicedeskagent. I bolaget har vi också applikationspaketerare, IT-projektledare, kravanalytiker, nätverkstekniker och drifttekniker.

Ansök nu

Projektledare inom industri till Rejlers!

Läs mer Mar 12
Inledning
Har du erfarenhet av projektledning och vill fortsätta utvecklas inom industriella projekt? Vi söker nu dig som vill bli en del av Rejlers och arbeta tillsammans med deras kunder i spännande projekt! Varmt välkommen med din ansökan.

Information om tjänsten
Rejlers är ett erkänt starkt kompetensföretag med lång tradition av att driva och genomföra komplexa industriella projekt. I region mitt är de duktiga på många saker, förutom projektledning är de också specialister på bland annat mekanikkonstruktion, automation, el-konstruktion och process- och anläggning. De arbetar med projekt som ligger i teknikens absoluta framkant hos några av tekniksveriges mest spännande kunder! Områden som elektrifiering, energilagring och solenergi är exempel på ny teknik där Rejlers projektledarteam spelar en viktig roll med stort inflytande.

Rejlers satsar nu stort och vill välkomna fler medarbetare till deras region. Professionals Nord söker därför för Rejlers räkning en projektledare med erfarenhet av att driva projekt inom industrin. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos Rejlers under 12 månader. Intentionen är att du på sikt ska kunna bli anställd direkt hos dem, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och Rejlers önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@pn.se

Du erbjuds

• En öppen och välkomnande atmosfär, samtidigt som du arbetar i en verksamhet som präglas av nyfikenhet, förändring och glädje. För Rejlers är det viktigt att ha kul på jobbet!
• Möjligheten att fortsätta utvecklas inom din roll som projektledare med en verksamhet i ryggen som uppmuntrar till att lära, utveckla och hjälpa varandra.

Arbetsuppgifter
Karaktären på Rejlers projekt varierar stort och de hjälper sina kunder med bland annat investeringsprojekt och att utveckla och driftsätta deras produktionsanläggningar. I flera fall har de även fått förtroendet att projektleda utvecklingen av hela fabriker. I rollen som projektledare hos Rejlers kommer dina arbetsuppgifter bland annat vara att:

• Driva industriella projekt inom konstruktion, produktion och anläggning
• Leda, planera, följa upp, prognostisera och rapportera
• Leda och delta i utredningar, analyser, förstudier och genomförande av projekt
• Definiera krav, ta fram specifikationer och leda eller delta i upphandlingar

Vi söker dig som
Har några års erfarenhet av projektledning inom industrin, erfarenhet inom energi eller bygg kan också vara relevant. Du har även med dig relevant teknisk utbildning. Det är meriterande om du har någon form av certifiering inom projektledning, alternativt är intresserad av att certifiera dig mot PMP eller IPMA. Du behärskar svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos Rejlers. Du är professionell och noggrann i ditt arbetssätt för att säkerställa att du gentemot Rejlers kunder levererar resultat i rätt tid och till rätt kostnad. Du är hjälpsam och sträcker gärna ut en hjälpande hand i teamet för att tillsammans uppnå goda resultat och lära sig av varandra.

START: Enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
STAD: Örebro
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Lovisa Berglund

Sök tjänsten genom att klicka på "sök jobbet" nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@pn.se

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån

Nedan visas andra jobb i Örebro från Statistiska Centralbyrån .

Junior systemutvecklare till SCB

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 23
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
På SCB producerar vi dagligen statistik som används för att fatta viktiga beslut inom politiken och näringslivet. Vårt uppdrag, att hjälpa till att styra mot framtiden med hjälp av fakta, är viktigare än någonsin i en värld där det är allt svårare att veta vilken information som det går att lita på. Vi samlar in stora mängder data som vi bearbetar, analyserar och sedan presenterar statistiken. SCB:s IT-avdelning ansvarar för de IT-system som möjliggör nuvarande och framtida statistikproduktion. IT-avdelningen finns primärt i Örebro med cirka 120 medarbetare.

