Örebro: Sektionschef Ekonomi enhet Uppbörd

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sektionschef Ekonomi enhet Uppbörd i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2022-11-11 // Varaktighet: Heltid

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi jobbar för att möjliggöra framtiden.

Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Fordonsinformation har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd såväl strategiskt som operativt för all verksamhet. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska och spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. 

Fordonsinformation är inne i en mycket spännande tid med många större program och uppdrag inom bland annat flödet rörande uppbörd och redovisning. Enhet Uppbörd är ny sedan 1 april och det finns två sektioner med ca 15-20 medarbetare i varje. Tillsammans ansvarar vi för att utveckla och förvalta myndighetens uppbörd och sidoordnade bokföring med den ärendehantering som sker inom området. Som sektionschef för sektion Ekonomi ser vi att din goda förståelse för betalflöden och intresse för utveckling ger medarbetarna förståelse och uppmuntran att vara med och utveckla arbetssätt, kravställa vid utveckling, implementera nya arbetssätt och arbeta med nytt systemstöd.

Vi söker dig som vill vara med och skapa framtiden tillsammans med oss! Du som vill vara en del av en helhet som utvecklar det vi har idag för att möta morgondagens behov.  

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion samt ert bidrag till enheten, avdelningen och Transportstyrelsen. Du arbetar aktivt med personal-, budget- arbetsmiljö- kompetensförsörjning- samt verksamhetsutvecklingsfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Vi söker dig som brinner för att som chef och ledare skapa en inspirerande arbetsmiljö som möjliggör att vi tillsammans har kunderna i fokus och levererar på våra mål.

Du kommer att

• leda och styra på ett sådant sätt att vi levererar det vi ska inom den tid vi ska samt samarbetar med alla interna och externa kollegor som arbetet kräver
• behovsbeskriva verksamhetens behov och se till att verksamheten arbetar med ständiga förbättringar och är förberedda för nya arbetssätt med digitalisering och automatisering
• ansvara för kompetensförsörjning och säkerställa att vi har rätt kunskap både för det arbete vi gör nu och det arbete som vi ska göra framöver
• ha budgetansvar och ansvara för att den budget som tilldelas sektionen används på bästa möjliga sätt sett till de behov som sektionen och enheten har
• ha personalansvar samt arbetsmiljöansvar och som chef ansvara för att Transportstyrelsen är en attraktiv arbetsgivare sett till rätt kompetens för uppdraget och trivsel på arbetsplatsen
• ansvara för den dagliga driften
• ansvara för månadsuppföljning för din sektion
• bidra till arbete med verksamhetsplanering för din sektion och enheten
• delta och utveckla enhetens ledningsgrupp.

Du måste ha

• relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller annan motsvarande kunskap och erfarenhet som vi bedömer likvärdig 
• flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar 
• flerårig erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete 
• flerårig erfarenhet av att arbeta enligt agila arbetssätt och dess utvecklingsmetodik
• flerårig erfarenhet av att leda på distans.

Det är meriterande om du också har


erfarenhet av att jobba i verksamhet som varit kravställande och mottagande av IT-systemstöd/systemutveckling.



Vi vill att du

• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
• är drivande och har en helhetssyn 
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
• är initiativrik och entusiasmerande 
• har god förmåga att fatta beslut 
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år. Fordonsinformation har merparten av sin verksamhet i Örebro vilket därmed är placeringsort för sektionschefstjänsten. Vi har även distansavtal under beslutade former. Detta innebär att det finns vissa möjligheter att i kombination med arbete på Örebrokontoret även arbeta från annat kontor hos Transportstyrelsen eller hemifrån.

Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). 

Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef Helene Häggström, 010 - 495 30 71  helene.haggstrom@transportstyrelsen.se.
ST, Anna Malmborg och Saco, Astrid Edlund nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-9450. Vi behöver din ansökan senast den 4 december 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som

Nedan visas andra jobb i Örebro som .

Biträdande avdelningschef Regioner

Läs mer Apr 9
Har du varit chef med personal- och budgetansvar? Har du ett engagemang för regional utvecklingspolitik, landsbygdspolitik och EU:s sammanhållningspolitik? Då kan du vara den vi söker.

Vi på Tillväxtverket arbetar för hållbar utveckling och konkurrenskraftiga företag i alla delar av Sverige. Det gör vi genom att stärka företag och regioner. Vi erbjuder kunskap, nätverk och investeringar. Det ger direkt nytta till företag, och också förutsättningar för företag och regioner att möta framtidens utmaningar. Tillväxtverket är nationell myndighet med regional närvaro på nio orter i Sverige samt i Köpenhamn, och är förvaltande myndighet för Europeiska regionala utvecklingsfonden, ERUF, Fonden för rättvis omställning, FRO och Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. Ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar, är vår vision.

