Örebro: Verksamhetsutvecklare till samhällsnyttigt uppdrag

Hitta ansökningsinfo om jobbet Verksamhetsutvecklare till samhällsnyttigt uppdrag i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2022-11-17 // Varaktighet: Heltid

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi behöver förstärka våra team med fler engagerade verksamhetsutvecklare!

Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss på Transportstyrelsen, dygnet runt, året runt. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi jobbar för att möjliggöra morgondagens resor och transporter. 

Du kommer jobba på avdelningen Fordonsinformation som har ett omfattande ansvarsområde. Vi har ett övergripande ansvar för vägtrafikregistret, som bland annat innehåller uppgifter om fler än 11 000 000 fordon och registrerade ägare. Varje år hanterar våra medarbetare och system cirka 20 miljarder i intäkter från skatter och avgifter. Allt detta styrs av lagstiftning, vilket är vårt ansvar att efterleva och utveckla. Sammantaget en mycket dynamisk arbetsplats med en hög förändringstakt. 

Du kommer att komma in i en mycket spännande tid då myndigheten initierat flera större program och uppdrag som syftar till att modernisera vägtrafikregistret. För att nå i mål med denna resa är vi i behov av att förstärka våra team med fler engagerade verksamhetsutvecklare. Ditt dagliga arbete sker i nära samarbete med produktägare, verksamhetsutvecklare, projektledare, utredare, systemförvaltare och verksamhetsspecialister.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta med och ansvara för verksamhetskomponenter (processer, förändringsledning och informationsmodeller) inom flera olika områden
• ansvara för värdeflöden i nära samarbete med it, genomföra verksamhetsanalyser samt identifiera utvecklingsbehov
• leda utvecklingsarbetet framåt i nära samarbete med andra inom myndigheten
• stödja linjearbete och projekt med processmodeller, analyser samt behovs- och beslutsunderlag.

Du måste ha

• akademisk utbildning eller annan kunskap/erfarenhet av motsvarande roll som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av metoder och modeller som rör verksamhetsutveckling, i förbättringsverktyg som exempelvis Dimac, LEAN, Astrakan eller ISO
• erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetskomponenter (processer, begrepp, regler och informationsmodeller)
• god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag samt rapporter
• svenskt medborgarskap (då tjänsten är säkerhetsklassad).

Det är meriterande om du också har

• vana av att arbete med tydlig målsättning och erfarenhet av att följa upp beslut samt leveranser
• erfarenhet av förändringsledning
• erfarenhet av att leda samt driva förstudier, workshops eller projekt
• dokumenterad erfarenhet av agilt arbetssätt
• arbetat inom en offentlig verksamhet
• arbetat med Sparx Enterprise Architect, Visual studio eller liknande verktyg.

Vi vill att du

• är vetgirig; nyfiken och omvärldsbevakar samt vill utveckla verksamheten
• är kreativ; ser utanför boxen, tänker i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem
• är självgående; tar ansvar för din uppgift, förmåga att se helheten snarare än detaljer, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare
• har god kommunikationsförmåga; lyhörd, anpassar dig efter såväl motparten som situationen och kunna bidra med dina kunskaper om verksamhetsutveckling.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Andreas Wedén, 010 – 495 60 17, andreas.weden@transportstyrelsen.se.
ST, Siv Nederman och Saco, Astrid Edlund nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9432.  Vi behöver din ansökan senast den 8 december 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som Verksamhetsanalytiker

Nedan visas andra jobb i Örebro som Verksamhetsanalytiker.

Verksamhetsutvecklare till Kvalitet- och utvecklingsenheten

Läs mer Feb 20
Brinner du för utveckling och förbättring? Vill du arbeta i ett kreativt och framgångsrikt team med utvecklings- och kvalitetshöjande insatser och bidra till att göra gymnasie- och arbetsmarkandsförvaltningens verksamheter ännu bättre? Då kan vi erbjuda dig en spännande roll i en händelserik och dynamisk miljö.