Just nu söker vi förstärkning till ett av våra utvecklingsteam.

Är du en nyfiken och engagerad systemutvecklare som är relativt ny i din roll? Vill du vara en del av ett fantastiskt team med mycket samlad erfarenhet där du kan växa och utvecklas i din roll och samtidigt bidra med din kunskap? Då har vi tjänsten för dig!

Om rollen: 

I vårt team kommer du att arbeta med utveckling av kritiska system som gör en verklig skillnad och som är centrala för SCB:s framtida statistikproduktionsprocess.

Du kommer att delta i teamets utvecklings- och förvaltningsarbete. Teamet har en stor och varierad systemflora de förvaltar. Därför är det viktigt att du har en vilja att lära dig samt har en förmåga att vara flexibel i ditt arbete och kunna växla mellan olika tekniker. Arbetet kan innebära både stora och små insatser och teamet deltar ibland i större projekt.

Vårt arbetssätt:

Teambaserat arbete där vi värdesätter samarbete och individuellt ansvar. Möjlighet att arbeta både i grupp och enskilt, med stöd av hela teamet. Vi ser ett värde i att ha teammedlemmar med olika erfarenhetsbakgrund och till dig som ny eller relativt ny systemutvecklare brukar vi utse en mentor som fungerar som lite extra stöd.

Agilt arbetssätt för att snabbt kunna anpassa oss till nya förutsättningar och behov

Vill du ...


• Vara en del av ett engagerat och kompetent team
• Samarbeta med IT-arkitekt, kravanalytiker, testare och engagerade beställare
• Få möjlighet att arbeta med varierande, spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Arbeta i en kreativ miljö och kultur som uppmuntrar personlig och professionell utveckling
• Utveckla framtidssäkrade IT-lösningar som möjliggör SCB:s viktiga samhällsuppdrag
• Ha goda möjligheter till kompetensutveckling och prova på olika systemutvecklingsområden

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!

Om dig
Vi vill att du har:


• Dataingenjörsexamen, systemvetenskaplig examen eller motsvarande examen som vi bedömer likvärdig


• Arbetslivserfarenhet inom:

• Utveckling i Microsoftmiljö såsom .NET
• Utveckling i
• Utveckling i ett webbramverk såsom React eller Blazor 




• Erfarenhet av agilt arbetssätt


• God förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska

Meriterande är arbetslivserfarenhet eller kompetens inom något eller flera av följande:


• C#
• Javascript/Typescript
• net core
• Entity Framework
• NET
• Blazor
• Mudblazor
• Arbete med api:er
• Azure DevOps server
• Net
• jQuery
• Server Integration Services
• Git
• Arbete med någon ML-modell
• Tidigare myndighetserfarenhet 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du:


• Vara nyfiken och engagerad
• Brinna för att skapa lösningar som gör skillnad
• Vara flexibel och lösningsorienterad inför teamets varierande uppgifter och tekniker
• Vara en lagspelare som trivs i en samarbetsinriktad miljö men även vara driven och kunna arbeta individuellt

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper för att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss. 

Du delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektion Statistik och analys på IT-utvecklingsenheten i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Anna Östh, tel. 010-479 61 07.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 49 08.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11. 

Sista ansökningsdag: 2024-05-07.
Diarienummer: A2024/1735.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Verksamhetsarkitekt till SCB

Verksamhetsarkitekt
Läs mer Apr 14
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
SCB är inne i en spännande transformation för att kunna möta höga krav på oberoende fakta. Vi behöver använda olika typer av datakällor innovativt för att kunna ta fram aktuell och relevant statistik. Vår bearbetnings- och analysmiljö behöver vara effektiv, säker och tillförlitlig.

Sektionen för arkitekturstyrning ansvarar för SCB:s gemensamma verksamhetsarkitektur med styrande målarkitektur, arkitekturprinciper och verksamhetsmodeller. Vi ansvarar för SCB:s övergripande digitala transformation samt för utveckling av SCB:s förmåga inom innovation och AI/maskininlärning. Sektionen är en av två sektioner på enheten för metod- och arkitekturstyrning som är placerad direkt under myndighetsledningen.