Vi söker en biträdande avdelningschef till vår avdelning Regioner. Avdelningen ansvarar huvudsakligen för den europeiska sammanhållningspolitiken, den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Avdelningen genomför insatser som främjar ett aktivt regionalt utvecklingsarbete i länen, samt utvecklar och förbättrar förutsättningarna för dialog, samarbete och lärande mellan olika aktörer på nationell, regional och lokal nivå inte bara i Sverige utan även inom Norden och Europa. Avdelningen arbetar både med myndighetsutövning i form av ärendehantering och beslut, samt med insatser som främjar hållbar utveckling. 

Om tjänsten

Tjänsten som biträdande avdelningschef är en nyinrättad tjänst och ska bistå avdelningschefen i det dagliga arbetet med att leda avdelningen. Avdelningen består av drygt 100 medarbetare, sju enheter och ett sekretariat. Sekretariatets uppgift är att utveckla den strategiska styrningen av programgenomförandet gällande den europeiska regionalfonden (ERUF) och fonden för rättvis omställning (FRO). I rollen som biträdande avdelningschef kommer du att arbeta nära avdelningschefen och tillsammans utgöra avdelning Regioners ledning.  Du blir i rollen som biträdande avdelningschef också chef för sekretariatets fem medarbetare. I rollen ingår att leda, organisera, planera, följa upp och företräda avdelningens arbete tillsammans med avdelningschefen. Du säkerställer samarbetet såväl internt som med externa parter för att ta fram relevant och användbar kunskap som regeringen, våra övriga målgrupper och myndigheten själv kan agera på.

Som chef utvecklar du verksamheten genom ett tillitsbaserat ledarskap. I rollen ingår att tillsammans i avdelningen arbeta med policyutveckling inom våra politikområden.

Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen.

Internt kommer du ha mycket kontakt inom avdelningen, med sekretariatet och med andra avdelningar. Några av de externa kontaktytorna kommer vara Regeringskansliet, EU-kommissionen, regionalt utvecklingsansvariga, nationella myndigheter, länsstyrelser samt Sveriges kommuner och regioner.

Ditt tjänstgöringsställe är på något av våra kontor: Gävle, Göteborg, Jönköping, Luleå, Malmö, Stockholm, Örebro eller Östersund och resor ingår i tjänsten.

Vi söker dig som har:


• Examen från universitet eller högskola inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annat relaterat område.
• Minst 3 års erfarenhet från att ha arbetat som chef med personal- och budgetansvar.
• Minst 5 års erfarenhet av arbete i statlig förvaltning på nationell eller regional nivå.
• Flytande kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
• Erfarenhet av att ha lett arbete inom sammanhållningspolitiken, regionala utvecklingspolitiken, näringspolitiken och sammanhållna landsbygdspolitiken

 
Följande är meriterande:


• Arbete i Regeringskansliet
• Tidigare arbete på regional nivå som gett dig goda kunskaper om lokala och regionala förutsättningar för tillväxt och utveckling.


Som person söker vi dig som är strategisk och handlingskraftig. Det är även viktigt att du är relationskapande och kommunikativ.

Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.

Vi förväntar oss att du lever upp till vår medarbetar- och chefspolicy som uttrycker de förväntningar vi har på alla medarbetare.

Anställningsform och sista ansökningsdag

Anställningen är en tillsvidareanställning och 6 månaders provanställning är brukligt. 

Sista ansökningsdag är 30 april 2024

Mer information och kontakt

För mer information om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta Kristina Zetterström, telefon 08 681 97 62.  Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR- partner Sara Påhlsson tfn 08- 681 9462.
Fackliga företrädare nås på saco@tillvaxtverket.se och ST Robert Berggren nås via tfn 08-681 92 37 eller robert.berggren@tillvaxtverket.se

Vi arbetar kompetensbaserat och rekryteringsprocessen kommer att innehålla urvalsfrågor,eventuella tester, intervjuer samt referenstagning.

Har du skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta HR-partnern i denna rekrytering. 

Vi sitter centralt i moderna lokaler där du dagligen väljer plats utifrån dina arbetsuppgifter. Tillväxtverket eftersträvar ett arbetssätt där digitala och tekniska lösningar underlättar det dagliga arbetet. Här kan du läsa om vilka anställningsvillkor och förmåner vi erbjuder. 

Tillväxtverket vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Välkommen med din ansökan för att skapa din och Sveriges framtid!

I denna rekrytering har Tillväxtverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ansök nu

Spännade uppdrag som Avdelningschef

Läs mer Mar 21
Jefferson Wells, en framstående del av ManpowerGroup, söker nu en erfaren och engagerad Avdelningschef för Kvalitetsavdelning till en kund hos oss. I denna spännande konsulttjänst kommer du vara anställd hos oss på Jefferson Wells och aktivt delta i uppdraget som Avdelningschef hos vår kund. Uppdraget sträcker sig 12 månader med möjlighet till förlängning.

Tjänsten har en sysselsättningsgrad på 100% och är förlagt i Örebro, med möjlighet till viss grad av distansarbete.

Om Uppdraget:

I rollen som Avdelningschef för Kvalitetsavdelningen får du ansvar över fyra enheter: psykologenheten, enheten för flerspråkighet, utvecklingsenheten samt enheten för resursstöd. Du kommer att ha personalansvar för fyra enhetschefer som leder enheter med eget personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. I nära samarbete med förvaltningsdirektör, verksamhetschefer och rektorer för förskola och grundskola ska avdelningschefen samordna förvaltningens systematiska kvalitetsarbete och stödprocesser samt säkerställa att de utgår från och stödjer prioriterade behov.

Du förväntas också säkerställa efterlevnad av lagar och styrdokument samt att leda och utveckla verksamheten så att nationella styrdokument, nämndernas och kommunens mål och visioner uppnås. Rollen är underställd förvaltningschef och du kommer att vara en del av förvaltningens ledningsgrupp och förväntas delta aktivt i och bidra till förvaltningens verksamhetsutveckling. I rollen arbetar du utifrån ett helhetsperspektiv där barn och elevers utveckling från förskola till årskurs 9 ständigt finns i fokus.

Exempel på Arbetsuppgifter:

* Verksamhets-, personal- och budgetansvar för avdelningen.
* Ledarskap, stöd och kompetensutveckling av enhetschefer och medarbetare.
* Aktivt deltagande i förvaltningens ledningsgrupp.
* Driva förändringsarbete och systematiskt kvalitetsarbete.
* Säkerställa efterlevnad av lagar och styrdokument.
* Representera förvaltningsledningen och samarbeta med olika aktörer.
* Kontinuerligt arbete med kvalitetsförbättring.

Kvalifikationskrav:

* Relevant akademisk examen eller motsvarande kompetens/erfarenhet.
* Flerårig erfarenhet som chef med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar inom förskola/grundskola.
* Dokumenterad erfarenhet av att leda chefer.
* Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation.
* Erfarenhet av att driva förändringsarbete och systematiskt kvalitetsarbete på olika nivåer inom kommunal verksamhet.
* God kännedom om nationella och kommunala styrdokument och lagstiftning inom skolväsendet.
* Erfarenhet och kunskap inom att leda och utveckla barn- och elevhälsa.

Personliga Egenskaper:

* Initiativtagande, driven och transparent i arbetsmetodik.
* Helhetssyn och god kommunikationsförmåga.
* Mycket god samarbetsförmåga och intresse för verksamhets- och personalutveckling.
* Tydlig kommunikation, både muntligt och skriftligt.

Meriterande:

Erfarenhet som interim chef i olika organisationer.

Kontakt:

Vid frågor, kontakta konsultchef Malin Löf via e-post: malin.lof@jeffersonwells.se

Ansök idag för att bli en del av vårt dynamiska och innovativa team! Löpande urval tillämpas. Klicka på "Ansök nu" för att söka tjänsten.

Ansök nu

Sektionschef till Befolkningssektionen, SCB

Läs mer Feb 26
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Är du samhällsvetare med stort intresse för analys? Vi förutsätter att du har en förkärlek för statistik. 

Sektionen för befolkningsstatistik ansvarar för att framställa statistik samt genomföra analyser inom områdena befolkningsstatistik och befolkningsframskrivningar. Statistiken belyser den folkbokförda befolkningens storlek, sammansättning och förändringar samt asylsökande och invandrares grund för bosättning. Statistiken beskriver även hushållens antal och sammansättning samt boende. Sektionen ansvarar även för regional och nationell befolkningsframskrivning samt för demografisk analys. Att framställa underlag till Eurostat avseende Census ligger också inom sektionens ansvarsområde. Totalt jobbar 10 personer på sektionen, varav 4 st i Örebro och 6 st i Solna. 

Som sektionschef arbetar du med styrning och utveckling av sektionens verksamhet, arbetet sker i nära samarbete med medarbetarna på sektionen men också med övriga sektionschefer på enheten samt med enhetschef. Du kommer att ha fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledningsfrågor. Rollen har verksamhets-, personal- och ekonomiansvar och rapporterar till enhetschef. 

Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp som består av enhetschef och tre sektionschefer.

Vill du ...


• ansvara för framställning av officiell statistik tillsammans med engagerande medarbetare
• träffa och föra dialog med statistikens användare om användarbehov och statistikens kvalitet
• ha kontakt med media kring frågor om sektionens statistik
• ingå i enhetens ledningsgrupp som tillsammans tar ansvar för enhetens uppdrag
• fortsätta att utvecklas i din chefs- och ledarroll i en kunskapsintensiv verksamhet i ständig förändring

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har: 


• akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning
• minst ett års erfarenhet av arbete som chef eller ledare
• fackkunskaper inom någon av sektionens verksamhetsområden, befolkningsframskrivningar eller individbaserad statistik
• erfarenhet av statistikproduktion eller att bearbeta och analysera individdata
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska.

Meriterande är om du även har:


• statistikutbildning, 30 hp eller mer
• erfarenhet av mediakontakter
• ledarskapsutbildning
• erfarenhet av att leda utveckling- och förändringsarbete. 

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper för att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt och vara tydlig i din kommunikation för att på ett effektivt sätt leda det dagliga arbetet framåt. Arbetet ställer krav på samarbete både internt och externt och det innebär att du behöver kunna skapa goda relationer och vara förtroendeingivande. Sektionen tar fram flertalet analysrapporter samt artiklar under året vilket innebär att du behöver vara analytisk. Självklart är du också intresserad av samhällsfrågor.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
Den här tjänsten finns på sektionen för befolkningsstatistik. Sektionen är delad mellan orterna Örebro och Solna, Solna strandväg 86/Örebro, Åkullegatan 14. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån. I arbetet ingår regelbundna resor mellan verksamhetsorterna Örebro och Solna.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Ditt chefsförordnande gäller i tre år med möjlighet till förlängning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Marie Lidéus tel 010-479 65 02.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-03-15.
Diarienummer: A2024/0889.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschef vid intervjuverksamheten till SCB

Läs mer Feb 15
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet 
Har du chefserfarenhet och stort samhällsintresse? Avdelningen för social statistik och analys söker en sektionschef till en av sektionerna inom enheten för intervjuverksamhet i Örebro. Enheten ansvarar för genomförande av SCB:s telefonintervjuverksamhet avseende arbetsmarknaden, partisympatier och levnadsförhållanden med mera. Intervjuverksamheten står inför förändringar när SCB ställer om för att öka digital insamling och minska direktinsamling. För intervjuverksamheten innebär det bland annat att vi behöver utveckla de bästa strategierna för att kombinera intervju- och webbinsamling. Vi behöver samtidigt effektivisera och kvalitetssäkra befintliga insamlingsprocesser. 

Att vara sektionschef är att vara chef i första linjen med verksamhets-, personal- och budgetansvar. Rollen har fokus på den operativa verksamhetens sakfrågor och personalledningsfrågor. Enheten består av 10 sektioner där sektionscheferna har ett stort gemensamt ansvar för hela intervjuverksamheten. Detta ställer krav på helhetssyn, förmåga att prioritera utifrån helhetens bästa och en bred kompetens inom hela insamlingsområdet. Intervjuverksamheten pågår även under kvällar och helger och behöver fortlöpande operativ arbetsledning av enhetens sektionschefer. Du kommer ingå i detta arbete tillsammans med övriga sektionschefer.

Vill du ...


• aktivt delta i ledning och styrning av enheten tillsammans med enhetschef och övriga sektionschefer
• arbetsleda insamlingen i intervjuundersökningar i nära samarbete med enhetens övriga sektionschefer och undersökningsledare
• ansvara för att skapa förutsättningar för att hela enhetens intervjuare ska kunna genomföra intervjuer enligt uppsatta mål för respektive undersökning
• arbeta med kvalitetssäkring och utvärdering av arbetsresultat vid sektionen
• aktivt verka för en god arbetsmiljö på sektionen
• Planera samt genomföra utbildning för intervjuare

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!  

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk examen eller motsvarande kunskaper och arbetslivserfarenhet som SCB bedömer som relevant för tjänsten
• chefserfarenhet
• goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Meriterande är om du även har:


• genomgått ledarutbildning
• erfarenhet från schemaintensiv verksamhet
• erfarenhet att genomföra och driva förändringsarbete
• god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.    

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara mål- och resultatfokuserad med förmåga att hitta lösningar och driva verksamheten framåt samt förstå din roll som arbetsgivarföreträdare. Du behöver ha förmågan att vara flexibel och att kunna hålla många bollar i luften, kunna prioritera och ställa om när det behövs samt trivas i en miljö med ständig utveckling. 

Ditt ledarskap ska vara präglat av ett närvarande och coachande arbetssätt för att på bästa sätt kunna arbetsleda och utveckla verksamheten. Du kan samarbeta och dela med dig av kunskaper och erfarenheter samt vara prestigelös och kunna ta input från övriga sektionschefer på enheten. Vidare kan du arbeta självständigt och driva ditt arbete framåt på ett strukturerat sätt.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten. 

Mer information 
För befattningen som chef gäller förordnande på tre år, med möjlighet till omförordnande i perioder om två år.  Under förordnandet går du på chefsavtalet och har förtroendearbetstid.

Tjänsten innebär oregelbundna arbetstider där du förväntas tjänstgöra en kväll i veckan till kl. 21.00 och en kväll i veckan till kl. 18.00 (dock ej kvällsarbete på fredagar) samt en söndag i månaden.

Den här tjänsten finns på sektionen INT-2 på enheten för intervjuverksamhet, vid SCB i Örebro, Åkullegatan 14.

Utifrån verksamhetens förutsättning finns det möjlighet att även arbeta viss tid hemifrån.

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

Vill du veta mer om jobbet, kontakta tf enhetschef Annika Nordström tel 010-479 66 81.

Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 00.

Sista ansökningsdag: 2024-03-03.
Diarienummer: A2024/0814.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan! 

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Sektionschef för Statistik och olycksdata

Läs mer Dec 27
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker en sektionschef för vår sektion Statistik och Olycksdata (STRADA - Swedish Traffic Accident Data Acquisition). Strada är ett informationssystem som innehåller data om vägtrafikolyckor, olyckor med terrängfordon och olyckor med fritidsbåtar, som är avgörande för arbetet mot nollvisionen för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Strada används för trafiksäkerhetsarbetet på såväl lokal, regional som nationell nivå samt för forskning och uppföljning av trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. De viktigaste målen för verksamheten är att leverera officiell statistik samt upprätthålla och utveckla olycksdata i Strada till hög kvalité för väg och fritidsbåtar samt att tillhandahålla kvalitetssäkrade uppgifter om olyckor och skador. 

Sektionens verksamhet består av:


• sammanställa underlag för den officiella statistiken för väg och järnväg
• samla in och säkerställa hög kvalitet på rapportering av olycksdata till informationssystemet Strada från sjukvården, Polisen och kustbevakningen
• samverkan med externa parter, både inrapporteringskällor och andra aktörer
• tillgängliggöra olycksdata för myndigheter, kommuner, regioner och forskare i Sverige för att ge förutsättningar för att utveckla trafiksäkerheten
• vara expertstöd till interna och externa intressenter för tolkning av statistik och data
• bidra till att utveckla transportstyrelsens strategi för att nå trafiksäkerhetsmålen.

Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att


• ansvara för ca 8 medarbetare som arbetar på olika platser i landet
• förbereda och leda planering, prioritering och uppföljning av den löpande verksamheten
• bidra till och leda delar av det strategiska arbetet mot trafiksäkerhetsmålen
• ansvara för att förändrings- och utvecklingsbehov utreds och genomförs
• initiera och ansvara för kontakter med externa och interna intressenter
• säkerställa en god kommunikation med omvärlden.

Du måste ha

• relevant akademisk utbildning inom ekonomi, ingenjörsvetenskap, statistik eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
• erfarenhet av att arbeta med grupputveckling och skapa ett bra arbetsklimat och samanhållning i ett team.

Det är meriterande om du också har

• varit chef över en grupp som arbetar strategiskt eller analytiskt
• varit chef över en grupp som arbetar på distans
• arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
• erfarenhet av datahantering, register för statistik och statistiska analyser
• erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
• erfarenhet av att kommunicera och föra dialog i externa sammanhang.

Vi vill att du

• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad 
• är drivande och har en helhetssyn 
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
• är initiativrik och entusiasmerande 
• har god förmåga att fatta beslut 
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Kista eller Örebro Tillsättning enligt överenskommelse Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Enhetschef Katarina Norén, 010 – 495 32 86 Katarina.Noren@transportstyrelsen.se. ST, Stefan Lindgren och Saco, Ingela Svensson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-8879. Vi behöver din ansökan senast den 16 januari 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområde:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd, och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen

Nedan visas andra jobb i Örebro från Transportstyrelsen .

Enhetschef för Infrastruktur och drift - It

Driftchef, data
Läs mer Apr 9
Om jobbet

It-avdelningen inom Transportstyrelsen växer!

Just nu pågår ett arbete att hämta hem myndighetens it-drift från extern leverantör.

Det är ett omfattande utvecklings- och förändringsarbete som innebär att utveckla en driftsorganisation som har förmåga att långsiktigt, med effektivitet, kvalitet och stabilitet, säkra myndighetens kärnverksamhet.

Enhetens ansvar är bl a att vara en primär och central kontaktpunkt för myndighetens it-användare gällande support och hantering av it-ärenden, säkerställa en grundläggande it-infrastruktur i form av datacenter, virtualiseringsplattform, lagringslösningar, backup, kommunikation och nätverk, disaster recovery och arkiveringslagring. Att tillhandahålla tjänster för den digitala arbetsplatsen ligger också inom enhetens uppdrag.

I dagsläget består enheten av 7 sektioner, uppdelade i Applikationsdrift, Infrastrukturdrift, Serverdrift, Servicedesk, Process och verksamhetsstöd, Identitet och behörighet och Digital arbetsplats. Det innebär att du kommer att leda 7 sektionschefer.

I uppdraget ingår förutom att fortsätta etableringen av drift- och infrastrukturleveransen, att tillsammans med avdelningens ledningsgrupp och sektionschefer, sätta en långsiktig strategi för den fortsatta utvecklingen av en effektiv och modern it-drift som möter verksamhetens behov. Utvecklingen av infrastruktur är i fokus då den utgör en viktig förutsättning för myndigheten att säkra grunduppdraget. Ett uttryckt mål för avdelningen är att säkerställa en sammanhållen it-leverans till kärnverksamheten.

En viktig del i arbetet är också att driva utvecklingsarbetet inom enheten i syfte att hela tiden säkra en effektiv, stabil drift med hög kvalitet.

Ditt ledarskap

Som chef ansvarar du för verksamheten inom din enhet och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.

Du kommer att
ansvara för planering, ledning och styrning av enhetens verksamhet
leda och utveckla sektionschefer och medarbetare
ansvara för strategisk utveckling av it-verksamheten inom Transportstyrelsen
driva och leda verksamhetsutvecklingen av infrastruktur och drift samt den fortsatta etableringen av it-driftsleveransen
ansvara för kompetens- och resursförsörjning för enheten såväl för sektionscheferna samt för enheten i stort
ansvara för budgetarbete (budget, prognos och uppföljning) samt investeringskalkyler.
Du måste ha
relevant akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
aktuell flerårig erfarenhet av att leda andra chefer
aktuell flerårig erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
aktuell erfarenhet av att leda en drifts- och/eller infrastrukturverksamhet
aktuell erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete med fokus på infrastruktur och drift
kunskap om ITIL, IaaS och Paas koncept.
Det är meriterande om du också har
erfarenhet av etablerade metoder/tekniker för en effektiv drift (container-teknik, scriptade miljöer dvs. ”infrastructure as code”, automatisering, virtualisering)
erfarenhet av DevOps, DevSecOps
erfarenhet av it-säkerhet och informationssäkerhet
erfarenhet av arbete inom myndighet och/eller statlig förvaltning, t.ex. upphandlingserfarenhet enligt LoU.
Vi vill att du
är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
är drivande och har en helhetssyn 
är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt 
är initiativrik och entusiasmerande 
har god förmåga att fatta beslut 
är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa 
har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten 
har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna 
har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta Pia Boström, 0703-14 68 66, pia.bostrom@se.experis.com eller Anki Snis, 0703-77 59 69, anki.snis@se.experis.com. ST, Cecilia Yttergren och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. 

Ansök

Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1896. Vi behöver din ansökan senast den 30 april 2024. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 
Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



http://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It



Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.



Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Controller med inriktning redovisning

Accounting controller
Läs mer Mar 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker dig som är nyfiken, lösningsorienterad och ständigt på tå. Du kommer att arbeta som en av myndighetens specialister på redovisning och driva utveckling inom området. Du kommer ingå i Controllerenheten som utöver redovisning bland annat ansvarar för myndighetens ekonomistyrning, budget och verksamhetsplanering. Vi ansvarar även för den verksamhetsnära systemförvaltningen av Transportstyrelsens systemstöd inom ekonomi- och personalområdet.

Hos oss får du ett spännande, intressant och stimulerande jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att
- vara en av myndighetens specialister i redovisningsfrågor
- arbeta med och driva framtagande av årsredovisning
- arbeta med och driva bokslutsprocess samt finansiell rapportering
- delta i eller driva projekt/utvecklingsaktiviteter och utredningar
- arbeta med att kvalitetssäkra och utveckla myndighetens ekonomiska processer
- stötta verksamheten på olika sätt, exempelvis genom att informera, utbilda och ha en löpande dialog om förbättringsåtgärder. 

Du måste ha
- en ekonomisk utbildning på högskolenivå eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot ekonomi
- arbetat med kvalificerat arbete inom redovisning det senaste året, samt ha flerårig erfarenhet av detta
- goda kunskaper i Microsoft Office-programmen Excel och Word
- goda kunskaper i svenska i tal och skrift, vilket också inkluderar god förmåga att ta fram olika rapporter och underlag. 

Det är meriterande om du också har
- erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en statlig verksamhet
- erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet UBW (fd Agresso). 

Vi vill att du
- har lätt för att samarbeta och är van att jobba i team
- är utvecklingsorienterad, tar ansvar och har stark egen drivkraft
- är analytisk, strukturerad och har förmåga att se helheten
- har god pedagogisk förmåga
- är kommunikativ och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering I Norrköping eller Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Madeleine Jacobsen Möller, 010-495 41 35, mailto:madeleine.jacobsenmoller@transportstyrelsen.se ST, Cecilia Yttergren och Saco, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1415. Vi behöver din ansökan senast den 9 april 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



http://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning Ekonomi



Avdelning Ekonomi stöder alla avdelningar i deras arbete med budget, planering och uppföljning av verksamheten, redovisning, inköp, lokalförsörjning och arbetsplatsservice. Vi finns i Borlänge, Norrköping, Örebro och Kista och har ca 55 medarbetare.

Ansök nu

Bli Transportstyrelsens nya Lagring- och backuptekniker!

Nätverkstekniker
Läs mer Mar 7
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön.

Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
"Vi jobbar mycket med att ha en kreativ och öppen arbetsplats. Det ska vara frihet under ansvar, och hög delaktighet" - så beskriver sektionschefen för Infrastrukturdrift sin sektion. 

Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring och söker nu en systemtekniker till vår infrastrukturdrift. Vi har ett helhetsansvar för IT infrastrukturen, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

Du kommer att ingå i en grupp med ansvar för helheten för våra lagring och backupplattformar. Vi tar hand om både hårdvara och mjukvara hela vägen från design till drift och förvaltning. Vår miljö är komplex och bygger på mycket höga tillgänglighets – och säkerhetskrav vilket kräver att vi alla bidrar med våra expertkunskaper och är öppna för att lära av varandra.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/

Du kommer att arbeta med
- NetApp Ontap
- NetApp SnapCenter
- Rubrik
- Ansible
- Containerplattform. 

Du måste ha
- akademisk examen med inriktning mot IT eller motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- arbetat i en liknande roll inom de senaste två åren, och ha minst tre års erfarenhet av rollen  
- erfarenhet av lagring och backup i komplexa systemlandskap inom de senaste två åren, och ha minst tre års erfarenhet av detta
- goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också har
- goda kunskaper om virtualiseringsplattformar
- goda kunskaper inom nätverk
- kunskap om automatisering av IT-infrastruktur
- generell kompetens inom både Windows server och Linux.

Vi vill att du
- arbetar bra med andra människor samt relaterar till den på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och har ett prestigelöst förhållningssätt
- är självgående och tar ansvar för din uppgift,  du strukturerar själv ditt arbete, driver dina processer vidare och ser dokumentation som en självklarhet
- är vetgirig och är intresserad av att underhålla dina kunskaper och hålla dig ajoúr inom ditt område
- har ett högt säkerhetsmedvetande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mattias Löfroth, 010-495 54 32, mailto:mattias.lofroth@transportstyrelsen.se ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1234. Vi behöver din ansökan senast den 28 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen



Antal anställda:

Ca 2000.



Verksamhetsområden:

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.



Verksamhetsorter:

Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.



Huvudkontoret ligger i Norrköping.



http://www.transportstyrelsen.se/



Kort om avdelning It



Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.



Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Erfaren systemutvecklare med intresse för scrum

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Feb 26
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Som systemutvecklare hos oss kommer du arbeta med både förvaltning och utveckling av våra it-stöd. Du kommer arbeta i ett engagerat team där medlemmarna arbetar tillsammans för att förvalta och utveckla stöd för komplex testdata. I arbetet ingår allt från systemutveckling, komplexa analyser samt samarbete med olika roller inom vår verksamhet för att tillhandahålla ett så bra testdatastöd som möjligt, det innebär t.ex. att samarbeta med ett stort antal testare och utvecklare för att samla in behovet av testdata och dess struktur.

För bästa transparens och samarbete inom myndigheten så arbetar vi enligt agila metoder.

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta med förvaltning och utveckling av vår testdataplattform
• arbeta med att ta fram komplexa testdatastrukturer
• arbeta med automatiserad bygg och releasehantering
• utveckla i enlighet med myndighetens övergripande systemutvecklingsmetodik och riktlinjer
• arbeta i ett utvecklarteam med stöd av agilt arbetssätt.

Du måste ha

• relevant högskoleutbildning inom it eller motsvarande kunskap/erfarenhet förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig
• arbetat enligt agila arbetssätt, värderingar och principer
• arbetslivserfarenhet som systemutvecklare och scrum master
• aktuell erfarenhet av Visual Studio .Net C# och T-Sql
• aktuell erfarenhet av MS Server
• erfarenhet av Azure DevOps Server
• mycket goda kunskaper i svenska
• god kunskap i engelska för att kunna inhämta information.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av avancerad felsökning
• erfarenhet av webbutveckling, gärna Blazer
• erfarenhet att hantera och analysera stora datamängder
• erfarenhet av systemintegrationer och RESTful API
• erfarenhet av komplex testdata.

Vi vill att du

• är positiv och trivs i en organisation präglad av samarbete, gemenskap, kunskap samt glädje,
• är ambitiös och nyfiken på att utveckla, förbättra och lära dig nya koncept, tekniker och arbetssätt avseende systemutveckling,
• är intresserad av att hitta effektiva lösningar på verksamhetens behov.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt. 

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Andréas Byström, 010 – 495 47 20 andreas.bystrom@transportstyrelsen.se. 

ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-1047. Vi behöver din ansökan senast den 17 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Övergripande IT-arkitekt till sektionen för infrastrukturdrift!

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Feb 19
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
”Det är utmanade, spännande och intressant – vi har en hög ambition och en vilja att nå dit” – så svarar sektionschefen på Infrastrukturdrift på frågan om varför han trivs på sitt jobb.  Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring och söker nu en driven och erfaren It-arkitekt för övergripande arbete med inriktning mot infrastruktur. Vi har ett helhetsansvar för IT infrastrukturen, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.

I rollen som övergripande IT-arkitekt kommer du att leda arkitekturarbetet i samarbete med våra arkitekter, verksamhetsutvecklare och tekniker. Detta för att säkerställa utformningen av vår IT-arkitektur, implementera och underhålla arkitekturella lösningar som överensstämmer med strategier och riktlinjer. I rollen som IT-arkitekt får du stor frihet i ditt arbete, du kommer ingå i ett team av arkitekter med god sammanhållning där du får ta stort eget ansvar.

 

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• driva och genomföra utredningar och konsekvensanalyser av olika arkitekturalternativ och deras påverkan på vår verksamhet, organisation och arbetssätt
• företräda enheten i olika möten och råd
• agera sakkunnig/expertstöd inom ditt ansvarsområde. 

Du måste ha

• högskoleutbildning inom datavetenskap, systemvetenskap eller motsvarande kunskap genom erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• minst 5 års erfarenhet av arbete med IT-arkitektur med delvis inriktning infrastruktur
• djup förståelse för olika infrastrukturella tekniker, plattformar och IT-arkitektur
• goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du också

• har goda färdigheter i att genomföra, dokumentera och leda/facilitera ett systematiskt arkitekturarbete
• har erfarenhet av arbete med arkitekturramverk
• har god och bred kunskap om systemarkitektur, systemintegrationer och teknik
• har erfarenhet av områden med särskilda krav på informations-/IT-säkerhet
• har erfarenhet av arbete i organisationer med stora tekniska miljöer i komplexa systemlandskap
• är certifierad enligt IT arkitekt Master via DF Kompetens. 

Vi vill att du 

• har lätt för att skapa nya och goda relationer och är bekväm i sammanhang där du pratar inför grupp, leder workshops eller agerar facilitator
• löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna samt ser logik och samband i komplex information eller miljö
• skapar engagemang och delaktighet när du samordnar dina kollegor
• du är säker i osäkra sammanhang, står upp för egna åsikter, har mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro.Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Mattias Löfroth, 010-495 54 32, mattias.lofroth@transportstyrelsen.se. ST, Siv Nederman och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-717. Vi behöver din ansökan senast den 11 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu

Systemtekniker - Active Directory

Drifttekniker, data
Läs mer Feb 16
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi söker medarbetare med kompetens inom området Active Directory som vill vara med att vidareutveckla våra IT-miljöer och att bygga upp myndighetens driftsorganisation för att framöver kunna hantera större åtaganden kring intern drift.

I din roll kommer du att utveckla, konfigurera och förvalta lösningar kring Active Directory och vår behörighetshantering. Du kommer att ingå i ett team och får möjlighet att vara med och forma myndighetens framtida lösningar inom området.

Vi tror att du lockas att vara med på en spännande resa med en it-driftsmiljö och organisation under omfattande utveckling. Vi tror också att du sporras av utmaningar i vardagen och att leverera säkra, hållbara och effektiva lösningar inom ditt verksamhetsområde.

Vi är i ett uppbyggnadsskede med många spännande utmaningar och vi vill att du som söker, precis som vi, gillar förändring och ny teknik!

Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• agera som teknisk specialist och delta i förvaltning och vidareutveckling inom ADDS tillsammans med teamet
• ta fram kravspecifikationer, instruktioner och dokumentation
• initiera, driva och delta i förbättrings- och förändringsarbeten
• samarbeta med övriga organisationen för vidareutveckling, förvaltning samt införande av nya plattformar eller tjänster
• omvärldsbevaka området ur ett tekniskt perspektiv och föreslå förbättringar
• scripta i Powershell.

Du måste ha

• en akademisk examen inom it-tekniskt område eller innehar motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga
• flerårig erfarenhet av arbete med ADDS, DNS och GPO inom de senaste 5 åren
• goda kunskaper i Powershell för att skapa automationsscript
• goda kunskaper i svenska både i tal och i skrift.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av arbete med certifikathantering
• erfarenhet av arbete med flerfaktorsautentisering
• erfarenhet av arbete med federationslösningar
• arbetat i organisationer med högt ställda säkerhetskrav
• erfarenhet av att arbeta med stora komplexa driftmiljöer
• erfarenhet av att skapa tekniskdokumentation.

Vi vill att du

• har ett högt säkerhetsmedvetande
• är prestigelös och gärna delar med dig av kunskaper och erfarenheter
• är självgående med högt engagemang och tar stort ansvar för det du gör
• är strukturerad och ordningsam
• eftersträvar att ständigt bli bättre och är ansvarstagande för din och teamets vidareutveckling.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vid frågor är du välkommen att kontakta tf. sektionschef Juha Palomaa, Juha.Palomaa@transportstyrelsen.se. ST, Axel Frick och Saco-S, Benedicte Johansson nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2024-930. Vi behöver din ansökan senast den 7 mars 2024. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. 

Välkommen att bli vår nya kollega!

Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 2000.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om avdelning It

Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare.

Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.

Ansök nu