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare som ska stödja våra verksamheters kvalitet- och utvecklingsarbete. 

Om tjänsten

Tjänsten som verksamhetsutvecklare kommer vara placerad inom förvaltningens kvalitets- och utvecklingsenhet. Dina huvudsakliga uppdrag kommer primärt rikta sig mot verksamhetsområde försörjning, men du kommer också få arbetsuppgifter inom förvaltningens andra verksamhetsområden.  

Huvuduppdraget för enheten är att stödja förvaltningens olika verksamheter i utvecklings- och förbättringsarbete. Både enskilt och tillsammans med kollegor inom EKV. Medarbetarna inom EKV arbetar tillsammans och nära förvaltningsdirektör, verksamhetschefer, rektorer och enhetschefer i utvecklings- och kvalitetsfrågor. På enheten för kvalitet- och verksamhetsutveckling (EKV) arbetar i dagsläget 16 personer. De roller som medarbetarna innehar är bland annat verksamhetsutvecklare, strateger, objektledare och objektspecialist.

Exempel på arbetsuppgifter:

• stödja verksamhetschef och förvaltningsdirektör i utvecklings- och kvalitetsfrågor
• stödja enhetschefer i det systematiska utvecklings- och kvalitetsarbetet
• ge verksamhetsspecifikt expertstöd
• självständigt arbete och teamarbete med ärendeberedning
• genomföra utredningar och leda projekt
• arbeta med utvärdering och uppföljning
• främja samverkan och samordning inom förvaltningen, bland annat mellan verksamhetsutvecklare, strateg och olika ledningsnivåer
• driva och handlägga ärenden, utredningar och remisser i förvaltningsdirektörs ställe
• representera förvaltningen externt i verksamhetschef eller förvaltningsdirektörens ställe

Om arbetsplatsen
Gymnasie- och arbetsmarknadsnämnden gör det möjligt för unga och vuxna att utbilda sig och få egen försörjning. Nämnden ansvarar för gymnasie- och vuxenutbildningar, försörjningsstöd, arbetsmarknadsinsatser samt bosättning av vissa nyanlända. Nämnden är huvudman för den kommunala lantmäterimyndigheten. 

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Kvalifikationer
Vi söker en ledare som skapar engagemang och delaktighet. Du arbetar resultatinriktat och har förmåga att delegera och följa upp aktiviteter på ett strukturerat sätt. Du arbetar med parallella processer och samverkan med flera parter, både internt och externt. Du förstår din roll och kan se helhet både på det lokala planet men även förstå sammanhanget i ett bredare perspektiv.

I den här rollen behöver du arbeta självständigt samt ta ansvar för övergripande frågor. Du är resultatorienterad, flexibel och kan snabbt ändra ditt förhållningssätt och se möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du lätt kan kommunicera med kollegor och andra parter, samt att du skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Krav:

• högskoleutbildning om minst 180 hp, gärna socionomexamen, fil. kand. inom socialt arbetet eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• flerårig erfarenhet av frågor inom försörjningsstöd och god kännedom om socialtjänstlagen 
• erfarenhet av ledande roller 

Meriterande:

• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd
• erfarenhet från fler av förvaltningens verksamhetsområden 
• erfarenhet av förändringsarbete och verksamhetsutveckling 

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Övrig information
Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 4 mars. 

Välkommen med din ansökan!


Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare, område utveckling och stöd inom föräldraförsäkringen

Läs mer Apr 26
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Som verksamhetsutvecklare blir du en del av avdelningen Barn och Familj. Hos oss arbetar 2400 medarbetare på 18 platser runt om i landet. Barn och Familj har i uppgift att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar.

Vi söker nu en verksamhetsutvecklare till vårt verksamhetsområde Föräldraförmåner, vårt område ansvarar för förmånerna föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning samt graviditetspenning. 

Rollen som verksamhetsutvecklare
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva och stödja kundorienterad verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter.