Sektionen har idag verksamhetsarkitekter och -strateger som arbetar med målbilder och modellerar förmågor, processer och information. Som verksamhetsarkitekt träffar du personer brett inom SCB, ofta tillsammans med IT-arkitekter. Vi har i uppgift att styra och koordinera SCB:s utveckling i linje med strategiska mål bl.a. genom att ta fram arkitekturförutsättningar för förändring. Vi samarbetar med andra myndigheter och organisationer nationellt och internationellt som vi bidrar till och som påverkar vår utveckling. På sektionen coachar och hjälper vi varandra med utbyte av kunskap och erfarenheter för att lyckas med vårt uppdrag.

Vill du ...

• bidra till SCB:s strategiska förflyttning
• utveckla SCB:s arkitektur i linje med nationell arkitektur/infrastruktur
• utveckla din kompetens inom dataområdet genom att utveckla SCB:s statistiska infrastruktur
• utvecklas i rollen som verksamhetsarkitekt.

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk utbildning med inriktning mot informatik, datavetenskap eller systemvetenskap
• minst två års dokumenterad erfarenhet av arbete med verksamhetsarkitektur eller motsvarande
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Meriterande är om du även har:


• kunskap om verksamhetsarkitekturarbete inkl. förmåge-, process- och informationsmodellering och av arkitekturarbete som utgångspunkt vid prioritering av utvecklingsinsatser
• kunskap i en eller flera modelleringsnotationer
• en certifiering som verksamhets- eller enterprisearkitekt

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du kunna arbeta effektivt med komplexa frågor. Du har förmåga att analysera och bryta ned problem i sina beståndsdelar samtidigt som du kan summera och visualisera på mer övergripande nivå. Du har lätt för att arbeta strukturerat och resultatinriktat. Du är bra på att lyssna och kommunicera samt tycker om att arbeta i många olika team. Du är intresserad av att arbeta i en komplex databehandlingsmiljö med möjligheter att ge dig hög kompetens inom ett hett område som är fullt av utmaningar och under snabb utveckling.


Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Sektionen finns i Örebro och Solna, du kan vara placerad antingen i Örebro, Åkullegatan 14 eller i Solna, Solna strandväg 86.  

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum och kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef João Stoltz tel 010-479 6294.  

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Marina Rauséus, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-05-05.
Diarienummer: A2024/1648.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.


Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Incident Manager till SCB

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Apr 16
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
På SCB hanterar vi dagligen stora mängder data med snabba informationsflöden och vi försöker ständigt hitta bättre lösningar för att förenkla och framtidssäkra vår statistik. SCB:s IT-avdelning finns primärt i Örebro med cirka 100 medarbetare som ansvarar för de IT-system som möjliggör statistikproduktionen.

Inom SCB sker nu stora spännande satsningar inom IT för att stödja SCB:s statistikproduktion. Satsningen innebär uppbyggnad av nytt modernt datacenter samt utvecklingsplattformar som med ny teknik och nya arbetssätt möter SCB:s framtida statistikframställan.

Som Incident Manager arbetar du på IT-avdelningsnivå med incidenter på både applikations- och infrastruktursidan.

Du ansvarar för att:


• Driva incidenter från start till mål
• Koordinera, driva samt vara rådgivare vid incidenter
• Vara kommunikatör, där du säkerställer att korrekt och tydlig kommunikation sker till intressenter kring status och framdrift
• Samordna kring uppföljning av högprioriterade incidenter. Bjuda in till Lessons Learned, sammanställa och presentera resultat av arbetet.
• Vara ägare av processerna

• Incident och Major incident
• Problem
• Change


• Jobba aktivt med processerna och säkerställa att de utvecklas och efterlevs på rätt sätt
• Fånga upp återkommande problem och stötta i problemhantering för berörda tekniska tjänster/system
• Ansvara för att processer och rutiner finns dokumenterade
• Koordinera komplexa och svårlösta lågprioriterade incidenter som kräver involvering av flera delar av organisationen 

Om ovanstående låter intressant så tror vi att denna tjänst kan vara något för just dig!

Om dig
Vi söker dig som har ett stort eget driv och som tycker om att samordna och koordinera. 

Vi vill att du: 


• Har akademisk examen med inriktning mot IT eller motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Har god förståelse för ITIL samt kunskap om IT-tjänster och tekniska aspekter runt IT-infrastruktur
• Har kunskap inom driftrelaterade processer
• Har erfarenhet av att arbeta som Incident Manager i en större organisation
• Behärskar det svenska språket obehindrat i såväl tal som skrift 

Meriterande är om du även har:


• Kunskap och erfarenhet av ärendehanteringssystem, ex. Topdesk för processerna,

Incident, Problem och Change


• Erfarenhet av ägarskap för processerna Incident, Problem och Change

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du ha god samarbetsförmåga, vara lyhörd och kommunikativ samt trivas med att arbeta i team. Du är van att hantera intressenter på olika nivåer i organisationen och trivs att arbeta med problemlösning i ett högt tempo. 

Du har även förmågan att förstå påverkan av en incident och få flera intressenter att arbeta mot ett gemensamt mål. Du är också strukturerad med ett helhetstänkande och har förmågan att arbeta systematiskt. 

Du är målmedveten och har en god förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt och tydligt sätt. 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för IT/IOS/SIA i Örebro, Åkullegatan 14. Resor till kontoret i Solna kan förekomma.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Tillträdesdatum kommer vi överens om. Arbetsuppgifterna är säkerhetsklassade vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att göras innan anställning.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Jana Gullberg tel. 010-479 61 92.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel. 010-479 60 51.

Sista ansökningsdag: 2023-05-05.
Diarienummer:. A2024/1678.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Statistiker till SCB

Statistiker
Läs mer Mar 27
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss och inspireras av några av våra medarbetare, Möt våra medarbetare (scb.se)

Om jobbet 
Är du statistiker och vill jobba med samhällsviktiga frågor? Då har du goda möjligheter att bidra med din kompetens och utvecklas hos oss!

SCB:s uppgift är att ge samhället användbar statistik att lita på, både idag och i framtiden. Det arbetet kräver skickliga metodstatistiker. För att statistiken vi producerar ska fortsätta vara aktuell och relevant måste vi ständigt utveckla vår statistikproduktion - våra metoder och arbetssätt. Hos oss använder du din metodexpertis i allt från design av undersökningar till statistikframställning. I rollen som metodstatistiker initierar och driver du förbättringsfrågor baserat på din metodkompetens samt deltar i utvecklingsprojekt.  

Hos oss får du ett omväxlande jobb som involverar samarbete med flera delar av organisationen. Du kommer även att kunna delta i nationella och internationella arbeten. Rollen kan också betyda att du är med och bidrar till arbetet i vårt vetenskapliga råd och SCB:s vetenskapliga tidskrift Journal of Official Statistics.

På SCB finns ett 60-tal metodstatistiker placerade på fyra metodsektioner. Din placering i organisationen bestäms under rekryteringsprocessen utifrån våra behov och din kompetens. Oavsett var du är placerad innebär jobbet tätt samarbete med statistiker och kollegor med andra kompetenser både på den egna sektionen och i andra delar av verksamheten. Vi söker därför dig som tycker om att jobba i team, såväl permanenta som tillfälliga.

Vill du ...

• ge kvalificerat statistiskt metodstöd inom statistikproduktionen, tex inom undersökningsdesign, datainsamling, kombination av datakällor, bortfallshantering, AI/ML, statistisk analys, eller kvalitetsfrågor
• omsätta statistikbehov till användning av effektiva metoder samt initiera och driva utvecklingsarbete i samarbete med andra kompetenser
• bidra till utveckling och förbättring av statistikproduktionen
• arbeta med nationella och internationella frågor inom metodområdet

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig! 

Om dig
Vi vill att du har:


• master- eller magisterexamen i statistik, matematisk statistik, eller inom ett annat område som SCB bedömer som likvärdigt med minst 90 hp statistik
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska
• goda kunskaper inom programmering.

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av arbete med statistikproduktion
• goda kunskaper om survey sampling
• relevant erfarenhet av tillämpning av AI/ML
• goda kunskaper i programmering i SAS, Python eller R
• erfarenhet av arbete i en konsultativ roll
• erfarenhet av att driva utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• forskarutbildning inom statistik (eller annat ämne som SCB bedömer vara relevant)
• erfarenhet av arbete i vetenskapligt sammanhang och att skriva rapporter och vetenskapliga texter på svenska och engelska.

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss vill vi att du som person


• är problemlösande och analytisk så att du på ett effektivt och kvalitetsmedvetet sätt tar dig an komplexa problem
• tar egna initiativ och föreslår aktiviteter som leder arbetet mot uppsatta mål
• tar ansvar utifrån ett helhetsperspektiv, där du väger samman olika perspektiv och konsekvenser vid framtagande av lösningar
• har du god samarbetsförmåga, eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt.


Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Ansökan, såväl CV som personligt brev, ska skrivas på svenska. Om du har en annan examen än statistik eller matematisk statistik, vänligen bifoga utdrag av kurser i din ansökan, så att det tydligt framgår hur många högskolepoäng statistik du läst. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på någon av våra metodsektioner i Solna, Solna strandväg 86, eller Örebro, Åkullegatan 14 .

På SCB finns möjlighet till arbete hemifrån upp till 60 %, utifrån verksamhetens behov och efter överenskommelse mellan medarbetare och chef.

Anställningen är tills vidare. SCB tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Tillträdesdatum efter överenskommelse.  

Tjänsten kan komma att innebära placering i säkerhetsklass beroende på arbetsuppgifter.

Vill du veta mer om jobbet? Kontakta sektionschef Kristina Strandberg tel 010 -479 40 34.

Fackliga kontaktpersoner;
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 49 08.
Barbro Olsson, Saco-S-föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11.

Sista ansökningsdag: 2024-04-29.
Diarienummer: A2024/1372.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Ekonom/statistiker till SCB

Statistiker
Läs mer Mar 19
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Är du ekonom med inriktning mot statistik, företagsekonomi eller nationalekonomi och vill jobba med samhällsviktiga frågor? Då har du goda möjligheter att bidra med din kompetens hos oss. SCB:s vision är att ge samhället användbar statistik att lita på. Avdelningen för ekonomisk statistik och analys framställer, utvecklar, analyserar och kommunicerar ekonomisk statistik. Du arbetar tillsammans med engagerade kollegor på våra kontor i Solna och Örebro med att framställa Sveriges ekonomiska statistik. Resultaten används som underlag för analys av den svenska ekonomin och ligger till grund för ekonomiska och politiska beslut.

Din placering i organisationen bestäms under rekryteringsprocessen utifrån våra behov och din kompetens. Oavsett var du är placerad innebär jobbet tätt samarbete med statistiker och kollegor med andra kompetenser både på den egna sektionen och i andra delar av verksamheten. Vi söker därför dig som tycker om att jobba i team, såväl permanenta som tillfälliga.

Vill du ...

• medverka i framställningen och publicering av Sveriges ekonomiska statistik,
• medverka i utveckling av statistikens kvalitet och innehåll,
• bidra till effektivisering av statistikproduktionen,
• ha kontakter med uppdragsgivare samt interna och externa statistikanvändare,
• delta i analysarbete och omvärldsbevakning inom området 

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig 
Vi vill att du har:


• samhällsvetenskaplig kandidatexamen med inriktning mot företagsekonomi, nationalekonomi eller statistik
• minst 30 hp i ämnet statistik, eller likvärdig utbildning som till exempel ekonometri
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av arbete med statistikproduktion och/eller ekonomiskt beräkningsarbete
• erfarenhet av arbete med datahantering, analys och visualisering av data
• kunskap om programmering, såsom exempelvis SAS, , Python, R eller PowerBI
• längre utbildning i nationalekonomi eller företagsekonomi 

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss vill vi att du som person


• är problemlösande och analytisk så att du på ett effektivt och kvalitetsmedvetet sätt arbeta med stora datamängder och framställande av statistik
• tar egna initiativ och föreslår aktiviteter som leder arbetet mot uppsatta mål
• tar ansvar utifrån ett helhetsperspektiv, där du väger samman olika perspektiv och konsekvenser vid framtagande av lösningar
• har du god samarbetsförmåga, eftersom arbetet ställer höga krav på samverkan både internt och externt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

Mer information 
Den här tjänsten finns på någon av våra ämnessektioner i Solna, Solna strandväg 86, eller Örebro, Åkullegatan 14.

På SCB finns möjlighet till arbete hemifrån utifrån verksamhetens behov och efter överenskommelse mellan medarbetare och chef.

Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Anställningen är tills vidare. SCB tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Tillträdesdatum efter överenskommelse.  

Tjänsten kan komma att innebära placering i säkerhetsklass beroende på arbetsuppgifter.

Vill du veta mer om jobbet? Kontakta enhetschef Mattias Björling på 010-4794160.

Fackliga kontaktpersoner;
Krister Näsen, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00

Sista ansökningsdag: 2024-04-07
Diarienummer: A2024/0964. 

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Medarbetare till Insamlingsenheten till SCB

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 4
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Hos oss kommer du tillhöra ett team av 22 engagerade kollegor i Örebro vars uppdrag är att samla in och granska data om skola och arbetsmarknad som ligger till grund för politiska beslut och styrningen av Sverige.

Insamlingsenhetens uppdrag är att samla in och tillhandahålla data, samt att implementera en effektiv och säker datahanteringsprocess från datafångst till tillgängliggörande av data inför bearbetning och analys. Vi söker just nu en medarbetare till sektionen för skola, arbetsmarknad och kodning vars huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av produktionsansvar i ett team som jobbar med insamling av statistik från företag och organisationer inom området löner och arbetsmarknad. Uppgifterna som samlas in används av bland annat medlingsinstitutet och konjunkturinstitutet för att jämföra lönestruktur över tid och kartlägga läget på arbetsmarknaden avseende bland annat sjuklöner, rekryteringsbehov och vakanser.

Insamlingsverksamheten på SCB genomgår just nu stora förändringar. Nya behov ställer krav på ökad återanvändning av data samt hantering av nya datakällor. Vi behöver mer data, samtidigt som vi har en målsättning att halvera uppgiftslämnarbördan för företag och organisationer. För att lyckas med det behöver vi fånga data på smartare sätt och utveckla en mer digital process, där vi minskar antalet manuella moment för både oss och våra uppgiftslämnare. Vi ser gärna att du vill vara en del av den utvecklingen.

Vill du ...


• delta och ansvara för datainsamlingen av löne- och arbetsmarknadsstatistik
• planera, följa upp och utveckla insamlingen inom ansvarsområdet
• administrera insamling, granska uppgifter i ett komplext sammanhang och hantera kontakter med uppgiftslämnare
• delta i aktuellt utrednings- och förbättringsarbete i syfte att utveckla processer för datafångst
• ... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen med inriktning mot samhällsvetenskap, statistik, nationalekonomi eller motsvarande
• goda kunskaper i Excel och
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska 

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av SAS och/eller Power BI samt goda kunskaper i övriga delar av Officepaketet.
• God vana av kontakt med uppgiftslämnare/kunder 

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för Skola, arbetsmarknad och kodning i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Lisa Öst på telefonnummer 010-4796871

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-03-31.
Diarienummer: A2024/1040.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.


Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu