Örebro: Biträdande enhetschef med personalansvar till IT-enheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Biträdande enhetschef med personalansvar till IT-enheten i Örebro. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Örebro inom den kategorin.

Publicerad: 2022-06-23 // Varaktighet: Heltid

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Vill du vara med och driva vårt arbete med hållbara och tillgängliga IT-lösningar framåt? Vi söker dig som är samverkande person som vill skapa nya möjligheter inom IT-området.

IT-enheten är en del av verksamhetsområde Stöd och styrning. I enhetens uppdrag ingår att såväl ge service och support till användarna i våran IT-miljö som att ansvara för drift och förvaltning av den. I uppdraget ingår även att tillsammans med verksamheten bidra till utveckling av olika systemlösningar. En stor del av driften för våra IT-lösningar sker från egen datahall. Enheten har ett trevligt och harmoniskt klimat med kompetenta medarbetare. Vi finns på flera orter i landet och är idag 24 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som biträdande enhetschef med ansvar för personal innebär att du har en ledande roll i myndighetens arbete inom IT-området. Då krav och behov i verksamheten växer samtidigt som IT-miljön blir mer omfattande söker vi nu en biträdande IT-chef. I din roll ingår nära samarbete med IT-samordnare och IT-chef för att leda och planera arbetet. Du stödjer IT-chefen i både strategiska och operativa frågor samt personalfrågor. Tjänsten är i första hand placerad i Örebro, alternativt på någon av de orter i landet där vi har verksamhet.

Exempel på arbetsuppgifter:

- ansvara för myndighetens strategiska systemförvaltningsarbete och ansvara för förvaltningsmodellen.
- Ingå i olika interna forum och grupperingar och representera IT-enheten.
- Planera uppdrag och arbetsinsatser.
- Fördela resurser för uppdrag.
- Leda förändrings- och införandeprojekt.
- Ansvara för samverkan med leverantörer.
- Ansvara för avtalsförvaltning.
- Följa upp och ge förslag på indikatorer och nyckeltal.
- Leda och driva upphandlingar.
- Arbete med ekonomiskplanering och uppföljning.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens kompetensområde kan förekomma då du ersätter enhetschefen vid enhetschefens frånvaro.

Även om de flesta möten sker digitalt så kommer tjänsten innebära en del resor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har en akademisk examen som arbetsgivaren finner relevant.
- har ledarerfarenhet med budget, verksamhet- och personalfrågor.
- har erfarenhet av att ta fram strategiska dokument för stödverksamhet.
- har minst fem års erfarenhet av systemförvaltningsarbete i större organisation.
- har arbetat inom statlig verksamhet med exempelvis upphandling.
- har erfarenhet av arbete som projektledare för större projekt.
- har mycket god kommunikativ förmåga.
- uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift.

Det är meriterande om du
- har erfarenhet av informationssäkerhetsarbete.
- har erfarenhet av arbete i en skolverksamhet.
- har erfarenhet av tillgänglighetsfrågor för personer med funktionsnedsättning.
- har erfarenhet av kravhantering vid förändringsarbete.
- har arbetat inom SPSM:s verksamhet eller våra målgrupper.

Personliga egenskaper
- För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
- Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du har förmåga att prioritera.
- Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.
- Har vana av att hantera många uppdrag och frågor parallellt då du kommer vara den person som verksamheten vänder sig till i vardagen.
- Du kan omsätta kreativa idéer till värdesättande lösningar
- Du har en god analytisk förmåga och när hela bilden inte finns drivs du av att skapa en förståelse för vad som behövs.
- Du har ett gediget intresse av att hjälpa andra och att ge service är naturligt för dig.

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Provanställning på sex månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Örebro som CIO, Chief Information Officer/IT-chef

Nedan visas andra jobb i Örebro som CIO, Chief Information Officer/IT-chef.

Erfaren Tech Lead till Nexer i Örebro

Läs mer Jun 17
Är du en erfaren Tech Lead som vill tillsammans med erfarna och duktiga kollegor hjälpa kunder att bygga digitala lösningar med hjälp av rätt teknik och på rätt sätt?

Nexer söker nu en Tech Lead för kunds räkning i Örebro. Vi behöver dig för att tillsammans med erfarna och duktiga kollegor hjälpa våra kunder att bygga digitala lösningar med hjälp av rätt teknik och på rätt sätt. Här får du möjlighet att arbeta med stora kunder som är Sveriges mest framgångsrika bolag inom sina respektive branscher.

 

DIN VARDAG 

Som Tech Lead kommer du vara en nyckelspelare i arbetet med att driva utvecklingen framåt i våra projekt, genom att med din kunskap och erfarenhet strategiskt och operativt ta fram och utveckla de bäst anpassade lösningarna. Du koordinerar teamet och agerar som teknisk ansvarig för alla initiativ. Du kommer att fungera som rådgivare och tonsättare för utvecklarna inom teamet och kommer tillsammans med kunder, arkitekter och projektledare vara med och proaktivt guida verksamheter till rätt beslut. Du kommer tillsammans med de andra tech leads ansvara för att realisera kraven från verksamheten i en teknisk design som är hållbar över tid, dvs en It-lösningsdesign som uppfyller både funktionella krav och de kvalitetskrav som ställs på arkitekturen.

VEM ÄR DU?


• Du är en skarp utvecklare och problemlösare med arkitekt-perspektiv som brinner för att bygga hållbara lösningar och som drivs av att dela med dig av din kompetens och att samarbeta med andra.
• Du har jobbat ett tag i branschen och har minst fem års erfarenhet av att bygga lösningar och tjänsteorienterad arkitektur.
• Du är agil och van att jobba nära (eller som) SCRUM-master samt har känsla för att teamet i varje läge levererar mesta möjliga affärsvärde.
• Du har erfarenhet som tech lead, arkitekt eller backend utvecklare och har tidigare erfarenhet av Visual Studio, C# och .Net.
• Självgående, driven och tar gärna egna initiativ är egenskaper som passar bra in på dig som person.
• Du har god förmåga att presentera lösningar för verksamhet med tydlig affärsnytta.
• Talar svenska och engelska obehindrat.
• Har du erfarenhet från offentlig sektor är det meriterande men inget krav.

Om dig som person

För oss är viljan att utvecklas lika viktig som erfarenhet och intresse, därför lägger vi också stort fokus på kompetensutveckling. Och för att dagarna ska bli trivsamma och givande ser vi alltid till att ha kul ihop och lära av varandra.

Som blivande kollega tror vi att du gillar att hålla dig uppdaterad inom nya tekniker och ser värdet av att dela med dig av dina kunskaper samt lära dig av andra. Vi letar efter dig som har en kundorienterad inställning och en förmåga att snabbt ta till dig ny information och omvandla den till kreativa lösningar! Vi tror därför att du tycker om att bygga långvariga relationer och ser värdet i att vara transparent och jordnära.

VARFÖR NEXER?

Inom Nexer finns det en uttalad utmaning som genomsyrar alla uppdrag och företaget som helhet: finns det en smartare lösning så hittar vi den. En strävan som varje dag utmanar oss och låter oss att tänka utanför de givna ramarna och tillsammans med våra kunder ta de modiga beslut som krävs för att skapa utveckling.

Vi erbjuder problemlösning, allt från att utveckla ett nytt system till att designa en webbshop eller något annat där vår breda och spetsiga kompetens inom teknik kommer till sin rätt. Våra uppdrag har ofta internationell karaktär, därför är flytande svenska och engelska i tal och skrift en naturlig del i arbetet.

 Ansökan

Du tycker det är riktigt kul att ha många bollar i luften och känner igen dig i beskrivningen ovan? Då ska du inte tveka med att söka till oss! Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot ansökningar via e-post, men har du frågor om tjänsten eller Nexer, hör gärna av dig till Torbjörn Lundqvist på Torbjorn.Lundqvist@nexergroup.com . Vi tar löpande emot ansökningar, så vänta inte med att söka! 

Mer om Nexer

Vi leder förändringen och strävar hela tiden efter att hitta nya tekniska lösningar. Finns det ett smartare sätt att göra någonting, så hittar vi det. Vi utmanar oss själva varje dag att tänka utanför ramarna och hjälper våra kunder att hela tiden ligga steget före. Tjänster inom digitalisering, IT och R&D ger ökad kundnytta och tillväxt för organisationer både på den svenska och globala marknaden. Vi har också utsetts till Microsoft Country Partner of the Year i Sverige och Brasilien – två gånger.

Vårt stora samhällsengagemang i Star for Life, Mitt Liv, Pink Programming och Kodcentrum ger även dig som medarbetare möjlighet att göra verklig skillnad.

Nexer är entreprenörsdrivet och har över 1500 experter inom strategi, teknik och kommunikation. Vi finns i nio länder och på fler än 20 orter i Sverige. Nexer är en del av Danir-koncernen och hette tidigare Sigma IT.

Läs mer om Nexer här

www.nexergroup.com

Ansök nu

PLM Solution Development Manager

Läs mer Jun 13
Epiroc is a leading productivity partner for the mining, infrastructure and natural resources industries. With
cutting-edge technology, Epiroc develops and produces innovative drill rigs, rock excavation and construction
equipment, and provides world-class service and consumables. The company was founded in Stockholm,
Sweden, and has passionate people supporting and collaborating with customers in more than 150 countries.
Learn more at www.epirocgroup.com.

Join us

Would you like to work together with highly skilled and motivated colleagues that will challenge you to dare to think new and make you grow in your professional role and as colleague? Then this could be your next challenge!

Product Lifecycle Management (PLM) is a fast-growing area where many new innovations are developed and driven. Colleagues from all divisions and departments worldwide touch into PLM on daily basis. As an PLM Solution Development Manager, you would be operating in global key areas and play a crucial role in implementing both innovation initiatives and effectiveness improvements within the PLM area. The main PLM applications are Teamcenter, Creo and AutoCAD Electrical and so far, it covers R&D, Production and Service functionality but the functional area is growing. We have a large roadmap of future projects both with new functionality, upgrades, and improvements as well as migrations and new site roll outs.

Your mission

The mission of the Solution Development team is to deliver solutions on time within budget and the right scope in a predictive manner, most often in project form. It is also responsible for driving efficiency in the change process for new development. This team delivers early high-level estimations and solutions proposals on new PLM demands, plan, execute and follow-up to secure delivery of new solutions within PLM area. 

In this role, you will manage and lead the Solution Development team of ~10 people including consultants and be responsible for the PLM development plan and counterpart to business representatives related to new development demands and estimations. You will have responsibility for supplier relationships (services) and continuously ensure organizational efficiency and delivery capability. You will be a member in the PLM Solutions management team reporting to the PLM Solutions manager.

Your Profile

To be successful in this role, we believe you should have a university degree in a relevant field or equivalent experience as an architect or scrum master with good knowledge of and interest in the PLM domain. You have proven management experience combined with the experience of solutions definitions and estimations. 

You are a team player who sees the team’s contribution as the ultimate goal. You are self-controlled, and communicative, with a good level of English in speaking and writing. You are a natural leader with drive and independence with good planning and organizing skills including resource planning. Self-assurance, and the confidence to purposely drive toward results while constantly problem-solving and engaging the commitment
of others is essential in this role.

If you speak Swedish and have knowledge about pm3 and ITIL, it is considered a plus. 

Life at Epiroc

By joining our company, you can expect an atmosphere of creativity, innovation and workplace diversity. You will be a part of a group of skilled, committed and helpful colleagues who live by our core values: Collaboration, Commitment and Innovation. We work in a global environment with over 113 different nationalities!

In addition to the fact that our culture is characterized by development combined with having a good balance between work and leisure, there are some things that make us a little extra proud to work at Epiroc:  

•    Global career opportunities
•    Epiroc University, for your own competence development
•    Community involvement
•    Benefits package, which amongst other things include flexible working hours and bonus.

Location and travel
This position is located in Örebro, Sweden. In case a candidate from a different country applies and is successful, Swedish local terms and conditions will apply. 

Application and contacts

In this recruitment process, we review applications continuously. We welcome your application as soon as possible, by creating an account in our recruitment system. The last day to apply for this position is 18.7.2022

For questions about the position contact Hiring Manager Anna Lofgren, Manager PLM Solutions, anna.lofgren@epiroc.com  or Recruitment Specialist Zuzana Kalivodova, zuzana.kalivodova@epiroc.com.

Ansök nu

Enhetschef till supporten på IT-avdelningen

Läs mer Jun 7
Vi söker en enhetschef till supporten på IT-avdelning på Örebro Universitet.

Är du en person som drivs av att leverera verksamhetsnytta, en erfaren ledare med förmåga att motivera och skapa engagemang? Har du erfarenhet av service, support och förändringsledning? Då kan detta vara något för dig!

IT-avdelningen är universitetets stöd i Digitaliserings och IT-frågor och arbetar för att universitetet ska ha en modern och kostnadseffektiv IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för både operativ, strategisk och administrativ IT och är inne i en spännande förändringsfas för att bättre kunna möta morgondagens behov. Nu söker vi en ny enhetschef för IT-service som ska leda och samordna vår supportorganisation samt förvaltnings- och utvecklingsarbeten.

Arbetsuppgifter
Som Enhetschef har du personalansvar för ca 20 medarbetare. Du har det operativa ledningsansvaret för enheten och i uppgift att planera, leda och samordna arbetet med fokus på de uppgifter, uppdrag och utvecklingsarbeten som sker inom området för IT Service. Enhetschefen ansvarar för att arbetet i gruppen sker enligt gemensamma rutiner och att alla bidrar till vidareutveckling och ständiga förbättringar.

Som enhetschef arbetar du nära IT-chefen. Du ingår i IT-avdelningens ledningsgrupp och medverkar till den långsiktiga utvecklingen av universitetets digitala tjänster och miljöer. I samarbete med andra inom IT-ledningen bidrar du till en god förvaltning samt planering av utvecklingsarbeten. I ledningsgruppen formuleras visioner och mål, långsiktigheten säkerställs och vi skapar förutsättningar för en effektiv IT-miljö samt att medarbetarna utvecklas och tar ansvar.

Du ska vara ett stöd i dialogen med våra användare när det gäller behov av nya lösningar och utveckling som stödjer verksamheten så att universitetet utvecklas och når sina mål, vidare är du en eskaleringspunkt för verksamheten vid hantering och klagomål runt service och support av våra digitala tjänster. I uppdraget kan även ledning av olika projekt förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett genuint intresse, kompetens och erfarenhet inom IT. Du har akademisk examen eller motsvarande erfarenheter med annan relevant utbildning.

Vidare har du goda språkkunskaper och kan uttrycka dig väl såväl i tal som skrift på både svenska och engelska.

Du är ordningsam, van vid att driva förändringsarbete och har ett processorienterat och pragmatiskt synsätt. För dig är det naturligt att ständigt söka efter förbättringar och långsiktiga lösningar inom området. Du är intresserad av och följer nyheter inom för verksamheten relevanta områden. En god förmåga att organisera och leda arbetet inom ansvarsområdet, liksom förmåga att utveckla samarbete med och mellan andra är viktigt i tjänsten som enhetschef.

Erfarenhet av att leda utvecklingsarbeten och projekt och att ha arbetat med ramverket ITIL samt en användarorienterad utvecklingsmodell likt tjänstedesign eller motsvarande är meriterande. Har du erfarenhet av att jobbat med en förvaltningsmodell likt PM3 eller ansvarat och utvecklat en processorienterad supportorganisation inom offentlig sektor så är det ytterligare meriterande.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper, förmåga att arbeta självständigt och att möta andra människor på ett förtroendeingivande sätt, samt god samarbetsförmåga. Du har en hög grad av serviceanda och arbetar för att de digitala tjänsterna för utbildning och forskning ständigt utvecklas. Du är starkt engagerad i IT-avdelningens arbete och vidareutveckling såväl när det gäller tekniska frågor som det interna arbetet och arbetsmiljö.

Vi förutsätter att du är flexibel och öppen för förändringar och kan arbeta kvalitetsmedvetet och ansvarstagande.

Inom Örebro universitet förväntar vi oss att medarbetarskap genomsyras av mod, ansvar, engagemang och respekt. Mod att vara öppen för utveckling och förändring, ansvar för sin egen arbetsinsats och kvalitet, engagemang att samverka och bidra till utveckling samt respekt genom ett konstruktivt och professionellt förhållningssätt.

Jämlikhet
Vår ambition är att ha en arbetsplats som präglas av jämställdhet och mångfald.

Då arbetsgruppen idag till övervägande del består av manliga medarbetare finns önskemål om en mer blandad arbetsgrupp.

Information
Anställningen är tillsvidare på 100%. Individuell lönesättning tillämpas. Örebro universitet tillämpar i förekommande fall provanställning.

Närmare upplysningar om anställningen lämnas av IT-chef, Daniel Skipper 019-30 30 00, e-post: daniel.skipper@oru.se

Ansökan
Du gör din ansökan på vår hemsida genom att klicka på knappen "Ansök"

En komplett ansökan ska innehålla följande elektroniska dokument:


• Personligt brev
• CV
• Kopior av relevanta betyg/intyg

Endast handlingar skrivna på svenska, engelska, norska och danska kan bedömas.

Sista ansökningsdag är 2022-06-23.

Intervjuer kan komma att genomföras innan ansökningstiden har gått ut.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Enligt Riksarkivets föreskrifter måste vi arkivera en omgång ansökningshandlingar exkl. publikationer i två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft.

Ansök nu

Sektionschef till SCB IT - Vägledning och Arkitektur

Läs mer Mar 29
Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!

Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!

Om jobbet
Håller du med om att genomtänkt och robust arkitektur är en viktig grund för hållbara lösningar av hög kvalitet? På SCB hanterar vi dagligen stora mängder data med snabba informationsflöden och tar fram lösningar för att förenkla och framtidssäkra statistik. SCB:s IT-avdelning finns i Örebro med cirka 120 medarbetare som ansvarar för de IT-system som möjliggör statistikproduktionen. Sektionen Vägledning och Arkitektur består av erfarna IT-arkitekter och kravanalytiker som tillsammans arbetar med såväl förstudier och utredningar som genomförandeprojekt.

Vill du ...

• ta ett helhetsansvar för SCB:s IT-arkitektur och tillsammans med erfarna IT-arkitekter forma och driva arkitekturarbetet inom IT-området,
• bidra till att SCB:s mål uppnås med hjälp av strategiska och taktiska val inom IT-området,
• leda, planera och följa upp sektionens arbete för att säkerställa bästa verksamhetsnytta,
• hjälpa dina medarbetare att växa och utvecklas i ansvarsfyllda roller med stora krav på IT-kompetens och verksamhetsförståelse,

... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!

Sektionschefen har verksamhets-, personal- och budgetansvar för aktuell sektion samt ansvarar för sektionens leverans. Sektionschefen leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert. Som sektionschef skapar du förutsättningar för samarbete, ständiga förbättringar, aktivt medarbetarskap och nytänkande som leder till engagemang, resultat, utveckling och en god arbetsmiljö.

Som sektionschef ingår du i enhetens ledningsgrupp och ansvarar för att tillsammans med Enhetschefen översätta SCB:s vision och strategiska mål till taktiska planer och operativa mål för din sektion.

Sektionen Vägledning och Arkitektur utgör tillsammans med sektionen Vägledning och Systemutveckling enheten Styrning och Vägledning.

Som chef för sektionen Vägledning och Arkitektur tar du aktivt ansvar för SCB:s IT-arkitektur och driver arkitekturarbetet inom IT-området för att säkerställa att de lösningar som tas fram följer våra arkitekturprinciper och att våra resurser utnyttjas utifrån bästa verksamhetsnytta. Förutom arkitekturstödet inom nyutveckling och förvaltning upplevs IT-arkitekterna som ett stöd i det operativa arbetet med att utveckla SCB verksamhet för att uppnå strategin.

I nära samarbete med enheten för Metod- och Arkitekturstyrning ansvarar sektionen för SCB:s IT-arkitektur och IT-arkitekturprinciper. Sektionen fångar och beskriver verksamhetens behov och formar övergripande tekniska lösningar med målsättningen att IT-stödet upplevs som modernt, effektivt och ändamålsenligt. Kompetenser på sektionen är IT-arkitekter och kravanalytiker.

 

 

Om dig
Vi vill att du har:


• akademisk utbildning inom datateknik, systemvetenskap eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• erfarenhet av personal- och arbetsledning
• erfarenhet av team och teamutveckling
• ledarerfarenhet inom relevant IT-område
• kunskap och erfarenhet inom IT-arkitektur
• god kännedom om systemutveckling samt kunskaper om infrastruktur
• god teknisk grund och förståelse för IT:s roll och uppgift i en större organisation
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska

Meriterande är om du även har:


• erfarenhet av att leda verksamhet i en förändring
• brinnande intresse för teknik och teknisk utveckling
• kunskap om systemutveckling och infrastruktur i Microsoftmiljö

För att det här ska bli en bra matchning för både dig och oss behöver du vara kommunikativ, målfokuserad och driven. Du är även en god arbetsgivarföreträdare.

Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.

 

Mer information
Den här tjänsten finns på sektionen för Vägledning och Arkitektur i Örebro, Klostergatan 23. 

Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.  

För befattningen som sektionschef gäller förordnande på tre år, med möjlighet till omförordnande i perioder om två.

Den här tjänsten är säkerhetsklassad så därför kommer vi att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll innan vi fattar beslut om anställning.

Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Annukka Eriksson tel 010-479 60 93.

Fackliga kontaktpersoner
Ewa-Lena Sjöström, ST inom SCB, tel. 010-479 63 93.
Anders Ekvall, Saco-S föreningen vid SCB, tel. 010-479 61 23.

Sista ansökningsdag: 2022-04-24.
Diarienummer: A2022/1272.

Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Ansök nu

Andra jobb i Örebro från Specialpedagogiska Skolmyndigheten

Nedan visas andra jobb i Örebro från Specialpedagogiska Skolmyndigheten .

Strategisk och operativ kommunikatör till Kommunikationsenheten

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Jun 22
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Kommunikationsenheten samordnar och driver utvecklingen av myndighetens interna och externa kommunikation. I vårt uppdrag ingår att bidra till ökad kännedomen om våra tjänster och stärka våra målgruppers förtroende för oss. Vi ger strategiskt och operativt stöd i myndighetens nationella projekt och processer. Vi ansvarar för strategier och riktlinjer inom området så att myndighetens gemensamma kommunikation är tydlig, sammanhållen och lättillgänglig. På enheten finns 27 medarbetare placerade på flera olika kontor i Sverige vilket innebär att vi i stor utsträckning använder digitala verktyg för arbete och möten på distans.

Placeringen av denna tjänst kommer i första hand vara vid vårt kontor i Örebro, alternativt i Stockholm eller Härnösand.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker Kommunikationsenheten en ny medarbetare. I dina arbetsuppgifter ingår såväl strategiskt som operativt kommunikationsarbete. Du leder, driver och paketerar olika kommunikationsinsatser för olika kanaler. För dig är det en självklarhet att följa upp resultat och säkerställa att kommunikationsaktiviteterna levererar mot uppsatta mål.

Du ansvarar för att både självständigt och tillsammans med andra ta fram nytt innehåll i våra digitala kanaler med målgruppen i fokus. I uppdraget ingår även att se till att det redan befintliga innehållet är uppdaterat, begripligt, välstrukturerat och presenterat på ett lättillgängligt sätt.

Vi söker dig som har lätt för att samordna och stämma av information med såväl kollegor inom enheten, som kollegor på andra enheter, exempelvis faktagranskare.

Även om de flesta möten sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har examen från högskola eller universitet inom ett område som bedöms som relevant för rollen
- har minst nio månaders dokumenterad arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet
- har erfarenhet av att arbeta i tillsammans med andra i kommunikationsuppdrag
- uttrycker dig mycket väl i tal eller teckenspråk på svenska samt i skrift på svenska
- är en driven skribent med förmåga att anpassa innehåll och utformning till olika målgrupper
- har vana av innehållsproduktion för olika kanaler och målgrupper: text och bild samt enklare filmer
- har kunskap i webbpubliceringsverktyg
- har erfarenhet av att arbeta med sociala medier
- har vana att beställa från externa leverantörer

Det är meriterande om du har
- erfarenhet av att arbeta med kommunikation inom offentlig sektor
- erfarenhet av kommunikation inom skolverksamhet
- kunskap om specialskolan
- har erfarenhet av att leda digitala interna och externa möten

Personliga egenskaper
Du är självgående, har lätt för att samarbeta och tar egna initiativ. Du trivs i rollen som både operativ och strategisk kommunikatör. Du är engagerad, tillmötesgående och kvalitetsmedveten och får saker uträttade både snabbt och noggrant. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Rekryterande chef nås via e-post under hela sommaren och är åter i tjänst 8 augusti.

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.

Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Speciallärare till Ekeskolan äldre årskurser

Speciallärare
Läs mer Jun 28
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker speciallärare att undervisa i årskurs 4-10 i specialskolans- och grundsärskolans kursplaner inriktning ämnen.
Söker du en spännande arbetsplats där det finns utrymme att vara med och påverka? Vill du också genom ditt stöd ge våra elever med synnedsättning eller blindhet, kombinerat med ytterligare funktionsnedsättningar möjlighet att nå sina mål? Då är du en av de lärare som vi behöver i vår verksamhet.

Vid Ekeskolan utgår all undervisning från specialskolans förordning och specialskolan och grundsärskolans kursplaner. Undervisning, miljö och kommunikation är anpassad efter varje elevs behov. Som speciallärare hos oss arbetar du med undervisning, pedagogisk kartläggning, dokumentation, anpassning av lärandemiljö, uppföljning och utvärdering.
Du kommer att vara undervisande klasslärare i en av våra klasser på Ekeskolan, med elever som läser efter grundsärskolans kursplan inriktning ämnesområden. I uppdraget ingår att vara mentor åt elever.

Arbetet hos oss kräver nära samverkan med elevassistenter, elevernas vårdnadshavare, övriga kollegor samt andra utomstående aktörer som är viktiga för elevernas hälsa och utveckling. Du kommer även att ha stöd av specialpedagog, IT-pedagog, kurator, psykolog, skolsköterska och fysioterapeut.


KVALIFIKATIONER
För att ansöka ska du ha
• Speciallärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i olika ämnen inom specialskolan och grundsärskolan årskurs 4-10. Matematik och/eller svenska som huvudämne

Det är meriterande om du har:
• Speciallärarexamen med inriktning mot syn eller utvecklingsstörning
• Erfarenhet av att arbeta med elever med synnedsättning eller blindhet
• Kunskap inom NPF
• Kunskap om ICDP

Personliga egenskaper:
• God samarbetsförmåga, flexibel, lösningsfokuserad
• God kommunikativ förmåga

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Vik Teckenspråkstolk till Birgittaskolan i Örebro

Teckenspråkstolk/Dövblindtolk
Läs mer Maj 20
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Verksamhetsområde specialskola omfattar för närvarande drygt 600 medarbetare. Verksamhetsområdet omfattar myndighetens samtliga regionala och nationella specialskolor, tio stycken från Umeå till Lund. Utöver skolorna innehåller verksamhetsområdet även en skolstödsenhet, en skolutvecklingsenhet och en hälso- och sjukvårdsenhet.

Skolstödsenheten inrättades 1 januari 2019 som ett led i ett myndighetsövergripande förändringsarbete och omfattar för närvarande ca 65 medarbetare. Skolstödsenheten ger verksamhetsområdet stöd i form av teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård, lokaler samt skolnära administration.

Då myndigheten finns inom stora delar av landet använder vi digitala plattformar för arbete och möten på distans.

Myndighetens vision är En likvärdig utbildning för alla och våra ledord är Vi är tillgängliga, Vi är nyfikna, Vi agerar. Delar du vår vision? Är Du teckenspråkstolk med hög kompetens? Är du trygg i din yrkesroll?
Du har nu möjlighet att vikariera som tolk på en arbetsplats som erbjuder stabilitet och trygghet där du ingår i myndighetens arbetslag av tolkar som gemensamt bidrar till tolkverksamhetens utveckling. Tjänsten kommer att tillsättas om ordinarie befattningshavare antas till sökt utbildning.

Vi söker en vikarierande teckenspråkstolk med placering på Birgittaskolan i Örebro. Birgittaskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö där teckenspråk är det gemensamma språket bland både elever och personal. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskolan/grundsärskolan, enligt specialskolans läroplan. Birgittaskolan har ca 170 elever och är en mångkulturell skola med elever från fler olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk samt talad och skriven svenska. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar som har döva/hörselskadade föräldrar eller syskon.

ARBETSUPPGIFTER
I arbetet som teckenspråkstolk för Birgittaskolans verksamhet ingår tolkning till både elever och personal i olika situationer. För eleverna kan det vara lektioner, utvecklingssamtal, studiebesök och kulturella evenemang. Tolkning förekommer även på raster, i fritidshemsverksamheten, i elevrådsarbetet och vid gemensamma aktiviteter. För personal kan det gälla undervisning, möten, konferenser och fortbildning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
Tolk- och översättarinstitutets föreskrivna tolkutbildning med godkänt resultat eller är auktoriserad av Kammarkollegiet.
Minst två års erfarenhet i närtid av arbete som teckenspråkstolk.
Utbildning och erfarenhet som dövblindtolk
Erfarenhet av att tolka i skolrelaterade situationer och i situationer med barn och ungdomar
Erfarenhet av ett pedagogiskt språkbruk

Det är meriterande om du har
Erfarenhet av administrativa stödsystem och digitala verktyg
Erfarenhet av tolkning på distans via digitala plattformar som tex Zoom.
Erfarenhet av tolkning av formellt språk

Personliga egenskaper
Vi önskar att du är trygg i din yrkesroll och vågar ta plats på ett respektfullt sätt. Vi lägger också stor vikt vid att du är serviceinriktad, lyhörd för verksamhetens behov, initiativrik och lösningsfokuserad samt har god förmåga att skapa goda samarbetsrelationer. Du kan behålla ett lugnt förhållningssätt även i stressiga situationer samt tycker om att jobba både självständigt och i team.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Löneadministratör till Personalenheten med placering i Örebro

Löneadministratör
Läs mer Maj 25
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Personalenheten, som består av 16 medarbetare, är organiserad i en HR-grupp samt en lönegrupp och ingår i ett av myndighetens fyra verksamhetsområden, Verksamhetsområde Stöd och styrning. Enheten är en stödfunktion till myndighetens chefer. Inom HR-området arbetar vi både strategiskt och operativt med strategisk kompetensförsörjning, arbetsrätt och avtalstolkning, arbetsmiljö och likabehandling, rekrytering, statistik, dataanalys samt löneadministration.

Enhetens medarbetare finns placerade i Härnösand, Örebro samt Göteborg. Personalchef, biträdande personalchef samt verksamhetsansvarig lön sitter på kontoret i Örebro.

Vi söker nu en löneadministratör med placering i Örebro.


ARBETSUPPGIFTER
Som löneadministratör hos oss är du ett konsultativt stöd till våra chefer. Arbetet innebär i huvudsak att registrera och kontrollera lönehändelser i lönesystemet, stödja myndighetens lokala administratörer i frågor som gäller löneadministration samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter med koppling till löne- och personaladministration. I rollen som löneadministratör ingår du i lönegruppen där samarbete och avstämningar sker, verksamheten är uppdelad mellan löneadministratörerna där du har egna ansvarsområden.

Inom myndigheten utgår vi ifrån ett digitalt arbetssätt vilket innebär att vi i första hand använder verktyg som Zoom, Skype, mail och telefon. Även om merparten av arbetet sker digitalt kan tjänsten innebära resor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

- Utbildning på gymnasienivå eller likvärdig utbildning.
- Tre års erfarenhet, under de senaste fem åren, av motsvarande arbetsuppgifter.
- En god kommunikativ förmåga där du uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift



Det är meriterande om du har:
- utbildning inom området lön- och personaladministration. - erfarenhet i lönesystemet UBW (Unit4)
- erfarenhet av statlig löneadministration

Personliga egenskaper
• Rollen som administratör innebär många olika typer av samarbeten, du måste därför vara samarbetsorienterad med förmåga att vara lyhörd, kunna engagera och driva framåt.
• Du trivs med att arbeta och agera självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
• Vi söker dig som är initiativtagande och lösningsorienterad med förmågan att möta förändrade förutsättningar och krav.
• Du är trygg, stabil och har god självinsikt.
• För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
• Du ska vara öppen och driven i att utveckla arbetsmetoder och arbetsformer.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu

Administratör till personalenheten med placering i Örebro

Personaladministratör/Personalassistent
Läs mer Maj 25
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Personalenheten, som består av 16 medarbetare, är organiserad i en HR-grupp samt en lönegrupp och ingår i ett av myndighetens fyra verksamhetsområden, Verksamhetsområde Stöd och styrning. Enheten är en stödfunktion till myndighetens chefer. Inom HR-området arbetar vi både strategiskt och operativt med strategisk kompetensförsörjning, arbetsrätt och avtalstolkning, arbetsmiljö och likabehandling, rekrytering, statistik, dataanalys samt löneadministration.

Enhetens medarbetare finns placerade i Härnösand, Örebro samt Göteborg. Personalchef, biträdande personalchef samt verksamhetsansvarig lön sitter på kontoret i Örebro.

Inom HR-gruppen finns en närstödsgrupp som arbetar med ett generellt nära chefsstöd och en strategigrupp som arbetar med strategiska uppdrag.

Vi söker nu en vikarierande administratör med placering i Örebro.


ARBETSUPPGIFTER
- Som administratör kommer du delvis arbeta med löneadministration och stödja lönegruppen i deras arbete.
- Du kommer vara en viktig del i enhetens arbete med att ta fram personalstatistik.
- Du kommer tillsammans med personalchefen delta i den myndighetsgemensamma samverkansgruppen där du kommer vara ansvarig för protokollskrivning samt hålla ihop och administrera alla underlag inför mötet.
- Du kommer arbeta med administration i samband med lönerevision.
- Övriga administrativa arbetsuppgifter inom ramen för personalområdet kan förekomma.

Inom myndigheten utgår vi ifrån ett digitalt arbetssätt vilket innebär att vi i första hand använder verktyg som Zoom, Skype, mail och telefon. Även om merparten av arbetet sker digitalt så kan tjänsten innebära resor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- Har minst fem års administrativ erfarenhet som är relevant för uppdraget
- Har goda kunskaper i Excel.
- Har erfarenhet av att sammanställa och bearbeta data.
- Har en god kommunikativ förmåga där du uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift


Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet av arbete med administration inom statlig sektor
- Erfarenhet av arbete med löneadministration
- Erfarenhet av att ta fram statistik

Personliga egenskaper
• Eftersom rollen som administratör innebär många olika typer av samarbeten, söker vi dig som är samarbetsorienterad, initiativtagande och lösningsorienterad med förmågan att möta förändrade förutsättningar och krav.
• Du trivs med att arbeta och agera självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
• Du är trygg, stabil och har god självinsikt.
• För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ansök nu