I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat delta i beredningar, verksamhetsplanering och årsredovisningar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. 

Vår utvecklingsverksamhet drivs utifrån agila värderingar och arbetssätt. I vårt utvecklingsarbete utgår vi ifrån kund-och medarbetarinsikter, genom digitalisering och ständiga förbättringar bidrar vi till förståelse och ge trygghet för alla.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och eller verksamhetsutveckling
• har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har förmåga att skapa ett användbart nätverk
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• god förmåga att leda dig själv.

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av agilt arbetssätt
• har erfarenhet av att arbeta i ett självorganiserande team
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.

Möjliga placeringsorter för tjänsten är de orter där BF verksamhetsområde föräldraförsäkringen har handläggande verksamhet och utvecklingsverksamhet (Stockholm, Göteborg, Karlshamn, Kalmar, Jönköping, Örebro, Lidköping, Uppsala, Norrköping, Västerås, Sundsvall, Skellefteå och Luleå).

Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Fredrika Järnehall Box, tel 010 112 08 68  (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Denise Marica, tel 010 113 45 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Therese Plantin, tel 010 119 22 35, Saco-S: Louise Henriksson, tel 010 118 40 55, Seko: Fredrik Bruhn, tel 010 111 86 29.  

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 maj 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Analytiker med myndighetsövergripande uppdrag

Läs mer Apr 5
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Som en del av avdelning Strategisk utveckling och förvaltning ansvarar sektion Utvärdering och analys för flera av myndighetens strategiska utvecklingsområden med ett särskilt fokus på utvärderings- och analysfrågor. För att möta vårt behov av att vidareutveckla myndighetens analysförmåga på myndighetsövergripande nivå söker vi nu en analytiker.

Etableringen av ett tvärfunktionellt analysforum för transportsystemet har precis påbörjats och syftet inledningsvis är att stärka uppföljning, analys och prioritering av vår tillsynsverksamhet. Som analytiker kommer du samordna arbetet i nära samarbete med medarbetare från andra avdelningar på myndigheten.

Sektionen Utvärdering och analys består av 13 medarbetare som är en framåtdrivande grupp med spännande och utvecklande uppdrag. Sektionen ansvarar bland annat för att utveckla och förvalta myndighetens ledningssystem, myndighetsövergripande arbetssätt och modeller, omvärldsarbete, strategiska regeringsuppdrag och remisser. Som medarbetare på sektionen kan du få uppdrag inom sektionens och avdelningens olika ansvarsområden.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• samordna arbetet med att etablera och utveckla ett myndighetsövergripande analysarbete
• i nära samarbete med andra kompetenser inom myndigheten ta fram myndighetsgemensamma modeller och arbetssätt för myndighetsövergripande analys av de transportpolitiska målen
• ta fram välgrundade och faktabaserade beslutsunderlag och besvara komplexa frågor genom att genomföra både kvantitativa och kvalitativa analyser
• bidra till att öka kunskapen och erfarenheten av analysfrågor på myndigheten
• bidra till sektionens och avdelningens utveckling och uppdrag. 

Du måste ha

• akademisk utbildning med inriktning mot statistik, samhällsanalys eller annan relevant utbildning tillsammans med erfarenhet som Transportstyrelsen bedömer likvärdig
• flerårig erfarenhet av att driva och samordna analysfrågor på en övergripande nivå
• flerårig erfarenhet av att arbeta med databearbetning och kvantitativa analysmetoder
• erfarenhet av att ha utvecklat strukturerade, säkra och effektiva analysmodeller
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska med förmåga att anpassa ditt budskap efter målgruppens förutsättningar.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av arbete med beslutsstödsplattformar eller annan visualisering av data
• erfarenhet av analysarbete relaterat till de transport­politiska målen
• erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet
• erfarenhet av agilt arbetssätt.

Vi vill att du

• har god analytisk förmåga och kan förstå och analysera komplexa frågor och problem snabbt
• är strategisk, lösningsorienterad och har förmåga att se helheten
• har ett konsultativt och prestigelöst förhållningssätt med god förmåga att skapa förtroendefulla relationer på olika nivåer
• kan leda och samordna grupper för att nå resultat.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering på någon av våra huvudorter som är Norrköping, Borlänge och Örebro. Resor förekommer i tjänsten, främst mellan våra huvudorter. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Julia Runesson, 010-495 6406, Julia.Runesson@transportstyrelsen.se, Saco, Maria Inghamn och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2534. Vi behöver din ansökan senast den 26 april 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.


Kort om avdelning Strategisk utveckling och förvaltning

På avdelning Strategisk utveckling och förvaltning finns en enhet som består av en stab och tre sektioner: Informationshantering, Utvärdering och analys samt Kunddriven utveckling. Vi har cirka 55 medarbetare som är placerade i Norrköping, Örebro och Borlänge.

Vårt främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga avdelningar att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande, stödjande och samordnande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor och informationsförvaltning.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare med inriktning mot verksamhetsmodellering

Läs mer Apr 5
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Är du lösningsinriktad, ser möjligheter i utmaningar och brinner för att ge en verksamhet bästa möjliga förutsättningar för att fungera väl? Då kan denna tjänst vara något för dig. Nu söker vi på Transportstyrelsen flera verksamhetsutvecklare som vill vara med och utveckla det nya vägtrafikregistret. I denna roll kommer du samarbeta med verksamhetsarkitekter och andra verksamhetsutvecklare för att stötta avdelningen inom många spännande uppdrag!

På avdelning Fordonsinformation ansvarar vi för utveckling och förvaltning av it-system, information och processer inom Fordonsområdet samt inom Skatter och avgifter. Vi samverkar med andra myndigheter och företag och vi deltar i internationella uppdrag. Tjänsten är placerad på en sektion som jobbar med verksamhetsarkitektur och stödjer hela avdelningen.

Du kommer att använda relevanta modeller för att beskriva verksamhetens olika delar i en helhet och beroenden mellan dem. Vi använder flera olika verksamhetsmodeller för att beskriva den verksamhet som ligger till grund för de till IT-stöd som behövs i framtidens vägtrafikregister. Modellerna tas fram genom workshops och arbetsmöten som du leder med sakkunniga från olika delar av verksamheten och IT-verksamheten.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• använda och skapa verksamhetsmodeller för att beskriva verksamheten
• arbeta med att kartlägga våra verksamhetskomponenter, dvs process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller
• arbeta i olika uppdrag och utvecklingsprojekt.

Du måste ha

• relevant akademisk utbildning eller annan motsvarande kunskap som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av att dokumentera verksamhetsmodellering i verktyget Sparx Enterprise Architect eller annat liknande modelleringsverktyg
• erfarenhet av att beskriva verksamhet med hjälp av verksamhetsmodeller (t ex process-, begrepps-, regel- och informationsmodeller)
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har

• certifiering i verksamhetsutveckling hos Dataföreningen, Astrakan eller har annan typ av utbildning som Transportstyrelsen bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att arbeta med informationshantering, exempelvis att dokumentera och strukturera information i informationsmodeller samt informationsutbyten
• erfarenhet av att leda workshops och modelleringsarbete.

Vi vill att du

• arbetar strukturerat, är analytisk och kan beskriva dina slutsatser på ett enkelt och pedagogiskt sätt
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samverka och skapa engagemang såväl internt inom myndigheten som externt med parter såsom t ex branschorganisationer och andra myndigheter
• är flexibel, uthållig och trivs att arbeta med komplexa utmaningar
• tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Maria Pettersson, 010 – 495 64 22 maria.pettersson2@transportstyrelsen.se. ST, Jannike Jansson och Saco, Astrid Edlund nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2499.  Vi behöver din ansökan senast den 26 april 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

 

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen .

Sektionschef för Identitet och behörighet - It

Driftchef, data
Läs mer Apr 15
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer!

Just nu pågår ett arbete att hämta hem myndighetens it-drift från en extern leverantör. Det är omfattande utvecklings- och förändringsarbete som innebär att bygga en driftsorganisation som har förmåga att långsiktigt, med effektivitet, kvalitet och stabilitet, säkra myndighetens kärnverksamhet.

Identitet och behörighet är en sektion inom enheten för Infrastruktur och Drift på It-avdelningen. Sektionen ansvarar för tekniskt systemadministrativt gällande IAM. Ansvaret innebär förvaltnings- och utvecklingsarbete huvudsakligen inom Microsoft AD, Identity Management, PKI samt webb-baserade federerings- och autentiseringstjänster.

Vi söker nu en sektionschef med en stark vilja och driv att utveckla en modern och effektiv it-drift!

Som sektionschef jobbar du i tätt samarbete med dina sektionschefskollegor och enhetschefen. Du kommer att ha personalansvar för dina medarbetare i teamet och vid behov även ansvara för konsulter.

En viktig ledstjärna i uppdraget är att med god sakkunskap kunna leda i förändring och skapa bra samarbete med övriga funktioner inom enheten, avdelningen och övriga myndigheten. Tillsammans utvecklar vi en professionell It-verksamhet för att möta omvärldens krav digitalisering!

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
- ansvara för ledning och utveckling av medarbetare
- arbeta med kompetensförsörjning inklusive rekrytering
- ansvara för verksamhetsplanering, kort och långsiktig
- arbeta med lednings- och styrgruppsarbete
- driva egna uppdrag/projekt. 

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning inom t ex it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- flerårig aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef inom it med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- aktuell erfarenhet att leda organisationer med komplex it-infrastruktur
- aktuell kunskap om behörighetshantering och katalogtjänster
- aktuell erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete. 

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet att leda team som ansvarar för katalogtjänster som exempelvis Active Directory i en stor och komplex it-driftsorganisation
- erfarenhet att leda team som ansvarar för behörighetshantering i en stor och komplex it-driftsorganisation
- erfarenhet av ramverk för att hantera digitala och elektroniska identiteter
- erfarenhet av system och andra källor som exempelvis script för automatisk identitets- och gruppetablering
- erfarenhet av integrering av innehållet i kataloger med HR-system och andra auktoritetskällor
- arbetat i verksamhet som kräver särskilda krav på informations-/it-säkerhet. 

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Pia Boström, 0703-14 68 66, pia.bostrom@se.experis.com eller Anki Snis, 0703-77 59 69, anki.snis@se.experis.com. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1895. Vi behöver din ansökan senast den 3 maj 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Ansök nu

Enhetschef för Infrastruktur och drift - It

Driftchef, data
Läs mer Apr 9
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer!

Just nu pågår ett arbete att hämta hem myndighetens it-drift från extern leverantör. Det är ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete som innebär att utveckla en driftsorganisation som har förmåga att långsiktigt, med effektivitet, kvalitet och stabilitet, säkra myndighetens kärnverksamhet.

Enhetens ansvar är bl a att vara en primär och central kontaktpunkt för myndighetens it-användare gällande support och hantering av it-ärenden, säkerställa en grundläggande it-infrastruktur i form av datacenter, virtualiseringsplattform, lagringslösningar, backup, kommunikation och nätverk, disaster recovery och arkiveringslagring. Att tillhandahålla tjänster för den digitala arbetsplatsen ligger också inom enhetens uppdrag.

I dagsläget består enheten av 7 sektioner, uppdelade i Applikationsdrift, Infrastrukturdrift, Serverdrift, Servicedesk, Process och verksamhetsstöd, Identitet och behörighet och Digital arbetsplats. Det innebär att du kommer att leda 7 sektionschefer.

I uppdraget ingår förutom att fortsätta etableringen av drift- och infrastrukturleveransen, att tillsammans med avdelningens ledningsgrupp och sektionschefer, sätta en långsiktig strategi för den fortsatta utvecklingen av en effektiv och modern it-drift som möter verksamhetens behov. Utvecklingen av infrastruktur är i fokus då den utgör en viktig förutsättning för myndigheten att säkra grunduppdraget. Ett uttryckt mål för avdelningen är att säkerställa en sammanhållen it-leverans till kärnverksamheten.

En viktig del i arbetet är också att driva utvecklingsarbetet inom enheten i syfte att hela tiden säkra en effektiv, stabil drift med hög kvalitet.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med 4 enhetschefer där det strategiska och taktiska ansvaret ligger i att leda och styra It-avdelningen mot Transportstyrelsen uppsatta mål. Du rapporterar till it-direktören.

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din enhet och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
- ansvara för planering, ledning och styrning av enhetens verksamhet
- leda och utveckla sektionschefer och medarbetare
- ansvara för strategisk utveckling av it-verksamheten inom Transportstyrelsen
- driva och leda verksamhetsutvecklingen av infrastruktur och drift samt den fortsatta etableringen av it-driftsleveransen
- ansvara för kompetens- och resursförsörjning för enheten såväl för sektionscheferna samt för enheten i stort
- ansvara för budgetarbete (budget, prognos och uppföljning) samt investeringskalkyler.

Du måste ha
- relevant akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- aktuell flerårig erfarenhet av att leda andra chefer
- aktuell flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
- aktuell erfarenhet av att leda en drifts- och/eller infrastrukturverksamhet
- aktuell erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete med fokus på infrastruktur och drift
- kunskap om ITIL, IaaS och Paas koncept.

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av etablerade metoder/tekniker för en effektiv drift (container-teknik, scriptade miljöer dvs. ”infrastructure as code”, automatisering, virtualisering)
- erfarenhet av DevOps, DevSecOps
- erfarenhet av it-säkerhet och informationssäkerhet
- erfarenhet av arbete inom myndighet och/eller statlig förvaltning, t.ex. upphandlingserfarenhet enligt LoU.

Vi vill att du
- är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
- är drivande och har en helhetssyn 
- är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
- är initiativrik och entusiasmerande 
- har god förmåga att fatta beslut 
- är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
- har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
- har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
- har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Pia Boström, 0703-14 68 66, pia.bostrom@se.experis.com eller Anki Snis, 0703-77 59 69, anki.snis@se.experis.com. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1896. Vi behöver din ansökan senast den 30 april 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Ansök nu

Controller med inriktning redovisning

Accounting controller
Läs mer Mar 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker dig som är nyfiken, lösningsorienterad och ständigt på tå. Du kommer att arbeta som en av myndighetens specialister på redovisning och driva utveckling inom området. Du kommer ingå i Controllerenheten som utöver redovisning bland annat ansvarar för myndighetens ekonomistyrning, budget och verksamhetsplanering. Vi ansvarar även för den verksamhetsnära systemförvaltningen av Transportstyrelsens systemstöd inom ekonomi- och personalområdet.

Hos oss får du ett spännande, intressant och stimulerande jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- vara en av myndighetens specialister i redovisningsfrågor
- arbeta med och driva framtagande av årsredovisning
- arbeta med och driva bokslutsprocess samt finansiell rapportering
- delta i eller driva projekt/utvecklingsaktiviteter och utredningar
- arbeta med att kvalitetssäkra och utveckla myndighetens ekonomiska processer
- stötta verksamheten på olika sätt, exempelvis genom att informera, utbilda och ha en löpande dialog om förbättringsåtgärder. 

Du måste ha
- en ekonomisk utbildning på högskolenivå eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi
- arbetat med kvalificerat arbete inom redovisning det senaste året, samt ha flerårig erfarenhet av detta
- goda kunskaper i Microsoft Office-programmen Excel och Word
- goda kunskaper i svenska i tal och skrift, vilket också inkluderar god förmåga att ta fram olika rapporter och underlag. 

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en statlig verksamhet
- erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet UBW (fd Agresso). 

Vi vill att du
- har lätt för att samarbeta och är van att jobba i team
- är utvecklingsorienterad, tar ansvar och har stark egen drivkraft
- är analytisk, strukturerad och har förmåga att se helheten
- har god pedagogisk förmåga
- är kommunikativ och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering I Norrköping eller Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Madeleine Jacobsen Möller, 010-495 41 35, mailto:madeleine.jacobsenmoller@transportstyrelsen.se ST, Cecilia Yttergren och Saco, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1415. Vi behöver din ansökan senast den 9 april 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



http://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Ekonomi



Avdelning Ekonomi stöder alla avdelningar i deras arbete med budget, planering och uppföljning av verksamheten, redovisning, inköp, lokalförsörjning och arbetsplatsservice. Vi finns i Borlänge, Norrköping, Örebro och Kista och har ca 55 medarbetare.

Ansök nu

Bli Transportstyrelsens nya Lagring- och backuptekniker!

Nätverkstekniker
Läs mer Mar 7
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
"Vi jobbar mycket med att ha en kreativ och öppen arbetsplats. Det ska vara frihet under ansvar, och hög delaktighet" - så beskriver sektionschefen för Infrastrukturdrift sin sektion. 

Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring och söker nu en systemtekniker till vår infrastrukturdrift. Vi har ett helhetsansvar för IT infrastrukturen, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

Du kommer att ingå i en grupp med ansvar för helheten för våra lagring och backupplattformar. Vi tar hand om både hårdvara och mjukvara hela vägen från design till drift och förvaltning. Vår miljö är komplex och bygger på mycket höga tillgänglighets – och säkerhetskrav vilket kräver att vi alla bidrar med våra expertkunskaper och är öppna för att lära av varandra.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att arbeta med
- NetApp Ontap
- NetApp SnapCenter
- Rubrik
- Ansible
- Containerplattform. 

Du måste ha
- akademisk examen med inriktning mot IT eller motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- arbetat i en liknande roll inom de senaste två åren, och ha minst tre års erfarenhet av rollen  
- erfarenhet av lagring och backup i komplexa systemlandskap inom de senaste två åren, och ha minst tre års erfarenhet av detta
- goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har
- goda kunskaper om virtualiseringsplattformar
- goda kunskaper inom nätverk
- kunskap om automatisering av IT-infrastruktur
- generell kompetens inom både Windows server och Linux.

Vi vill att du
- arbetar bra med andra människor samt relaterar till den på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och har ett prestigelöst förhållningssätt
- är självgående och tar ansvar för din uppgift,  du strukturerar själv ditt arbete, driver dina processer vidare och ser dokumentation som en självklarhet
- är vetgirig och är intresserad av att underhålla dina kunskaper och hålla dig ajoúr inom ditt område
- har ett högt säkerhetsmedvetande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mattias Löfroth, 010-495 54 32, mailto:mattias.lofroth@transportstyrelsen.se ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1234. Vi behöver din ansökan senast den 28 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



http://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It



Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.



Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Erfaren systemutvecklare med intresse för scrum

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Feb 26
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Som systemutvecklare hos oss kommer du arbeta med både förvaltning och utveckling av våra it-stöd. Du kommer arbeta i ett engagerat team där medlemmarna arbetar tillsammans för att förvalta och utveckla stöd för komplex testdata. I arbetet ingår allt från systemutveckling, komplexa analyser samt samarbete med olika roller inom vår verksamhet för att tillhandahålla ett så bra testdatastöd som möjligt, det innebär t.ex. att samarbeta med ett stort antal testare och utvecklare för att samla in behovet av testdata och dess struktur.

För bästa transparens och samarbete inom myndigheten så arbetar vi enligt agila metoder.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta med förvaltning och utveckling av vår testdataplattform
• arbeta med att ta fram komplexa testdatastrukturer
• arbeta med automatiserad bygg och releasehantering
• utveckla i enlighet med myndighetens övergripande systemutvecklingsmetodik och riktlinjer
• arbeta i ett utvecklarteam med stöd av agilt arbetssätt.

Du måste ha

• relevant högskoleutbildning inom it eller motsvarande kunskap/erfarenhet förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig
• arbetat enligt agila arbetssätt, värderingar och principer
• arbetslivserfarenhet som systemutvecklare och scrum master
• aktuell erfarenhet av Visual Studio .Net C# och T-Sql
• aktuell erfarenhet av MS Server
• erfarenhet av Azure DevOps Server
• mycket goda kunskaper i svenska
• god kunskap i engelska för att kunna inhämta information.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av avancerad felsökning
• erfarenhet av webbutveckling, gärna Blazer
• erfarenhet att hantera och analysera stora datamängder
• erfarenhet av systemintegrationer och RESTful API
• erfarenhet av komplex testdata.

Vi vill att du

• är positiv och trivs i en organisation präglad av samarbete, gemenskap, kunskap samt glädje,
• är ambitiös och nyfiken på att utveckla, förbättra och lära dig nya koncept, tekniker och arbetssätt avseende systemutveckling,
• är intresserad av att hitta effektiva lösningar på verksamhetens behov.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Andréas Byström, 010 – 495 47 20 andreas.bystrom@transportstyrelsen.se. 

ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1047. Vi behöver din ansökan senast den 17 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Övergripande IT-arkitekt till sektionen för infrastrukturdrift!

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Feb 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
”Det är utmanade, spännande och intressant – vi har en hög ambition och en vilja att nå dit” – så svarar sektionschefen på Infrastrukturdrift på frågan om varför han trivs på sitt jobb.  Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring och söker nu en driven och erfaren It-arkitekt för övergripande arbete med inriktning mot infrastruktur. Vi har ett helhetsansvar för IT infrastrukturen, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

I rollen som övergripande IT-arkitekt kommer du att leda arkitekturarbetet i samarbete med våra arkitekter, verksamhetsutvecklare och tekniker. Detta för att säkerställa utformningen av vår IT-arkitektur, implementera och underhålla arkitekturella lösningar som överensstämmer med strategier och riktlinjer. I rollen som IT-arkitekt får du stor frihet i ditt arbete, du kommer ingå i ett team av arkitekter med god sammanhållning där du får ta stort eget ansvar.

 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• driva och genomföra utredningar och konsekvensanalyser av olika arkitekturalternativ och deras påverkan på vår verksamhet, organisation och arbetssätt
• företräda enheten i olika möten och råd
• agera sakkunnig/expertstöd inom ditt ansvarsområde. 

Du måste ha

• högskoleutbildning inom datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande kunskap genom erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av arbete med IT-arkitektur med delvis inriktning infrastruktur
• djup förståelse för olika infrastrukturella tekniker, plattformar och IT-arkitektur
• goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också

• har goda färdigheter i att genomföra, dokumentera och leda/facilitera ett systematiskt arkitekturarbete
• har erfarenhet av arbete med arkitekturramverk
• har god och bred kunskap om systemarkitektur, systemintegrationer och teknik
• har erfarenhet av områden med särskilda krav på informations-/IT-säkerhet
• har erfarenhet av arbete i organisationer med stora tekniska miljöer i komplexa systemlandskap
• är certifierad enligt IT arkitekt Master via DF Kompetens. 

Vi vill att du 

• har lätt för att skapa nya och goda relationer och är bekväm i sammanhang där du pratar inför grupp, leder workshops eller agerar facilitator
• löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna samt ser logik och samband i komplex information eller miljö
• skapar engagemang och delaktighet när du samordnar dina kollegor
• du är säker i osäkra sammanhang, står upp för egna åsikter, har mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro.Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mattias Löfroth, 010-495 54 32, mattias.lofroth@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-717. Vi behöver din ansökan senast den 11 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu